Cabaret Op jacht naar de groep van 18 tot 25 jaar Toneel De aantrekkelijke intimiteit van een uitprobeer-theater ö"ï3Srr DE STEM LIET NIEUWE CULTURELE SEIZOEN™ Intimiteit Sponsor Hoogtepunt Zuidelijk Toneel Brabants Orkest Festival bacdk!e Bloemenda^-come- foto anp Op cabaretgebied zijn de fans van Toon Hermans en Hans Teeuwen al teleurgesteld. Die hebben laten weten een sei zoen over te moeten slaan. In de categorie 'bijzonder': Adèle Bloemendaal komt ein delijk weer eens in het theater met het toepasselijke Come back nr. 1 (Breda 19 en 20 sep tember, Terneuzen 10 decem ber, Etten-Leur 16 december) en Boudewijn Büch doet Een avondje televisie (Breda 15 maart). Onder de oude rotten vinden we Paul van Vliet met Waar waren we gebleven? (Terneu zen 15 en 16 oktober, Bergen op Zoom 17 en 18 oktober, Breda 30 en 31 oktober en 1 november, Etten-Leur 1 en 2 april, Roosendaal 17 en 18 april, Oosterhout 22 en 23 april), Seth Caaikema belooft Een nieuwe Seth (Terneuzen 20 december, Breda 2 januari, Et ten-Leur 29 januari, Bergen op Zoom 4 april), Tineke Schou ten geeft S-miles kado (Roos endaal 14 en 15 januari, Ber gen op Zoom 28 en 29 janua ri, Oosterhout 3 maart, Breda 13,14 en 15 maart, Etten-Leur 17 en 18 april), en Herman Finkers komt met Een gave die ik niet heb (Bergen op Zoom 13 en 14 februari, Etten-Leur 26 en 27 februari, Roosendaal 24, 25 en 26 maart, Breda 28 april tot en met 2 mei). Youp van 't Hek volhardt in zijn strijd tegen het Chassé Theater en komt alleen naar Roosend aal (2, 3, 4 en 5 juni). Freek de Jonge is met Gemeen Goed naar Vlaanderen en doet in de ze regio alleen een try out van zijn oudejaarsconference (Ter neuzen 19 november). Bij de 'nieuwe' generatie caba retiers wordt het steeds moei lijker om onderscheid te ma ken. Toch zijn er enkele namen die er al duidelijk uitspringen: Els de Schepper (Geertruiden berg 20 september, Breda 22 december, Terneuzen 16 ja nuari), Job Schuring (Terneu zen 29 november, Breda 17 ja nuari, Geertruidenberg 1 fe bruari), Vincent Bijlo (Geertrui denberg 11 oktober, Etten- Leur 16 januari, Oosterhout 20 januari, Breda 24 en 25 janua ri, Roosendaal 5 maart), Jeroen van Merwijk (Breda 12 februa ri, Terneuzen 3 maart, Ooster hout 4 april, Bergen op Zoom 21 april), Lebbis Jansen (Oosterhout 24 oktober, Ber gen op Zoom 5 november, Et ten-Leur 28 november, Geert ruidenberg 10 december, Roosendaal 12 februari, Breda, 14 februari), De Berini's (Etten- Leur 4 december, Oosterhout 14 januari, Terneuzen 3 fe bruari, Breda, 27 en 28 februa ri, Roosendaal 1 mei, Bergen op Zoom 12 mei), André Ma nuel (Geertruidenberg 17 ja nuari, Breda 27 en 28 februari, Roosendaal 24 april, Etten- Leur 8 mei), Theo Maassen (Breda 18, 19, 20 en 21 maart), Rob Kamphues (Geert ruidenberg 6 december, Roos endaal 20 januari, Etten-Leur 13 februari, Breda 4 april), Le- nette van Dongen (Breda, 6, 7 en 8 mei). In de categorie 'niet in te delen en niet te missen': Waarden- berg De Jong (Oosterhout 26 en 27 november, Breda 29, 30 en 31 januari, Terneuzen 6 en 7 maart, Etten-Leur 14 mei, Bergen op Zoom 22 en 23 mei). Tot slot de categorie 'om ver wachtingsvol naar uit te kij ken': Jenny Arean duoot met Lucretia van der Vloot (Etten- Leur 8 oktober, Breda 8 no vember, Roosendaal 13 janua ri, Bergen op Zoom 10 februa ri) en Erik van Muiswinkel Diederik van Vleuten komen als Mannen van de Wereld (Bre da 22 november, Roosendaal 8 januari, Terneuzen 16 april, Et ten-Leur 23 april, Bergen op Zoom 2 mei). ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1997 E2 Dat theater ook g eenvoudig en roidenberg. Ton Biemans op een van de honderd stoelen in het theaterzaaltje van De Schattelijn in Geertruidenberg: 'Pas l ij nummer 100 gaat het balkon open.' FOTO DE STEM/JOHAN VAN GUIP De Schattelijn: klein maar fijn Door René van der Velden Het Nederlands Theater Instituut be cijferde vorig jaar dat de kleinkunst- vorm cabaret goed is voor eenderde van het totale aantal theaterbezoekers. Laat dat nou net het enige zijn wat er kan in zo'n vestzaktheatertje als De Schattelijn in Geertruidenberg. Directeur Ton Biemans kan dan ook mooie cijfers leveren. In het eerste sei zoen, 1989, waren er zeven voorstellin gen, komend seizoen zijn dat er 27 plus enkele jeugdvoorstellingen en concer ten. In het afgelopen seizoen steeg de verkoop van abonnementen met veer tig procent, waardoor tachtig procent van de kaartjes al op is via de abonne mentenverkoop. Voor het komende jaar zijn er al zeven voorstellingen uit verkocht. De gemiddelde bezetting van de zaal is zeventig procent. „Vier jaar geleden kende ik alle abonne menthouders bij naam, nu niet meer," zegt Biemans. Cultureel Centrum De Schattelijn - zoals het officieel heet - is onopvallend gevestigd aan de Vismarktstraat in het oude vestingstadje. Nummer 4a, dat zegt genoeg. Op de gevel hangt een bordje van het maatschappelijk werk dus het is zelfs even zoeken naar de goede voordeur. De peuterspeelzaal en het jongerencentrum zitten er ook en natuurlijk de onvermijdelijke verga derzalen. De trappen op en dan sta je in een gezellige caféruimte ofwel de foyer. Nog een paar trappen en daar is het theater. Een rechthoekig zaaltje met honderd losse stoelen erin. „Pas bij nummer 100 gaat het balkon open," zegt theaterdirecteur Biemans en wijst naar boven. Intiemer, huiselijker kan het niet. Di rect contact met de artiest. Weliswaar nooit met de groten der aarde en zelfs niet met de top in Nederland, maar op dit bescheiden podium staan de ko mende maanden toch gevestigde na men als Sylvia de Leur, Vincent Bijlo, Helmert Woudenberg, Lebbis Jan sen, Job Schuring, Willem Vermandere en Gerard van Maasakkers. Allemaal te zien voor een ook al bescheiden en treeprijs, variërend van 16 tot 22 gul den. Lang niet gek voor een stadje van 6500 inwoners. Hoewel het politiek vaak rommelt in Den Berg, hebben de stadsbestuurders eind jaren tachtig een goede zet ge daan met de bestemming van deze voormalige bierbrouwerij, militair hospitaal, kazerne, belastingkantoor en ambachtsschool. De Schattelijn werd in 1989 opgele verd en sindsdien vertonen de bezoe kersaantallen een stijgende lijn. Dat heeft natuurlijk alles te maken met een gedegen organisatie en programme ring maar vooral ook met de sfeer. „Klein maar fijn," zegt Biemans. „Het geeft een bepaalde intimiteit. Het pu bliek zit bovenop de artiest. Ze willen hier op de eerste rij zitten, voor de confrontatie met de artiest. Zestig pro cent van de mensen blijft hangen na afloop, dat zie ik ook niet overal ge beuren. De artiesten komen hier mee naar het café, om te praten met de be zoekers. Die sfeer is zo gegroeid. Als hier tien handtekeningen zijn uitge deeld in die acht jaar, is het op. De ar tiesten vinden het hier ook erg leuk. Lebbis Jansen brachten vorig jaar champagne mee." Voor veel van die artiesten is De Schattelijn een uitpro beertheater. Ze spelen hun programma in de eindfase van de repetitieperiode, alvorens in grotere zalen te gaan staan. Zeventig procent van de voorstellin gen in De Schattelijn zijn dergelijke try outs. Dat heeft voordelen, vindt Biemans. „Hun impresario's gaan in het begin mee naar voorstellingen, dus die zijn hier allemaal geweest. En een try out kost minder, dan kan zelfs de helft zijn. En ik probeer natuurlijk de eindfase te hebben, dan is een voor stelling zo goed als klaar. Of de eerste, dat heeft ook weer zijn charme." De programmering kost de Bergse be lastingbetaler geen cent. De kosten van de artiesten komen in het geheel uit de entree en uit een jaarlijkse bij drage van EPZ, de enige sponsor. Dat heeft de wethouder destijds zo gere geld. In ruil daarvoor mag het perso neel van de energiecentrale voor half geld binnen. Klein maar fijn. Maar pas op, nadelen zijn er natuurlijk ook. De air-conditioning in het zaaltje is ronduit pet, erkent Biemans ruiter lijk. „Er zit wel een luchtroostertje maar daar komt licht door. Maar ja, airco kost een ton. Is zo'n investering wel verantwoord in zo'n kleine gemeen schap?" Verder is Biemans theaterman genoeg om de beperkingen van zijn theater te kennen. „Geluid en licht zijn goed van kwali teit, maar het is echt woekeren met de ruimte. Het podium is 5,5 bij 5,5 en dan is er muur. Achter het podium zit niks. Als er vier naast elkaar staan, is het vol. Dans kan niet. Hooguit nog' een beetje toneel, solo of met zijn tweeën. De airco staat nummer 1 op mijn lijstje maar een vergroting van het podium zou ik wel heel leuk vin den, een geweldige uitdaging." De trots overheerst toch. Lovende uit spraken van Freek de Jonge in artike len in De Stem hangen hier uitvergroot aan muren en deuren. Dat optreden was ook het (voorlopige) hoogtepunt in de theatergeschiedenis van Geertrui denberg. o Bijna, bijna, had de Laatste Van De Grote Drie in De Schattelijn gest; Biemans: „Toon Hermans is hier twee jaar geleden geweest om een try out te regelen. Hij zat hier op een zondagoch tend aan deze tafel, precies op de stoel waar jij nu zit. 'Wat is een try out ei genlijk?' vroeg hij, want dat had hij nog nooit gedaan. Zijn eerste voorstel ling is altijd de première. Hij vond het fantastisch, het zag er perfect uit, prachtige zaal. Later nooit meer iets van gehoord." Maar er is hoop. 'Mijn toekomst ligt in Geertruidenberg,' zei Freek de Jonge, dus die komt terug. F rank Groothof word door Het Brabants Orkest ingezet jeugd aan te trekken. Van onze kunstredactie Je bent jong en je wilt wat. Maar wil je ook kunst? Weinig, zo blijkt uit een onderzoek naar museumbezoek. Steeds vaker laten jongeren, of ze nu hoog opge leid zijn of niet, het afweten. Volgens het Sociaal Plan Bureau wordt er in schoolverband nauwe lijks nog een museum bezocht. Ou ders nemen hun kroost minder vaak aan het handje mee. Kinderen mo gen zelf kiezen en dan wordt het nogal eens het pretpark. Jos de Haan van het CPB vindt het aantal jongeren dat in musea gaat kijken nog wel meevallen. Het zijn er volgens hem nog altijd twee keer zoveel als er naar theaters of con certgebouwen gaan. Maar door ge brek aan stimulans verwacht hij voor de toekomst een verder dalen de lijn. Werk aan de winkel dus. Maar hoe trek je jongeren over de cultuur drempel? Er zijn plannen voor meer en beter kunstonderwijs op middelbare scholen. En de nota Cultuur en School moet een aanzet zijn van het Rijk om scholen en culturele instel lingen nader tot elkaar te brengen. Instellingen als schouwburg, mu ziekcentrum en museum hebben veelal speciale mensen in dienst die zich met jongeren bezighouden. Gezelschappen worden aangemoe digd jong publiek in huis te halen. Er is geld beschikbaar zodat meer 'educatieve diensten' in het leven FOTO ARCHIEF DE STEM kunnen worden geroepen. Om die reden kon Yolanda Melsert in februari aan de slag bij Het Zui delijk Toneel. Overigens meent Ivo van Hove, de directeur van het Eindhovense gezelschap, dat hij niks te klagen heeft. „Ze zeggen al tijd dat het toneelpubliek vergrijst. Daar merk ik bij ons weinig van. Maar meer jeugd is altijd welkom." Yolanda Melsert is de afgelopen maanden vooral beziggeweest met 'netwerken'. Contacten leggen met scholen, maar juist ook met clubs en centra waar de leeftijdsgroep van 18 tot 25 jaar zich ophoudt. Die categorie is moeilijker te bereiken dan scholieren. Haar activiteiten beginnen respons te krijgen. „We stappen niet als missionarissen op jongeren af. Onze acteurs en regis seurs gaan ze een kijkje in de keu ken bieden van het theatermaken, maar we willen ook weten wat er bij hen leeft. Niet dat we de voor stellingen zullen aanpassen, maar het is interessant te weten wat ze ervan vinden." Het is de bedoeling dat rondom elke nieuwe voorstel ling een soort lespakket wordt ge maakt waar jongeren mee aan de slag kunnen. Ook oppert Yolanda Melsert het idee om een poule te maken van jongeren die toneelcriti cus mogen spelen. Wie rondkijkt tijdens een concert van Het Brabants Orkest kan er niet omheen: het lijkt soms wel een bejaardensoos. Maar er is bij het orkest niet een bepaald beleid om het publiek te verjongen. In de pro grammering voor het nieuwe sei zoen gaat het HBO maar één keer door de knieën, als Frank Groothof in de gelegenheid wordt gesteld zijn eigen versie van Griegs Peer Gynt te presenteren. Wel zijn er in de orkestwereld wat bewegingen om concerten wat 'dynamischer en flitsender' te maken en dus aan trekkelijker voor met name jonge ren. Overwogen wordt op video de voorkant van de dirigent te laten zien. Rotterdam presenteert van 17 tot en met 28 september het R festival met als thema de cultuur van het jong zijn. Tentoonstellingen, voor stellingen en evenementen zijn ge richt op kinderen én hun ouders. Onder de verzameltitel Aap, noot, kunst brengt Museum Boijmans van Beuningen exposities als Kin deren kiezen kunst en Als ik la-ter groot ben. Bij het Van Abbemuseum in Eind hoven is Willem-Jan Renders sinds een jaar verantwoordelijk voor de educatie aan de jeugd. Hij borduurt voort op bestaande initiatieven om de twee hoogste klassen van het ba sisonderwijs te bedienen. De kinde ren worden door speciale museum docenten bijgepraat over wat er te zien is en krijgen tevens 'verwer- kingslessen', waarbij ze eenvoudige opdrachten kunnen uitvoeren rondom conceptuele kunst. Renders is al bezig met het leggen van con tacten, zodat straks, als de culture le en kunstzinnige vorming in het voortgezet onderwijs is ingevoerd, meteen spijkers met koppen kun nen worden geslagen. Over jongeren van pakweg boven de 18 jaar, constateert Willem-Jan: „Wij hebben als museum voor mo derne kunst het voordeel dat we werk laten zien van jonge kunste naars. Daar komen automatisch meest jongeren op af. Eigenlijk ont breekt het ons vooral aan ouderen. X C j/*' fr Gfe.rt de d°ng speelt in 'De nacht van de pauw' Het Zuidelijk Toneel komt dit seizoen met drie voorstellin gen in de Nederlandse schouwburgen. Koppen, naar de film Faces van John Cassa vetes, is op 2 en 3 december in Roosendaal en op 22 en 23 december in Breda. Faust, in de regie van Guy Cassiers, met o.a. Bart Sie gers, is op 16 januari in Roos endaal en op 13 februari in Breda. Het derde stuk is De kus van de spinnenvrouw, naar het boek van Manuel Puig en be kend van de speelfilm uit 1983. johan van Assche en Steven van Watermeulen spelen de hoofdrollen. Op 24 januari in Bergen op Zoom, 30 januari in Oosterhout, 10 maart in Roosendaal en 16 en 17 maart in Breda. Het Nationale Toneel brengt De nacht van de pauw, ge schreven door Willem Jan Ot- ten. Ger Thijs doet de regie en de hoofdrollen worden gespeeld door Geert de Jong en Rik van Uffelen. Op 26 september in Roosendaal, 16 oktober Breda, 11 november Oosterhout en 25 november in Bergen op Zoom. Ook van het Nationale To neel is Central Park West, een toneelstuk van Woody Allen, met Catherine ten Bruggen- cate en Rik van Uffelen: op 30 januari in Roosendaal en op 12 maart in Breda. Hooikoorts, de klassieke ko medie van Noel Coward, wordt op de planken ge bracht door Anne-Wil Blan- kers, Bram van der Vlugt en Hugo Haenen, en wel op 21 oktober in Roosendaal, 14 en 15 november Breda, 9 de cember in Terneuzen en op 17 januari in Oosterhout. Les liaisons dangereuses, met josée Ruiter, wordt door het Noord Nederlands Toneel op 26 februari in Breda, op 8 april in Terneuzen en 1 mei in Bergen op Zoom gebracht. Het Toneel Speelt brengt Trijntje Cornell's van Constan- tijn Huygens op 13 novem ber in Roosendaal en op 16 en 17 december in Breda en vervolgens Stilleven (van Karst Woudstra) op 4 april in Breda en op 7 april in Roos endaal. Het Vervolg komt met De Avonden, naar Gerard Reve, met Erik de Visser, op 18 de cember naar Roosendaal en op 8 en 9 januari naar Breda. Scènes uit een huwelijk, de film van Ingmar Bergman, werd bewerkt door Lodewijk de Boer en is op 17 februari in Breda en op 27 maart in Roosendaal.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 42