Prostituees geronseld door bendes A2 Wellicht gesjoemel met Brits vlees in Oss Stickers op noodluik verhogen veiligheid Laatste supporters Feyenoord berecht 'Transportmaffia' dwingt truckers tot forse boetes voor 'tikkeltje vuile kentekens' Monument verdwenen Jaap van Meekren: integer en objectief PESTEM BINNENLAND A3 Baarns plofbos geeft mysterie nog niet prijs G 28 AUGUSTUS 1997 Groot-Brittannië en Opklaringen, maar eerst Ierland: nog in |a9 N/Zon 112.30- 1 Hans- 112.50. het oosten, later opnieuw in het westen en zuiden enkele buien Middagtemperatuur ongeveer 18 graden. België en Luxemburg: Donder dag veel regen, kans op onweer Vrijdag enkele opklaringen en wat zon, maar ook kans op een bui. Middagtemperatuur rond 19 graden, bij langdurige regen hooguit 16 graden. Noord- en Midden-Frankrijk Stevige regen- of onweersbuien' donderdag vooral in het oosten mogelijk met hagel en zWare windstoten. Donderdag later van het westen uit af en toe zon Vrijdag perioden met zon, maar ook kans op een bui. Maxima van 17 tot 23 graden. Zuid-Frankrijk: Donderdag wisselvallig en enkele regen- of onweersbuien, mogelijk met ha gel en zware windstoten. In het oosten plaatselijk veel regen Vrijdag geregeld zon, maar ook kans op een bui. Een opsteken de Mistralwind. Middagtempe ratuur rond 25 graden. Portugal: In het zuiden perio den met zon en veelal droog. In het noorden op beide dagen wolkenvelden en kans op een bui. Middagtemperatuur aan zee van 20 graden bij Porto tot 25 in de Algarve. Vrijdag in het binnenland flink hoger. Spanje: Donderdag vooral in de noordelijke helft vrij veel wol ken en kans op een bui. Naar het zuiden toe meer zon en meest droog. Vrijdag op de meeste plaatsen zonniger en al leen in het uiterste noorden nog een enkele bui. Middagtempe ratuur aan zee van 21 graden in het noorden tot bijna 30 aan de costa's in het zuiden en oosten. Italië: Perioden met zon. Don derdag vooral in het noorden enkele pittige regen- of on weersbuien. Vrijdag ook elders kans op buien. Middagtempera tuur tussen 25 en 30 graden. Griekenland en Kreta: Flink wat zon en vrijdag vanuit het noorden toenemende kans op een onweersbui. Middagtempe ratuur ongeveer 28 graden. Duitsland: Enkele stevige re- gen- of onweersbuien. Ook kans op hagel en zware windstoten. Donderdag vooral in de weste lijke helft, vrijdag in het oosten. Maxima donderdag uiteenlo pend van bijna 20 graden in het wësteh tot 30 graden in het oos ten. Zwitserland: Donderdag stevi-, a n >n t«rl ,YO Tl ge regen- of onweersbuien, mo gelijk hagel. Plaatselijk kan veel regen vallen. Vrijdag in het oosten nog buien, in het zuiden en westen geleidelijk opklarin gen en af en toe zon. Middag temperatuur dalend tot onge veer 23 graden. Oostenrijk: Donderdag veel zon en in het oosten nog warm. La ter op de dag van het westen uit stevige regen- of onweersbuien, mogelijk hagel en windstoten. Middagtemperatuur donderdag nabij Wenen nog 30 graden, in Tirol circa 23. Vrijdag overal flink lager: ongeveer 20 graden. I I DONDERDAG 28 AUGUSTUS 1997 pssel (anp) - Op aandrang 0 het Belgische ministerie 0 Volksgezondheid is Ne derland een onderzoek gestart ,aar de vertakkingen van j-aiide met illegaal Brits „jjidvlees. pe inspecteurs richten zich op tpee bedrijven, die een band heb- jen met üet Antwerpse bedrijf jelga Meat, dat het afgelopen „■eekeinde werd gesloten na de ontdekking van een verdachte partij vlees. De Algemene Inspec- 'ënst (AID) van het Neder- se ministerie van Landbouw j^een onderzoek begonnen naar tjee groothandelaren in het Bra- iantse Oss. Een woordvoerster van de AID kon nog niet zeggen hoe lang het onderzoek zal duren. Het is volgens haar de eerste keer, dat er in Nederland sprake is van fraude met Brits rundvlees. De Europese Commissie houdt in Nederland en vier andere EU- lidstaten stevig de vinger aan de pols om handel in verboden Brits rundvlees tegen te gaan. België en Groot-Brittannië hebben al een officiële waarschuwing ge kregen dat ze hun controles op de vleeshandel moeten verbeteren. Blijken die controles in septem ber nog steeds onvoldoende, dan zal Brussel niet aarzelen om een officiële klachtenprocedure te starten en hen desnoods voor de rechter te slepen, aldus een woordvoerder van de commissie. Dagmar Roth-Behrendt, voorzit ter van de BSE-commissie in het Europees parlement, kritiseerde gisteren 'het geknoei' van sommi ge EU-lidstaten in de aanpak van vleesfraude. Ze constateert dat een aantal landen de Europese anti-fraudedienst veel te laat heeft ingelicht. Zo zullen de da ders nooit worden gepakt, waar schuwt de europarlementariër. In de afgelopen twee maanden zijn in België al vijf bedrijven ge sloten na ontdekking van gesjoe mel met vlees. Minister Colla (Volksgezondheid) meent dat er sprake is van een 'internationale carrousel' die zich met vleesfrau de bezighoudt. Dinsdag is overleg geweest op ambtelijk niveau met fraudebestrijders van de Europe se Commissie om het onderzoek te versnellen, aldus de woord voerster van minister Colla. De Antwerpse vleesuitsnijderij werd betrapt op fraude toen een lading van 44 ton rundvlees na verzending naar Rusland terug keerde van een tussenhandelaar in Oost-Duitsland. Inspecteurs ontdekten stempels waaruit bleek dat het vlees oorspronke lijk afkomstig is uit Groot-Brit tannië. Daar geldt sinds maart 1996 wegens de gekkekoeienziek- te een exportverbod. De eigenaar van het bedrijf Belga Meat zegt dat hij het slachtoffer is van een Nederlandse handelaar, die bij hem vlees had opgeslagen. De re putatie van de Belgische vlees- handel heeft door deze en eerdere gevallen in ieder geval een flinke knauw gekregen. Het weekblad Knack nam on langs het Instituut voor Veteri naire Keuring TVK op de korrel. „In België schrijven officiële keurders van het IKV gezond heidscertificaten uit voor vlees dat ze niet .kunnen zien - het be vindt zich namelijk in het buiten land. Frans en Brits rundvlees krijgt in één pennestreek een Bel gische oorsprong. De Russen ver kiezen namelijk Belgisch boven Frans en Brits vlees, dat al ander half jaar het eiland niet af mag." Zwolle (anp) - Enkele tientallen Nederlandse en buitenlandse ies ronselen jaarlijks zo'n 2000 vrouwen vanuit Centraal- 0i Oost-Europa om onder dwang in de prostitutie in Nederland Ie werken. touwen die zich verzetten wor- den mishandeld, verkracht, on druk gezet en hun paspoort nomen. Het merendeel van Je vrouwen is tussen de zeventien en dertig jaar. J.Wilzing, hoofdcommissaris van de regiopolitie IJsselland, sprak lij presentatie van het fenomeen onderzoek naar mensenhandel uit Centraal- en Oost Europa van slavernij'. Het onderzoek is uit gevoerd door het IRT Noord- en ;-Nederland in samenwer- met de Universiteit Twente. Het onderzoek is onder meer ge teerd op een analyse van 23 Baarn (anp) - Waarom ploft het in het Roosterbos in Baam? Staatsbosbeheer, het waterleidingbedrijf, energie producent PUEM, onderzoe kers van TNO en het gemeen telijke grondbedrijf hebben zich inmiddels talloze malei^ achter het oor gekrabd, maar het raadsel is nog intact Drie maanden geleden kreeg boswachter H. Berger een seintje van een wandelaar. Of hij wel wist dat het steeds knalde. Om het kwartier klonk een droog geluid, dat gevolgd werd door een tril ling in de grond. Onverklaarbaar, totdat een aannemer een tipje van de sluier oplichtte. Hij had er in 1972 een rioolbuis aangelegd. Gisterochtend toog een leger tje gravers naar het Rooster bos. Na enkele uren spitten legden zij inderdaad een lei ding bloot. Raadsel opgelost? Nee dus. De gravers hebben de leiding extra stevig in de aarde gedrukt, in de hoop dat dat het lawaai absorbeert. Vandaag gaat de boswachter luisteren of dat heeft gehol pen, processen-verbaal van afgesloten opsporingsonderzoeken (tussen 1994 en 1996) naar mensenhandel in Nederland. Begin jaren tachtig nam de han del in buitenlandse vrouwen voor de prostitutie fors toe. Aanvan kelijk kwamen de vrouwen uit Zuidoost-Azië, later met name uit Latijns-Amerika en Afrika. De laatste jaren verschuift het accent naar Centraal-en Oost- Europa, het GOS en sinds kort ook de Baltische staten. Eenderde van de daders komt uit Nederland, de overige komen uit ex-Joegoslavië en sinds enkele jaren ook uit Centraal- en Oost- Europa. Het merendeel van de vrouwen wordt uitgebuit en ge- confrontreerd met geweld. Zij worden verkocht en gekocht van bedragen van vijfhonderd tot meer dan 10.000 gulden, aldus Wilzing. De handelaren verdienen per vrouw per maand zo'n 15.000 gulden. De vrouwen zelf zien over het algemeen weinig van hun verdiensten terug. Zij wor den uitgebuit door middel van wurgcontracten, fictieve schul- "Merreirboetes voor ongewenst ge drag. Groothandelaren in de vrouwenhandel maken vaak ge bruik van een eigen bordeel of café als steunpunt in Centraal en Oost-Europa, in combinatie met een impresariaat, een reisbu reau of een bemiddelingsbureau voor horecapersoneel. De meeste vrouwen weten dat zij in Neder land in de prostitutie terechtko men. Soms wordt voor de illegale vrouwen en visum of een ver blijfsvergunning aangevraagd of een schijnhuwelijk geregeld. Wilzing stelde dat de open situa tie die na de opheffing van het bordeelverbod zal ontstaan, noopt tot intensiever overheids optreden. Dat optreden kan beter als strafrechtelijk optreden wordt gecombineerd met daad werkelijk politietoezicht en een actief gemeentelijk prostitutiebe- leid dat bordeelhouders aanspra kelijk houdt voor de situatie waarin de prostituees verkeren. Zou dat nut hebben, om als particulier bliksemsnel pre cies te weten of je een onweersbui op je dak krijgt? Je kunt misschien een paar maatregelen nemen, maar de vraag is hoe. Je kelder met zandzakken barricaderen kan, maar dan moetje wel zand en zakken bij de hand hebben. Wellicht zijn er in dit land volop bangeriken die op voorhand tot aanschaf bij de doe-het-zelver bereid zijn, maar econo mische perspectieven zie ik er niet in. Hetzelfde geldt voor touw voor het vastzetten van ver meende zwakke bomen. Dikwijls zal het zo zijn dat juist die zo sterk geachte boom omvalt of dat de zwakke boom een richting kiest die je met je touw niet voorzien had. Wel rendabel is het voor tv-programma's die op deze ma nier een onweers-item kunnen opleuken met beelden van particuliere voorzorgsmaatregelen. Uiteraard op voor waarde dat de betreffende freelance-cameraman niet op zijn donder krijgt. Wie zo'n ongevraagde filmer een dreun verkoopt, kan voor de rechter altijd nog zeggen dat het noodweer was. MERIJN Den Haag (anp) - Verscheidene instanties die betrokken zijn bij het busvervoer in ons land zullen snel nieuwe maatregelen pre senteren om de veiligheid van noodluiken in bussen te verbete ren. Op korte termijn zullen vrijwel zeker nieuwe stickers op de luiken worden aangebracht om misbruik te voorkomen. Onder zoek moet uitwijzen of ook technische maatregelen haalbaar zijn. Dat bleek gisteren na afloop van overleg tussen KNV Busvervoer, de stichting Keurmerk Busbe drijf, de RAI, FNV, CNV, Veilig Verkeer Nederland en Verkeer en Waterstaat. De bijeenkomst in Den Haag had plaats naar aanlei ding van een ongeluk afgelopen zaterdag bij Papendrecht, waar bij drie personen het leven verlo ren. De drie staken hun hoofd uit het noodluik van een dubbel deksbus op het moment dat de touringcar onder een stalen hoogtebalk door reed. Woord voerder D. Vermaat van Konink lijk Nederlands Vervoer ver klaarde na afloop van de verga dering dat alle partijen vooral op de eigen verantwoordelijkheid van de passagiers willen wijzen. „Noodluiken zijn ook een nóód- voorziening. Hoe triest ook, het ongeluk was wel een gevolg van misbruik van de luiken. We zijn echter zo diep geschokt door het ongeval dat we ook als branche maatregelen willen nemen." Op de Dam in Amsterdam wordt de laatste hand gelegd aan de sloop van het Nationaal Monument. Met zwaar materieel gingen de slo pers gisteren de voet van het monument te lijf. Het hart van het monument wordt over enige tijd opnieuw opgebouwd. Op 4 mei volgend jaar moet het monument weer helemaal in orde zijn. foto wfa Van onze verslaggever Breda - Integer, objectief en een stevige interviewer. Zo ongeveer de Paul Witteman van de jaren '70. Door Jan Blokker ooit de Nederlandse Walter Cronkite genoemd. Dat was Jaap van Meekren, de nestor van de tv-journalistiek, wiens carrière onder meer Avro's Televizier en het RTL4 Nieuws bestreek, ten voeten uit. Dinsdag overleed de voormalige presentator en journalist op 73- jarige leeftijd. De eerste stappen in de journa listiek zette de als zoon van joodse ouders geboren Van Mee kren in het voormalige Neder- lands-Indië. Hij maakte radio reportages van de politionele acties voor de Dienst Legercon- tacten. „Ik wilde al bij de radio vanaf het moment dat ik kon praten. Ik wou ook altijd naar Indië", zei hij eens in Vrij Nederland. „Je kunt je levensscheepje stu ren. Je moet iets willen. Als je je volledig inzet voor de dingen die je nastreeft en het pakt toch an ders uit, kan je dat niet verwe ten worden. Ik heb geen enkel schuldgevoel. Terug in Nederland belandde hij via de Radionieuwsdienst van het ANP bij de KRO-radio. Achttien jaar was hij daar pre sentator/omroeper. Een opmer kelijk wapenfeit is dat hij daar de eerste niet-katholieke stem was. Daarna werd hij het gezicht van Avro's actualiteitenrubriek Te levizier. In wederom achttien jaar verwierf hij er faam als kundig en gevreesd interviewer. Stevig voelde hij onder meer na zi-architect Speer, premier De Quay en de weduwe Rost Van Tonningen aan de tand. Maar ook werd hij bekritiseerd toen hij Opsporing Verzocht ging doen. Over zijn kwaliteiten deed hij bescheiden: „Ik kan het goed brengen, dat is een gave. Daar kun je niks aan doen. Je moet het hebben. Personality. Maar weinig omroepers hebben het." Maar ook: „Actief moet je zijn, het geluk is met de ijverigen en de bekwamen. Als iets tegen valt, zoek je een ander onder werp. Net één schepje meer er bovenop. Je moet de beste zijn. Daarom is het slecht voor je ge zondheid." Toen Wibo van der Linde (ex- Tros Aktua) het voor het zeggen kreeg bij de Avro, pakte Van Meekren zijn biezen. „Ik zag een heleboel ellende komen en ik heb gelijk gekregen." Hij stapte over naar Veronica's Nieuws lijn. Nadat een commercieel avontuur met Veronique schip breuk had geleden, koos Van Meekren voor RTL4. Tot 1993 was hij er nieuwslezer. Hij pre senteerde ook de medische reeks 'Het leven gaat door'. Achter de schermen was Van Meekren tot voor kort actief. Zo droeg hij zijn steentje bij aan het schrijven van een gedragscode voorSBS 6-medewerkers. SBS 6-directeur Fons van Wes- terloo, bij de Avro opgeleid door Van Meekren, kenschetst hem als iemand van de oude stempel. „Jaap was rechtlijnig, gericht op kwaliteit. Hij lette op taal, inte griteit, journalistieke onafhan kelijkheid." Haarlem (anp^- De politierechter in Haarlem heeft gisteren ze ven Feyenoord-supporters die 23 maart betrokken waren bij de massale vechtpartij met Ajax-aanhangers bij Beverwijk ver oordeeld tot celstraffen, werkstraffen en stadionverboden. Het waren de laatsten in een rij van 32 voetbalsupporters die de ze week voor de politierechter moesten verschijnen. Eén zaak werd aangehouden. De politierechters hielden ook gisteren vast aan het principe dat alle verdachten in principe even strafbaar zijn. Een uitzondering werd gemaakt voor de 28-jarige M.M. uit Rotterdam. Hij moet wegens zijn aandeel een maand langer zitten: hij kreeg een cel straf van zes maanden, waarvan een maand voorwaardelijk. Vier andere Feyenoord-aanhan- gers werden veroordeeld tot de gebruikelijke zes maanden cel, waarvan twee voorwaardelijk. De twee overige verdachten wer den wegens een blanco strafblad veroordeeld tot 180 uur dienst verlening en twee maanden voor waardelijk. Vijf van de zeven supporters kregen een stadion verbod van twee jaar, Bovendien moeten vier verdachten schade vergoeding betalen aan de part ner van de omgebrachte Ajax- supporter Carlo Picornie. Die heeft ruim 22.000 gulden aan be grafeniskosten geclaimd. De politierechter legde eerder de ze week acht Ajax-supporters en tien Feyenoord-fans straffen op tot zes maanden cel. Tegen negen hoofdverdachten, die vorige week bij de meervoudige kamer terechtstonden, werden straffen tot vijf jaar geëist. De vonnissen in die zaken zijn komende maan dag. ■jIsjbei 'ueiu ueA jous 'dhdsipojq 'smiu ueaPMIS ZAT JE EE TOCH H/£T VE/S A"AAST, JAAP, met JE o/M/sy 7z>y£ Door Romain van Damme Zoetermeer/Brecht - 'Een fik- 1 bekeuring die uitgeschre- wn wordt op een kladje.Kie- tussen het betalen van koffiegeld of een gepeperde boete en diep in de geldbuidel ®>eten tasten omdat het ken- ai van de vrachtwagen een fikkeltje te vuil is.' "omien Andela van de EVO (Ver- "Mging van eigen vervoerders en verladers) schudt de voorbeelden fan Belgische rijkswachten die Nederlandse vrachtwagen- thauffeurs bijzonder lastig ma- Jan, moeiteloos uit de mouw. Dat kan een ingewijde ('geen "aam want ik moet wel zaken "jven doen') uit de autober- Smgswereld ook. Hij rijdt ons "aar Duitsland. „Een Nederland- se chauffeur ziet bij Hermsdorf ne'op tijd een file. Hij remt hard zijn combinatie schaart. Hij p contact opnemen met Neder- and om de boel te regelen, maar wordt door de politie de auto "''gesleurd en naar het bureau gebracht." Jervolgens wordt zijn wagen oor een sleepdienst uit Herms- °n weer in het goede spoor ge- f en naar het terrein van dat edrijf gereden. „Kosten, schrik 24,100 DM! Zijn vrouw, die 'J hem in de auto zat, wordt naar hotel overgebracht. De man weer vrij en wil zijn auto _le "ij de bergingsdienst staat, ophalen. Maar nee, eerst beta len." Het verhaal is nog niet af. „Om dat die wagen schaarde, was de lading gaan schuiven. Wat zegt iemand van dat bedrijf, nog eens 6000 DM om de lading goed te leggen. Als u niet betaalt, bellen we meteen de politie als u de poort uitrijdt. Kortom, de reke ning bedroeg 30.100 DM." Half dizzy De 'ingewijde' zegt al jaren tegen dergelijke praktijken te vechten. „Het gaat om bedragen tot 100.000 gulden. Ik ben heel blij dat deze zaken weer eens aan dacht krijgen, want het is soms onvoorstelbaar wat er gebeurt. Ik ken chauffeurs die na een onge valletje half dizzy van de politie een papier moesten ondertekenen dat een bepaalde bergingsdienst de wagen wegsleept." Dergelijke praktijken komen vol gens hem met name in Duitsland, Frankrijk en België ('vooral rond Gent') voor. In België speelt daarnaast nog veel meer, neemt Domien Andela van de EVO het stuur weer over. „Ik ken het geval van een vracht wagenchauffeur die op een zeer rustige tweebaansweg een T- splitsing naderde en volgens de rijkswacht geen richting aangaf. Kassa, 15.000 Belgische franken. Dat is toch al gauw ruim 800 gul den." Wee degene die niet meteen kan betalen. Binnen een uur wordt de vrachtwagen weggesleept. Die kosten moeten uiteraard later door de vrachtwagenchauffeur of zijn werkgever betaald worden. Anders blijft de vrachtwagen keurig staan. Ook daar zit volgens een ex- werknemer van een Belgische sleepdienst een luchtje aan. Pas als er een paar duizend franken betaald is aan oom agentkrijgt de sleepdienst de opdracht. „Het is gewoon de sleepdiensten tegen elkaar uitspelen en onder één hoedje spelen." Dergelijke praktijken vermoedde de Haarlemse advocaat mr. J. Vallenduuk al veel langer. „Ik heb dat echter nooit hard kunnen maken, nooit kunnen bewijzen. Maar ik ken een Antwerpse on dernemer die me dat vertelde. Die zag de handel voor zijn deur gebeuren. Hij wilde dat echter niet naar buiten brengen, kenne lijk bang voor de gevolgen." Vallenduuk is al jaren bezig met de 'strijd' tussen de Belgische rijkswacht en Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. Ander half jaar geleden diende hij bij de Europese Commissie een klacht in tegen België wegens discrimi natie. „Omdat ik cijfers had waaruit zonneklaar bleek dat de pakkans voor de Nederlanders veel groter was." Transitoland Die cijfers maakten niet zoveel indruk bij de Europese Commis sie, erkent Vallenduuk. „Nee, er werd gereageerd in de trant van, België is een transitoland, dus dan kan dat gebeuren. Nou ja, zo kun je nog wel wat landen opnoe men." Vallenduuk zegt echter nog meer pijlen op zijn boog te hebben en hoopt eind dit jaar een proces te kunnen beginnen tegen de Bel gische staat. Dat gebeurt onder de paraplu van de door de advo caat in het leven geroepen Stich ting Tobias. Die Stichting, waar in ook Koninklijk Nederlands Vervoer en Transport en Logis tiek Nederland vertegenwoor digd zijn, verzamelt klachten van de Nederlandse transportonder nemingen. Boetes „Wij willen een teruggave van de hoge opgelegde boetes in het bui tenland," legt Vallenduuk uit. „Het volgende is namelijk aan de hand. In januari dit jaar heeft het Europees Hof gezegd dat een boe te binnen een of twee uur betalen tegen het Europees recht is. Bel gië doet het echter nog altijd. Vandaar dat we procederen en de opgelegde boetes terug willen." Niet alleen de boetes, want vol gens Vallenduuk hebben de transporteurs meer schade gele den omdat ze niet konden rijden en daardoor opdrachten misten. „Ik denk dat het om een bedrag van 5 tot 10 miljoen franken gaat. Zo tussen een kwart en een half miljoen gulden." Domien Andela van de EVO ge- De 'strijd' tussen Belgisch rijkswachten en Nederlandse vrachtwagenchauffeurs is al jarenlang aan de gang, maar kan moeilijk hard gemaakt worden. foto anp looft niet zo in die aanpak. „We hebben het ook wel eens op een juridische manier geprobeerd. Dan krijg je na verloop van tijd een briefje van een Belgische rechter en daar staat dan in dat de zaak onderzocht is en verder niets opgeleverd heeft." De EVO zoekt het liever in het opstellen van een zwartboek waarin keiharde zaken vermeld staan. „Ik bedoel dan, alles er op en er aan. Namen, adressen, hele maal uitgesponnen. En dan de Belgen via ons ministerie van Verkeer en Waterstaat confronte ren met dat zwartboek. Keer op keer en dan hopen dat er toch een mentaliteitsverandering op gang komt." Die verandering is bij de ver- keersgroep van de rijkswacht eenheid Brecht niet nodig, zegt plaatsvervangend commandant Peter Lauryssen. „Bij onze een heid gebeurt dat niet. Ik weet het, dat is gemakkelijk gezegd. Wel weet ik dat in het verleden in het Antwerpse een eenheid wel eens ver durfde te gaan." Maar nog altijd binnen de regels, voegt Lauryssen er meteen aan toe. „Ik zal een voorbeeld geven. Een chauffeur probeert te sjoe melen met zijn schijf, zeg maar frauderen. Die moest dan veel be talen, 500 gulden omdat zijn naam er niet op stond, 500 gulden omdat er dat niet op stond, en zo verder. Dan heb je zo duizenden guldens. Onze eenheid was en is daar wat toleranter in." Volgens Lauryssen komt het wel regelmatig voor dat Nederlandse vrachtwagens volgens de Euro pese richtlijnen te zwaar geladen zijn. „En dat komt omdat ze in Nederland tot 52 ton gaan, Euro pees is dat 44 ton. België en bij mijn weten alle Europese landen minus Nederland dan, houden zich aan die 44 ton. Met ais ge volg dat die wel eens gepakt wor den in België." Vallenduuk en Andela zeggen wel beter te weten. „Probleem is dat de transporteurs niet zo graag naar buiten komen met hun verhalen. Want zij moeten wel in en door België rijden."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 3