DE STEM Renata Scotto: 'Jonge zanger moet geduld hebben' Forse vazen en drie decennia couture in het Drents Museum :Joy Service 0T0M D1 Confectie Bescheiden Statig KUNST KEN B/Bovag) baar met airco. |>p de sportieve sormaal I exacte voorwaarden. James v.a 18 jr. op escort. 3M 'Striptease* div.mass.' Dames gevraagd 076-541108 176-5811733 lé-adres van Brabant anderen, Terneuzen ben privé. Escort mogelijk ames gevraagd v.a. 18 jaar ZEVENBERGEN nieuw Nathalie en nog 2 dames gxHP 100,- 0168-330253 ROOSENDAAL strikt pnve. na.t/m vrij., 12-22u. tel. 0165-555968. Roosendaal ....Pret in BED! Bandra 25j blond Wendy 29 ïdonker0165-556410 Vanety's Uw discr. privé-adres. fNw frisse sexy meisjes ontv in sexy lingerie. In een ge heel nw jasje. Voorheen Privé 99 onder geheel nw. leiding. Hyg. en zeer discr. I ingang. Ma-vrij 11-22 Za 12 21 Zo. gesl. 076-5221051 Rioolontstop. Riolering of afvoer verstopt!!! Bel Fred van Tilborg Tel: 076-5419092 Uitlaten Grote Gids DINSDAG 2 SEPTEMBER 1997 Modeman in het museum Door Angelique Spaninks Dertig jaar geleden, om precies te zijn op 25 april 1967, begon couturier Frans Mo lenaar zijn eigen zaak aan de Amsterdam se Van Baerlestraat. Hij had een paar jaar ervaring opgedaan in Parijs, onder meer bij Montaigne, Guy Laroche en Pipart, eerste ontwerper bij het huis van Nina Kicci. Baantjes die hij zonder zijn vader maar ook zijn brutale aanpak en zijn ta lent nooit had weten te bemachtigen. Maar eenmaal terug in Nederland moest het er van komen, Molenaar wilde zijn eigen 'huis', zijn eigen zomer- en wintercollecties. En het kwam er dankzij de hulp van een rijke Zijn ambities heeft Molenaar nooit onder stoelen of banken gestoken, hij staat niet voor niets bekend als een stijlvol maar hoogst on bescheiden 'kapsoneslijer'. In een gesprek met Ischa Meijer bekende de couturier ooit heel wat minder zelfverzekerd te zijn geweest. „Ik liep als jongen van zestien eens door de Van Baerlestraat waar Holthaus bij zijn winkel met Paul Huf aan het werk was; foto's maken voor zijn nieuwe collectie - ik zal het nooit vergeten: groene, geruite jassen, zwarte kou sen, queenies met van die puntneusjes. Ik dacht: o, wat chic. Als ik ooit eens zover mag komen. Dit red ik nooit." Maar inmiddels behoort Molenaar dus al der tig jaar tot de top van de Nederlandse mode wereld, met een eouturezaak aan de hoofdste delijke Oranje Nassaulaan en sinds '89 zelfs een heus Frans Molenaar Design Center als laboratorium voor het betere knip- en plak werk. Hij is zelfs als enige Nederlandse coutu rier koninklijk onderscheiden. Toch gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat Mo lenaar ondanks zijn succes met alleen couture het hoofd nooit helemaal boven water heeft kunnen houden. „Je kunt als Nederlandse couturier maar tot een zekere hoogte stijgen: waar ik nu ben. Quitte spelen is het opti mum", zei hij ooit. Dus heeft hij zich vrijwel van het begin af aan ook op de confectie, eerst voor dames later voornamelijk voor heren, en het maken van bedrijfskleding gestort. Zijn pakken voor de vuilnismannen van Den Haag baarden opzien, en ook het personeel van het Rode Kruis, Albert Heijn, Transavia en Heineken stak hij in het nieuw. Molenaars 'zijwegen' bleven echter niet bij kleding al leen. Hij ontwierp bijvoorbeeld ook brillen en fietsen - drie modellen chique stadsfietsen in zwart, chroom en bruin leer voor heren, da mes en homo's. Naast het werken met flexibele stoffen heeft vooral het werken met hard, helder glas sinds enkele jaren Molenaars belangstelling. En het is juist dit glaswerk - de meest recente serie forse vazen geblazen in kleurig cristal supérieure - dat hem met het Drents Museum in contact bracht. Waarom Molenaar nu juist het Drents Mu seum heeft uitverkoren om zijn nieuwe monu mentale glaswerk en een uitgebreide foto-im pressie van dertig jaar mode te laten zien, is natuurlijk een vraag die iedere bezoeker aan het rustieke Assense museum op de lippen brandt. Het museum beheert tenslotte niet meer dan een bescheiden oude kostuumcollec tie en concentreert zich doorgaans voorname lijk op de provincie en de tijd rond 1900. Het antwoord is simpel: toeval. „Toen ik zijn werk in glas voor het eerst zag was ik meteen verkocht", vertelt conservator Mechteld de Bois. „Zulke monumentale vor men, zo geometrisch van opbouw en rijk aan kleur en experiment. Het deed me denken aan het glaswerk dat kunstenaars en architecten als De Bazel, Berlage, Lebeau en Copier begin deze eeuw voor de glasfabriek Leerdam ont wierpen. Veel van dat werk hebben wij hier in Door Mieske van Eek Renata Scotto is met haar 63 jaar nog lang niet uitgezongen. Ruim een week is zij in Den Bosch om masterclasses te geven in het ka der van het Internationaal Voca listen Concours. Renata Scotto zong tal van grote operarollen, maakte plaatopna men, regisseerde zelf opera's, ont wierp kostuums en gaf zanglessen over de hele wereld. Daarnaast vond ze tijd voor gezin en kinde ren. Het is daarom verbazend te horen dat de zangeres op 63-jarige leeftijd nog zoveel plannen heeft. Maar voor gezapig terugblikken op een mooie carrière is de Itali aanse veel te levendig. Niet het minder worden van de s'em, maar artistieke overwegin gen brengen haar vaker in de con certzaal en minder op het opera podium. Grote opera's doet ze niet meer zo snel. „Die zijn te tijdro vend en ik wil graag veel verschil lende dingen doen." Zij is vooral hekend van de grote negentiende eeuwse Italiaanse opera's, maar dat verhindert niet dat zij zich nu op het Duits repertoire stort: Ma hler, Strauss, Schönberg van Al- ban Berg. Met een Amerikaanse gitarist werkt ze ook aan cd-opna- men van werk van de Spaanse componist Granados. Lesgeven vindt ze fijn. „Ik vind het interessant om nieuw talent te ontdekken en wil mijn eigen erva ringen graag doorgeven", vertelt zij. „De stem is een prachtig, door God gegeven instrument. Het ope nen van je mond en het ontdekken van die gift is nog maar het begin. Je moet leren hoe je die gift kunt gebruiken." „Zelf heb ik veel geluk gehad, maar ik wist ook wat ik wilde. Naast een mooie stem en acteerta lent moet een jonge zanger vooral geduld hebben en niet te snel in gaan op aanbiedingen voor grote rollen in grote huizen. Zangers moeten leren voor het publiek te zingen. Sommigen zingen voor zichzelf. Die moeten nog leren hun emoties met het publiek te delen. Ze moeten temparament hebben, maar de rol moet ook goed in hun hoofd zitten." Zij beseft dat sommige operadi recties enorm zware eisen aan jon ge zangers stellen. „Wie daar op ingaat, is na vijf jaar opgebrand", meent zij. „Jongeren kunnen beter in een klein theater beginnen, waar ze nog fouten mogen maken. Fouten maken, is belangrijk, daar leer je van." Volgens Scotto moet een zanger weten wat hij wil en zich omrin gen met de juiste mensen. Een le raar die op tijd 'nee' voor ze zegt bijvoorbeeld. Zelf heeft zij veel gehad aan haar echtgenoot. Zij weet dat zangers niet altijd met een het beste kunnen geven en soms tijd nodig hebben. „Een le raar moet niet alleen naar de bui tenkant kijken, maar ook probe ren het innerlijk te doorgronden. Want het gaat er om of een zanger kan ontroeren." De masterclasses van het Internationaal Vocalisten Concours in het Theater aan de Parade in Den Bosch zijn Vm vrijdag elke dag (14.30 en 20 uur) toeganke lijk, behalve woensdag. onbetwist de uitlaatspecialist. Tel: 0165-549860 het dubbeldikke jubileum- de 25 grootste successen jbeweging. lur en Milieu, Donkerstraat 1? 131328. U kunt deze coupon collectie. Zij waren de eerste kunstenaars die dit soort unica voor Royal Leerdam ontwier pen en samen met een meesterglasblazer maakten. Inmiddels is dit een hele traditie ge worden waar al heel wat kunstenaars aan meegewerkt hebben. Maar Frans Molenaar is de eerste couturier, die in samenwerking met meesterblazer Arie van Loopik, tot heel eigen zinnige objecten komt." Passend bij zijn eigenlijke métier noemt Mole naar zijn glasobjecten haute verrerie. De prij zen van een vaas of een fraai pakje maken me kaar dan ook niet veel, beide kosten tussen de vier en zevenduizend gulden. Maar net als de mode, gaan ook de vazen grif van de hand. Al leen al bij de opening van de tentoonstelling zijn negen van de in totaal 25 vazen verkocht. De eerste koper was het Drents Museum zelf. Wandelend tussen de lege vazen - ze zijn blijkbaar niet bedoeld om bloemen in te zet ten - statig tentoongesteld in een bloedhete zaal vol vitrines springt één ontwerp eruit door zijn voor Molenaar wel erg wilde, losse vormgeving. Het is een bokaal in wit glas, vol dikke zwarte en gele strepen, afgezet met een oranjerood biesje. „Die hebben wij gekocht," bekent De Bois met enige trots. „Omdat we het erover eens waren dat dit een bijzondere vaas is. Frans wilde 'm in eerste instantie helemaal niet ten toonstellen, omdat het eigenlijk een mislukt object is, misvormd bij het draaien en blazen omdat het gewicht te groot werd. Maar hij vond 'm zo mooi dat hij het toch maar gedaan heeft. En als niemand 'm wil, hou ik 'm ge woon zelf zei hij nog. Door deze vaas voor het museum te kopen laten wij echter weten dat we het roerend met hem eens zijn. Het is een magnifiek object." 'Frans Molenaar Design, vormgeving in mode en glas' is t/m 12 oktober te zien in het Drents Museum, Brink 1 in Assen. Open di-zo van 11-17 uur. Catalogus f 59,90. Een geelgroene vaas of bokaal met bo ven een subtiel oranjerood, en onder een lichtblauw randje uit de meest recente collectie Leerdam Unica van Frans Mo lenaar. Mannequin Anja werd in 1991 door fo tografe Inez van Lamsweerde op een squashbaan gezet om een contrasterend blauw pak uit de nieuwe collectie Mole naar goed tot haar recht te laten komen. Panamarenko en zijn vliegend speelgoed IDS PAGINA D2 Joost Zwagerman spot met literaire kringen PAGINA D3 Eindelijk een prijs voor Fiep Westendorp PAGINA D4

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 17