Projectoren, camera's en beeldschermen veroveren musea STaÏÏS^»™enVan 3 s Beeldende kunst DE STEM U CT NIEUWE CULTURELE SEIZOENZZL E5 Combinatie Werkplaats Verpulverd Laatste drempel Interesse! Stuur dan uwe naar Johan CeulemansM onderstaand adres De gesprekken zullei plaatsvinden in de kantoer van Elf in Capelle aai den IJssel. DIP Consulting Group, Brouwersvliet 15 bus 6, B-2000 Antwerpes Tel.: 00-32-3/220.2800 Fax: 00-32-3/232.2093 U kan deze vacatur: raadplegen op onze Internet-site http://www.SD.BE en ook reageren via e-rnail: DIP@SD.BE l Sculptuur van Max Ernst :ing SOS Telefonische Hulp- HD) biedt mensen die zo'n ;r maand beschikbaar zijn iMligerswerk een interessante trsbaan, nuttig werk, scholinj tiding. aanmelden als HULPDIENST i\ ut»cüi i it-jitJ Isen anoniem en op pen J buiten kantooruren tt werken id zich bij te scholen langere tijd op zich te lemen ringsvermogen net een van onze me<Jewer- 076 -521 80 56. 0 - 4380 AC Vlissingen hoeken wij vorden op externe eer mogelijk in de :tioneren. int u solliciteren 1 tot de doelgroep ale Werkvoorziening, en dat u een lichame- iche/karakterologische lijke beperking hebt; irken op de arbeids- niet (meer) mogelijk is immerd. Vaak komt dit ardat u thans of in het )r een WAO- of andere ring in aanmerking ben: hoeft echter niet. aard wel in staat zijn eit te bieden, dat wil regelmatig op het l'n. jrwaarden: )sitie is vastgelegd in ale Werkvoorziening. iteren? aten weten door voor er 1997 een brief met te sturen aan het ADZ, ig personeelszaken, 4380 AC Vlissingen. De Beyerd, centrum voor geldende kunst te Breda, is vanaf 5 oktober een groot overzicht ingericht van Neder- jnése affiches 1960-1996, sa mengesteld door Anthon Bee- Op dezelfde dag begint in De Beyerd de tentoonstelling levieiv of Re(f)use, voorbeel- ien van hergebruik van in- lustrieel en natuurlijk materi al. Iets later in het seizoen, p 14 december, begint in De eyerd een overzichtsten- oonstelling van schilderijen an jan Roeland. In Het Markiezenhof in Ber gen op Zoom is de tekenaar Peter van Straaten in al zijn veelzijdigheid te zien op een grote eenmanstentoonstel- ling. Het is de eerste maal dat Van Straaten zijn originelen exposeert (vanaf 4 oktober). Bij de tentoonstelling ver schijnt een opmerkelijke mo nografie over alle aspecten van Peter van Straaten. Stichting De Pont in Tilburg heeft vanaf 6 september schil derijen van Robert Zandvliet, die de kunstenaar het afgelo pen jaar maakte in het gast- atelier van De Pont. Vanaf 11 oktober toont Giuseppe Peno- ne recente beelden en teke ningen, en vanaf maart zijn er beelden, tekeningen en foto's van Thomas Schütte te zien. Gedurende alle tentoonstel lingen is steeds de tuin van |ohn Körmeling te bezichti gen. Het Textielmuseum in Tilburg herbergt tot in januari een grote tentoonstelling van Eu ropese quilts als vorm van he dendaagse kunst. In het na jaar volgt een 'signalement' van vliegtuigstoelontwerpen bekleed met AaBe textiel. Het Noordbrabants Museum in Den Bosch huisvest vanaf 13 september twee tentoon stellingen. La Care is gewijd aan het nieuwe Bossche sta tion in aanbouw en aan de omvangrijke stadsvernieu wing in de spoorzone. De tweede expositie Brabant in Brandpunt brengt de in voering van de fotografie vanaf het allereerste begin in beeld. Het Zeeuws Museum in Mid delburg toont het gehele jaar de Nehellennia-vondsten uit de Romeinse tijd. In de nabije toekomst gaat het museum in het Middelburgse Abdijcom plex uitbreiden. De architec tonische invulling van die uit breiding zal middels een ex positie worden gepresen teerd. h Museum Boijmans van Beu lingen in Rotterdam is vanaf b december een tentoonstel ling te zien over twee aspec ten van de kunstenaar Max Ernst: beeldhouwen en ani matiefilm. Tevens brengen fo to's Ernst in beeld. ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1997 Kunst met stekker rukt op 'Kunst met een stekker, l5de ^Ind mediakunstdecember »jn xnediakunst f ^ffdS/oor een actuele twintigjarig bestaam wereld 1 'Everything will be alright' (1997) van Anne Quirijnen, An-Marie Lambrechts en Peter Missotten. 'Passagem de Mariana' (1997), performance van Eder Santos en Paulo Santos. Het Italiaanse Studio Azzurro met 'Tavoli (perchè queste mani mi toccano)' (1996). Door Angelique Spaninks Een kermis van licht en beweging, van geluid en beeld. Overal beeldscher men, stekkers en kabels, camera's, projectoren en slim in de wanden weg gewerkte geluidsapparatuur. Iedereen die de laatste jaren een museum voor moderne kunst heeft bezocht is zo'n opstelling weieens tegengekomen. Het lijkt er dan ook op dat de kunst met een stekker, tegenwoordig ook wel me diakunst genoemd, de museale wereld definitief veroverd heeft. De grote doorbraak kwam zo'n vijf jaar geleden, met de negende Docu- menta in Kassei. Daar vormde de gro te video-installatie Anthro/Socio van Bruce Nauman het onontkoombaar middelpunt. Enkele jaren later, tijdens de Biënnale van Venetië 1995 won vi deokunstenaar Gary Hill de belang rijkste prijs voor de beeldhouwkunst. En ook tijdens de Biënnale en Docu- menta van dit jaar is de mediakunst niet meer weg te denken; een substan tieel deel van het Documenta-pro- gramma is zelfs via internet te volgen. Onmiskenbare aanwijzingen dat me diakunst eindelijk van zijn eilandje komt, een plek vindt, als niet méér maar ook zeker niet minder, dan de traditionele artistieke media schilder kunst en beeldhouwkunst. Toch is de erkenning van de media kunst nog niet helemaal compleet. Al zijn kunstenaars als Nam June Paik, Bill Viola, Gary Hill en Tony Oursler al lang geen onbekenden meer in Ne derland, hun mediawerk is hier nog slechts mondjesmaat door musea aan gekocht. Om over het verzamelen van de internationaal hoog aangeschreven mediakunst van Nederlandse bodem maar helemaal te zwijgen. En wat mu sea in de loop van ruim twintig jaar wel aan mediakunst verzameld hebben - naast autonome werken en registra ties van performances en happenings ook opvallend veel videoclips, inter views en documentaires - is pas sinds kort in het kader van het Deltaplan Cultuurbehoud in kaart gebracht en geconserveerd volgens de technologi- 'Rabbit Suit' (1997) van Hanne Nielsen en Brigit Johnsen. sche eisen van nu. Mediakunst en museum mogen dan nog op gespannen voet staan, toch is er hier te lande zeker geen sprake van ge brek aan activiteit in het circuit van mediakunstenaars en instellingen die zich op deze vorm van kunst toeleggen. Zo vindt medio september al weer het vijftiende World Wide Videofestival plaats, ooit begonnen in het Haagse Kijkhuis, dit jaar voor het eerst ge adopteerd door het Stedelijk Museum en diverse andere Amsterdamse kunst instellingen. Veejay's veroveren de uitgaanscultuur en trokken ook op de jongste kunstRAI de nodige aandacht. Het ooit aan de Bossche Vughterstraat geboren videokunstenaarscollectief V2, dat zich enkele jaren geleden in Rotterdam vestigde, mag in oktober de prestigieuze Prins Bernhard Fonds prijs ter waarde van een ton in ont vangst nemen en het in Amsterdam ze telende bijna 20 jaar bestaande cen trum voor mediakunst Montevi- deo/TBA is onlangs verhuisd naar een ruime behuizing aan de Keizersgracht. Daar beschikt het over drie grote pre sentatiezalen, een flinke bibliotheek, kantoren en verschillende studio's. Maar laten we beginnen bij het begin: wat is mediakunst nu eigenlijk? „Me diakunst is beeldende kunst waarbij gebruik gemaakt wordt van allerlei soorten elektronische media. Dat kan licht zijn, maar ook geluid, beeld of een combinatie van die elementen. Een belangrijk deel van de mediakunst be staat uit video's en installaties waarin van beeldschermen gebruik gemaakt wordt, maar ook film, computerkunst en geluidskunst behoren tot het veld", vertelt Mirjam Coelho, artistiek leider van Montevideo/TBA. Bijna twintig jaar geleden begon haar vader, René Coelho een in Hilversum teleurgesteld televisieregisseur, Ne derlands eerste galerie voor video kunst. „Hij realiseerde zich dat kun stenaars met hetzelfde kastje heel wat interessanters deden dan de steeds commerciëler opererende omroepen", aldus zijn dochter. Coelho maakte kennis met Nederlands videokunst pionier Livinus van der Bundt en stel de zijn werk als eerste tentoon, waarna vele andere presentaties volgden. Maar wat misschien nog wel belangrij ker was dan het laten zien van deze toen nog behoorlijk nieuwe vorm van kunst, was het bundelen van appara tuur. Het inrichten van een studio an nex werkplaats waar kunstenaars konden kennismaken met en experi menteren op dure apparatuur die ze ieder voor zich nooit zouden kunnen veroorloven. „Al snel verzamelden zich zowel Nederlandse als buiten landse kunstenaars rondom de werk plaats, waardoor Montevideo een heel internationale aangelegenheid werd", aldus Mirjam Coelho. Overigens bleven de taken van Monte video niet beperkt tot de werkplaats en presentatieruimte; de Coelho's leg den zich evenzeer toe op het verzame len en distribueren van videokunst. „Dat heeft ons een uitgebreide collec tie opgeleverd met werk van kunste naars uit de hele wereld. Daar zitten inmiddels heel beroemde namen tus sen zoals Paik, Viola, Hill en Ulay en Abramovic, maar ook werken van Nan Hoover, Jaap Drupsteen en Lydia Schouten." Het feit dat videokunst maar ook de andere vormen van mediakunst ra zendsnel verouderen, is volgens Coel ho een van de redenen waarom musea tot nu toe niet massaal tot aankoop van dit soort werken zijn overgegaan. „Banden van amper twintig jaar oud zijn niet meer te bekijken of zeis al he lemaal verpulverd, systemen van toen zijn volledig achterhaald. En een mu seum beschikt meestal niet over de ap paratuur zoals wij die hebben, om dit soort problemen het hoofd te bieden." Een ander probleem is dat van de uni citeit. Veel mediakunst is nu eenmaal immaterieel van aard, het beeld is niet tastbaar en uniek zoals een schilderij of beeld, maar bestaat slechts uit lij nen en punten in een beeldscherm, dat je aan maar ook uit kunt schakelen. Het werk is mechanisch van aard en veelal oneindig reproduceerbaar. Maar ook al hebben dit soort koude, mechanische beelden geen aura meer, zoals Walter Benjamin het ooit noem de, en weet je nooit zeker hoeveel ko pieën ervan circuleren, dit betekent niet dat het geen echte kunstwerken kunnen zijn. De kern van dit soort werken zit 'm alleen niet meer in het statische beeld, maar in de tijd die het nodig heeft om z'n verhaal te vertellen. In die zin heeft veel mediakunst een duidelijke relatie met televisie en/of radio. Maar wie videokunst als een verkapte vorm van televisie ziet - ach terover leunt, het verstand op nul zet, de chips bij de hand in de veronder stelling 'vermaakt' te worden - komt meestal bedrogen uit. En daarmee raken we aan de laatste drempel die tussen de mediakunst en het museum staat. „Bewegende kunst laat zich moeilijker presenteren dan een stilhangend schilderij of een beeld dat hooguit beweging suggereert", al dus Mirjam Coelho. „Tentoonstel lingsmakers hebben daar vaak proble men mee, brengen mediakunst als een kermis, of in een statische opstelling, alsof daar niets tuSsen zit." En het publiek? Het publiek is nu een maal gewend naar een beeldscherm te kijken alsof het televisie is, of onge dwongen, in eigen tempo door een mu seum te kuieren. De meeste media kunst is dwingend als het om tijd gaat, vraagt soms zelfs interactie, en een blik die meer associatief dan consume rend kijkt. Zowel Montevideo als het World Wide Video festival en V2 zien het als hun taak musea en het grote publiek te la ten zien dat ook deze vormen van kunst boeiend, verrassend en prikke lend kunnen zijn. Zij bieden plaats aan levendige en flitsende installaties, maar ook aan intieme en traag verglij dende mediakunst die het verdient ge zien en beleefd te worden. I Het Nederlands instituut voor mediakunst Montevideo/TBA viert haar 20-jarig bestaan op 12 december. De door Montevideo sa mengestelde tentoonstelling 'Kunst met een stekker, mediakunst uit de jaren negentig' reist komende maanden langs diverse kunstuitlenen, waaronder de Artotheek Breda van 6 dec t/m 10 jan. I Het 15e World Wide Video Festival vindt dit jaar plaats tussen 12 en 17 september in Am sterdam. Overdag met name in het Stedelijk Museum, 's avonds in de Melkweg. Informa tie: 020-6188741, Overtoom 141, Amsterdam of URL: www.Desk.nl/-wwvf

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 47