DE STEM
Renata Scotto:
'Jonge zanger moet
geduld hebben'
Forse vazen en drie decennia couture in het Drents Museum
:Joy Service
0T0M
D1
Confectie
Bescheiden
Statig
KUNST
KEN
B/Bovag)
baar met airco.
|>p de sportieve
sormaal
I exacte voorwaarden.
James v.a 18 jr. op escort.
3M 'Striptease* div.mass.'
Dames gevraagd
076-541108
176-5811733
lé-adres van Brabant
anderen, Terneuzen
ben privé. Escort mogelijk
ames gevraagd v.a. 18 jaar
ZEVENBERGEN nieuw
Nathalie en nog 2 dames
gxHP 100,- 0168-330253
ROOSENDAAL strikt pnve.
na.t/m vrij., 12-22u.
tel. 0165-555968.
Roosendaal ....Pret in BED!
Bandra 25j blond Wendy 29
ïdonker0165-556410
Vanety's
Uw discr. privé-adres.
fNw frisse sexy meisjes ontv
in sexy lingerie. In een ge
heel nw jasje. Voorheen
Privé 99 onder geheel nw.
leiding. Hyg. en zeer discr.
I ingang. Ma-vrij 11-22 Za 12
21 Zo. gesl. 076-5221051
Rioolontstop.
Riolering of afvoer
verstopt!!!
Bel Fred van Tilborg
Tel: 076-5419092
Uitlaten
Grote Gids
DINSDAG 2 SEPTEMBER 1997
Modeman
in het museum
Door Angelique Spaninks
Dertig jaar geleden, om precies te zijn op
25 april 1967, begon couturier Frans Mo
lenaar zijn eigen zaak aan de Amsterdam
se Van Baerlestraat. Hij had een paar jaar
ervaring opgedaan in Parijs, onder meer
bij Montaigne, Guy Laroche en Pipart,
eerste ontwerper bij het huis van Nina
Kicci. Baantjes die hij zonder zijn vader
maar ook zijn brutale aanpak en zijn ta
lent nooit had weten te bemachtigen.
Maar eenmaal terug in Nederland moest het
er van komen, Molenaar wilde zijn eigen
'huis', zijn eigen zomer- en wintercollecties.
En het kwam er dankzij de hulp van een rijke
Zijn ambities heeft Molenaar nooit onder
stoelen of banken gestoken, hij staat niet voor
niets bekend als een stijlvol maar hoogst on
bescheiden 'kapsoneslijer'. In een gesprek met
Ischa Meijer bekende de couturier ooit heel
wat minder zelfverzekerd te zijn geweest. „Ik
liep als jongen van zestien eens door de Van
Baerlestraat waar Holthaus bij zijn winkel
met Paul Huf aan het werk was; foto's maken
voor zijn nieuwe collectie - ik zal het nooit
vergeten: groene, geruite jassen, zwarte kou
sen, queenies met van die puntneusjes. Ik
dacht: o, wat chic. Als ik ooit eens zover mag
komen. Dit red ik nooit."
Maar inmiddels behoort Molenaar dus al der
tig jaar tot de top van de Nederlandse mode
wereld, met een eouturezaak aan de hoofdste
delijke Oranje Nassaulaan en sinds '89 zelfs
een heus Frans Molenaar Design Center als
laboratorium voor het betere knip- en plak
werk. Hij is zelfs als enige Nederlandse coutu
rier koninklijk onderscheiden.
Toch gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat Mo
lenaar ondanks zijn succes met alleen couture
het hoofd nooit helemaal boven water heeft
kunnen houden. „Je kunt als Nederlandse
couturier maar tot een zekere hoogte stijgen:
waar ik nu ben. Quitte spelen is het opti
mum", zei hij ooit. Dus heeft hij zich vrijwel
van het begin af aan ook op de confectie, eerst
voor dames later voornamelijk voor heren, en
het maken van bedrijfskleding gestort.
Zijn pakken voor de vuilnismannen van Den
Haag baarden opzien, en ook het personeel
van het Rode Kruis, Albert Heijn, Transavia
en Heineken stak hij in het nieuw. Molenaars
'zijwegen' bleven echter niet bij kleding al
leen. Hij ontwierp bijvoorbeeld ook brillen en
fietsen - drie modellen chique stadsfietsen in
zwart, chroom en bruin leer voor heren, da
mes en homo's.
Naast het werken met flexibele stoffen heeft
vooral het werken met hard, helder glas sinds
enkele jaren Molenaars belangstelling. En het
is juist dit glaswerk - de meest recente serie
forse vazen geblazen in kleurig cristal
supérieure - dat hem met het Drents Museum
in contact bracht.
Waarom Molenaar nu juist het Drents Mu
seum heeft uitverkoren om zijn nieuwe monu
mentale glaswerk en een uitgebreide foto-im
pressie van dertig jaar mode te laten zien, is
natuurlijk een vraag die iedere bezoeker aan
het rustieke Assense museum op de lippen
brandt. Het museum beheert tenslotte niet
meer dan een bescheiden oude kostuumcollec
tie en concentreert zich doorgaans voorname
lijk op de provincie en de tijd rond 1900. Het
antwoord is simpel: toeval.
„Toen ik zijn werk in glas voor het eerst zag
was ik meteen verkocht", vertelt conservator
Mechteld de Bois. „Zulke monumentale vor
men, zo geometrisch van opbouw en rijk aan
kleur en experiment. Het deed me denken aan
het glaswerk dat kunstenaars en architecten
als De Bazel, Berlage, Lebeau en Copier begin
deze eeuw voor de glasfabriek Leerdam ont
wierpen. Veel van dat werk hebben wij hier in
Door Mieske van Eek
Renata Scotto is met haar 63 jaar
nog lang niet uitgezongen. Ruim
een week is zij in Den Bosch om
masterclasses te geven in het ka
der van het Internationaal Voca
listen Concours.
Renata Scotto zong tal van grote
operarollen, maakte plaatopna
men, regisseerde zelf opera's, ont
wierp kostuums en gaf zanglessen
over de hele wereld. Daarnaast
vond ze tijd voor gezin en kinde
ren. Het is daarom verbazend te
horen dat de zangeres op 63-jarige
leeftijd nog zoveel plannen heeft.
Maar voor gezapig terugblikken
op een mooie carrière is de Itali
aanse veel te levendig.
Niet het minder worden van de
s'em, maar artistieke overwegin
gen brengen haar vaker in de con
certzaal en minder op het opera
podium. Grote opera's doet ze niet
meer zo snel. „Die zijn te tijdro
vend en ik wil graag veel verschil
lende dingen doen." Zij is vooral
hekend van de grote negentiende
eeuwse Italiaanse opera's, maar
dat verhindert niet dat zij zich nu
op het Duits repertoire stort: Ma
hler, Strauss, Schönberg van Al-
ban Berg. Met een Amerikaanse
gitarist werkt ze ook aan cd-opna-
men van werk van de Spaanse
componist Granados.
Lesgeven vindt ze fijn. „Ik vind
het interessant om nieuw talent te
ontdekken en wil mijn eigen erva
ringen graag doorgeven", vertelt
zij. „De stem is een prachtig, door
God gegeven instrument. Het ope
nen van je mond en het ontdekken
van die gift is nog maar het begin.
Je moet leren hoe je die gift kunt
gebruiken."
„Zelf heb ik veel geluk gehad,
maar ik wist ook wat ik wilde.
Naast een mooie stem en acteerta
lent moet een jonge zanger vooral
geduld hebben en niet te snel in
gaan op aanbiedingen voor grote
rollen in grote huizen. Zangers
moeten leren voor het publiek te
zingen. Sommigen zingen voor
zichzelf. Die moeten nog leren hun
emoties met het publiek te delen.
Ze moeten temparament hebben,
maar de rol moet ook goed in hun
hoofd zitten."
Zij beseft dat sommige operadi
recties enorm zware eisen aan jon
ge zangers stellen. „Wie daar op
ingaat, is na vijf jaar opgebrand",
meent zij. „Jongeren kunnen beter
in een klein theater beginnen,
waar ze nog fouten mogen maken.
Fouten maken, is belangrijk, daar
leer je van."
Volgens Scotto moet een zanger
weten wat hij wil en zich omrin
gen met de juiste mensen. Een le
raar die op tijd 'nee' voor ze zegt
bijvoorbeeld. Zelf heeft zij veel
gehad aan haar echtgenoot. Zij
weet dat zangers niet altijd met
een het beste kunnen geven en
soms tijd nodig hebben. „Een le
raar moet niet alleen naar de bui
tenkant kijken, maar ook probe
ren het innerlijk te doorgronden.
Want het gaat er om of een zanger
kan ontroeren."
De masterclasses van het Internationaal
Vocalisten Concours in het Theater aan
de Parade in Den Bosch zijn Vm vrijdag
elke dag (14.30 en 20 uur) toeganke
lijk, behalve woensdag.
onbetwist de
uitlaatspecialist.
Tel: 0165-549860
het dubbeldikke jubileum-
de 25 grootste successen
jbeweging.
lur en Milieu, Donkerstraat 1?
131328. U kunt deze coupon
collectie. Zij waren de eerste kunstenaars die
dit soort unica voor Royal Leerdam ontwier
pen en samen met een meesterglasblazer
maakten. Inmiddels is dit een hele traditie ge
worden waar al heel wat kunstenaars aan
meegewerkt hebben. Maar Frans Molenaar is
de eerste couturier, die in samenwerking met
meesterblazer Arie van Loopik, tot heel eigen
zinnige objecten komt."
Passend bij zijn eigenlijke métier noemt Mole
naar zijn glasobjecten haute verrerie. De prij
zen van een vaas of een fraai pakje maken me
kaar dan ook niet veel, beide kosten tussen de
vier en zevenduizend gulden. Maar net als de
mode, gaan ook de vazen grif van de hand. Al
leen al bij de opening van de tentoonstelling
zijn negen van de in totaal 25 vazen verkocht.
De eerste koper was het Drents Museum zelf.
Wandelend tussen de lege vazen - ze zijn
blijkbaar niet bedoeld om bloemen in te zet
ten - statig tentoongesteld in een bloedhete
zaal vol vitrines springt één ontwerp eruit
door zijn voor Molenaar wel erg wilde, losse
vormgeving. Het is een bokaal in wit glas, vol
dikke zwarte en gele strepen, afgezet met een
oranjerood biesje.
„Die hebben wij gekocht," bekent De Bois
met enige trots. „Omdat we het erover eens
waren dat dit een bijzondere vaas is. Frans
wilde 'm in eerste instantie helemaal niet ten
toonstellen, omdat het eigenlijk een mislukt
object is, misvormd bij het draaien en blazen
omdat het gewicht te groot werd. Maar hij
vond 'm zo mooi dat hij het toch maar gedaan
heeft. En als niemand 'm wil, hou ik 'm ge
woon zelf zei hij nog. Door deze vaas voor het
museum te kopen laten wij echter weten dat
we het roerend met hem eens zijn. Het is een
magnifiek object."
'Frans Molenaar Design, vormgeving in mode en glas'
is t/m 12 oktober te zien in het Drents Museum, Brink
1 in Assen. Open di-zo van 11-17 uur. Catalogus f
59,90.
Een geelgroene vaas of bokaal met bo
ven een subtiel oranjerood, en onder een
lichtblauw randje uit de meest recente
collectie Leerdam Unica van Frans Mo
lenaar.
Mannequin Anja werd in 1991 door fo
tografe Inez van Lamsweerde op een
squashbaan gezet om een contrasterend
blauw pak uit de nieuwe collectie Mole
naar goed tot haar recht te laten komen.
Panamarenko
en zijn
vliegend
speelgoed
IDS
PAGINA D2
Joost
Zwagerman
spot met
literaire
kringen
PAGINA D3
Eindelijk
een prijs
voor Fiep
Westendorp
PAGINA D4