Monsters in de aanbieding Elegante film van Clint Eastwood Crossir Mooi verhaal over meisje op Franse platteland Mia Sorvino in horrorfilm 'Mimic' DESTEM mil UIT G I D 'Marion' van Manuel Poirier ®STEm Inbreker 'Absolute Power' thriller met warm hart Door Marjan Mes Marion, een tienjarig meisje uit een gewoon Frans werkmansge zin, is zojuist met haar familie in een klein Normandisch dorp ko men wonen. De vader, een bouwvakker, gaat aan de slag met het opknappen van hun oude, vervallen huis en maakt zich ondertussen zorgen over hun toekomst, want veel verdienen doet hij'(niet. De ontmoeting njet een welva rend, kinderloos echtpaar uit Pa rijs is in de Franse speelfilm Ma rion van Manuel Poirier aanlei ding voor een subtiele tekening van sociale tegenstellingen, nau welijks benoembare gevoelens en kleine irritaties. Het mooiste van de film zijn de woordloze scènes, die soms maar heel kort en bijna achteloos het doen en laten van de personages laten zien en die vaak niet eens worden afgemaakt. Die terloopse beelden zijn niet zelden roerend en laten genoeg te raden om het breekbare verhaal verrassend te houden. Groot drama komt er niet van, ondanks het wel dege lijk dramatische onderwerp. De maatschappelijke tegenstel lingen tussen de twee families zijn, vooral in de ogen van de werkman en zijn aardige vrouw onoverbrugbaar. Beiden moeten hard ploeteren om de eindjes aan elkaar te knopen. Ze voelen zich wat ongemakkelijk in aanwezig heid van het chique Parijse stel, dat in het plaatsje een weekend huis heeft waar de man steeds meer klusjes mag opknappen (te gen uitstekende betaling). De elegante Parisienne Audrey (Marie-France Pisier) voelt zich onbedwingbaar aangetrokken tot de spontane, levendige Marion en omdat zij zelf geen kinderen kan krijgen, richt zij al haar moeder gevoelens op het meisje. Hoewel dat de arbeidersfamilie toch een beetje verontrust, staan zij toe dat Marion af en toe bij hen blijft r slapen en uitstapjes met hen mag maken. Het wekt de jaloezie van Marions grotere zus, een opstandige tie ner. Marion zelf vindt het alle maal prachtig, hoewel de film be paald niet de nadruk legt op haar reacties en gedrag. Close-ups van Marion (en van de anderen) ont breken zelfs geheel. De film schildert zonder opsmuk een kleine Franse plattelandsge meenschap en heeft een intelli gent oog voor de sociale verschil len tussen de gegoede stadsbour- geoisie en eenvoudige plattelan ders. Het drama dat eraan ten grondslag ligt - de kinderloos heid van Audrey en haar vergeef se verlangen om Marion mee naar Parijs te nemen om haar daar een goede school te laten bezoeken - blijft onderhuids verscholen. Toch lijkt Marion aan het slot, met het ongelukkige echtpaar in hun Parijse appartement en het vrolijke Normandische gezin dol lend op het strand, een nauwe lijks verholen pleidooi voor het eenvoudige familieleven, waarbij geldgebrek familiegeluk niet in de weg hoeft te staan. Het is een verademing dat jonge re Franse regisseurs als Manuel Poirier weer aandacht hebben voor het leven van gewone men sen in de campagne en niet alleen voor de agressieve uitwassen in de multi-culturele voorsteden. De in Peru geboren Poirier (42) maakte een heel mooie, kleine, psychologische speelfilm, die op het eerste gezicht simpeler lijkt dan hij is, maar soms ook een tik keltje houterig vanwege de niet altijd helemaal geslaagde spelre- gie. Binnenkort verschijnt in Neder land van Poirier ook de roadmo- vie Western (zijn vierde speel film) die dit jaar tijdens het Film festival van Cannes in première ging. 'Marion' van Manuel Poirier draait in Chassé Cinema in Breda. DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1997 D2 Door Jos Kessels Het beste moet nog ko men, zei Clint Eastwood onlangs in een interview. De zestiger meent dat de jaren hem rijpheid heb ben geschonken en dat zijn nieuwe echtgenote, de helft jonger dan hij, hem een gevoel van tijd loosheid en nieuwe ener gie heeft gegeven. Het zijn de woorden van een man, die weliswaar ouder wordt, maar waar de jaren mild aan voorbij trekken, zoals aan een oogst- schuur in het zonnige zuiden. Zo filmt en acteert Clint East wood ook al vele jaren, als een huis van voorraad, zichzelf in harmonie trouw blijvend, zonder de dwang van het moeten en het plotselinge succes. Er zal een tijd komen dat Eastwood er niet meer is en het zal dan iedereen verba zen dat hij er niet meer is. Het oeuvre van Eastwood is in middels uitgegroeid tot een se reen en vruchtbaar onderzoek naar de menselijke psyche, vol speelse, maar ook cynische ele menten. Of het nu om de western (Unforgiven), jazz (Bird) of ro mantiek (The Bridges of Madison County) gaat, Eastwood is op de eerste plaats geïnteresseerd in de plooien van het karakter en toont die met mededogen. Zijn nieuwe film Absolute Power is een elegante thriller waar het plezier en de warmte van afstra len, zonder de schaduwzijde te vergeten. Eastwood speelt zelf de inbreker Luther Whitney, een kunstliefhebber en vrijetijdste- kenaar, die zijn nachtberoep eveneens tot kunst verheven heeft. Methodisch en spoorloos gaat hij te werk, als een gretige verd wijnartiest. In het begin staat Whitney op het punt om zijn rustige oude dag Door Jos Kessels Nu de speciale effecten-afdeling van Hollywood in staat is de meest afzichtelijke schepsels een levensechte motoriek te geven, krioelt het van de gedrochten in de bioscoop. In de horrorfilm Mimic van regis seur Guillermo del Toro gaat het ditmaal om monsterlijke sprink hanen, die de riolen van New York onveilig maken. Ze zijn ont staan uit een experiment van de vrouwelijke onderzoeker Susan (Mia Sorvino), die aanvankelijk wat anders aan haar hoofd heeft. Ze wil graag zwanger worden van Peter (Jeremy Northam), maar het eitje wil maar niet val len. Intussen begint het in de onder buik van New York een slijmerig gedoe te wordeïi. Reusachtige monsters zijn daar druk aan het voortplanten en eten tussendoor ook wat zwervers en ondeugende kinderen op. Susan heeft al snel heel andere weeën aan haar hoofd. De Mexicaanse regisseur Del To ro vierde jaren geleden triomfen met Cronos en werd door Hol lywood de Rio Grande overgevlo gen. Hoe hij terugkeert, wordt een ander verhaal, want van Mi mic raken alleen de vliegen opge wonden. Toch zijn er reputaties gemoeid met dit misbaksel. Be halve Oscar-winnares Mia Sorvi no (de kostelijke tegenspeelster van Woody Allen in Mighty Aphrodite) zijn ook F. Murray Abraham (Amadeus) en de Itali aanse acteur Giancarlo Giannini van de partij. De Italiaan, die in tal van Europese topfilms figu reerde, krijgt een onduidelijk goedje in het gezicht gesmeerd en uit de kluiten gewassen ongedier te op zijn dak. Het is trouwens toch een film voor de slagersvak school, want er wordt flink wat uitgebeend en gegrilld in Mimic, met tal van monsters in de aan bieding. 'Mimic' van Guillermo Del Toro is te zien in Casino 2 in Breda, Heuvelpoort 3 in Tilburg en De Koning van Enge land in Hulst. stoppen en schuift de schuld op een inbreker, zeker nadat blijkt dat er een getuige was. Al snel heeft Whitney niet alleen de ge heime dienst achter zich aan, maar ook de bekwame recher cheur Seth Frank (Ed Harris), die officieel met het onderzoek belast is. Deze thriller-plot wordt verbreed met allerlei relationele zijlijnen. Zo is de gebruikelijke lovestory vervangen door de aandoenlijke relatie tussen de inbreker en de van hem vervreemde dochter, een mooie rol van Laura Linney. Zij wordt tegen haar wil door re chercheur Seth Frank bij de zaak betrokken, maar dat leidt tot een hereniging tussen vader en doch ter, wat een hele reeks gevoelige en komische scènes oplevert. bijeen te grabbelen uit de verbor gen spiegelkluis van een oude vooraanstaande politicus in Was- hinton. Plotseling ziet hij een dronken man en een jongere vrouw binnenkomen en door de spiegel is hij getuige van een wil de vrijpartij, die ontaardt in lijfe lijk geweld en eindigt met de dood van de vrouw. De man in kwestie blijkt de pre sident van de Verenigde Staten, Alan Richmond (Gene Hackman). De geheime dienst probeert het uit de hand gelopen slippertje van de president in de doofpot te 'Absolute Power' van Clint Eastwood draait in Casino 4 in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom, Cinecitta 1 in Til burg, De Koning van Engeland in Hulst. Scène uit 'Mimic'. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Men in Black - Lady en de vagebond - Batmans Robin - Bean - Face Off - Conspiracy Theory Cinema Paradiso - The Leopard son - Un air de Familie Roxy 1 - Absolute Power - Bean Roxy 2 - - Anaconda BREDA Grand - Nothing to lose Mignon - Anaconda Cinesol 1 - Conspiracy theory Cinesol 2 - Fly away home/Speed II Cruise control Cinesol 3 - Men in black Casino 1 - Face Off - Lady en de Vagebond - Nieuwe Moeder Casino 2 - Mimic Casino 3 - Bean Casino 4 - Absolute Power Chassé Cinema - North by Northwest - When we were kings - Marion - Lost Highway GEERTRUIDENBERG Artif Centraal 1 2 - Batman Robin - Bean - Men in Black GOES Grand Theater - Men in Black - Lady en de vagebond HULST Koning van Engeland - Men in Black - Lady en de vagebond - Bean- Face Off - Anaconda - Conspiracy Theory - Mimic - Nothing to loose- Absolute power ROOSENDAAL City 1-2-3 - Men in black - Lady en de vagebond - Bean - Batman 8 Ro bin - Face Off - Conspiracy Theory TILBURG Metropole - Zaal 1 -14.30 en 17.00, uur - Napoleon 20.00 en 22.30 uur Four rooms Zaal 2 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Kama Sutra Zaal 3 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Murder at 1600 Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Liar Liar Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Men in Black Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Men in Black Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Addicted to love Zaal 8 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Conspiracy Theory Zaal 9 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Volcano Zaal 10 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Batman Robin Zaal 11 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Chamber Zaal 12 -14.30 uur 101 Dalmatiers 17.00 uur The English Patient 22.30 uur Scream 20.00 uur Metro Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Con Air Zaal 14- 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Fifth element Zaal 15 -14.30 en 17.00 uur Fools rush in 20.00 en 22.30 uur The devil's own Zaal 16 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Marvin's Room Zaal 17 - 14.30,17.00,20.00 uur In love and war 22.30 uur Albino Alligator Zaal 18 -17.30 uur 101 Dalmatiers 14.30 en 22.30 uur The English patient 20.00 Free Willy III Zaal 19 -14.30 en 17.00 uur Free Willy III 20.00 uur The English patient 22.30 uur City of Industry Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Speed II Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Scream Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Saint Zaal 23 - 14.30 en 17.00 uur Lady and the tramp 20.00 en 22.30 uur Dantes Peak Zaal 24 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Shadow Conspiracy Grappen en actie daveren door de avonturenkomedie Nol- hing to lose van regisseur Steve Oedekerk (Nutty Professor). Martin Lawrence en Tim Robbins vormen in dit niemendal letje uit de Hollywood-fabriek een tegengesteld duo. De een heeft geen geld, de ander geen leven en samen hebben ze niets te verliezen. (Grand in Breda, De Koning van Engeland in Hulst) Het zeldzame charisma van Muhammed Ali, wereldkampi oen zwaargewicht boksen, en diens roemruchte gevecht te gen George Foreman in 1974 in Zaïre staan centraal inde meeslepende documentaire When We Were Kings van Leon Gast. Een spannende, informatieve en artistiek gesla: film, die zelfs de moeite waard is voor wie helemaal niet van boksen houdt. Cineast Leon Gast reisde in 1974 speciaal naar Zaïre vooi een gelijktijdig plaatsvindend muziekfestival met zwarte muzikanten, maar vond het materiaal dat hij van de boksers had geschoten achteraf veel interessanter. Vanwege moeizame financiering werd de documentaire pas 23 jaar later voltooid en aangevuld met recent commentaar van o.a. Spike Lee en Norman Mailer. Ali's dansende bob; stijl bepaalt het ritme van de film, die wordt voortgestuwd door de muziek van onder anderen James Brown, B.B. King en Miriam Makeba. (Chassé Cinema in Breda) Chassé Cinema in Breda vertoont deze week een moote- gloednieuwe kopie van de Hitchcock-thriller North k' Northwest uit 1959. Een onovertroffen klassieker van Britse master of suspence, waarin Gary Grant een ma» speelt die geheel buiten zijn schuld in een misdaadcompW belandt. Er wordt een aanslag op hem gepleegd en hij word' verdacht van moord op een diplomaat van de Verenigde Na ties. Hitchcocks geraffineerde combinatie van mysteriën® spanning, humor en romantiek is onverminderd aantrekke lijk in deze thriller. Deze dankt zijn grote faam vooral aan twee adembenemende achtervolgingsscènes: van Gan Grant in een korenveld, belaagd door een helicopter en van Grant en zijn geliefde - de koele, blonde Eva-Marie Saint- tijdens hun ontsnappingstocht over de enorme uit rots ge hakte Amerikaanse presidentskoppen. Lost Highway, de in de gewone bioscoop geflopte nieuw" speelfilm van David Lynch, is voor de tweede week terug® Chassé Cinema Breda. Jazzmuzikant Fred Madison wol» na een reeks mysterieuze en bizarre gebeurtenissen verda® van moord op zijn vrouw. Hij belandt in de dodencel w# hij verandert in de jonge automonteur Pete Dayton. Zijn®' ze twee mannen dezelfde persoon en wie is die mysterie®# man die tegelijk op twee verschillende plaatsen kan oj® Lynch goochelt weer behendig met fantasie en werken]*' heid, maar weet ditmaal wat minder te overtuigen dan films als Blue Velvet en Wild at heart. foto Rory Block an onze kunstredactie Iet gaat hard met Crossing Boi )en Haag. Vijf jaar geleden tr liereerste festival in een raakpand 2000 mensen. Vori ezochten 7.000 mensen het fe sen nog in het Theater aan he' 'rijdag 12 en zaterdag 13 sept rorden in het sjieke Concertg» o'n acht a tienduizend mense zacht voor het festival dat renzen tussen (pop)muziek en uur te slechten. Donderdag 1 ïmber zijn er als voorproefje c ;n van Eboman (gratis, op het ilein) en Surgeon (in het Paarc >e grote zalen van het Haagse cd oals de Statenhal, zullen volgen aldirecteur Louis Behre niet gt aan worden. „Het moet toch een- ebeuren blijven. Nog altijd zijn schrijvers en die vragen nu e rat meer aandacht van een publi let vijfde Crossing Border Fes iet eerste dat onder de vlag va zordt gehouden. Met een nieuwe e locatie, veel meer optredende g n schrijvers. Dat lijkt een imp fkomstig is van Mojo, maar preekt dat tegen. „Het is in fei impel. Ik ben dit festival beg mdat ik literatuurfestivals zi chrikkelijk saai en serieus vond. anisatie verzorgde ik met hu lijn vrouw en vrienden." aar vorig jaar werd duidelijk niet langer kon. Het was te uijn tijd ging op met hotelarran; en voor artiesten, regelen van -law Boys Claw bestaat vijftien jaar, maar het }lijft knokken. 'Soms Can je zo in de rats zit- en, dat je denkt: waar >en ik mee bezig?' Over Ruwe randen en zweet- lingen. '°°r Ann Bouwma ver een band, die al vijftien jaai estaat, wordt in ons land nie" eer zo druk gedaan. Door de ote toevoer van steeds weei ueuwe verrassingen raakt de <j®atie zo verwend dat de oude «trouwde speeltjes één stief- oederlijke behandeling krijgen s Will-o-the-wisy het debuut fas geweest van Claw~Boy! - awdan was de hele vaderland- pers te hoop gelopen om he' riiT(em aan te Prijzen. Ne er een schouderophaler w in beschouwingen, grenzem ^onverschilligheid. (A de -Amsterdamse bam ?k haar twijfels gehad. „Ma: er TJI1Dr altild'zeSt zanger P< stert- "Soms moet je he ,ln ie schoenen staan or mor te gaan." Claw Boys Claw i ,aJ« meer de garageban» 4mn - eerste uur' Het 'rampe mpen is voorbij. „We wildel - doorwrocht geheel make: Clint Eastwood en LaiCren Linney in 'Absolute Power'. Heuvelpoort 1-2-3-4-5- Mimic - Fly away home - Bean - - Lady en de Vagebond - Anaconda - Conspiracy Theory - Cinecitta 1 - The English Patient - Absolute power Cinecitta 2 - 2 days in the Valley Cinecitta 3 - Breaking the Waves Midi - Face Off VLISSINGEN Alhambra Theater - Bean - Lady en de vagebond - Batman Robin- Face Off - Men in black - Absolute Power - Conspiracy theory - Nothing to lose ANTWERPEN Plezier Er zitten wel meer bijzondere scènes in, zoals de meesterlijke ontmoeting tussen Ed Harris en Clint Eastwood in het museum restaurant van The National Gal lery. Het plezier van het samen spel spat van het doek af. Onevenwichtig is de casting van de bijrollen. Hackman is prima als president, maar de overacte- rende Judy Davis kan niet serieus genomen worden als staf-chef van het Witte Huis en is een vreemde eend in de bijt. Regisseur Eastwood heeft er alles aan gedaan om Absolute Power er zo stijlvol mogelijk uit te laten zien. De aankleding is rijk en adembe nemend, met een hele serie (repli ca's en echte) schilderijen uit de Italiaanse Renaissance en mees terwerken van het Amerikaanse impressionisme. Absolute Power mag dan niet op alle fronten geslaagd en in balans zijn, het is wel een aantrekkelijke thriller, die de scherpe kanten niet schuwt, maar waar vooral een warm hart in klopt. Men in black Mimic f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 24