ommodore failliet verklaard
'Het is te druk in
de transportsector'
De ruggengraat van de Nederlandse economie
Fokker helpt Stork
aan hogere winst
[KB richt zijn eigen
|lAO-verzekeraar op
AMSDONK
"ENDAAL en
DENBOSCH
[omputerverkoper heeft schuld van 70 miljoen gulden
Bobo, de mooiste stoel van Nederland
^Hpri
ECONOMIE
A7
SPECIALITEITEN-CENTRUM
p Chauffeur (M/V)
OETSSALON MADE
EZORGER
ZORGËRS
IlLN bezorgd over faillissementen
Uitgever VNU
voert winst
behoorlijk op
Weer meer winst
voor Yan Leer
10!
'ïnanz AG
Centrum van het Familiebedrijf in Tilburg wil 'economische supermacht' nader onderzoeken
KOP MUNT
Koelcool
Vleesproducent
daagt Oprah
voor de rechter
27 AUGUSTUS 1997 A6 ISSTEM
WOENSDAG 27 AUGUSTUS 1997
|0 e
D A
|0
0 f
0
0
0
0 e
chiquita
Chrysler
Citicorp
cons.edison
digitequipm.
dupont nemours
docdata
dow chemical
eastman kodak
exxon corp
ford motor
fortune brands
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.mach.
itt industries
klm airlines
kpn
merck co.
mobil oil
oce vd grinten
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
shell tr.
texaco inc.
travelers
unilever nv
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
14.12
35.75
134.69
30.69
45.12
65.50
17.62
89.31
66.31
62.38
44.12
35.19
64.12
66.25
62.94
62.62
104.88
30.88
36.12
38.00
93.50
74.56
121.50
35.50
74.19
52.31
59.56
41,12
114.31
66.25
217.00
79.38
25.75
24.75
24.00
14.06
35.94
132.56 I
30.88
44.38
65.19
17.31
88.94
65.56
61.88 3
44.69
35.19
63.44
65.06
62.94
62.44
103.31
30.44
35.25
37.50
91.62
73.94
121.50
35.50
73,38
51.69
57.44
40.81
115.00
64.88
216.25
78.44
25.94
ril'98
egen
id.
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan /bieden
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
2,50
766
3,40
2,50
5,00
1177
2,00
1,70
5,00
2000
3,20
2,60
0,00
1824
1,60
1,30 a
5,00
6503
0,80
0,80
0,00
652
7,80
7,00 a
5,00
988
5,30
4,50 a
),00
2372
3,40
2,90
>,00
5316
2,00
1,90 a
3,00
645
1,50
1,50
),00
896
5,00
4,30
>,00
847
21,80
a
20,50
2,50
943
13,80
12,80
0,00
1458
11,30
10,30
2,50
1334
1,70
2,20
>0,00
1230
1,80
b
2,30 b
0,00
12250
17,00
a
17,90
0,00
840
3,00
3,70
5,00
978
2,20
2,70
2,50
1657
9,10
9,70
0,00
638
13,20
13,80
0,00
1065
20,00
20,80
0,00
770
49,00
34,00
0,00
1524
14,00
9,40 a
0,00
1063
27,00
21,00
0,00
974
21,00
15,50 a
0,00
820
8,50
11,70
10,00
1530
25,00
36,00 b
0,00
1995
28,00
33,00 a
0,00
2174
50,00
a
62,00 b
4,00
3876
1,60
1,20
2,00
1336
4,30
3,30
4,00
777
3,60
4,30
37,50
1067
3,40
2,90
7,50
1412
2,10
b
2,70
0,00
736
5,20
4,70
0,00
1788
7,40
7,00
5,00
856
7,10
7,30
0,00
1644
5,20
4,80
5,00
667
8,20
8,60
0,00
983
8,10
6,50
0,00
703
8,60
10,00
5,00
1267
5,80
5,20
5,00
826
32,50
31,10
5,00
1010
5,30
4,00 b
5,00
1007
3,00
b
3,50 b
0,00
5550
15,50
15,00
5,00
3510
13,80
12,50
0,00
4408
44,90
42,00
15,00
1020
9,00
10,00
kt op korte termijn
voor ongeveer 20 uur per week.
met de nodige afwisseling en zulle
lonlijk gesprek de details van deze
doen. Stuur daarom snel uw hand-;
>rzien van C.V. en recente
Christiaens,
:C Breda.
OETSER (M) i.b.v. Rijbewijs-B.
).w., 18-20 jr., ervaring niet
17971 of 06-53950075.
an onze krant DAGBLAD DE STEM
m op zoek naar een
i/v vanaf 15 jaar
hebben wij een wijk vrij in
een uitstekende vergoeding. Daar-
rse voordelen voor bezorgers, zoals,
zomer- en wintertoeslagen en owj
Verder krijgt men een gratis kram
,J,. yiaiif i
en bezorging ook een gratis Jl°'
dan meteen: (076) 5 312 314.
g van onze kranten BRABANTS
DAGBLAD DE STEM zijn wij op
oek naar eniqe
i/v vanaf 15 jaar
bben wij enige wijken vrij in
een uitstekende vergoeding. Da?'
'se voordelen voor bezorgers, zoa
zomer- en wintertoeslagen er o°
Verder krijgt men een gratis wa'
en bezorging ook een gratis tü° l
dan meteen: (076) 5 312 314.
[^en verslaggever
jolle - Computerverkoper Commodore
[gisteren failliet verklaard. De curato-
Ljiebben de honderden personeelsleden
Lieel ontslagen, maar de verwachting
Lewettigd dat meer dan de helft ervan
Idergebracht kan worden bij bedrijven
delen van Commodore kopen. De
Llse pc-keten Dynabyte is een van de
Jflangrijkste gegadigden voor overname
keen deel van Commodore.
loiiunodore laat een schuld achter van 70 miljoen
a. Gewone crediteuren maken geen enkele
kans op een terugbetaling van hun geld, zo liet cu
rator P. Heidinga gisteren weten. Hoeveel de Ra
bobank, de huisbankier van de winkelketen, ver
liest, wilde hij niet bekendmaken.
De Zwolse pc-keten Dynabyte maakt een zeer goe
de kans de helft van de ruim dertig Commodore
winkels en de merknaam Commodore over te ne
men. „We zijn elkaar behoorlijk dicht genaderd,"
verklaarde Heidinga. Het bod van Dynabyte wordt
nog bestudeerd, maar zal hoogstwaarschijnlijk
worden geaccepteerd. Commodore heeft onder an
dere winkels in Tilburg, Eindhoven en Den Bosch.
Dynabyte kan door de overname van de Commo
dore-winkels zijn winkelbestand in één klap ver
dubbelen. Nu telt Dynabyte zeventien winkels en
honderd personeelsleden.
Er zijn ook partijen in de race voor delen van Com
modore waarvoor Dynabyte geen interesse heeft,
zoals voor de overgebleven winkels en de fabriek
in Nieuw-Vennep. De Bossche computerfabrikant
Tulip zou ook een van de gegadigden zijn. Eerder
ketste een overname van Commodore door Tulip af
na een uitgebreid boekenonderzoek, Hoewel de
Tulipdirectie nooit heeft willen zeggen wat de re
den voor het niet doorgaan van de overname is,
heeft de schuld van 70 miljoen hoogstwaarschijn
lijk de doorslag gegeven.
Dit zou volgens ingewijden zijn gebeurd op aan
drang van de commissarissen. Het wachten was
immers op een Commodore in surseance of een
failliet Commodore, zo luidde de redenering.
Daardoor zou Tulip bij een overname een stuk
goedkoper uit zijn. De Tulipdirectie heeft tot nu
toe categorisch geweigerd de reden van de misluk
te overname te noemen.
De curatoren hebben maandag tot laat in de avond
onderhandeld. Commodore, beter bekend onder de
oude naam Escom Nederland, ging vorige week
kopje onder door de te krappe marges en het in
eenzakken van de vraag naar him pc's. Er werkten
ruim driehonderd mensen in ruim dertig winkels
en een pc-fabriek.
Oorspronkelijk telde Commodore, nadat het ver
zelfstandigd werd uit de failliet verklaarde Duitse
moeder Escom, 450 mensen. De laatste maanden
echter werd Commodore geconfronteerd met leeg
loop. Maar liefst 140 werknemers kozen voor een
andere werknemer.
lift (anp) - MKB Nederland, De organisatie van kleine en
Hddelgrote ondernemingen, richt een eigen verzekeringsmaat-
Ijiappij op om het WAO-risico af te dekken.
(organisatie vindt dat nodig,
Idat binnenkort het risico voor
Ijeidsongeschiktheid voor een
liter deel bij de werkgever komt
I. liggen. Volgens MKB Neder-
|ud is het product precies afge-
pmd op de noden van kleine be-
pijren.
I-1 januari 1998 verandert de
Kit op de Arbeidsongeschiktheid
■grijpend. Voor de zieke werkne-
lars verandert niets, maar voor
Idememers wel. Zij moeten ui-
lïlijk 1 oktober aangeven of zij
portaan zelf het risico van loon-
lorbetaling wensen te dragen of
Itt zij in het bestaande systeem
■uilen blijven.
Isbeide gevallen is het risico voor
kleine bedrijven niet te overzien,
stelt MKB Nederland. Als ze een
zogeheten eigen-risieodrager
worden, lopen ze de kans dat ze
een werknemer die gehandicapt
raakt vijf jaar lang 70 procent van
het salaris moeten betalen. Maar
ook in het publieke bestel krijgen
ze te maken met meer risico. Dat
kan volgens MKB Nederland op
lopen tot 35.000 gulden extra per
jaar voor een bedrijfje met vijf
werknemers. Het principe van de
nieuwe verzekeraar, die Assuron
gaat heten, is dat de deelnemers in
het publieke bestel blijven. Assu
ron gaat dus niet de WAO verze
keren, maar alleen het extra risico
dat ontstaat.
|inonze verslaggever
Ireda - „Het klinkt cru. Maar als tien procent van het Neder-
indse wagenpark in brand zou vliegen, zou het een stuk beter
laan in de transportbranche," zegt J. den Otter, regiomapager
pi ïrgrisport en Logistiek Nederland (TLN) in Breda.
|8tn Otter doelt op de overcapaci-
leit waarmee de Nederlandse
isportsector kampt. TLN
laakte maandag bekend dat het
ffltal faillissementen in de bran-
in het eerste kwartaal van
|1997 sterk gestegen is: 43 tegen 25
eerste drie maanden vorig
m Zuid-Holland (de be-
transportprovincie)
|ffoeide het aantal faillissementen
zes naar zeventien). In
Jloord-Brabant gingen zes bedrij-
|im failliet (plus drie) en in Zee-
d één (was nul). Daarnaast zijn
I® de nodige bedrijven die een
|iiillissement niet afwachten en
sluiten. Hoe groot dat
■aantal is, is niet bekend.
IMe concurrentie wordt genoemd
Ills een van de hoofdredenen van
■ie faillissementen en de bedrijf-
Isopheffingen. „De buitenlandse
liwcurrentie is groot, maar de
Itoacurrentie om de hoek is van
|ainstens zo groot belang. De
I om een transportbedrijf
I It starten in Nederland is erg laag.
IGaat er één failliet, dan staan er
Ifei klaar om weer een nieuw be-
Iwjf te beginnen."
peen kleine tien jaar tijd groeide
't aantal transportondernemin-
n in Nederland van 7.000 naar
I U.OOO. Het gaat in veel gevallen
I om 'eigen rijders', zelfstandige on-
metners die met één vrachtwa-
d een bedrijf beginnen. Zij be-
Iwicurreren de grote bedrijven op
Phjs en flexibiliteit. „Zeker in het
Tja zijn ze bereid om lange da-
ffl te werken tegen een relatief
jp vergoeding," zegt Den Otter.
I -Sommigen houden dat niet lang
IH maar zetten in die tijd wel de
Ijjfflkt onder druk."
I "ffl Otter pleit ervoor dat nieuwe
I '"dernemers met een gedegen be-
I "njfeplan komen, zodat ze tegen
leen reële kostprijs werken. Zo
I Ven ze zelf langer in het zadel
I wordt de markt niet 'bedorven'.
I m de transportbranche gezond
e maken, is echter ook de hulp
de overheid nodig. Nu wordt
de sector te veel als 'melkkö'ë',,ge-
bruikt, vindt Den Otter. Hij doelt
daarmee op diverse heffingen en
belastingen die volgens hem one
venredig zwaar op de branche
drukken.
Ook wordt te weinig rekening ge
houden met de '24-uurs-econo-
mie', waarmee de transportsector
steeds meer geconfronteerd
wordt. „De arbeidstijdenwet en
de geluidshinderwet zijn daar on
voldoende op aangepast," aldus
Den Otter. „Kijk ook eens naar de
stadsdistributie. De meeste bin
nensteden mogen alleen van zeven
tot negen uur 's morgens bevoor
raad worden. Transporteurs heb
ben daarom relatief veel vracht
wagens nodig, waardoor de kos
ten omhoog gejaagd worden."
De Bredase ontwerper Gerard van den Berg heeft met deze stoel de Prijs voor het beste Neder
landse Meubelontwerp 1997 gewonnen. De fauteuil 'Bobo' is een van de ongeveer 250 ontwerpen
die in de race waren voor de Nederlandse Meubelprijzen. Ze bieden een overzicht van de nieuw
ste meubels en prototypen. Bobo en de anderen zijn nog tot en met 7 september te zien in De
Kunsthal in Rotterdam. foto anp
Door onze redactie economie
Haarlem - Uitgever VNU
heeft, inclusief de verdiensten
op de verkoop van een Ameri
kaanse activiteit, de winst in
de eerste helft van 1997 met 38
procent opgevoerd tot 197 mil
joen gulden. Zonder die een
malige bate van 21 miljoen
kwam de winstgroei uit op 23
procent.
De omzettoename bleef achter bij
de winstontwikkeling. De omzet
klom 13 procent tot 1,85 miljard
gulden. Daaraan werd vijf pro
centpunt bijgedragen voor wissel
koers-schommelingen. Het Haar
lemse uitgeversconcern, waartoe
ook deze krant behoort, verwacht
dat de winst voor buitengewone
baten en lasten in de tweede helft -
van dit jaar nog iets hoger zal uit
pakken dan in de eerste zes maan
den.
Alleen de educatieve uitgaven za
gen hun resultaat achterblijven
bij die over 1996. Het grootst was
de resultaat-toename bij uitgaven
voor de zakelijke markt in zowel
de VS als in Europa en bij de Eu
ropese publiekstijdschriften. De
laatste leveren met 109 miljoen re
sultaat de grootste bijdrage. Aan
loopkosten voor regionale com
merciële televisie maakten dat de
winst bij de dagbladen slechts
matig groeide. De commerciële
omroepTl/ëfBèTafig in dé Holland
Medig groep met onder meer
RTL-4 en -5 en Veronica) veran
derde een verlies van 6 miljoen in
een winstje van 4 miljoen.
Amstelveen - Verpakkingsfabri-
kant Van Leer heeft in de eerste
helft van dit jaar de winst op
nieuw fors zien toenemen. Ten
opzichte van dezelfde periode
van 1996 ging het resultaat met
20,5 procent omhoog van 45,4
miljoen naar 54,7 miljoen gulden.
Van Leer verwacht dat de netto
winst dit jaar zal groeien met een
percentage dat dat van het eerste
halfjaar zal benaderen of daar
aan gelijk zal zijn.
(ADVERTENTIE)
I He*ï« P«tn-Stra$se 19 - CH-4051 Basil
•«0 41/61 279 92 80
100 41/61 279 92 81
Het Nederlands be
drijfsleven wordt be
heerst door families. De
familiebedrijven zorgen
voor de helft van de to
tale werkgelegenheid en
nationaal inkomen. Het
Centrum van het Fami
liebedrijf in Tilburg wil
de bedrijven voorzien
van informatie, begelei
den en onderzoeken.
Door Wouter ter Haar
De Nederlandse economie zou
zonder familiebedrijven bij lan
ge na niet zo succesvol zijn.
Zonder bedrijven als Heineken,
Bavaria, Heijmans of Baan zou
er niet eens een poldermodel
bestaan. Van de 5000 grootste
bedrijven in het land is bijna de
helft eigendom van families. De
familiebedrijven zorgen voor de
helft van de totale werkgele
genheid en brengen zo ongeveer
de helft van het nationaal inko
men bijeen. Familiebedrijven
zijn de ruggengraat van de Ne
derlandse economie.
Volgens Albert Jan Thomassen,
directeur van het Centrum van
het Familiebedrijf in Tilburg, is
er behalve bovenstaande cijfers
maar weinig bekend over de fa
miliebedrijven. „In de jaren
zestig en zeventig werd er al
vrij vies tegen ondernemers
aangekeken. Familiebedrijven
Albert Jan Thomassen: 'Een directeur van een familiebedrijf zal
veel vaker het goede voorbeeld geven voor de overige werkne
mers'. foto van eijndhoven
hielden daarom maar. helemaal
hun mond. Tegenwoordig heeft
het familiebedrijf een heel an
der imago gekregen. Zeker om
dat er heel wat familiebedrijven
zijn die heel succesvol opere
ren."
Prangende vragen
Eerder dit jaar werd het Cen
trum van het Familiebedrijf op
gezet. Initiatiefnemers zijn ac
countantskantoor BDO Camp-
sobers, ING Bank en de Katho
lieke Universiteit Brabant. Vol
gens Thomassen hebben de eer
ste twee partijen het initiatief
genomen, omdat zij steeds va
ker geconfronteerd werden met
prangende vragen van familie
bedrijven. De KUB verleent het
centrum tal van faciliteiten, zo
als bijvoorbeeld onderdak en
studenten voor het doen van on
derzoek.
Het Centrum van het Familie
bedrijf wil onderzoek verrich
ten naar de familiebedrijven in
Nederland. Daarnaast wil het
informatie en kennis verschaf
fen aan familiebedrijven door
seminars, publicaties en oplei
dingen. Directeur Thomassen:
„Wij willen een onafhankelijk
informatiecentrum worden
voor en over familiebedrijven.
Ook zou ik het plezierig vinden
als we in de toekomst gezien
worden als de belangenorgani
satie van familiebedrijven."
Opvolging
Familiebedrijven - bedrijven
waarvan de aandelen voor meer
dan vijftig procent in handen
van de familie zijn en waarvan
ten minste één familielid in de
directie zit - ondervinden in
hun dagelijks functioneren nog
al wat problemen. De opvolging
is een van de grootste. Een an
der is het behouden van mana
gers die niet tot de familie be
horen. „Die managers weten
dat ze nooit de echte top berei
ken, omdat er altijd een lid van
de familie op die ene stoel zit.
Die mannen of vrouwen gaan
elders kijken, waardoor goede
en waardevolle krachten verlo
ren kunnen gaan."
Ook de zeggenschap van niet-
familieleden is nogal eens een
heikel punt. „We horen wel eens
de kritiek dat anderen - niet-
familieleden - maar heel wei
nig inspraak hebben, omdat de
beslissingen al vaak binnen de
familie zijn genomen. Dat is iets
waar leiders van een familiebe
drijf ook goed over na moeten
denken. Ze moeten meer in het
belang van het bedrijf denken
en niet alleen in het belang van
de familie.
Toch heeft het familiebedrijf
onmiskenbaar een aantal voor
delen ten opzichte van andere
bedrijven, meent Thomassen.
Het belangrijkste: familiebe
drijven zijn veel meer bezig met
de lange termijn. „Families zijn
veel meer geneigd om te denken
dat het bedrijf over tien, twin
tig jaar ook nog een goede bo
terham moet opleveren. Niet-
familiebedrijven zullen veel lie
ver constant winst willen zien."
Ook de betrokkenheid noemt
Thomassen een groot voordeel.
„Een directeur van een familie
bedrijf zal veel vaker het goede
voorbeeld geven voor de overige
werknemers. Zeker als de naam
van de familie nauw betrokken
is bij het bedrijf zal niemand de
naam te grabbel willen gooien.
Vaak wordt er ook extra moeite
gedaan om kleine problemen op
te lossen."
Nadelen
Maar nadelen zijn er natuurlijk
ook. Thomassen noemt vooral
de automatische opvolging het
grootste nadeel van een familie
bedrijf. „Dat is gegroeid uit de
agrarische sector, waar de oud
ste zoon automatisch het be
drijf overnam. Gelukkig is dat
aan het veranderen. Steeds va
ker wordt gedacht: 'De juiste
persoon aan de top'."
Ook de hoge mate van emotio
nele betrokkenheid kan een na
deel zijn. „Vaak bemoeien te
ruggetreden familieleden zich
nog met de gang van zaken in
het bedrijf, omdat ze geen af
scheid kunnen nemen. Kan heel
hinderlijk zijn voor de nieuwe
generatie."
Wat zou lekkerder zijn,
een gezonde portie
seks of een Mag
num?
Toen ik nog jong was, had ik
het wel geweten. Maar ja, je
wordt ouder en bij een tempe
ratuur van dertig graden en
een luchtvochtigheid van dik
negentig procent ga je toch
twijfelen.
Nou ben ik natuurlijk van
vroeger. 'Alle leuke jongens
willen vrijen', zong Gonnie
Baars in de jaren zestig nog.
Dertig jaar later slaat ze de
plank aardig mis. De jonge vi
riele man laat in dit fin de siè
cle zijn liefde door de maag
gaan. Waar moet dat naar toe?
Neem nou de ijsreclame van
deze zomer. We zien een jon
gen en een meisje hevig vrijen
op het strand. Opgewonden
verlangen zij naar het moment
van intens genot, van het mo
ment suprème. Zelfs op dit mo
ment blijven zij echter - ver
standig, verstandig- voorge
programmeerd door een over
dosis aan Postbus 51-voorlich-
ting. Niet vrijen - let eens op
de ontwikkeling van dat
woord: eerst was vrijen ge
woon Frans zoenen, vervol
gens een eufemisme voor co
puleren, wat op zich weer een
wetenschappelijke omleiding
was om niet de platte woorden
te gebruiken, en nu in de di
recte jongeren-marketing die
heldere woorden weer wel
worden gebruikt, is vrijen
weer onschuldig, behalve dan
in de overheidscampagne vei
lig vrijen - niet vrijen dus zon
der condoom.
De jongen onderbreekt de
vrijpartij om in de strandtent
een kapotje (eigenlijk een heel
raar woord, vindt u niet?) uit
de muur te trekken. Maar in
die tien meter tussen zijn aller
liefste te plukken blom en de
automaat moet zijn aandacht
ergens zijn verslapt. Naast de
condomerie hangt een ijs-kast.
Hij heeft één munt bij zich.
We zien hem twijfelen.
Twijfelen? Tussen een portie
zomerseks en een calorieën-
bom? Is die jongen nou mes
jokke geworden?
Ja dus. Hij gooit zijn riks in de
ijsautomaat, trekt een Mag
num en begint daar zwaar ver-
Door Willem Reijn
lekkerd aan te likken. Het
meisje hunkert in bittere kou
de.
Kijk, daar snap ik dus hele
maal niks van. Het is zelfs ui
termate onelegant van deze
jonge consument, want hij zou
dat ijsje toch kunnen delen
met zijn meisje? Maar dat doet
deze aso-macho-rambo niet.
Of zou het een teken des tijds
zijn? De kwaliteit van het zaad
is desastreus aangetast in de
jaren negentig. Of zou een
diepgewortelde faalangst de
hedendaagse man in een im-
potent-makende wurggreep
houden? Voor de vakantie
heb ik een halve meter aan
tijdschriften aangeschaft en na
lezing moet ik zeggen: met de
zware eisen die de huidige jon
ge generatie vrouwen aan de
tegenwoordige mannelijke
minnaar stelt, wordt zo'n ijs
koude likstok opeens een inte
ressant alternatief. Geen ge
zeur achteraf, geen klachten
en je bent wel heel cool als je
de verleiding weet te weer
staan.
Want niet alleen Magnums
blijken aantrekkelijker dan
bereidwillige dames. Een ge
zond typje in bikini lokt een
jongen in haar bootje. Dik
feest, denk je dan en je ver
wacht dat het scheepje alras
op de zwoele baren gaat dei
nen. Niks hoor. De jongen
steekt een bevroren Mars in
zijn mond, tot verbijstering
van zijn dametje.
Als een jongen van deze tijd
moet kiezen tussen een smach
tend meisje en een machtig ijs
je, kiest hij voor het laatste.
Dat moet vooral de vrouwen
toch te denken geven.
Van onze verslaggever
Naarden - Fokker Aviation, de onderneming waarin vorig jaar
de gezonde delen van het failliete Fokker werden onderge
bracht, zal de winst dit jaar flink zien stijgen. Vórig jaar droeg
Aviation (in tien maanden) voor 10 miljoen gulden bij aan de
winst van de nieuwe moeder Stork. In 1997 zal deze winst op
ongeveer 40 miljoen gulden uitkomen.
Volgens bestuursvoorzitter J. Ho-
vers van Stork voldoet Fokker
Aviation inmiddels aan de rende
mentseisen van het Stork-con-
cern: de bruto-winst moet vijf
procent van de omzet bedragen.
De omzet van Aviation zal dit
jaar naar verwachting 800 mil
joen gulden zijn. „Uitgaande van
onze rendementseisen kom je dan
inderdaad op een winst van zo'n
40 miljoen uit," bevestigt Hovers.
Hij zei dit gisteren in een toelich
ting op de halfjaarcijfers van het
Naardense concern. Stork (ma
chinebouw, installatie) zag de
netto-winst in de eerste helft van
1997 met ruim de helft stijgen tot
65 miljoen gulden.
Stork nam vorig jaar Fokker
Aviation over, waartoe onder
meer Fokker Elmo en Fokker Ser
vices in Woensdrecht behoren.
Aviation telde in 1996 voor een
kleine tien maanden mee in de
cijfers van Stork. De omzet van
Aviation was in de tien maanden
550 miljoen gulden, de winst 10
miljoen gulden.
„Er is dit jaar duidelijk sprake
van groei en de Fokker-bedrijven
zijn geleidelijk aan anders in de
markt gepositioneerd. Dat begint
zijn vruchten af te werpen," ver
klaarde Hovers. Evenals in 1996
zal dit jaar de bruto- en netto
winst van Aviation gelijk zijn,
omdat verliezen uit het verleden
fiscaal aftrekbaar zijn.
Ook als geheel kende Stork een
'gunstig halfjaar'. De nettowinst
bedroeg in de eerste zes maanden
65,4 miljoen gulden. In de eerste
jaarhelft van 1996 was dat 40,4
miljoen gulden. Daarbij moet wel
worden aangetekend dat Stork op
een andere rapportage over is ge
gaan, waardoor de eerste helft
van 1996 twee weken korter was.
Een verschil met het vorige half
jaar is verder dat de resultaten
van Fokker Aviation toen maar
voor enkele maanden meetelden.
Over heel 1997 zal de winst dan
ook minder hard stijgen. Niette
min mikt Stork op een 'sterke
stijging' van het netto-resultaat.
„Een groei van 20 a 30 procent,"
aldus Hovers.
Het bedrijfsresultaat van Stork
bedroeg het afgelopen half jaar 96
miljoen gulden op een omzet van
2,081 miljard gulden. De business
unit Textile and Paper Printing
(machines voor textiel- en papier-
druk) leverde met 36 miljoen gul
den de grootste bijdrage aan het
bedrijfsresultaat.
De business unit Food Processing
and Packaging zag het resultaat
stijgen van 8 miljoen tot 12 mil
joen gulden. Tot deze sector hoort
onder andere Stork BP&L in
Raamsdonksveer. In deze onder
neming (400 werknemers) zijn be
gin dit jaar Stork Conveyer Sys
tems BV in Raamsdonksveer,
Stork Biviator in Raamsdonks
veer en Stork Bepak BV in
Utrecht gefuseerd. De fusie
brengt zoveel kosten met zich mee
dat in Raamsdonksveer nog geen
winst wordt gemaakt, aldus Ho-
vers.
De bedrijven van Fokker Avia
tion zijn ingebracht in de twee
business units Industrial Compo
nents en Technical Services. Bei
de boekten hogere resultaten,
maar Services had te lijden onder
zware verliezen (10 miljoen gul
den) bij de buitenlandse monta
ge-activiteiten. Stork is actief be
zig deze activiteiten de saneren en
te desinvesteren.
De effectenbeurs reageerde posi
tief op de cijfers. Het aandeel
Stork sloot in een negatief ge
stemde markt 3,10 gulden hoger
op 85,70 gulden.
Washington - Een van de
grootste Amerikaanse rund
vleesproducenten gaat de tv-
presentatrice Oprah Winfrey
voor de rechter slepen. De
fabrikant is woedend over
negatieve uitlatingen in haar
veelbekeken praatprogram
ma. Oprah zei tegen het pu
bliek dat de gekke-koeien-
ziekte BSE de grootste be
dreiging voor de volksge
zondheid in Europa vormde
sinds de ontploffing van de
kernreactor in Tsjernobyl.
„Ik zet geen hap meer in een
hamburger," verklaarde ze
vol afschuw. De hamburger
producent legt een miljoe
nenclaim neer.
I I I