z z Orde en rust, weinig vitaliteit in Kassei De kopieerkunst van Brueghel BV Nederland door de ogen van een Amerikaaanse dandy Z D 0 ry pESTEM I D D3 Luchten 0 III 19 h l/l UI lil 0 J ui ui Gd Bescheiden Trefzeker De Documenta van het geschreven en gesproken woord Leeg Perspectief Raadsel Geroezemoes 28 AUGUSTUS 1997 D2 VERPEN eeks rond Ockeghem en kiederboeken rde ensembles - middagconcerten K ncerten Sint Augustinuskerk e.a. 20 00 STERDAM Reisopera - Grote Zaal, Stadsschouw en 2 sep) DERDAG N HAAG d IJDAG TRECHT o.a. Anima Eterna, Aïcha Redouane in, Medieval strings en Sirinu - Vreden- ERDAG STENDE 7 - met Pur Sang Band - Casino 21.00 TRECHT t Klavier - Vredenburg - 20.00 uur NDAG STENDE tour - Wellington Hippodroom -18.00 en 21.15 uur Micheal Jackson TRECHT 'en Rosa Dominquez, Alicia Borges, Eli- osep Cabré - Vredenburg - 20.00 uur NDAG TRECHT ra - Stadsschouwburg - 20.00-23.00 uur NSDAG DHOVEN umconcert - Mahlers derde Symfonie, rabant Koor o.l.v. Moshe Atzmon - Frits ur TRECHT opera - Vredenburg - 20.00 uur ENSDAG TRECHT Giovanni Bononcini - solisten Suzie Le sel - stadsschouwburg - 20.00 uur 'o Alessandrini - Vredenburg - 20.00 uur EN OPZOOM lack - Lady en de vagebond - Batman racy Theory Je BREDA 'rrf alfi bl99§h ff" rff\ n in Black rol Vagebond - Big Night - Marion - Lost Higway - Per- g Life RUIDENBERG bin - Bean - Men in Black GOES - Lady en de vagebond HULST n Black - Lady en de vagebond - Speed 2 atman Robin - Conspiracy Theory OSENDAAL y en de vagebond - Bean - Batman Ro- TILBURG i - Fly away home - Bean - Men in black an and Robin - Anaconda - Conspiracy nt - Two days in the Valley es n LISSINGEN dy en de vagebond - Batman Robin - nda - Conspiracy theory TWERPEN 17.00, uur-Napoleon >2.30 uur Kama Sutra >2.30 uur Marvin's Room >2.30 uur Liar Liar >2.30 uur Men in Black >2.30 uur Men in Black >2.30 uur The Chamber >2.30 uur Conspiracy Theory 22.30 uur Shadow Conspiracy 22.30 uur Dantes Peak iers 22.30 uur Con Air 22.30 uur The Fifth element 22.30 uur Albino Alligator 22.30 uur Batman Robin r In love and war iers patient :e Willy III 22.30 uur Scream 22.30 uur Speed 2 22.30 uur The Saint dy and the tramp y of Industry 22.30 uur Volcano I I I I I DONDERDAG 28 AUGUSTUS 1997 Whistler en het Hollands mysterie joor Angelique Spaninks •0 stadsgezicht in zachte Jniinen en grijzen. Er glibbe- jn wat mensen door de geeuw, warm ingepakt in jjkke jassen en zware mutsen, jet grauwe water van de jacht gaat schuil onder een lik pak. inom heet dit sfeervolle werkje, het stamt uit 1882. Maar dat 0 dan ook alles wat de eigenaar, vermogend Amerikaans jasstverzamelaar, tot voor kort m de aquarel wist. Hij wist niet (ie de maker was, en nog minder taardeze het tafereel had opgete- tnd. Maar dat het iets bijzonders BS, stond vast. 'oen de verzamelaar een in 1995 trsehenen standaardwerk over sen en werk van de beroemde ïgentiende eeuwse schilder, etser 1 dandy James McNeill Whistler 1134-19 0 3) onder ogen kreeg, ing hem een lichtje branden. Zou et misschien een Whistier zijn? tie verzamelaar zocht contact met e schrijfster van het Whistler- »ek, de Britse kunsthistorica largaret MacDonald, en kwam ia haar ook met Rijksmuseum- onservator Freek Heijbroek in intact. Gezamenlijk brachten zij itkomst. )e penseelvoering, de kleur, het «derwerp en bovenal het typi- the strikje onderaan het vel aarmee Whistier wel vaker zijn merkte, gaven de doorslag, is aquarel was van zijn hand. was nu alleen nog waar (histler het werk gemaakt. Hij as dan wel een geboren Ameri- aan, die zowel in Londen als Pa- js werkte, maar als gevierd kun- enaar reisde hij ook met regel- laat door de rest van Europa - ■izen waarop hij zijn schetsboek eevast bij zich droeg en zich liet aan in uitgebreide impressies an landschappen en steden. oals bekend bezocht Whistier, iintrigeerd als hij was door/dë? Je eeuwse Hollandse meesters embrandt en Cuyp, de luchten het vlakke landschap, tussen 1163 en 1890 Nederland meerdere malen. En gezien het jaartal 1882 nu de aquarel heel goed in Am- Jerdarn gemaakt kunnen zijn - ander winters werk uit dat- zelfde jaar situeerde Whistier zelf in deze stad. Maar aangezien hij met Snow niet gedaan had, ond er de nodige twijfel, te puzzel leek onoplosbaar, want 1 AMSTERDAM Rijksmuseum Stadhouderskade 42 - Whistier en Holland - James McNeill Whistler in zijn Hollandse periode - etsen en aquarellen - da gelijks 10.00-17.00 uur (t/m 9 nov) BAARLE NASSAU Galerie De Verbeelding Klokkenstraat 12 - Olie en doek van Ron Ek- kelenkamp en Henk Eikenaar - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 31 aug) BREDA NBKS Reigerstraat 6 - Salon III - werken uit 1995-1996 - di t/m zo 13.00- 17.00 uur (t/m 7 sept) Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Lydia Schouten en Pauk Don ker Duyvis /tekeningen en fotowerk - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m 30 sept) Beyerd Boschstraat 22 - fotografie in de zomer - drie tentoonstellin gen: Picasso-foto's Roberto Otero; Die andere seite der Schönheit; Os sip-di t/m vr 10.00-17.00 uur en za/zo 13.00-17.00 uur (t/m 21 sep) Galerie Molenaars Ginnekénweg 79 - Zomers overzicht - wo t/m vr 13.00-17.30 uur en za/11.00-17.00 uur (13 t/m 30 aug) EINDHOVEN Van Abbemuseum - Mike Kelley: selectie werken, Antonietta Pee- ters: object - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 14 sept) 'S HERTOGENBOSCH Noordbrabants Museum Verwerstraat 41 - Zomergasten, aanwin sten hedendaagse kunst (t/m 31 aug) ROTTERDAM Museum Boymans van Beuningen Museumpark 18 - Egotectuur - thema architectuur - uit de collectie van het museum (t/m 7 sept) - Inktvraat - tekeningen van o.a. Rembrandt en Guernico (t/m 8 sept) - Ingevuld en opgelost - moderne kunst (t/m 8 sept) - Bruce Nauman - Fiftheen pairs of white bronze hands (t/m 27 okt) - Paul Beekman (t/m 8 mrt 98) TILBURG De Pont Wilhelminapark 1 - Arnulf Rainer: microstructuren - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 31 aug) ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - Johanna Pieterman en Magda Francot: Magische schilderijen en tekeningen - Peter van der Linden, beeldhouwwerken - opening zo 15.00 uur - do t/m za 11.00-18.00 uur en zo 13.00-17.00 uur (t/m 21 sept) 'Zondag in Domburg' (1890), een strandgezicht dat Whistier tijdens zijn laatste bezoek aan Nederland maakte. zoals in veel van Whistiers werken biedt de afheelding zelf ook nau welijks aanlcnopingspunten. De gevels zijn niet meer dan vlekken, er is geen brug te bekennen, geen typische boom of torenspits, al leen een eigenaardig klein helcje. Toch tétjüist dit hekje de sleutel geworden die dit Hollands myste rie heeft ontrafeld. Tijdens uren bladeren door sta pels oude foto's in het arcliief van Amsterdam troffen Heijbroek en zijn medewerkers bij toeval een dergelijk hekje. Het bleek voor een inmiddels afgebroken café op de Dam gestaan te hebben en vormde de afbakening naar het nog niet gedempte Rolrin. En daarmee vielen alle puzzelstukjes ineens op hun plek. Whistier moet de aquarel zittend in café De Beurs gemaakt hebben, de hoge gevel links is van de oude papier handel Blikman en Satorius, de ij zige gracht is het Rokin toen er nog geen trams over reden en au--r to's geparkeerd stonden. Beter dan met dit verhaal valt de speurzin achter de tentoonstelling Whistier en Holland die momen teel in het Prentenkabinet van het Rijksmuseum te zien is niet te il lustreren. Snow is dan ook een van de pronkstukken die Heij broek en MacDonald voor deze in omvang bescheiden maar in schoonheid zonder meer overtui gende expositie uit de meest pri vate collecties boven water heb ben weten te halen. Maar er is na tuurlijk meer, veel meer te zien, zoals de 12 minutieuze etsen uit Whistiers beroemde Amsterdam set, zijn impressies van Venetië, FranJrrijk en de Thames - Wliist- ler maakte bij voorkeur series van indrukken die hij opdeed in de verscliillende landen en steden waar hij verbleef - en zijn in zach te pastels en waterige tinten ge vatte zee- en strandgezichten bij Domburg en Vlissingen. Stuk voor stuk bieden zij zicht op zijn in mist en schemer gehulde voorkeur voor de onbekende (ach terkant van bekende steden, zijn fascinatie voor de ontmoeting tus sen water, lucht en land en zijn passie voor mysterieuze maar o zo trefzekere composities. En hij was er een meester in, misschien niet direct als zodanig erkend door zijn tijdgenoten,thaar wel door Nederlandse vakbroeders als de schilder/fotograaf George Breit- ner en schilder Willem Witsen. Overigens heeft het Rijksmuseum van hen en diverse buitenlandse navolgers eveneens werk in de tentoonstelling opgenomen. En hoe mooi het werk van Whistier ook is, de Nederlanders doen er zeker niet voor onder. Breitners niet zo lang geleden ontdekte fo to's van de Oudezijds Achterburg wal zijn bijvoorbeeld minstens zo sfeervol als Whistiers geëtste Steps, Long House en Square House. Maar bovenal Witsens hel dere haarscherpe aquatinten, et sen en aquarellen uit Dordrecht en Amsterdam zijn van een mag nifieke schoonheid. Ze staan wel iswaar ver af van WWstlers bijna in abstractie vervallende werke lijkheid,maar daarin schuilt waarsctiijnlijk juist hun overrom pelende, negentiende eeuwse kracht. I 'Whistier en Holland' is t/m 9 november te zien in het Prentenkabinet van het Rijksmuseum, Stadhouderskade 42, Amsterdam. Dagelijks 10-17 uur. De gelijknamige catalogus is verschenen Dij Uitgeverij Waanaers 59,90). In Villa Hügel in het Duitse Essen is voor de eerste keer een groot deel van het werk van de zonen van Pieter Brueghel samenge bracht. Pieter jr. en Jan zorgden met hun werk voor een ongekende populariteit van de Brueghel BV. Als Pieter en Jan Breughel in de twintigste eeuw hadden geleefd, hadden ze wellicht de eerste grote kopieermachinefabriek geopend. De mate waarin de zonen in hun Antwerpse atelier rond 1600 de werken van hun beroemde vader Pieter Brueghel (de Oudere) heb ben gekopieerd, is immers fabel achtig. Niet dat Pieter Breughel de Jonge re (1564-1637) en Jan Brueghel de Oudere (1568-1625) zelf geen ei gen ontwerpen maakten, maar de vraag naar schilderijen van de ou de meester Brueghel was zo groot, dat ze de handen vol hadden aan het leveren van kopieën van pa's werk. Toch doen we de Brueghel- zonen te kort als we ze als laffe kopieerders afdoen. De oude Brueghel was tijdens zijn leven nauwelijks bekend, omdat zijn werken direct van het atelier naar de opdrachtgever gingen. Het volk zag dus geen Brueghels. De beide zonen zorgden met hun kopieën dat de sclhlderkunst van hun va der in veel bredere kring bekend werd, waarop de aanvragen voor nog méér schilderijen binnen- stroomden.En het waren niet al leen zuivere kopieën, maar ook schilderijen in de trant van de ou de Brueghel. Sommige figuren, dieren, huizen of planten werden, zoals destijds niet ongebruikelijk, soms letterlijk overgenomen en in een nieuwe situatie gezet. Een bruikbaar boerenpaar, een plas sende vrouw, een kerk en een hond werden gekopieerd om er dan een nieuw landschap en nieu we figmrenJqij teplaatsen. Desigr natuur- 'Brueghel' bleef haar, waarheid-intact en weer was'ieeii- schilderij Jdaar. Vaak vroegen de Brueghels andere schilders samen te werken. Jan schilderde een prachtige bloemen- en fruitguir- lande, collega Hendrick van Balen zette er de naakte nymfen en en geltjes in. Soms waren drie of vier schilders betrokken bij één schil derij. Het is lastig uit maken, wat in zulke gevallen nog gekopieerd is van vroegere stukken. foor Frits de Coninck 'tzou het de ironie van deze Do- Mnenta kunnen noemen, de Do- cumenta van de Frangaise Ca therine David. Om een echt schil derij te kunnen zien moet je naar de Neue Galerie, een van de grote museumruimtes waar vijf jaar len tijdens de Documenta Wi Jan Hoet de schilderijen en tekeningen van de muren spetter den. Nu is die Neue Galerie het gelijk onderkomen van de gro te Nederlandse en Vlaamse mees ters uit de 16de en 17de eeuw die jehoren tot de oude keurvorste kunstcollectie uit het slot Wlhelmshöhe dat hoog boven Kassei uitrijst. J" slot is nu in restauratie, van daar. Een paar schitterende Rem- Jrandts, doeken van Frans Hals, lubens en Brueghel hangen voor ev® in de Neue Galerie waar het ®der Jan Hoet gistte, zoals beel dende kunst altijd de gemoederen «ent te prikkelen. Jjaar op deze aflevering van de "ueumenta heerst rust. Het is er jiet zo opwindend als in de graf- °mbe. Er is eën hoop te zien, «aar in ieder gevat-geen schilde ken. Voor wie nog schilderkunst zien, zijn er gelukkig nog de "embrandts, maar dat is meer 'en kwestie van de ironische spe- rjnj van het toeval dan van een edoeling. Catherine David heeft INFORMATIE Van alle in De Stem gepubliceerde verken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organi- ötiezijn de publicatierechten gere ild met Beeldrecht te Amstelveen, "eze kunstenaars worden verzocht 'n verband met reproductie van hun verk in deze uitgave contact met Beeldrecht op te nemen. dat zeker niet zo bedoeld. Het lijkt er meer op dat zij de schil derkunst dood verklaard heeft. Hoe achterhaald dat ook klinkt. Hoe dan ook, deze tiende afleve ring van de vijfjaarlijkse Docu menta mist vitaliteit en wat je zou kunnen noemen artistieice energie. Wie in de midden-Duitse stad Kassei aankomt wordt door borden, affiches en spandoeken over en langs de weg naar het hart van de stad gevoerd en zo opmerkzaam gemaakt op de Do cumenta. Maar verder is er aan de buitenkant weinig van te mer ken. Die enorme grote, groene vlakte in het centrum die naar het dal van de Fuldarivier glooit en waarlangs de gebouwen staan waar de Documenta te zien is, is leeg, op wat terrasjes en sloffende mensen na. Geen beelden te zien, ook geen protestdemonstraties, geen anti-Documentamanifesta- ties, niks. En dat kan niet alleen aan de augustuswarmte liggen. Onder leiding van artistiek direc teur Rudi Fuchs begon Joseph Beuys hier in 1982 zijn veelom vattend 7000 eiken-project, on der Jan Hoet werd die enorme ruimte in beslag genomen door tal van installaties en door de he melbestormer van Jonathan Borofsky dat gelukkig door de gemeente Kassei is aangekocht en nu voor het Hauptbahnhof prijkt. Toen zag de vers aangeko men bezoeker ook een ontmoedi gende rij mensen staan voor iets wat na lang wachten een raadsel achtig beeld van Anish Kapoor bleek te zijn. De tegenstelling met nu is opval lend. Niks geen rij wachtenden. Het stationsgebouw, het mooie Fridericianum, het Ottoneum, de Documentahalle en de Orangerie, Frans West bekleedde de stoelen en maakte de debatzaal tot een kunstobject helemaal beneden aan het einde van die kunstvlakte, alles is op gewone wijze toegankelijk en al les herbergt op uiterst ordelijke manier wat Cathérine David ge selecteerd heeft. Zo te zien staat en hangt alles mooi op zijn plaats en is er niks wat zich buiten de orde begeeft. Dat heeft alles te maken met de nadrukkelijke bedoeling die Da vid met deze Documenta heeft. Kort gezegd wil ze de beeldende kunst van na het begin van de Koude Oorlog plaatsen in het daarbij behorende perspectief van politiek, economie, filosofie, sociale verandering en cultuur. Op zich is dat voor de Documenta niet zo'n vreemd uitgangspunt. In 1955 begon Arnold Bode uit Kas sei juist daar de eerste Documen ta als een artistieke boodschap van de vrije westerse wereld te genover het Oostblok. Het IJze ren Gordijn lag vlak achter Kas sei; daarmee was die Documenta ook een politiek gebaar. Maar de deling bestaat niet meer, en dus is die visie geschiedenis geworden. David heeft bij de ver schillende fasen van de geschie denis kunstenaars gezocht, in de ruimste zin van het woord. Zo heeft de Nederlandse architect Aldo van Eyck, die met zijn werk begon ten tijde van de eerste Do cumenta, een prominente plaats in het hoofdgebouw, het Frideri cianum. Er hangen vooral docu mentaire foto's van zijn werk en zijn inspiratiebronnen en korte statements die de principes ach ter zijn architectuur blootleggen. Problematischer vind ik de foto's van een andere Nederlander, Ed van der Elsken. De kwaliteit staat natuurlijk buiten kijf, maar dan wel de kwaliteit als nieuws- fotos. Ze brengen haarscherp een tijdgeest in beeld, maar of dat nu de aanwezigheid op de Documen ta rechtvaardigt? Het lijkt er veel op dat de gekozen kunst de theo rieën van David moet illustreren en legitimeren, en daar kun je grondig kritiek op hebben. Een artistiek directeur mag van alles bedoelen maar dan wel gedacht vanuit de kunst zelf, en niet om gekeerd. Theorie rond beeldende kunst ontstaat als het goed is achteraf. Hier stond die vooraf vast en de kunst wordt eraan aangepast. De catalogus, een vette, gewichtige bijbel, is de bron die alles verdui delijkt. Een geweldige geschiede nis, geweldig ook om te lezen, maar de kunst is toch onderge schikt. Ze mag pas betekenis krijgen in het nauwkeurig gecon strueerde intellectuele kader van Catherine David. Er is overigens genoeg moois en belangrijks te zien dat helemaal die uitleg niet nodig heeft. Van de Oostenrijkse Maria Lassnig (ge boren in 1919) hangen er aangrij pende tekeningen die haar ge zicht tot onderwerp hebben. Een vorm die vast in haar hand zit. Ze laten een getourmenteerd gezicht zien of een hoofd waarin op bere keningen zijn aangebracht als wil ze de werking van de geest met een potlood onderzoeken. De geest blijft, een raadsel, net als het gelaat van dit eigentijdse por tret dat meer vragen stelt dan antwoorden geeft. De Amerikaanse Nancy Spero (geboren in 1926: niet belangrijk maar wel typisch hoe relatief veel oudere kunstenaars door David geselecteerd zijn) geeft wel ui terst duidelijke boodschappen af in haar tekeningen. De woede over de bombardementen in Viet nam is nog altijd hevig voelbaar. Niet alleen toen, ook nu nog. Na tuurlijk spreekt daar een politiek standpunt uit maar in deze hefti ge vorm is die universeel en niet beperkt door de situatie van het moment. Van alle video-installaties is die van het duo Mike Kelley en Tony Oursler de meest sensationele. Aan het einde van de Documen tahalle hebben ze een Gesamt- kunstwerk geïnstalleerd van beelden, video's, foto's, geluid, tekeningen, voorwerpen, schilde ringen, films, gesprekken. Een paar kubieke meter ruimte waar in van alles gebeurt waar je voor al niet buiten kunt blijven. Alles daagt uit om deel te nemen en om alle zintuiglijke gewaarwordin gen in het eigen hoofd tot een grootse ervaring te verwerken. Indrukwekkend als altijd zijn de foto's van Jeff Wall. Hij heeft ze opgeblazen tot formaten van een aantal vierkante meter, maar al les blijft even scherp. Binnen een foto hebben alle dingen eenzelfde waarde. Ze zijn naast elkaar ge plaatst, een hiërarchie ontbreekt. Een mens op zijn foto, altijd wat onaanzienlijk en naamloos, is niet meer of belangrijker dan een ding. Door het beeld min of meer toevallig af te snijden lijkt het alsof de gefotografeerde ruimte buiten het beeld doorgaat en zo ook de kijker omsluit. Op een fo to van Jeff Wall wordt de kijker deelnemer, mede ook door het reusachtige formaat dat de foto's hier hebben. Daardoor werken die fotos als sculptuur, waar die enorme hoeveelheid fotos die el ders op de Documenta te zien is een sterk documentair en beperkt karakter hebben. Deze Documenta is er een van het gesproken en geschreven woord. Nooit eerder waren gidsen zo no dig en ze lopen er ook met bosjes. Heel veel gezelschappen bezoe kers die via het woord van de gids tot de kunst gebracht moeten worden. Veel mensen ook die met elkaar lopen te praten, een geroe zemoes dat alleen door de veel te talrijke video-installaties over stemd wordt. Video en film zijn inderdaad overdadig aanwezig. Als je ze allemaal helemaal uit wilt zien, ben je vele dagen bezig. Als je het bezoek aan de Docu menta begint daar waar het 42 jaar geleden ook begon, in het Fridericianum, dan is een video installatie ook het eerste wat je ziet. Oladélé Bamgboyé uit Nige ria laat daar op vier beeldscher men reportages uit Afrika zien. Wat ontbreekt is het gironummer van de NOVIB. Met die eigenlijk journalistieke productie is de toon gezet. In deze sfeer ontstaat de neiging om de vele foto's voor al documentair te bekijken en daarmee doe je er een aantal on recht, onder andere die in schit terende grijstonen van de Ameri kaan Robert Adams. Er zijn weinig echte beelden en zegge en schrijve maar één schil der, de zwarte Amerikaan Kenny Marshall. Alsof de schilderkunst nog steeds dood verklaard is, door David dan wel te verstaan. De vrijwel afwezige schilder kunst, de politieke bedoeling en de historische verwijzingen ma ken van deze Documenta een ar chaïsche manifestatie. Terug naar eind jaren '60. Voor elk van de 100 dagen dat de Documenta duurt, heeft David een spreker uitgenodigd. Elke dag een debat in de zaal die zelf tot kunstobject is gemaakt. De Duitse kunste naar Frans West heeft zich over de stoelen ontfermd en die een kleurrijke bekleding gegeven. En dat is een ander geval van ironie. De kunst wordt hier letterlijk ge bruikt om comfortabel te kunnen luisteren naar Het Woord dat zij delings ook over de beeldende kunst gaat. De Documenta in Kassei duurt tot 28 september en is elke dag toegankelijk. Algemeen informatienummer: 0049.561.707270

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23