Monsters in de aanbieding
Elegante film van Clint Eastwood
Crossir
Mooi verhaal over meisje
op Franse platteland
Mia Sorvino in horrorfilm 'Mimic'
DESTEM mil UIT G I D
'Marion' van Manuel Poirier
®STEm
Inbreker
'Absolute Power'
thriller met warm hart
Door Marjan Mes
Marion, een tienjarig meisje uit
een gewoon Frans werkmansge
zin, is zojuist met haar familie in
een klein Normandisch dorp ko
men wonen.
De vader, een bouwvakker, gaat
aan de slag met het opknappen
van hun oude, vervallen huis en
maakt zich ondertussen zorgen
over hun toekomst, want veel
verdienen doet hij'(niet.
De ontmoeting njet een welva
rend, kinderloos echtpaar uit Pa
rijs is in de Franse speelfilm Ma
rion van Manuel Poirier aanlei
ding voor een subtiele tekening
van sociale tegenstellingen, nau
welijks benoembare gevoelens en
kleine irritaties.
Het mooiste van de film zijn de
woordloze scènes, die soms maar
heel kort en bijna achteloos het
doen en laten van de personages
laten zien en die vaak niet eens
worden afgemaakt. Die terloopse
beelden zijn niet zelden roerend
en laten genoeg te raden om het
breekbare verhaal verrassend te
houden. Groot drama komt er
niet van, ondanks het wel dege
lijk dramatische onderwerp.
De maatschappelijke tegenstel
lingen tussen de twee families
zijn, vooral in de ogen van de
werkman en zijn aardige vrouw
onoverbrugbaar. Beiden moeten
hard ploeteren om de eindjes aan
elkaar te knopen. Ze voelen zich
wat ongemakkelijk in aanwezig
heid van het chique Parijse stel,
dat in het plaatsje een weekend
huis heeft waar de man steeds
meer klusjes mag opknappen (te
gen uitstekende betaling).
De elegante Parisienne Audrey
(Marie-France Pisier) voelt zich
onbedwingbaar aangetrokken tot
de spontane, levendige Marion en
omdat zij zelf geen kinderen kan
krijgen, richt zij al haar moeder
gevoelens op het meisje. Hoewel
dat de arbeidersfamilie toch een
beetje verontrust, staan zij toe
dat Marion af en toe bij hen blijft
r
slapen en uitstapjes met hen mag
maken.
Het wekt de jaloezie van Marions
grotere zus, een opstandige tie
ner. Marion zelf vindt het alle
maal prachtig, hoewel de film be
paald niet de nadruk legt op haar
reacties en gedrag. Close-ups van
Marion (en van de anderen) ont
breken zelfs geheel.
De film schildert zonder opsmuk
een kleine Franse plattelandsge
meenschap en heeft een intelli
gent oog voor de sociale verschil
len tussen de gegoede stadsbour-
geoisie en eenvoudige plattelan
ders. Het drama dat eraan ten
grondslag ligt - de kinderloos
heid van Audrey en haar vergeef
se verlangen om Marion mee naar
Parijs te nemen om haar daar een
goede school te laten bezoeken -
blijft onderhuids verscholen.
Toch lijkt Marion aan het slot,
met het ongelukkige echtpaar in
hun Parijse appartement en het
vrolijke Normandische gezin dol
lend op het strand, een nauwe
lijks verholen pleidooi voor het
eenvoudige familieleven, waarbij
geldgebrek familiegeluk niet in
de weg hoeft te staan.
Het is een verademing dat jonge
re Franse regisseurs als Manuel
Poirier weer aandacht hebben
voor het leven van gewone men
sen in de campagne en niet alleen
voor de agressieve uitwassen in
de multi-culturele voorsteden.
De in Peru geboren Poirier (42)
maakte een heel mooie, kleine,
psychologische speelfilm, die op
het eerste gezicht simpeler lijkt
dan hij is, maar soms ook een tik
keltje houterig vanwege de niet
altijd helemaal geslaagde spelre-
gie.
Binnenkort verschijnt in Neder
land van Poirier ook de roadmo-
vie Western (zijn vierde speel
film) die dit jaar tijdens het Film
festival van Cannes in première
ging.
'Marion' van Manuel Poirier draait in
Chassé Cinema in Breda.
DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1997
D2
Door Jos Kessels
Het beste moet nog ko
men, zei Clint Eastwood
onlangs in een interview.
De zestiger meent dat de
jaren hem rijpheid heb
ben geschonken en dat
zijn nieuwe echtgenote,
de helft jonger dan hij,
hem een gevoel van tijd
loosheid en nieuwe ener
gie heeft gegeven.
Het zijn de woorden van een man,
die weliswaar ouder wordt, maar
waar de jaren mild aan voorbij
trekken, zoals aan een oogst-
schuur in het zonnige zuiden.
Zo filmt en acteert Clint East
wood ook al vele jaren, als een
huis van voorraad, zichzelf in
harmonie trouw blijvend, zonder
de dwang van het moeten en het
plotselinge succes. Er zal een tijd
komen dat Eastwood er niet meer
is en het zal dan iedereen verba
zen dat hij er niet meer is.
Het oeuvre van Eastwood is in
middels uitgegroeid tot een se
reen en vruchtbaar onderzoek
naar de menselijke psyche, vol
speelse, maar ook cynische ele
menten. Of het nu om de western
(Unforgiven), jazz (Bird) of ro
mantiek (The Bridges of Madison
County) gaat, Eastwood is op de
eerste plaats geïnteresseerd in de
plooien van het karakter en toont
die met mededogen.
Zijn nieuwe film Absolute Power
is een elegante thriller waar het
plezier en de warmte van afstra
len, zonder de schaduwzijde te
vergeten. Eastwood speelt zelf de
inbreker Luther Whitney, een
kunstliefhebber en vrijetijdste-
kenaar, die zijn nachtberoep
eveneens tot kunst verheven
heeft. Methodisch en spoorloos
gaat hij te werk, als een gretige
verd wijnartiest.
In het begin staat Whitney op het
punt om zijn rustige oude dag
Door Jos Kessels
Nu de speciale effecten-afdeling
van Hollywood in staat is de
meest afzichtelijke schepsels een
levensechte motoriek te geven,
krioelt het van de gedrochten in
de bioscoop.
In de horrorfilm Mimic van regis
seur Guillermo del Toro gaat het
ditmaal om monsterlijke sprink
hanen, die de riolen van New
York onveilig maken. Ze zijn ont
staan uit een experiment van de
vrouwelijke onderzoeker Susan
(Mia Sorvino), die aanvankelijk
wat anders aan haar hoofd heeft.
Ze wil graag zwanger worden
van Peter (Jeremy Northam),
maar het eitje wil maar niet val
len.
Intussen begint het in de onder
buik van New York een slijmerig
gedoe te wordeïi. Reusachtige
monsters zijn daar druk aan het
voortplanten en eten tussendoor
ook wat zwervers en ondeugende
kinderen op. Susan heeft al snel
heel andere weeën aan haar
hoofd.
De Mexicaanse regisseur Del To
ro vierde jaren geleden triomfen
met Cronos en werd door Hol
lywood de Rio Grande overgevlo
gen. Hoe hij terugkeert, wordt
een ander verhaal, want van Mi
mic raken alleen de vliegen opge
wonden. Toch zijn er reputaties
gemoeid met dit misbaksel. Be
halve Oscar-winnares Mia Sorvi
no (de kostelijke tegenspeelster
van Woody Allen in Mighty
Aphrodite) zijn ook F. Murray
Abraham (Amadeus) en de Itali
aanse acteur Giancarlo Giannini
van de partij. De Italiaan, die in
tal van Europese topfilms figu
reerde, krijgt een onduidelijk
goedje in het gezicht gesmeerd en
uit de kluiten gewassen ongedier
te op zijn dak. Het is trouwens
toch een film voor de slagersvak
school, want er wordt flink wat
uitgebeend en gegrilld in Mimic,
met tal van monsters in de aan
bieding.
'Mimic' van Guillermo Del Toro is te
zien in Casino 2 in Breda, Heuvelpoort
3 in Tilburg en De Koning van Enge
land in Hulst.
stoppen en schuift de schuld op
een inbreker, zeker nadat blijkt
dat er een getuige was. Al snel
heeft Whitney niet alleen de ge
heime dienst achter zich aan,
maar ook de bekwame recher
cheur Seth Frank (Ed Harris), die
officieel met het onderzoek belast
is.
Deze thriller-plot wordt verbreed
met allerlei relationele zijlijnen.
Zo is de gebruikelijke lovestory
vervangen door de aandoenlijke
relatie tussen de inbreker en de
van hem vervreemde dochter, een
mooie rol van Laura Linney. Zij
wordt tegen haar wil door re
chercheur Seth Frank bij de zaak
betrokken, maar dat leidt tot een
hereniging tussen vader en doch
ter, wat een hele reeks gevoelige
en komische scènes oplevert.
bijeen te grabbelen uit de verbor
gen spiegelkluis van een oude
vooraanstaande politicus in Was-
hinton. Plotseling ziet hij een
dronken man en een jongere
vrouw binnenkomen en door de
spiegel is hij getuige van een wil
de vrijpartij, die ontaardt in lijfe
lijk geweld en eindigt met de
dood van de vrouw.
De man in kwestie blijkt de pre
sident van de Verenigde Staten,
Alan Richmond (Gene Hackman).
De geheime dienst probeert het
uit de hand gelopen slippertje
van de president in de doofpot te
'Absolute Power' van Clint Eastwood
draait in Casino 4 in Breda, Roxy 1 in
Bergen op Zoom, Cinecitta 1 in Til
burg, De Koning van Engeland in
Hulst.
Scène uit 'Mimic'.
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - Men in Black - Lady en de vagebond - Batmans
Robin - Bean - Face Off - Conspiracy Theory
Cinema Paradiso - The Leopard son - Un air de Familie
Roxy 1 - Absolute Power - Bean
Roxy 2 - - Anaconda
BREDA
Grand - Nothing to lose
Mignon - Anaconda
Cinesol 1 - Conspiracy theory
Cinesol 2 - Fly away home/Speed II Cruise control
Cinesol 3 - Men in black
Casino 1 - Face Off - Lady en de Vagebond - Nieuwe Moeder
Casino 2 - Mimic
Casino 3 - Bean
Casino 4 - Absolute Power
Chassé Cinema - North by Northwest - When we were kings - Marion
- Lost Highway
GEERTRUIDENBERG
Artif
Centraal 1 2 - Batman Robin - Bean - Men in Black
GOES
Grand Theater - Men in Black - Lady en de vagebond
HULST
Koning van Engeland - Men in Black - Lady en de vagebond - Bean-
Face Off - Anaconda - Conspiracy Theory - Mimic - Nothing to loose-
Absolute power
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - Men in black - Lady en de vagebond - Bean - Batman 8 Ro
bin - Face Off - Conspiracy Theory
TILBURG
Metropole - Zaal 1 -14.30 en 17.00, uur - Napoleon
20.00 en 22.30 uur Four rooms
Zaal 2 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Kama Sutra
Zaal 3 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Murder at 1600
Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Liar Liar
Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Men in Black
Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Men in Black
Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Addicted to love
Zaal 8 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Conspiracy Theory
Zaal 9 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Volcano
Zaal 10 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Batman Robin
Zaal 11 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Chamber
Zaal 12 -14.30 uur 101 Dalmatiers
17.00 uur The English Patient
22.30 uur Scream
20.00 uur Metro
Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Con Air
Zaal 14- 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Fifth element
Zaal 15 -14.30 en 17.00 uur Fools rush in
20.00 en 22.30 uur The devil's own
Zaal 16 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Marvin's Room
Zaal 17 - 14.30,17.00,20.00 uur In love and war
22.30 uur Albino Alligator
Zaal 18 -17.30 uur 101 Dalmatiers
14.30 en 22.30 uur The English patient
20.00 Free Willy III
Zaal 19 -14.30 en 17.00 uur Free Willy III
20.00 uur The English patient
22.30 uur City of Industry
Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Speed II
Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Scream
Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Saint
Zaal 23 - 14.30 en 17.00 uur Lady and the tramp
20.00 en 22.30 uur Dantes Peak
Zaal 24 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Shadow Conspiracy
Grappen en actie daveren door de avonturenkomedie Nol-
hing to lose van regisseur Steve Oedekerk (Nutty Professor).
Martin Lawrence en Tim Robbins vormen in dit niemendal
letje uit de Hollywood-fabriek een tegengesteld duo. De een
heeft geen geld, de ander geen leven en samen hebben ze
niets te verliezen. (Grand in Breda, De Koning van Engeland
in Hulst)
Het zeldzame charisma van Muhammed Ali, wereldkampi
oen zwaargewicht boksen, en diens roemruchte gevecht te
gen George Foreman in 1974 in Zaïre staan centraal inde
meeslepende documentaire When We Were Kings van Leon
Gast. Een spannende, informatieve en artistiek gesla:
film, die zelfs de moeite waard is voor wie helemaal niet van
boksen houdt.
Cineast Leon Gast reisde in 1974 speciaal naar Zaïre vooi
een gelijktijdig plaatsvindend muziekfestival met zwarte
muzikanten, maar vond het materiaal dat hij van de boksers
had geschoten achteraf veel interessanter.
Vanwege moeizame financiering werd de documentaire pas
23 jaar later voltooid en aangevuld met recent commentaar
van o.a. Spike Lee en Norman Mailer. Ali's dansende bob;
stijl bepaalt het ritme van de film, die wordt voortgestuwd
door de muziek van onder anderen James Brown, B.B. King
en Miriam Makeba. (Chassé Cinema in Breda)
Chassé Cinema in Breda vertoont deze week een moote-
gloednieuwe kopie van de Hitchcock-thriller North k'
Northwest uit 1959. Een onovertroffen klassieker van
Britse master of suspence, waarin Gary Grant een ma»
speelt die geheel buiten zijn schuld in een misdaadcompW
belandt. Er wordt een aanslag op hem gepleegd en hij word'
verdacht van moord op een diplomaat van de Verenigde Na
ties. Hitchcocks geraffineerde combinatie van mysteriën®
spanning, humor en romantiek is onverminderd aantrekke
lijk in deze thriller. Deze dankt zijn grote faam vooral aan
twee adembenemende achtervolgingsscènes: van Gan
Grant in een korenveld, belaagd door een helicopter en van
Grant en zijn geliefde - de koele, blonde Eva-Marie Saint-
tijdens hun ontsnappingstocht over de enorme uit rots ge
hakte Amerikaanse presidentskoppen.
Lost Highway, de in de gewone bioscoop geflopte nieuw"
speelfilm van David Lynch, is voor de tweede week terug®
Chassé Cinema Breda. Jazzmuzikant Fred Madison wol»
na een reeks mysterieuze en bizarre gebeurtenissen verda®
van moord op zijn vrouw. Hij belandt in de dodencel w#
hij verandert in de jonge automonteur Pete Dayton. Zijn®'
ze twee mannen dezelfde persoon en wie is die mysterie®#
man die tegelijk op twee verschillende plaatsen kan oj®
Lynch goochelt weer behendig met fantasie en werken]*'
heid, maar weet ditmaal wat minder te overtuigen dan
films als Blue Velvet en Wild at heart.
foto
Rory Block
an onze kunstredactie
Iet gaat hard met Crossing Boi
)en Haag. Vijf jaar geleden tr
liereerste festival in een
raakpand 2000 mensen. Vori
ezochten 7.000 mensen het fe
sen nog in het Theater aan he'
'rijdag 12 en zaterdag 13 sept
rorden in het sjieke Concertg»
o'n acht a tienduizend mense
zacht voor het festival dat
renzen tussen (pop)muziek en
uur te slechten. Donderdag 1
ïmber zijn er als voorproefje c
;n van Eboman (gratis, op het
ilein) en Surgeon (in het Paarc
>e grote zalen van het Haagse cd
oals de Statenhal, zullen volgen
aldirecteur Louis Behre niet gt
aan worden. „Het moet toch een-
ebeuren blijven. Nog altijd zijn
schrijvers en die vragen nu e
rat meer aandacht van een publi
let vijfde Crossing Border Fes
iet eerste dat onder de vlag va
zordt gehouden. Met een nieuwe
e locatie, veel meer optredende g
n schrijvers. Dat lijkt een imp
fkomstig is van Mojo, maar
preekt dat tegen. „Het is in fei
impel. Ik ben dit festival beg
mdat ik literatuurfestivals zi
chrikkelijk saai en serieus vond.
anisatie verzorgde ik met hu
lijn vrouw en vrienden."
aar vorig jaar werd duidelijk
niet langer kon. Het was te
uijn tijd ging op met hotelarran;
en voor artiesten, regelen van
-law Boys Claw bestaat
vijftien jaar, maar het
}lijft knokken. 'Soms
Can je zo in de rats zit-
en, dat je denkt: waar
>en ik mee bezig?' Over
Ruwe randen en zweet-
lingen.
'°°r Ann Bouwma
ver een band, die al vijftien jaai
estaat, wordt in ons land nie"
eer zo druk gedaan. Door de
ote toevoer van steeds weei
ueuwe verrassingen raakt de
<j®atie zo verwend dat de oude
«trouwde speeltjes één stief-
oederlijke behandeling krijgen
s Will-o-the-wisy het debuut
fas geweest van Claw~Boy!
- awdan was de hele vaderland-
pers te hoop gelopen om he'
riiT(em aan te Prijzen. Ne
er een schouderophaler
w in beschouwingen, grenzem
^onverschilligheid.
(A de -Amsterdamse bam
?k haar twijfels gehad. „Ma:
er TJI1Dr altild'zeSt zanger P<
stert- "Soms moet je he
,ln ie schoenen staan or
mor te gaan." Claw Boys Claw i
,aJ« meer de garageban»
4mn - eerste uur' Het 'rampe
mpen is voorbij. „We wildel
- doorwrocht geheel make:
Clint Eastwood en LaiCren Linney in 'Absolute Power'.
Heuvelpoort 1-2-3-4-5- Mimic - Fly away home - Bean -
- Lady en de Vagebond - Anaconda - Conspiracy Theory -
Cinecitta 1 - The English Patient - Absolute power
Cinecitta 2 - 2 days in the Valley
Cinecitta 3 - Breaking the Waves
Midi - Face Off
VLISSINGEN
Alhambra Theater - Bean - Lady en de vagebond - Batman Robin-
Face Off - Men in black - Absolute Power - Conspiracy theory - Nothing
to lose
ANTWERPEN
Plezier
Er zitten wel meer bijzondere
scènes in, zoals de meesterlijke
ontmoeting tussen Ed Harris en
Clint Eastwood in het museum
restaurant van The National Gal
lery. Het plezier van het samen
spel spat van het doek af.
Onevenwichtig is de casting van
de bijrollen. Hackman is prima
als president, maar de overacte-
rende Judy Davis kan niet serieus
genomen worden als staf-chef
van het Witte Huis en is een
vreemde eend in de bijt.
Regisseur Eastwood heeft er alles
aan gedaan om Absolute Power
er zo stijlvol mogelijk uit te laten
zien.
De aankleding is rijk en adembe
nemend, met een hele serie (repli
ca's en echte) schilderijen uit de
Italiaanse Renaissance en mees
terwerken van het Amerikaanse
impressionisme.
Absolute Power mag dan niet op
alle fronten geslaagd en in balans
zijn, het is wel een aantrekkelijke
thriller, die de scherpe kanten
niet schuwt, maar waar vooral
een warm hart in klopt.
Men in black
Mimic
f