Prostituees
geronseld
door bendes
A2
Wellicht gesjoemel met Brits vlees in Oss
Stickers op noodluik
verhogen veiligheid
Laatste supporters
Feyenoord berecht
'Transportmaffia' dwingt truckers tot forse boetes voor 'tikkeltje vuile kentekens'
Monument verdwenen
Jaap van Meekren: integer en objectief
PESTEM
BINNENLAND
A3
Baarns plofbos
geeft mysterie
nog niet prijs
G 28 AUGUSTUS 1997
Groot-Brittannië en
Opklaringen, maar eerst
Ierland:
nog in
|a9
N/Zon
112.30-
1 Hans-
112.50.
het oosten, later opnieuw in het
westen en zuiden enkele buien
Middagtemperatuur ongeveer
18 graden.
België en Luxemburg: Donder
dag veel regen, kans op onweer
Vrijdag enkele opklaringen en
wat zon, maar ook kans op een
bui. Middagtemperatuur rond
19 graden, bij langdurige regen
hooguit 16 graden.
Noord- en Midden-Frankrijk
Stevige regen- of onweersbuien'
donderdag vooral in het oosten
mogelijk met hagel en zWare
windstoten. Donderdag later
van het westen uit af en toe zon
Vrijdag perioden met zon, maar
ook kans op een bui. Maxima
van 17 tot 23 graden.
Zuid-Frankrijk: Donderdag
wisselvallig en enkele regen- of
onweersbuien, mogelijk met ha
gel en zware windstoten. In het
oosten plaatselijk veel regen
Vrijdag geregeld zon, maar ook
kans op een bui. Een opsteken
de Mistralwind. Middagtempe
ratuur rond 25 graden.
Portugal: In het zuiden perio
den met zon en veelal droog. In
het noorden op beide dagen
wolkenvelden en kans op een
bui. Middagtemperatuur aan
zee van 20 graden bij Porto tot
25 in de Algarve. Vrijdag in het
binnenland flink hoger.
Spanje: Donderdag vooral in de
noordelijke helft vrij veel wol
ken en kans op een bui. Naar
het zuiden toe meer zon en
meest droog. Vrijdag op de
meeste plaatsen zonniger en al
leen in het uiterste noorden nog
een enkele bui. Middagtempe
ratuur aan zee van 21 graden in
het noorden tot bijna 30 aan de
costa's in het zuiden en oosten.
Italië: Perioden met zon. Don
derdag vooral in het noorden
enkele pittige regen- of on
weersbuien. Vrijdag ook elders
kans op buien. Middagtempera
tuur tussen 25 en 30 graden.
Griekenland en Kreta: Flink
wat zon en vrijdag vanuit het
noorden toenemende kans op
een onweersbui. Middagtempe
ratuur ongeveer 28 graden.
Duitsland: Enkele stevige re-
gen- of onweersbuien. Ook kans
op hagel en zware windstoten.
Donderdag vooral in de weste
lijke helft, vrijdag in het oosten.
Maxima donderdag uiteenlo
pend van bijna 20 graden in het
wësteh tot 30 graden in het oos
ten.
Zwitserland: Donderdag stevi-,
a n >n t«rl ,YO Tl
ge regen- of onweersbuien, mo
gelijk hagel. Plaatselijk kan
veel regen vallen. Vrijdag in het
oosten nog buien, in het zuiden
en westen geleidelijk opklarin
gen en af en toe zon. Middag
temperatuur dalend tot onge
veer 23 graden.
Oostenrijk: Donderdag veel zon
en in het oosten nog warm. La
ter op de dag van het westen uit
stevige regen- of onweersbuien,
mogelijk hagel en windstoten.
Middagtemperatuur donderdag
nabij Wenen nog 30 graden, in
Tirol circa 23. Vrijdag overal
flink lager: ongeveer 20 graden.
I I
DONDERDAG 28 AUGUSTUS 1997
pssel (anp) - Op aandrang
0 het Belgische ministerie
0 Volksgezondheid is Ne
derland een onderzoek gestart
,aar de vertakkingen van
j-aiide met illegaal Brits
„jjidvlees.
pe inspecteurs richten zich op
tpee bedrijven, die een band heb-
jen met üet Antwerpse bedrijf
jelga Meat, dat het afgelopen
„■eekeinde werd gesloten na de
ontdekking van een verdachte
partij vlees. De Algemene Inspec-
'ënst (AID) van het Neder-
se ministerie van Landbouw
j^een onderzoek begonnen naar
tjee groothandelaren in het Bra-
iantse Oss. Een woordvoerster
van de AID kon nog niet zeggen
hoe lang het onderzoek zal duren.
Het is volgens haar de eerste
keer, dat er in Nederland sprake
is van fraude met Brits rundvlees.
De Europese Commissie houdt in
Nederland en vier andere EU-
lidstaten stevig de vinger aan de
pols om handel in verboden Brits
rundvlees tegen te gaan. België
en Groot-Brittannië hebben al
een officiële waarschuwing ge
kregen dat ze hun controles op de
vleeshandel moeten verbeteren.
Blijken die controles in septem
ber nog steeds onvoldoende, dan
zal Brussel niet aarzelen om een
officiële klachtenprocedure te
starten en hen desnoods voor de
rechter te slepen, aldus een
woordvoerder van de commissie.
Dagmar Roth-Behrendt, voorzit
ter van de BSE-commissie in het
Europees parlement, kritiseerde
gisteren 'het geknoei' van sommi
ge EU-lidstaten in de aanpak van
vleesfraude. Ze constateert dat
een aantal landen de Europese
anti-fraudedienst veel te laat
heeft ingelicht. Zo zullen de da
ders nooit worden gepakt, waar
schuwt de europarlementariër.
In de afgelopen twee maanden
zijn in België al vijf bedrijven ge
sloten na ontdekking van gesjoe
mel met vlees. Minister Colla
(Volksgezondheid) meent dat er
sprake is van een 'internationale
carrousel' die zich met vleesfrau
de bezighoudt. Dinsdag is overleg
geweest op ambtelijk niveau met
fraudebestrijders van de Europe
se Commissie om het onderzoek
te versnellen, aldus de woord
voerster van minister Colla.
De Antwerpse vleesuitsnijderij
werd betrapt op fraude toen een
lading van 44 ton rundvlees na
verzending naar Rusland terug
keerde van een tussenhandelaar
in Oost-Duitsland. Inspecteurs
ontdekten stempels waaruit
bleek dat het vlees oorspronke
lijk afkomstig is uit Groot-Brit
tannië. Daar geldt sinds maart
1996 wegens de gekkekoeienziek-
te een exportverbod. De eigenaar
van het bedrijf Belga Meat zegt
dat hij het slachtoffer is van een
Nederlandse handelaar, die bij
hem vlees had opgeslagen. De re
putatie van de Belgische vlees-
handel heeft door deze en eerdere
gevallen in ieder geval een flinke
knauw gekregen.
Het weekblad Knack nam on
langs het Instituut voor Veteri
naire Keuring TVK op de korrel.
„In België schrijven officiële
keurders van het IKV gezond
heidscertificaten uit voor vlees
dat ze niet .kunnen zien - het be
vindt zich namelijk in het buiten
land. Frans en Brits rundvlees
krijgt in één pennestreek een Bel
gische oorsprong. De Russen ver
kiezen namelijk Belgisch boven
Frans en Brits vlees, dat al ander
half jaar het eiland niet af mag."
Zwolle (anp) - Enkele tientallen Nederlandse en buitenlandse
ies ronselen jaarlijks zo'n 2000 vrouwen vanuit Centraal-
0i Oost-Europa om onder dwang in de prostitutie in Nederland
Ie werken.
touwen die zich verzetten wor-
den mishandeld, verkracht, on
druk gezet en hun paspoort
nomen. Het merendeel van
Je vrouwen is tussen de zeventien
en dertig jaar.
J.Wilzing, hoofdcommissaris van
de regiopolitie IJsselland, sprak
lij presentatie van het fenomeen
onderzoek naar mensenhandel
uit Centraal- en Oost Europa van
slavernij'. Het onderzoek is uit
gevoerd door het IRT Noord- en
;-Nederland in samenwer-
met de Universiteit Twente.
Het onderzoek is onder meer ge
teerd op een analyse van 23
Baarn (anp) - Waarom ploft
het in het Roosterbos in
Baam? Staatsbosbeheer, het
waterleidingbedrijf, energie
producent PUEM, onderzoe
kers van TNO en het gemeen
telijke grondbedrijf hebben
zich inmiddels talloze malei^
achter het oor gekrabd, maar
het raadsel is nog intact
Drie maanden geleden kreeg
boswachter H. Berger een
seintje van een wandelaar. Of
hij wel wist dat het steeds
knalde. Om het kwartier
klonk een droog geluid, dat
gevolgd werd door een tril
ling in de grond.
Onverklaarbaar, totdat een
aannemer een tipje van de
sluier oplichtte. Hij had er in
1972 een rioolbuis aangelegd.
Gisterochtend toog een leger
tje gravers naar het Rooster
bos. Na enkele uren spitten
legden zij inderdaad een lei
ding bloot. Raadsel opgelost?
Nee dus. De gravers hebben
de leiding extra stevig in de
aarde gedrukt, in de hoop dat
dat het lawaai absorbeert.
Vandaag gaat de boswachter
luisteren of dat heeft gehol
pen,
processen-verbaal van afgesloten
opsporingsonderzoeken (tussen
1994 en 1996) naar mensenhandel
in Nederland.
Begin jaren tachtig nam de han
del in buitenlandse vrouwen voor
de prostitutie fors toe. Aanvan
kelijk kwamen de vrouwen uit
Zuidoost-Azië, later met name
uit Latijns-Amerika en Afrika.
De laatste jaren verschuift het
accent naar Centraal-en Oost-
Europa, het GOS en sinds kort
ook de Baltische staten.
Eenderde van de daders komt uit
Nederland, de overige komen uit
ex-Joegoslavië en sinds enkele
jaren ook uit Centraal- en Oost-
Europa. Het merendeel van de
vrouwen wordt uitgebuit en ge-
confrontreerd met geweld. Zij
worden verkocht en gekocht van
bedragen van vijfhonderd tot
meer dan 10.000 gulden, aldus
Wilzing.
De handelaren verdienen per
vrouw per maand zo'n 15.000
gulden. De vrouwen zelf zien
over het algemeen weinig van
hun verdiensten terug. Zij wor
den uitgebuit door middel van
wurgcontracten, fictieve schul-
"Merreirboetes voor ongewenst ge
drag. Groothandelaren in de
vrouwenhandel maken vaak ge
bruik van een eigen bordeel of
café als steunpunt in Centraal
en Oost-Europa, in combinatie
met een impresariaat, een reisbu
reau of een bemiddelingsbureau
voor horecapersoneel. De meeste
vrouwen weten dat zij in Neder
land in de prostitutie terechtko
men. Soms wordt voor de illegale
vrouwen en visum of een ver
blijfsvergunning aangevraagd of
een schijnhuwelijk geregeld.
Wilzing stelde dat de open situa
tie die na de opheffing van het
bordeelverbod zal ontstaan,
noopt tot intensiever overheids
optreden. Dat optreden kan beter
als strafrechtelijk optreden
wordt gecombineerd met daad
werkelijk politietoezicht en een
actief gemeentelijk prostitutiebe-
leid dat bordeelhouders aanspra
kelijk houdt voor de situatie
waarin de prostituees verkeren.
Zou dat nut hebben, om als particulier bliksemsnel pre
cies te weten of je een onweersbui op je dak krijgt? Je
kunt misschien een paar maatregelen nemen, maar de
vraag is hoe.
Je kelder met zandzakken barricaderen kan, maar dan
moetje wel zand en zakken bij de hand hebben. Wellicht
zijn er in dit land volop bangeriken die op voorhand tot
aanschaf bij de doe-het-zelver bereid zijn, maar econo
mische perspectieven zie ik er niet in.
Hetzelfde geldt voor touw voor het vastzetten van ver
meende zwakke bomen. Dikwijls zal het zo zijn dat juist
die zo sterk geachte boom omvalt of dat de zwakke
boom een richting kiest die je met je touw niet voorzien
had.
Wel rendabel is het voor tv-programma's die op deze ma
nier een onweers-item kunnen opleuken met beelden van
particuliere voorzorgsmaatregelen. Uiteraard op voor
waarde dat de betreffende freelance-cameraman niet op
zijn donder krijgt.
Wie zo'n ongevraagde filmer een dreun verkoopt, kan
voor de rechter altijd nog zeggen dat het noodweer was.
MERIJN
Den Haag (anp) - Verscheidene instanties die betrokken zijn bij
het busvervoer in ons land zullen snel nieuwe maatregelen pre
senteren om de veiligheid van noodluiken in bussen te verbete
ren. Op korte termijn zullen vrijwel zeker nieuwe stickers op de
luiken worden aangebracht om misbruik te voorkomen. Onder
zoek moet uitwijzen of ook technische maatregelen haalbaar
zijn.
Dat bleek gisteren na afloop van
overleg tussen KNV Busvervoer,
de stichting Keurmerk Busbe
drijf, de RAI, FNV, CNV, Veilig
Verkeer Nederland en Verkeer en
Waterstaat. De bijeenkomst in
Den Haag had plaats naar aanlei
ding van een ongeluk afgelopen
zaterdag bij Papendrecht, waar
bij drie personen het leven verlo
ren. De drie staken hun hoofd uit
het noodluik van een dubbel
deksbus op het moment dat de
touringcar onder een stalen
hoogtebalk door reed. Woord
voerder D. Vermaat van Konink
lijk Nederlands Vervoer ver
klaarde na afloop van de verga
dering dat alle partijen vooral op
de eigen verantwoordelijkheid
van de passagiers willen wijzen.
„Noodluiken zijn ook een nóód-
voorziening. Hoe triest ook, het
ongeluk was wel een gevolg van
misbruik van de luiken. We zijn
echter zo diep geschokt door het
ongeval dat we ook als branche
maatregelen willen nemen."
Op de Dam in Amsterdam wordt de laatste hand gelegd aan de sloop van het Nationaal Monument. Met zwaar materieel gingen de slo
pers gisteren de voet van het monument te lijf. Het hart van het monument wordt over enige tijd opnieuw opgebouwd. Op 4 mei volgend
jaar moet het monument weer helemaal in orde zijn. foto wfa
Van onze verslaggever
Breda - Integer, objectief en
een stevige interviewer. Zo
ongeveer de Paul Witteman
van de jaren '70. Door Jan
Blokker ooit de Nederlandse
Walter Cronkite genoemd.
Dat was Jaap van Meekren, de
nestor van de tv-journalistiek,
wiens carrière onder meer
Avro's Televizier en het RTL4
Nieuws bestreek, ten voeten uit.
Dinsdag overleed de voormalige
presentator en journalist op 73-
jarige leeftijd.
De eerste stappen in de journa
listiek zette de als zoon van
joodse ouders geboren Van Mee
kren in het voormalige Neder-
lands-Indië. Hij maakte radio
reportages van de politionele
acties voor de Dienst Legercon-
tacten.
„Ik wilde al bij de radio vanaf
het moment dat ik kon praten.
Ik wou ook altijd naar Indië",
zei hij eens in Vrij Nederland.
„Je kunt je levensscheepje stu
ren. Je moet iets willen. Als je je
volledig inzet voor de dingen die
je nastreeft en het pakt toch an
ders uit, kan je dat niet verwe
ten worden. Ik heb geen enkel
schuldgevoel.
Terug in Nederland belandde hij
via de Radionieuwsdienst van
het ANP bij de KRO-radio.
Achttien jaar was hij daar pre
sentator/omroeper. Een opmer
kelijk wapenfeit is dat hij daar
de eerste niet-katholieke stem
was.
Daarna werd hij het gezicht van
Avro's actualiteitenrubriek Te
levizier. In wederom achttien
jaar verwierf hij er faam als
kundig en gevreesd interviewer.
Stevig voelde hij onder meer na
zi-architect Speer, premier De
Quay en de weduwe Rost Van
Tonningen aan de tand. Maar
ook werd hij bekritiseerd toen
hij Opsporing Verzocht ging
doen.
Over zijn kwaliteiten deed hij
bescheiden: „Ik kan het goed
brengen, dat is een gave. Daar
kun je niks aan doen. Je moet
het hebben. Personality. Maar
weinig omroepers hebben het."
Maar ook: „Actief moet je zijn,
het geluk is met de ijverigen en
de bekwamen. Als iets tegen
valt, zoek je een ander onder
werp. Net één schepje meer er
bovenop. Je moet de beste zijn.
Daarom is het slecht voor je ge
zondheid."
Toen Wibo van der Linde (ex-
Tros Aktua) het voor het zeggen
kreeg bij de Avro, pakte Van
Meekren zijn biezen. „Ik zag een
heleboel ellende komen en ik
heb gelijk gekregen." Hij stapte
over naar Veronica's Nieuws
lijn. Nadat een commercieel
avontuur met Veronique schip
breuk had geleden, koos Van
Meekren voor RTL4. Tot 1993
was hij er nieuwslezer. Hij pre
senteerde ook de medische reeks
'Het leven gaat door'.
Achter de schermen was Van
Meekren tot voor kort actief. Zo
droeg hij zijn steentje bij aan het
schrijven van een gedragscode
voorSBS 6-medewerkers.
SBS 6-directeur Fons van Wes-
terloo, bij de Avro opgeleid door
Van Meekren, kenschetst hem
als iemand van de oude stempel.
„Jaap was rechtlijnig, gericht op
kwaliteit. Hij lette op taal, inte
griteit, journalistieke onafhan
kelijkheid."
Haarlem (anp^- De politierechter in Haarlem heeft gisteren ze
ven Feyenoord-supporters die 23 maart betrokken waren bij de
massale vechtpartij met Ajax-aanhangers bij Beverwijk ver
oordeeld tot celstraffen, werkstraffen en stadionverboden.
Het waren de laatsten in een rij
van 32 voetbalsupporters die de
ze week voor de politierechter
moesten verschijnen. Eén zaak
werd aangehouden.
De politierechters hielden ook
gisteren vast aan het principe dat
alle verdachten in principe even
strafbaar zijn. Een uitzondering
werd gemaakt voor de 28-jarige
M.M. uit Rotterdam. Hij moet
wegens zijn aandeel een maand
langer zitten: hij kreeg een cel
straf van zes maanden, waarvan
een maand voorwaardelijk.
Vier andere Feyenoord-aanhan-
gers werden veroordeeld tot de
gebruikelijke zes maanden cel,
waarvan twee voorwaardelijk.
De twee overige verdachten wer
den wegens een blanco strafblad
veroordeeld tot 180 uur dienst
verlening en twee maanden voor
waardelijk. Vijf van de zeven
supporters kregen een stadion
verbod van twee jaar, Bovendien
moeten vier verdachten schade
vergoeding betalen aan de part
ner van de omgebrachte Ajax-
supporter Carlo Picornie. Die
heeft ruim 22.000 gulden aan be
grafeniskosten geclaimd.
De politierechter legde eerder de
ze week acht Ajax-supporters en
tien Feyenoord-fans straffen op
tot zes maanden cel. Tegen negen
hoofdverdachten, die vorige
week bij de meervoudige kamer
terechtstonden, werden straffen
tot vijf jaar geëist. De vonnissen
in die zaken zijn komende maan
dag.
■jIsjbei 'ueiu ueA jous 'dhdsipojq 'smiu ueaPMIS
ZAT JE EE TOCH H/£T
VE/S A"AAST, JAAP,
met JE o/M/sy 7z>y£
Door Romain van Damme
Zoetermeer/Brecht - 'Een fik-
1 bekeuring die uitgeschre-
wn wordt op een kladje.Kie-
tussen het betalen van
koffiegeld of een gepeperde
boete en diep in de geldbuidel
®>eten tasten omdat het ken-
ai van de vrachtwagen een
fikkeltje te vuil is.'
"omien Andela van de EVO (Ver-
"Mging van eigen vervoerders en
verladers) schudt de voorbeelden
fan Belgische rijkswachten die
Nederlandse vrachtwagen-
thauffeurs bijzonder lastig ma-
Jan, moeiteloos uit de mouw.
Dat kan een ingewijde ('geen
"aam want ik moet wel zaken
"jven doen') uit de autober-
Smgswereld ook. Hij rijdt ons
"aar Duitsland. „Een Nederland-
se chauffeur ziet bij Hermsdorf
ne'op tijd een file. Hij remt hard
zijn combinatie schaart. Hij
p contact opnemen met Neder-
and om de boel te regelen, maar
wordt door de politie de auto
"''gesleurd en naar het bureau
gebracht."
Jervolgens wordt zijn wagen
oor een sleepdienst uit Herms-
°n weer in het goede spoor ge-
f en naar het terrein van dat
edrijf gereden. „Kosten, schrik
24,100 DM! Zijn vrouw, die
'J hem in de auto zat, wordt naar
hotel overgebracht. De man
weer vrij en wil zijn auto
_le "ij de bergingsdienst staat,
ophalen. Maar nee, eerst beta
len."
Het verhaal is nog niet af. „Om
dat die wagen schaarde, was de
lading gaan schuiven. Wat zegt
iemand van dat bedrijf, nog eens
6000 DM om de lading goed te
leggen. Als u niet betaalt, bellen
we meteen de politie als u de
poort uitrijdt. Kortom, de reke
ning bedroeg 30.100 DM."
Half dizzy
De 'ingewijde' zegt al jaren tegen
dergelijke praktijken te vechten.
„Het gaat om bedragen tot
100.000 gulden. Ik ben heel blij
dat deze zaken weer eens aan
dacht krijgen, want het is soms
onvoorstelbaar wat er gebeurt. Ik
ken chauffeurs die na een onge
valletje half dizzy van de politie
een papier moesten ondertekenen
dat een bepaalde bergingsdienst
de wagen wegsleept."
Dergelijke praktijken komen vol
gens hem met name in Duitsland,
Frankrijk en België ('vooral rond
Gent') voor. In België speelt
daarnaast nog veel meer, neemt
Domien Andela van de EVO het
stuur weer over.
„Ik ken het geval van een vracht
wagenchauffeur die op een zeer
rustige tweebaansweg een T-
splitsing naderde en volgens de
rijkswacht geen richting aangaf.
Kassa, 15.000 Belgische franken.
Dat is toch al gauw ruim 800 gul
den."
Wee degene die niet meteen kan
betalen. Binnen een uur wordt de
vrachtwagen weggesleept. Die
kosten moeten uiteraard later
door de vrachtwagenchauffeur of
zijn werkgever betaald worden.
Anders blijft de vrachtwagen
keurig staan.
Ook daar zit volgens een ex-
werknemer van een Belgische
sleepdienst een luchtje aan. Pas
als er een paar duizend franken
betaald is aan oom agentkrijgt
de sleepdienst de opdracht. „Het
is gewoon de sleepdiensten tegen
elkaar uitspelen en onder één
hoedje spelen."
Dergelijke praktijken vermoedde
de Haarlemse advocaat mr. J.
Vallenduuk al veel langer. „Ik
heb dat echter nooit hard kunnen
maken, nooit kunnen bewijzen.
Maar ik ken een Antwerpse on
dernemer die me dat vertelde.
Die zag de handel voor zijn deur
gebeuren. Hij wilde dat echter
niet naar buiten brengen, kenne
lijk bang voor de gevolgen."
Vallenduuk is al jaren bezig met
de 'strijd' tussen de Belgische
rijkswacht en Nederlandse
vrachtwagenchauffeurs. Ander
half jaar geleden diende hij bij de
Europese Commissie een klacht
in tegen België wegens discrimi
natie. „Omdat ik cijfers had
waaruit zonneklaar bleek dat de
pakkans voor de Nederlanders
veel groter was."
Transitoland
Die cijfers maakten niet zoveel
indruk bij de Europese Commis
sie, erkent Vallenduuk. „Nee, er
werd gereageerd in de trant van,
België is een transitoland, dus
dan kan dat gebeuren. Nou ja, zo
kun je nog wel wat landen opnoe
men."
Vallenduuk zegt echter nog meer
pijlen op zijn boog te hebben en
hoopt eind dit jaar een proces te
kunnen beginnen tegen de Bel
gische staat. Dat gebeurt onder
de paraplu van de door de advo
caat in het leven geroepen Stich
ting Tobias. Die Stichting, waar
in ook Koninklijk Nederlands
Vervoer en Transport en Logis
tiek Nederland vertegenwoor
digd zijn, verzamelt klachten van
de Nederlandse transportonder
nemingen.
Boetes
„Wij willen een teruggave van de
hoge opgelegde boetes in het bui
tenland," legt Vallenduuk uit.
„Het volgende is namelijk aan de
hand. In januari dit jaar heeft het
Europees Hof gezegd dat een boe
te binnen een of twee uur betalen
tegen het Europees recht is. Bel
gië doet het echter nog altijd.
Vandaar dat we procederen en de
opgelegde boetes terug willen."
Niet alleen de boetes, want vol
gens Vallenduuk hebben de
transporteurs meer schade gele
den omdat ze niet konden rijden
en daardoor opdrachten misten.
„Ik denk dat het om een bedrag
van 5 tot 10 miljoen franken gaat.
Zo tussen een kwart en een half
miljoen gulden."
Domien Andela van de EVO ge-
De 'strijd' tussen Belgisch rijkswachten en Nederlandse vrachtwagenchauffeurs is al jarenlang aan
de gang, maar kan moeilijk hard gemaakt worden. foto anp
looft niet zo in die aanpak. „We
hebben het ook wel eens op een
juridische manier geprobeerd.
Dan krijg je na verloop van tijd
een briefje van een Belgische
rechter en daar staat dan in dat
de zaak onderzocht is en verder
niets opgeleverd heeft."
De EVO zoekt het liever in het
opstellen van een zwartboek
waarin keiharde zaken vermeld
staan. „Ik bedoel dan, alles er op
en er aan. Namen, adressen, hele
maal uitgesponnen. En dan de
Belgen via ons ministerie van
Verkeer en Waterstaat confronte
ren met dat zwartboek. Keer op
keer en dan hopen dat er toch een
mentaliteitsverandering op gang
komt."
Die verandering is bij de ver-
keersgroep van de rijkswacht
eenheid Brecht niet nodig, zegt
plaatsvervangend commandant
Peter Lauryssen. „Bij onze een
heid gebeurt dat niet. Ik weet het,
dat is gemakkelijk gezegd. Wel
weet ik dat in het verleden in het
Antwerpse een eenheid wel eens
ver durfde te gaan."
Maar nog altijd binnen de regels,
voegt Lauryssen er meteen aan
toe. „Ik zal een voorbeeld geven.
Een chauffeur probeert te sjoe
melen met zijn schijf, zeg maar
frauderen. Die moest dan veel be
talen, 500 gulden omdat zijn
naam er niet op stond, 500 gulden
omdat er dat niet op stond, en zo
verder. Dan heb je zo duizenden
guldens. Onze eenheid was en is
daar wat toleranter in."
Volgens Lauryssen komt het wel
regelmatig voor dat Nederlandse
vrachtwagens volgens de Euro
pese richtlijnen te zwaar geladen
zijn. „En dat komt omdat ze in
Nederland tot 52 ton gaan, Euro
pees is dat 44 ton. België en bij
mijn weten alle Europese landen
minus Nederland dan, houden
zich aan die 44 ton. Met ais ge
volg dat die wel eens gepakt wor
den in België."
Vallenduuk en Andela zeggen
wel beter te weten. „Probleem is
dat de transporteurs niet zo
graag naar buiten komen met
hun verhalen. Want zij moeten
wel in en door België rijden."