ommodore failliet verklaard 'Het is te druk in de transportsector' De ruggengraat van de Nederlandse economie Fokker helpt Stork aan hogere winst [KB richt zijn eigen |lAO-verzekeraar op AMSDONK "ENDAAL en DENBOSCH [omputerverkoper heeft schuld van 70 miljoen gulden Bobo, de mooiste stoel van Nederland ^Hpri ECONOMIE A7 SPECIALITEITEN-CENTRUM p Chauffeur (M/V) OETSSALON MADE EZORGER ZORGËRS IlLN bezorgd over faillissementen Uitgever VNU voert winst behoorlijk op Weer meer winst voor Yan Leer 10! 'ïnanz AG Centrum van het Familiebedrijf in Tilburg wil 'economische supermacht' nader onderzoeken KOP MUNT Koelcool Vleesproducent daagt Oprah voor de rechter 27 AUGUSTUS 1997 A6 ISSTEM WOENSDAG 27 AUGUSTUS 1997 |0 e D A |0 0 f 0 0 0 0 e chiquita Chrysler Citicorp cons.edison digitequipm. dupont nemours docdata dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor fortune brands gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. itt industries klm airlines kpn merck co. mobil oil oce vd grinten omega financ. philips royal dutch sears roebuck shell tr. texaco inc. travelers unilever nv united techn. westinghouse whitman corp woolworth 14.12 35.75 134.69 30.69 45.12 65.50 17.62 89.31 66.31 62.38 44.12 35.19 64.12 66.25 62.94 62.62 104.88 30.88 36.12 38.00 93.50 74.56 121.50 35.50 74.19 52.31 59.56 41,12 114.31 66.25 217.00 79.38 25.75 24.75 24.00 14.06 35.94 132.56 I 30.88 44.38 65.19 17.31 88.94 65.56 61.88 3 44.69 35.19 63.44 65.06 62.94 62.44 103.31 30.44 35.25 37.50 91.62 73.94 121.50 35.50 73,38 51.69 57.44 40.81 115.00 64.88 216.25 78.44 25.94 ril'98 egen id. A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan /bieden f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 2,50 766 3,40 2,50 5,00 1177 2,00 1,70 5,00 2000 3,20 2,60 0,00 1824 1,60 1,30 a 5,00 6503 0,80 0,80 0,00 652 7,80 7,00 a 5,00 988 5,30 4,50 a ),00 2372 3,40 2,90 >,00 5316 2,00 1,90 a 3,00 645 1,50 1,50 ),00 896 5,00 4,30 >,00 847 21,80 a 20,50 2,50 943 13,80 12,80 0,00 1458 11,30 10,30 2,50 1334 1,70 2,20 >0,00 1230 1,80 b 2,30 b 0,00 12250 17,00 a 17,90 0,00 840 3,00 3,70 5,00 978 2,20 2,70 2,50 1657 9,10 9,70 0,00 638 13,20 13,80 0,00 1065 20,00 20,80 0,00 770 49,00 34,00 0,00 1524 14,00 9,40 a 0,00 1063 27,00 21,00 0,00 974 21,00 15,50 a 0,00 820 8,50 11,70 10,00 1530 25,00 36,00 b 0,00 1995 28,00 33,00 a 0,00 2174 50,00 a 62,00 b 4,00 3876 1,60 1,20 2,00 1336 4,30 3,30 4,00 777 3,60 4,30 37,50 1067 3,40 2,90 7,50 1412 2,10 b 2,70 0,00 736 5,20 4,70 0,00 1788 7,40 7,00 5,00 856 7,10 7,30 0,00 1644 5,20 4,80 5,00 667 8,20 8,60 0,00 983 8,10 6,50 0,00 703 8,60 10,00 5,00 1267 5,80 5,20 5,00 826 32,50 31,10 5,00 1010 5,30 4,00 b 5,00 1007 3,00 b 3,50 b 0,00 5550 15,50 15,00 5,00 3510 13,80 12,50 0,00 4408 44,90 42,00 15,00 1020 9,00 10,00 kt op korte termijn voor ongeveer 20 uur per week. met de nodige afwisseling en zulle lonlijk gesprek de details van deze doen. Stuur daarom snel uw hand-; >rzien van C.V. en recente Christiaens, :C Breda. OETSER (M) i.b.v. Rijbewijs-B. ).w., 18-20 jr., ervaring niet 17971 of 06-53950075. an onze krant DAGBLAD DE STEM m op zoek naar een i/v vanaf 15 jaar hebben wij een wijk vrij in een uitstekende vergoeding. Daar- rse voordelen voor bezorgers, zoals, zomer- en wintertoeslagen en owj Verder krijgt men een gratis kram ,J,. yiaiif i en bezorging ook een gratis Jl°' dan meteen: (076) 5 312 314. g van onze kranten BRABANTS DAGBLAD DE STEM zijn wij op oek naar eniqe i/v vanaf 15 jaar bben wij enige wijken vrij in een uitstekende vergoeding. Da?' 'se voordelen voor bezorgers, zoa zomer- en wintertoeslagen er o° Verder krijgt men een gratis wa' en bezorging ook een gratis tü° l dan meteen: (076) 5 312 314. [^en verslaggever jolle - Computerverkoper Commodore [gisteren failliet verklaard. De curato- Ljiebben de honderden personeelsleden Lieel ontslagen, maar de verwachting Lewettigd dat meer dan de helft ervan Idergebracht kan worden bij bedrijven delen van Commodore kopen. De Llse pc-keten Dynabyte is een van de Jflangrijkste gegadigden voor overname keen deel van Commodore. loiiunodore laat een schuld achter van 70 miljoen a. Gewone crediteuren maken geen enkele kans op een terugbetaling van hun geld, zo liet cu rator P. Heidinga gisteren weten. Hoeveel de Ra bobank, de huisbankier van de winkelketen, ver liest, wilde hij niet bekendmaken. De Zwolse pc-keten Dynabyte maakt een zeer goe de kans de helft van de ruim dertig Commodore winkels en de merknaam Commodore over te ne men. „We zijn elkaar behoorlijk dicht genaderd," verklaarde Heidinga. Het bod van Dynabyte wordt nog bestudeerd, maar zal hoogstwaarschijnlijk worden geaccepteerd. Commodore heeft onder an dere winkels in Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. Dynabyte kan door de overname van de Commo dore-winkels zijn winkelbestand in één klap ver dubbelen. Nu telt Dynabyte zeventien winkels en honderd personeelsleden. Er zijn ook partijen in de race voor delen van Com modore waarvoor Dynabyte geen interesse heeft, zoals voor de overgebleven winkels en de fabriek in Nieuw-Vennep. De Bossche computerfabrikant Tulip zou ook een van de gegadigden zijn. Eerder ketste een overname van Commodore door Tulip af na een uitgebreid boekenonderzoek, Hoewel de Tulipdirectie nooit heeft willen zeggen wat de re den voor het niet doorgaan van de overname is, heeft de schuld van 70 miljoen hoogstwaarschijn lijk de doorslag gegeven. Dit zou volgens ingewijden zijn gebeurd op aan drang van de commissarissen. Het wachten was immers op een Commodore in surseance of een failliet Commodore, zo luidde de redenering. Daardoor zou Tulip bij een overname een stuk goedkoper uit zijn. De Tulipdirectie heeft tot nu toe categorisch geweigerd de reden van de misluk te overname te noemen. De curatoren hebben maandag tot laat in de avond onderhandeld. Commodore, beter bekend onder de oude naam Escom Nederland, ging vorige week kopje onder door de te krappe marges en het in eenzakken van de vraag naar him pc's. Er werkten ruim driehonderd mensen in ruim dertig winkels en een pc-fabriek. Oorspronkelijk telde Commodore, nadat het ver zelfstandigd werd uit de failliet verklaarde Duitse moeder Escom, 450 mensen. De laatste maanden echter werd Commodore geconfronteerd met leeg loop. Maar liefst 140 werknemers kozen voor een andere werknemer. lift (anp) - MKB Nederland, De organisatie van kleine en Hddelgrote ondernemingen, richt een eigen verzekeringsmaat- Ijiappij op om het WAO-risico af te dekken. (organisatie vindt dat nodig, Idat binnenkort het risico voor Ijeidsongeschiktheid voor een liter deel bij de werkgever komt I. liggen. Volgens MKB Neder- |ud is het product precies afge- pmd op de noden van kleine be- pijren. I-1 januari 1998 verandert de Kit op de Arbeidsongeschiktheid ■grijpend. Voor de zieke werkne- lars verandert niets, maar voor Idememers wel. Zij moeten ui- lïlijk 1 oktober aangeven of zij portaan zelf het risico van loon- lorbetaling wensen te dragen of Itt zij in het bestaande systeem ■uilen blijven. Isbeide gevallen is het risico voor kleine bedrijven niet te overzien, stelt MKB Nederland. Als ze een zogeheten eigen-risieodrager worden, lopen ze de kans dat ze een werknemer die gehandicapt raakt vijf jaar lang 70 procent van het salaris moeten betalen. Maar ook in het publieke bestel krijgen ze te maken met meer risico. Dat kan volgens MKB Nederland op lopen tot 35.000 gulden extra per jaar voor een bedrijfje met vijf werknemers. Het principe van de nieuwe verzekeraar, die Assuron gaat heten, is dat de deelnemers in het publieke bestel blijven. Assu ron gaat dus niet de WAO verze keren, maar alleen het extra risico dat ontstaat. |inonze verslaggever Ireda - „Het klinkt cru. Maar als tien procent van het Neder- indse wagenpark in brand zou vliegen, zou het een stuk beter laan in de transportbranche," zegt J. den Otter, regiomapager pi ïrgrisport en Logistiek Nederland (TLN) in Breda. |8tn Otter doelt op de overcapaci- leit waarmee de Nederlandse isportsector kampt. TLN laakte maandag bekend dat het ffltal faillissementen in de bran- in het eerste kwartaal van |1997 sterk gestegen is: 43 tegen 25 eerste drie maanden vorig m Zuid-Holland (de be- transportprovincie) |ffoeide het aantal faillissementen zes naar zeventien). In Jloord-Brabant gingen zes bedrij- |im failliet (plus drie) en in Zee- d één (was nul). Daarnaast zijn I® de nodige bedrijven die een |iiillissement niet afwachten en sluiten. Hoe groot dat ■aantal is, is niet bekend. IMe concurrentie wordt genoemd Ills een van de hoofdredenen van ■ie faillissementen en de bedrijf- Isopheffingen. „De buitenlandse liwcurrentie is groot, maar de Itoacurrentie om de hoek is van |ainstens zo groot belang. De I om een transportbedrijf I It starten in Nederland is erg laag. IGaat er één failliet, dan staan er Ifei klaar om weer een nieuw be- Iwjf te beginnen." peen kleine tien jaar tijd groeide 't aantal transportondernemin- n in Nederland van 7.000 naar I U.OOO. Het gaat in veel gevallen I om 'eigen rijders', zelfstandige on- metners die met één vrachtwa- d een bedrijf beginnen. Zij be- Iwicurreren de grote bedrijven op Phjs en flexibiliteit. „Zeker in het Tja zijn ze bereid om lange da- ffl te werken tegen een relatief jp vergoeding," zegt Den Otter. I -Sommigen houden dat niet lang IH maar zetten in die tijd wel de Ijjfflkt onder druk." I "ffl Otter pleit ervoor dat nieuwe I '"dernemers met een gedegen be- I "njfeplan komen, zodat ze tegen leen reële kostprijs werken. Zo I Ven ze zelf langer in het zadel I wordt de markt niet 'bedorven'. I m de transportbranche gezond e maken, is echter ook de hulp de overheid nodig. Nu wordt de sector te veel als 'melkkö'ë',,ge- bruikt, vindt Den Otter. Hij doelt daarmee op diverse heffingen en belastingen die volgens hem one venredig zwaar op de branche drukken. Ook wordt te weinig rekening ge houden met de '24-uurs-econo- mie', waarmee de transportsector steeds meer geconfronteerd wordt. „De arbeidstijdenwet en de geluidshinderwet zijn daar on voldoende op aangepast," aldus Den Otter. „Kijk ook eens naar de stadsdistributie. De meeste bin nensteden mogen alleen van zeven tot negen uur 's morgens bevoor raad worden. Transporteurs heb ben daarom relatief veel vracht wagens nodig, waardoor de kos ten omhoog gejaagd worden." De Bredase ontwerper Gerard van den Berg heeft met deze stoel de Prijs voor het beste Neder landse Meubelontwerp 1997 gewonnen. De fauteuil 'Bobo' is een van de ongeveer 250 ontwerpen die in de race waren voor de Nederlandse Meubelprijzen. Ze bieden een overzicht van de nieuw ste meubels en prototypen. Bobo en de anderen zijn nog tot en met 7 september te zien in De Kunsthal in Rotterdam. foto anp Door onze redactie economie Haarlem - Uitgever VNU heeft, inclusief de verdiensten op de verkoop van een Ameri kaanse activiteit, de winst in de eerste helft van 1997 met 38 procent opgevoerd tot 197 mil joen gulden. Zonder die een malige bate van 21 miljoen kwam de winstgroei uit op 23 procent. De omzettoename bleef achter bij de winstontwikkeling. De omzet klom 13 procent tot 1,85 miljard gulden. Daaraan werd vijf pro centpunt bijgedragen voor wissel koers-schommelingen. Het Haar lemse uitgeversconcern, waartoe ook deze krant behoort, verwacht dat de winst voor buitengewone baten en lasten in de tweede helft - van dit jaar nog iets hoger zal uit pakken dan in de eerste zes maan den. Alleen de educatieve uitgaven za gen hun resultaat achterblijven bij die over 1996. Het grootst was de resultaat-toename bij uitgaven voor de zakelijke markt in zowel de VS als in Europa en bij de Eu ropese publiekstijdschriften. De laatste leveren met 109 miljoen re sultaat de grootste bijdrage. Aan loopkosten voor regionale com merciële televisie maakten dat de winst bij de dagbladen slechts matig groeide. De commerciële omroepTl/ëfBèTafig in dé Holland Medig groep met onder meer RTL-4 en -5 en Veronica) veran derde een verlies van 6 miljoen in een winstje van 4 miljoen. Amstelveen - Verpakkingsfabri- kant Van Leer heeft in de eerste helft van dit jaar de winst op nieuw fors zien toenemen. Ten opzichte van dezelfde periode van 1996 ging het resultaat met 20,5 procent omhoog van 45,4 miljoen naar 54,7 miljoen gulden. Van Leer verwacht dat de netto winst dit jaar zal groeien met een percentage dat dat van het eerste halfjaar zal benaderen of daar aan gelijk zal zijn. (ADVERTENTIE) I He*ï« P«tn-Stra$se 19 - CH-4051 Basil •«0 41/61 279 92 80 100 41/61 279 92 81 Het Nederlands be drijfsleven wordt be heerst door families. De familiebedrijven zorgen voor de helft van de to tale werkgelegenheid en nationaal inkomen. Het Centrum van het Fami liebedrijf in Tilburg wil de bedrijven voorzien van informatie, begelei den en onderzoeken. Door Wouter ter Haar De Nederlandse economie zou zonder familiebedrijven bij lan ge na niet zo succesvol zijn. Zonder bedrijven als Heineken, Bavaria, Heijmans of Baan zou er niet eens een poldermodel bestaan. Van de 5000 grootste bedrijven in het land is bijna de helft eigendom van families. De familiebedrijven zorgen voor de helft van de totale werkgele genheid en brengen zo ongeveer de helft van het nationaal inko men bijeen. Familiebedrijven zijn de ruggengraat van de Ne derlandse economie. Volgens Albert Jan Thomassen, directeur van het Centrum van het Familiebedrijf in Tilburg, is er behalve bovenstaande cijfers maar weinig bekend over de fa miliebedrijven. „In de jaren zestig en zeventig werd er al vrij vies tegen ondernemers aangekeken. Familiebedrijven Albert Jan Thomassen: 'Een directeur van een familiebedrijf zal veel vaker het goede voorbeeld geven voor de overige werkne mers'. foto van eijndhoven hielden daarom maar. helemaal hun mond. Tegenwoordig heeft het familiebedrijf een heel an der imago gekregen. Zeker om dat er heel wat familiebedrijven zijn die heel succesvol opere ren." Prangende vragen Eerder dit jaar werd het Cen trum van het Familiebedrijf op gezet. Initiatiefnemers zijn ac countantskantoor BDO Camp- sobers, ING Bank en de Katho lieke Universiteit Brabant. Vol gens Thomassen hebben de eer ste twee partijen het initiatief genomen, omdat zij steeds va ker geconfronteerd werden met prangende vragen van familie bedrijven. De KUB verleent het centrum tal van faciliteiten, zo als bijvoorbeeld onderdak en studenten voor het doen van on derzoek. Het Centrum van het Familie bedrijf wil onderzoek verrich ten naar de familiebedrijven in Nederland. Daarnaast wil het informatie en kennis verschaf fen aan familiebedrijven door seminars, publicaties en oplei dingen. Directeur Thomassen: „Wij willen een onafhankelijk informatiecentrum worden voor en over familiebedrijven. Ook zou ik het plezierig vinden als we in de toekomst gezien worden als de belangenorgani satie van familiebedrijven." Opvolging Familiebedrijven - bedrijven waarvan de aandelen voor meer dan vijftig procent in handen van de familie zijn en waarvan ten minste één familielid in de directie zit - ondervinden in hun dagelijks functioneren nog al wat problemen. De opvolging is een van de grootste. Een an der is het behouden van mana gers die niet tot de familie be horen. „Die managers weten dat ze nooit de echte top berei ken, omdat er altijd een lid van de familie op die ene stoel zit. Die mannen of vrouwen gaan elders kijken, waardoor goede en waardevolle krachten verlo ren kunnen gaan." Ook de zeggenschap van niet- familieleden is nogal eens een heikel punt. „We horen wel eens de kritiek dat anderen - niet- familieleden - maar heel wei nig inspraak hebben, omdat de beslissingen al vaak binnen de familie zijn genomen. Dat is iets waar leiders van een familiebe drijf ook goed over na moeten denken. Ze moeten meer in het belang van het bedrijf denken en niet alleen in het belang van de familie. Toch heeft het familiebedrijf onmiskenbaar een aantal voor delen ten opzichte van andere bedrijven, meent Thomassen. Het belangrijkste: familiebe drijven zijn veel meer bezig met de lange termijn. „Families zijn veel meer geneigd om te denken dat het bedrijf over tien, twin tig jaar ook nog een goede bo terham moet opleveren. Niet- familiebedrijven zullen veel lie ver constant winst willen zien." Ook de betrokkenheid noemt Thomassen een groot voordeel. „Een directeur van een familie bedrijf zal veel vaker het goede voorbeeld geven voor de overige werknemers. Zeker als de naam van de familie nauw betrokken is bij het bedrijf zal niemand de naam te grabbel willen gooien. Vaak wordt er ook extra moeite gedaan om kleine problemen op te lossen." Nadelen Maar nadelen zijn er natuurlijk ook. Thomassen noemt vooral de automatische opvolging het grootste nadeel van een familie bedrijf. „Dat is gegroeid uit de agrarische sector, waar de oud ste zoon automatisch het be drijf overnam. Gelukkig is dat aan het veranderen. Steeds va ker wordt gedacht: 'De juiste persoon aan de top'." Ook de hoge mate van emotio nele betrokkenheid kan een na deel zijn. „Vaak bemoeien te ruggetreden familieleden zich nog met de gang van zaken in het bedrijf, omdat ze geen af scheid kunnen nemen. Kan heel hinderlijk zijn voor de nieuwe generatie." Wat zou lekkerder zijn, een gezonde portie seks of een Mag num? Toen ik nog jong was, had ik het wel geweten. Maar ja, je wordt ouder en bij een tempe ratuur van dertig graden en een luchtvochtigheid van dik negentig procent ga je toch twijfelen. Nou ben ik natuurlijk van vroeger. 'Alle leuke jongens willen vrijen', zong Gonnie Baars in de jaren zestig nog. Dertig jaar later slaat ze de plank aardig mis. De jonge vi riele man laat in dit fin de siè cle zijn liefde door de maag gaan. Waar moet dat naar toe? Neem nou de ijsreclame van deze zomer. We zien een jon gen en een meisje hevig vrijen op het strand. Opgewonden verlangen zij naar het moment van intens genot, van het mo ment suprème. Zelfs op dit mo ment blijven zij echter - ver standig, verstandig- voorge programmeerd door een over dosis aan Postbus 51-voorlich- ting. Niet vrijen - let eens op de ontwikkeling van dat woord: eerst was vrijen ge woon Frans zoenen, vervol gens een eufemisme voor co puleren, wat op zich weer een wetenschappelijke omleiding was om niet de platte woorden te gebruiken, en nu in de di recte jongeren-marketing die heldere woorden weer wel worden gebruikt, is vrijen weer onschuldig, behalve dan in de overheidscampagne vei lig vrijen - niet vrijen dus zon der condoom. De jongen onderbreekt de vrijpartij om in de strandtent een kapotje (eigenlijk een heel raar woord, vindt u niet?) uit de muur te trekken. Maar in die tien meter tussen zijn aller liefste te plukken blom en de automaat moet zijn aandacht ergens zijn verslapt. Naast de condomerie hangt een ijs-kast. Hij heeft één munt bij zich. We zien hem twijfelen. Twijfelen? Tussen een portie zomerseks en een calorieën- bom? Is die jongen nou mes jokke geworden? Ja dus. Hij gooit zijn riks in de ijsautomaat, trekt een Mag num en begint daar zwaar ver- Door Willem Reijn lekkerd aan te likken. Het meisje hunkert in bittere kou de. Kijk, daar snap ik dus hele maal niks van. Het is zelfs ui termate onelegant van deze jonge consument, want hij zou dat ijsje toch kunnen delen met zijn meisje? Maar dat doet deze aso-macho-rambo niet. Of zou het een teken des tijds zijn? De kwaliteit van het zaad is desastreus aangetast in de jaren negentig. Of zou een diepgewortelde faalangst de hedendaagse man in een im- potent-makende wurggreep houden? Voor de vakantie heb ik een halve meter aan tijdschriften aangeschaft en na lezing moet ik zeggen: met de zware eisen die de huidige jon ge generatie vrouwen aan de tegenwoordige mannelijke minnaar stelt, wordt zo'n ijs koude likstok opeens een inte ressant alternatief. Geen ge zeur achteraf, geen klachten en je bent wel heel cool als je de verleiding weet te weer staan. Want niet alleen Magnums blijken aantrekkelijker dan bereidwillige dames. Een ge zond typje in bikini lokt een jongen in haar bootje. Dik feest, denk je dan en je ver wacht dat het scheepje alras op de zwoele baren gaat dei nen. Niks hoor. De jongen steekt een bevroren Mars in zijn mond, tot verbijstering van zijn dametje. Als een jongen van deze tijd moet kiezen tussen een smach tend meisje en een machtig ijs je, kiest hij voor het laatste. Dat moet vooral de vrouwen toch te denken geven. Van onze verslaggever Naarden - Fokker Aviation, de onderneming waarin vorig jaar de gezonde delen van het failliete Fokker werden onderge bracht, zal de winst dit jaar flink zien stijgen. Vórig jaar droeg Aviation (in tien maanden) voor 10 miljoen gulden bij aan de winst van de nieuwe moeder Stork. In 1997 zal deze winst op ongeveer 40 miljoen gulden uitkomen. Volgens bestuursvoorzitter J. Ho- vers van Stork voldoet Fokker Aviation inmiddels aan de rende mentseisen van het Stork-con- cern: de bruto-winst moet vijf procent van de omzet bedragen. De omzet van Aviation zal dit jaar naar verwachting 800 mil joen gulden zijn. „Uitgaande van onze rendementseisen kom je dan inderdaad op een winst van zo'n 40 miljoen uit," bevestigt Hovers. Hij zei dit gisteren in een toelich ting op de halfjaarcijfers van het Naardense concern. Stork (ma chinebouw, installatie) zag de netto-winst in de eerste helft van 1997 met ruim de helft stijgen tot 65 miljoen gulden. Stork nam vorig jaar Fokker Aviation over, waartoe onder meer Fokker Elmo en Fokker Ser vices in Woensdrecht behoren. Aviation telde in 1996 voor een kleine tien maanden mee in de cijfers van Stork. De omzet van Aviation was in de tien maanden 550 miljoen gulden, de winst 10 miljoen gulden. „Er is dit jaar duidelijk sprake van groei en de Fokker-bedrijven zijn geleidelijk aan anders in de markt gepositioneerd. Dat begint zijn vruchten af te werpen," ver klaarde Hovers. Evenals in 1996 zal dit jaar de bruto- en netto winst van Aviation gelijk zijn, omdat verliezen uit het verleden fiscaal aftrekbaar zijn. Ook als geheel kende Stork een 'gunstig halfjaar'. De nettowinst bedroeg in de eerste zes maanden 65,4 miljoen gulden. In de eerste jaarhelft van 1996 was dat 40,4 miljoen gulden. Daarbij moet wel worden aangetekend dat Stork op een andere rapportage over is ge gaan, waardoor de eerste helft van 1996 twee weken korter was. Een verschil met het vorige half jaar is verder dat de resultaten van Fokker Aviation toen maar voor enkele maanden meetelden. Over heel 1997 zal de winst dan ook minder hard stijgen. Niette min mikt Stork op een 'sterke stijging' van het netto-resultaat. „Een groei van 20 a 30 procent," aldus Hovers. Het bedrijfsresultaat van Stork bedroeg het afgelopen half jaar 96 miljoen gulden op een omzet van 2,081 miljard gulden. De business unit Textile and Paper Printing (machines voor textiel- en papier- druk) leverde met 36 miljoen gul den de grootste bijdrage aan het bedrijfsresultaat. De business unit Food Processing and Packaging zag het resultaat stijgen van 8 miljoen tot 12 mil joen gulden. Tot deze sector hoort onder andere Stork BP&L in Raamsdonksveer. In deze onder neming (400 werknemers) zijn be gin dit jaar Stork Conveyer Sys tems BV in Raamsdonksveer, Stork Biviator in Raamsdonks veer en Stork Bepak BV in Utrecht gefuseerd. De fusie brengt zoveel kosten met zich mee dat in Raamsdonksveer nog geen winst wordt gemaakt, aldus Ho- vers. De bedrijven van Fokker Avia tion zijn ingebracht in de twee business units Industrial Compo nents en Technical Services. Bei de boekten hogere resultaten, maar Services had te lijden onder zware verliezen (10 miljoen gul den) bij de buitenlandse monta ge-activiteiten. Stork is actief be zig deze activiteiten de saneren en te desinvesteren. De effectenbeurs reageerde posi tief op de cijfers. Het aandeel Stork sloot in een negatief ge stemde markt 3,10 gulden hoger op 85,70 gulden. Washington - Een van de grootste Amerikaanse rund vleesproducenten gaat de tv- presentatrice Oprah Winfrey voor de rechter slepen. De fabrikant is woedend over negatieve uitlatingen in haar veelbekeken praatprogram ma. Oprah zei tegen het pu bliek dat de gekke-koeien- ziekte BSE de grootste be dreiging voor de volksge zondheid in Europa vormde sinds de ontploffing van de kernreactor in Tsjernobyl. „Ik zet geen hap meer in een hamburger," verklaarde ze vol afschuw. De hamburger producent legt een miljoe nenclaim neer. I I I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7