Vakantie^ reizen
Imatro
3aad,
an Gils
erken
van
huize
en.
D
België via een kanaal
Natuur en cultuur grootste bekoringen van Italiaanse eiland
iresse
CjiL
m
s
m
O
;ms b.v.
jen
Z
m
lESTEM
D3
Jal rescue equipment
ELEFONISTE
fiC
H
TUS 1997
X 84
11
ZATERDAG 23 AUGUSTUS 1997
HU
Industrial Rescue Equipment be
n Nederlandse Holding, met vestiain
derland en de U.S.A. Zij ontwikkelt"
t en verkoopt hydraulische gereed
voor de brandweer, reddingsdien
lustriële bedrijven over de gehele we
•durend wordt geïnvesteerd in onder-
itwikkeling van nieuwe producten ei
nethoden. Wereldwijd heeft zij faan
'als specialist in hogedruk-hydrauliek
logisch hoogwaardige producten wor-
jerekend tot de beste ter wereld
correspondentie
archivering
notuleren
reiscoördinatie
office management
assisteren receptioniste/telefoniste
presentaties uitwerken
zoeken wij iemand met een relevante
ïheersing van de Engelse taal (woord en
isiskennis van het Frans en Duits en
met
>soft Office (Excel, Word, Powerpoint)
iftelijk te solliciteren en een bondige so 1
pasfoto, te richten aan Centaur
Clothes
ies worden strikt vertrouwelijk behandeld-
'OR MEN
ikte kandidaat voor de functie van]
i Inkoper is zowel technisch als
ieel ingesteld. Hij beschikt over
nmunicatieve eigenschappen, kan
ig werken, is stressbestendig en
aanpakken. Om in deze functie te
een opleiding op het niveau van
iniek aangevuld met NEVIE I mini-'
kist. Een goede beheersing van de
;n Duitse taal in woord en geschrift
fheid met geautomatiseerde inkoop-
(Triton), WP6.1/7.0 en Quatro Pro
sens gewenst. Een goede werktuig-
dige achtergrond en enige jaren er-
sen vergelijkbare functie binnen een
[bedrijf is een pré. Leeftijd 25-30 jaar.
FATIE
■adere informatie willen over boven-
He functie, dan kunt u deze mondeling
li bij de heer J. van Loenhout. Uw
Ike sollicitatie kunt u richten binnen
;en na verschijning van dit blad aan
ig Personeelszaken.
33, 4940 AA Raamsdonksveer
589200, fax. 0162 - 522482
licilië staat garant voor een ui-
jiermate attractieve cocktail van
latuur en cultuur. Maar de
loomwals van het massatoeris
me komt al aarzelend op gang
la de afbladderende steden drei-
«en ten onder te gaan aan lam
lendigheid en bureaucratie.
van der Lee
equipment - test lanes
4870 AH Etten-Leur
iefax 076-5016731
I dynamisch high-tech bedrijf met circa 30
I produceert automobielveiligheidsequip-
fr de landsgrenzen; 85% van het werkter-
zijn er in Raamsdonksveer (NL),
■ore.
biste/telefoniste die tevens corresponden-
bn voor een aantal staffunctionarissen.
J/ordt als een belangrijke functie binnen
[ellen zoals:
in een dergelijke job, goede kennis van
ptaal, maar ook Duits en Frans worden
te applicaties.
s een regelaar, goed gehumeurd en is het
let werk dit vraagt.
Jhiktheid - een vaste baan aan na een tij
en goede secundaire arbeidsvoorwaar-
|t betreft hier een baan die het beste door
ft voor de heren).
)rt c.v., kunt u binnen 14 dagen sturen
[B.V., Postbus 308,4870 AH Etten-Leur.
nmodemerk Van Gils wordt inmiddels
Gils, het best betaalbare topmerk", zorgt
andere landen een enorme groei door
is de volgende vacature ontstaan bij het
Hoofdstad Palermo is een stad vol chaos, op de grond en daarboven.
foto roberto rizzo/hh
De afgebladderde
bekoring van Sicilië
ier vom Fass, schreeuwt een
bord naast de Wunderbar. Op
1*^^ het terras nestelt een groep
■Duitsers zich behaaglijk in de zon, die van-
Haag wederom overuren gedraaid heeft. Dit
pTaormina, een gracieuze badplaats aan de
Iwtkust van Sicilië, Italië. Gracieus, maar
liiettemin geplet door de nietsontziende
[stoomwals van het massatoerisme, die gru-
|»elijke machine die slechts eenheidsworst
l'Mtbrengt.
pis één troost: de rest van Sicilië is nog niet
Iwrmalen door de stoomwals. Dat maakt dat
I Sicilië nog herkenbaar is als een Italiaans ei-
I™, dat in vroegere tijden overheerst is
por Spanjaarden, Grieken en Noormannen.
Udie indringers bezaaiden het qua natuur-
l'TOon toch al rijkelijk voorziene eiland met
prachtige tempels, paleizen en kerken. Het
is dat een gebied dat amper zo groot
'België, een uitermate attractieve cock-
J!< fan natuur en cultuur kan serveren. De
Griekse tempels in Segesta, Selinunte en
Agrigento, de charme van de vriendelijke
kustplaats Cefalu, de vissershaven van
Sciacca, het boerenlandschap in het binnen
land: er zijn toeristenbureau's die de etala
ges minder vol kunnen stouwen.
Etna
Zelfs de ramptoerist hoeft hier niets te kort
te komen. Hij gaat naar de top van de Etna,
verwondert zich over het gerommel en de
rookpluimen van de grootste vulkaan van
Europa en begint weer aan de afdaling. Daar
ziet hij (20 kilometer lang) de gestolde lava
stromen van 1983, met hier en daar nog wat
puinstukken van een verzwolgen restaurant
of woning, als ijsschotsen op de zee.
Hij komt bij Zafferana, het dorpje dat in
1992 ternauwernood ontsnapte aan de om
laag kruipende vuurtong. Vijf jaar later is
die bijna-catastrofe uitgemond in een ietwat
macabere inkomstenbron voor het dorp:
vrijwel geen toerist die Zafferana verlaat
zonder er op zijn minst een espresso te heb
ben gedronken.
Ook Sicilianen weten van de nood een deugd
te maken.
Palermo
De hoofdstad Palermo is een laboratorium
voor verkeersdeskundigen en een nachtmer
rie voor iedere rijexamen-kandidaat. Zeker,
er staan borden langs de weg en strepen op
het asfalt, maar het zijn volstrekt vruchtelo
ze pogingen om enige orde aan te brengen in
het verkeer. Op een tweebaansweg passen
best vier Fiatjes naast elkaar en een gaatje
kan zo klein niet zijn of er duikt wel een
scooter in. Zo hier en daar valt af en toe een
aardig gebouw te bewonderen, maar genie
ten is er in deze chaos niet bij. Ook niet te
voet. Palermo heeft niet eens het massatoe
risme nodig gehad om vermalen te worden.
Beter toeven is het in kleinere steden als
Caltagirone (bekend om zijn keramiek), Si-
racusa en Noto. Hoewel met name de laatste
stad ook weer gemengde gevoelens oproept.
Vergane glorie heeft zijn charme, maar een
teveel aan vergane glorie doet een mens naar
zijn zakdoek grijpen. Hier in Noto, volgens
kenners één van de mooiste baroksteden van
Italië, houdt het ene paleis het andere op de
been en stut de ene kerk de andere. Achter
stallig onderhoud is hier een lachwekkend
eufemisme.
In maart 1996 stortte met donderend geweld
de koepel van de magnifieke Sint-Nicolaas-
kathedraal in elkaar. Een wekenlange re
genval voltooide het werk dat in 1990 door
een aardbeving in gang was gezet. De auto
riteiten waren gewaarschuwd, maar het
hielp niets. Het brokje koepel dat nog rest, is
nu een schrijnend monument voor de lam
lendigheid en bureaucratie die de Italiaanse
overheid kenmerken.
De restauratiewerkzaamheden worden bo
vendien bemoeilijkt door de maffia, die geld
eist van de aannemers en slopers die het ge
voelige karwei op hun schouders hebben ge
nomen.
Piazza Falcone
Het trieste verhaal van Noto toont aan dat
Sicilië nog steeds niet uit de wurggreep van
de Casa Nostra is. Leider Toto Riina mag
dan achter slot en grendel zitten, geen ma
gistraat of politicus die hardop durft te roe
pen dat de rol van de maffia is uitgespeeld.
In het stadje Corleone - berucht broeinest
van maffiosi - hebben de autoriteiten, bij
wijze van machtsvertoon, het centrale plein
vernoemd naar de rechters Falcone en Bor-
sellino, die vijf jaar geleden werden ver
moord. De Piazza Falcone e Borsellino ligt
er vandaag rustig bij, maar morgen kan al
weer blijken dat de schijn bedrogen heeft. In
mei nog, luttele weken voor het Feest van de
Vrede, werden hier nog negen maffiosi van
hun bed gelicht.
Sicilië, dat ongeveer net zo groot is als België,
telt bijna zes miljoen inwoners. Met de auto er
naar toe betekent vooral een lange rit: de af
stand Utrecht-Palermo bedraagt ongeveer
2.600 kilometer. De Straat van Messina, tussen
Italië en Sicilië, kan met de veerboot worden
overgestoken. Dat duurt hooguit een half uur.
Vliegen kan in de zomer met chartervluchten
vanaf Schiphol of Brussel. Het goedkoopste ta
rief schommelt rond de 550 gulden.
Informatie over Sicilië geeft het Italiaans Natio
naal Verkeersbureau, Stadhouderskade 2, 1054
ES Amsterdam.
3
SJJ
ijl
"nor Wii
im van Exel
^en bekijk je doorgaans vanaf het land:
®eg die naast een kanaal loopt of een
U*ug die erover gaat. In de Belgische Kem-
ait de VVV het om en biedt de moge-
1 het land eens te bekijken vanaf een
Drie kanalen worden aangedaan ge-
I tende een vijf uur durende tocht. Een ka-
maakt het je mogelijk het omrin-
1 in alle rust te ondergaan.
L tanaalkom van Leopoldsburg met het
Iij(lr"eme iachthaventje is het beginpunt van
reis. Daar eindigt (of begint, het is maar
lis IVhet Kanaal van Bever-
I' «Dit is voor mij het mooiste stuk van de
geeft 'rondleidster' Marie-José met-
Isaii meninë- Ze heeft gelijk, zo blijkt al
Iil"; Kanaal van Beverlo is een schil-
ondiep kanaaltje van een lage
vrijwel alleen gebruikt voor de
■'ervaart.
kanaal werd in 1857 aangelegd voor de
llo van het grote kamp van Bever-
eliiifin ter verdediging tegen een mo-
|jJ] aanval van Nederland gestichte le-
|v,Aaats 's nu nog de grootste legerplaats
|tjUr_ e'8& Kamp Beverlo ligt bij Leopolds-
J' ®aar dat was niet van meet af aan zo;
gmt I ur® werd in 1850 gesticht door de
toeloop van neringdoenden op de le-
|- - aats in de onmetelijke heide.
taagorde
Het vijftien kilometer lange Kanaal van Be
verlo kenmerkt zich door veel groen en voor
een kanaal betrekkelijk veel bochten. Voor
de aanleg wilden sommige grootgrondbezit
ters niets afstaan en dus moest het kronkelig
aangelegd worden. Slechts één kant kent een
harde beschoeiing, zodat het door afkalving
en rietgroei plaatselijk meer op een natuur
lijk riviertje lijkt. Hoewel het schip lang
zaam moet gaan, is er forse deining.
Het groen wijkt pas wat bij de eerste grote
'kanaalklant': de ertsverwerker Union Mi-
nière in Balen-Wezel, met twee eigen in-
steekhavens. Want de tocht mag dan wel
veel natuur bieden, zoals het foldertje aan
prijst, er is toch ook een andere kant van de
medaille. En die is, hoewel minder schilder
achtig, niet minder indrukwekkend: grote
fabrieken lang geleden in dit lege deel van de
Kempen gesticht om zo de vervuiling weg
van de steden te houden. Union Minière en
de voormalige kruitfabriek PRB in Wezel, de
zinkfabriek in Overpelt en, wat moderner,
het enorme industrieterrein van Lommei.
Willem I
Bij De Blauwe Kei mondt het Kanaal van
Beverlo uit in het Kanaal Bocholt-Herentals,
in de volksmond het Kempisch Kanaal. Een
heel ander kanaal, voor boten tot 1350 ton,
veel breder, recht en nauwelijks schilder
achtig. Lommei ligt ver weg en is niet te zien,
zoals op het eerste stuk van dit kanaal nau
welijks iets anders te zien is dan de hoge
kant, met dennenbomen.
Het Kanaal van Beverlo ligt grotendeels
hoog boven het omringende land (een vreem
de gewaarwording), maar het kanaal Bo
cholt-Herentals snijdt voor een fors deel
diep in het land, zodat je van de omgeving
niets mee krijgt. Ook van Neerpelt is nauwe
lijks iets zichtbaar behalve de kerktoren. Zo
blijft de groene indruk van de Belgische
Kempen natuurlijk behouden. Kanalen ken
nen ook hier geen lintbebouwing. Verderop
ligt het Kempisch Kanaal gaandeweg weer
hoger.
En dan een heus kruispunt, waar het Kanaal
Bocholt-Herentals opgaat in de Zuid-Wil
lemsvaart. Links is nog net de 'stop van Lo
zen' te zien, met de sluizen richting Weert,
maar de boot houdt koers zuidwaarts. De
Zuid-Willemsvaart is het oudste kanaal in
de buurt, al gegraven onder het bewind van
koning Willem I na 1815, toen Nederland en
België één waren. De ouderdom is er niet aan
af te zien; ook de Zuid-Willemsvaart is
kaarsrecht en breed, geschikt gemaakt voor
het grote vervoer. Wat opvalt zijn de rijen
bruine beuken op beide oevers, lanen van
sjieke landgoederen waardig.
En dan is er, na 45 kilometer varen in exact
vijf uur, de kanaalkom van Bree. De relaxte,
leerzame tocht zit erop. Wat heet relaxt: de
De Gewestelijke VW Limburgse Kempen neemt deze zomer mensen mee op een langza
me, maar leerzame kanaaltocht. foto wim van exel
bus brengt het gezelschap in nauwelijks een
half uur terug naar Leopoldsburg.
De Gewestelijke VW Limburgse Kempen houdt
de kanaaltocht deze zomer nog op 18 septem
ber. Het vertrek is om 8.30 uur te Leopoldsburg.
's Middags vaart de boot van Bree naar Leo
poldsburg. Deelnemers daaraan vertrekken om
12.30 uur met de bus in Leopoldsburg naar
Bree, dezelfde bus die de mensen van ae och
tendvaart terugbrengt. Deelname kost 350 Bel
gische franken, zo'n 17,50 gulden. Inschrijven
bij VW Hechtel-Eksel (00-32-11733565) of de
Gewestelijke VVV in Bree (00-32-89462514).
Voor kinderen is de tocht niet aan te bevelen,
want wat erg lang en rustig.
Reisbureau aansprakelijk
Een reisbureau is aansprakelijk als het
tekort schiet in zijn adviserende en be
middelende rol en de reiziger hierdoor
schade leidt. Maar die aansprakelijkheid
blijft beperkt tot een kwart van de in re
kening gebrachte diensten. Dat hebben
de Vereniging van ANVR-reisagenten
(de reisbureaus) en de Consumenten
bond afgesproken.
Beide organisaties zijn het eens gewor
den over de nieuwe Boekingsvoorwaar-
den die gelden rond een (vakantie)reis.
Bij een boeking van een 'pakketreis' uit
een brochure van een ANVR-reisorgani-
satie gelden altijd de algemene ANVR-
reisvoorwaarden. De nieuwe Boekings-
voorwaarden hebben betrekking op aan
vullende diensten van het reisbureau,
zoals het verstrekken van informatie, het
boeken van een los ticket en het reserve
ren van een hotel of een huurauto. De
nieuwe voorwaarden zijn geldig vanaf 1
augustus.
Nieuw is ook dat een reisbureau even
tuele tarieven die het zelf in rekening
brengt voor bepaalde diensten van te vo
ren bekend moet maken. Zo kan een reis
bureau bijvoorbeeld een vergoeding vra
gen voor het regelen van een ingewikkel
de reis. Ook is de klachtenprocedure nu
door de beide organisatie geregeld.
Eigenwijze fietsverhalen
Vanwege het tienjarig bestaan in 1996
schreef reisorganisatie Eigen-wijze Rei
zen, gespecialiseerd in individuele fiets
vakanties, een verhalenwedstrijd uit. De
leukste inzendingen zijn uiteindelijk te
recht gekomen in een boek; 'Eigenwijze
fietsverhalen' heet het. Er staan 21 fiets
verhalen in; tenminste, verhalen waarin
de fiets een rol speelt. Het zijn ook zeker
niet allemaal klassieke reisverslagen.
Daarmee is het een leuk leesboek gewor
den, met verhalen van uiteenlopende
kwaliteit. Eigenwijze fietsverhalen (IS
BN 90-5330-206-9; prijs 29,90 gulden) is
een uitgave van Uitgeverij Pragmata.
Gidsen Slovenië en Venezuela
Veel toeristen kwamen er vorig jaar niet
naar Venezuela, zo'n 621.000. Daarmee
komt het land op de zestiende plaats in
de rangorde van populairste vakantie
landen in Noord- en Zuid-Amerika.
Toch heeft uitgeverij Elmar het aange
durfd om een eigen Nederlandstalige
reisgids uit te brengen over het land.
Heel slim geeft de gids extra veel aan
dacht aan het eiland Isla Margarita, de
ook in Nederland populaire Caribische
vakantiebestemming. Sterke kant van
de dikke, bijna 500 bladzijden tellende
gids is de stortvloed aan praktische
reisinformatie. De gids kost 39,50 gul
den.
Vijf gulden goedkoper is een andere
nieuwe reisgids in dé reeks Eimar
Reishandboeken: 'Slovenië'. Ook geen
voor de hand liggende vakantiebe
stemming voor Nederlanders. Oor
zaak: de oorlog in het voormalig Joego
slavië. Alleen is Slovenië daar nauwe
lijks door getroffen. Volgens de gids
heeft het land toeristen nog altijd veel
te bieden.
Nieuwe gidsen Odyssee-reeks
In de nieuwe serie reizengidsen van
Odyssee/SNP Natuurgidsen verschijnt
binnenkort de Natuurwandelgids
Schotland en Noord-Engeland. Er
staan 23 wandelingen in de gids. De uit
gave kost 32,50 gulden. In de 'gewone'
Odyssee-reeks is een gids over Wales
verschenen. Deze titel kost 27,50 gulden.
Gezond reizen door Internet
Handige tips geven om infectie- en tropi
sche ziekten te voorkomen. Dat wil de
dienst 'Gezond op Reis' op het Internet.
Deze website is voor computerbezitters
met een internetaansluiting te vinden op
het adres: http://www.travelpla-
za.nl/sb/. De dienst wordt weliswaar be
mand door enkele deskundigen op het
gebied van deze ziekten, maar de advie
zen gelden toch als 'basisadviezen'. Via
Gezond op Reis wordt de computerge
bruiker doorverwezen naar de dichtsbij-
zijnde GGD, Travelclinic of vaccinatie
centrum. Deze website is onderdeel van
de Nederlandse reis site Travel Plaza, een
verzamelplaats van reisbureaus en reis
organisaties.
ANWB-reisgidsen in nieuw jasje
De ANWB-reisgidsen bestaan honderd
jaar. Ter gelegenheid hiervan is de be
kende serie Grote ANWB-Reisgidsen
omgedoopt en gerestyled. De eerste
twaalf titels nieuwe stijl zijn uit, hele
maal in kleur, met meer foto's en platte
gronden en verfraaid met aquarellen.
Het formaat blijft handzaam; de inhoud
zal vooral de toerist met veel behoefte
aan praktische informatie tevreden stel
len. Vanwege het jubileum krijgen ko
pers van een titel uit de Gouden Serie
een Benelux-kaart cadeau. ANWB-leden
betalen 32,95 gulden voor een gids uit
deze reeks; in de boekhandel betalen
niet-leden twee gulden meer.
In de vernieuwde vorm zijn de volgende
titels te koop: Franse Alpen, Franse Mid-
dellandse-Zeekust, Dordogne/Limousin,
Rijn/Eifel/Moezel/Pfalz, Beieren, Mid
den-Oostenrijk, Tirol/Vorarlberg, Oost-
Zwitserland, Dolomieten/Gardameer,
Zuid-Engeland, Midden-Engeland/Wa-
les en Noord-Engeland/Schotland.
Vertraging Deense veerdienst
De snelle veerbootverbinding die een
Deense rederij dit voorjaar wilde begin
nen tussen Kopenhagen en het kleine
Oostzee-eiland Bornholm is op de lange
baan geschoven. Financiële problemen
veroorzaken deze beslissing. De rederij
wil de sneldienst - die de vaartijd tussen
de Deense hoofdstad en het 'buitenge
west' zou halvëren tot drie uur - 'in de
nabije toekomst' alsnog realiseren.
I
076-5602300, Fax 076-5602291.