en£<M>fc DRME JIMING IMUM ilJZEN Het huilen wordt soms even lachen BIJ IIMIEHulST 'Kardinaal heeft gemakkelijk praten' 20.- 20.- slEN 25.- 40.- 40.- 45.- Jones, Barlow en Ashley-ownersclub naar 't Haventje Transport naar Bosnië bijna rond 15.- 15.- Auto-eigenaar was te goed van vertrouwen Gespreksgroep Middelburg mag koffieshop maximaal half jaar sluiten EENTE AXEL «STEM ZEELAND ijzen per 2/9 A'S UITVERKOCHT DNS 15.- I 15.- S UITVERKOCHT Bosnische oorlogsslachtoffer Malkic' Kenan (14) is weer thuis Hulstenaar brengt hulpgoederen Gunst Poppe uit Breskens bouwde zelf de carrosserie van een bijzondere sportwagen op ri I r TERNEUZEN ^-LL[I sluis Van onze verslaggever Hulst - De Belgische kardinaal Danneels heeft gemakkelijk praten als hij zegt 'laat alle kerken maar staan in plaats van ze af te breken'. Oud-pastoor G. Claessens van Sint Jansteen stelt dat in het pa rochieblad voor zuidelijk Oost- Zeeuws-Vlaanderen. Aanleiding zijn uitspraken van de Belgische kardinaal en het feit dat er bij de zuiderburen blijkbaar wel geld is om kerken in stand te houden. Zo is bijvoorbeeld de kerk in het grensdorp Overslag pas helemaal gerestaureerd, terwijl er overal in Zeeuws-Vlaanderen juist sprake is van het afbreken van dorpsker ken. Wat iedereen in de discus sies en vergelijkingen steeds ver geet is, volgens pastoor Claes sens, de totaal verschillende fi nanciële situatie van de kerk in Nederland en België. Hij wijst erop dat in Nederland alles rechtstreeks uit de zak van de gelovigen betaald moet wor den. „Zij houden met hun bijdra gen de kerkgebouwen overeind - tenzij de kerk onder Monumen tenzorg valt- en de salarissen van de pastores komen groten deels uit wat de parochianen bij een brengen." In België ligt dat anders. De pas toor krijgen daar een salaris van de Belgische staat. De gebouwen, de pastorieën en kerken, zijn ei gendom van de verschillende ge meenten en worden dan ook met gemeentegeld onderhouden. Kar dinaal Danneels heeft volgens Claessens dus in zekere zin ge makkelijk praten. „Geen enkele Belgische gemeente kan het zich permitteren haar kerkgebouw tot een ruïne te laten worden, evenals ook geen ge meente bijvoorbeeld het stadhuis kan laten vervallen. Al is het ook in België bij de gemeentes finan cieel geen vetpot, van tijd tot tijd zal iedere gemeente een bedrag voor het onderhoud van haar kerk op de begroting zetten." Van onze verslaggever Terneuzen - De eigenaar van de auto, die directeur D. vorig jaar van het bedrijf E. bv uit Hoek overnam, zou alles wel regelen, had hij beloofd. „Ik heb te veel vertrouwen gehad. Hij zei voor alles zorg te dragen, maar dat is niet gebeurd," aldus D., die deze week voor de kanton rechter stond. Tot twee keer toe was hij bekeurd voor onverzekerd rijden. De auto was al geruime tijd in zijn bezit, toen D. er achter kwam dat het voertuig niet was verzekerd. De eerste boete voor een overtre ding in mei '96 had hij inmiddels betaald. De tweede, voor hetzelf de feit in oktober, zat er aan te komen. „Mag ik nog een opmer king maken? Mijn inkomen is be perkt, dus hou het een beetje ge zellig, alstublieft," vroeg D. met een lach aan de kantonrechter. Die toonde zich inderdaad mild, want nadat de Hoekenees nog een kruisje had geslagen, legde hij een boete op van driehonderd gulden. Dat was tweehonderd minder dan de officier van justi tie had geëist. Middelburg - Deze maand start de gespreksgroep 'In Perspectief' weer met haar gespreksavonden voor familieleden en vrienden van (ex-)psychisch zieke mensen. De groep probeert elkaar weer een 'christelijk' perspectief te ge ven in moeilijke situaties. Voor meer informatie: H.J. Rein- ders of M. Welleweerd in Zaam- slag. Den Haag (anp) - De poging van de gemeente Middelburg om een koffieshop nog een half jaar dicht te houden, is mislukt. De Raad van State in Den Haag heeft beslist dat de winkel maximaal zes maan den gesloten mag worden. Het besluit is gisteren bekendge maakt. In het kader van een streng beleid tegen overlast van koffieshops,-' sloot de gemeente koffieshop Pasha voor één jaar. De recht bank vond een half jaar voldoen de. Deze periode is inmiddels af gelopen en de koffieshop mag van de rechter dus weer open. Via een beroepsprocedure bij de Raad van State probeerde Mid delburg het besluit van de recht bank ongedaan te maken en als nog sluiting met een extra half jaar te bewerkstelligen. De Raad van State onderschrijft nu met de uitspraak het eerdere vonnis van de rechtbank. Middelburg wil maximaal twee koffieshops binnen de gemeente grenzen toestaan. Op dit moment zijn het er nog vier. Het was de bedoeling Pasha voor een jaar te sluiten en daarna de gedoogsta- tus voor softdrugs, die het pand heeft, op te zeggen. NTELIJKE DIENSTEN thouders van Axel maken entesecretarie en de afde- in verband met een per- op vrijdag 5 september voor publiek gesloten zul- erzocht met deze vroegtij- emeentelijke diensten reke- 97 en wethouders voornoemd, es, burgemeester wnd. ecretaris wnd. DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1997 uren in zijn wagen zitten. Hij zegt dat de huidige JBA's al in delen leverbaar zijn. Hij wilde hem per se van de grond-af zelf opbouwen. „In Nederland is de auto motof- gebonden. In Engeland is nog al les mogelijk tot en met een V8 toe. Maar volgend jaar is dat ook klaar." De JBA-ownersclub telt in totaal 404 leden en viert dit jaar zijn eerste lustrum. Echt goedkoop zijn de auto's trouwens niet. Met het huidige pond komt de auto rond de 40.000 gulden uit. Guust Wie droomt er niet van om met dit warme zo merse weer in een mooie iportauto rond te rijden met de kap naar bene- len? Voor de autolief hebbers van de JBA-ow- lersclub een droom, die loms na vele uren moei- ime arbeid tot leven is 'ekomen. Zondag 7 sep tember laten vijftien m A-leden hun enthou siasme over hun hobby •ien op camping 't Ha- 'entje aan de Golepol- 'ersedijk in Breskens. ■'aar is dan een open liddag waarbij bezoe- [ers zelfs proefritten '■urmen maken. Wil Verherbrugge WORDT zondag een meet- 1? van meest Engelse leden 'ant in Nederland is het leden tal nog niet zo groot. In Bres- t is Guust Poppe in het bezit z°'n mooie sportauto. Hij is Nederland het enige lid van de "Owmersclub. Voor zijn deur 1an iwee JBA's. Die van hem lluis ant*ere §aat straks naar |pie man wordt ook lid van de en dan zijn wij denk ik de "°e twee 'eden van heel Neder- In ons land rijden er mis- 'en maar een kleine tien au- van dit merk rond," aldus i<srm "^nze auto wordt vaak r'en voor een Morgan of MCf maar het is wel degelijk auto met ei feite is het Ln.aut0 met een eigen gezicht. een nostalgische ,t een moderne techniek," '"rijft hij zijn werk. van aanstaand weekend is informatie uit te wisselen, ewonderen eikaars auto en vertellen elkaar hoe we aan de spullen kunnen komen. Verder is het gewoon heel gezellig. Het is niet de bedoeling dat we daar au to's gaan verkopen." JBA is de afkorting voor Jones, Barlow en Ashley. Dat waren drie ingenieurs die bij British Leyland werkten en het daar voor gezien hielden. In 1983 be gonnen zij een fabriekje in Wiga- en, een klein plaatsje onder de rook van Manchester." Zij ont wierpen een auto in de stijl van de jaren dertig en veertig. „Het is beslist geen replica. De eerste auto's werden op het chassis van een Ford Taunus gezet. Tegen woordig op dat van een Ford Sierra," legt Poppe in het kort de geschiedenis uit. Hij vertelt dat in Engeland veel autoclubs be staan. „Veelal om contacten met elkaar te leggen." Guust Poppe is zelf tien jaar lang automonteur en plaatwer ker/spuiter geweest. Tegenwoor dig is hij werkzaam op de Dow, maar zijn autoliefde is gebleven. In 1993 zag hij enkele modellen van zogenaamde 'kitcars' in tijd schriften. Auto's die zelf in el kaar gezet moeten worden. Hij vond toen veel modellen leuk. Tijdens de eerste kitcarshow in dat jaar in Nederland vond zijn Ria de JBA wel mooi. Maar er hing een duur prijskaartje aan. „De verkoop ging via een dealer in Limburg. Toen heb ik zelf de fabriek gebeld. We zijn toen naar Manchester gevlogen en hebben de fabriek bekeken." Januari 1994 kwam zijn auto, in onder delen, binnen. Door drukke werkzaamheden op zijn werk kon Poppe pas in april met de bouw beginnen. Zijn vrouw Ria is best wel trots op het werk van Guust. „De auto kwam als een echt bouwpakket binnen. Hij heeft alles zelf ge daan. Alle gaten geboord en deu- Autoliefhebber Poppe uit Breskens is eigenaar van een echte JBA - een Jones, Barlow en Ashley -, voor liefhebbers van open sportwagens een echt droomwagen. In Nederland rijden er misschien maar tien van deze bouwpakketten rond. foto camile schelstraete ren afgehangen enzovoorts. Het voordeel van zo'n auto is ook dat het geen smerig karwei is. Hij is gewoon bij ons in de garage in el kaar gezet." Guust heeft onder tussen foto's van de montage ge haald en vult aan, dat je toch ook wel een paar handige handen moet hebben. Een JBA is echter puur de carrosserie. „Voor de motor heb je een zogenaamde do norauto nodig. Hier ligt een 2.0 liter Sierra motor in met heel weinig kilometers. Gekocht op de schroot." In totaal heeft Poppe 400 werk- zegt dat veel Engelsen het brood uit de mond sparen voor zo'n au to. „Het is beslist niet alleen voor de rijken." Aanstaande zondag dus de eerste meeting op Nederlandse, en nog wel Zeeuwse bodem. Zondag middag is het kijkmiddag en daarna blijven de Engelsen nog een week in Breskens. Poppe hoopt op genoeg belangstelling van het publiek om de verschil len in de JBA's te bewonderen. De open middag op camping 't Haventje in Breskens duurt van 15.00 uur tot 19.00 uur. Door Rob Ruggenberg Van onze verslaggever Hulst - De keren dat Hulstenaar Theo Biesbroeck hulpgoe deren naar Roemenië bracht om ze daar uit te delen aan de noodlijdende bevolking zijn eigenlijk niet meer te tellen. Maar Ton Besselink uit Aardenburg heeft er voor gezorgd dat Biesbroeck tijdens de herfstvakantie waarschijnlijk weer hulpgoederen wegbrengt. Nu is Bosnië het land waar de goederen naar toe gaan. „Ik werd door Besselink opge beld toen hij in Neurenberg met een busje in panne was gevallen. Die vroeg me om onmiddellijk af te reizen met mijn busje naar hem toe. Ik heb hem enkele uren bedenktijd gevraagd. Uiteinde lijk heb ik het niet gedaan, maar ik wil in de toekomst best nog goederen wegbrengen," aldus Biesbroeck. Aardenburger Bes selink keerde in etappes terug naar Zeeuws-Vlaanderen met alle spullen die hij wilde afleve ren. De reis naar Bosnië is zo'n 5000 kilometer lang. „Daar daar draai ik mijn hand niet voor om. Dat hebben we in het verleden al meer gedaan." Er komt echter heel wat bij kijken, vindt Bies broeck. „De formaliteiten aan de grens vragen de nodige aan dacht. Eén keer hebben we het gehad dat we zonder veel moei te door konden rijden. Dat was in 1993 toen we weer hulpgoe deren naar Roemenië brachten. Dat was me nog nooit gehemd. Maar ja, ik dacht dat zal wel goed zijn. We mochten inder daad zo doorrijden en terug was er ook niks aan de hand. Maar dat komt zelden voor. We heb ben toen alle goederen persoon lijk afgeleverd. Dat kostte ons tien dagen extra, maar dat gaf niks. De dankbaarheid die je krijgt van die mensen is niet te beschrijven." „Maar we hebben het ook mee gemaakt dat we tien uur aan de grens konden wachten. We wer den van het kastje naar de muur gestuurd en bijna keerden we terug naar huis. De autoriteiten moesten een fax hebben van het ziekenhuis met daarop de be vestiging dat de goederen wer den aangenomen en niet ver kocht zouden worden. Maar het was vakantietijd en dus kregen we geen contact. Na uren wach ten en reeds terug naar de grens van Hongarije te zijn gereden hadden we beet en mochten we uiteindelijk terugkeren." Voor het hulpgoederentransport naar Bosnië gaat Biesbroeck proberen enkele transportbe drijven te benaderen om hulp te bieden. „Want je moet er niet aan denken dat je onderweg pech krijgt met je busje net als Besselink. Nee, het materiaal moet in orde zijn." Wie goede ren heeft zoals dekens, knuffels, schoenen, rolstoelen, naaima chines of jassen kan dat ken baar maken bij Theo Bies broeck. Hij is bereikbaar op het telefoonnummer 0114-313099. Hij is nu 14 jaar, een puber, jeugdpuistjes, en streken die bij zijn leeftijd horen. Hij kan zich al aardig redden, zon der onderarmen, zonder linkerbeen. Fotograaf Piet den Blanken uit Breda zocht Malkic' Kenan na twee jaar opnieuw op. De zwaarge wonde jongen uit Bosnië schokte Den Blanken, bracht een actie van Aardenburger Ton Besselink op gang en haalde deze krant. Malkic' kan inmiddels weer lopen en, af en toe, zelfs lachen. daar een beenprothese, en leerde weer lopen. Malkic' is nu weer thuis, in Maglay, dat toen aan het front lag en waar nu een breek bare vrede heerst. Den Blanken trok een aantal dagen met de jon gen op, omdat hij graag conti nuïteit in zijn fotoberichtgeving brengt. Voor hem brengt Malkic' het Bosnische drama terug tot een essentie: hoe mensen omgaan met onrecht en ongeluk. Malkic' was niet gemakkelijk, voor zichzelf niet, voor de foto graaf niet, en ook niet voor zijn omgeving. Van een liefkozing van zijn grootvader wil hij niets we ten. Hij laat maar ternauwernood toe dat zijn moeder hem helpt bij het aankleden. Telefoneren kan- ie alleen wel. Eten gaat nog moei zaam - maar het lukt al om met twee stompjes een glas vast te houden. Op school zit hij weer gewoon in de klas, tussen de vrienden van vroeger. Heel af en toe lacht hij daar zelfs weer. Malkic' Kenan werd twee jaar geleden 'beroemd' toen de Breda se fotojournalist Piet den Blan ken hem in een ziekenhuis in Bosnië fotografeerde: een kind met stompjes, een brokje wan hoop in een ziekenhuisbed. Het resultaat van een ontplofte gra naat. De foto stond toen in deze krant, onder de kop 'Ook harde jongens huilen om Bosnië', want zelfs de geharde fotograaf Den Blanken had de ogen niet droog kunnen houden toen hij thuis, in zijn donkere kamer, dit beeld van een verloren jeugd, een verloren toe komst had zien opkomen. Hij was niet de enige. De publica tie van die foto maakte veel los. Onderwijzer Ton Besselink uit Aardenburg in Zeeuws-Vlaande ren startte een actie om iets voor Malkic' te doen. Na een tijdje kwam de hulp werkelijk van alle kanten. De jonge invalide werd naar Canada gehaald en kreeg late

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21