SEIZOEN in 'Ook iets Toneel vreselijks ontdek ik nog de humor' Bekroonde actrice Ingeborg Elzevier in 'Amanda' en 'Facelift' HET DE STEM CULTURELE NIEUWE '97/'98 E3 Hoogtepunt Festival Eer Bezit Sfeervol Nerveus Sentimenteel Ordinair Guus Vleugel ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1997 open.' FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP hu» uan ae pauw' in 'De zou ik wel heel leuk vin- leweldige uitdaging." |verheerst toch. Lovende uit- an Freek de Jonge in artike- Stem hangen hier uitvergroot In en deuren. Dat optreden "et (voorlopige) hoogtepunt in (rgeschiedenis van Geertrui- na, had de Laatste Van De Ie in De Schattelijn gestaan. l„Toon Hermans is hier twee len geweest om een try out te tij zat hier op een zondagoch- Keze tafel, precies op de stoel lu zit. 'Wat is een try out ei- vroeg hij, want dat had hij igedaan. Zijn eerste voorstel- Ijd de première. Hij vond het lh, het zag er perfect uit, Jzaal. Later nooit meer iets Ird." 1 hoop. 'Mijn toekomst ligt in Jenberg,' zei Freek de Jonge, Imt terug. lerten wat 'dynamischer en Ir' te maken en dus aan- Iker voor met name jonge- Irwogen wordt op video de van de dirigent te laten im presenteert van 17 tot 8 september het R festival thema de cultuur van het Tentoonstellingen, voor- n en evenementen zijn ge- kinderen én hun ouders, e verzameltitel Aap, noot, rengt Museum Boijmans ningen exposities als Kin ezen kunst en Als ik la-ter i. fan Abbemuseum in Eind- Willem-Jan Renders sinds verantwoordelijk voor de aan de jeugd. Hij borduurt bestaande initiatieven om ïoogste klassen van het ba- wijs te bedienen. De kinde- len door speciale museum- i bijgepraat over wat er te in krijgen tevens 'verwer- len', waarbij ze eenvoudige ten kunnen uitvoeren :onceptuele kunst. Renders ig met het leggen van con- odat straks, als de culture- nstzinnige vorming in het et onderwijs is ingevoerd, spijkers met koppen kun- len geslagen. [geren van pakweg boven ir, constateert Willem-Jan: >ben als museum voor mo- .inst het voordeel dat we en zien van jonge kunste laar komen automatisch ïgeren op af. Eigenlijk ont- ;t ons vooral aan ouderen." Het Zuidelijk Toneel komt dit seizoen met drie voorstellin gen in de Nederlandse schouwburgen. Koppen, naar je film Faces van John Cassa- vetes, is op 2 en 3 december h Roosendaal en op 22 en 23 december in Breda. kust, in de regie van Guy Cassiers, met o.a. Bart Sie gers, is op 16 januari in Roos endaal en op 13 februari in Breda. Het derde stuk is De kus van je spinnenvrouw, naar het boek van Manuel Puig en be kend van de speelfilm uit I983. johan van Assche en Steven van Watermeulen spelen de hoofdrollen. Op 24 januari in Bergen op Zoom, 10 januari in Oosterhout, 10 maart in Roosendaal en 16 en 17 maart in Breda. Het Nationale Toneel brengt Be nacht van de pauw, ge schreven door Willem jan Ot- ten. Ger Thijs doet de regie en de hoofdrollen worden gespeeld door Geert de Jong en Rik van Uffelen. Op 26 september in Roosendaal, 16 oktober Breda, 11 november Oosterhout en 25 november in Bergen op Zoom. Ook van het Nationale To neel is Central Park West, een toneelstuk van Woody Allen, met Catherine ten Bruggen- cate en Rik van Uffelen: op 30 januari in Roosendaal en op 12 maart in Breda. Hooikoorts, de klassieke ko medie van Noel Coward, wordt op de planken ge bracht door Anne-Wil Blan- kers, Bram van der Vlugt en Hugo Haenen, en wel op 21 oktober in Roosendaal, 14 en 15 november Breda, 9 de cember in Terneuzen en op 17 januari in Oosterhout. les liaisons dangereuses, met josée Ruiter, wordt door het Noord Nederlands Toneel op 26 februari in Breda, op 8 april in Terneuzen en 1 mei in Bergen op Zoom gebracht. Het Toneel Speelt brengt Trijntje Cornells van Constan- tijn Huygens op 13 novem ber in Roosendaal en op 16 en 17 december in Breda en vervolgens Stilleven (van Karst Woudstra) op 4 april in Breda en op 7 april in Roos endaal. Het Vervolg komt met De Avonden, naar Gerard Reve, met Erik de Visser, op 18 de cember naar Roosendaal en op 8 en 9 januari naar Breda. Scènes uit een huwelijk, de film van Ingmar Bergman, werd bewerkt door Lodewijk de Boer en is op 17 februari in Breda en op 27 maart in Roosendaal. laar moest er toch uit Door Marjan Mes Na een lange carrière bij zo ongeveer alle belangrijke toneelgezelschappen van het land speelde Ingeborg Elzevier de laatste tien jaar bijna nog uitslui tend in de vrije sector. „Ik voel me daar als een vis in het water. Je hebt geen last van de irritaties die bij een vast ge zelschap zo eindeloos door kunnen blijven zeuren. Volgend jaar speel je gewoon weer met andere mensen. Ik ben ook vreselijk opgelucht dat ik van dat oeverloze vergaderen af ben." De actrice schitterde die afgelopen ja ren in uitbundige komedies van onder meer Paul Haenen en het duo Guus Vleugel/Ton Vorstenbosch, zoals Ster ke drank in Oud-Zuid, waarin zij de al coholische ontluistering tragi-komisch neerzette. Guus Vleugel schreef zojuist speciaal voor haar een nieuwe satirische kome die, Facelift, over een Nederlands club je miljonairsvrouwen dat vanwege de belasting in het Belgische Brasschaat woont en zich daar stierlijk verveelt. Het zal in de tweede helft van het vol gende seizoen worden gespeeld. Maar eerst trekt Elzevier nog door het land met het buitengewoon succesvolle solostuk Amanda van Walter van den Broeck, dat op 28 mei werd bekroond met de Gouden Gids Publieksprijs. Het theaterpubliek koos deze meeslepende monoloog uit veertig andere voorstel lingen en ook de kritieken waren zon der uitzondering uiterst lovend. De prijs van honderdduizend gulden ging naar de producent, Gislebert Thie- rens, maar de eer was voor Ingeborg El zevier, ondanks haar lange toneelloop baan nog zelden eerder bekroond. Vo rig jaar stond ze wel in het fenomenale Angels in America van het RO Theater, dat toen met dezelfde publieksprijs werd onderscheiden. Maar verder was er alleen een keer een Theo d'Or-nomi- natie voor haar rol in de komedie Een doos vol kruimels van Neil Simon. „Ik vond Amanda een ontzettend mooi stuk, toen ik het voor het eerst las, maar ik heb toch wel even geaarzeld. Een monoloog spelen is toch een vrij eenza me aangelegenheid. Je wordt niet ge steund door de achterban van een ge zelschap en moet 's avonds in je eentje op pad. Maar gelukkig is er iemand van de productie die het busje rijdt; dat maakt de toernee voor mij een stuk aangenamer. Vooral nu het ook nog zo goed heeft uitgepakt." Een ton is een leuk bedrag. „Ja, maar iedereen doet nu ook alsof Gislebert Thierens dat geld heeft inge pikt, maar hij heeft er wel onmiddellijk de rechten van Amy's View, het nieuwe stuk van David Hare, mee gekocht. Ik ga daar de hoofdrol in spelen, in het volgende seizoen, 1998-1999. Ik ben daar vreselijk blij mee, want het is prachtig. Het gaat over de relatie tus sen een actrice en haar dochter, maar tegelijk over schijn en werkelijkheid, toneelspelen en leven. Ik was uitgeno digd om in Londen te gaan kijken, maar dat heb ik toch maar niet gedaan, al was ik wel nieuwsgierig. Ik ben altijd zo bang dat ik me dan niet meer ios kan maken van wat ik heb gezien." In Amanda van de Vlaame toneel schrijver Walter van den Broeck speelt Ingeborg Elzevier een schatrijke Mexi caanse vrouw, die op middelbare leef tijd terugkijkt op haar huwelijk met een buitengewoon aantrekkelijke Bel gische man. Ze was dol op hem en zei altijd ja en amen, zelfs toen hij besloot een hoer op wie hij verliefd was, bij hen te laten inwonen. Langzaam rijpt het inzicht dat haar echtgenoot, een onweerstaanbare macho, haar uitslui tend als zijn bezit heeft behandeld. Als een object dat hij alleen zoveel aan dacht gaf ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Tijdens een spannende, thrillerachtige ontknoping weet zij zich van.hem.fce bevrijden. „Die man heeft een ontwapenende charme, maar niet op de goede ma nier", stelt de actrice. „Voordat die vrouw daarachter komt... Want het is een gepassioneerde relatie en zij houdt van die man. Mensen laten zich zo vre selijk gemakkelijk door elkaar beïn vloeden en willen elkaar daarna door dik en dun vasthouden. Om je daarvan te durven bevrijden, moet je heel erg sterk zijn." „Ik beschouwde Amanda vanaf de eer ste lezing als een sterke vrouw, als de overwinnaar, en niet als een slachtof fer. Zo zou ik haar ook niet kunnen spelen, geen enkele rol trouwens. Zij is constant verbijsterd over haar eigen stupiditeit en dat geeft mij de kans om haar met humor neer te zetten. Ieder een herkent wel iets van zijn eigen le ven in de voorstelling. Daarom heeft het stuk ook zoveel succes. De situaties zijn wel exotischer en extremer dan in het dagelijkse leven, maar anders was het ook niet interessant." Ingeborg Elzevier woont in een 19e eeuws, Amsterdams werkmanshuisje in een oude straat vol nieuwbouw, ach ter de Nieuwe Vaart en het IJ. Een doorleefde, sfeervolle buurt met het statige Scheepvaartmuseum en de Ho gere Zeevaartschool om de hoek. De geur van het IJ hangt in de lucht. Ze heeft net de scripts van Amanda en Facelift in haar rugzak gestopt. Hoewel ze Amanda het afgelopen seizoen al heeft gespeeld wil ze de tekst toch bij de hand hebben tijdens een korte wan delvakantie in de Vogezen. Hij was ook al in Thailand waar zij na de voorstel lingenreeks met acht mensen een avon tuurlijke rondreis maakte. „Ik kan mijn rollen maar moeilijk los laten. Onderweg ontdek je vaak situa ties of zie je gedrag, dat je kunt gebrui ken. Dan vind ik het makkelijk om even de tekst terug te kunnen lezen. Niet dat ik eeuwig in de weer ben om opzettelijk dingen aan mijn rollen toe te voegen, want ik speel toch vrij intuï tief. Maar het script moet altijd ge woon ergens in mijn omgeving liggen, waar ik ook ben." „De tekst, dat zijn toch de nootjes van je muziekstuk. Daar ga ik heel zorgvul dig en aandachtig mee om. Ik kan pas prettig gaan spelen als ik de tekst als het ware kan vergeten en de rust kan nemen om helemaal leeg te zijn. Dan komt die tekst vanzelf weer als een wolkje naarboven. Het interessante van toneelspelen zijn de gedachten en de onderstromen, niet de woorden zelf. Daarom kijk ik ook altijd zo intens naar mensen en situaties. En ik zit al tijd te luisteren naar wat anderen zeg gen. Dat is minstens zo belangrijk als je eigen rol. Ton Lutz zei vroeger altijd: 'toneelspelen is luisteren'." Ingeborg Elzevier, in 1958 samen met Femke Boersma, Will van Seist en Louis Bongers afgestudeerd aan de Ingeborg Elzevier voor haar Amsterdamse werkmanshuisje: „De tekst, dat zijn toch de nootjes van je muziekstuk. Amsterdamse Toneelschool, werd ge boren in een gewoon Amsterdams ge zin waar voor cultuur weinig aandacht bestond. Maar haar vader kon prachtig zingen. Op de Montessori-school speel de zij al stukjes en na een avondje Gijs- brecht wist ze op haar vijftiende al wat ze wilde: acteren en niets anders. „Niet zozeer vanwege dat stuk, maar door de hele sfeer van het theater, de acteurs, het publiek in de zaai." „Mijn vader, technisch opzichter bij de gemeente, leek het wel wat als ik inge nieur zou worden omdat hij dat zelf al tijd had gewild. Met toneel hadden mijn ouders niks. Toen ik naar de To neelschool ging en opeens op kamers ging wonen, kwam dat hard aan, want het was een conventioneel gezin. Ze vonden het vreselijk dat ik niet thuis bleef. Mijn vader heeft een half jaar niet tegen me gesproken. Toen hij me een keer op kwam zoeken en aanbelde, deed er een hoer open, want ik woonde boven een bordeel. Hij holde meteen hard terug naar huis, geschokt dat de verrotting nu echt had toegeslagen in mijn leven. Gelukkig is het later toch nog goed gekomen." De ironie, de spot, de komische verba zing en de geestig lage stem, die Inge borg Elzevier op het toneel vaak aan kleven, lijken in het dagelijks leven minder opvallend aanwezig. Ze toont zich eerder kwetsbaar en uiterst gevoe lig voor indrukken. „Ik ben een nerveus type, gauw onze ker en ongelukkig. Als ik me ergens niet thuis voel, zoals indertijd bij To neelgroep Amsterdam, dan word ik volstrekt onmogelijk. Ik ga dan ook heel erg tegen iedereen in zo'n groep zeggen wat ik er allemaal zo verschrik kelijk vind.Er is enige onrust vanwe ge een zoekgeraakte agenda vol tele foonnummers en afspraken voor ten minste twee nieuwe seizoenen. „Ja, dat geeft wel een grote druk, maar ik ben uiteraard ook dolblij dat ik nog zo veel gevraagd wordt." De poes - een mooie, bruine Abessijn - zorgt aanhalig voor afleiding. „Men zegt altijd dat ik veel gevoel voor humor heb en dat heeft, denk ik, voor al te maken met mijn manier van be studeren en observeren van mensen en situaties. Ik zie altijd overal, al is het nog zo treurig, de humor en het absur de van in. Zo leef ik ook, het hoort bij mijn karakter. Als ik zelf verdriet heb, weet ik daar ook nog wel iets komisch in te ontdekken. Ja, waarschijnlijk is het ook een vorm van zelfbehoud. Mis schien zou ik anders wel helemaal door het lint gaan." „Op weg naar de begrafenis van mijn eigen vader barstte ik nog in lachen uit toen er in de auto door een tante ge praat werd over een familiegraf, over wie bij wie kwam te liggen. Lachen en huilen liggen bij mij heel dicht bij el kaar. Ik kan ook heel sentimenteel zijn. Als Nederland tijdens een voetbalkam pioenschap een goal maakt, zit ik met een te huilen en vind dat zelf dan ook onmiddellijk weer bespottelijk." Omdat zij zichzelf zo kan relativeren, valt het Ingeborg Elzevier niet zwaar om zich op het toneel of televisie op haar onvoordeligst te tonen. Als Amanda draagt zij een te krap ge worden bruidsjapon waardoor zij er uitziet als 'een blindevink'. „In Voor en tegenspoed met Rijk de Gooijer heb ik Dora, die oude vrouw in haar rolstoel, nog lelijker, verlopener en kleurlozer gemaakt dan de bedoeling was. Ik vind het leuk om zo'n figuur te maken en dat is misschien ook wel weer een vorm van ijdelheid." „In Amanda word ik blijkbaar chic, maar ook een tikkeltje ordinair gevon den. Dat heb ik zelf niet eens zo in de gaten. Het is niet bewust zo gedaan. Ik kan ook goed koken, mik allerlei krui den in de pan en weet achteraf niet meer wat ik allemaal gebruikt heb. Ik doe maar wat, ook op het toneel, maar wel in eerste instantie met exacte aan dacht voor de tekst." Dierbare herinneringen bewaart Inge borg Elzevier aan haar tijd bij de Haagsche Comedie, waar ze Ida Was serman en Paul Steenbergen adoreer de. Ze speelde als jong actrice met Steenbergen in De Humorist van Os borne, maar als ze zelf niet nodig was op het toneel stond ze vanuit de coulis sen naar hem te kijken, iedere avond weer gefascineerd door zijn formidabe le spel. „Van de goede mannen kan ik er zo een rijtje opnoemen; Paul Steenbergen, Ko van Dijk, Guus Hermus en tegenwoor dig ook Pierre Bokma. Maar er is maar een vrouw geweest, die ik echt wonder baarlijk mooi en prachtig vond en dat was Ida Wasserman. Haar rol in De Kersentuin was echt het mooiste dat ik ooit gezien heb." Elzeviers carrière is ook nauw verbon den met Toneelgroep Centrum onder leiding van Peter Oosthoek, het gezel- FOTO MARIO NAP schap dat zich met durf richtte op het Nederlandstalige repertoire, waarbij zijzelf schitterde in komedies als De Babyfoon. „Dat was net een grote fa milie. Uit die tijd heb ik ook echt goede vrienden overgehouden, zoals Jacques Commandeur. Dat is nog altijd een makkertje van me." In Facelift van Guus Vleugel speelt In geborg Elzevier het komende seizoen de verwende en verveelde miljonairs vrouw Chariot, die met haar Neder landse vriendinnen in Brasschaat '4e tijd vult met niks'. „In ben daar wel eens geweest en het is er natuurlijk vreselijk, maar die dames zeggen dat ze het er fantastisch vinden. De ondertitel is Liefde en Belasting in Brasschaat. Die vrouwen vullen de dag met naar de kapper gaan, de belasting ontduiken, restaurantbezoek en heren. Het is ge weldig dat Vleugel het speciaal voor mij heeft geschreven. Er gebeuren na tuurlijk de krankzinnigste dingen, maar het einde is redelijk serieus." Eind mei 1998 gaat bij het Noord Ne derlands Toneel Pterodactyls van Nic ky Silver in première in de vertaling van Benno Barnard. Ook daarvoor is Elzevier gevraagd. „Het is de naam van een soort dinosaurus en een bijzonder stuk." I De monoloog 'Amanda' van Walter van den Broeck door Ingeborg Elzevier is op 20 sep tember te zien in het Chassé Theater in Breda (kleine zaal) en op 26 september in Schouw burg Tilburg (kleine zaal). I 'Facelift' van Guus Vleugel komt op 23 de cember naar Bergen op Zoom, 14 februari naar Etten-Leur, 3 maart naar Breda, 3 april naar Oosterhout en 6 mei naar Roosendaal.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 43