pVD eist volledige ppenheid Varkenssector wil inkrimpen met 15 procent S3 B BB p i i i nterend apt Goes 4Klachtenlijn truckers? Wat een De Aftrap '97 Rijkswaterstaat: 'Geen schuld aan ongeluk A15' TNIEUWS kort !0S: PSV en Feyenoord Iegelijk op tv lir opnieuw "i problemen AGBLAD VOOR Z U I D W E S T-N E D E R L A N Spanning zaak-Bouterse groeit UïuïlI JÏLJIL Beste service, laagste prijs! Eindelijk in een goede bui DESTEM 5 AUGUSTUS 1997 Tjoba middels traditionele toernooi romende korfbalseizoen is ee- korfbalclub versloeg in de fi! NIC uit Groningen, met 10- ratie van doeltreffend vermo- ba al enkele jaren de landelij- topper, naar Zeeland te lok_ sn aantrekkelijke affiche met ;k dan in de voorbije jaargan- wat tegen. Beide ploegen zijn riding en dat was te merken rd- als de reserveteams op de wedstrijden qua spel redelijk IC-Tjoba 14-2. tos 9-8, Deetos-Die Haghe 4-12 4e plaats: PKC-Deetos 11-10. Vijf. Deetos 2 8-9, Deetos 2-Die Haghe 2 213-7, PKC 2-NIC 2 5-13. plaats: PKC 2-Die Haghe 2 10-10. EEN GREEP UIT ONS ASSORTIMENT DAVIDOFF-THE GRIFFIN'S-COHIBA BALMORAL-P.G.C. HAJENIUS-AGIO OUD KAMPEN-JUSTUS VANMAURIK ACHT ZALIGHEDEN-VICTOR HUGO DE HUIFKAR-DE GRAAFF-LA PAZ DE OLIFANT-PARTAGAS-VANTAS DE HEEREN VAN RUYSDAEL ENZ... UW SIGAREN ADVISEURS BEN MAW1LLA WESTKADE 97 SAS VAN GENT TEL: 0115-451706 ontenisse Je algemene vergadering tot voorzitter gekozen. Deze r vele jaren bij deze club. Hij tuurlijk uit de voetbalclub te- tobur dat Lewedorpse Boys voor ligende wijze gewonnen door team met 1-5 Robur. Het team met nipte 3-2-cijfers van aats en SVD klopte in het du- 13-1. wedorpse Boys, 4. Nieuwland, 5. lernooi jze het groot Axel-toernooi, wacht met 6-2. Gastheer Axel ;ege op Spui. helft kon Koewacht het nog Theo Hanny en Jacco Koek in kwam Koewacht terug tot it maakte Jacco Koekkoek er fs 4-1 noteren. Koewacht had m komen als Johnny Lensen ird. Hij miste echter en daar- ij Koewacht gebroken. Theo irna Johnny Lenssen de eind- voor zich. Axel was nu wel het veld. Al na vijf minuten de Wolff, Menno van Grem- was het reeds 7-0 door ach- i Acker en twee treffers van ikten opnieuw De Wolff, Van 1. igen toernooi het eigen jaarlijkse toernooi finale versloeg die formatie tchwinnaar was Ron Krijger, ig scoorde. male geplaatst door een rian- in de plaatsingswedstrijden n met 10-0. De strijd om de dendamme werd met maar 'kerduel tussen de provincia- Idelburg (zondagteam) werd i gewonnen. ploeg, maar Zeelandia bood was de eindstand reeds be- urman en Steven Seedo. i vriendschappelijk treffer positieve kant van de sco- won met 2-3 bij Vlissingen. 11-2-winst van Groede op i x nog voor de pauze was de id in evenwicht door een doel- j t van Ronald Jongelings. Na kwam Vlissingen uit een fschop van Jacky Blijleven 1-1, maar daarna boog Bres- i die achterstand om in winst je de Ruysscher scoorde 2-1 ediende even later Cisko Os-1 ovski, die 2-3 liet noteren. HW'24 2 2-3 - In de eerste was HW'24 de betere ploeg, - had toch een verdedigings' van de thuisploeg nodig o® Marijn de Leeuw op *®l nen komen. Na rust was Rb1 sterker en kwam aan de pos'- j e kant van de score door tre - van Gamel Nouali en Arno .inde. In de slotminuten za huisploeg er een beetje door :on HW'24 2 de winst naan toetrekken door doelpunt® Dennis van der Heijden e n Vermeersen. JEDE-VLISSINGEN 2 u-i ede is aan een goede o®® pagne bezig. Op het veld wvliet was het veel te ste het jeugdige Vlissingen rust was het reeds 5-1-v J ade scoorden Jan van I Bram Vercruysse (3x), e iruysse (2x), Ruud Bolijn I Sijnesael. De doelpunt^] Vlissingen 2 werden gen*® Etiënne de Vos en Mohan* Il37e JAARGANG 4 KATERNEN I [eBinnenkrant Binnenland A2 A3 A4 A5 A6 B1/B2 C1 t/m C3 I uv-programma's D1 I se Aftrap E1 t/m E14 [anomie Beurs Sport Coalitie nog oneens over zaak-Gümüs PAGINA Amerikaanse tabaksoorlog lijkt voorbij PAGINA Jfoordvoerder Weisglas noemt de lui» van zaken rond de afgebla- Isn aanhouding van de Suri- liamse ex-legerleider tijdens lspi verblijf in Brazilië in juli Ifflds merkwaardiger'. Itisteren meldde NRC Handels- lüid dat Nederland al vorig jaar la Brazilië te horen had gekre- |a dat de Braziliaanse federale zou meewerken aan de |»houding van Bouterse, die i Nederlandse justitie van |inigshandel wordt verdacht. s: „De zaak wordt nog lEtrkwaardiger en ingewikkel- |ltr. Ook dit leidt weer tot vra- finister Van Mierlo verklaarde Igelopen vrijdag dat het niet ze- fer wasTlat Brazilië aan de aan leiding van Bouterse zou mee- firten. Daarom besloot minister tgdrager op 18 juli, na telefo- sh overleg met Van Mierlo, Hilversum (anp) - De NOS laat je kijker kiezen. Als Feyenoord |eh morgen in de tweede wed- tegen het Finse FC Jazz lliatst voor de Champions Lea- b, zendt de omroep in septem ber de wedstrijden van de Rotter- lanse club én die van landskam- pen PSV live uit. IM0S hoopt met het tegelijker- lid uitzenden van de duels de te- fvisiekijker optimaal te bedie- P De duo-uitzending geldt ssr de eerste twee speelronden, ™ma beslist de NOS over een fffltueel vervolg. T'ederland 2 blijft het vaste net prde Champions League-wed- Rden. Het andere duel komt op f«Ierland 1 of 3. De eerste ronde ®de Champions League staat i voor 17 september. IV Canaveral (ap) - Het gam- p® Russische ruimtestation Mir f gisteravond opnieuw in moei- I i-iheden geraakt: de twee zuur- Ijfgeneratoren vielen uit. Het Perikaanse ruimtevaartbureau P.W«k van een probleem dat s"g kan worden. 'drie bemanningsleden waren W moment dat voor het laatst wuctmet de Mir mogelijk was, "St proberen het eüvëTte ver- Pas vanochtend is er op~ j1™ contact met de Mir. De-be- ng heeft - naast talloze an- mankementen - al eerder 'lemen gehad met de hoofd- l^generator, maar het is Iw t eerst dat nu ook het ver leende systeem uitgevallen is. (ADVERTENTIE) DE STEM 26 AUGUSTUS 1997 LOS EXEMPLAAR: MAANDAG T/M VRIJDAG: 2,00 - ZATERDAG: 2,75 Egon Krenz moet 6,5 jaar de cel in PAGINA A4 Oremans naar tweede ronde op US Open PAGINA Justitie gaat aannemers doorlichten PAGINA Actie tegen geboortegolf van katten PAGINA Bijlage met alles over amateursporten l,s onze Haagse redactie Ito Haag - De WD-fractie in de Tweede Kamer eist vanavond lieen Kamerdebat volledige opheldering van de D66-ministers Kan Mierlo (Buitenlandse Zaken) en Sorgdrager (Justitie) over Ifeaffaire-Bou terse. niet tot een aanhoudingsverzoek aan Brazilië over te gaan. Van Mierlo laadde daarmee de ver denking op zich te hebben geïn tervenieerd in de rechtsgang. Volgens NRC Handelsblad, dat zich beroept op hoge bronnen op het ministerie van Justitie, zou minister Sorgdrager haar beslis sing inmiddels betreuren. Zij zou het kabinet bovendien afgelopen vrijdag hebben laten weten in de toekomst geen bemoeienis van Van Mierlo bij een eventuele aan houding van Bouterse meer te ac cepteren. De woordvoerder van Sorgdrager verklaarde gisteravond dat er in derdaad contacten zijn geweest met de Braziliaanse politie. „Maar je hebt meer nodig dan al leen een toezegging van de Brazi liaanse politie," aldus de woord voerder. Zij ontkent dat Sorgdra ger haar beslissing nu betreurt. „De minister heeft zich op 18 juli laten overtuigen door de argu menten van Van Mierlo." Volgens gevolmachtigd minister Vascon Cillos van de Braziliaanse ambassade was de Braziliaanse politie in juli nog niet voldoende voorbereid om aan een verzoek tot aanhouding van Bouterse ge volg te kunnen geven. Het nega tieve advies van Van Mierlo is een 'wijs besluit' geweest, aldus Cil los. Cillos zegt dat Brazilië in de toe komst wel degelijk bereid is mee te werken. Hij verwacht echter niet dat Bouterse in de nabije toekomst nog naar Brazilië zal afreizen. De Braziliaanse regering heeft overigens geen directe bemoeie nis met een eventuele uitlevering van een verdachte aan een land waarmee geen uitleveringsver drag is gesloten. Die beslissing ligt bij de Braziliaanse Hoge Raad. OP BINNEN/BUITENLAND - A4: Bouterse staat voor op punten In Oost-Brabant liepen gistermiddag in korte tijd straten onder water door het noodweer. Dat gebeurde (zie fotoonder meer in Oerle bij Veldhoven. foto vnu Van onze redactie binnenland De Bilt/Terneuzen - Een front met zware regen- en onweers buien en felle windstoten dat gistermiddag en -avond over Nederland trok, heeft het ein de ingeluid van het warme weer. De buien gingen ge paard met heftige slagregens en windstoten van soms 100 kilometer per uur. Het verkeer in de avondspits on dervond veel hinder. Volgens de politie-meldkamer in Driebergen stonden er rond zes uur 22 fües met een totale lengte van 130 ki lometer. De files waren een uur later nagenoeg opgelost, het aan tal ongevallen viel mee. Ook de spoorwegen hadden pro blemen. Rond Amersfoort en Eindhoven veroorzaakte de over vloedige regen storingen in de seinen, waardoor de tremen ver traging opliepen. Bij de brand weer in Amsterdam kwamen tientallen meldingen binnen van wateroverlast, blikseminslag en omgevallen bomen. Op het Haringvliet wordt een 64- jarige visser uit Middelharnis vermist. Waarschijnlijk is de man in het water beland doordat zijn visbootje tijdens rukwinden omsloeg, aldus de politie. Een uitgebreide zoekactie van politie, duikers en de reddingbrigade le verde gisteravond niets op. De visser heeft nog geprobeerd zwemmend de kant te bereiken, maar dat is niet gelukt. Het Kustwacht.centrum in IJ- muiden kreeg in anderhalf uur 18 meldingen van vaartuigen die op de kustwateren en meren in problemen waren geraakt door hevige windstoten. Dat liep, be halve het geval op het Haring vliet, overal goed af. Het front trok rond twee uur 's middags bij Zeeland het land binnen. Er ontwikkelden zich zware regen- en hagelbuien die gepaard gingen met heftig on weer. Volgens het KNMI ver schilde de intensiteit van de bui en per regio sterk. Uit Zeeland zijn geen ernstige problemen ge meld. Het verschil in temperatuur voor en na de buien was groot. De thermometer zakte in een oog wenk van 32 a 34 graden naar rond de 21 graden. In de nacht van zondag op maan dag was het op veel plaatsen ook flink raak, vooral in midden-Ne derland. De NS hadden gister morgen te kampen met de na weeën van dat noodweer. De spoorlijn tussen Amersfoort en Utrecht was tot 13.00 uur ge stremd door omgewaaide bomen en storingen. Op het traject tus sen Lage Zwaluwe en Roosen daal was tijdens de ochtendspits geen treinverkeer mogelijk om dat de bliksem in de bovenlei ding was geslagen. Van onze verslaggevers Rotterdam/Den Haag - Rijkswaterstaat wijst elke verantwoordelijkheid af voor het dodelijk ongeval bij de A15 in Pap- endrecht. Zaterdagavond kwamen drie jonge voetballers om het leven toen ze met hun hoofd tegen een stalen hoogte- balk van Rijkswaterstaat knalden terwijl ze uit het noodluik van de bus hingen. Rijkswaterstaat betreurt het ongeluk ten zeer ste, maar overweegt niet om de situatie aan te passen. De balk op 4,10 meter hoogte is aange bracht om te verhinderen dat te hoog geladen vrachtwagens de verderop gelegen bruggen en tunnels beschadigen of dat ze vast komen te zitten. KNV Busvervoer, de werkgeversorganisatie in de touringcarbranche, heeft gisteren gepleit voor een systeem waarbij de chauffeur wordt gewaarschuwd als een noodluik in een bus wordt geopend. De chauffeur moet daarna zijn Vrachtwagenchauffeurs hebben geen al te best imago. Het zou een vrijgevochten volk zijn dat op de weg nauwelijks rekening houdt met de gevoelige auto-5 mobilistenziel. En laten we eer lijk zijn, wie heeft zich nooit geërgerd aan een eindeloos du rende inhaalmanoeuvre van een vrachtwagen. Belangenorgani satie Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil die erger nissen 'kanaliseren' en gaat een .klachtenlijn instellen. Wie zich ergert, belt gewoon het num mer op de sticker achterop de vrachtwagen. Dat kweekt be grip, denkt TLN. Door Florence Imandt Breda - „Te gek voor woorden. Wat een verklikkerij zeg. Mekaar een beetje straf- punten toe zitten te spelen." Henk de Vries, die zwetend een paar sinasjes naar binnen werkt bij wegrestaurant Kanters in Zeven- bergschen Hoek, noemt het TLN-sticker- plan 'nogal direct'. „Wat1 volgt hierna? Een pistoolschot?" Vooral traag inhalen door vrachtwagens roept ergernissen op. Dat Henk het bel-idee niks vindt, moge dui delijk zijn. Maar helaas voor hem zal het zijn baas zijn die wel of niet aan het project mee gaat doen. De bedoeling van Transport en Logistiek Nederland is om in de loop van volgend jaar duizend wagens van een stic ker met telefoonnummer te voorzien. Dat nummer kan gratis gebeld worden, om de drempel zo laag mogelijk te houden. Niet alleen voor klachten, maar ook om een goede chauffeur een pluim te geven. In En geland schijnt het prima te werken. Daar rijden inmiddels 7000 wagens met zo'n stic ker. Elke dag bellen er gemiddeld veertig mensen. Zestig procent van de bellers klaagt, veertig procent prijst, zegt TLN- woordvoerder Hans Koeleman. Hij is op recht enthousiast. DEEL f MIN MAX 14/23 ir'nffi1. Ander weertype Met regen en onweer maakte de tropische hitte gistermid dag plaats voor koelere oceaanlucht. Vandaag veel bewolking. Er kunnen opnieuw flinke regen- of onweersbuien vallen. De wind is zwak tot matig. Van onze Haagse redactie Den Haag - De boerenorganisaties zijn bereid tot een inkrim ping van maximaal vijftien procent van de varkensstapel (in to taal vier miljoen dieren). Dat voorstel deden vertegenwoordi gers van LTO-Nederland en het Productschap voor Vee, Vlees en Eieren gisteravond in een tweede overlegronde met minister Van Aartsen (Landbouw). Vorige week al stemden de be langenorganisaties voor de var kenshouderij in met 'een zekere inkrimping' van de varkenssta pel. LTO-Nederland en PVE noemden gisteren voor het eerst een percentage. Het is echter zeer de vraag of ze de minister daarmee tevreden stellen. Van Aartsen wil de varkenssta pel namelijk met een kwart ver minderen om het mestprobleem op te lossen, meer stalruimte vrij te maken en om de varkenspest in de toekomst minder kans te geven. De landbouwminister onthield zich na afloop van de overlegronde van een reactie op de jongste voorstellen van LTO- Nederland en PVE. Onaanvaardbaar Een reductie van de varkenssta pel met een kwart op korte ter mijn blijft onaanvaardbaar voor de vakorganisaties. Ze denken geleidelijk een vermindering van vijftien procent van de varkens stapel te bereiken. Dat kan door het ter ziele laten gaan van economisch zwakke bedrijven, het uitkopen van be drijven in kwetsbare (natuurge bieden en door een toename van gesloten bedrijven (biggen af- mesten in één en hetzelfde be drijf). Via aanvullende milieu-maatre gelen zou op den duur mogelijk zelfs 'het kwart van Van Aart sen' haalbaar zijn, aldus LTO- Nederland en PVE. „Maar stapje voor stapje en niet in één keer zoals de minister wil. Daar ko men alleen maar brokken van," aldus een woordvoerder van LTO-Nederland. De minister en de vakorganisa ties komen vrijdag bij elkaar voor een derde overlegronde. Dan ook geeft Van Aartsen pas zijn oordeel over de laatste voor stellen van de sector. Serieus Een woordvoerder van het de partement van Landbouw bena drukte dat de minister niet in onderhandeling is met zijn ge sprekspartners. „Het kabinet wil in principe de plannen van Van Aartsen uitvoeren. Komt er een alternatief plan op tafel met de zelfde resultaten, dan zal hij daar serieus naar kijken. Maar het is niet zo dat de minister praat met allerlei organisaties om zijn plannen zo aanvaard baar mogelijk te maken," aldus de voorlichter. (ADVERTENTIES) i \—4 bus zo snel mogelijk langs de kant zetten. KNV Busvervoer vraagt zich ook af of de sta len balken niet kunnen worden vervangen door bijvoorbeeld rubberen latten of door een elektronisch systeem. Rubberen flappen of kettingen zijn volgens Rijkswaterstaat echter niet afdoende om het vrachtverkeer tegen te houden. Busondernemers en Veilig Verkeer Nederland praten morgen met het ministerie van Verkeer over te nemen maatregelen. TAFELMODEL KOELKAST Type RCC160. 160 liter koelkast. 16 Liter vriesvak. 2 Groentelades. Binnenverlichting. NORMAAL Nederland telt tachtigduizend truckers. Dat zijn zeker niet allemaal rauwdouwers, roepen TLN, transporteurs en chauffeurs in koor. TLN-woordvoerder Hans Koeleman: „De hele sector wordt helaas beoordeeld op ba sis van excessen, terwijl de meeste chauf feurs helemaal geen vrijbuiters zijn. Dat zijn puur vooroordelen van de mensen. Via het telefoonnummer willen we contact leg gen tussen automobilist en de sector, meer begrip kweken voor de chauffeur. De chauffeur op zijn beurt zal door zijn direc tie ernstig toegesproken worden als blijkt dat zijn gedrag inderdaad niet door de beu gel kan." Aanleiding voor TLN om het plan te lance ren is de discussie over inhalende vracht wagens, zegt Koeleman. Hoewel een exact inzicht in omvang van de ergernissen ont breekt, is uit onderzoek bekend dat dat de grootste ergernis van automobilisten is. De truckers zijn zich daarvan bewust. „Als ik achter een collega zit die 84 rijdt en mijn cruise-control staat op 85, ga ik er toch voorbij," zegt Albert van Nierop aan tafel bij Kanters. Hij rijdt vooral op Spanje met luchtvrachten voor Martinair. „Ik denk ook wel eens, als ik er een kwartier over doe om iemand in te halen, 'oei was ik er mpar ach ter gebleven'. Maar ja, dat gehang hou je ook geen honderd kilometer lang vol." VERVOLG OP BINNENLAND - A3 De Stem houdt u op de hoogte van het nieuws uit stad en streek, binnen- en buitenland en van al het andere dat zich afspeelt in de wijde wereld van sport, economie, kunst en cultuur. Daarom neemt u een abonnement op De Stem. Uw abonnementskeuze is: een proefabonnement van 6 weken voor 31,- of een abonnement waarbij u De Stem de eerste 2 weken gratis ontvangt. Per maand d.m.v. automatische afschrijving32,50* g Per kwartaal d.m.v. automatische afschrijving93,50* Per kwartaal d.m,v. acceptgiro97,50 U kiest voor automatisch betalen en ontvangt een Parkerpen. g Naam; Adres: Postcode:Plaats: Telefoon:Bank/Gironr: Handtekening:g Stuur deze bon in een open envelop zonder postzegel naar: Dagblad De Stem, Afdeling Lezerscontact, Antwoordnummer 112, 4800 VB Breda li I I 21-202 DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND "V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 1