labo plukt
nichten van
ieurshausse
ING: 'Geen reden voor paniek op beurs
erri
eerd'
(jwiuoob
'Als we verliezenbegin ik een wietshop
Cf Vbezorgd over
lanen bij Nedlin
Moerdijk steeds meer volwassen haven
Arbeidsconflict bij
truckbouwer Scania
7'a-IO
STEM
ECONOMIE
A5
ferhandelen:
hterbrew
ferkoopt
'Wdfontaine
GM
ECONOMIE KORT
USTUS 1997
ti
ZATERDAG 23 AUGUSTUS 1997
Ldam (anp) - De neer-
jse klapper die de Am-
jjaDise effectenbeurs gis-
heeft gemaakt, heeft
Tostrams niet van zijn
ifgebracht. Het hoofd
jjnische Analyse van de
jgank houdt vast aan zijn
gelling dat de graadme-
4EX dit jaar boven de
jipunten zal uittorenen,
„dex ging gisteren nog een
Jtdere kant op met een ver-
l(anruim 31 punten op 918
punten. Reden voor paniek is dat
volgens Tostrams niet. De ING-
specialist baseert zijn optimisme
op de analyse dat het laagste
punt bij iedere correctie altijd
nog hoger ligt dan het vorige
dieptepunt.
„We zien een heel duidelijk fe
nomeen dat elk correctie van be
tekenis een koopgelegenheid
blijkt. Elke correctie wordt ook
steeds sneller weggekocht, want
beleggers zijn bereid op steeds
hogere niveaus in te stappen.
Het is een duidelijk patroon,
waarbij de markt steeds twee
stappen vooruit zet, en vervol
gens weer een terug."
Een echte klap is pas te ver
wachten als de index tot onder
de 875 wegzakt, dus onder het
laagste punt van vorige week.
„Dan is de bodem even weg, en
kan de index wegzakken tot 750
punten. Maar zelfs dan blijf ik
optimistisch, want er is gewoon
geen goed alternatief voor aan
delen. Je ziet ook dat steeds
meer duurzaam geld naar de
beurs stroomt."
Als technisch analist kijkt Tos
trams bij zijn koersvoorspelling
nauwelijks naar de prestaties
van de beursgenoteerde bedrij
ven, maar veel meer naar het
koopgedrag van beleggers. „Wij
kijken niet zo zeer naar de eco
nomische grootheden als wel
naar het wiskundig verloop van
de index."
Dat uitgangspunt brengt de
technisch analist momenteel tot
een veel optimistischer voorspel
ling dan collega's, die de be
drijfswinsten als uitgangspunt
nemen. „De meer traditionele
collega's gaan uit van een index
van 1000 punten over twaalf
maanden."Maar zijn juist die fi
nanciële analisten de afgelopen
maanden niet steeds te voorzich
tig geweest? „Precies," ant
woordt Tostrams. „Ik heb mijn
voorspelling nog maar net aan
gescherpt, gezien de grote on
stuimigheid van beleggers. Nie
mand heeft het geduld om te
wachten op een correctie van
dertig procent."
<an Sebastian, vlak
foto epa
En mensen in heel
iistreren tegen het
Tieten ook Basken
burgers hun woe-
iaskische gemeen-
loord op hem kort
gaven aan het ul-
fens Aguirre is het
Ik dat Herri Batas-
|elijk wordt betrok-
onderhandelingen
Ikomst van Basken-
|bij zou hetzelfde
nen worden ge-
lin Noord-Ierland,
iTA net als het IRA
laakt-het-vuren af-
ird op Blanco heeft
Ie Maria Aznar iede-
jing tot de ETA en
asuna uitgesloten.
Ikte met steun van
gitieke partijen een
fee vorm van politie-
gerking met Herri
aie zetels heeft in de
Ivolksvertegenwoor-
rvee regionale parle-
jsterk vertegenwoor-
Iveel Baskische ge-
gorriaga gingen ve-
|at op om tegen de
'anco te demonstre-
|in hetzelfde stadje
elopen weken dui
:t beleid van Aznar
latasuna te isoleren
m gedoemd is. Voor
keer binnen korte
centrale plein van
!a vol om een slacht-
|het Spaans-Baski-
;ict te eren. Het
as ditmaal een in-
het stadje die ge-
wegens samenwer-
ETA. Juan Carlos
erd opgehangen in
inden. In het autop-
wordt gesproken
(ord.
het niet vergeven,"
et Baskisch op een
oven het podium
et voor het jaarlijk-
st in Arrigorriaga.
in verband met de
ernando afgelast,
iteraad, die wordt
oor Baskische en
he partijen, heeft
eraadsiagingen een
ngenomen waarin
irdt opgeworpen of
;elfmoord heeft ge-
vermoord,
kist, die bedekt is
skische vlag, staat
lang opgesteld in
ehuis voordat hon-
oners van Arrigor-
naar zijn laatste
rengen.
r de lui in Madrid
>m te zeggen: 'Iso-
atasuna'," zegt een
chts als 'Carlos' in
il in de bar van de
Nationalistische
:r zijn we allemaal
'eten en wonen sa-
js redactie economie
;h( - De Rabobank heeft het afgelopen halfjaar sterk ge
lieerd van de levendige effectenbeurs en de voortgaande
Esse op de hypotheekmarkt. Een toename van het provisiere-
Kjat met 270 miljoen tot 894 miljoen droeg belangrijk bij
We groei van het nettoresultaat met 16,5 procent, tot een be-
jgvan 994 miljoen.
j kredietverlening nam met
M21 miljard toe tot 245,7
d.maar de rente winst bleef
bij die groei: 3,7 tegen-
jJ3,4 miljard. De bank sprak
jasi van 'een uitstekend re-
laat'. Voor heel 1997 rekent de
leratieve organisatie op 'een
Ure nettowinst'. Dat zal in
(«ten met dubbele cijfers
verwacht topman H. Wijf-
In de eerste helft van 1996
iiende de bank 21,5 procent
tr, de jaarwinst groeide toen
ili procent.
èeeo
Itcijfers van de bank zijn voor
teerst de gegevens opgenomen
a de beleggingsgroep Robeco,
man de Rabobank voorals-
igde helft bezit, met een optie
iè rest. Zo was van de toena-
nan de provisiebaten ruim
iiljoen afkomstig van Robeco.
tollet eigen commissionairs-
drijf profiteerde ook van de
imshausse: het verwerkte in de
istezes maanden bijna 1,1 mil-
opfiq-prdqrs,
p»eg het dubbele van de eer-
ehelft van vorig jaar., De .effec-
ipro\risie verdubbelde van
'1 tot 326 miljoen. Rabo en
beco beheren samen ruim
11 miljard aan in effecten be-
ji vermogen.
Mank plukte ook op een ande-
manier de vruchten van de
astige beurs: op eigen effecten
welnemingen verdiende Rabo
lil miljoen, ruim dubbel zo
plalsinde eerste helft van '96.
Consolidatie van Robeco in de
fcijfers droeg ook, met name
door de inbreng van de Roparco-
spaargelden, voor 13,5 miljard
bij aan de groei van de toever
trouwde spaargelden en andere
middelen. Die overtroffen voor
het eerst de 200 miljard. De au
tonome groei van die middelen
vlakte toch wat af, met name
door de zuigende werking van de
beurs.
Ook op de hypotheekmarkt duurt
de hausse voort: de Rabobanken
sloten 55.000 nieuwe leningen af
en mede daardoor steeg het be
drag aan uitstaande kredieten bij
particulieren tot meer dan ƒ104
miljard, 17 miljard meer dan
medio 1996. De kredietverlening
aan ondernemers nam met 12,3
miljard toe tot 135,8 miljard.
Ook agrariërs leenden, voor het
eerst sinds jaren, weer wat meer.
Het krediet in die sector steeg
met een half miljard tot 30,1
miljard.
Kostenkant
Forse groei vertoont ook de kos
tenkant van de bank. De bedrijfs-
lffêtSD pgijien met een Jpy^tpe,
exclusief specifieke vqorzienin-
gen met 18,5, procent. De bank
lggde./-2,00 miljoen,qp,zij vqqsflu-
tomatiseringsprojecten die onder
meer met de invoering van de eu
ro en de eeuwwisseling te maken
hebben. Belangrijke oorzaak van
de kostenstijging is de grotere
personeelsbezetting. In volledige
arbeidsplaatsen uitgedrukt, telde
de Rabobank eind juni 1997
39.069 werknemers, dat is 4342
meer dan een jaar geleden. Daar
horen bijna 700 Robeco-mensen
bij.
pedlin werken volgens de bond
p 450 mensen, waarvan 50 in
la. De CNV-bond denkt dat de
van de Nedlin-werknemers
pminst veilig zijn. Nediin heeft
F de mogelijke overname geen
paleg gepleegd met de vakbon-
Jj Met een overname van Nedlin
Plakt Rentokil zijn positie als
Pttleider in Nederland. Rento-
1 :s al eigenaar van Nedlins
ptste concurrent Hokatex, met
P® andere een grote vestiging
n Bosch. CNV-bestuurder
'issel (anp) - De Belgische bier-
Uwerij Interbrew verkoopt
dochter Chaudfontaine
fonwater, frisdrank) aan de
•rikaanse zakenman Abbas
W. Dit heeft het bedrijf, dat in
'"Mand onder andere eigenaar
de Oranjeboom-brouwerij
J*. gisteren bekendge-
Vat staat aan het hoofd van een
'internationale investeer-
ui d wor<^ gesteund door de
K BBL, Hij zal volgens Inter-
J de activiteiten van Chaud-
S"® z°wel in mineraalwater
^dranken in Europa uitbrei-
brouwerij spreekt van
aftekende overeenkomst'
chaudfontaine en zijn perso-
5%a' neemt alle verplich-
8 a tegenover de werknemers
ille 'eh>rew en Chaudfontaine
blijven samenwerken. In-
W blijft de producten van
i «-dochter via zijn horeca-
utiekanaal verkopen.
Hemic Pelri-Strasso 19 CH-40S1 Basel
1*1. 00 41/61 279 92 <0
Fax 00 41/61 279 92 81
Enkele tientallen pomphouders uit de grensstreken in Brabant, Gelderland, Twente en Limburg demonstreerden gisterochtend voor
de Haagse rechtbank voor een betere compensatieregeling. Ze waren, deels met bussen, naar Den Haag gekomen om het geding van de
tankstations en de Bovag tegen de Staat bij te wonen. fotowfa
teda/Kosmalen - De CNV Industrie- en Voedingsbond maakt
ithgrote zorgen over de werkgelegenheid bij Nedlin, een was-
srijbedrijf gespecialiseerd in textielverzorging voor zieken-
fen. Concurrent Rentokil staat op het punt Nedlin, dat ves
tigen heeft in Breda, Veghel en Rosmalen, over te nemen.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Inzet van het kort geding is de door het mi
nisterie bedachte compensatieregeling voor
de per 1 juli ingevoerde verhoging van de
benzineaccijns met dertien cent (met BTW).
De exploitanten van benzinestations in de
grensstreek vinder) dat die teg£i$9(etkpming
onvoldoende is. Zij lijden sinds juli zulke
omzetverliezen - tot 40 procent - dat volgens
hen 150 tot 200 ejgdoitanten.fajJRpt dreigen
te gaan en een verlies van tussen de 1100 en
1400 arbeidsplaatsen bij tankstations, toele
veranciers en detailhandel dreigt.
De advocaat namens de tankstations en de
Bovag, mr. H. Lamers, voerde aan dat de re
gering de compensatieregeling niet goed
doordacht heeft. De tegemoetkoming van
vier of acht cent per liter - in de 'Zalm-
strook' van tien tot twintig kilometer van de
grens - geldt per verkochte liter. De pomp
houders zijn echter meer gebaat bij een rege
ling die de enorme omzetdaling per 1 juli
compenseert.
Mr. Lamers: „Nu wordt slechts per aantoon
baar verkochte liter steun verleend, terwijl
het prijsverschil tussen Nederland en Duits
land nu juist daartoe leidt dat veel minder li
ters worden verkocht. Om wel liters te ver
kopen moeten kortingen worden verstrekt,
waarbij de gehele winstmarge en de subsidie
wordt weggegeven."
Hij wees er op dat veel pomphouders langs
de grens al voor de accijnsverhoging van 1
juli de literprijs kunstmatig met 10 procent
verlaagd hadden, om de toen bestaande
prijsverschillen met Duitsland (tien tot
twintig cent) te verkleinen. Daardoor restte
hen op dat moment nog maar een winstmar
ge van een cent per liter. Na 1 juli voorko
men alleen extreme kortipgen dat de omzet
nqg verder daalt dan dip nu. al do.et, door het,
'tanktoerisme' over de grenzen. Dat betekent
dus een flink verlies per liter. Daarbij missen
de pompen veel omzet in de verkoop van hun
'shops' door wegblijvende klanten. „Het ein
de is daarom voor veel pomphouders in
zicht."
In navolging van de Bovag noemde de advo
caat het buiten de compensatieregeling laten
van pomphouders langs de Belgische grens
een kwestie van rechtsongelijkheid. De om
zetdalingen door over de grens tanken zijn
ook in de zuidelijke grensstreken aanzien
lijk.
Ook geldt de compensatieregeling per on
derneming en niet per tankstation. Firma's
als Nedoil (vier tankstations), De Fakkel
(vijf stations) en Smeets Geelen (vijftien sta
tions) moeten de subsidie over zoveel sta
tions uitsmeren, dat de steun al na zeer kor
te tijd opgesoupeerd is en miljoenen liters
ongesubsidieerd blijven. 'Een koude sane
ring', noemde Lamers de aanpak van het mi
nisterie, En 'de ellende gaat door', omdat ve
len nog een kostbare bodemsanering wacht.
De pomphouders eisen op zeer korte termijn
een vervangende, ruimere regeling, met te
rugwerkende kracht per 1 juli. Landsadvo
caat mr. L. Keus wees de pomphouders door
naar de oliemaatschappijen. In Nederland
geldt een distributiemarge voor ongelode
benzine, van ruim 28 cent per liter, tegen nog
geen zeven cent in Groot-Brittannië. Vorig
jaar gold in de Duitse grensstreek een prijs
verschil van achttien cent, terwijl de Neder
landse accijns slechts drie cent hoger was
dan in Duitsland. Een ruimere tegemoetko
ming voor de pomphouders in de grensstreek
is volgens het ministerie niet mogelijk omdat
de Europese Commissie dat niet accepteert:
de onderlinge concurrentie moet vrij blijven,
compensatie kan alleen op beperkte schaal.
Bovendien, hield de landsadvocaat de recht
bankpresident en de pomphouders voor,
hebben de betrokken partijen - ook de Bo
vag - na uitvoerig overleg ingestemd met de
regeling, evenals het parlement.
De president van de Haagse rechtbank, mr.
A. van Delden, doet volgende week vrijdag
uitspraak. „Als we verliezen, doek ik m'n
tankstation op en begin ik een wietshop,"
kondigde een pomphouder grijnzend aan.
„Krijg ik ook een hoop Duitse klanten."
Heieen Verburg is bang dat de in
tegratie van beide bedrijven de no
dige banen gaat kosten. Rentokil
weigert een werkgelegenheidsga-
rantie te geven. In de adviesaan
vraag aan de ondernemingsraad
staat bovendien dat de vestigingen
van de wasserij alleen open blijven
'als dit uit bedrijfseconomisch
oogpunt gerechtvaardigd is'.
Verburg wil zo snel mogelijk met
Nedlin en Rentokil over de aan
staande overname gaan praten.
Daarbij zullen behoud van werk
gelegenheid en de huidige arbeids
voorwaarden centraal staan. Een
verslechtering van de arbeidsvoor
waarden is in ieder geval onbe
spreekbaar, aldus de bond in een
verklaring. Directeur H. Smit van
Nedlin bevestigt dat er vergaande
gesprekken gaande zijn over een
overname. „Maar er is nog niets
getekend." Over de gevolgen voor
de werkgelegenheid valt volgens
Smit nog niets te zeggen. Hij vindt
de verklaring van het CNV dan
ook zeer voorbarig.
Bij Rentokil-dochter Hokatex wil
de een woordvoerder slechts be
vestigen dat er gesprekken worden
gevoerd met Nedlin.
(ADVERTENTIE)
Industrieterrein Moer
dijk wordt steeds meer
een volwassen haven.
Werd in het eerste half
jaar van 1997 al voor een
kwart meer overgeslagen
uit zeeschepen, na de
opening volgende week
van de nieuwe haventer-
minal zal de overslag ze
ker verder toenemen. Bij
de intermodale terminal
komen spoor, weg en
water elkaar tegen.
Door Paul Verlinden
AAN DE KADE van de centrale
insteekhaven op Moerdijk lost een
Ethiopisch setup juten zakken
met sesamzaad. Grote kranen
plukken de zakken van het dek en
laden ze rechtstreeks op een
vrachtwagen. Verderop staan af
geschreven openbaar vervoer-
bussen klaar om verscheept te
worden naar Zuid-Amerika om
daar aan een nieuwe leven te be
ginnen.
De overslag in de haven van
Moerdijk groeit als kool. In de eer
ste helft van 1997 bedroeg het
overslagvolume ruim 3,2 miljoen
ton. Met name de overslag uit zee
schepen stijgt snel.
De groei zal een extra impuls krij
gen als volgende week donderdag
de nieuwe intermodale terminal
geopend wordt. Op de terminal
kan in één concept zeevaart, bin
nenvaart, wegtransport en goede-
renspoor bediend worden.
In de ontwikkeling van de termi
nal heeft het Havenschap Moer
dijk 26 miljoen gulden gestoken.
„Dat verdienen we terug door
grond te verkopen, zeehavengel-
Havenschap-directeur Van der Pool bij de nieuwe haventerminal
op Moerdijk. Schepen kunnen hier direct goederen overslaan op
vrachtwagens en vanaf volgende week ook treinwagons.
FOTO DE 5TEM/DICK DE BOER
den te innen en door faciliteiten te
verhuren," zegt N. van der Pool,
directeur van het Havenschap.
Een van de belangrijkste investe
ringen is de verlenging van de ka
de met zo'n 700 meter. Zodoende
kunnen er meer schepen tegelijk
goederen lossen. Nu kunnen er in
Moerdijk schepen terecht met een
diepgang tot 8.40 meter. Over
twee jaar wordt naar alle waar
schijnlijkheid de haven opnieuw
verdiept, zodat ook schepen met
een diepgang van 9,50 a 10 meter
Moerdijk aan kunnen doen.
Begin dit jaar zei minister Jorrits-
ma dat het ministerie van Verkeer
en Waterstaat geen geld over had
voor de verdieping van de haven
en de vaargeul in het Hollands
Diep. Van der Pool is inmiddels
een stuk optimistischer over de fi
nanciering. „Voor de aanleg van
de Betuwelijn en de HSL is 18
miljoen kuub zoet zand (zand af
komstig uit zoetwater, P.V.) no
dig. En het Hollands Diep is een
van de weinige plekken in Neder
land waar dat makkelijk uit te ha
len is," aldus Van der Pool.
De Havenschap-directeur ver
wacht dan ook dat in 1999 met de
verdieping van de haven begon
nen kan worden en dat het karwei
in 2000 geklaard is. Dat zou dan
nog grotere (zee)schepen aantrek
ken wat weer tot gevolg heeft dat
de overslag op Moerdijk met zo'n
dertig procent zal toenemen. „Dat
is bovenop de groei die we nu al
jaarlijks zien."
Ook de binnen vaart-sector'wordt
steeds beter bediend op Moerdijk.
Zo is aan het einde van de kade
een roll-on-roll-off-steiger (een
schuin aflopende kade) aangelegd
met een breedte van dertig meter.
'RoRo'-schepen kunnen hier met
hun achterkant op de kade schui
ven zodat goederen direct gelost
kunnen worden. Er gaan onder
tussen al diverse binnenvaartlijn-
diensten (shuttles) tussen Moer
dijk en Rotterdam, terwijl aan een
verbinding met Antwerpen wordt
gewerkt.
De schepen kunnen de goederen
direct overslaan op vrachtwagens.
Dat is op zich geen noviteit. Wel
nieuw is dat er drie spoorlijnen op
de terminal zijn aangelegd, waar
van er één op slechts enkele me
ters van de kade loopt, zodat de
schepen direct op treinwagons
kunnen lossen. De twee overige
sporen hebben elk een lengte van
650 meter en liggen in het verleng
de van de kade. Over de sporen
loopt een portaalkraan met een
overspanning van 42 meter zodat
ook hier snelle overslag mogelijk
is.
Op het industrieterrein Moerdijk
loopt al jaren een goederenspoor
lijn waar de daar gevestige bedrij
ven individueel gebruik van ma
ken. Met de komst van de terminal
worden van Moerdijk uit ook lijn
verbindingen gestart. Zo zullen
twee operators, Trailstar en Pol-
train, spoorlijndiensten beginnen
richting Polen, Scandinavië, Ita
lië, Spanje en Tsjechië. De moge
lijkheid van een dienst naar Ant
werpen wordt onderzocht.
Moerdijk snoept met de uitgebrei
de vervoersmogelijkheden steeds
meer klanten van de Rotterdamse
haven weg. Van der Pool, zelf af
komstig van het havenbedrijf in
de Maasstad: „We zijn competitief
maar we werken natuurlijk ook
veel samen."
Aegon vergroot halfjaarwinst fors
Den Haag - Verzekeraar Aegon heeft over de eerste zes maanden
van dit jaar een winstgroei geboekt van 27 procent. Het netto re
sultaat steeg van 711 miljoen in de eerste helft van 1996 tot
906 miljoen in 1997. De autonome winstgroei, dus zonder
(des)investeringen ging met 20 procent omhoog.
De winstgroei is iets groter dan verwacht. De ramingen van ana
listen varieerden tussen een nettoresultaat van 859 miljoen en
883 miljoen.
De winst per aandeel steeg met 25 procent tot 3,37. De sterke
winststijging komt voor rekening van de goede gang van zaken
in de belangrijkste bedrijfsonderdelen en de verdere koersstij
ging van de dollar en het pond. Aegon voorspelt nu 25 procent
winststijging per aandeel; eerder ging de verzekeraar uit van 15
procent.
Krachtig winstherstel Grontmij
De Bilt - De winst van Grontmij heeft zich in de eerste zes maan
den van 1997 krachtig hersteld. Het ingenieursbureau uit De Bilt
zag het nettoresultaat met 63 procent stijgen tot 8,3 miljoen. De
omzet steeg 7 procent tot 273,5 miljoen. De onderneming ver
wacht dat de winstgroei zich het komende halfjaar in dezelfde
orde van grootte voortzet.
Daarmee komt de jaarwinst in de richting van het resultaat in
1994, toen een nettoresultaat van 16,8 miljoen werd behaald. In
de jaren daarop beleefde het bureau een terugval, die vooral
werd veroorzaakt door afvlakkende opdrachten in de milieusec
tor. Grontmij zegt het winstherstel te danken aan de gunstige
marktomstandigheden, een toename van het werk aan specifieke
projecten en de verbeterde kostenpositie als gevolg van een afge
ronde reorganisatie.
Omzet detailhandel stijgt 3,8 procent
Voorburg - De omzet van de detailhandel bedroeg volgens het
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in het eerste halfjaar
van dit jaar 3,8 procent meer dan in die periode vorig jaar. Er
was een bedrag van circa 60 miljard mee gemoeid. Vooral de
non-foodsector noteerde hogere verkoopresultaten: 5,5 procent.
De groei van de omzet in de foodsector lag met 2,3 procent aan
merkelijk onder het algemene gemiddelde van de detailhandel.
Bouwbonden bereiden acties voor
Woerden - De gezamenlijke bouwbonden gaan vanaf volgende
week acties voorbereiden onder de 50.000 werknemers die onder
de UTA-CAO vallen. Het gaat om uitvoerders en administratief
personeel in de bouw. De bonden willen de werkgevers dwingen
de voorstellen over de vut los te laten. Volgende week gaan de
bonden de bedrijven bezoeken en de achterban mobiliseren voor
een landelijke actiedag op 20 september. Een staking is nog niet
gepland.
Voor de zomervakantie liepen de onderhandelingen voor een
nieuwe CAO stuk. De werkgevers willen een de huidige vut-re-
geling vervangen door een systeem van vervroegd pensioen. In
hun optiek moet de premie voor het nieuwe vroegpensioen gehe
ven worden onder werknemers van 42 jaar en ouder, die dan 7,6
procent premie moeten betalen. Dat percentage komt bovenop
de 5,4 procent die alle UTA-werknemers nog jarenlang moeten
betalen om de huidige vut af te bouwen.
Inspectie: 300 overtredingen vakantiewerk
Den Haag - De Arbeidsinspectie heeft tot nu toe driehonderd
overtredingen geconstateerd bij vakantiewerk door jongeren. De
jeugdigen moesten te lang werken of te veel verantwoordelijk
heid dragen. Dat blijkt uit een tussentijdse rapportage.
Bijna de helft van de overtredingen had te maken met te lange
werktijden, te weinig pauzes of te lang doorwerken. Bijna hon
derd jongeren moesten werk doen dat volgens de wet te zwaar is
voor hun leeftijd. In zestig gevallen was het toezicht onvoldoen
de geregeld.
De Arbeidsinspectie kwam bij de bezoeken twintig vakantiewer
kers tegen die nog geen 13 jaar oud waren. Zij zijn naar huis ge
stuurd en tegen hun werkgever is een proces-verbaal opgemaakt.
DSM neemt Philips Coatings over
Zwolle - DSM Resins, een onderdeel van het chemieconcern
DSM, neemt Philips Coatings in Oss over. Voor de 45 werkne
mers van Philips Coatings zijn er geen gevolgen in de sfeer van
de werkgelegenheid. De bedoeling is om de overname in januari
zijn beslag te laten krijgen.
Philips Coatings produceert industriële lakken, vooral voor de
elektronische industrie en verlichtingsindustrie. DSM Resins
produceert en verkoopt onder andere grondstoffen voor verven,
lakken en kunststoffen.
Deze divisie van DSM heeft 1750 werknemers en een jaarlijkse
omzet van 1,5 miljard gulden.
Philips vond het in het begin van de jaren zeventig van belang
om een eigen lakfabriek te hebben. Inmiddels heeft Philips Coa
tings zich tot een zelfstandig bedrijf ontwikkeld, zo argumen
teert Philips het afstoten van dit bedrijfsonderdeel. De 45 werk
nemers van Philips Coatings gaan allemaal over naar DSM. Over
de arbeidsvoorwaarden zal binnenkort overleg plaatsvinden met
de vakbonden.
Rechten Hollywood-films in de aanbieding
Parijs - De rechten van honderden Hollywood-films die in het
verleden zijn verworven door de Franse staatsbank Crédit Lyon-
nais, komen in de aanbieding. Tot de collectie behoren kassuc
cessen als 'The Graduate', 'Platoon' en 'When Harry met Sally'.
Verkoper is Consortium de Réalisation (CDR), een instelling die
de Franse regering twee jaar geleden oprichtte om belangen van
het noodlijdende Crédit Lyonnais over te nemen. CDR verwacht
dat zich zeker twintig belangstellenden zullen melden. Tot de
mogelijke kandidaten behoort Philips-dochter PolyGram.
De waarde van filmrechten is de afgelopen jaren flink gestegen
doordat er steeds meer tv-stations komen. Om rechten die de
laatste tijd in de etalage kwamen, werd dan ook hard gevochten.
In het pakket van CDR zitten 39 films die samen 79 Oscar-nomi
naties kregen.
Meppel/Zwolle (anp) - Een georganiseerde staking bij truckfa
brikant Scania wordt steeds waarschijnlijker. De vakbonden
hebben besloten volgende week de leden te raadplegen voor een
definitief ultimatum.
Het Seania-personeel in de vesti
ging in Meppel heeft in reactie
daarop een wilde staking die gis
teren uitbrak, in de loop van de
dag beëindigd.
De industriebonden van FNV en
CNV en De Unie eisen dat de
plannen om werkzaamheden te
verhuizen naar Zweden niet
doorgaan. Scania is van plan de
productie van assen en motoren,
waarmee 250 tot 325 banen van
de vestiging in Zwolle gemoeid
zijn, te verplaatsen. Daarnaast
werd afgelopen week onverwacht
duidelijk dat er ook een onder
zoek loopt naar het verplaatsen
van de cabinebouw.
Momenteel houdt de vestiging in
Meppel (300 mensen) zich daar
mee bezig. Uit boosheid over de
plotselinge plannen tot sluiting
van hun fabriek legden de Mep-
pelse werknemers gistermorgen
spontaan het werk neer.
Volgende week houden de vak
bonden de zogeheten driekwart
vergaderingen, de beslissende
vergadering voor het sturen van
een ultimatum aan de Zweedse
directie van het bedrijf. Dreigen
met een staking is waarschijnlijk.
Bij Scania Nederland werken
zo'n 2000 mensen, van wie 1700
in Zwolle en 300 in Meppel. Als
alle plannen doorgaan, blijft in
Nederland alleen de eindassem-
blage over.
Een woordvoerder van de truck
fabrikant stelt dat zoals het er nu
uitziet, veel boventalligen binnen
Scania herplaatst kunnen wor
den. Evenals Daf heeft ook Sca
nia de productie van vrachtwa
gens uitgebreid. Bij Scania zijn
momenteel nog 150 vacatures, die
veelal met uitzendkrachten wor
den ingevuld.