labo plukt nichten van ieurshausse ING: 'Geen reden voor paniek op beurs erri eerd' (jwiuoob 'Als we verliezenbegin ik een wietshop Cf Vbezorgd over lanen bij Nedlin Moerdijk steeds meer volwassen haven Arbeidsconflict bij truckbouwer Scania 7'a-IO STEM ECONOMIE A5 ferhandelen: hterbrew ferkoopt 'Wdfontaine GM ECONOMIE KORT USTUS 1997 ti ZATERDAG 23 AUGUSTUS 1997 Ldam (anp) - De neer- jse klapper die de Am- jjaDise effectenbeurs gis- heeft gemaakt, heeft Tostrams niet van zijn ifgebracht. Het hoofd jjnische Analyse van de jgank houdt vast aan zijn gelling dat de graadme- 4EX dit jaar boven de jipunten zal uittorenen, „dex ging gisteren nog een Jtdere kant op met een ver- l(anruim 31 punten op 918 punten. Reden voor paniek is dat volgens Tostrams niet. De ING- specialist baseert zijn optimisme op de analyse dat het laagste punt bij iedere correctie altijd nog hoger ligt dan het vorige dieptepunt. „We zien een heel duidelijk fe nomeen dat elk correctie van be tekenis een koopgelegenheid blijkt. Elke correctie wordt ook steeds sneller weggekocht, want beleggers zijn bereid op steeds hogere niveaus in te stappen. Het is een duidelijk patroon, waarbij de markt steeds twee stappen vooruit zet, en vervol gens weer een terug." Een echte klap is pas te ver wachten als de index tot onder de 875 wegzakt, dus onder het laagste punt van vorige week. „Dan is de bodem even weg, en kan de index wegzakken tot 750 punten. Maar zelfs dan blijf ik optimistisch, want er is gewoon geen goed alternatief voor aan delen. Je ziet ook dat steeds meer duurzaam geld naar de beurs stroomt." Als technisch analist kijkt Tos trams bij zijn koersvoorspelling nauwelijks naar de prestaties van de beursgenoteerde bedrij ven, maar veel meer naar het koopgedrag van beleggers. „Wij kijken niet zo zeer naar de eco nomische grootheden als wel naar het wiskundig verloop van de index." Dat uitgangspunt brengt de technisch analist momenteel tot een veel optimistischer voorspel ling dan collega's, die de be drijfswinsten als uitgangspunt nemen. „De meer traditionele collega's gaan uit van een index van 1000 punten over twaalf maanden."Maar zijn juist die fi nanciële analisten de afgelopen maanden niet steeds te voorzich tig geweest? „Precies," ant woordt Tostrams. „Ik heb mijn voorspelling nog maar net aan gescherpt, gezien de grote on stuimigheid van beleggers. Nie mand heeft het geduld om te wachten op een correctie van dertig procent." <an Sebastian, vlak foto epa En mensen in heel iistreren tegen het Tieten ook Basken burgers hun woe- iaskische gemeen- loord op hem kort gaven aan het ul- fens Aguirre is het Ik dat Herri Batas- |elijk wordt betrok- onderhandelingen Ikomst van Basken- |bij zou hetzelfde nen worden ge- lin Noord-Ierland, iTA net als het IRA laakt-het-vuren af- ird op Blanco heeft Ie Maria Aznar iede- jing tot de ETA en asuna uitgesloten. Ikte met steun van gitieke partijen een fee vorm van politie- gerking met Herri aie zetels heeft in de Ivolksvertegenwoor- rvee regionale parle- jsterk vertegenwoor- Iveel Baskische ge- gorriaga gingen ve- |at op om tegen de 'anco te demonstre- |in hetzelfde stadje elopen weken dui :t beleid van Aznar latasuna te isoleren m gedoemd is. Voor keer binnen korte centrale plein van !a vol om een slacht- |het Spaans-Baski- ;ict te eren. Het as ditmaal een in- het stadje die ge- wegens samenwer- ETA. Juan Carlos erd opgehangen in inden. In het autop- wordt gesproken (ord. het niet vergeven," et Baskisch op een oven het podium et voor het jaarlijk- st in Arrigorriaga. in verband met de ernando afgelast, iteraad, die wordt oor Baskische en he partijen, heeft eraadsiagingen een ngenomen waarin irdt opgeworpen of ;elfmoord heeft ge- vermoord, kist, die bedekt is skische vlag, staat lang opgesteld in ehuis voordat hon- oners van Arrigor- naar zijn laatste rengen. r de lui in Madrid >m te zeggen: 'Iso- atasuna'," zegt een chts als 'Carlos' in il in de bar van de Nationalistische :r zijn we allemaal 'eten en wonen sa- js redactie economie ;h( - De Rabobank heeft het afgelopen halfjaar sterk ge lieerd van de levendige effectenbeurs en de voortgaande Esse op de hypotheekmarkt. Een toename van het provisiere- Kjat met 270 miljoen tot 894 miljoen droeg belangrijk bij We groei van het nettoresultaat met 16,5 procent, tot een be- jgvan 994 miljoen. j kredietverlening nam met M21 miljard toe tot 245,7 d.maar de rente winst bleef bij die groei: 3,7 tegen- jJ3,4 miljard. De bank sprak jasi van 'een uitstekend re- laat'. Voor heel 1997 rekent de leratieve organisatie op 'een Ure nettowinst'. Dat zal in («ten met dubbele cijfers verwacht topman H. Wijf- In de eerste helft van 1996 iiende de bank 21,5 procent tr, de jaarwinst groeide toen ili procent. èeeo Itcijfers van de bank zijn voor teerst de gegevens opgenomen a de beleggingsgroep Robeco, man de Rabobank voorals- igde helft bezit, met een optie iè rest. Zo was van de toena- nan de provisiebaten ruim iiljoen afkomstig van Robeco. tollet eigen commissionairs- drijf profiteerde ook van de imshausse: het verwerkte in de istezes maanden bijna 1,1 mil- opfiq-prdqrs, p»eg het dubbele van de eer- ehelft van vorig jaar., De .effec- ipro\risie verdubbelde van '1 tot 326 miljoen. Rabo en beco beheren samen ruim 11 miljard aan in effecten be- ji vermogen. Mank plukte ook op een ande- manier de vruchten van de astige beurs: op eigen effecten welnemingen verdiende Rabo lil miljoen, ruim dubbel zo plalsinde eerste helft van '96. Consolidatie van Robeco in de fcijfers droeg ook, met name door de inbreng van de Roparco- spaargelden, voor 13,5 miljard bij aan de groei van de toever trouwde spaargelden en andere middelen. Die overtroffen voor het eerst de 200 miljard. De au tonome groei van die middelen vlakte toch wat af, met name door de zuigende werking van de beurs. Ook op de hypotheekmarkt duurt de hausse voort: de Rabobanken sloten 55.000 nieuwe leningen af en mede daardoor steeg het be drag aan uitstaande kredieten bij particulieren tot meer dan ƒ104 miljard, 17 miljard meer dan medio 1996. De kredietverlening aan ondernemers nam met 12,3 miljard toe tot 135,8 miljard. Ook agrariërs leenden, voor het eerst sinds jaren, weer wat meer. Het krediet in die sector steeg met een half miljard tot 30,1 miljard. Kostenkant Forse groei vertoont ook de kos tenkant van de bank. De bedrijfs- lffêtSD pgijien met een Jpy^tpe, exclusief specifieke vqorzienin- gen met 18,5, procent. De bank lggde./-2,00 miljoen,qp,zij vqqsflu- tomatiseringsprojecten die onder meer met de invoering van de eu ro en de eeuwwisseling te maken hebben. Belangrijke oorzaak van de kostenstijging is de grotere personeelsbezetting. In volledige arbeidsplaatsen uitgedrukt, telde de Rabobank eind juni 1997 39.069 werknemers, dat is 4342 meer dan een jaar geleden. Daar horen bijna 700 Robeco-mensen bij. pedlin werken volgens de bond p 450 mensen, waarvan 50 in la. De CNV-bond denkt dat de van de Nedlin-werknemers pminst veilig zijn. Nediin heeft F de mogelijke overname geen paleg gepleegd met de vakbon- Jj Met een overname van Nedlin Plakt Rentokil zijn positie als Pttleider in Nederland. Rento- 1 :s al eigenaar van Nedlins ptste concurrent Hokatex, met P® andere een grote vestiging n Bosch. CNV-bestuurder 'issel (anp) - De Belgische bier- Uwerij Interbrew verkoopt dochter Chaudfontaine fonwater, frisdrank) aan de •rikaanse zakenman Abbas W. Dit heeft het bedrijf, dat in '"Mand onder andere eigenaar de Oranjeboom-brouwerij J*. gisteren bekendge- Vat staat aan het hoofd van een 'internationale investeer- ui d wor<^ gesteund door de K BBL, Hij zal volgens Inter- J de activiteiten van Chaud- S"® z°wel in mineraalwater ^dranken in Europa uitbrei- brouwerij spreekt van aftekende overeenkomst' chaudfontaine en zijn perso- 5%a' neemt alle verplich- 8 a tegenover de werknemers ille 'eh>rew en Chaudfontaine blijven samenwerken. In- W blijft de producten van i «-dochter via zijn horeca- utiekanaal verkopen. Hemic Pelri-Strasso 19 CH-40S1 Basel 1*1. 00 41/61 279 92 <0 Fax 00 41/61 279 92 81 Enkele tientallen pomphouders uit de grensstreken in Brabant, Gelderland, Twente en Limburg demonstreerden gisterochtend voor de Haagse rechtbank voor een betere compensatieregeling. Ze waren, deels met bussen, naar Den Haag gekomen om het geding van de tankstations en de Bovag tegen de Staat bij te wonen. fotowfa teda/Kosmalen - De CNV Industrie- en Voedingsbond maakt ithgrote zorgen over de werkgelegenheid bij Nedlin, een was- srijbedrijf gespecialiseerd in textielverzorging voor zieken- fen. Concurrent Rentokil staat op het punt Nedlin, dat ves tigen heeft in Breda, Veghel en Rosmalen, over te nemen. VERVOLG VAN VOORPAGINA Inzet van het kort geding is de door het mi nisterie bedachte compensatieregeling voor de per 1 juli ingevoerde verhoging van de benzineaccijns met dertien cent (met BTW). De exploitanten van benzinestations in de grensstreek vinder) dat die teg£i$9(etkpming onvoldoende is. Zij lijden sinds juli zulke omzetverliezen - tot 40 procent - dat volgens hen 150 tot 200 ejgdoitanten.fajJRpt dreigen te gaan en een verlies van tussen de 1100 en 1400 arbeidsplaatsen bij tankstations, toele veranciers en detailhandel dreigt. De advocaat namens de tankstations en de Bovag, mr. H. Lamers, voerde aan dat de re gering de compensatieregeling niet goed doordacht heeft. De tegemoetkoming van vier of acht cent per liter - in de 'Zalm- strook' van tien tot twintig kilometer van de grens - geldt per verkochte liter. De pomp houders zijn echter meer gebaat bij een rege ling die de enorme omzetdaling per 1 juli compenseert. Mr. Lamers: „Nu wordt slechts per aantoon baar verkochte liter steun verleend, terwijl het prijsverschil tussen Nederland en Duits land nu juist daartoe leidt dat veel minder li ters worden verkocht. Om wel liters te ver kopen moeten kortingen worden verstrekt, waarbij de gehele winstmarge en de subsidie wordt weggegeven." Hij wees er op dat veel pomphouders langs de grens al voor de accijnsverhoging van 1 juli de literprijs kunstmatig met 10 procent verlaagd hadden, om de toen bestaande prijsverschillen met Duitsland (tien tot twintig cent) te verkleinen. Daardoor restte hen op dat moment nog maar een winstmar ge van een cent per liter. Na 1 juli voorko men alleen extreme kortipgen dat de omzet nqg verder daalt dan dip nu. al do.et, door het, 'tanktoerisme' over de grenzen. Dat betekent dus een flink verlies per liter. Daarbij missen de pompen veel omzet in de verkoop van hun 'shops' door wegblijvende klanten. „Het ein de is daarom voor veel pomphouders in zicht." In navolging van de Bovag noemde de advo caat het buiten de compensatieregeling laten van pomphouders langs de Belgische grens een kwestie van rechtsongelijkheid. De om zetdalingen door over de grens tanken zijn ook in de zuidelijke grensstreken aanzien lijk. Ook geldt de compensatieregeling per on derneming en niet per tankstation. Firma's als Nedoil (vier tankstations), De Fakkel (vijf stations) en Smeets Geelen (vijftien sta tions) moeten de subsidie over zoveel sta tions uitsmeren, dat de steun al na zeer kor te tijd opgesoupeerd is en miljoenen liters ongesubsidieerd blijven. 'Een koude sane ring', noemde Lamers de aanpak van het mi nisterie, En 'de ellende gaat door', omdat ve len nog een kostbare bodemsanering wacht. De pomphouders eisen op zeer korte termijn een vervangende, ruimere regeling, met te rugwerkende kracht per 1 juli. Landsadvo caat mr. L. Keus wees de pomphouders door naar de oliemaatschappijen. In Nederland geldt een distributiemarge voor ongelode benzine, van ruim 28 cent per liter, tegen nog geen zeven cent in Groot-Brittannië. Vorig jaar gold in de Duitse grensstreek een prijs verschil van achttien cent, terwijl de Neder landse accijns slechts drie cent hoger was dan in Duitsland. Een ruimere tegemoetko ming voor de pomphouders in de grensstreek is volgens het ministerie niet mogelijk omdat de Europese Commissie dat niet accepteert: de onderlinge concurrentie moet vrij blijven, compensatie kan alleen op beperkte schaal. Bovendien, hield de landsadvocaat de recht bankpresident en de pomphouders voor, hebben de betrokken partijen - ook de Bo vag - na uitvoerig overleg ingestemd met de regeling, evenals het parlement. De president van de Haagse rechtbank, mr. A. van Delden, doet volgende week vrijdag uitspraak. „Als we verliezen, doek ik m'n tankstation op en begin ik een wietshop," kondigde een pomphouder grijnzend aan. „Krijg ik ook een hoop Duitse klanten." Heieen Verburg is bang dat de in tegratie van beide bedrijven de no dige banen gaat kosten. Rentokil weigert een werkgelegenheidsga- rantie te geven. In de adviesaan vraag aan de ondernemingsraad staat bovendien dat de vestigingen van de wasserij alleen open blijven 'als dit uit bedrijfseconomisch oogpunt gerechtvaardigd is'. Verburg wil zo snel mogelijk met Nedlin en Rentokil over de aan staande overname gaan praten. Daarbij zullen behoud van werk gelegenheid en de huidige arbeids voorwaarden centraal staan. Een verslechtering van de arbeidsvoor waarden is in ieder geval onbe spreekbaar, aldus de bond in een verklaring. Directeur H. Smit van Nedlin bevestigt dat er vergaande gesprekken gaande zijn over een overname. „Maar er is nog niets getekend." Over de gevolgen voor de werkgelegenheid valt volgens Smit nog niets te zeggen. Hij vindt de verklaring van het CNV dan ook zeer voorbarig. Bij Rentokil-dochter Hokatex wil de een woordvoerder slechts be vestigen dat er gesprekken worden gevoerd met Nedlin. (ADVERTENTIE) Industrieterrein Moer dijk wordt steeds meer een volwassen haven. Werd in het eerste half jaar van 1997 al voor een kwart meer overgeslagen uit zeeschepen, na de opening volgende week van de nieuwe haventer- minal zal de overslag ze ker verder toenemen. Bij de intermodale terminal komen spoor, weg en water elkaar tegen. Door Paul Verlinden AAN DE KADE van de centrale insteekhaven op Moerdijk lost een Ethiopisch setup juten zakken met sesamzaad. Grote kranen plukken de zakken van het dek en laden ze rechtstreeks op een vrachtwagen. Verderop staan af geschreven openbaar vervoer- bussen klaar om verscheept te worden naar Zuid-Amerika om daar aan een nieuwe leven te be ginnen. De overslag in de haven van Moerdijk groeit als kool. In de eer ste helft van 1997 bedroeg het overslagvolume ruim 3,2 miljoen ton. Met name de overslag uit zee schepen stijgt snel. De groei zal een extra impuls krij gen als volgende week donderdag de nieuwe intermodale terminal geopend wordt. Op de terminal kan in één concept zeevaart, bin nenvaart, wegtransport en goede- renspoor bediend worden. In de ontwikkeling van de termi nal heeft het Havenschap Moer dijk 26 miljoen gulden gestoken. „Dat verdienen we terug door grond te verkopen, zeehavengel- Havenschap-directeur Van der Pool bij de nieuwe haventerminal op Moerdijk. Schepen kunnen hier direct goederen overslaan op vrachtwagens en vanaf volgende week ook treinwagons. FOTO DE 5TEM/DICK DE BOER den te innen en door faciliteiten te verhuren," zegt N. van der Pool, directeur van het Havenschap. Een van de belangrijkste investe ringen is de verlenging van de ka de met zo'n 700 meter. Zodoende kunnen er meer schepen tegelijk goederen lossen. Nu kunnen er in Moerdijk schepen terecht met een diepgang tot 8.40 meter. Over twee jaar wordt naar alle waar schijnlijkheid de haven opnieuw verdiept, zodat ook schepen met een diepgang van 9,50 a 10 meter Moerdijk aan kunnen doen. Begin dit jaar zei minister Jorrits- ma dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat geen geld over had voor de verdieping van de haven en de vaargeul in het Hollands Diep. Van der Pool is inmiddels een stuk optimistischer over de fi nanciering. „Voor de aanleg van de Betuwelijn en de HSL is 18 miljoen kuub zoet zand (zand af komstig uit zoetwater, P.V.) no dig. En het Hollands Diep is een van de weinige plekken in Neder land waar dat makkelijk uit te ha len is," aldus Van der Pool. De Havenschap-directeur ver wacht dan ook dat in 1999 met de verdieping van de haven begon nen kan worden en dat het karwei in 2000 geklaard is. Dat zou dan nog grotere (zee)schepen aantrek ken wat weer tot gevolg heeft dat de overslag op Moerdijk met zo'n dertig procent zal toenemen. „Dat is bovenop de groei die we nu al jaarlijks zien." Ook de binnen vaart-sector'wordt steeds beter bediend op Moerdijk. Zo is aan het einde van de kade een roll-on-roll-off-steiger (een schuin aflopende kade) aangelegd met een breedte van dertig meter. 'RoRo'-schepen kunnen hier met hun achterkant op de kade schui ven zodat goederen direct gelost kunnen worden. Er gaan onder tussen al diverse binnenvaartlijn- diensten (shuttles) tussen Moer dijk en Rotterdam, terwijl aan een verbinding met Antwerpen wordt gewerkt. De schepen kunnen de goederen direct overslaan op vrachtwagens. Dat is op zich geen noviteit. Wel nieuw is dat er drie spoorlijnen op de terminal zijn aangelegd, waar van er één op slechts enkele me ters van de kade loopt, zodat de schepen direct op treinwagons kunnen lossen. De twee overige sporen hebben elk een lengte van 650 meter en liggen in het verleng de van de kade. Over de sporen loopt een portaalkraan met een overspanning van 42 meter zodat ook hier snelle overslag mogelijk is. Op het industrieterrein Moerdijk loopt al jaren een goederenspoor lijn waar de daar gevestige bedrij ven individueel gebruik van ma ken. Met de komst van de terminal worden van Moerdijk uit ook lijn verbindingen gestart. Zo zullen twee operators, Trailstar en Pol- train, spoorlijndiensten beginnen richting Polen, Scandinavië, Ita lië, Spanje en Tsjechië. De moge lijkheid van een dienst naar Ant werpen wordt onderzocht. Moerdijk snoept met de uitgebrei de vervoersmogelijkheden steeds meer klanten van de Rotterdamse haven weg. Van der Pool, zelf af komstig van het havenbedrijf in de Maasstad: „We zijn competitief maar we werken natuurlijk ook veel samen." Aegon vergroot halfjaarwinst fors Den Haag - Verzekeraar Aegon heeft over de eerste zes maanden van dit jaar een winstgroei geboekt van 27 procent. Het netto re sultaat steeg van 711 miljoen in de eerste helft van 1996 tot 906 miljoen in 1997. De autonome winstgroei, dus zonder (des)investeringen ging met 20 procent omhoog. De winstgroei is iets groter dan verwacht. De ramingen van ana listen varieerden tussen een nettoresultaat van 859 miljoen en 883 miljoen. De winst per aandeel steeg met 25 procent tot 3,37. De sterke winststijging komt voor rekening van de goede gang van zaken in de belangrijkste bedrijfsonderdelen en de verdere koersstij ging van de dollar en het pond. Aegon voorspelt nu 25 procent winststijging per aandeel; eerder ging de verzekeraar uit van 15 procent. Krachtig winstherstel Grontmij De Bilt - De winst van Grontmij heeft zich in de eerste zes maan den van 1997 krachtig hersteld. Het ingenieursbureau uit De Bilt zag het nettoresultaat met 63 procent stijgen tot 8,3 miljoen. De omzet steeg 7 procent tot 273,5 miljoen. De onderneming ver wacht dat de winstgroei zich het komende halfjaar in dezelfde orde van grootte voortzet. Daarmee komt de jaarwinst in de richting van het resultaat in 1994, toen een nettoresultaat van 16,8 miljoen werd behaald. In de jaren daarop beleefde het bureau een terugval, die vooral werd veroorzaakt door afvlakkende opdrachten in de milieusec tor. Grontmij zegt het winstherstel te danken aan de gunstige marktomstandigheden, een toename van het werk aan specifieke projecten en de verbeterde kostenpositie als gevolg van een afge ronde reorganisatie. Omzet detailhandel stijgt 3,8 procent Voorburg - De omzet van de detailhandel bedroeg volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in het eerste halfjaar van dit jaar 3,8 procent meer dan in die periode vorig jaar. Er was een bedrag van circa 60 miljard mee gemoeid. Vooral de non-foodsector noteerde hogere verkoopresultaten: 5,5 procent. De groei van de omzet in de foodsector lag met 2,3 procent aan merkelijk onder het algemene gemiddelde van de detailhandel. Bouwbonden bereiden acties voor Woerden - De gezamenlijke bouwbonden gaan vanaf volgende week acties voorbereiden onder de 50.000 werknemers die onder de UTA-CAO vallen. Het gaat om uitvoerders en administratief personeel in de bouw. De bonden willen de werkgevers dwingen de voorstellen over de vut los te laten. Volgende week gaan de bonden de bedrijven bezoeken en de achterban mobiliseren voor een landelijke actiedag op 20 september. Een staking is nog niet gepland. Voor de zomervakantie liepen de onderhandelingen voor een nieuwe CAO stuk. De werkgevers willen een de huidige vut-re- geling vervangen door een systeem van vervroegd pensioen. In hun optiek moet de premie voor het nieuwe vroegpensioen gehe ven worden onder werknemers van 42 jaar en ouder, die dan 7,6 procent premie moeten betalen. Dat percentage komt bovenop de 5,4 procent die alle UTA-werknemers nog jarenlang moeten betalen om de huidige vut af te bouwen. Inspectie: 300 overtredingen vakantiewerk Den Haag - De Arbeidsinspectie heeft tot nu toe driehonderd overtredingen geconstateerd bij vakantiewerk door jongeren. De jeugdigen moesten te lang werken of te veel verantwoordelijk heid dragen. Dat blijkt uit een tussentijdse rapportage. Bijna de helft van de overtredingen had te maken met te lange werktijden, te weinig pauzes of te lang doorwerken. Bijna hon derd jongeren moesten werk doen dat volgens de wet te zwaar is voor hun leeftijd. In zestig gevallen was het toezicht onvoldoen de geregeld. De Arbeidsinspectie kwam bij de bezoeken twintig vakantiewer kers tegen die nog geen 13 jaar oud waren. Zij zijn naar huis ge stuurd en tegen hun werkgever is een proces-verbaal opgemaakt. DSM neemt Philips Coatings over Zwolle - DSM Resins, een onderdeel van het chemieconcern DSM, neemt Philips Coatings in Oss over. Voor de 45 werkne mers van Philips Coatings zijn er geen gevolgen in de sfeer van de werkgelegenheid. De bedoeling is om de overname in januari zijn beslag te laten krijgen. Philips Coatings produceert industriële lakken, vooral voor de elektronische industrie en verlichtingsindustrie. DSM Resins produceert en verkoopt onder andere grondstoffen voor verven, lakken en kunststoffen. Deze divisie van DSM heeft 1750 werknemers en een jaarlijkse omzet van 1,5 miljard gulden. Philips vond het in het begin van de jaren zeventig van belang om een eigen lakfabriek te hebben. Inmiddels heeft Philips Coa tings zich tot een zelfstandig bedrijf ontwikkeld, zo argumen teert Philips het afstoten van dit bedrijfsonderdeel. De 45 werk nemers van Philips Coatings gaan allemaal over naar DSM. Over de arbeidsvoorwaarden zal binnenkort overleg plaatsvinden met de vakbonden. Rechten Hollywood-films in de aanbieding Parijs - De rechten van honderden Hollywood-films die in het verleden zijn verworven door de Franse staatsbank Crédit Lyon- nais, komen in de aanbieding. Tot de collectie behoren kassuc cessen als 'The Graduate', 'Platoon' en 'When Harry met Sally'. Verkoper is Consortium de Réalisation (CDR), een instelling die de Franse regering twee jaar geleden oprichtte om belangen van het noodlijdende Crédit Lyonnais over te nemen. CDR verwacht dat zich zeker twintig belangstellenden zullen melden. Tot de mogelijke kandidaten behoort Philips-dochter PolyGram. De waarde van filmrechten is de afgelopen jaren flink gestegen doordat er steeds meer tv-stations komen. Om rechten die de laatste tijd in de etalage kwamen, werd dan ook hard gevochten. In het pakket van CDR zitten 39 films die samen 79 Oscar-nomi naties kregen. Meppel/Zwolle (anp) - Een georganiseerde staking bij truckfa brikant Scania wordt steeds waarschijnlijker. De vakbonden hebben besloten volgende week de leden te raadplegen voor een definitief ultimatum. Het Seania-personeel in de vesti ging in Meppel heeft in reactie daarop een wilde staking die gis teren uitbrak, in de loop van de dag beëindigd. De industriebonden van FNV en CNV en De Unie eisen dat de plannen om werkzaamheden te verhuizen naar Zweden niet doorgaan. Scania is van plan de productie van assen en motoren, waarmee 250 tot 325 banen van de vestiging in Zwolle gemoeid zijn, te verplaatsen. Daarnaast werd afgelopen week onverwacht duidelijk dat er ook een onder zoek loopt naar het verplaatsen van de cabinebouw. Momenteel houdt de vestiging in Meppel (300 mensen) zich daar mee bezig. Uit boosheid over de plotselinge plannen tot sluiting van hun fabriek legden de Mep- pelse werknemers gistermorgen spontaan het werk neer. Volgende week houden de vak bonden de zogeheten driekwart vergaderingen, de beslissende vergadering voor het sturen van een ultimatum aan de Zweedse directie van het bedrijf. Dreigen met een staking is waarschijnlijk. Bij Scania Nederland werken zo'n 2000 mensen, van wie 1700 in Zwolle en 300 in Meppel. Als alle plannen doorgaan, blijft in Nederland alleen de eindassem- blage over. Een woordvoerder van de truck fabrikant stelt dat zoals het er nu uitziet, veel boventalligen binnen Scania herplaatst kunnen wor den. Evenals Daf heeft ook Sca nia de productie van vrachtwa gens uitgebreid. Bij Scania zijn momenteel nog 150 vacatures, die veelal met uitzendkrachten wor den ingevuld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7