nu Irvaring. DE STEM Trauma-helikopter kan snel ter plekke zijn bij ongelukken is een wet van meden en Hoe sneller hulp arri- bij ongevallen met gewon- des te beperkter de gevol- van letsel. Levens worden dankzij supersnelle inzet. kan veel. Maar soms is het nodig dat een !rauma-arts ter plekke de toe tend van een patiënt stabili seert. Met een helikopter kan in zo'n geval veel tijd worden be spaard en een groot gebied wor den bestreken. Patricia Boelen Medewerkster verkoop binnend irei'd voor te lichten over pcante functies. Zodat u geïnformeerd en met de verwachtingen uw nieuwe [ing aangaat. oreekt die werkwijze u aan? ijdens kantooruren onder- te vestiging en informeer naar logelijkheden. En wie weet u de volgende keer in onze tentie. Trots op uw succes, t van ons. 3) 520 06 31 KOOR ONZE LUXE i PRINSENBEEK: *e hulp m/v en ambitie om lekker brood genegen zijn aanvullende Isen te volgen. alaris bieden wij uiteraard een pij gebleken geschiktheid een deelt u mee in de winst. Ruitend schriftelijk aan: i P. Nagelkerke 1750 AB Oud Gastel pita Nagelkerke bt Tilburgs makelaarskantoor ij (bestaand en nieuwbouw), eling en verzekeringen, ns hoog in 't vaandel, ap van de Stichting □rantiemakelaar bestaat uit ars die u meer bieden dan de op van huizen. Dit komt :e BouwTechnokeuring en Gegarandeerd "even naar kwaliteitsverbete- usiness-unif wonen bestaande zijn van rijbewijs B, een HBO atie makelaardij o.g.). Verder i wel studerend te zijn voor sben goede communicatieve pelers en een stabiele en inne- en commerciële instelling Tilburg woonachtig te zijn |g te vestigen n mevrouw drs. A. Epping. ion 400 IG Tilburg 144 333 naber@base.nl ww.garantiemakeIaarsVnaber.nl. Door John Lazaroms e knalgele Bölkow- helikopter staat bui ten op het platform. De zon schittert op de glazen kap, de rotor bladen hangen nu nog stilletjes omlaag. Haar voor de start wacht de Bölkow-heli op ie dingen die vandaag gaan komen. In twee minuten tijd kan het helikopter-traumateam belucht in zijn. Op weg naar een melding. Sinds drie weken vliegt vanaf Rotterdam Airport een helikopter van ANWB Medical Air Assistance. Een spoedarts, een verpleeg kundige en een piloot snellen naar ongeval len in een straal van zo'n 60 kilometer van bet vliegveld. Ze bestrijken een gebied dat be provincies Zuid-Holland, Zeeland en het westelijke deel van Noord-Brabant omvat. Het gaat om een proef. Vanaf het dak van de Vrije Universiteit Amsterdam vliegt al ruim jaar een ANWB-heli. Volgend jaar worden be resultaten van de twee proeven naast el kaar gelegd. En dan is het aan de politiek om een besluit te nemen over deze vliegende le- De trauma-heli komt aan bij het Lievensberg-ziekenhuis in Bergen op Zoom. Sinds de stationering van het team op Rot terdam Airport zijn er al enkele tientallen inzetten geweest, gemiddeld twee keer per bag. In de hangar staan een aantal portaca- bins. Van daaruit doet het traumateam haar werk. Binnen wacht het team, elke dag van 's ochtends zeven tot 's avonds zeven. Acht art sen van het Academisch Ziekenhuis Rotter- bam (AZR), zes verpleegkundigen van ver schillende ambulancediensten en drie pilo ten in dienst van het ANWB-dochterbedrijf Medical Air Assistance doen afwisselend dienst. He ANWB is, zoals directeur Wil Botman fan Medical Air Assistance stelt, gespeciali seerd in het ter plaatsèTrrengen van hulpver lening. „Daarom hebben we ook hiermee het Wortouw genomen. Iedereen-vond dat er eem experiment-met een traumaheli "moest «men. Chirurgen, verzekeraars én het ver antwoordelijke ministerie. Maar er geld voor «schikbaar stellen dectëïrzëfmet. De ANWB startte daarom zelf een project, allereerst op Proef. Voor de stationering van de trauma heli werd Amsterdam gekozen." De havenbedrijven in Rotterdam vonden dat ook zij een traumaheli in de buurt moesten hebben. Uiteindelijk werd door het Rom/Rijnmondproject, waarin onder meer bedrijfsleven, provincie en gemeenten uit het Rijnmondgebied deelnemen, geld be schikbaar gesteld. Het AZR stelde acht art sen beschikbaar, de ambulancediensten de verpleegkundigen. De heli werd gehuurd en in een knalgele ANWB-uitvoering gestoken. De heli biedt plaats aan de drie leden van het traumateam en is uitgerust met een indruk wekkende batterij medische apparatuur, va riërend van een uitgebreid assortiment me dicatie tot een twaalfkanaals ECG-appa- raat. Eventueel kan de patiënt zelfs worden meegenomen, maar dat is niet de opzet van de traumaheli. Het complete team kost jaar lijks 2,25 miljoen gulden, inclusief heli. De ANWB hoefde voor de invoering van de traumaheli het wiel overigens niet zelf meer uit te vinden. Haar Duitse zusterorganisatie ADAC heeft namelijk in eigen land al zo'n 17 helikopter-traumateams. In heel Duitsland zijn er 50 van dergelijke diensten. De erva ringen daar konden worden gebruikt voor de Nederlandse traumateams. 220 per uur „We hadden in Nederland wel een aantal ziekenhuizen met een traumateam, maar die moesten over de weg naar een ongeval. De aanrijtijd van zo'n team is altijd langer. En als er een ongeval is, moeten ze hun regulie re werk onderbreken. Dat is allesbehalve ideaal," schetst Botman. De heli kan binnen zeer korte tijd ter plaat se zijn. De in het gebied werkende Centrale Posten Ambulanceverkeer (CPA's Rotter dam, Den Haag, Dordrecht, Middelburg, Roosendaal en Tilburg) bepalen of de inzet van de heli nodig is. Zij geven via de ambu lancepost Rotterdam door in welke richting en op hoeveel kilometer er een ongeval is ge weest. Terwijl de piloot de heli start, werkt de ver pleegkundige een koers uit en tijdens de vlucht navigeert hij. Daarvoor is hij vijftien dagen bijgeschoold in navigatie en commu nicatie. Als de traumaheli de lucht in gaat, loodst de verkeersleiding van Rotterdam Airport hen tussen het andere luchtverkeer door. Met een snelheid van ruim 220 kilome ter per uur raast de heli op een hoogte van soms nog geen 200 meter naar het ongeval. Een ongeval in de buurt van Breda wordt zo in een stief kwartiertje bereikt. Piloot Norman Meyer, door zijn collega's omgedoopt tot Stormin Norman, heeft vijf jaar in de offshore gewerkt als piloot. Vlie gen van en naar booreilanden. „Ik ben dus wel gewend aan masten en kabels bij het landen. Al is de druk hier groter dan in mijn vorige werk. Tenslotte hangt het leven van mensen er vanaf," aldus Meyer. De piloten zijn allemaal psychologisch ge test. Dit om te voorkomen dat ze onnodige risico's gaan nemen. „Je moet de limieten respecteren. Slecht weer, te donker, ijzel. Dat laatste is helemaal funest voor een heli kopter. Die vliegt dan net zo goed als een strijkbout. Op dat soort momenten moet je jezelf realiseren dat niet alleen het leven van die patiënt, maar ook van je twee teamgeno ten van belang is," aldus Meyer, die het teamgevoel extra wil benadrukken. „We doen dit samen, in de lucht en op de grond. Ook met de andere hulpdiensten. Ik blijf niet in de heli, maar ga mee naar buiten en houd evengoed een infuuszak vast. Ik durf gerust te stellen dat ik in drie weken veel van hen geleerd heb. En ik denk dat dit wederzijds is." Extra ogen Een extra paar ogen in de lucht kan de piloot wel gebruiken. Terwijl hij vliegt houdt de trauma-arts contact met de ambulancepost. De situatie op de grond wordt doorgespro ken. Zo weten arts en verpleegkundige bij aankomst meteen weten wat er aan de hand is. Eenmaal geland is het tijd voor de arts en verpleegkundige om hun werk te doen. Anesthesioloog in opleiding P. van Aggelen werkt normaliter in het Academisch Zieken huis Rotterdam, het Dijkzigt. Afkomstig van de marine, waar hij vliegerarts was, is voor hem een heli geen onbekend fenomeen. Hij heeft heel wat reddingen op zee meege maakt. Maar nu heeft hij op de grond te ma ken met politie, brandweer en ambulance personeel. „Ik merk wel eens dat het gevoel bestaat dat wij hun werk komen doen. Dat is niet het ge val. We zijn een aanvulling, extra hulp voor de patiënt. Het ambulancepersoneel hoeft niemand uit handen te geven. Wij assisteren, geven advies, doen ons eigen werk. Boven dien zijn we te duur om de ambulance te ver vangen, wat dus helemaal niet de bedoeling is," aldus Van Aggelen. Toch heeft de trauma-arts een aantal zaken tot zijn beschikking die niet in een ambulan ce aanwezig zijn. „We hebben een speciale tas waar alles in de juiste volgorde inzit. Daar zitten ook medicijnen in die, indien verkeerd of in te grote hoeveelheden toege diend, dodelijk kunnen zijn." En het trau mateam kan ook kleine chirurgische ingre pen doen. „Zelfs wat grotere als het noodza kelijk is. Van iemand die onder een trein vastzat moesten we laatst een onderbeen amputeren, dat ging niet anders." Met de patiënten wordt voor zover mogelijk altijd alles doorgesproken. Met de andere hulpverleners wordt nauw samengewerkt. „Als een brandweercommandant het niet veilig vindt dat ik een wagen inkruip vanwe ge ontploffingsgevaar, dan doe ik dat niet. Als een patiënt niet stabiel genoeg is om be vrijd te worden dan wachten ze daar mee tot het verantwoord is." Het hele team heeft een cursus bevrijdings technieken gevolgd op een speciaal hiervoor ingericht centrum in Raamsdonksveer. En alle artsen en verpleegkundigen van het traumateam hebben een opleiding Advanced Trauma Life Support (ATLS) gehad, zij het dat de verpleegkundigen geen examen mochten doen. Zenuwslopend Patiënten worden in bijna alle gevallen door de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Slechts in tien procent van de gevallen neemt de heli een slachtoffer mee. „Dat kan best een zenuwslopende bedoening zijn voor zo'n patiënt. Het is klein, benauwd en er flink wat herrie. Door dat laatste kan ik am per met een slachtoffer communiceren. Al leen de ECG geeft informatie. Verder ga ik af op de toestand van de patiënt. Zolang hij lacht is er niets aan de hand," schertst Van Aggelen. Verpleegkundige Wim Breeman heeft, even als de andere leden van het team, al heel wat jaren ervaring op zijn vakgebied. Hij werkt normaliter als ambulance-verpleegkundige en is dus gewend aan het werk op straat. Hij ziet de samenwerking met zijn collega's in de ziekenwagens positief. „De eerste ervaringen wijzen dat ook uit. En als er problemen zijn moet je elkaar daar wel op aanspreken. Ik merk dat er wel regelma tig vragen komen. We geven altijd tekst en uitleg en indien nodig kunnen ze altijd bel len." Interesse Die interesse blijkt dagelijks, want diverse brandweerkorpsen organiseren excursies naar Rotterdam Airport en bezoeken het team. Bovendien worden op de diverse CPA's voorlichtingsbijeenkomsten gegeven. Op de Roosendaalse Centrale Post Ambulan cevervoer, die Westelijk Noord-Brabant be dient, stelt Hans Fouchier dat de eerste erva ringen aan hun kant positief zijn ervaren. „We hebben vier inzetten gehad, waarvan we er twee zelf hebben afgeblazen omdat het letsel meeviel. In de andere gevallen ging het om personen die bekneld zaten, een in Tho- len en een in Made. Onze mensen zien het traumateam niet als een bedreiging van hun werk. Ze zijn duidelijk een aanvulling. Het team heeft bovendien duidelijk meer moge lijkheden voor bijvoorbeeld pijnbestrijding. Zij kunnen patiënten volledig onder narcose brengen." Toch ziet Fouchier beperkingen die de inzet van ambulances altijd noodzakelijk maken. „Hoe zit dat midden in de stad met zo'n heli? En bij slecht weer en in het donker kan niet worden gevlogen. De criteria voor de inzet FOTO DE STEM DICK DE BOER van de traumaheli zijn erg ruim. Zelfs voor aanrijding met 30 kilometer per uur zouden we ze eigenlijk moeten inzetten. Dan kunnen ze de hele dag in de lucht blijven. Nogmaals, het is in onze ogen echter een prima aanvul ling en tot nu toe gaat het prima." Kille cijfers „De traumazorg moet professioneler en daar zijn we druk mee bezig," stelt directeur Bot man. De Vereniging voor traumatologie pleit ook al voor de invoering van dergelijke teams in Nederland. Uiteindelijk moeten de resultaten van de proeven in Amsterdam en Rotterdam duidelijk maken dat traumaheli's een waardevolle aanvulling zijn. En, altijd belangrijk in de gezondheidszorg, de kansen van patiënten vergroten zodat de kosten la ter laag blijven. „De gegevens van beide proeven worden in een rapport opgenomen wat naar de minister gaat. Het zijn natuurlijk kille cijfers over kosten en baten. Elke gulden wordt afgezet tegen het aantal jaren dat een slachtoffer na hulp van een traumateam langer leeft. Voor deel is misschien dat de meeste slachtoffers van ongevallen relatief jong zijn." Botman stelt dat de heli's in elk geval tot eind 1998 blijven vliegen. „Dan moet minis ter Borst inmiddels een besluit hebben geno men over de toekomst van de teams. De di recteur ziet het als een voordeel dat de mi nister van Volksgezondheid bij de komende Kamerverkiezingen lijsttrekker is van D66. „Dit geeft haar een mooie kans iets aan haar populariteit te doen," aldus Botman. Mocht de minister anders besluiten dan hoopt de directeur van Medical Air Assistance dat an dere partijen de lasten willen dragen. De leden van het trauma-team zijn het na drie weken actief te zijn eens met die wens. „We brengen nu een stukje ziekenhuis naar de patiënt. Dat is nieuw voor Nederland en dus wennen. Maar ik garandeer dat dit een nieuw specialisme wordt wat zijn waarde gaat bewijzen," aldus Van Aggelen, die slechts één kritiekpunt heeft op de trauma heli. „Hij is zó geel, we lijken de wegenwacht wel." Limburgs tv-sprookje wreed verstoord WEEKEND Nachtmerrie Kalkar wordt een pretpark VAKANTIE REIZEN Felbegeerde, nutteloze uitvindingen De klonen van de Spice Girls INTERNET Weekend 11111 ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1997 D1 Moger tremens Account coördinator De vliegende dokters van de ANWB

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 33