DESTEM
Toneel is
de basis
alles
van
Wagner behoudt zijn omstreden reputatie
Filmscenario 'Left Luggage' nieuwe krachttoer Edwin de Vries
Ederveen vliegt naai
absurde hoogt
es
'NOS-Journaal word)
minder volgzaam'
Toneeldebuut Ans Markus in 'Fly Away'
Hoofdredacteur Nico Haasbroek:
Symposium over componist op KUB brengt geen nieuwe gezichtspunten
DUITSLAND
DUITSLAND
■as
NEDERLAND 1
Tegen de wil van zijn beroemde vader
Rob de Vries werd hij acteur. Regisseerde en schreef
toneelstukken (Een kwestie van tijd,
Einde en Monster van liefde), filmscenario's
(o.a. Golven van Annette Apon) en tv-series
(o.a. In de Vlaamsche Pot, Pril Geluk en
Mijn Dochter En Ik). De laatste krachttoer van
Edwin de Vries (47) is het schrijven van het
filmscenario van Left Luggage, een bewerking van
Carl Friedmans novelle Twee Koffers Vol.
De première van Jeroen Krabbé's regiedebuut is
eind dit jaar. Over enkele weken staat
Edwin de Vries weer op de planken.
„Want het toneel is de basis van alles."
Door Wil Kester
Binnen is een filmploeg bezig wat
huiselijke activiteiten van Moni
que van de Ven vast te leggen. De
levensgezellin van Edwin de
Vries is eind september eregast
van het 17e Nederlands Film Fes
tival. Een filmische blik op de
vrouw achter de actrice moet de
feestelijkheden dan extra luister
bijzetten.
Is de woning verboden gebied, de
aangename temperatuur biedt al
le gelegenheid een rustig plekje
in de lommerrijke tuin op te zoe
ken. Een uitgelezen ambiance om
te praten over de film Left Lug
gage, Jeroen Krabbé's regiede
buut waarvoor Edwin de Vries
het scenario schreef.
Dat script heeft hij trouwens een
duivels moeilijk karwei gevon
den. Een paar jaar geleden was
Jeroen Krabbé bij hem gekomen
met de vraag of hij er iets in zag
de novelle Twee Koffers Vol van
Carl Friedman naar het filmdoek
te vertalen.
„Jeroen had het boek gelezen en
was er bijzonder van onder de in
druk geraakt. Dat overkwam mij
ook. Ik wilde dus wel, maar het
boek leek me moeilijk verfilm-
baar. Vergelijk het maar met The
English Patient van Ondaatje.
Ook Friedmans novelle is heel
observerend vanuit een filoso
fisch gedachtengoed geschreven.
Er zit in Twee Koffers Vol weinig
actie, het verhaal is nogal sta
tisch. En dat moet je in een film
natuurlijk zien te vermijden."
Concentratiekamp
Twee Koffers Vol gaat over de li
beraal-joodse filosofiestudente
Chaja, dochter van twee concen
tratiekamp-overlevenden. Haar
ouders zijn niet erg bemiddeld,
daarom werkt Chaja 's morgens
bij een bloemisterij waar ze graf
kransen vlecht. In de middaguren
is ze kindermeisje bij de streng-
orthodoxe, chassidische familie
Kalman.
De Vries: „Chaja is een vrijge
vochten meid. Ze wil niets met
het oorlogsverleden van haar ou
ders te maken hebben. Dan wordt
ze bij de Kalmans geconfronteerd
met een milieu dat ze helemaal
niet kent. Zij zijn harde en on
buigzame mensen. Voor Chaja is
die confrontatie een heel heftige
ervaring, met verstrekkende ge
volgen. Ze begint zich bewust te
worden van haar joodse identi
teit. En gaat op zoek naar het
antwoord op de vraag wat het be
tekent om joods te zijn. Allemaal
stappen op de weg naar volwas
senheid."
Verzonnen
Met dit thema van Twee Koffers
Vol is Edwin de Vries aan de slag
gegaan voor zijn scenario van
Left Luggage. Hij heeft er heel
wat aan moeten toevoegen. Actie
in gebracht. Want de film mocht
nu eenmaal geen filosofische ver
handeling worden.
„Ik heb er het nodige bij verzon
nen. Bijvoorbeeld de spanning
van de confrontatie tussen beide
milieu's er uit gelicht. En de film
mocht absoluut niet statisch wor
den. Ik geloof dat ik daar heel
aardig in ben geslaagd," meent
Edwin de Vries.
Voordat het zover was heeft hij
het script echter heel wat keren
door de machine gehaald. De eer
ste proeve liet hij zelfs een jaar op
de plank liggen, zo ontevreden
was hij er mee. Na het weer opge
pakt te hebben, verwerkte hij er
de nodige adviezen in die Krabbé
en producent Ate de Jong hem
gaven. Hij kende dat duo onder
meer van de film In de Schaduw
van de Overwinning, waarvoor
hij samen met De Jong het scena
rio schreef en waarin hij naast
Krabbé de hoofdrol speelde.
„Bovendien heeft Jeroen, die
werkelijk iedereen kent, het
script van Left Luggage tenslotte
nog eens laten lezen aan Robert
Kamen. Een beroemdheid hoor,
die onder andere het scenario
heeft geschreven voor de Mei
Gibson-blockbusters Lethal
Weapon. Een kenner van actie
dus. Van Kamens kant kwamen
dan ook nog een paar heel bruik
bare tips."
Nee, Carl Friedman bemoeide
zich volgens Edwin de Vries hele
maal niet met het script. „Ze
heeft het ook niet gelezen. Ik heb
haar verteld over enkele dingen
die ik toegevoegd of veranderd
heb. Over een paar vondsten was
ze heel enthousiast. 'Tjee,' zei ze,
'jammer dat ik die niet voor mijn
novelle had. Ik ga de film zeker
zien.' Dan weet je dat het goed
zit."
Vrijheid
Een film staat of valt met een
goed script, daarvan is iedereen
overtuigd. Maar de acteur Edwin
de Vries weet ook dat een script
pas af is, wanneer de scène is op
genomen. „Acteurs hebben im
mers de vrijheid om in hun rol
veel, zo niet alles van zichzelf te
leggen. Film is, om het met een
mooi woord te zeggen, natuurlijk
'Gesamtarbeit'."
Waarbij het mooi meegenomen is,
wanneer de 'cast' bovengemid
deld van kwaliteit is. Wat dat be
treft heeft Left Luggage, mede
dankzij een budget van naar
schatting zeven miljoen gulden,
niet te klagen. Laura Fraser, die
Chaja speelt, is nog nagenoeg on
bekend, maar wordt al de nieuwe
Audrey Hepburn genoemd. En
Isabella Rossellini (o.a. Blue Vel
vet en Wild at Heart van David
Lynch en Abel Ferrara's The Fu
neral) en Maximilian Schell (Ju
lia, The Chosen) hebben hun spo
ren al lang en breed verdiend.
Maar werkelijk opzienbarend
heeft Edwin de Vries het acteren
van de zesjarige Adam Monty ge
vonden. „Een lastig knaapje op
de set, omdat hij steeds maar
wegliep. Maar werkelijk fantas
tisch, zoals hij de kleine Simcha
gestalte geeft, het jongetje op wie
Chaja past en die zo graag een
eend wil worden. Een heerlijk
joch." Herkenbare woorden uit
de mond van iemand die zijn
zoontje van vier elke avond voor
het naar bed gaan een paar ver
zonnen verhaaltjes vertelt.
Parallellen
Maar er zijn wel meer parallellen
te vinden tussen Edwin de Vries
en Left Luggage. Het verhaal van
Chaja's ontdekkingsreis naar
haar joodse identiteit en volwas
senheid, zeg maar haar coming of
age, zou voor een gedeelte zelfs
autobiografisch kunnen zijn.
„Ik kon en wilde ook niet met
mijn vader over de oorlog of over
jood zijn praten. Die dingen wa
ren bij ons thuis onbespreekbaar.
Mijn vader, jood en verzetsman,
was heel gehavend uit de oorlog
gekomen. Dan begin je er niet zo
gemakkelijk over. Dat komt later
wel, werd al gauw gezegd. Maar
toen mijn vader overleed, was het
er nog altijd niet van gekomen."
Pas 51 jaar was de gerenommeer
de acteur Rob de Vries bij zijn
overlijden in '69. Een jaar eerder
was zijn zoon tegen zijn zin naar
de Amsterdamse toneelschool ge
gaan. „Hij wist natuurlijk dat ac
teur-zijn een beroep vol risico's
is. Ben je goed genoeg, heb je
werk, en zo. Maar voor mij was
het vanzelfsprekend dat ik acteur
zou worden. Bij ons thuis was al
les toneel. Ik zag alles, ook vaak
repetities. Ja, dan krijg je het met
de paplepel ingegoten."
Vlaamsche Pot
Al heeft zijn vader hem nooit op
de planken zien staan, Edwin de
Vries weet dat hij trots op hem
geweest zou zijn. Op de wilde
toestanden, die zoonlief beginja
ren zeventig uithaalde met on
conventionele voostellingen van
groepen als het Onafhankelijk
Toneel en later Baal en het Werk-
teater. En ook op zijn televisie
werk met bijvoorbeeld dat gigan
tische succesnummer In de
Vlaamsche Pot.
„Heel wat anders dan het serieu
ze toneel, ja, dat ik in die tijd
deed. Dit was lachen. Na vijf af-
VRIJDAG 5 SEPTEMBER 1997
leveringen haalde Haye van der
Heijden me er ook nog bij als me
descenarist. Dat was een heel
goede ervaring voor mij, want ik
heb dankzij de Pot structureel le
ren werken. Dat moest wel, wan
neer een aflevering per week van
je wordt gevraagd."
Na 56 afleveringen stapte hij als
acteur uit De Vlaamsche Pot.
„Anders zou ik de rest van mijn
leven Karei zijn gebleven." Als
auteur hield hij het nog honderd
afleveringen langer vol, waarna
de scripts voor tv-series als Pril
Geluk en Mijn Dochter En Ik
volgden. En het filmscenario voor
Left Luggage.
Toch is al die tijd het toneel aan
hem blijven knagen. Als auteur
en als acteur. Het is daarom geen
wonder dat Edwin de Vries bin
nenkort weer op de planken
staat. Samen met Will van Kra
lingen, in een door Lodewijk de
Boer bewerkte versie van Ingmar
Bergmans Scènes Uit Een Huwe
lijk.
Heerlijk vindt hij het. „Want het
toneel is de basis van alles."
'Fly away', absurd theater.
Producent: De Toko. Scenario:
Arjan Ederveen. Songteksten:
Jan Veldman en Arjan Eder
veen. Regie: Matthijs Rümke.
Decorontwerp: Rieks Swarte.
Kostuumontwerp: Carly Ever-
aert. Spelers (onder anderen)
Arian Ederveen, Cecile Heuer,
Mike Meijer, Ans Markus en
Aat Nederlof. Gezien op 3 sep
tember, Nieuwe de la Marthea-
ter, Amsterdam. Aldaar tot 6
december.
Door Koos Tuitjer
Wie van mening was dat hij op
het toneel onderhand wel alle
graden van maf heeft doorstaan,
vergist zich toch weer een keer.
In het Nieuwe de la Martheater
in Amsterdam is Arjan Ederveen
met een groepje gelijkgestemde
mafkezen neergestreken. Zij ne
men het publiek mee op een
vlucht naar absurde hoogtes. Al
le barrières van onze aardse be
perkingen worden heus doorbro
ken.
Wij stervelingen doorgronden
over het algemeen nooit wie of
wat God is. In de theaterproduk-
tie Fly Away zit je evenwel op de
verjaardag van God. De hemel is
nu een soort huiskamer in de
Amsterdamse Pijp. Daar berei
den Gods meest intieme relaties
- De Muze, Amor, de Dood en
de Duivel - hem een feest voor
met toeters, bellen, slingers en
punch.
Dat bestaat niet, denk je nog. En
dat kan ook niet goed gaan. Nou,
dat laatste klopt. De Muze (Ar
jan Ederveen) gaat hitsig in het
leer met de billen bloot. Maar
God gaapt zich een ongeluk. Hij
wil een boterham met pindakaas
en dan naar bed. En heus, hij
gaat. Net als een gewoon mens
bezoekt hij wel het toilet en
mompelt op de trap naar boven
ook nog 'welterusten'. Netechj
Het is maar een incident uit
voorstelling die bol staat va
idiote en hilarische momenta
Maar alle idiotie heeft voor
dubbele lagen. Er is vreseüa
goed over heel veel nagedact
Maar is het dan niet moeij
ook? Absoluut niet. Integende
zelfs. Er wordt heel veel
lijk in het leven. Zelfs de vras
'Wat is kunst?' wordt tussen
ophalen en het laten zakken vj
het toneeldoek opgehelderd,
wehoeren over kunst is geoi
hoer. Nou zo'n boodschap is i
helder, niet? En ook verscl
kelijk leuk.
De zotheid is troef. Maar er
beuren ook onvergetelijke
gen. Dat heeft weer te mal
met de samenstelling van
cast. Arjan Ederveen en Cf
Heuer (wat een prachtig
mens!) zijn als acteurs beki
Maar wie dan leest dat De Dn
vel door Ans Markus wordt
speeld, denkt hooguit: 'ik ken
leen een schilderes van
naam'. Dat klopt. En die schild
res is de Duivel. Maar wat
boeiend is, is dat haar
listische beelden in deze vc
stelling theater worden,
leidt tot krankzinnige cor
taties en intrigerende onthr
gen.
Maar het meest fascinerende ii|
deze voorstelling is wel de vt
tolking van God. Aat Nederij
gaat hiermee tot het uiterste'
zijn vermogens. Alle enthousia
te hartstocht die gestoken is
iemand met een down-sji
droom, put hij uit. Zo is het
met zijn serieuze inzet.
Als hij dan samen met
Ederveen een ballet danst, t
je minutenlang je adem in,
puur mens (Nederlof) en
te gek (Ederveen) dansen
Ballet van de Eeuw.
107.00
107.05
■07.29
108.15
lo8.30
109.05
09.33
1(0.24
110.56
116.30
|16.59
117.01
117.23
J7.54
[18.25
18.55
[19,27
100
[10.25
E0.59
21.07
[2.03
journaal
Get the Picture (h)
Ontbijt tv (ook 07.35, 07.47, 08.01
08.19 en 08.37)
journaal
Sportjournaal
journaal
Sportjournaal
journaal (ook 09.00)
Volgende patiënt (h)
Sterrenslag 1997 (h)
Jslam 81 moderniteit (h)
Uitmarkt '97: Marco Borsato ii
concert (h, tot 11.57)
Daddy's Girls, comedy
Alles kits
Transilvaanse enge dierenwinke
Mirror Mirror
Growing Pains, serie
Get the Picture, quiz
Ha, die pa (h)
Wie van de drie? Spelletje
Journaal
Netwerk, actualiteiten
Weeroverzicht
Sterrenslag 1997
Dances With Wolves, 4-delige mi-
niserie. Deel 1 (h)
Truth or Dare, speelfilm
NEDERLAND 2
9.30
Nieuws uit de natuur. Afl. 1 (tot
09.50)
Huisje boompje beestje (h, tot
10.20)
Sybe satellyt. Afl. 1 (h, tot 10.55)
Schooltv-Weekjoumaal. Afl. 1
Mentor Magazine. Afl. 1 (tot 11.50)
Journaal
Interieurarchitectuur. Afl. 1
Omega (h)
Nederland zingt (h)
Bassie en Adriaan clip (h)
Spreekuur. Thema: Psychologie
Journaal
Our House, serie. Afl. 1
Tennis US Open
2Vandaag, actualiteiten
Asieldieren, serie
De reistafei, serie
Puur natuur. Vooruitblik op de Da
gen van de Natuur
Family Pictures, miniserie. Afl. 1 en
2(h)
Grant Forsyth, muziekspecial
WD
In de schaduw van de Himalaya,
LepraStichting
Studio NOS
Journaal
Diagnose kanker. Afl. 1 (h)
Tennis US Open (tot 01.10)
NEDERLAND 3
Hilversum (anp) - Het NOS-Journaal gaat geleidelijk het!
cent verleggen naar eigen nieuws. Verslaggevers en cod
pondenten in het buitenland zullen minder in beeld koi
Er komt meer human interest en minder Haags nieuws,
wil de Journaal-redactie minder gesprekken met deskuii
gen.
Journaal
RPF (h)
Eyewitness (h)
Greenfield (h)
Lingo (h)
Zembla (h)
Bloed, zweet en tranen (h)
Journaal
Alle kinderen zingen (h)
Bijna cfértig (h)
Kuifje
The five Mrs. Buchanans, comedy
Villa Achterwerk
[BELGIË FRANS 1
Edwin de Vries in zijn achtertuin in Blaricum: 'Ik ben uit De Vlaamsche Pot gestapt omdat ik anders de rest van mijn leven Karei zou
zijn gebleven.' foto gerunde de geus
Hoofdredacteur Nico Haas
broek, die aantrad op 1 februari,
heeft uitgebreid met zijn redac
tie gesproken en kijkersonder-
zoek geraadpleegd. De kijkers
zijn best tevreden met hun Jour
naal, dat een gemiddeld waarde
ringscijfer van 6,9 krijgt. Maar
wie goed kijkt, ziet dat er be
hoorlijk veel fout gaat bij de
nieuwspresentatie, zo signaleert
Haasbroek in zijn rapport Voor
verbetering vatbaar.
Zijn antwoord is: kwaliteitsver
betering en een originelere
nieuwskeuze. Haasbroek wil
'minder volgzaam' worden met
de nieuwsagenda, meer eigen re
portages, minder kruisgesprek-
ken tussen presentatoren en bui
tenlandse correspondenten, en
ook minder stand-uppers, waar
mee hij de verslaggevers aan
duidt die op locatie prominent in
beeld hun ingestudeerde tekst
uitspreken.
De veranderingen vinden gelei
delijk plaats, beloofde Haas
broek. Als Den Haag nieuws
heeft, zal de NOS dat naturlijk
wel brengen.
Maar 'trendmatige' onderwer
pen die nu vaak 'over de rand
vallen', moeten vanaf
1998 kunnen rekenen op eeni
of meer vaste plaats, opdat 1
veel moeilijker kunnen won'
verdrongen door voorspelt!]
nieuwsitems.
Haasbroek wil eigentijdser wj
den met zijn Journaal-ploeg1
tweehonderd mensen, incta
NOB-personeel dat spet
voor het Journaal werkt, ene
begroting van ongeveer 551
joen gulden. Nu wordt er te«
aandacht besteed aan
voerders, autoriteiten.
Ruurd Bierman, directeur]
en Televisie bij de NOS, erker
dat de NOS afgelopen zondagj
kort schoot met uitzending
rond de dood van prinses Di#
Het was zondagmorgen
moeilijk om genoeg desk»
mensen bijtijds op de beffll
krijgen. Dat probleem is in®"
dels voor de toekomst opg®<
Met de omroeporganisaties!
moeten nog betere afspraken!
men over het afgelasten van'
zendingen die moeten
voor nieuws.
„Je veegt niet maar zo eenka
dienst van de zender af,
Bierman.
1.25 Freunde fürs Leben, serie 14.15 Au-
|nt savoir (h) 14.35 Schooltelevisie 15.30
bla bla 16.35 Chips, politieserie 17.25
be Streets of San Francisco, misdaadserie
'•30 Régions soir 18.50 Cartes sur table,
agazine 19,10 Le quotidien des sports
I.30 Nieuws. Aansl.: A bout portant, ge-
irekken 20.20 Pour la gloire, talenten-
dit voor amateurs en semi-professionals:
bale, live 22.50 Complètement télé 23.35
euws (tot 24.00)
[BELGIË FRANS 2
'■55 lei bla bla 18.55 Régions soir 19.10
Mmandises 19.30 Nieuws 20.05 La pas-
Ne, Franse speelfilm uit 1987 van Jean-
?ude Sussfeld met Mathilda May, Pierre
diti en Jany Holt 21.40 Millésimes. Ma
rine over wijncultuur 21.55 Nieuws
L20 A bout portant, gesprekken 22.30
s carnets du bourlingueur, reportage
'05 Le siècle des hommes, documentaire
L00 Cartes sur table, magazine (tot
Door Rinus van der Heijden
De reputatie van componist
Richard Wagner blijft voor
lopig ongewijzigd. Dat be
tekent: omstreden. Het
symposium dat Nexus, het
instituut dat het Europese
cultuurgoed in zijn kunst
zinnige, filosofische en le
vensbeschouwelijke samen
hang onderzoekt, op de
Katholieke Universiteit
Brabant (KUB) organiseer
de, leverde geen nieuwe ge
zichtspunten op.
Sterker nog, het symposium met
de prikkelende naam The Trial
of Richard Wagner (Het proces
Richard Wagnerdeed vermoe
den dat nu eindelijk eens orde
op zaken zou worden gesteld
rond deze spraakmakende com
ponist. Niets was minder waar:
er was geen sprake van aanval
len of verdedigen.
Slechts het erfgoed van Wagner
passeerde de revue: zijn niet on
gevaarlijke visie op christen
dom, antisemitisme en Duits
nationalisme. Maar daarmee
werd niets nieuws gebracht,
want Wagner wordt als geen an
dere componist rechtstreeks in
verband gebracht met zijn ideo
logische en politieke kijk op de
periode waarin hij leefde (1813-
1883).
Het symposium, dat bijna net zo
lang duurde als Wagners mag
num opus Der Ring des Nibelun-
gen, werd gedragen door een
aantal (veel te lange) toespraken
van Wagner-kenners als de
Britse filosoof Bernard Willi
ams, Wagners achterkleindoch
ter Nike, schrijver en filosoof
Rüdiger Safranski en schrij
ver/dramaturg Friedrich Dieck-
mann. De aangekondigde dis
cussies na die inleidingen kwa
men door tijdgebrek nauwelijks
op gang of ontbraken in hun ge
heel. En het ronde-tafelgesprek
dat de Nederlandse musicolo
ge/filosofe Eveline Nikkels
voerde met dirigent Hartmut
Haenchen, Pierre Audi, inten
dant van De Nederlandse Opera
en de voor Sir Donald Mclntyre
ingevallen Wagner-zanger Gra
ham Clark mondde niet uit in de
verwachte discussie over pro's
en contra's rond het onderwerp
van deze dag, maar in regel
rechte reclame voor het eerste
deel van Der Ring des Nibelun-
gen, dat vanavond in Amster
dam bij De Nederlandse Opera
in première gaat.
Misschien was het allemaal an
ders geweest als Martin van
Amerongen, oud-hoofdredac
teur van De Groene Amster
dammer en groot Wagner-lief-
hebber, de discussies èn het ron
de-tafelgesprek had geleid. Van
Amerongen meldde zich echter
gisterochtend ziek. Het ronde
tafelgesprek mondde onder lei
ding van Eveline Nikkels uit in
een uitwisseling van vriende
lijkheden en humoristische
kwinkslagen, het muzikaal uit
diepen van Wagners Ring en de
constatering dat 'je een leven
lang werkt aan de Ring' (Audi).
Graham Clarke concludeerde:
„Ik heb het geheim van De Ring
nog altijd niet ontdekt." Ge
spreksleidster Nikkels dankte
nederig voor deze wijze woor
den. De strekking van Williams'
lezing kwam erop neer dat je
Wagner geen recht doet als je
zijn ideologische en politieke
standpunten buiten beschou
wing laat. Had daar nu maar ie
mand op gereageerd, dan was de
dag wellicht anders verlopen.
Reacties kwamen er wel na de
inleiding van Nike Wagner, die
de rol van het door de compo
nist gestichte Festspielhaus in
Bayreuth centraal stelde. Sa
menvattend stelde zij dat M
Festspielhaus geld genoeg he";
maar dat er programmatisch"'
genlijk niks gebeurt. De acht"'
kleindochter nam overgroot'
der nog in bescherming toen®
stelde dat de componist tij®®
zijn leven weliswaar geld aJt1
nam om het Festspielhaus 1
kunnen stichten, maar dat Ml
dat niet deed ten eigen voor®
doch slechts voor de kunst-
een discussie had kunnen 1
den werd na twee reactiesul
zaal afgekapt: de tijd «as
weer om.
Het Proces Richard Waper J
verde derhalve een blije dag 0:
die rimpelloos in de avond oN
ging. Volgend jaar organise'
het Nexus Instituut een co"
rentie met als titel Tests"1'
van de 20e eeuw.
I'M Tagesschau 13.05 Mittagsmagazin
■45 Plusminus-News 14.00 Tagesschau
■93 Höchstpersönlich: acteur Dieter Pfaff
40 Die Ersten im Ersten, show 16.00 Ta-
au 16.03 Sportschau extra: GP Italië
[■Wagens Monza, training 16.30 Alfredis-
9o! Culinair magazine 17.00 Tagesschau
"f 17-15 Brisant, magazine 17.43 Re-
>na'e '"formatie 17.55 Verbotene Liebe.
Fje '8.25 (S) Marienhof, serie 18.55 Aus
li\renuHimmel'.serie 20-00 Tagesschau
L K™' geht die Mimi nie ins
speelfilm 21.35 Exdusiv'22.05 Ta-
1 ™en'Met Bericht aus Bonn en sport
F-™ Privatfernsehen 23.25 Wat is? Talk-
L '10 Nachtmagazin 00.30 Fall from
speelfilm 02.05 Semi-Tough, speel-
fö6 B'ene Maja (h> U1° Die "echte
r e:;'eugdserie 1422 Lo9°. jeugd-
f' (M i„ A"3ert sagt - Natur-aber
Ion u Theos Geburtstagsecke
N7in!U« l5,05 Gesundheit! Medisch
'Ifilnf ii n Lure t'1e Wilderness,
Sand in HeUte 17'15 Ha"° Deut-
insl r Schlosshotel Orth, serie.
I' R w u^"d met7eit für Milli°-
<endm l. Ö'ympia Ort 2004, live
Sns r9l9f Heu*1«5 Evelyn
'6 Verhal ru\ t8n 8US dem
„everhalen (h)20.i5DerA|te,misdaad-
Die Reportage: Unter Haien