van een jongensdroom Polke: de laatste alchemist z Verfrissende eigentijdse kunst uit Oeganda Sd spieg Sombere Panamarenko in Kröller-Müller en het Belgische Watou lil B h W 0 ui 0 lil lil 1 Brabantse kunst bij de NBKS: verstand en techniek Satire o\ Z D Z DE STEM DEIMDE KON Overzichtsexpositie in Bonn en fotowerk in Tilburg Richter Goya UI J INFORIwhue PESTEM i i DINSDAG 2 SEPTEMBER 1997 Dj -to Door Angelique Spaninks Flinterdun hout, met door zichtig papier overspannen. De meterslange vleugels van Panamarenko's Continental vliegmachine uit 1974 uit de collectie van het Otterlose Kröller-Müller Museum zien er'nog brozer uit dan de vleu géls van een bezweken vlieg. Zouden ze niet door staal draad fier omhoog gehouden worden, dan hingen ze zeker bewegingloos, slap ter aarde. -O' Maar hoe kwetsbaar de geknut selde vliegmachines en in elkaar gesleutelde mobielen van de Belg Panamarenko - afkorting van Pa$ American Airline and Com pany en pseudoniem van Henri V£)p Herreweghe - soms ook ogen, hij schrikt er niet voor terug ze daadwerkelijk te proberen. Lig gend op de vleugels en tegelijk de pedalen betrappend probeerde hij de Continental ooit te laten opstijgen, zoals een foto in het boek Omtrent Panamarenko - Watou '97 laat zien. Tot zweven kwam het niet, maar om de vlucht alleen daarom mislukt te noemen gaat iemand als Panama renko te ver. Want wie goed kijkt, ziet 'm toch vliegen - is het niet in werkelijkheid dan is het wel in gedachten. „Ik wil gewoon iets maken dat plezierig is en fantastisch en weet ik veel, een enorm stuk speel goed", zei de kunstenaar onlangs in een interview. Hij werkt in middels al dertig jaar aan zien vliegmachines op menskracht, maar zijn fantasievolle jongens dromen hebben nog niets aan poëtische uitstraling ingeboet. Zijn Pepto Bismo bijvoorbeeld - een ouderwetse piloot in een loodzwaar Russisch luchtmacht uniform met op zijn rug een inge nieus pakketje batterij-aange dreven propellors - die deze zo mer op de Biënnale van Venetië prijkt, zet menigeen aan tot vra gen: zou het echt werken? En ook de rubberauto met straalaandrij ving uit 1974 die weer eens door het Kröller-Müller uit het depot is gehaald, spreekt jong en oud tot de verbeelding: 'Kijk pap, een batmobiel'. Op het eerste gezicht ogen Pana marenko's bouwsels als vroeg-in- dustriële technische hoogstand jes, qua presentatie nauwelijks onderdoend voor de 'uitvindin gen' van beroemde voorgangers als Leonardo Da Vinei, maar in wezen zijn het niet meer dan ver beeldingen van de menselijke oerwens te ontsnappen aan de al ledaagse werkelijkheid. Hetzelf de geldt voor de tekeningen, meestal op serieus uitziend milli meterpapier, waarin hij zijn ideeën vormgeeft aangevuld met ingewikkelde berekeningen die bij nacijferen waarschijnlijk ner gens toe leiden. Een aspect aan het werk van Pa namarenko dat in Otterlo niet aan bod komt, maar in Watou juist centraal is gezet, is de poëti sche zeggingskracht van zijn ob jecten, tekeningen en acties. Niet voor niets koos organisator Gwy Mandelinck de volgende woorden van de kunstenaar als thema: „Ik ben geen wetenschapper of ie mand die kunstobjecten vervaar digt. Belangrijk is, dat ik van tijd tot tijd poëzie bereik in wat ik maak." Dus zoeken de kunste naar en achttien dichters in Wa tou naar raakvlakken tussen woord en beeld; Panamarenko in een boek met bas-reliëfs (een ou- o Panamarenko in een poging zijn 'Continental' vliegtuig op te laten stijgen. de druktechniek), de anderen in teksten. Soms zijn er overduide lijke relaties tussen de beeldende kunst en de poëzie, bijvoorbeeld in Gravure van Peter Theunynck: 'Zoals mensen vliegen/in oude gravures, zo haarscherp/ zo goed gelovig./ Tussen portretten van keizers/ en soldaten, werveldie ren en/ walvissen, zo onweerleg baar./ Hebben wij het later ver leerd, wegens te weinig dons/ op onze armen te veel ijzer/ in de be nen? Zwaluwen/ in afwachting, kwetterend/ aan telefoondraden.' Dan weer ademen de woorden slechts de geest van een beeld of andersom; Breyten Breyten- bach's gedicht Solank daar water in die water is past slechts ge voelsmatig bij de innemende foto waarop Panamarenko gezeten op zijn Knikkebeen over een wei land de verte in staart. 'Panamarenko, werken uit de collectie' van het Kröller-Müller Museum is nog tot en met 26 otober te zien in het Kröller Müller Museum, Otterlo. 'Poëzie omtrent Panamarenko' is tot en met 6 september te zien in het dorp Watou in de Westhoek van België, elke dag tussen 14 en 19 uur. Dpor Gerrit van den Hoven Alchemie is de geheime leer van kunstgrepen waarmee alchemis ten in de Middeleeuwen poogden onedele metalen om te zetten in edele metalen zoals goud, zilver en platina. Door de opkomst van 'echte' natuurwetenschappen in de zeventiende eeuw raakte al chemie achterop en werd het njeer en meer een vage pseudo- wetenschap waarbij de loutering van de alchemist het hoofddoel werd. Alchemisten werden meer bedriegers, handelaren in lucht. Alchemie is ook een van de facet ten van het kunstenaarsschap van de Duitser Sigmar Polke (1941). Zijn atelier schijnt eruit te zien als een laboratorium, met distilleerkolven en andere in strumenten. Polke is al jarenlang bizig met experimenten ten aan zien van verfgebruik en behande ling van zijn ondergrond. Het verst ging de alchemist Polke met zijn bijdrage aan de Biennale van Venetië in 1986, waar de Duitser schilderijen toonde in 'techno- kleuren', kleuren die in de loop van de dag veranderden. Bij dro- gi lucht blauw, bij vochtige lucht rood. Polke experimenteert ook njet pigmenten, lijmen en harzen en werkt op stof, doek, glas en ajider doorzichtig materiaal. De Tilburgse stichting De Pont is eigenaar van de uit vier delen be staande Hermes Trismegistos (1995), die ook een mooi plaatsje heeft gekregen op de grote meer dan 200 werken omvattende overzichtstentoonstelling van Polke in de kunsthal van Bonn. De Pont heeft op dit moment Pol- ke's fotowerk Hamburg Lerchen- feld (1975-1976) in bruikleen, zo dat men ook dichter bij huis ken nis kan nemen van zijn activitei ten. Naar de geschriften van de Egyp tische god werd de alchemie 'de hermetische kunst' genoemd. De term hermetisch is zeker ook op Polkes werk van toepassing. Als een moderne magiër dwaalt hij door de kunst, een scheppend kunstenaar die van niets iets wil maken en van iets niets. Zijn werk is moeilijk te vatten en lijkt uit een aantal naar elkaar verwij zende deelgebieden te bestaan. In Bonn zijn de ontwikkelingen in het oeuvre van Polke prachtig te volgen. De start, begin jaren zestig aan de zijde van Gerhard Richter in Düsseldorf, was een Duits antwoord op de pop-art, dat als iets nieuws uit de VS werd gezien. Polke schilderde met lak- verf banale onderwerpen als sok ken, een chocoladereep en koek jes. Maar in die beginjaren maakt Polke ook al een eerste schilderij op stof, een beeld van geschilder de palmbomen op een stoffen achtergrond. En in zijn Goethe's Werke (1963) speelt Polke met de ambiguïteit van een schilderij. Het zijn geschilderde boekban den, suggererend dat het over li teratuur en Goethe gaat, maar onderwijl ook gewoon een zelf standige afbeelding vormend. Voor wie het niet begrepen had, in 1969 komt Polke met hetzelfde 1 'Laterna Magica' (1988-1992) van Sigmar Polke foto davidjanecek schilderij, alleen zijn er nu meer boekruggen en heet het Polkes gesammelte Werke. Het spel met betekenissen en the ma's zie je groeien. De rastermo- tieven, het handelsmerk van Pol- ke's latere schilderijen, duiken ook al in de jaren zestig voor het eerst op. Het toont aan dat de spel met uiteenlopende stijlen, de onsamenhangende indruk die Polke's werk op het eerste gezicht maakt, slechts schijn is. Polke heeft zich ondanks de vele zijwe gen en experimenten strak op koers gehouden. De met prijzen overladen kunstenaar toont zich eind jaren zestig ook de Fluxus- kunst en de in Duitsland alom te genwoordige Beuys-invloeden te verwerken in zijn persoonlijke universum. Wat flauwe absurde rijtjes 'Losüngen' (1+1=3; 2+3=6 etc), maar ook het één geheel vor mende, in Bonn weer eens in to tale omvang te bezichtigen Vitri- nenstück uit 1966. 'Das Bild das auf Befehl höheren Wesen gemalt wurde', staat er in rode letters boven en beeld van twee flamin go's. 'Ich stand voor der Lein- wand und wollte eine Blumen- strauss malen. Da erhielt ich von hoheren Wesen den Befehl: Kein Blumenstrauss! Flamingo's ma len! Erst wollte ich weiter malen, doch dann wusste ich, dass sie es Ernst meinten', noteert hij tegen een blauwe achterwand. Ook be vat het werk onder meer een op het bevel van het hogere wezen vernietigd beeld. Het is de lichte ironie die Polke onderscheid van zijn veel zwaar der op de hand zijnde tijdgenoten als Baselitz, Lüpertz, Immen- dorff en Kiefer, de kring schil ders die het na-oorlogse Duits land in de kunst weer aanzien ga ven. Polke is ironischer en ook poëtischer. Hij ontwikkelt een apparaat waarbij een aardappel een cirkel om een andere aardap pel maakt en meer van die onzin. Na een wat rommeliger periode in de jaren zeventig waar Polke zich voornamelijk lijkt te bezin nen op de toekomst en weinig bij zonders ontstaat, komen in de ja ren tachtig zijn grote werken waarin de verf in grote vlekken op het doek lijkt te stollen. Uit die periode stammen drie grote werken in paarsen en gelen met lichtzinnige titels als Das haben wir noch nie so gemacht en Da könnte ja jeder kommen, werken die door Boijmans-van Beunin- gen zijn aangekocht. Meer en meer lijkt Polke dan te willen doordringen tot de gehei me, diepere lagen van het schil derij. Zijn fascinerende serie Die Alten boort diep in de verborgen lagen van een schilderij van Goya. Met behulp van röntgen- som aio' opnamen van het schilderij werd een overgeschilderde figuur ont dekt en met behulp chemicaliën maakt Polke een aantal nieuwe afbeeldingen die op fotografische werkwijze onstaan. De serie maakt veel duidelijk over de werkwijze van Polke. Zoals een fotograaf bij het ontwikkelen en afdrukken kan knoeien met che micaliën, zo 'knoeit' Polke met zijn schilderijen. De Goya-serie geeft ook aan dat Polke gelooft dat een afbeelding over geheime krachten beschikt. De Laterna Magica (1988-1992), een soort toverlantaarnhuisje waar de toeschouwer doorheen kan lopen, refereert ook overdui delijk aan die magische krachten. Je kunt de op glas geschilderde, naar sprookjes verwijzende af beeldingen van twee kanten be kijken. Al naar gelang welke kant je staat is de voorgrond achter grond geworden. Het schilderij dat de titel aan de expositie gaf: Die drei Lügen der Malerei (1994) lijkt op het eerste gezicht wat te kunnen verduide lijken, maar maakt uitiendelijk het raadsel alleen maar groter. Hoezo, drie leugens. Suggereert Polke hier dat er waarheid in de kunst bestaat? Want uiteindelijk is ook Polke een handelaar in lucht. Sigmar Polke: 'Die drei Lügen der Ma lerei'. In Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik in Bonn. Tot en met 12 oktober. Open di t/m zo 10-21 uur. De Pont in Tilburg kreeg Sigmar Pol ke's fotowerk 'Hamburg Lerchenfeld' (1975-1976) in bruikleen (tot en met april 1998) 0 AMSTERDAM Stedelijk Museum - 15e World Wide Video Festival - 's avonds in d? Melkweg (12 en 17 sep) Van Gogh Museum - Tekeningen Van Gogh uit Nuenense tijd - da. gelijks - 10.00-17.00 uur (t/m 20 okt) BAARLE NASSAU Galerie De Verbeelding Klokkenstraat 12 - Korsten, Reynders, Lans- daal/schilderijen - Van Kemenade/beelden - Mookhoek/potsculpturen - do t/m zo 13.00-17.00 uur (4 sep-5 okt) BREDA NBKS Reigerstraat 6 - Salon III - werken uit 1995-1996 - di t/m zo 13.00. 17.00 uur (t/m 7 sept) Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Lydia Schouten en ker Duyvis /tekeningen en fotowerk - ma t/m za 13.00-18.00 uur 30 sept) Beyerd Boschstraat 22 - fotografie in de zomer: Roberto Otero met Pi. casso-foto's; Die andere seite der Schönheit; Ossip. - di t/m vr lo.oo. 17.00 uur en za/zo 13.00-17.00 uur (t/m 21 sep) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Flora en Fauna op doek-wo t/m vr 13.00-17.30 uur en za/11.00-17.00 uur (5 t/m 26 sep) EINDHOVEN Van Abbemuseum - Mike Kelley/selectie werken, Antonietta Pej. ters/object - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 14 sept) HULST Galerie Esprit Gravenstraat 99 - Belgische en Zeeuwse kunstenaars/schilderijen en beelden - do t/m zo tot 17.30 uur, do avond 19.00-21.00 uur (7 sept. t/m 5 okt) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Margriet Oomen/olie, Arjen Baker mans/Keramiek - di-zo - 14.00-17.00 uur (t/m 29 sep) ROTTERDAM Museum Boymans van Beuningen Museumpark 18 - Egotectuur- thema architectuur - uit de collectie van het museum (t/m 7 sept). Inktvraat - tekeningen van o.a. Rembrandt en Guernico (t/m 8 sept). Ingevuld en opgelost - moderne kunst (t/m 8 sept) - Bruce Nauman- Fiftheen pairs of white bronze hands (t/m 27 okt) - Paul Beekman (t/m 8 mrt '98) TILBURG Nederlands Textielmuseum Goirkestraat 96 - European Art Quilts- di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo en 2e kerstdag 12.00-17.00 uur (van 6 sept tot 18 jan 1998) De Pont Wilhelminapark 1 - Arnulf Rainer/microstructuren - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 31 aug) ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - Johanna Pieterman/Magda Francot, Magische schilderijen en tekeningen Peter van der Linden, Beeldhouwwerken - opening zo 15.00 uur-do t/m za 11.00-18.00 uur en zo/13.00-17.00 uur (t/m 21 sept) UTRECHT Centraal Museum Agnietenstraat 1 - Charley Toorop/ Gerrit Rietveld/ Pyke Koch - di t/m za10.00-17.00 uur, zo/12.00-17.00 uur, avondopen stelling vr/19.00-22.00 uur (t/m 28 sep) Van alle in De Stem gepubliceerde werken van beeldende kunstenaars aangeslo ten bij een CISAC-organisatie zijn de publicatierechten geregeld met Beeldrecht te Amstelveen. Deze kunstenaars wordt verzocht in verband met reproductie van hun werk in deze uitgave contact met Beeldrecht op te nemen. Door Frits de Coninck De salon die de Nieuwe Bra- ^nt?p ^pflptstichtingj^ }i#,, gebouw aan de Reigerstraat in. Breda heeft ingericht* rif* "de' derde in een reeks. Om de twee jaar laat de NBKS werk zien van kunstenaars die nieuw in geschreven zijn in het docu mentatiebestand. Dat is een aardige gelegenheid om bij el kaar in kort bestek te zien wat er aan kunst gemaakt wordt in Brabant door jonge mensen die vers van de academie komen. Het eerste, het aanbod van kunst op dit moment, is wel waar, het tweede niet hele maal: bij het zien van de namen van de 80 kunstenaars die werk hebben ingezonden voor deze salon valt het op dat er ook een aantal kunstenaars bij zijn die al lang gevestigd zijn en die al over een behoorlijk oeuvre be schikken. Eelco Brand bij voorbeeld was op de laatste KunstRAI vertegenwoordigd door de Amsterdamse galerie Torch, en met succes. Het is kennelijk niet voor alle kunste naars in Noord-Brabant een vanzelfsprekendheid om met een ingeschreven te zijn bij de NBKS. Wat vooral opvalt bij deze zo diverse presentatie is de tech nische perfectie waarover jon ge kunstenaars blijken te be schikken. Met name geldt dat het ruimtelijk werk. Het mate riaal is vaak heel divers, glad van uiterlijk, gelikt bijna, van een technische volmaaktheid die ook heel misleidend is. Niet alles wat er materieel goed uit ziet, is ook belangrijk. Dat zou een omkering zijn. Bij een aantal werken blijft het ook bij die schijn van belang rijkheid. De objecten van Fran- ka van de Gqo^^ijp. da^r een voorbeeld van. Een van ,haar werken heeft zëgènoemd Lapis Sapientium, steen van geleerd heid. We zien een schitterend afgewerkte opengeklapte kist. In de grootste bergruimte ligt een groot stuk graniet met de woorden lapis sapientium. In het deksel zijn kleine glazen buisjes bevestigd, geschikt voor laboratoriumgebruik, en grotere flessen waarin een tekst is gegraveerd (of geschil derd). Het ziet er helemaal af uit. Het stelt iets aan de orde wat zo gezegd voor veel eigentijds beeldend werk geldt. Veel kunst van dit moment is cere braal van karakter. Het denken en daarmee dus ook de vorm is een belangrijker bron voor het kunstenaarschap dan de intuï tie. Uit veel beeldende kunst is het volkomen persoonlijke, het expressieve en emotionele ver dwenen. Het verstand en de technische beheersing zijn al een tijd lang belangrijker dan het gevoel. Dat is de geest van de eigen tijdse beeldende kunst, en de Brabantse kunst maakt daarop geen uitzondering. Het is goed om dat in beeld te brengen. Wat ook duidelijk is, dat is de oppervlakkigheid van veel jonge kunst. Een in dit ge zelschap bijna klassieke schil der als Anke Roder is daarop een gunstige uitzondering. Het werk van Eelco Brand ook, maar dat wisten we al langer. Salon III bij de NBKS, Reigerstraat 16, Breda. Tot 8 september dage lijks van 1 tot 5 uur. Door Frits de Coninck In de zaal der Florijnen aan de Markendaal- sèweg in Breda is Afrikaanse kunst neerge streken. Van twee beeldend kunstenaars uit Oeganda, het hart van Afrika, hangen er olie verfschilderijen, houtsnedes en zijn er ook en kele houten beelden te zien. De namen, Kizito Maria Kasule en Fred Mu- tébi, zijn hier onbekend, zoals moderne Afri kaanse kunst over het algemeen onbekend is ii) de Europese kunstscene. Dat is op zich niet zo verbazingweltkend, omdat de talen waar van de kunsten zich bedienen net zo verschil lend zijn als de culturen waaruit ze voortko- nien. Elke vorm van kunst functioneert in een eigen njaatschappelijk-cultureel systeem en laat zich daarin ook begrijpen. Afrikaanse beeldende kunst is voor ons vteemd: ze functioneert anders, ze gaat uit van andere opvattingen over wat kunst is, ze bfedient zich van andere vormen. Daarom is hét ook wel eens verfrissend om daarmee in aanraking te komen. Zonder de illusie te heb ben alles te kunnen begrijpen wat je ziet. r Wat in de Zaal der Florijnen te zien is, is werk van twee individuele kunstenaars die werk maken met een duidelijk eigen signatuur. Die eigenheid is een vermenging van herkenbare wortels uit de zwart-Afrikaanse cultuur en de persoonlijke stijl die mede gevormd is op aca demies waar deze mensen het vak van de beeldende kunst geleerd hebben. Daar, maar ook door invloeden van de oude kolonisato ren, het werk van missionarissen en zendelin gen met name, moeten de Afrikaanse kunste naars ook in contact gekomen zijn met Euro pese kunst. In het geval van Kasple doet zich iets heel in teressants voor. In zijn olieverfschilderijen die allemaal van heel recente datum zijn, zijn kubistische vormen en ontledingen zichtbaar. Wat zich rond 1907 in Parijs ontwikkelde in de ateliers van Picasso en Braque en wat de doorbraak is geworden van de moderne kunst in de twintigste eeuw in het Westen, zien we hier in bescheiden mate weer terug. En daar mee is een cirkel(tje) gesloten. Picasso zag de zichtbare wereld als een samenstel van vor men die tot kubussen herleidbaar waren. Daarbij wilde hij bij voorbeeld het menselijk lichaam tot een plat vak transformeren, een vlak waar delen tegelijk zichtbaar zijn die dat normaal gesproken niet zijn. Wij kunnen geen voorhoofd en achterhoofd tegelijkertijd waarnemen. Dat was een radi cale breuk met de noodzaak om de dingen weer te geven zoals wij ze uiterlijk waarne men. Het bood de moderne kunstenaars de mogelijkheid om niet-yisuele zaken als emo ties zichtbaar te maken. Picasso vervormde naar hartelust. Het was alleen niet helemaal zijn eigen ont dekking. Hij had dat gezien bij houten beel den uit Afrika. Hij verzamelde zelf ook primi tieve kunst, zoals men dat toen nog noemde. De verzameling kunst die Picasso zelf aanleg de door aankoop of door ruil met collegas is een belangrijke sleutel om zijn werk en dus de ontwikkeling van de moderne kunst in West- Europa te begrijpen. Jaren geleden toonde het Musée des Beaux Arts in Dijon, Frankrijk, werk van de belang rijkste kubisten als Picasso, Braque, Juan Gris, Gleizes in combinatie met traditionele kunst uit Afrika. Het was een ontmoeting van beelden en dus stijlen die op het oog uit zulke verschillende werelden kwamen en tegelijk een onderhuid se relatie met elkaar hadden. Toen nog een richting uit, maar toch. Het resultaat was'enerverend. De kunst van Picasso en zijn kubisten kreeg er nog meer be tekenis door omdat je besefte hoe vitaal de wortels waren. Tegelijkertijd ging je ook de Afrikaanse beelden met westerse ogen bekij ken, beschouwde je ze als het ware als echte kunstobjecten, maar vanuit die opgelegde be doeling waren ze uiteraard niet gemaakt. Ka sule schildert voornamelijk menselijke ge staltes op de manier van de kubisten. Hij schildert in verschillende werken de zijkan ten en de voorkant van een en hetzelfde hoofd gewoon naast elkaar. De rompen zijn soms letterlijk een kubus of een andere geometri sche vorm. In dat beeld monteert hij hier en daar een ander vlak wat veel van zijn werk het aanzien geeft van schilderkunstige mon tage. Daarnaast komt hier en daar de kwast los van de concrete voorstelling en zien we een vorm van schilderen om het schilderen. Schilderen als iets wat ook op zich zelf staat en niet altijd de letterlijke weergave der dingen nodig heeft. Dat maakt hem ook tot de meest vrije kunstenaar, vrijer althans dan Fred Mutebi wiens werk traditioneler oogt. Van Fred Mutebi hangen er vooral houtsne des in de Zaal der Florijnen. De voorstelling is nogal symbolisch-religieus. Hij tekent op heel esthetische wijze gesloten werelden waarin de mens als onderdeel wordt getoond van de natuur. De voorstellingen zijn vrijwel allemaal vertellend van karakter. Ze drukken in hun beeld een verhaal uit dat de vorm on dergeschikt maakt. Dat is een elementair ver schil met de benadering, in het algemeen ge sproken, van de westerse kunst. Bij veel hout snedes hoort een tekst, nodig om ook met net westerse oog te kunnen verstaan wat het beeld wil zeggen. Heel af en toe is er een neiging naar abstrac tie. Dan wordt het menselijk lichaam getoono in losse delen: los getekend van het lichaam maar ook in andere kleur. Die kleuren zij11 opmerkelijk. Het gaat hier om houtsnedes soms tien verschillende kleuren, allemaa, even helder, herkenbaar en betekenisvol.lW technische beheersing is in het geval van tebi opvallend. Vreemd is het dat de per prent niet vermeld wordt. De Zaal der Florijnen bevindt zich aan de Marke/id®3' seweg 33 in Breda. De Oegandese kunst is te zien 8 september van vrijdag t/m zondag van 2 tot b DoorJohan Diepstraten Een vaste plek aan de toog van het literaire café is er voor Ot to Vallei, de hoofdpersoon van de nieuwe roman Chaos en Ru moer van Joost Zwagerman, niet weggelegd. Zelfs de status als 'zuipschrijver' bereikt hij niet. Dat had hij wel jammer gevonden, want die cafés mo gen er dan uitzien als 'misera bele spelonken', er werd wél druk gelobbyd en genetwerkt. Dat is precies wat de mislukte schrijver Vallei nodig heeft. Het heeft allemaal geen zin meer. Otto Vallei had zich zes maanden opgesloten op zijn werkkamer om aan een nieuwe roman te werken, maar hij krijgt geen regel op pa pier. Verwonderlijk is het dus niet dat hij naar zijn uitgever Ar- noud Zegel stapt om het einde van zijn schrijversloopbaan aan te kondigen. De baas van uitge verij Orakel is er niet echt rouwig om, want hij zit al met drie on verkoopbare boeken van hem op gescheept. Aan het begin van de roman ^ïet over met Otto Vallei. Het writer's 'biock, dé schrijvers kwaal bij uitstek, heeft definitief toegeslagen. Het is een fraai begin van een ro man die een vrolijke satire is over het literatuurbedrijf. Net als Geerten Meijsing in De grachten gordel kiest Joost Zwagerman voor een teleurgestelde hoofdper soon met een scherp oog voor de uitwassen van het boekenvak. Het uitgeversduo Arnoud Zegel en Wout Rookershoofd denkt al leen in communicatie- en marke tingstrategieën, de rondbanje- rende critici zijn prachtige drankorgels, de collega-schrij vers deugen ook al niet. De ka rakteriseringen mogen wat voor spelbaar zijn, er worden ook be- harte roerd het Rumt comp méér. Als het gram: de in Dear man t germ? datO vaarv gevra het te titel Otto progi meen Voor gelezi het schrij de ve kige zich zin v; over Zwag deze tione Met een ren, volst; dan 1 waan word plich werd weg 1 mem prop, de w; ren 1; tie. bloen Door Marjan Mes Met haar roman De stem van je hart bereikte de Italiaanse schrijfster Susanna Tamaro vijf miljoen lezers over de hele we reld. Het niets ontziende zelfon derzoek van een bejaarde vrouw, in de vorm van openhartige brie ven aan haar kleindochter in Amerika, sprak blijkbaar tot de harten van veel mensen (vooral vrouwen, vermoed ik) uit alle mogelijke culturen. De grootmoeder beschrijft alle gebeurtenissen uit haar leven meedogenloos eerlijk; haar onbe vredigende huwelijk, haar over- j|Pel, de moeilijke verhouding met haar dochter die daaruit voort kwam en de dood van die doch- er. Op die manier wil ze haar Jreihkrnd, dat ze kwijt is geraakt, duidelijk maken dat de dingen bij de naam genoemd moeten wor- en, wil je naar de stem van je hart kunnen luisteren. als in haar succesvolle ont- yrkkelingsroman stelt Susanna amaro in haar nieuwste boek, nima mundi, de grote metafysi eke levensvragen aan de orde. *s de zoektocht van een be- sdatde, maar niet succesvolle ™njver, Walter, naar de inner- Jke rust, die hij uiteindelijk - na e ontmoeting met een klooster zuster - zal vinden. Hetzelfde oma dus eigenlijk weer als in ~e stem van je hart. 'dar dit nieuwe boek is nog veel eer een ideeënroman en Walter h veel extremere figuur dan de Krootmoeder uit Tamaro's best- na fr' n z'ehzelf al onaange past en ongeschikt voor het 'nor- r lev<^ heeft Walter ook nog de ex jeugd der. 'voor den', maar ter hordt hoofc verbr zond/ Tama hartv en be huisl ploft tonn< woor Maai roma tige, linge zin v Als voor chiat geno: sche- hem ideeÉ volge pirar uitm zijns mens kenc Walt trokl zijn voeli kent 'gest' - me f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 18