uzen 'ledereen begint hier met iets nieuws' Steenen Beer Groep 'Genoeg potentie om centrum te worden van Zeeuws-Vlaanderen' EN V.O.F. Schirris content over verhuizing lekwerken ustrades 8 TEAM H N I E K 'teenen Beer Wout Mode prijst samenwerking met collega-ondernemers E3 pESTEM ngbouw irhoud ovatie reatie Accommodaties hinale Timmerwerken itairtechniek, g-, utiliteitsbouw Ondernemersvereniging over nieuw winkelhart: 3f/'e stadskantoor en werden ook 3 SE INSTALLATIES VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1997 'Stadskantoor topper in architectuur' Amsterdam/Terneuzen - Het Nederlands Architectonisch Instituut (NAI) uit Am sterdam is vol lof over het nieuwe stads kantoor en winkelcentrum Steenen Beer in Terneuzen. Medewerker H. Ibelings noemt het stadskantoor een topper in de Nederlandse architectuur. In het jaarboek van het NAI staat zowel het stadskantoor als Steenen Beer prominent ver meld als voorbeeld van moderne architectuur. Ibelings noemt met name het stadskantoor zeer indrukwekkend. „Het gebouw is prachtig en een duidelijke aanwinst voor Terneuzen. Daarnaast sluit het heel mooi aan bij het stad huis van Bakema. Dat is een ontwerp op zich. Het is vrijwel onmogelijk daar iets naast te zetten. Dat is architect Koen van Velsen echter Het Nederlands Architectonisch Instituut is vol lof over het werk van architect Koen van Velsen. bijzonder goed gelukt. De betegeling en het ontwerp van het stadskantoor met zijn strakke lijnen is echt uniek. Zoiets dergelijks kom je nergens in Zeeland tegen. Er is toch lef voor nodig zo'n ontwerp in de praktijk te brengen." Ibelings heeft een iets minder uitgesproken mening over Steenen Beer. „Dat is iets minder bijzonder dan het stadskantoor, maar ziet er ook goed en verzorgd uit. Ook Steenen Beer is een aanwinst voor Terneuzen. Ik verbaas me er alleen over dat nog niet alle winkelpanden zijn ingevuld. Laten we hopen dat dit slechts een kwestie van tijd is. Steenen Beer is immers een onberispelijk project." Het NAI noemt het stadskantoor een heel uitgesproken gebouw. „Wij vinden het daarom niet vreemd dat de meningen over het ontwerp divers van aard zijn. Het bijzondere ontwerp roept nu eenmaal reacties op. Vanwege het ontwerp zijn wij er van overtuigd dat het stadskantoor de tand des tijds zal doorstaan. Dat is toch een compliment voor architect Van Velsen." Terneuzen - Wout Mode bestaat nu tien jaar. Eigenaar Wout de Doelder is begonnen in Axel en is sedert enige maanden gehuisvest in Steenen Beer. Hij heeft met deze zaak zijn draai ge vonden. Wout is inmiddels een bekende in de Ter- neuzense kledingbranche. Ook klanten uit het Belgische Gent en Brugge bezoeken regelmatig zijn winkel. Hij vindt zelf dat met de vestiging in Steenen Beer een droom is uitgekomen. Zijn droom begon tien jaar geleden in Axel. Hij startte café De Pieper om geld te verdienen voor een eigen kledingzaak. Op een gegeven moment stond hij overdag in de winkel en 's avonds in het café. De Pie per stootte hij af om zich full-time bezig te houden met de wereld van de kleding. Wout kwam drie jaar geleden van Axel »aar Terneuzen. Doodbloeden „Ik had toen al het gevoel dat Axel een beetje aan het doodbloeden was. Ik startte m het Arsenaalgebouw aan de Nieuw- straat. Was helemaal weg van de Bom vrije. De mooiste winkel van Terneuzen, maar op een slechte plek. Het Arsenaalge bouw ligt een beetje onder de straat. Je kijkt er als het ware overheen." Projectontwikkelaar Matser van Steenen Beer en makelaar Van Alten benaderden Wout om naar het nieuwe winkelhart aan de Nieuwe Havenstraat te komen. „Ik maakte de stap, verkocht het pand aan Rein van Glansbeek. Argumenten voor mijn besluit waren de ligging, de komst van de Hema en goede parkeerfaciliteiten. Dit is de mooiste zaak tot nu toe. Ook de klandizie is behoorlijk uitgebreid. Het pand valt op, ook door de etalage. Ik ge bruik veel kleur in mijn zaak. Jezelf on derscheiden is belangrijk." Wout prijst de goede samenwerking met de collega-ondernemers in Steenen Beer. „Het voordeel van Steenen Beer is dat ie dereen met iets nieuws begint. Dat schept een band. We zijn wel collectief lid van Ci ty Terneuzen, maar we werken ook onder ling samen." Wout vindt het zonde dat er meer parkeer plaatsen op de vernieuwde Markt zijn aangelegd. „Het is jammer dat veel onder nemers niet hebben gewacht tot het mo ment dat Steenen Beer klaar is. Deze uit breiding was helemaal niet nodig geweest. Er zijn parkeerplaatsen genoeg." Verschil Wout vindt de leegloop vanuit de Noord straat naar Steenen Beer meevallen. „Het gaat alleen om de Hema, Schirris en Flora. Andere ondernemers in de Noordstraat zijn gestopt. Dat heeft niets met Steenen Beer te maken. Daarnaast is het slechts een kwestie van tijd dat de momenteel leegstaande panden in Steenen Beer zijn ingevuld. Ik maak me daar geen zorgen over. In grote projecten in steden als Eind hoven, Breda en Amersfoort staan ook veel winkelpanden leeg. Terneuzen vormt dus geen uitzondering. Daarnaast moet je niet vergeten dat winkelcentrum Zuidpol der is uitgebreid. Er is in Terneuzen be hoorlijk wat winkelruimte bijgekomen. Beide centra zijn in ieder geval geen con currenten van elkaar. Zuidpolder is be doeld voor het doen van boodschappen, Steenen Beer om te winkelen. Dat is een aanzienlijk verschil." Wout de Doelder in zijn modezaak. mercuriusstraat 11 postbus 8 4540 AA sluiskil telefoon 0115-471291 fax 0115-472729 De zaak was volgens hem vrij snel beklon ken en hij heeft geen moment spijt gehad van zijn besluit. „Wij hebben de beste ligging. De winkel is te zien vanuit zowel de Nieuwe Havenstraat, de Markt als de Noordstraat. Ook de klandi zie is vanaf april behoorlijk aangetrokken. De omzet is verdubbeld," zegt Schirris te vreden. Te klein A. Schirris nam het familiebedrijf uit St,- Jansteen in 1973 over van zijn vader. Het ging toen om de winkel in Axel. Later zijn daar vestigingen in Hulst en Terneuzen bij gekomen. Zes jaar geleden kwam hij met een winkel in de Terneuzense Noordstraat. „De ze winkel was te klein omdat wij een behoor lijk assortiment schoenen hebben en de zaak viel niet go op.i' Schirris is tevreden over Steenen Beer. „Ik ben zeer content over de invulling en uitstra ling van Steenen Beer. Dit winkelhart is ze ker geen concurrent van winkelcentrum Zuidpolder. Beide centra zijn zeer verschil lend van karakter. Ik krijg behoorlijk veel klanten uit West-Zeeuws-Vlaanderen die wel naar het centrum komen, maar niet naar Zuidpolder." Ook krijgt Schirris positieve reacties van klanten. „De zaak is ruim en overzichtelijk. De winkel heeft wel een luxe uitstraling, maar iedereen komt binnen." Verschuiving Schirris spreekt niet over een leegloop van uit de Noordstraat door de komst van Stee- Marian Schirris van de gelijknamige schoenenzaak: „De omzet is verdubbeld." nen Beer. „Ik noem het meer een verschui ving. Ik ben ervan overtuigd dat alle mo menteel leegstaande winkelpanden in zowel de Noordstraat als in Steenen Beer binnen nu en een jaar of twee zijn ingevuld. Dat is slechts een kwestie van tijd." De schoenenverkoper vindt het niet erg dat het aantal parkeerplaatsen op de Markt is uitgebreid. „Ik vind dat geen enkel pro bleem. Anders biedt het plein een wel heel erge lege indruk. Heb daar dus totaal geen last van." Terneuzen - Ondernemersvereniging City Terneuzen stond tijdens de voorbereidin gen van Steenen Beer zeer sceptisch te genover de uitbreiding van het aantal vierkante meters. Het zou allemaal te veel van het goede zijn. Er zouden te veel vier kante meters aan winkeloppervlakte bij komen. De vereniging zag al het spook beeld voor zich van leegstaande panden in zowel Steenen Beer als in de Noordstraat. Nu het project is gerealiseerd is de mening van City Terneuzen volgens voorzitter V. Lambert wel wat bijgesteld. „De toevoeging van Stee nen Beer en winkelcentrum Zuidpolder blijft nog steeds een fors aantal vierkante meters aan winkeloppervlakte, maar je moet niet stil staan bij dat feit. We moeten de uitbreiding vertalen in mogelijkheden en ambities. Ter neuzen heeft genoeg potentie om dat waar te maken. Wel moeten we er allemaal samen de schouders onder zetten. De oprichting van Centrum Management is daar een goed voor beeld van. Daarnaast zijn de festiviteiten in het kader van het weekend Steenen Beer sym bolisch voor deze samenwerking." Basis Lambert vindt Steenen Beer tevens een goede basis om met name de binnenstad aantrekke lijker te maken en te verbeteren. „Er is nu wel nog sprake van een bepaalde leegstand, maar ik verwacht dat de lege panden binnen afzien bare tijd zijn ingevuld. Kijk, het centrum was twee jaar lang een grote zandberg. Het was moeilijk consumenten naar de stad te halen. Je moet en kunt niet verwachten dat het nu weer direct storm loopt. Dat is een kwestie van tijd. We hebben er in ieder geval vertrouwen in." De voorzitter van City Terneuzen vindt het be langrijk dat verder gewerkt moet worden aan een betere uitstraling van de binnenstad en haar faciliteiten. „Door de stad aantrekkelij ker te maken, verleng je de verblijfsduur. Het marktplein, de Noordstraat, Steenen Beer en de Scheldeboulevard moet je samensmelten tot een geheel. Ook goede evenementen spelen een belangrijke rol om de mensen langer in de stad te latenj verblijven. We maken in overleg met de ondernemersverenigingen Axelsestraat en Zuidpolder afspraken om de evenementen op elkaar af te stemmen." Zondagopenstelling Voor het aantrekkelijker maken van de bin nenstad is het voor Lambert in ieder geval be langrijk dat de neuzen dezelfde kant opstaan. „Dat geldt ook voor de zondag-openstelling. We willen niet direct concurreren met Sluis en Hulst, waar de zondag-openstelling historisch is gegroeid. Er moet veel meer het besef komen dat de zondag-openstelling een belangrijke bijdrage kan leveren om de stad aantrekkelij ker te maken. Het gaat met name om het ren dement op de langere termijn." Ondanks de eerder geuite kritiek is onderne mersvereniging City Terneuzen tevreden over het resultaat van Steenen Beer. „Het is een uitnodigende straat en de link is gelegd met het maritieme karakter van de Scheldestad. Terneuzen heeft genoeg potentie in huis om het centrum van Zeeuws-Vlaanderen te wor den." LAG-Tel. 0115-431920 terneuzen - A. Schirris van schoenen zaak Schirris hoefde niet lang na te den ken toen projectontwikkelaar Matser en makelaar Van Alten hem benaderden met de vraag of hij interesse had zich in Steenen Beer te vestigen. De winkel in de Noordstraat was volgens hem veel te klein en werd tevens weggedrukt door De Giraffe.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 33