JJ. Voskuil kan varkensleed niet aanzien
'Nijmegen
kan worden
vervolgd'
DE ENIGE GRIJS
KENTEKEN 4x4
DIE U NIET HOEFT
TE VERBOUWEN
Mastenbroek is niet arm
I Je^eiyd
Apocalyps was bij Brugsma nooit ver weg
Dopharma-dossiers bijna dich||
Nieuwe alimentatiewet onbekend
Aantal verkeersgewonden jarenlang te laag ingeschat
Hof over vuile-grondzaak:
Peper 6overleeft' Brinkman
Schakelkast
NS ontploft
^an databestand politie klopt alleen het aantal dodelijke slachtoffers
-Brittannië en Ierland'
Ivallig en vooral in het
jen en westen buiige regen
ll wind. In het zuidoosten
stiger en wat zon. Maxi-
Iteenlopend van 15 graden
|rdwest-Schotland tot net
pven 20 graden in de om-
van Londen,
en Luxemburg: Soms
Ion maar ook bewolking;
[g overwegend droog, za-
kans op een enkele bui,
hgtemperatuur iets da
ltot omstreeks 19 graden
[terdag.
i- en Midden-Frankrijk:
zon ook wolkenvelden
11 in het oosten. Op de
Ie plaatsen droog. Mid-
Imperatuur rond 22 gra-
|-Frankrijk: Rustig; verder
ïge perioden maar ook
Tenvelden en op de meeste
Isen droog. Middagtempe-
omstreeks 25 graden; in
uidoosten hier en daar wat
Ugal: Vrij zonnig, droog en
met maxima rond 30
pn; landinwaarts lokaal
hoger. Misschien langs de
Ihier en daar mist of laag-
eende bewolking en lagere
Ima.
nje: Zonnig en droog. Mid-
emperatuur van een graad
1 aan de costa's in het oos-
In zuiden tot ruim 30 in het
lenland. In het noorden ook
lie wolkenvelden, mis-
pn wat regen en lagere
na.
rische Eilanden: Flinke
lige perioden. Droog. Mid-
lemperatuur omstreeks 30
len.
'orca en Ibiza: Flinke zon-
perioden en droog. Mid-
lemperatuur ongeveer 28
len.
lië: Vrij zonnig maar in het
[rden en eerst nog in het ui-
Jte zuiden ook kans op een
fn- of onweersbui. Middag-
peratuur ongeveer 30 gra-
ekenland en Kreta: Vrij
tig en middagtemperatuur
len 25 en 30 graden. Rond
igeïsche Zee hier en daar
|ser door een stevige noorde-
wind.
(tsland: Wisselend bewolkt
hier en daar een regen- of
yeersbui. Middagtempera-
geleidelijk iets lager; za-
Öag rond 22 graden.
Jitserland: Zonnige perioden
ar ook wolken en kans op
regen- of onweersbui. Mid-
temperatuur veelal boven
25 graden.
Jstenrijk: Nu en dan zon
[ar vooral zaterdag meer be
ting en ook een paar stevi-
I onweersbuien. Middagtem-
ïatuur ongeveer 26 graden.
m
linjuaAO u; 'smujoj uee dou>| 'skW
cat/s 72asv
seis: eegst aget
Z/EA* EHOAtv WAA&!
■s agaat.
I II I
VRIJDAG 5 SEPTEMBER 1997
J.J. Voskuil
Door Twan van Lierop
Den Bosch - De Amsterdamse
schrijver J. J. Voskuil wil var
kens verlossen van hun ellen
dige bestaan. Hij is een adver
tentie-campagne begonnen
om aan de bio-industrie een
einde te maken.
'VARKENS' in vetgedrukte let
ters op een kunstpagina, daar
kan niemand omheen. De oproep
in De Volkskrant, Trouw en Het
Parool is van de Amsterdamse
schrijver J.J. Voskuil, bekend van
de romans Bij nader inzien en
Het Bureau. Hij is dringend op
zoek naar medestanders die een
pagina-grote advertentie tegen
de bio-industrie willen onderte
kenen. Zodat er een einde komt
aan 'de ellendige omstandighe
den waaronder varkens in ons
land worden vetgemest'.
De 71-jarige Voskuil loopt al
meer dan twintig jaar rond met
plannen voor een kruistocht te
gen het dierenleed. Tijdens zijn
werk voor het bureau Volken
kunde -waarover hij een roman
cyclus van 5500 bladzijden
schreef- hield hij zich onder meer
bezig met de historie van het boe
renleven. „Zodoende kwam ik
ook wel eens in een moderne var
kensstal", vertelt hij. „De zeugen
waren vastgebonden op roosters
in kleine kooien en zagen geen
daglicht. De biggen lagen boven
op elkaar in een hok alleen maar
dik te worden. Een vreselijke si
tuatie."
Sindsdien is de varkenshouderij
nauwelijks veranderd, heeft Vos
kuil geconstateerd. „Kijk maar
naar de beelden van stallen op de
televisie. Ik schaam me als ik dat
zie. Zo'n onmenselijke behande
ling van dieren past niet in onze
beschaving. Varkenshouders zul
len wel zeggen: daar heb je weer
zo iemand uit de randstad. Het
kan zijn dat ik er weinig vanaf
weet, maar ik heb wel ogen in
mijn hoofd."
Het pleidooi van Voskuil in een
notedop: weg met de bio-indus
trie, leve het scharrelvarken.
„Een varken is een vrolijk en
nieuwsgierig beest, dat buiten
moet kunnen rondrennen", vindt
de schrijver.
„Net zoals vroeger, toen boeren
nog een klein aantal varkens
hadden, die in een weitje bij de
boerderij rondliepen. Een ontzet
tend leuk gezicht."
Nederland moet uitsluitend var
kens voor de eigen markt gaan
mesten, meent Voskuil. „Inder
daad, dan verliezen we onze ex
port, maar dat is geen probleem.
Bij een morele zaak mag de eco
nomie geen rol spelen."
Voskuil kan zich voorstellen dat
hij met zijn actie een golf van kri
tiek van varkenshouders over
zich heen zal krijgen. „Zij zullen
heel kwaad zijn en dat is erg ver
velend. U moet weten dat ik gro
te sympathie voor boeren heb, al
thans voor de oude boerenstand.
Dat waren onafhankelijke men
sen, integere mensen. Ik kwam
graag bij hen op het erf. Ze waren
de hele dag van slag als een dier
naar het slachthuis moest. Kin
deren gaven een varken bij het
afscheid een kus op de neus: wees
maar niet verdrietig, Knor. Voor
zo'n omgang met dieren heb ik
grote waardering."
Arnhem (anp) - De procureur-generaal van het Gerechtshof in
Arnhem vindt dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om de ge
meente Nijmegen strafrechtelijk te vervolgen wegens het jaren
lang sjoemelen met soms zwaar verontreinigde grond. Het Hof
zal naar verwachting in oktober beslissen of het Openbaar Mi
nisterie (OM) alsnog een strafzaak tegen de gemeente start.
Dat heeft mr. Y. van Kuijck van
het parket-generaal in Arnhem
gisteren bevestigd. In de Nij
meegse grondzaak meende het
OM dat het Nijmegen niet kon
vervolgen op grond van het Pik
meer-arrest van de Hoge Raad.
Dat stelt dat overheden niet
strafbaar zijn voor overtredingen
die begaan zijn tijdens het uit
voeren van overheidstaken.
Volgens de procureur-generaal
heeft een dertigtal natuur- en mi
lieuorganisaties en bewoners-
groepen uit Nijmegen zich te
recht beklaagd op grond van arti
kel 12 van het Wetboek van
Strafvordering. De klagers voe
len zich, vindt de procureur-ge
neraal, terecht geschaad in hun
belangen nu het OM besloten
heeft tot de zaak te seponeren.
Volgens Van Kuijck moet het
Arnhemse hof nu beslissen of het
de officier van justitie beveelt te
gaan vervolgen. Het hof bestu
deert daarvoor het advies van'ctó
procureur-generaal. Vervolgens
kan hdf'fechtlscolfege besluiteh
de klagers, de gemeente en het
OM te horen in een besloten bij
eenkomst.
Van Kuijck zei gisteren, dat de
procureur-generaal zich mede
heeft laten leiden door de discus
sie in de Tweede Kamer over het
Pikmeer-arrest. Minister Sorg-
drager (Justitie) pleitte er dit
voorjaar voor dat het arrest tij
dens een rechtszaak nader beke
ken zou worden. Dat zou tot een
verfijning van het arrest kunnen
leiden. De Nijmeegse grondzaak
is bij uitstek geschikt voor zo'n
proefproces, meent Van Kuijck.
Burgemeester E. d'Hondt van
Nijmegen zegt in een reactie dat
hij het advies van de procureur-
generaal wel verwacht had na de
discussie in de Tweede Kamer.
„Het is juridisch natuurlijk heel
interessant of een overheid een
andere overheid kan vervolgen en
of het arrest van de Hoge Raad
nog exacter kan".
A J
v
-a
1/ e/ \5
Zou het zinvol zijn om na de actie 'Gümüs moet blij
ven' de campagne 'Bus moet blijven' te starten of is dat
te voorbarig? Alhoewel, soms denk ik wel eens dat cjr
ook vöor de bus geen plaats meer is in dit moderne
land.
■ft A
Ik geloof dat ze bij de directie van VSN het bordje 'Niet
spreken met de chauffeur' wat al te letterlijk hebben géi
nomen; het rijdend personeel is amper op de hoogte ge
steld van de voorgenomen reorganisatie.
Maar zonder dollen, als bussen in dit land alleen nog
maar gebruikt worden door scholieren en bejaarden, is
er dan niet een simpeler en voor alle partijen goedkd-j
per systeem te bedenken?
jï M
Of een systeem dat rekening houdt met ander openbaar
vervoer? Ga maar eens 's ochtends op NS-station Breda
kijken. Daar vertrekken bussen precies op het momepf
dat er uit vier verschillende bestemmingen treinen bin
nenlopen. ju
Alleen als je het 'geluk' hebt dat je trein vertraagd ist
kun je het treffen dat je de volgende, op een normaa'l
gesproken 'treinloos' tijdstip vertrekkende, bus kunt
halen.
Om over de omgekeerde beweging maar te zwijgem
Daarom hebben die winkeltjes op de NS-stations ook
zoveel klandizie.
In veel andere landen lopen busdiensten als een trein.
Misschien moeten er eens wat VSN'ers met de familig
Gümüs meegaan naar Turkije om te leren hoe je een
busje in no time rendabel kunt maken. ,k
MERIJN
Rotterdam (anp) - Burgemeester Peper van Rotterdam heeft ëei}
raadsdebat over de kwestie rond korpschef Brinkman overleefd. D«
raadsleden waren boos en teleurgesteld, maar verder dan een - ifêrj
worpen - motie van afkeuring kwam het gisteren niet.
De rechter bepaalde dinsdag dat het ontslag van Brinkman onzófgj
vuldig is verlopen. De raad acht een terugkomst van de korpschef óm
wenselijk. De meeste partijen vinden ook dat de rekening van'ëeij
eventuele gouden handdruk voor Brinkman naar Den Haag moet. i
De Tweede Kamer en ministers Dijkstal (Binnenlandse Zaken) (eij
Sorgdrager (Justitie) hebben Brinkman vorig jaar geselecteerd en in
juli dit jaar weer ontslagen. Het parlement heeft een rommeltje ^ej
maakt van de Politiewet uit 1993, waardoor de gemeenten nauwelijks
democratische controle hebben op de regionale politiekorpsen;"z(}
meenden de fracties.
Het Sociaal en Cultureel Planbureau en het Centraal Bureau voor de Statistiek hebben het buurt
schap Mastenbroek in hun armoedemonitor ten onrechte aangeduid als het armste gebied van Neder
land. Onderzoekers van beide instanties werden gisteren bestookt met verontwaardigde telefoontjes
van de verschillende gemeenten waartoe Mastenbroek behoort. De bevindingen hebben in werkelijk
heid betrekking op Frankhuis, een onderdeel van Zwolle. De verwarring ontstond omdat de onder
zoekers vooral hebben gekeken naar postcode, zo luidde de verklaring. foto anp
Amersfoort (anp) - Amersfoort is
gisteren tweeëneenhalf uur per
trein onbereikbaar geweest na
een explosie in een transforma-
torkast. Daardoor raakten drie
mensen gewond. De treinen kon
den om 13.00 uur weer gaan rij
den, zij het het eerste uur met
vertraging. Volgens de NS is
door de explosie een medewerker
van een aannemingsbedrijf
zwaar gewond geraakt. Hij
moest met ernstige brandwonden
door een traumahelicopter naar
het brandwondencentrum in Be
verwijk worden gebracht. Twee
andere onderhoudsmonteurs
raakten minder ernstig ver
brand.
Door Theo Hoeymakers
Eindhoven - W.L. 'Boebi' Brugsma was
een man van anekdotes, die even smeuïg
als talrijk waren. Hij had dan ook het een
en ander te verhalen.
Over zijn tijd in de concentratiekampen,
maar ook over zijn begintijd bij het Haarlems
Dagblad, een reisredacteurschap bij de Ge
meenschappelijke Pers Dienst tot aan het
hoofdredacteurschap bij de Haagse Post.
Brugsma was in de eerste plaats schrijvend
journalist, hoe zeer zijn televisiewerk - Ach
ter het Nieuws en Het Capitool - hem ook bij
het grotere publiek bekend heeft gemaakt.
Als reisredacteur toog hij tussen 1954 en 1964
als razende reporter van het oude Kongo naar
Algerije en van Vietnam naar Indonesië. Het
waren tumultueuze tijden, waarin dat wat
destijds reisjournalistiek heette, uitgeoefend
werd door een kleine Gideonsbende die zo on
geveer de hele aardbol bestreek. Brugsma
verhaalde er onlangs in een aantal zeer le
zenswaardige 'memoires' nog van in HP/De
Tijd. Verhalen die het waard zijn gebundeld
te worden.
Vanaf 1965 vervulde Brugsma leidinggevende
functies bij de Haagse Courant, Elsevier en de
Haagse Post. Voor het laatste blad - dat hij
ook nog gewiekst door een voortbestaanscri
sis loodste - werd hij een fameus columnist.
Nooit te beroerd om zijn ongelijk, zoals in de
kwestie van de kruisraketten, later ruiterlijk
0 W.L. Brugsma foto anp
toe te geven. Zijn taal was altijd verzorgd, op
het briljante af. Zijn denktrant lucide en uit
dagend.
Voor velen was hij het prototype van een
doemdenker. Zeker nadat hij zich als een
soort boegbeeld van de Club van Rome - die
de ondergang van het ondermaanse wel op
héél erg korte termijn voorzag - had opgewor
pen. Ook zijn gedragen en ernstige dictie op
tv en zijn preoccupatie met zaken als de
chaostheorie en de ethologie droegen daar toe
bij. „De Homo Sapiens is een killer ape",
sprak hij dan somber. „Een potentiële pleger
van genocide en verkrachting". De Apocalyps
was bij Brugsma nooit ver weg.
Toch kon hij ook goed relativeren. Zelfs zijn
tocht door de Nacht und Nebel-kampen van
het Derde Rijk - hij zat in Neuengamme, Nat-
zweiler en Dachau - heeft later vriendschap
met Duitsers en liefde voor Duitsland ('mijn
tweede vaderland') nooit in de weg gestaan.
„Het is stupide om anti-joods te zijn. Het is
even stupide om anti-Duits te zijn", schreef
hij ooit.
Brugsma omschreef zichzelf eens als een pes
simistische optimist. Zijn helden waren, on
der anderen, Charles de Gaulle en Helmut
Schmidt. Europeser kon het bijna niet en een
van zijn bekendste boeken draagt niet voor
niets de titel 'Europa, Europa'. Het is een in
1983 verschenen krachtig pleidooi voor een
Europa der Vaderlanden, zonder tussenkomst
van Russen en Amerikanen maar met een her
enigd Duitsland. Grote delen zijn, lang na de
val van de Muur, nog altijd verrassend actu
eel.
Van onze verslaggever
Breda - Morgen is het op de
kop af zes jaar geleden dat
politie en justitie met groot
machtsvertoon binnen vielen
bij Dopharma, producent
van ei? groothandel in dier
geneesmiddelen aan de
Zalmweg in Nederland.
Daar, maar ook elders in Neder
land werden in de kring van die
renartsen, veehouders en vee
handelaren tientallen arresta
ties verricht. Talloze mensen
brachten vele weken in voorar
rest door. De metersdikke dos
siers zijn bijna gesloten. Alleen
de hoofdverdachte, de toenma
lig Dopharma-directeur Wijn
and de B., wacht nog immer op
zijn veroordeling. Met die pro
ces-duur stevent De B. af op een
record in de Nederlandse
rechtspleging.
De Algemene Inspectie Dienst
(AID) van het ministerie van
Landbouw roffelde zich in de
dagen en weken na 6 september
1991 niet zuinig op de borst. De
handel in illegale groeibevorde-
rende middelen voor runderen
was de doodssteek toegebracht.
De nationale pers werd al gauw
uitgenodigd om een kijkje te ko
men nemen bij de karrenvracht
aan in beslag genomen spul.
Inmiddels zijn alle verdachten,
op één na, veroordeeld. Tegen
het licht van de manier waarop
de AID victorie kraaide over de
met de straffen allemaal wel los,
zéker voor degenen'die in hoger
beroep gingen bij het Gerechts
hof in Den Bosch.
Daar vielen vrijspraken danwel
boetes die als marginaal mogen
worden gekwalificeerd tegen
het licht van de bedragen die de
verdachten volgens het Open
baar Ministerie zouden hebben
overgehouden aan hun illegale
handel.
Aangenomen mag worden dat
de boetes inmiddels zijn betaald
en de korte gevangenisstraffen
zijn uitgezeten. Enkele ex-me
dewerkers van Dopharma zijn
inmiddels al weer zo ver dat ze
zijn begonnen aan de verdere
uitbouw van hun strafblad.
Echter, hoofdverdachte Wijn
and de B. wacht, zes jaar nadat
hij van zijn bed werd gelicht om
vervolgens wekenlang door te
brengen in voorarrest, nog
steeds op zijn veroordeling. De
man die in zijn eentje Dophar
ma uitbouwde tot een -los vari
de groeimiddelen-affaire- phaF-
maceutisch miljoenenbedrijf eH
zich inmiddels ook weer uit hef
bedrijf heeft teruggetrokken, 49
vorig jaar maart voor het eerst
in deze zaak voor de Bredadê
rechtbank'1 Gevellijnen. Op vÜt^
zoek van de verdediging is toeft
de zaak aangeftóu'den voor kef
(nader) verhoor van getuigefk
Dat ging om mensen in binnen-
en buitenland die een licht moei
ten werpen op het doen en laten
van Dopharma. Later deze
maand wordt een in Italië werk
zame Nederlandse dierenarts
gehoord. Het betreft een vroege
re zakenrelatie van Dopharma.
Volgens pers-officier van justi
tie mr. W. Koops is er nog geen
datum vastgesteld waarop De B.
voor het hekje moet komen:
„Maar we hebben goede hoop
dat dat dit jaar nog zal zijn."
Over het verstrijken van de re
delijke termijn tussen arrestatie
en veroordeling maakt mr.
Koops zich geen zorgen: „Dat
het nu zes jaar en langer duurt"
heeft toch vooral te maken met
het feit dat de verdediging
steeds weer met nieuwe verlan
gens kwam voor het horen van
getuigen."
Van onze verslaggever
L'trecht - Het aantal gewon
den in het verkeer is jaren
lang te laag ingeschat. Vooral
onder fietsers vallen dage
lijks honderden slachtoffers
die in het ziekenhuis behan
deld worden, zonder dat poli
tie of wegenbeheerder daar
weet van heeft.
bat blijkt uit onderzoek van het
Centraal Bureau voor de Statis
tiek (CBS). Het ministerie van
Verkeer en Waterstaat laat on
derzoeken of nieuwe maatrege
len noodzakelijk zijn, nu de ver
keersveiligheid opeens in een
deel ander licht komt te staan,
festellingen zoals rijkswater
staat, provincies en gemeenten
nebben altijd blindelings ver
bouwd op de registratie van het
aantal verkeersslachtoffers door
de politie. Van dat databestand
Wijkt echter alleen het aantal
verkeersdoden, 1180 in 1996, te
kloppen.
v°ng jaar werden 19.420 men
sen in het ziekenhuis opgenomen
adat ze betrokken waren bij
een verkeersongeval, zo heeft het
CBS becijferd tijdens het na
pluizen van medische databan
ken. Dat is veel méér dan de
11.966 patiënten die de wegbe-
heerders hadden geteld.
Daarnaast bedroeg het aantal
mensen dat zich voor behande
ling meldde op de spoedeisende
eerste hulppost van een zieken
huis, vorig jaar 91.200. Ook dat
is een heel ander getal dan de
16.381 EHBO-gangers die de po
litierapporten opsommen.
Verder wijst het CBS erop dat
heel wat verkeersdeelnemers
uitsluitend materiële schade op
lopen die ze nooit melden, of
kwetsuren die ze de volgende
dag door hun huisarts laten be
handelen. Het CBS schat het
aantal van dit soort lichte inci
denten op minstens anderhalf
miljoen per jaar.
Geen aangifte
Het CBS vertrouwde de officiële
gegevens over het aantal ver
keersslachtoffers niet meer, na
dat uit steekproeven was geble
ken dat het werkelijke aantal ge
wonden en ongevallen veel hoger
moest liggen dan uit politie-
overzichten viel af te lezen.
Volgens CBS-onderzoeker Jacko
Provoost is de politie het zicht
op de verkeersveiligheid kwijt
geraakt op het moment dat bin
nen de korpsen andere prioritei
ten werden gesteld en de surveil
lancewagen alleen nog ter plaat
se kwam als er sprake was van
een ernstig ongeval.
„Daardoor kreeg de politie vaak
niet eens meer te horen dat er
een ongeluk was gebeurd. Met
name jongeren en fietsers, die
betrokken zijn bij een ongeval
waarbij geen automobüist partij
is, zien niet in waarom ze nog of
ficieel aangifte zouden moeten
doen", aldus de CBS-onderzoe-
ker.
Vorig jaar werden 7000 fietsers
in het ziekenhuis opgenomen en
niet 2494, zoals aanvankelijk
verondersteld werd. Maar ook
onder automobilisten lag het
werkelijke aantal opnames
(6230) ruim duizend hoger.
Hetzelfde gold voor bromfietsers
(3000 tegen 2238), motorrijders
(1360 tegen 949), voetgangers
(1600 tegen 957) inzittenden van
vrachtauto's en bussen (130 te
gen 77) en overige verkeersdeel
nemers onder wie skeelers (110
in plaats van 33). Het aantal fiet
sers dat na behandeling op de
EHBO-afdeling van een zieken
huis meteen naar huis kon, be
droeg vorig jaar 46.300 en niet
3615; bij automobilisten 22.400
tegen 7346; bij bromfietsers
13300 en niet 3406; bij motorrij
ders 4300 en niet 819; bij voet
gangers 3700 tegen 990; bij
vrachtwagen- en busreizigers
400 en niet 157, bij andere ver
keersdeelnemers 750 en niet 48.
Fietsersbond
Volgens de ENFB bevestigen de
CBS-cijfers wat deze fietsers
bond al langer vermoedt. „Wij
roepen al jaren dat het aantal
gewonden onder fietsers zeker
tien keer hoger ligt dan wegbe-
heerders ons willen doen gelo
ven."
Het ministerie van Verkeer en
Waterstaat heeft de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV) ge
vraagd de CBS-cijfers te analy
seren en aanbevelingen te doen.
Het SWOV-rapport zal pas over
zes weken klaar zijn, maar de
ENFB denkt nu al te kunnen
aangeven welke beleidsmaatre
gelen er getroffen moeten wor
den.
De fietsersbond denkt dat veel
ongelukken enkelzijdig zijn en
veroorzaakt door: naden tussen
de tegels in fietspaden; hobbels
door boomwortels; verhardings
overgangen bij zijstraten; slechte
afwatering en plassen; onopval
lende paaltjes; drempels en uit
ritconstructies; putten en put
deksels; en gaten in het wegdek.
Voor fietsers die het slachtoffer
zijn geworden van bijvoobeeld
gaten in de weg of losliggende
tegels, heeft de ENFB nu een fol
der klaarliggen. Deze fietsers
kunnen een schadevergoeding
eisen van de gemeente. In de fol
der 'Hoe stel ik de gemeente aan
sprakelijk' legt de bond stap
voor stap uit hoe dat moet.
Daarnaast bevat de folder een
voorbeeldbrief, tips voor juridi
sche hulp en voorbeelden van
gerechtelijke uitspraken.
„Hoe meer schadevergoedingen
er geëist worden, hoe meer aan
dacht er komt voor de staat
waarin fietspaden verkeren", al
dus woordvoerder Arien de Jong
van het ENFB-bureau in
Utrecht.
Van onze verslaggever
Breda - Wat iedere advocaat
vreesde, blijft uit. Alimenta
tie-betalers staan niet in de rij
voor de rechter om een einde
aan die betalingsverplichting
te maken.
Van de nieuwe wet 'limitering
van de duur van alimentatie'
wordt nog geen gebruik gemaakt.
Enkele cijfers:
In het arrondissement Breda
kwamen in 1996 tot augustus 258
verzoeken binnen om de alimen
tatieverplichting te veranderen:
stoppen of verminderen. Tot au
gustus 1997 kwamen er 282 ver
zoeken bij de rechtbank binnóil.
Wie vijftien jaar of langer ali->
mentatieplichtig is, behoort 1lCo{
de oude gevallen. Zij mogen'dé
rechter vragen de verplichting 'tg
stoppen of gunstig voor de beth-j
Ier te veranderen.
Het kabinet paste de wet in 1'994
n-
aan.
(ADVERTENTIE)
do4-
De ruime Land Rover Discovery XE voldoet aan
alle eisen die de overtieid aan 'grijs' stelt Zonder
lelijke verbouwingen. De Discovery XE Tdi 3
deurs is bovendien extra voorzien van licht
metalen velgen, roofrials, en aircondioning.
De 5-deurs is extra uitgerust met automatische
versnellingsbak, dubbele airbag, airconditioning
voor en speciale aluminium velgen. De Land
Rover Discovery XE heeft een zuinige 2.5 liter
dieselmotor met turbo, injectie en intercooler.
Met z'n enorme trekkracht (tot 3500 kg) is de
Discovery XE gemaakt voor zelfs de zwaarste
omstandigheden. Weer of geen weer. Weg of r
geen weg. De Land Rover Discovery XE Tdi
3-deurs is verkrijgbaar vanaf 52.681,- excl.
BTW en de 5-deurs vanaf 60.339,- excl. BTW.
G.P.M. KNOOK BREDA B.V., REGENBEEMD 23, 4825 AS BREDA, TELEFOON 076 - 5714888.
U rijdt al in een Land Rover Discovery Commercial met grijs kenteken vanaf 49.787,- (excl. BTW). U least de Discovery reeds vanaf 1.315,- excl. BTW
en vervangend vervoer. (Bron: RGFS; operational lease 48 maanden en 20.000 km/jr). Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden.