Sombere levensweg met positief einde D2 nst S: hniek IDS Satire over radio- en literatuurbedrijf van Joost Zwagerman Janneke tussen de Peelwerkers KINDERBOEKEN Moordenaar van zeven meisjes DESTEM KEN D3 Radioval Roman Droste-effect Bommelding Zuiver Algemeenheden R 1997 ival -'s avonds in de it Nuenense tijd - da. rsten, Reynders, Lans- okhoek/potsculpturen 1996 - di t/m zo 13.00- chouten en Pauk Don- a 13.00-18.00 uur (t/m Roberto Otero met Pi- ssip. - di t/m vr 10.00- Fauna op doek - wo t/m 26 sep) rken, Antonietta Pee- Pt) ische en Zeeuwse zo tot 17.30 uur, do en/olie, Arjen Baker- sep) park 18 - Egotectuur- museum (t/m 7 sept) - Guernico (t/m 8 sept) - sept) - Bruce Nauman - kt) - Paul Beekman (t/m - European Art Quilts - ag 12.00-17.00 uur (van rostructuren - di t/m zo nna Pieterman/Magda Peter van der Linden, t/m za 11.00-18.00 uur Toorop/ Gerrit Rietveld/ -17.00 uur, avondopen- kunstenaars aangeslo- eregeld met Beeldrecht nd met reproductie van emen. schijn van belang- objecten van Fran- Goor.ziin. daar een van. Een van haar ft ze genoemd Lapis steen van geleerd- ien een schitterend opengeklapte kist. tste bergruimte ligt tuk graniet met de pis sapientium. In zijn kleine glazen evestigd, geschikt atoriumgebruik, en essen waarin een aveerd (of geschil- ziet er helemaal af ets aan de orde wat voor veel eigentijds werk geldt. Veel dit moment is cere- tarakter. Het denken e dus ook de vorm is (rijker bron voor het rschap dan de intuï- _>1 beeldende kunst is nen persoonlijke, het e en emotionele ver- Tet verstand en de beheersing zijn al tng belangrijker dan geest van de eigen- Idende kunst, en de kunst maakt daarop ndering. d om dat in beeld te Wat ook duidelijk is, ppervlakkigheid van kunst. Een in dit ge- bijna klassieke schil- nke Roder is daarop ige uitzondering. Het Eelco Brand ook, wisten we al langer. lij de NBKS, Reigerstraat Tot 8 september dage tot 5 uur. religieus. Hij tekent op jze gesloten werelden nderdeel wordt getoond orstellingen zijn vrijwel an karakter. Ze drukken iaal uit dat de vorm on- at is een elementair ver- ng, in het algemeen ge~ rse kunst. Bij veel hout- ;t, nodig om ook met het ruien verstaan wat he en neiging naar abstrac- enselijk lichaam getoon itekend van het lichaa® kleur. Die kleuren zijn at hier om houtsnedes i» ende kleuren, allem®3 >aar en betekenisvol. Die g is in het geval van Mu* imd is het dat de oplag ld wordt. evindt zich aan de Marfceodaal Oegandese kunst is te zien g t/m zondag van 2 tot 6 uu DINSDAG 2 SEPTEMBER 1997 Schrijver spiegelwereld floor Johan Diepstraten Een vaste plek aan de toog van liet literaire café is er voor Ot- to Vallei, de hoofdpersoon van de nieuwe roman Chaos en Ru moer van Joost Zwagerman, niet weggelegd. Zelfs de status 'zuipschrijver' bereikt hij niet. Dat had hij wel jammer want die cafés mo er dan uitzien als 'misera bele spelonken', er werd wél druk gelobbyd en genetwerkt. Dat is precies wat de mislukte schrijver Vallei nodig heeft. Het heeft allemaal geen zin meer. Otto Vallei had zich zes maanden opgesloten op zijn werkkamer om aan een nieuwe roman te werken, naar hij krijgt geen regel op pa lier. Verwonderlijk is het dus niet dat hij naar zijn uitgever Ar- noud Zegel stapt om het einde van zijn schrijversloopbaan aan De baas van uitge verij Orakel is er niet echt rouwig want hij zit al met drie on verkoopbare boeken van hem op gescheept. Aan het begin van de roman is het over met Otto Vallei. Het writer's block, dé schrijvers kwaal bij uitstek, heeft definitief toegeslagen. Het is een fraai begin van een ro man die een vrolijke satire is over het literatuurbedrijf. Net als Geerten Meijsing in De grachten- priel kiest Joost Zwagerman vooreen teleurgestelde hoofdper soon met een scherp oog voor de uitwassen van het boekenvak. Het uitgeversduo Arnoud Zegel en Wout Rookershoofd denkt al- in communicatie- en marke strategieën, de rondbanje- rende critici zijn prachtige drankorgels, de collega-schrij vers deugen ook al niet. De ka rakteriseringen mogen wat voor spelbaar zijn, er worden ook be- hartenswaardige zaken aange roerd over de malligheden van het boekenbedrijf. In Chaos en Rumoer hekelt Zwagerman het complete circus, maar hij wil méér. Als voormalig medewerker van het culturele Vara-radiopro- gramma Ophef en Vertier kent hij de ins en outs van het radiovak. De andere verhaallijn voor de ro man Chaos en Rumoer had Zwa german voor het oprapen. Pal na dat Otto Vallei het schrijverschap vaarwel heeft gezegd, wordt hij gevraagd als co-presentator van het radioprogramma waaraan de titel van de roman is ontleend. Otto Vallei doorstaat wat iedere programmamaker in het begin meemaakt. Voor Zwagerman was dit een uit gelezen kans om de wereld van het zorgenkindje radio te be schrijven. De kletscultuur tijdens de vergaderingen, de oppervlak kige manier waarop interviewers zich voorbereiden, de zin en on zin van het métier. Meer nog dan over het literatuurbedrijf laat Zwagerman zien hoe marginaal deze bedrijfstak op Radio 5 func tioneert. Met deze twee verhaallijnen is al een aardige roman te compone ren, en menig auteur zou ermee volstaan. Chaos en Rumoer zou dan één van de vele boeken zijn waarmee Otto Vallei wekelijks wordt geconfronteerd. 'De ver plichte kost, het leesvoer dat hem werd voorgezet en dat gaande weg de vorm dreigde aan te ne men van een dikke, zware woord- prop, die maar niet verteerd wil de worden. Binnen de korste ke ren leed hij aan literaire indiges tie. De boeken en bundels en bloemlezingen: hij vrat ze op en scheet ze uit, met Chaos en Ru moer als purgeermiddel.' Halverwege dreigt Chaos en Ru moer een middelmatige roman te zijn - de uitwassen zijn beschre ven, de satire is compleet -, maar dan komt de verrassende omme keer. Al het voorafgaande wordt in een ander licht geplaatst door een zeer geslaagde literaire truc. De roman blijkt namelijk niet de lotgevallen van Otto Vallei te be schrijven, maar iets anders. Aan het begin speelt Otto Vallei even met de gedachte een boek te schijven over een schrijver die maar niet aan schrijven toekomt. Maar dat was al zo ontmoedigend vaak gedaan. Het werd boven dien door oudere schrijvers scherp afgeraden om het vak zelf tot onderwerp te maken, afgera den door 'eerbiedwaardige litera toren die het konden weten om dat ze zich er zélf aan hadden be zondigd'. Dan ziet Vallei in de aanbiedingsfolder van zijn uitge verij dat de succesvolle schrijver Ed Waterland, ooit de minnaar van zijn vrouw, zijn onderwerp van de schrijfkramp heeft gepikt om er furore mee te maken. Als het boek van Waterland is verschenen, zijn de rollen volle dig omgedraaid. In die roman be schrijft de man aan wie Vallei zo'n hekel heeft precies zijn le ven. Het gaat over een mislukt schrij ver die uit armoede bij de radio gaat werken en alles meemaakt wat Vallei iedere dag ervaart. De redactie van het radioprogramma wil in eerste instantie niets meer met Vallei te maken hebben - hij is de bron -, maar het meest merkwaardige is dat in de roman van Waterman al staat beschre ven wat er nog gaat gebeuren. De roman van Waterland is in feite de roman Chaos en Rumoer, Joost Zwagerman maar dat is onmogelijk. Het lite raire procédé dat Zwagerman toepast is een spel van verbeel ding en werkelijkheid waarin niets meer is zoals alles zich voordoet. Het doet denken aan Hoogste tijd van Mulisch dat eveneens is ge baseerd op een soort Droste-ef fect. Bij Zwagermamgaat het niet over een toneelstuk in een toneel stuk met een onwaarschijnlijke sprong naar het verleden, maar over een boek in een boek dat nog geschreven moet worden. Maar dat heeft de lezer nu juist in han den. Dit lijkt niet alleen ingewikkeld, het is het nog ook. Op de laatste pagina's trekt Zwagerman alles recht en dan pas blijkt de con structie glashelder te zijn. De apotheose van de roman is ge baseerd op de toekenning van de laatste AKO-Literatuurprijs aan Frits van Oostrom. Onbedoeld is Otto Vallei verantwoordelijk voor de bommelding waardoor de "oor Marjan Mes "et haar roman De stem van je tart bereikte de Italiaanse schrijfster Susanna Tamaro vijf taljoen lezers over de hele we- >rid. Het niets ontziende zelfon- van een bejaarde vrouw, 11 de vorm van openhartige brie- aan haar kleindochter in rika, sprak blijkbaar tot de harten van veel mensen (vooral wouwen, vermoed ik) uit alle Mogelijke culturen. grootmoeder beschrijft alle Sebeurtenissen uit haar leven meedogenloos eerlijk; haar onbe- wedigende huwelijk, haar over- tpel, de moeilijke verhouding met baar dochter die daaruit voort- wam en de dood van die doch- er Op die manier wil ze haar hemkind, dat ze kwijt is geraakt, duidelijk maken dat de dingen bij naam genoemd moeten wor- wil je naar de stem van je -art kunnen luisteren, als in haar succesvolle ont- isroman stelt Susanna Jam: ®aro in haar nieuwste boek, mundi, de grote metafysi- levensvragen aan de orde. e' is de zoektocht van een be- maar niet succesvolle ,,tajver, Walter, naar de inner- Ie rust, die hij uiteindelijk - na ontmoeting met een klooster ster - zaj vinden. Hetzelfde erna dus eigenlijk weer als in c«fem van je hart. aar dit nieuwe boek is nog veel e® een ideeënroman en Walter 5 reel extremere figuur dan de «moeder uit Tamaro's best- ia f' Van zichzelf al onaange- to en ongeschikt voor het 'nor- ale ievgh hepft Walter ook nog de extra ballast van een moeilijke jeugd met een haatdragende va der. De man heeft als partizaan 'voor een betere wereld gestre den', zoals de gelovige moeder maar steeds herhaalt. Zijn oor logservaringen hebben hem ech ter vernietigd. 'Hij verbrijzelt borden en stoelen om niet het hoofd van zijn vrouw en zoon te verbrijzelen', schrijft Tamaro zonder omhaal. Tamaro heeft de gave om zulke hartverscheurende dingen zuiver en beknopt weer te geven: 'In ons huis lag een bom die nog niet ont ploft was. Hij lag begraven onder tonnen afval. Dat afval waren de woorden die niet gezegd waren.' Maar vaker ligt in deze nieuwe roman het accent op nogal plech tige, weinig originele bespiege lingen over geloof, politiek en de zin van het leven. Als Walter in een afkickcentrum voor alcoholisten van een psy chiatrische inrichting wordt op genomen, onmoet hij de Nietz- sche-achtige figuur Andreas, die hem bestookt met zijn arroante ideeën over het mensdom. Dat is volgens hem opgebouwd als een piramide, waarvan de top bestaat uit mensen met een hoog bewust- zijnspeil, zoals hijzelf. Super mensen, waarbij de rest vergele ken dom en dierlijk is. Walter voelt zich sterk aange trokken tot Andreas omdat hij zijn eigen buitensporige overge voeligheid en eenzaamheid her kent in diens woorden. De twee 'gestoorde' jongemannen hebben - met een vader die in het verzet Susanna Tamaro zat - dezelfde achtergrond. Onge twijfeld zijn zij bedoeld als de af splitsing van een en dezelfde per soon. Beiden worstelen met het conflict tussen gevoel en verstand en met de onmacht om zich te voegen naar de maatschappelijke orde. Andreas wil de wereld met daden veranderen, Walter is de kunstenaar. Na hun verblijf in het gesticht zullen ze elkaar nooit meer zien, maar elkaar wel altijd blijven gedenken. Andreas' erkenning van zijn bui tengewone schrijftalent geeft Walter de moed om in Rome als FOTO MARCO DELOGU schrijver te gaan leven. Zijn ont moetingen met bekende televisie- en filmregisseurs leveren hem wel werk op, maar in zijn behoef te om eindelijk van de uitzichtlo ze armoede bevrijd te zijn, levert hij zich uit aan aan commerciële opportunisten en is hij gedwon gen om onoprecht te zijn. Van zijn (blijkbaar geniale) roman Het leven in vlammen worden maar enkele exemplaren ver kocht. De ontmoeting met een aantrek kelijke (getrouwde) vrouw die zijn boek wel heeft gelezen en er Door Johan Diepstraten Hoe waarschijnlijk is het dat een beginnend aanklager bewijsma teriaal wegmoffelt? Heel Enge land gelooft dat de vrachtwagen chauffeur Trevor Speakman schuldig is aan de moord op ze ven meisjes. Een jonge, ambitieu ze aanklager stopt een ontlasten de getuigenis bij het ongebruikte bewijsmateriaal om zijn carriere niet in gevaar te brengen. Het is het enige zwakke moment van schrijver Rankin Davis in de thriller Misbruik van recht. Het is even slikken, want het is ondenkbaar dat een onafhanke lijke aanklager de zaak oplicht, terwijl hij de harde bewijzen in handen heeft: het gevonden haar- monster bij het gevonden dode meisje komt niet overeen met dat van de verdachte. De lezer weet al na vijftig pagina's dat Speak man onschuldig is en ook in wel ke computerbestanden de verde digers moeten gaan speuren om de verdachte vrij te krijgen. Het duurt ruim driehonderd pagina's voordat het complot tegen de vrachtwagenchauffeur ontrafeld is. Er zitten nog enkele minieme on waarschijnlijkheden in het ver haal, maar dat neemt niet weg dat Misbruik van recht beter is dan de doorsnee thriller. De ma nier waarop de vrachtwagen chauffeur erin geluisd wordt, is een verrassende vondst. Het com plot zit geraffineerd in elkaar, maar net niet geraffinneerd ge noeg om de twee jonge advocaten Leone Stern en Toby Sloane te misleiden. Dat iemand van de rechterlijke macht een dubieuze rol speelt, zorgt voor genoeg spanning. De eigenlijke hoofdpersoon is de rechtbanktekenaar Jack Forth die gekweld wordt door nacht merries. Ooit, in een ver verleden, heeft hij als tienjarige een moord zien plegen, maar dat heeft hij verdrongen. Hij wordt gekweld door nachtmerries die te maken hebben met verdrinkingen. De moordenaar van de zeven meisjes brengt zijn slachtoffers eveneens door verdrinking om het leven. Als Jack Forth voor zijn krant een tekening moet maken van de verdachte vrachtwagenchauf feur, verschijnt er op papier een portret van hemzelf. Lang houdt Rankin Davis ver borgen wat er met de tekenaar aan de hand is en suggereert zelfs even dat Forth schizofreen Uiteindelijk blijkt dat de teke naar wel een relatie heeft met dfe echte moordenaar, wat veel van de overdadige water-symboliek verklaart. Haast vanzelfsprekend is het dat Forth via gesprekken met de psychiater terug moet naar de verdrongen gebeurtenis, en pas dan weet hij wie de echte schuldige is. Het lijkt, zo naver-^ teld, een wat simpel gegeven;;' maar in de roman klinkt het overtuigend. De speurtocht van Forth naar zijn eigen verleden en de ontmas kering van de moordenaar, is de ene verhaallijn. Parallel hieradh' beschrijft Rankin Davis het on derzoek van de twee jonge advo caten die op alle mogelijke ma nieren gedwarsboomd worden door de magistratuur. De finale speelt zich af aan een meer op;1 Cyprus met veel, heel veel water. Een aardige thriller. Rankin Davis: 'Misbruik van recht'. Uitg. Bzztoh, prijs 39,50. FOTO BERT NIENHUIS uitreiking van de Eurobankprijs in een chaotische toestand veran dert. In dat wervelende slot hoofdstuk veegt Zwagerman nog één keer de vloer aan met de lite- ratuurbobo's en hij laat zijn hoofdpersoon een flits van in zicht krijgen zodat Vallei uit zijn impasse komt. 'Hij wilde begin nen,' luidt de laatste regel van de roman. In zijn essaybundel In het wild pleitte Zwagerman voor 'verba zingwekkende dimensies van de werkelijkheid'. Op dit thema zijn in feite al zijn romans gebaseerd. De subcultuur kwam aan bod in Gimmick!, hoe het is om een ander te willen zijn in Vals licht, de multiraciale on verkwikkelijkheden in De bui tenvrouw. De nieuwe roman is de vierde variant op het basisthema, met dit verschil dat Zwagerman de dimensies nu zoekt in de spie gelingen van feiten en fictie. Het is een gedurfde onderneming die goed uitpakt. Joost Zwagerman: 'Chaos en Rumoer'. Uitg. Arbeiderspers, prijs 34,90. veel in heeft herkend, betekent voor de wereldvreemde Walter een eerste kennismaking met emotionaliteit en seksualiteit. Zij verdwijnt ook weer even snel als ze gekomen is, waardoor Andreas opnieuw is overgeleverd aan de leegte die hem van jongsaf pijnigt en die mede wordt veroorzaakt door zijn pogingen om zijn ou ders te mijden. Dankzij de ontmoeting met een non in het klooster, waar ook Andreas eerder toevlucht zocht, krijgt de extreem sombere le vensgang van Walter toch een se rene, positieve wending. Hoewel Anima mundi zich blijkbaar voor een groot deel afspeelt in de jaren na de Tweede Wereldoorlog mist de vertelling een realistische her kenbaarheid en spreekt vooral in algemeenheden. Het boek werd in het Nederlands vertaald door de onvolprezen Rosita Steenbeek. Susanna Tamaro, in 1957 gebo ren in Triest waar de Tweede We reldoorlog diepe wonden sloeg, is een achternicht van de beroemde Italiaanse schrijver Italo Svevo. Meerdere boeken van haar hand werden bekroond, maar over haar leven is weinig bekend aan gezien zij zich afschermt voor de publiciteit. De belevenissen van haar mannelijke hoofdpersoon, Walter, in Rome zijn ongetwijfeld door haar eigen ervaringen inge geven, want Tamaro studeerde daar aan de Filmacademie en maakte diverse documentaires voor de Italiaanse televisie. Susanna Tamaro: 'Anima mundi'. Uitg. Wereldbibliotheek. Prijs 34,50. Door Muriel Boll Het nieuwste boek van Jacques Vriens is een historisch verhaal dat zich afspeelt in de uitge strekte heidevelden en de verra derlijke moerassen van de Peel in het begin van deze eeuw. Het waren vaak nog 'bijna feodale omstandigheden waarin de peelwerkers toen leefden. Door de veenbaas werden ze arm ge houden, door de pastoor dom. Ze waren totaal afhankelijk van hun werkgever; die betaalde en bepaalde hun loon, die had een winkel waar de boodschappen gehaald moesten worden, en zo hield hij het circuit mooi geslo ten. Wie het er voor over had om een paar uur naar een ander dorp te lopen voor goedkopere boodschappen, werd ontslagen als dat ontdekt werd. Dan moest je ook gelijk je huis uit, want dat was eigendom van de baas. Wie ziek was, geen turf kon ste ken, die kreeg geen geld. Dan werd al gauw een kind het veen ingestuurd, omdat die centen, al waren het er n'og zo weinig, niet gemist konden worden, en op die manier was de baas verze kerd van nieuwe werkkrachten. Wie eenmaal in het veen werk te, kwam er niet meer uit en daar legden de meeste turfste kers zich bij neer. 'Opruiers' die een vakbond wilden oprichten, tien uur werken in plaats van twaalf uur, kregen weinig res pons. Dat is de achtergrond van Weg uit de Peel, waarin Janne- ke Berkvens, een opstandig meisje van een jaar of twaalf, de hoofdrol speelt. Janneke heeft genoeg van het benauwde huis je, van haar moeder die alweer een baby in haar buik heeft. Haar moeder wordt gauw kwaad. 'Die sakkerjuut de hele dag door. Lowie heeft ze zelf ge teld, de vloeken van moeder. „Om de acht woorden komt er bij ons moeder een vloek. Ge middeld," zei hij er nog bij en Lowie kan het weten, want hij is goed in rekenen volgens meester Kanters.' Elke keer als het Janneke teveel wordt, vlucht ze naar haar eigen bosje, een groepje berkebomen waar niemand haar kan vinden. Maar op een dag staat daar plotseling Willem, de zoon van de stroper. Ze ontdekt dat Willem die door iedereen gemeden wordt, hele maal niet zo stom is. Hij weet veel van het landschap en van vogels. Willem wordt door ie dereen gemeden, maar hij laat zich er niet onder krijgen. Dat is een lijn waarlangs het verhaal zich ontwikkelt. Daarbij staat Janneke centraal tussen haar ouders en de broers en zusjes. De tweede lijn laat de onmon digheid en maatschappelijke ongelijkheid zien. Janneke wil naar de mulo wil om later juf te Tekening van Henk Kneepkens in Weg uit de Peel'. worden. Als ze dat thuis vertelt, wordt ze voor kakmadam uitge maakt. Wat dacht ze wel, ze moet centen verdienen en moe der helpen. Meester Kanters en Jannekes oudste broer Nard die net als vader in het veen werkt, staan achter haar. Janneke ontdekt tot haar schrik dat die twee bij een groep horen die een vak bond wil oprichten. In een an der dorp werden dergelijke mensen door de politie zonder pardon in elkaar geslagen en door hun baas ontslagen. Datzelfde overkomt Nard en de zijnen; Nard en meester Kanters worden ontslagen en die oneer lijkheid kan Janneke moeilijk verdragen. Het wordt voor haar steeds duidelijker dat ze moet kiezen: alles laten zoals het is, en dat betekent een leven in het veen, of doen wat Willem heeft gedaan, je eigen weg gaan in de hoop op een beter leven voor je zelf en wellicht voor anderen. Op een nacht, als het land dat altijd door god vergeten lijkt te zijn, er vredig bij ligt in de ma neschijn, maakt Janneke de geit los. Samen gaan ze op weg, dwars de Peel door in dezelfde richting als Willem is gegaan. Van een eeuwenoud verhaal over een meisje dat zomaar op een nacht met haar geit de Peel in is gelopen, haar geliefde ach terna, heeft Vriens een heel ei gen verhaal gemaakt, waarin hij het landschap en het leven van de peelwerkers mooi en duide lijk beschrijft. De armoede van toen, de macht van de kerk en hoe de mensen werden uitge buit. Ook over die belangrijke onder werpen schrijft Vriens in zinnen en dat stoorde mij af en toe. In langere zinnen laten ge dachten zich makkelijker uit spinnen worden, denk ik. Nu lijkt het soms alsof Jannekes overpeinzingen te vroeg worden, waardoor een ke ontwikkeling van haar op vattingen te weinig uit de verf komt. Haar besluit om weg te gaan komteen beetje onverhoeds uit de lucht vallen. Maar Weg uit de Peel is beslist een boeiend ver haal, bovendien heb je er wat aan omdat je het als een blauw druk kimt gebruiken. Alle kin-J deren die aan de minkant het leven opgroeien, moeten net als Janneke op een gegeven mo ment kiezen of delen. Vriens laat zien hoe veerkrachtig kin deren kunnen zijn en dat soms juist kinderen die van huis uit niets meekrijgen de pijnlijkste' maar ook de beste beslissingen nemen om vooruit te komen. Henk Kneepkens maakte aan gename potloodtekeningen bij dit verhaal, vooral die van het wijdse landschap vind ik heel Jacques Vriens: 'Weg uit de Peel'. Met tekeningen van Henk Kneepkens. Uitg. Van Holkema en Warendorf, prijs 27,50, vanaf 10 jaar. 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19