L SEIZOEN Muziek Annie, Johnny, Larry en vele andere musicals Q dbureau Bariton John Bröcheler vertolkt Wotan-rol in Wagners 'Ring' iu ook pen! HET ERKERS DE STEM ÈSSE :SBUREAU NIEUWE CULTURELE '97/'98 E4 Aanmoedigingen Milaan kien, onderdelen en ac- Ibevinden zich in Amster- I in Oosterhout. Voor deze ld met vervanging wegens Ite lerkzaamheden voor de di- Bbeheer en het verzorgen n bij en u organiseert en pcretaresse-opleiding. U iverken met WordPerfect Ide Franse als de Neder- I. Geelen, telefoon 0162- |rij graag binnen een week r richten aan Citroën Ne- ?i ouw J. Vierhout, Postbus St. Joseph Breda e.o. r de gemeente Breda. In 1997 leren momenteel 5000 wo- pe afdelingen Financieel Eco- 1 de organisatie functione- fchillende afdelingen. [/erzekerd bent van een breed 1 uitwerken van (meerjaren) |echnische projecten en i onder steunen. I offertes èn met voor- en pen op de diverse uit bestede ■vaardigheden moeten pt. Iruit een duidelijke affiniteit met lerwerking en spreadsheets en pn en een praktische talent om 1 open, creatief, assertfef en fen woningcorporaties. Het be- Ibleken geschiktheid is een pr. J.C.R. Bex, interim manager dagen na verschijnen van de- bus 3522, 4800 DM Breda, on- en techniek. Haar ook magazijn- en transport er mogelijkheden. Bent u werk en kunt u door-de- gskomen? Loop dan in zaterdag bij ons binnen! nschrijving wel een geldig ijs (geen rijbewijs), uw -/gironummer mee. Gids i Auto Holland N.V. werf 39 G ROOSENDAAL ubber Industries s.l.r. met kelen en produceren wij iging, oliekoeling en ver- ~ten behoren: Volvo, op zoek naar: amheden te verrichten. ellen van machines, het delen om een constante n de urenregistratie en alle nde LTS-metaalopleiding; lijkheid om zelfstandig te deze functie of indien u op te nemen met Manuli )165-576642. U kunt ons aptember tussen 9.00 en ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1997 lleinbert de Leeuw: Eric lute m Breda j^alf maal concerteert Het iants Orkest het komende Uoen in West-Brabant. Dat [sneer dan in jaren het geval [jjeweest. Het gaat om acht jönnementsconcerten in het jiassé Theater in Breda, een Bst- en een Nieuwjaarscon- |at op dezelfde locatie, één [loncert in schouwburg De itóbg in Roosendaal en een Wreden in het kader van het Muziekfestival West-Brabant. Ni Brabants Orkest zal wor- 4 geleid door de vaste diri genten Mare Soustrot en jaap 4 Zweden. Laatstgenoemde si onder meer het Requiem '4 Mozart voor zijn rekening nefnen, op 25 februari in het flassé Theater. Op 11 no- ember komt Reinbert de Leeuw naar Breda om een re- tüjl met muziek van Eric Satie iejspelen. Mg twee opmerkelijke con- ceften in het Chassé Theater: op 8 maart worden de Zeven kiswoorden van Haydn uit- ge/oerd in de versie voor strijkkwartet, en op 23 april komt de winnaar van het Liszt Concours 1996, Igor Roma, weer eens. Hij speelt samen met het Brodsky Strijkkwartet, o.a. in Schumanns Pianokwin- Itet. Om te noteren is het concert op 1 december in De Maagd in Bergen op Zoom: de be faamde Academy of Ancient Music onder leiding van Chri stopher Hogwood. Dit Engel- sebarokensemble speelt wer- van o.a. Vivaldi en Han- I del. Een ancer top-gezelschap uit de wereld van de oude mu ziek is het Combattimento Consort: uit Amsterdam, op 21 derember in De Kring in Roosendaal en op 16 april in De Maagd in Bergen op [loom lbosendaal organiseert I schoiwburg De Kring op- hieuw zeven koffieconcerten op de derde zondag van de maaid, van 11.30-13.00 uur. Op 16 november speelt in de- ze serie de pianist Ivo Janssen. Opg-a komt dit seizoen ruim aanbod. Opvallend is daarbij I de tadruk op het gietijzeren repertoire. Er worden uitslui tend publiekslievelingen ge tocht. De producties komen neg steeds uit het oosten van I Eiropa. Hit Chassé Theater brengt Die liuberflöte (Mozart), Rigoletto Mi), La Bohème (Puccini), li Finta Qardiniera (Mozart), I Wee maal Aida (Verdi), La 'nviata (Verdi), Carmen (Bi tst) en Madama Butterfly Puccini). Zuidlandtheater Terneu- j ten presenteert Die Zau- derflöte (Mozart), II Trovatore C^erdi) en La Traviata (Verdi). 'i De Maagd in Bergen op 2oom valt te genieten van I fa}Hacci (Leoncavallo), Caval- 'eria Rusticana (Mascagni), Die &uberflöte (Mozart), Boris Go- doenov (Moessorgski), Don 1'wanni (Mozart), Madama htterfly (Puccini) en Faust (Gounod). Hst Muziekfestival West-Bra- toit (3 tot 13 juni) beleeft zijn Hside aflevering en wordt c°mpacter van samenstelling. Hoogtepunten van het Fes- N, met Breda als centrum- liggen vast. Zo komt er ssti uitvoering van Verdi's Re- fci in de Grote Kerk. HBO toaagt een avond met Gersh- en Bernstein bij. Het slót- sneert wordt verzorgd door [tet Metropole Orkest met [^pianist Chick Corea. 'Ruimte krijgen in het eigen lichaam' Het hoogtepunt XSSÏaan devan het eerste regisseur de to0pvai>l»98vc,,S(! «Limburg» ,GötSSShelern«mtde "in rekening. Door Johan Otten „Ach nee", zegt hij, „ik zoek er niet te veel achter. Wagner had zijn ideolo gieën, die Germaanse cultus, maar voor mij is het gewoon een sprookje. Dat goud maken midden in de Rijn, het ge ouwehoer over die ring: dat is toch een sprookje... De dwergjes, de meiden die op paarden door het heelal rijden: prachtig. En er staat een stuk schitte rende muziek onder die in een absolute eenheid met de stem verweven is." Bariton John Bröcheler, de bard uit Eperheide, vertolkt in Der Ring des Ni- belungen de belangrijke rol van de oppergod Wotan. De vraag luidde of hij moeite heeft met Wagner en diens zelf- gecreëerde universum. Stuit het ont vlambaar gebleken brouwsel van chris tendom, antisemitisme en Deutschtum hem tegen de borst? Hij heeft de woorden steeds paraat, maar zoekt nu wat langer naar een zorgvuldige formulering. „Wagner, dat is gewoon het belangrijkste stuk van de operataart. De manier waarop hij over zijn typetjes heeft nagedacht, hoe hij dat muzikaal en dramaturgisch illus treert: het is het meest unieke werk dat er op de wereld bestaat. Wat die man zélf was, dat is een andere zaak, dat staat er los van. Als ik erover lees vind ik het ook afschuwelijk. Maar het is nu eenmaal zo dat enorm getalenteerde mensen in de kunst en de politiek vaak geweldige rotzakken waren. Je werkt als zanger met ware despoten van diri genten, onmensen. Toch ben je in staat met hen iets groots neer te zetten." John Bröcheler, 52, de meest gevierde Nederlandse operazanger van dit mo ment, tuurt vanuit de tuin bij zijn won derschone vakwerkboerderij de verte in. Zonovergoten heuvels met een lappen- patroon van weilanden, bosschages en dorpjes: een uitzicht voor op het omslag van een VW-brochure. Daar ligt het klooster van Mamelis, wijst hij, en ginds, dat torentje, dat is Duitsland. Er zijn mensen die niets van een kun stenaar willen weten, juist omdat ze hem als mens niet zien zitten. „Maar ze zijn niet consequent! Door de oorlog hebben we hier nog altijd een Duitslandhaat. Toch komt onze Lim burgse cultuur, onze taal, onze religie, eigenlijk uit Duitsland vandaan. Mijn twee zonen zullen nóóit in Duitsland gaan studeren. Wat een onzin, heb ik ze gezegd. Kijk eens waar we wonen, dit huis, dat is vooral betaald met Duitse marken. Duitsland heeft nu eenmaal de meeste theaters en de rijkste operacul tuur. En je hebt geen idee hoeveel van die ontzettend anti-Duitse mensen in Duitsland gaan tanken nu de benzine daar vijftig cent goedkoper is." Het is hypocrisie, vindt hij, en daar kom je in de kunst niet mee verder. Hoe verwrongen zijn geest in andere op zichten ook geopereerd mag hebben, Wagner heeft magistrale kunst afgele verd. Die moet tot klinken worden ge bracht. „Wagner", zegt de zanger, „dat is een unendliche melodie... Zo'n partij als de Wotan zit vol wisseldominanten, het gaat altijd maar weer naar de volgende deur. En dan zijn er weer andere deu ren. Er ontstaat een ongelooflijk span ningsveld. Ik kan uren Wagner stude ren zonder me ook maar een minuut te vervelen." Dirigent Hartmut Haenchen sprak er Bröcheler een paar jaar geleden over aan. Die Wotan-partij, zei hij, daar moet je eens naar kijken, dat moet iets voor jou zijn. In diezelfde tijd kwam er een verzoek van de Opera van Frank furt, die de Siegfried - met Wotan in zijn gedaante van Der Wanderer - op het programma wilde nemen. „Typisch was dat, twee van die aan moedigingen in dezelfde periode. Zelf had ik er nooit aan gedacht, ik had het idee dat die partij veel lager lag. Wag ner schrijft ook dat het een rol is voor een hoge bas. Zelf was ik vroeger een lyrische bariton, maar mijn stem heeft een steeds lager bereik gekregen - te genwoordig noemen ze me bas-bari ton." Bröcheler dook in het klavieruittreksel en er ging een wereld voor hem open. De Wotan bleek voortreffelijk bij zijn stem John Bröcheler, thuis in Eperheide: „Ik moet het instuderen alsof het een wereldpremière is. Alsof die Wagner me elke dag een paar pagina's toestuurt. FOTO ARNAUD NILWIK te passen. Hij accepteerde de invitatie uit Frankfurt en heeft de Wanderer- Wotan daar inmiddels gezongen. En nu is Amsterdam aan de beurt, het Mu ziektheater: de bühne waarop hij zich het beste thuisvoelt. Een intermezzo. Zijn vrouw Leny verschijnt op het ter ras: Milaan is aan de telefoon, La Scala. Ze hebben dringend een invaller nodig, of hij morgen kan komen. Nee dus, abso luut niet, hij blijft lekker hier in zijn heuvelland, in zijn boerderij en zijn ei gen studio, waar de koeien belangstel lend komen toegelopen als hij met de deuren open aan het oefenen is. Nergens is het beter, verzekert hij. Al boden ze een miljoen, dan ging hij nog niet... Amsterdam, zal hij later zeggen, het operahuis waarin hij zich zo'n beetje de huisbariton voelt, dat is een klasse apart. „Die sfeer alleen al, de manier waarop je ontvangen wordt. De profes sionaliteit, de menselijke hartelijkheid. Wie daar heeft gewerkt, die wil er terug. Het is er heel anders dan in menig be roemd theater waarvan iedereen droomt. In de Scala hoor je 's middags om half vier dat je 's morgens om elf uur repetitie gehad zou hebben." Waar begint het instuderen van zo'n Wotan-rol mee. Met het beluisteren van hoe de collega's het hebben aangepakt Geïnteresseerde ogen, een intense, warme persoonlijkheid. Hij was niet voor niets de ontdekking van het jaar toen hij door Sonja Ba rend aan het tv-publiek werd gepre senteerd. „Helemaal niet, ik luister pas naar an deren als ik mijn rol hier thuis hele maal heb ingestudeerd, net voor de re petities beginnen. Als ik me te veel op collega's richt, geef ik mijn eigen iden titeit weg. Ik moet het instuderen alsof het een wereldpremière is. Alsof die Wagner me elke dag een paar pagina's toestuurt." „Ongeveer een jaar geleden ben ik be gonnen en dat doe ik altijd op mijn ei gen manier: met een soort slow-mo- tion. Als ik op een metronoomtempo van pakweg negentig moet uitkomen, begin ik toch bij veertig. Zo ontdek ik wat mijn lichaam doet, alsof ik met een loep kijk naar wat er binnenin me gebeurt. Het is iets ongelooflijks, een soort meditatie, alsof ik steeds meer plaats krijg in dat lichaam. Dat is voor een zanger erg belangrijk: ruimte krij gen. Met name de Nederlandse zanger zingt veel te eng." Wat de interpretatie van het verhaal be treft: is het nodig om vooraf de comple te Germaanse mythologie te verorbe ren? „Het zou niet alleen praktisch onmoge lijk zijn - ik kan mijn tijd maar één keer besteden en heb 350 pagina's Wotan uit mijn hoofd te leren -, maar het is ook nergens voor nodig. Ik kan een com pleet Wotan-beeld in mijn hoofd stou wen, terwijl de regisseur mij in zijn concept binnen een minuut volledig uit die sfeer kan halen. Trouwens: in Die Walkure vertel ik Brünnhilde het com plete verhaal, dus wat zal ik daar moei lijk gaan doen?" Begint hij vol zelfvertrouwen aan wat een nieuw hoogtepunt in zijn carrière kan worden? „Nooit, Angst wordt bij mij met hele grote letters geschreven, elke keer is er die vreselijké spanning. Amsterdam heeft gelukkig grote garderobes, daar kan ik me vooraf ruim in mijn bewe ging concentreren. De overgangen van mijn stem proberen, de draagkracht, de kleur, de flexibiliteit. Na het schmin ken begint het opnieuw. Ik heb die mens in de spiegel zien veranderen, ik bèn veranderd - als ik zing, klinkt het niet meer hetzelfde als daarvoor." „Dan is het genoeg geweest. Ontspan nen, zeg ik, losmaken. Maar hoe meer je dat tegen jezelf zegt, hoe onrustiger je wordt. In de zaal, met het orkest, hoor ik die eerste noten wéér heel anders. Losmaken, denk ik, je gaat een pils drinken in het café en zingt een liedje voor de mensen. Die durf moet je heb ben. Maar ik heb 'm te weinig. Hij is een hele tijd zelfs volledig weggeweest." John Bröcheler heeft nog drie seizoenen voor de boeg, zo kondigde hij aan. Af scheid nemen als Wotan, als god, lijkt hem dat iets? „In een godheid zien we de goede men selijke dingen onderstreept, in die zin is Wotan helemaal niet goddelijk. Donar is eigenlijk veel leuker." Dan schiet hem de droeve soldaat uit de opera van Alban Berg te binnen, een rol waarin hij furore maakte. „Geef mij Wozzeck maar. Juist omdat hij zo menselijk is, is hij veel goddelij ker dan een Wotan ooit geweest zou kunnen zijn." Afscheid als Wozzeck dan? Een peinzende, serieuze blik. „Als Wozzeck... Ja, dat zou leuk zijn. Woz zeck, hier achter de studio, bij mij in de wei." De musical Eindeloos mag dan van de programma'a zijn afgevoerd, voor de musical in het algemeen zijn het nog steeds hoogtijdagen. De lijst met nieuwe producties is aan zienlijk. Joe - The Musical, de nieuwe troef van Joop van den Ende, is voorlopig alleen te zien in Carré in Amsterdam en na 23 november in het Congresgebouw in Den Haag, maar er komen genoeg andere musicals naar de diverse Ne derlandse theaters. Ernst Daniël Smid speelt de hoofdrol in Jack the Ripper, met tekst van Sebastiaan Smits en muziek van Tjeerd de Haas. Op 20 september in Dennis van de Klundert en Brigitte Nijman als Danny en Sandy in 'Grease'. FOTO ROY BEUSKER Breda, 1 oktober in Roos endaal en 23 oktober in Et- ten-Leur Grease, the musical, met Bri gitte Nijman en Dennis van de Klundert is van 7 t/m 19 okto ber en van 31 maart t/m 5 april in Breda, op 3 en 4 fe bruari in Roosendaal, op 21 en 22 maart in Etten-Leur en op 15 en 16 mei in Bergen op Zoom, Voor Annie the Musical, een voorstelling voor het hele ge zin, met Nicoline van Doorn, Nelly Frijda en Will van Seist, zullen de liefhebbers uit deze hoek van het land allemaal naar het Chassé Theater in Breda moeten, op 10 t/m 14, 17 t/m 21, 23, 25 t/m 28, 30 december en 11/4 januari. Joop van den Ende produc tions brengt nog een nieuwe musical: De Jantjes, het volkstoneel met liedjes (uit 1920) van Herman Bouber, bewerkt door Ivo de Wijs. De belangrijkste rollen zijn voor Carry Tefsen, Peter Faber en Danny de Munck. Op 6 en 7 januari in Roosendaal, 8 en 9 januari in Bergen op Zoom en van 13 t/m 15 februari in Bre da. Larry, this funny world is een musical over de componist Lorenz (Larry) Milton Hart. Met Lou Landré, Joke de Kruijf, Sylvia de Leur, van 16 t/m 22 januari in Breda, 23 ja nuari in Terneuzen, 7 en 8 fe bruari in Etten-Leur, 6 maart in Roosendaal, 14 april in Bergen op Zoom en 9 mei in Oosterhout. Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen komt met de mu sical Jacques Brei Blues met o.a. Jo Lemaire, 30 december in Etten-Leur, 23 januari in Bergen op Zoom en 31 januari in Breda. Datzelfde Konink lijk Ballet van Vlaanderen brengt de musical Jekyll Hyde, met Hilda Norga, Hans Peter Janssens en An Lauwe reins, op 16 en 17 december in Roosendaal. Oh Johnny is een musical over Johnny Jordaan, met Rob van de Meeberg, Marjolein Sligte en Fred Florusse in de voor naamste rollen. De tekst is van Lars Boom en de compo sities zijn van Martin van Dijk. Op 14 oktober in Oos terhout, 13 oktober in Hulst en 22 april in Breda. Reprises zijn er van West Side Story, met Addo Kruizinga en Maaike Widdershoven, van 25 februari t/m 4 maart in Breda en van The Sound of Music, met Ernst Daniël Smid en An Lauwereins, op 17 en 18 maart in Breda en op 14 en 15 mei in Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 45