JJ. Voskuil kan varkensleed niet aanzien 'Nijmegen kan worden vervolgd' DE ENIGE GRIJS KENTEKEN 4x4 DIE U NIET HOEFT TE VERBOUWEN Mastenbroek is niet arm I Je^eiyd Apocalyps was bij Brugsma nooit ver weg Dopharma-dossiers bijna dich|| Nieuwe alimentatiewet onbekend Aantal verkeersgewonden jarenlang te laag ingeschat Hof over vuile-grondzaak: Peper 6overleeft' Brinkman Schakelkast NS ontploft ^an databestand politie klopt alleen het aantal dodelijke slachtoffers -Brittannië en Ierland' Ivallig en vooral in het jen en westen buiige regen ll wind. In het zuidoosten stiger en wat zon. Maxi- Iteenlopend van 15 graden |rdwest-Schotland tot net pven 20 graden in de om- van Londen, en Luxemburg: Soms Ion maar ook bewolking; [g overwegend droog, za- kans op een enkele bui, hgtemperatuur iets da ltot omstreeks 19 graden [terdag. i- en Midden-Frankrijk: zon ook wolkenvelden 11 in het oosten. Op de Ie plaatsen droog. Mid- Imperatuur rond 22 gra- |-Frankrijk: Rustig; verder ïge perioden maar ook Tenvelden en op de meeste Isen droog. Middagtempe- omstreeks 25 graden; in uidoosten hier en daar wat Ugal: Vrij zonnig, droog en met maxima rond 30 pn; landinwaarts lokaal hoger. Misschien langs de Ihier en daar mist of laag- eende bewolking en lagere Ima. nje: Zonnig en droog. Mid- emperatuur van een graad 1 aan de costa's in het oos- In zuiden tot ruim 30 in het lenland. In het noorden ook lie wolkenvelden, mis- pn wat regen en lagere na. rische Eilanden: Flinke lige perioden. Droog. Mid- lemperatuur omstreeks 30 len. 'orca en Ibiza: Flinke zon- perioden en droog. Mid- lemperatuur ongeveer 28 len. lië: Vrij zonnig maar in het [rden en eerst nog in het ui- Jte zuiden ook kans op een fn- of onweersbui. Middag- peratuur ongeveer 30 gra- ekenland en Kreta: Vrij tig en middagtemperatuur len 25 en 30 graden. Rond igeïsche Zee hier en daar |ser door een stevige noorde- wind. (tsland: Wisselend bewolkt hier en daar een regen- of yeersbui. Middagtempera- geleidelijk iets lager; za- Öag rond 22 graden. Jitserland: Zonnige perioden ar ook wolken en kans op regen- of onweersbui. Mid- temperatuur veelal boven 25 graden. Jstenrijk: Nu en dan zon [ar vooral zaterdag meer be ting en ook een paar stevi- I onweersbuien. Middagtem- ïatuur ongeveer 26 graden. m linjuaAO u; 'smujoj uee dou>| 'skW cat/s 72asv seis: eegst aget Z/EA* EHOAtv WAA&! ■s agaat. I II I VRIJDAG 5 SEPTEMBER 1997 J.J. Voskuil Door Twan van Lierop Den Bosch - De Amsterdamse schrijver J. J. Voskuil wil var kens verlossen van hun ellen dige bestaan. Hij is een adver tentie-campagne begonnen om aan de bio-industrie een einde te maken. 'VARKENS' in vetgedrukte let ters op een kunstpagina, daar kan niemand omheen. De oproep in De Volkskrant, Trouw en Het Parool is van de Amsterdamse schrijver J.J. Voskuil, bekend van de romans Bij nader inzien en Het Bureau. Hij is dringend op zoek naar medestanders die een pagina-grote advertentie tegen de bio-industrie willen onderte kenen. Zodat er een einde komt aan 'de ellendige omstandighe den waaronder varkens in ons land worden vetgemest'. De 71-jarige Voskuil loopt al meer dan twintig jaar rond met plannen voor een kruistocht te gen het dierenleed. Tijdens zijn werk voor het bureau Volken kunde -waarover hij een roman cyclus van 5500 bladzijden schreef- hield hij zich onder meer bezig met de historie van het boe renleven. „Zodoende kwam ik ook wel eens in een moderne var kensstal", vertelt hij. „De zeugen waren vastgebonden op roosters in kleine kooien en zagen geen daglicht. De biggen lagen boven op elkaar in een hok alleen maar dik te worden. Een vreselijke si tuatie." Sindsdien is de varkenshouderij nauwelijks veranderd, heeft Vos kuil geconstateerd. „Kijk maar naar de beelden van stallen op de televisie. Ik schaam me als ik dat zie. Zo'n onmenselijke behande ling van dieren past niet in onze beschaving. Varkenshouders zul len wel zeggen: daar heb je weer zo iemand uit de randstad. Het kan zijn dat ik er weinig vanaf weet, maar ik heb wel ogen in mijn hoofd." Het pleidooi van Voskuil in een notedop: weg met de bio-indus trie, leve het scharrelvarken. „Een varken is een vrolijk en nieuwsgierig beest, dat buiten moet kunnen rondrennen", vindt de schrijver. „Net zoals vroeger, toen boeren nog een klein aantal varkens hadden, die in een weitje bij de boerderij rondliepen. Een ontzet tend leuk gezicht." Nederland moet uitsluitend var kens voor de eigen markt gaan mesten, meent Voskuil. „Inder daad, dan verliezen we onze ex port, maar dat is geen probleem. Bij een morele zaak mag de eco nomie geen rol spelen." Voskuil kan zich voorstellen dat hij met zijn actie een golf van kri tiek van varkenshouders over zich heen zal krijgen. „Zij zullen heel kwaad zijn en dat is erg ver velend. U moet weten dat ik gro te sympathie voor boeren heb, al thans voor de oude boerenstand. Dat waren onafhankelijke men sen, integere mensen. Ik kwam graag bij hen op het erf. Ze waren de hele dag van slag als een dier naar het slachthuis moest. Kin deren gaven een varken bij het afscheid een kus op de neus: wees maar niet verdrietig, Knor. Voor zo'n omgang met dieren heb ik grote waardering." Arnhem (anp) - De procureur-generaal van het Gerechtshof in Arnhem vindt dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om de ge meente Nijmegen strafrechtelijk te vervolgen wegens het jaren lang sjoemelen met soms zwaar verontreinigde grond. Het Hof zal naar verwachting in oktober beslissen of het Openbaar Mi nisterie (OM) alsnog een strafzaak tegen de gemeente start. Dat heeft mr. Y. van Kuijck van het parket-generaal in Arnhem gisteren bevestigd. In de Nij meegse grondzaak meende het OM dat het Nijmegen niet kon vervolgen op grond van het Pik meer-arrest van de Hoge Raad. Dat stelt dat overheden niet strafbaar zijn voor overtredingen die begaan zijn tijdens het uit voeren van overheidstaken. Volgens de procureur-generaal heeft een dertigtal natuur- en mi lieuorganisaties en bewoners- groepen uit Nijmegen zich te recht beklaagd op grond van arti kel 12 van het Wetboek van Strafvordering. De klagers voe len zich, vindt de procureur-ge neraal, terecht geschaad in hun belangen nu het OM besloten heeft tot de zaak te seponeren. Volgens Van Kuijck moet het Arnhemse hof nu beslissen of het de officier van justitie beveelt te gaan vervolgen. Het hof bestu deert daarvoor het advies van'ctó procureur-generaal. Vervolgens kan hdf'fechtlscolfege besluiteh de klagers, de gemeente en het OM te horen in een besloten bij eenkomst. Van Kuijck zei gisteren, dat de procureur-generaal zich mede heeft laten leiden door de discus sie in de Tweede Kamer over het Pikmeer-arrest. Minister Sorg- drager (Justitie) pleitte er dit voorjaar voor dat het arrest tij dens een rechtszaak nader beke ken zou worden. Dat zou tot een verfijning van het arrest kunnen leiden. De Nijmeegse grondzaak is bij uitstek geschikt voor zo'n proefproces, meent Van Kuijck. Burgemeester E. d'Hondt van Nijmegen zegt in een reactie dat hij het advies van de procureur- generaal wel verwacht had na de discussie in de Tweede Kamer. „Het is juridisch natuurlijk heel interessant of een overheid een andere overheid kan vervolgen en of het arrest van de Hoge Raad nog exacter kan". A J v -a 1/ e/ \5 Zou het zinvol zijn om na de actie 'Gümüs moet blij ven' de campagne 'Bus moet blijven' te starten of is dat te voorbarig? Alhoewel, soms denk ik wel eens dat cjr ook vöor de bus geen plaats meer is in dit moderne land. ■ft A Ik geloof dat ze bij de directie van VSN het bordje 'Niet spreken met de chauffeur' wat al te letterlijk hebben géi nomen; het rijdend personeel is amper op de hoogte ge steld van de voorgenomen reorganisatie. Maar zonder dollen, als bussen in dit land alleen nog maar gebruikt worden door scholieren en bejaarden, is er dan niet een simpeler en voor alle partijen goedkd-j per systeem te bedenken? jï M Of een systeem dat rekening houdt met ander openbaar vervoer? Ga maar eens 's ochtends op NS-station Breda kijken. Daar vertrekken bussen precies op het momepf dat er uit vier verschillende bestemmingen treinen bin nenlopen. ju Alleen als je het 'geluk' hebt dat je trein vertraagd ist kun je het treffen dat je de volgende, op een normaa'l gesproken 'treinloos' tijdstip vertrekkende, bus kunt halen. Om over de omgekeerde beweging maar te zwijgem Daarom hebben die winkeltjes op de NS-stations ook zoveel klandizie. In veel andere landen lopen busdiensten als een trein. Misschien moeten er eens wat VSN'ers met de familig Gümüs meegaan naar Turkije om te leren hoe je een busje in no time rendabel kunt maken. ,k MERIJN Rotterdam (anp) - Burgemeester Peper van Rotterdam heeft ëei} raadsdebat over de kwestie rond korpschef Brinkman overleefd. D« raadsleden waren boos en teleurgesteld, maar verder dan een - ifêrj worpen - motie van afkeuring kwam het gisteren niet. De rechter bepaalde dinsdag dat het ontslag van Brinkman onzófgj vuldig is verlopen. De raad acht een terugkomst van de korpschef óm wenselijk. De meeste partijen vinden ook dat de rekening van'ëeij eventuele gouden handdruk voor Brinkman naar Den Haag moet. i De Tweede Kamer en ministers Dijkstal (Binnenlandse Zaken) (eij Sorgdrager (Justitie) hebben Brinkman vorig jaar geselecteerd en in juli dit jaar weer ontslagen. Het parlement heeft een rommeltje ^ej maakt van de Politiewet uit 1993, waardoor de gemeenten nauwelijks democratische controle hebben op de regionale politiekorpsen;"z(} meenden de fracties. Het Sociaal en Cultureel Planbureau en het Centraal Bureau voor de Statistiek hebben het buurt schap Mastenbroek in hun armoedemonitor ten onrechte aangeduid als het armste gebied van Neder land. Onderzoekers van beide instanties werden gisteren bestookt met verontwaardigde telefoontjes van de verschillende gemeenten waartoe Mastenbroek behoort. De bevindingen hebben in werkelijk heid betrekking op Frankhuis, een onderdeel van Zwolle. De verwarring ontstond omdat de onder zoekers vooral hebben gekeken naar postcode, zo luidde de verklaring. foto anp Amersfoort (anp) - Amersfoort is gisteren tweeëneenhalf uur per trein onbereikbaar geweest na een explosie in een transforma- torkast. Daardoor raakten drie mensen gewond. De treinen kon den om 13.00 uur weer gaan rij den, zij het het eerste uur met vertraging. Volgens de NS is door de explosie een medewerker van een aannemingsbedrijf zwaar gewond geraakt. Hij moest met ernstige brandwonden door een traumahelicopter naar het brandwondencentrum in Be verwijk worden gebracht. Twee andere onderhoudsmonteurs raakten minder ernstig ver brand. Door Theo Hoeymakers Eindhoven - W.L. 'Boebi' Brugsma was een man van anekdotes, die even smeuïg als talrijk waren. Hij had dan ook het een en ander te verhalen. Over zijn tijd in de concentratiekampen, maar ook over zijn begintijd bij het Haarlems Dagblad, een reisredacteurschap bij de Ge meenschappelijke Pers Dienst tot aan het hoofdredacteurschap bij de Haagse Post. Brugsma was in de eerste plaats schrijvend journalist, hoe zeer zijn televisiewerk - Ach ter het Nieuws en Het Capitool - hem ook bij het grotere publiek bekend heeft gemaakt. Als reisredacteur toog hij tussen 1954 en 1964 als razende reporter van het oude Kongo naar Algerije en van Vietnam naar Indonesië. Het waren tumultueuze tijden, waarin dat wat destijds reisjournalistiek heette, uitgeoefend werd door een kleine Gideonsbende die zo on geveer de hele aardbol bestreek. Brugsma verhaalde er onlangs in een aantal zeer le zenswaardige 'memoires' nog van in HP/De Tijd. Verhalen die het waard zijn gebundeld te worden. Vanaf 1965 vervulde Brugsma leidinggevende functies bij de Haagse Courant, Elsevier en de Haagse Post. Voor het laatste blad - dat hij ook nog gewiekst door een voortbestaanscri sis loodste - werd hij een fameus columnist. Nooit te beroerd om zijn ongelijk, zoals in de kwestie van de kruisraketten, later ruiterlijk 0 W.L. Brugsma foto anp toe te geven. Zijn taal was altijd verzorgd, op het briljante af. Zijn denktrant lucide en uit dagend. Voor velen was hij het prototype van een doemdenker. Zeker nadat hij zich als een soort boegbeeld van de Club van Rome - die de ondergang van het ondermaanse wel op héél erg korte termijn voorzag - had opgewor pen. Ook zijn gedragen en ernstige dictie op tv en zijn preoccupatie met zaken als de chaostheorie en de ethologie droegen daar toe bij. „De Homo Sapiens is een killer ape", sprak hij dan somber. „Een potentiële pleger van genocide en verkrachting". De Apocalyps was bij Brugsma nooit ver weg. Toch kon hij ook goed relativeren. Zelfs zijn tocht door de Nacht und Nebel-kampen van het Derde Rijk - hij zat in Neuengamme, Nat- zweiler en Dachau - heeft later vriendschap met Duitsers en liefde voor Duitsland ('mijn tweede vaderland') nooit in de weg gestaan. „Het is stupide om anti-joods te zijn. Het is even stupide om anti-Duits te zijn", schreef hij ooit. Brugsma omschreef zichzelf eens als een pes simistische optimist. Zijn helden waren, on der anderen, Charles de Gaulle en Helmut Schmidt. Europeser kon het bijna niet en een van zijn bekendste boeken draagt niet voor niets de titel 'Europa, Europa'. Het is een in 1983 verschenen krachtig pleidooi voor een Europa der Vaderlanden, zonder tussenkomst van Russen en Amerikanen maar met een her enigd Duitsland. Grote delen zijn, lang na de val van de Muur, nog altijd verrassend actu eel. Van onze verslaggever Breda - Morgen is het op de kop af zes jaar geleden dat politie en justitie met groot machtsvertoon binnen vielen bij Dopharma, producent van ei? groothandel in dier geneesmiddelen aan de Zalmweg in Nederland. Daar, maar ook elders in Neder land werden in de kring van die renartsen, veehouders en vee handelaren tientallen arresta ties verricht. Talloze mensen brachten vele weken in voorar rest door. De metersdikke dos siers zijn bijna gesloten. Alleen de hoofdverdachte, de toenma lig Dopharma-directeur Wijn and de B., wacht nog immer op zijn veroordeling. Met die pro ces-duur stevent De B. af op een record in de Nederlandse rechtspleging. De Algemene Inspectie Dienst (AID) van het ministerie van Landbouw roffelde zich in de dagen en weken na 6 september 1991 niet zuinig op de borst. De handel in illegale groeibevorde- rende middelen voor runderen was de doodssteek toegebracht. De nationale pers werd al gauw uitgenodigd om een kijkje te ko men nemen bij de karrenvracht aan in beslag genomen spul. Inmiddels zijn alle verdachten, op één na, veroordeeld. Tegen het licht van de manier waarop de AID victorie kraaide over de met de straffen allemaal wel los, zéker voor degenen'die in hoger beroep gingen bij het Gerechts hof in Den Bosch. Daar vielen vrijspraken danwel boetes die als marginaal mogen worden gekwalificeerd tegen het licht van de bedragen die de verdachten volgens het Open baar Ministerie zouden hebben overgehouden aan hun illegale handel. Aangenomen mag worden dat de boetes inmiddels zijn betaald en de korte gevangenisstraffen zijn uitgezeten. Enkele ex-me dewerkers van Dopharma zijn inmiddels al weer zo ver dat ze zijn begonnen aan de verdere uitbouw van hun strafblad. Echter, hoofdverdachte Wijn and de B. wacht, zes jaar nadat hij van zijn bed werd gelicht om vervolgens wekenlang door te brengen in voorarrest, nog steeds op zijn veroordeling. De man die in zijn eentje Dophar ma uitbouwde tot een -los vari de groeimiddelen-affaire- phaF- maceutisch miljoenenbedrijf eH zich inmiddels ook weer uit hef bedrijf heeft teruggetrokken, 49 vorig jaar maart voor het eerst in deze zaak voor de Bredadê rechtbank'1 Gevellijnen. Op vÜt^ zoek van de verdediging is toeft de zaak aangeftóu'den voor kef (nader) verhoor van getuigefk Dat ging om mensen in binnen- en buitenland die een licht moei ten werpen op het doen en laten van Dopharma. Later deze maand wordt een in Italië werk zame Nederlandse dierenarts gehoord. Het betreft een vroege re zakenrelatie van Dopharma. Volgens pers-officier van justi tie mr. W. Koops is er nog geen datum vastgesteld waarop De B. voor het hekje moet komen: „Maar we hebben goede hoop dat dat dit jaar nog zal zijn." Over het verstrijken van de re delijke termijn tussen arrestatie en veroordeling maakt mr. Koops zich geen zorgen: „Dat het nu zes jaar en langer duurt" heeft toch vooral te maken met het feit dat de verdediging steeds weer met nieuwe verlan gens kwam voor het horen van getuigen." Van onze verslaggever L'trecht - Het aantal gewon den in het verkeer is jaren lang te laag ingeschat. Vooral onder fietsers vallen dage lijks honderden slachtoffers die in het ziekenhuis behan deld worden, zonder dat poli tie of wegenbeheerder daar weet van heeft. bat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statis tiek (CBS). Het ministerie van Verkeer en Waterstaat laat on derzoeken of nieuwe maatrege len noodzakelijk zijn, nu de ver keersveiligheid opeens in een deel ander licht komt te staan, festellingen zoals rijkswater staat, provincies en gemeenten nebben altijd blindelings ver bouwd op de registratie van het aantal verkeersslachtoffers door de politie. Van dat databestand Wijkt echter alleen het aantal verkeersdoden, 1180 in 1996, te kloppen. v°ng jaar werden 19.420 men sen in het ziekenhuis opgenomen adat ze betrokken waren bij een verkeersongeval, zo heeft het CBS becijferd tijdens het na pluizen van medische databan ken. Dat is veel méér dan de 11.966 patiënten die de wegbe- heerders hadden geteld. Daarnaast bedroeg het aantal mensen dat zich voor behande ling meldde op de spoedeisende eerste hulppost van een zieken huis, vorig jaar 91.200. Ook dat is een heel ander getal dan de 16.381 EHBO-gangers die de po litierapporten opsommen. Verder wijst het CBS erop dat heel wat verkeersdeelnemers uitsluitend materiële schade op lopen die ze nooit melden, of kwetsuren die ze de volgende dag door hun huisarts laten be handelen. Het CBS schat het aantal van dit soort lichte inci denten op minstens anderhalf miljoen per jaar. Geen aangifte Het CBS vertrouwde de officiële gegevens over het aantal ver keersslachtoffers niet meer, na dat uit steekproeven was geble ken dat het werkelijke aantal ge wonden en ongevallen veel hoger moest liggen dan uit politie- overzichten viel af te lezen. Volgens CBS-onderzoeker Jacko Provoost is de politie het zicht op de verkeersveiligheid kwijt geraakt op het moment dat bin nen de korpsen andere prioritei ten werden gesteld en de surveil lancewagen alleen nog ter plaat se kwam als er sprake was van een ernstig ongeval. „Daardoor kreeg de politie vaak niet eens meer te horen dat er een ongeluk was gebeurd. Met name jongeren en fietsers, die betrokken zijn bij een ongeval waarbij geen automobüist partij is, zien niet in waarom ze nog of ficieel aangifte zouden moeten doen", aldus de CBS-onderzoe- ker. Vorig jaar werden 7000 fietsers in het ziekenhuis opgenomen en niet 2494, zoals aanvankelijk verondersteld werd. Maar ook onder automobilisten lag het werkelijke aantal opnames (6230) ruim duizend hoger. Hetzelfde gold voor bromfietsers (3000 tegen 2238), motorrijders (1360 tegen 949), voetgangers (1600 tegen 957) inzittenden van vrachtauto's en bussen (130 te gen 77) en overige verkeersdeel nemers onder wie skeelers (110 in plaats van 33). Het aantal fiet sers dat na behandeling op de EHBO-afdeling van een zieken huis meteen naar huis kon, be droeg vorig jaar 46.300 en niet 3615; bij automobilisten 22.400 tegen 7346; bij bromfietsers 13300 en niet 3406; bij motorrij ders 4300 en niet 819; bij voet gangers 3700 tegen 990; bij vrachtwagen- en busreizigers 400 en niet 157, bij andere ver keersdeelnemers 750 en niet 48. Fietsersbond Volgens de ENFB bevestigen de CBS-cijfers wat deze fietsers bond al langer vermoedt. „Wij roepen al jaren dat het aantal gewonden onder fietsers zeker tien keer hoger ligt dan wegbe- heerders ons willen doen gelo ven." Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) ge vraagd de CBS-cijfers te analy seren en aanbevelingen te doen. Het SWOV-rapport zal pas over zes weken klaar zijn, maar de ENFB denkt nu al te kunnen aangeven welke beleidsmaatre gelen er getroffen moeten wor den. De fietsersbond denkt dat veel ongelukken enkelzijdig zijn en veroorzaakt door: naden tussen de tegels in fietspaden; hobbels door boomwortels; verhardings overgangen bij zijstraten; slechte afwatering en plassen; onopval lende paaltjes; drempels en uit ritconstructies; putten en put deksels; en gaten in het wegdek. Voor fietsers die het slachtoffer zijn geworden van bijvoobeeld gaten in de weg of losliggende tegels, heeft de ENFB nu een fol der klaarliggen. Deze fietsers kunnen een schadevergoeding eisen van de gemeente. In de fol der 'Hoe stel ik de gemeente aan sprakelijk' legt de bond stap voor stap uit hoe dat moet. Daarnaast bevat de folder een voorbeeldbrief, tips voor juridi sche hulp en voorbeelden van gerechtelijke uitspraken. „Hoe meer schadevergoedingen er geëist worden, hoe meer aan dacht er komt voor de staat waarin fietspaden verkeren", al dus woordvoerder Arien de Jong van het ENFB-bureau in Utrecht. Van onze verslaggever Breda - Wat iedere advocaat vreesde, blijft uit. Alimenta tie-betalers staan niet in de rij voor de rechter om een einde aan die betalingsverplichting te maken. Van de nieuwe wet 'limitering van de duur van alimentatie' wordt nog geen gebruik gemaakt. Enkele cijfers: In het arrondissement Breda kwamen in 1996 tot augustus 258 verzoeken binnen om de alimen tatieverplichting te veranderen: stoppen of verminderen. Tot au gustus 1997 kwamen er 282 ver zoeken bij de rechtbank binnóil. Wie vijftien jaar of langer ali-> mentatieplichtig is, behoort 1lCo{ de oude gevallen. Zij mogen'dé rechter vragen de verplichting 'tg stoppen of gunstig voor de beth-j Ier te veranderen. Het kabinet paste de wet in 1'994 n- aan. (ADVERTENTIE) do4- De ruime Land Rover Discovery XE voldoet aan alle eisen die de overtieid aan 'grijs' stelt Zonder lelijke verbouwingen. De Discovery XE Tdi 3 deurs is bovendien extra voorzien van licht metalen velgen, roofrials, en aircondioning. De 5-deurs is extra uitgerust met automatische versnellingsbak, dubbele airbag, airconditioning voor en speciale aluminium velgen. De Land Rover Discovery XE heeft een zuinige 2.5 liter dieselmotor met turbo, injectie en intercooler. Met z'n enorme trekkracht (tot 3500 kg) is de Discovery XE gemaakt voor zelfs de zwaarste omstandigheden. Weer of geen weer. Weg of r geen weg. De Land Rover Discovery XE Tdi 3-deurs is verkrijgbaar vanaf 52.681,- excl. BTW en de 5-deurs vanaf 60.339,- excl. BTW. G.P.M. KNOOK BREDA B.V., REGENBEEMD 23, 4825 AS BREDA, TELEFOON 076 - 5714888. U rijdt al in een Land Rover Discovery Commercial met grijs kenteken vanaf 49.787,- (excl. BTW). U least de Discovery reeds vanaf 1.315,- excl. BTW en vervangend vervoer. (Bron: RGFS; operational lease 48 maanden en 20.000 km/jr). Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 3