Zoektocht naar schoonheid In 80 c Van het meubelfront weinig nieuws Arno Fraai plaatjesboek wil ongrijpbaar fenomeen definiëren DE STEM SURPLUS Inzendingen Nederlandse Meubelprijzen 1997 prikkelen niet Prikkelend Gezellig Te licht Spiegel Fin de siècle Tenten VRIJDAG 5 SEPTEMBER 1997 Dj V-480 van Chris Slutter is gemakkelijk in serie te produceren. r Door Anja Sparidaans Elk jaar krijgen Nederlandse ont werpers weer de kans om te laten zien wat ze zoal in huis hebben. De wedstrijd Nederlandse Meu belprijzen fungeert al dertien jaar lang als een soort van podium voor bekend en onbekend talent. Soms kan een onderscheiding zelfs dienen als springplank naar nationale of zelfs internationale bekendheid. Maar meestal is het niet meer dan een eervolle ver melding. Wellicht is het vanwege de hoop op een dergelijke doorbraak dat ook dit jaar weer ruim tweehon derd ontwerpen werden ingezon den ter beoordeling van de jury van de Nederlandse Meubelprij zen 1997. Die konden naast de Prijs voor Jonge Ontwerpers ook meedingen naar de Prijs voor het beste Nederlandse Meubelont werp, de Stijlprijs en de Prijs voor industriële productkwaliteit. De inzendingen werden jarenlang in oktober geëxposeerd tijdens de meubelbeurs in de Utrechtse Jaarbeurs. Daar moesten ze van zelf de aandacht delen met de ve le andere noviteiten die tijdens de beurs worden gepresenteerd. Dit jaar is er voor de dertiende editie van de Nederlandse Meubelprij zen voor het eerst een aparte ex positie ingericht in de Rotterdam se Kunsthal. Des te jammerder is het dat juist dit jaar de echte prikkelende in zendingen lijken te ontbreken. Er is weinig nieuws onder de horizon en de kenners hebben het zelf het over 'een déja-vu gevoel'. Het is een feit dat er door de ont werpers lustig voortgeborduurd wordt op bekende - en vooral suc cesvolle - thema's. Zo zijn er in zendingen die bijzonder zouden moeten zijn omdat ze gemaakt zijn van sloophout, maar dat is beslist al vaker gedaan. Ook de al te ver doorgevoerde soberheid van sommige ontwerpers lijkt een kunstje te worden. Veelzeggend is dat de Prijs voor het beste Nederlandse meubel ontwerp naar de fauteuil Bobo van niemand minder dan Gerard van den Berg van fabrikant Label ging. De jury viel unaniem voor 'de ontwapenende eenvoud, de natuurlijke vorm en het comfort' van de fauteuil. Gerard van den Berg is er volgens de jury weer eens in geslaagd om dé gezellige Nederlandse fauteuil neer te zet ten. De Prijs voor jonge ontwerpers ging naar Chris Slutter, die pas is afgestudeerd aan de AKI in En schede. Hij kreeg deze prijs voor zijn wandlamp V-480, die de jury roemde vanwege de 'brutale bruutheid'. De lamp valt vooral vanwege het materiaalgebruik, de eenvoud van het ontwerp en de vele toepassingsmogelijkheden. Dat maakt de V-480 erg geschikt voor serieproductie. Het bureau 3 minus 1 van Richard Hutten van fabrikant Reeel sleep te de Stijlprijs in de wacht. Vol gens de jury verwijst de vormge ving, met de geïntegreerde laden- partij, naar de jaren zeventig en ook de ruimtelijke vorm va het bureau werd bijzonder genoemd. De Prijs voor industriële topkwa liteit ging naar ontwerper Thijs Korpershoek, die in opdracht van DMD de Magnetic Case ontwierp. De jury noemde het ontwerp 'ori gineel'. Maar het meest vielen de scharnierende delen op, die uit sluitend met magneten werken. Alle inzendingen voor de Nederlandse Meubelprijs 1997 zijn tot en met zon dag nog te bezichtigen in de Rotter damse Kunsthal, Westzeedijk 341, Rot terdam. Gerard van den Berg heeft met Bobo dé gezellige Nederlandse fauteuil neergezet. den als Calvin Klein, Karl Lagerfeld, Don na Karan, Jill Sander, Richard Avedon en Herb Ritts. Daarnaast zorgen enkele jour nalisten voor wat meer beklijvende bijdra gen. Dat alles geïllustreerd met 110 foto's en gerubriceerd rond thema's als gratie, lust, onschuld, wijsheid en iconen. En als toetje interpreteren achter in het boek hairstylisten, mode-ontwerpers en make- up-artiesten de definities van de Nieuwe Schoonheid, zoals die eerder in het boek te vinden zijn. Door uit te gaan van deze 'imago-industrie' en een podium te bieden aan de mensen in die glitterwereld, meende Schefer het beste 'tijdsdocument' te kunnen maken. Maar voor die status is het boek toch echt te licht. Daarvoor staan er te veel uitgeholde clichés in. Elizabeth Taylor vindt bijvoor beeld dat uiterlijke schoonheid louter be rust op toeval. 'Ik bedoel, we hebben alle maal twee ogen, een neus en een mond... ze zijn alleen bij iedereen wat anders ge plaatst'. Goh, diepzinnig. Collega-actrice Sharon Stone doet haar bijdrage af met: 'Ik heb mezelf nooit gezien als een grote schoonheid...meer als een grote gooche laar'. Een ander 'visionair' citaat: 'Zonder emotie is er geen schoonheid'. Het zijn duidelijk niet de woorden, maar de foto's in het boek die de lezer het meeste vertellen over schoonheid. Foto's van kin deren, geklede en blote vrouwen en man nen, gerimpelde gezichten, Afrikaanse lij ven, een oudere Audrey Hepburn, baby voetjes, een wazige Lolita, getatoeëerde mannen, een huilende vrouw, een steige rende olifant of een kussend paar in de branding. Maar het verhaal dat die beelden vertellen, gaat niet over de Nieuwe Schoonheid die de wereld zal veroveren. Dat verhaal gaat over de lezer zelf. What is beauty leest namelijk als een spie gel; de lezer kijkt bij zichzelf naar binnen. Alleen.met het boek, stelt hij zich voortdu rend dezelfde vraag: vind ik dit móói? Vreemd genoeg dicht Schefer haar boek een soort universele waarheid toe ('U ziet hier de toekomst van schoonheid'). Maar dat is onzinnig. Want een lezer in New York of Burundi, Bejing of Bergen op Zoom, dat maakt nogal verschil. Net zoals leeftijd, op voeding, religie, sekse, om maar een paar factoren te noemen die het fenomeen schoonheid voor iedereen anders maken. En daarmee nagenoeg ondefinieerbaar. Daar kunnen al die ronkende verkoop praatjes en pseudo-intellectuele theorietjes van mevrouw Schefer en de haren niets aan veranderen. Zij stelt bijvoorbeeld 'dat we meer dan ooit in de geschiedenis geobse deerd zijn en in verwarring zijn door schoonheid. Dat schoonheid in het huidige Media Tijdperk belangrijker is dan ooit te voren. Dat schoonheid tegenwoordig com plexer is dan vroeger.' Het lijkt mij dat het naslaan van enkele geschiedenisboekjes dit soort kretologie heel gemakkelijk tot klinkklare nonsens degradeert. Dat Schefer c.s. blijven steken in holle fra sen is niet helemaal onverwacht, want zij baseren zich vooral op dat ene, elitaire en tamelijk incestueuze terrein van mode en uiterlijk. En dat is toch een te eng terrein om tot zulke verstrekkende en algemeen- geldende theorieën te komen. Maar wat een mooie foto's. What is beauty, new defitions from the fashion van guard. Door Dorothy Schefer. Uitgever Thames and Hudson. Importeur Nilsson Lamm. ISBN 0-500- 27954-3. Prijs: 48,30 gulden (een deel van de op brengst van het boek gaat naar aids-slachtoffers). «Een nieuwe definitie van het begrip schoonheid is gewenst, leert het boek 'What is beauty?'. Het geeft een voorzet vanuit de modewereld. Illustraties uit het boek. kent wel een duidelijke beperking: zij be grenst haar zoektocht naar de heilige graal die schoonheid heet, tot het gebied van de mode en uiterlijk. Maar Schefer had in het verleden dan ook belangrijke functies bij bladen als Vogue en Mirabelle en ze schreef boeken over mode en aanverwante zaken. Zij gaf haar boek als ondertitel mee: new definitions from the fashion vanguard (nieuwe definities vanuit de mode-voor hoede). Die behoefte aan nieuwe piketpaal tjes komt volgens haar door de nakende eeuwwisseling. Die grote eeuwwende wordt inmiddels overal bijgesleept, maar in dit geval niet eens onterecht. Want in het verleden heeft het fin de siècle - zeker op modegebied - tot allerlei nieuwe impulsen geleid. Dus stelt Schefer nu ook maar voor het gemak dat vanwege het nieuwe mille- nium alle traditionele opvattingen over schoonheid overboord gaan en nieuwe vi sies boven komen drijven. Alsof alles wat voor 2000 mooi werd gevonden, dat daarna niet meer is. Maar vooruit. Schefer wilde nu eenmaal een provocerend boek maken over schoon heid. Haar uitgangspunt: hoe kun je schoonheid definiëren in een tijd van androgynie, anorexia, heroïne-chique en cosmetische chirurgie? In haar boek verza melde zij de schoonheidsopvattingen van enkele van 's werelds bekendste trendset ters op het gebied van mode en cosmetica; fotografen, modellen, stylisten, ontwer pers, sterren en industriëlen komen aan bod. De 'visionaire citaten' komen van lie- >recies negentig jaar gele ien organiseerde het Fran- e dagblad Le Matin voor Jijn lezers een monsterrit ,an China's hoofdstad Pe eing naar Parijs. Doel van le rally was vooral de mo- relijkheden van de auto te jewijzen. Iet werd een succes. De •ally had alles in zich om ut te groeien tot een klas- ieker. Maar de Russische evolutie haalde een streep loor de rekening. Het voor- nalige tsarenrijk gooide de rrenzen dicht, iinds de val van de Muur n het uiteenvallen van de oormalige Sovjet-Unie be- onnen fanatieke rally-rij ers weer te dromen van en reprise van de moeder lier ïonsterritten, die tussen 'eking en Parijs, talangs was het zover, (mold Pilon (50) uit Elle- om bij Arnhem reed mee a zijn oude Jaguar Mk-9 it 1959. Door Wim van der Weegen eta sta ge dil hij tra Door Johan van Grinsven Wat is schoonheid? Met die brandende vraag houden mensen zich al eeuwenlang bezig. Die continue zoektocht heeft in ieder geval deze waarheid opgeleverd: schoon heid zit 'm in de kijker zelf en niet in waar naar hij kijkt. Neem een pasgeboren kind. Dat is een onappetijtelijk, gerimpeld, verfomfaaid hoopje mens vol vettig smeersel, bloed en slijm. Maar voor de ouders is dat mensje -het mooiste wezen op aarde. Sterker nog: de mooiste baby die ooit in de geschiedenis van de mensheid ter wereld is gekomen. Een boek over het fenomeen schoonheid lijkt een haast zinloze onderneming. Toch liet Dorothy Schefer zich niet weerhouden. Haar Engelstalige boek What is beauty i -1 Ach, zoveel verstand heb ik niet an auto's," bekent Arnold Pilon zijn kantoor in Ellecom. aar ik wilde zo'n rit altijd al ilgraag maken. Alleen is dat iel te gevaarlijk en bovendien is lijn technische kennis volstrekt [toereikend. het clubblad van de MG-vere- iging Nederland las hij een op- lep voor deelname aan de mon- ;errit tussen Peking en Parijs. ":j meldde zich aan. „Als arts- 'otheker, want dat is mijn be ep. In elke equipe had iedereen i specialisme, anderen namen auto-techniek voor hun reke- g," aldus Pilon, net terug uit lina. vertelt vol passie over zijn be- ivenissen. Over de helletocht in 1200 kilometer door de loedhete Gobi-woestijn. Om de mijl moest er worden gestopt de kokende motoren te laten :oelen. Over de enthousiaste :volking in Rusland en China en vele duizenden handtekenin- in die hij uitdeelde. totaal reisde een groep van ijftig mensen ruim 14.000 kilo- eter door twee continenten. De [guar rijdt 1 op 5 en slurpte dus i'n drieduizend liter benzine op. og voordat Pilon de ene beleve- s helemaal heeft verteld, begint met de volgende anekdote. In- ®en vult de kamer zich met iok van zijn Chinese sigaren. De lotheker is directeur van een aceutisch studiecentrum in em. fflwege zijn werk geeft hij re- dmatig lezingen in Aziatische nden. Elk land dat de rally lorkruiste, heeft hij eerder be- >cht. maar niet eerder deed hij

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20