De bouwput is verleden tijd Steenen Beer 'Geen eenvoudige klus, wel een uitdaging' VeeI muziekstijlen op festival 'De Beer is Los' ons dakvlonders Eerste plannen Steenen Beer ontstaan door ontwikkelingen in Zuid-Oost-Azië E2 onds randen wringen |)ouw. Tel. 0114-690225 Uitvoeren project stadsvernieuwing verloopt niet zonder slag of stoot inchem Nederland f31 (0)183 63 39 84 ig>p>l<ain itallaties te Stem Stichtingen Blues en jazz, Kalashnikov en Hahamandad tekenen voor organisatie Hoofdaannemer Van der Poel over realiseren Steenen Beer en stadkantoor Concurrenten r b.v. Terneuzen - De gemeenteraad van Ter- neuzen zette in oktober 1993 unaniem het licht op groen voor de uitvoering van het stadsvernieuwingsproject Steenen Beer. De komst van het stadskantoor, nieuwe winkels en appartementen aan de Nieuwe Havenstraat, reconstructie van de Markt, verbinding tussen het centrum en de Westerschelde en verbouwing van het stadhuis was hiermee een feit. Wat toen nog op papier stond is nu werkelijk heid geworden. De bouwput is verleden tijd. De eerste berichten over Steenen Beer ver schenen in 1988. Drie jaar later presenteerden B en W het ontwikkelingsplan, een studie van het Rotterdamse bureau Kolpron. Toenmalig verantwoordelijk wethouder J. van Rooijen stroopte de mouwen op om het project door de gemeenteraad en de Terneu- zense samenleving te loodsen. Hele maal zonder slag of stoot ging dat niet. Het was in ieder ge val een tijd waarin het besef kwam dat Terneuzen toe was aan een 'face-lift'. De gemeenteraad stond in die tijd na wat kritiek van PvdA en GroenLinks niet on welwillend tegenover het gladstrijken van de eerste rimpels. Het zou echter nog een paar jaar duren voordat de raad het verlossende ja-woord zou geven. De PvdA liet in 1989 we ten geen behoefte te hebben aan een prestige project. Het zou de gemeenschap handenvol geld gaan kosten. Ook andere volksvertegen woordigers vreesden dat het plan ten koste zou gaan van de ouderenzorg, sociale ver nieuwing en verbetering van de situatie van mensen in achterstandsposities. Van Rooijen bleef erop hameren dat Steenen Beer de gemeenschap geen cent zou kosten. Er volgde wel een lange periode van uitleggen en onderhandelen om de raad achter het plan te krijgen. Dat lukte Van Rooijen. Vrijwel niemand twijfelde aan zijn integriteit toen het gerucht de ronde deed dat Van Rooijen persoonlijk voordeel had gehaald uit zijn con tacten met architect B. Toorenman inzake de ontwikkeling van Steenen Beer. Van Rooijen won de politieke strijd in 1993 toen alle raadsleden akkoord gingen met de uitvoering van Steenen Beer. Daarmee was echter de kous nog niet af. De plaatselijke middenstand vroeg zich af of de Scheldestad echt behoefte had aan 4400 vierkante meter nieuw winkelgebied. Ondernemersvereniging City Terneuzen vreesde voor leegstand. Van Rooijen hield voet bij stuk. Steenen Beer zou niet ten koste gaan van andere delen van de binnenstad en projectontwikkelaar Matser zou er niets mee opschieten om voor leegstand te bouwen. 1995: De bouw van Steenen Beer was in volle gang. Het centrum toonde een beeld van kranen, bulldozers en vrachtwagens. Toch diende zich nog een hindernis aan. De ac tiegroep 'Laat staan die Plataan' kwam in het geweer tegen het plan deze markante boom bij de Spuistraat te kappen. Dat was nodig om op die plaats woningen te bouwen ten behoeve van Steenen Beer. Handtekeningenacties werden op touw gezet, maar die voorkwamen niet dat de boom in mei 1996 werd gekapt. De bouw op zich kende weinig tegenvallers. Winkeliers zagen de voordelen in en vestig den zich in het nieuwe winkelhart. Toch staan er nog steeds winkelpanden leeg. Volgens on dernemers en burgemeester Barbé is het slechts een kwestie van tijd en dan zijn ook die panden verhuurd. Voor gemeentebestuur en ondernemers is er alle reden om feest te vieren. Steenen Beer is werkelijkheid gewor den. Middelburg 00 m'koraanzicht van Steenen Beer. VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1997 N Terneuzen 0115-695042 nerwerk in het nieuwe ovatie van de systeemi Temeuzen - De Stichtingen Blues en Jazz, jongerencentrum Kalashnikov Hahamandad tekenen voor de muzikale omlijsting van het week end Steenen Beer. De inspanningen resulteren in het festival 'De Beer is Los'. De organisaties hebben de landen ineengeslagen om een zo id mogelijk muzikaal program- aan te bieden. Volgens woord- roerder P. van Houcke is dat aardig Het 'voor elk wat wils'-programma was een wens van de gemeente. „De sa menwerking was er al een beetje. De contacten hebben we in het kader van kt Steenen Heer-weekend nauwer aange- We de- met de dat we samen deze Mus wel kon den klaren. De tijd was krap, maar we heb- kn onze doel stelling aardig gehaald. Het zou zonde van het geld zijn hiervoor een duur bureau in te schake len. We kunnen uit de voeten met het budget dat we hebben gekregen, alhoe wel meer geld natuurlijk altijd welkom geweest zou zijn." Le groep kwam een aantal maanden ge leden voor het eerst bij elkaar. In het be- SM werd een keer per maand vergaderd, de paar weken voor het weekend kwa men ze iedere week bij elkaar om de Puntjes op de i te zetten. Van Houcke: »"e hebben een zo breed mogelijk op gezet festival. We hebben onze eigen muzikale voorkeuren niet laten meespe len. Alles is in een goede samenwerking geprogrammeerd. Het voordeel van die samenwerking is dat we allemaal onze eigen mensen en contacten kunnen aan boren voor de samenstelling van het programma. Dat is goed gelukt. Ver schillende muziekstijlen komen aan bod." De vrijdag staat in het teken van vijf Terneuzense bands, zaterdag treden acht nationale en internationale acts op en zondag staat wereldmuziek centraal. „Hiermee benadrukken we de verschei denheid van het festival," aldus Van Houcke, die de mogelijkheid miet uit sluit dat de nauwe samenwerking wordt voortgezet. „Wellicht zit in de toekomst een groot en gratis festival in Ter neuzen in het vat. Zo ver is het echter nog niet. We willen nu laten zien wat de moge lijkheden van de samenwer king zijn." Aan het festival 'De Beer is Los' werken naast de Terneuzense stich tingen op muzikaal gebied ook mee de evenementencommissie De Viegende Hollander, de gezamenlijke winkeliers van Steenen Beer en de ondernemers vereniging City Terneuzen. Voor de organisatie van het festival 'De Beer is Los' tekenen onder ande re vlnr René Mobach, Hans van Es en Guido Goethals. Terneuzen - Aannemingsbedrijf Van der Poel is zo wel de hoofdaannemer van Steenen Beer als het stadskantoor. Twee grote projecten die volgens be drijfsleider M. van der Staal een hoge moeilijk heidsgraad hebben. „Veel ingewikkelde details die je niet iedere dag tegenkomt. Ook het winkelcen trum was door de grote verscheidenheid een moei lijke klus. Het werk was wel een uitdaging. We mo gen best trots zijn op het bereikte resultaat." fan der Staal laat foto's zien van diverse gerealiseerde Projecten in Zeeuws-Vlaanderen. Hij staat stil bij enkele foto's van het stadskantoor en van Steenen Beer. «Het zijn toch schitterende gebouwen. Vooral het stads kantoor is prachtig geworden. Ik kan me voorstellen dat over de buitenkant verschillen van mening bestaan. Daarover kun je twisten. Mensen" vinden het mooi of le- hjk. Het interieur echter moet toch iedereen mooi of ten minste bijzonder vinden. Ik vind het jammer dat er men sen in Terneuzen zijn die daar anders over denken. Dat is echter typisch iets Terneuzens. Het is heel makkelijk vanaf de zijlijn negatief te zijn." Van der Poel heeft de volledige uitvoering en voorbereiding gedaan en werkte samen met Erabouw uit Zoetermeer in de vorm van VOF Steenen Beer. De bouw van het winkelcentrum is in mei 1995 begonnen en werd juni 1996 opgeleverd. Met het stadskantoor is in september 1995 gestart en het werd in november 1996 opgeleverd. „De bouw van het stadskan toor heeft wat langer geduurd. De discussie omtrent het afwerkingsniveau heeft tot deze vertraging geleid. Toch zijn beide projecten binnen een redelijke termijn afge rond." Van der Staal deelt een pluim uit aan het Terneuzense gemeentebestuur. „Terneuzen heeft beide projecten ge realiseerd binnen het budget. De gemeente heeft het spel goed gespeeld. Dat is zeker een prestatie. Bij andere soortgelijke projecten in andere gemeenten moet vaak veel geld bij." Van der Staal steekt niet onder stoelen of banken dat de invulling van de winkelpanden wat tegenvalt. „Terneu zen steekt echter de nek uit en dat is prijzenswaardig. We kunnen immers niet trots zijn op een gemeente die niets doet. Een gemeente kan niet stil blijven staan. Ik ben ervan overtuigd dat Steenen Beer over een paar jaar vol zit. De uitbreiding van winkelcentrum Zuidpolder had in ieder geval nooit tegelijkertijd met Steenen Beer uitgevoerd mogen worden. Anders had Steenen Beer nu al volgezeten. Terneuzen heeft er wel een prachtig stads kantoor en winkelcentrum bij. De stad is klaar voor de toekomst." Bedrijfsleider M. van der Staal van aannemingsbe drijf Van der Poel is trots op het bereikte resultaat. Droom van Barbé komt toch uit jectontwikkelaar van Zuidpolder: nu of nooit. Hij ging meteen aan de slag en daar konden wij niets tegen doen. Het is een vrije markt." Barbé noemt Zuidpolder en Steenen Beer in zeker opzicht wel degelijk concurrenten van elkaar. „In Zuidpolder zit een aantal nieuwe winkels dat zeker in Steenen Beer had gepast. Zonder de ontwikkeling van Zuidpolder had Steenen Beer nu een stuk voller gezeten. Het is jammer dat bij de opening een aantal winkel panden nog steeds leegstaat. Gelukkig wordt er creatief met de etalages omgesprongen. Het kost tijd voordat alle winkelpanden in Steenen Beer zijn ingevuld. We zien echter dat de be langstelling groeiende is. Er wordt veel posi tiever gepraat over de parkeergarage en we merken dat er meer waardering is voor het Stadhuisplein. Dat die waardering er nu pas komt, is logisch. We hebben twee jaar in een bouwput gezeten. Daaarnaast zie je tal van ac tiviteiten ontstaan, zoals de Beachparty, land bouw- en Kunst- en Cultuurmarkt." Positief Terneuzen - Burgemeester R. Barbé van Terneuzen kijkt tevreden uit het raam van zijn kantoor. Zijn blik gericht op het nieu we stadskantoor en het nieuwe winkel hart Steenen Beer. „Toen we met het pro ject begonnen hadden we een droom. Wat het architectonische aspect betreft is deze droom uitgekomen. We hebben een prach tig hart van de stad gekregen met hoge kwaliteitsdoelstellingen. Een belangrijke impuls voor Terneuzen." Het klinkt wat vreemd maar de eerste plannen voor Steenen Beer zijn ontstaan door ontwik kelingen in Zuid-Oost Azië. „Terneuzen is in eerste instantie een werkstad. We dachten na over de bedreigingen die zich begin jaren ne gentig wereldwijd aandienden. Met name de Zuid-Oost-Aziatische landen voerden een zware concurrentieslag om bedrijven binnen te halen. We hebben toen gezegd dat we als werk en woongemeente meer moesten doen om de stad aantrekkelijker te maken voor nieuwe be drijvigheid. Dat is de filosofie achter Steenen Beer." Zuidpolder Doelstelling was het geven van een aantal kwaliteitsimpulsen om Terneuzen op te waar deren. Plannen zagen het levenslicht. Aanpak van de poorten tot het centrum (kop van de Nieuwstraat, Axelsedam en Oostelijk Bol werk), bouw van een nieuw stadskantoor en Steenen Beer. „We zijn in deze doelstelling ge slaagd. We hebben wel tegenslag gehad door de uitbreiding van winkelcentrum Zuidpolder. Er is te veel aan winkeloppervlakte bijgeko men. We wisten uiteraard dat Zuidpolder ooit zou worden uitgebreid. Het winkelcentrum werd begin jaren zeventig gebouwd en zou op Burgemeester R. Barbé over Steenen Beer: „Een belanrijke impuls voor Terneu zen." termijn uitgebreid worden. Aangezien dit als maar niet gebeurde had Kolpron dit aspect niet meegenomen in het distributie-planolo gisch onderzoek voor Steenen Beer." Volgens Barbé is Kolpron de ontwikkeling van Zuid polder dus zeker niet vergeten bij het maken van de plannen voor Steenen Beer, maar had hij niet verwacht dat de uitbreiding ervan zo snel zou plaatsvinden. „Toen wij de plannen van Steenen Beer presenteerden dacht de pro- Barbé vindt de vorming van het Centrumma nagement ook een positief element. In dit ma nagement werken onder andere de gemeente en ondernemers samen om meer te doen met de economische mogelijkheden van het centrum. „Zonder Steenen Beer was dit Centrummana gement er waarschijnlijk niet gekomen. Door Steenen Beer kwam er meer behoefte aan ge structureerd overleg." Volgens Barbé is ook de beeldvorming van Terneuzen aardig aan het verbeteren. „Het imago wordt zeker versterkt door een project als Steenen Beer. Je kunt immers iets concreets laten zien. Dat is een groot voordeel van dit nieuwe winkelhart."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 31