Vakantie^ reizen Imatro 3aad, an Gils erken van huize en. D België via een kanaal Natuur en cultuur grootste bekoringen van Italiaanse eiland iresse CjiL m s m O ;ms b.v. jen Z m lESTEM D3 Jal rescue equipment ELEFONISTE fiC H TUS 1997 X 84 11 ZATERDAG 23 AUGUSTUS 1997 HU Industrial Rescue Equipment be n Nederlandse Holding, met vestiain derland en de U.S.A. Zij ontwikkelt" t en verkoopt hydraulische gereed voor de brandweer, reddingsdien lustriële bedrijven over de gehele we •durend wordt geïnvesteerd in onder- itwikkeling van nieuwe producten ei nethoden. Wereldwijd heeft zij faan 'als specialist in hogedruk-hydrauliek logisch hoogwaardige producten wor- jerekend tot de beste ter wereld correspondentie archivering notuleren reiscoördinatie office management assisteren receptioniste/telefoniste presentaties uitwerken zoeken wij iemand met een relevante ïheersing van de Engelse taal (woord en isiskennis van het Frans en Duits en met >soft Office (Excel, Word, Powerpoint) iftelijk te solliciteren en een bondige so 1 pasfoto, te richten aan Centaur Clothes ies worden strikt vertrouwelijk behandeld- 'OR MEN ikte kandidaat voor de functie van] i Inkoper is zowel technisch als ieel ingesteld. Hij beschikt over nmunicatieve eigenschappen, kan ig werken, is stressbestendig en aanpakken. Om in deze functie te een opleiding op het niveau van iniek aangevuld met NEVIE I mini-' kist. Een goede beheersing van de ;n Duitse taal in woord en geschrift fheid met geautomatiseerde inkoop- (Triton), WP6.1/7.0 en Quatro Pro sens gewenst. Een goede werktuig- dige achtergrond en enige jaren er- sen vergelijkbare functie binnen een [bedrijf is een pré. Leeftijd 25-30 jaar. FATIE ■adere informatie willen over boven- He functie, dan kunt u deze mondeling li bij de heer J. van Loenhout. Uw Ike sollicitatie kunt u richten binnen ;en na verschijning van dit blad aan ig Personeelszaken. 33, 4940 AA Raamsdonksveer 589200, fax. 0162 - 522482 licilië staat garant voor een ui- jiermate attractieve cocktail van latuur en cultuur. Maar de loomwals van het massatoeris me komt al aarzelend op gang la de afbladderende steden drei- «en ten onder te gaan aan lam lendigheid en bureaucratie. van der Lee equipment - test lanes 4870 AH Etten-Leur iefax 076-5016731 I dynamisch high-tech bedrijf met circa 30 I produceert automobielveiligheidsequip- fr de landsgrenzen; 85% van het werkter- zijn er in Raamsdonksveer (NL), ■ore. biste/telefoniste die tevens corresponden- bn voor een aantal staffunctionarissen. J/ordt als een belangrijke functie binnen [ellen zoals: in een dergelijke job, goede kennis van ptaal, maar ook Duits en Frans worden te applicaties. s een regelaar, goed gehumeurd en is het let werk dit vraagt. Jhiktheid - een vaste baan aan na een tij en goede secundaire arbeidsvoorwaar- |t betreft hier een baan die het beste door ft voor de heren). )rt c.v., kunt u binnen 14 dagen sturen [B.V., Postbus 308,4870 AH Etten-Leur. nmodemerk Van Gils wordt inmiddels Gils, het best betaalbare topmerk", zorgt andere landen een enorme groei door is de volgende vacature ontstaan bij het Hoofdstad Palermo is een stad vol chaos, op de grond en daarboven. foto roberto rizzo/hh De afgebladderde bekoring van Sicilië ier vom Fass, schreeuwt een bord naast de Wunderbar. Op 1*^^ het terras nestelt een groep ■Duitsers zich behaaglijk in de zon, die van- Haag wederom overuren gedraaid heeft. Dit pTaormina, een gracieuze badplaats aan de Iwtkust van Sicilië, Italië. Gracieus, maar liiettemin geplet door de nietsontziende [stoomwals van het massatoerisme, die gru- |»elijke machine die slechts eenheidsworst l'Mtbrengt. pis één troost: de rest van Sicilië is nog niet Iwrmalen door de stoomwals. Dat maakt dat I Sicilië nog herkenbaar is als een Italiaans ei- I™, dat in vroegere tijden overheerst is por Spanjaarden, Grieken en Noormannen. Udie indringers bezaaiden het qua natuur- l'TOon toch al rijkelijk voorziene eiland met prachtige tempels, paleizen en kerken. Het is dat een gebied dat amper zo groot 'België, een uitermate attractieve cock- J!< fan natuur en cultuur kan serveren. De Griekse tempels in Segesta, Selinunte en Agrigento, de charme van de vriendelijke kustplaats Cefalu, de vissershaven van Sciacca, het boerenlandschap in het binnen land: er zijn toeristenbureau's die de etala ges minder vol kunnen stouwen. Etna Zelfs de ramptoerist hoeft hier niets te kort te komen. Hij gaat naar de top van de Etna, verwondert zich over het gerommel en de rookpluimen van de grootste vulkaan van Europa en begint weer aan de afdaling. Daar ziet hij (20 kilometer lang) de gestolde lava stromen van 1983, met hier en daar nog wat puinstukken van een verzwolgen restaurant of woning, als ijsschotsen op de zee. Hij komt bij Zafferana, het dorpje dat in 1992 ternauwernood ontsnapte aan de om laag kruipende vuurtong. Vijf jaar later is die bijna-catastrofe uitgemond in een ietwat macabere inkomstenbron voor het dorp: vrijwel geen toerist die Zafferana verlaat zonder er op zijn minst een espresso te heb ben gedronken. Ook Sicilianen weten van de nood een deugd te maken. Palermo De hoofdstad Palermo is een laboratorium voor verkeersdeskundigen en een nachtmer rie voor iedere rijexamen-kandidaat. Zeker, er staan borden langs de weg en strepen op het asfalt, maar het zijn volstrekt vruchtelo ze pogingen om enige orde aan te brengen in het verkeer. Op een tweebaansweg passen best vier Fiatjes naast elkaar en een gaatje kan zo klein niet zijn of er duikt wel een scooter in. Zo hier en daar valt af en toe een aardig gebouw te bewonderen, maar genie ten is er in deze chaos niet bij. Ook niet te voet. Palermo heeft niet eens het massatoe risme nodig gehad om vermalen te worden. Beter toeven is het in kleinere steden als Caltagirone (bekend om zijn keramiek), Si- racusa en Noto. Hoewel met name de laatste stad ook weer gemengde gevoelens oproept. Vergane glorie heeft zijn charme, maar een teveel aan vergane glorie doet een mens naar zijn zakdoek grijpen. Hier in Noto, volgens kenners één van de mooiste baroksteden van Italië, houdt het ene paleis het andere op de been en stut de ene kerk de andere. Achter stallig onderhoud is hier een lachwekkend eufemisme. In maart 1996 stortte met donderend geweld de koepel van de magnifieke Sint-Nicolaas- kathedraal in elkaar. Een wekenlange re genval voltooide het werk dat in 1990 door een aardbeving in gang was gezet. De auto riteiten waren gewaarschuwd, maar het hielp niets. Het brokje koepel dat nog rest, is nu een schrijnend monument voor de lam lendigheid en bureaucratie die de Italiaanse overheid kenmerken. De restauratiewerkzaamheden worden bo vendien bemoeilijkt door de maffia, die geld eist van de aannemers en slopers die het ge voelige karwei op hun schouders hebben ge nomen. Piazza Falcone Het trieste verhaal van Noto toont aan dat Sicilië nog steeds niet uit de wurggreep van de Casa Nostra is. Leider Toto Riina mag dan achter slot en grendel zitten, geen ma gistraat of politicus die hardop durft te roe pen dat de rol van de maffia is uitgespeeld. In het stadje Corleone - berucht broeinest van maffiosi - hebben de autoriteiten, bij wijze van machtsvertoon, het centrale plein vernoemd naar de rechters Falcone en Bor- sellino, die vijf jaar geleden werden ver moord. De Piazza Falcone e Borsellino ligt er vandaag rustig bij, maar morgen kan al weer blijken dat de schijn bedrogen heeft. In mei nog, luttele weken voor het Feest van de Vrede, werden hier nog negen maffiosi van hun bed gelicht. Sicilië, dat ongeveer net zo groot is als België, telt bijna zes miljoen inwoners. Met de auto er naar toe betekent vooral een lange rit: de af stand Utrecht-Palermo bedraagt ongeveer 2.600 kilometer. De Straat van Messina, tussen Italië en Sicilië, kan met de veerboot worden overgestoken. Dat duurt hooguit een half uur. Vliegen kan in de zomer met chartervluchten vanaf Schiphol of Brussel. Het goedkoopste ta rief schommelt rond de 550 gulden. Informatie over Sicilië geeft het Italiaans Natio naal Verkeersbureau, Stadhouderskade 2, 1054 ES Amsterdam. 3 SJJ ijl "nor Wii im van Exel ^en bekijk je doorgaans vanaf het land: ®eg die naast een kanaal loopt of een U*ug die erover gaat. In de Belgische Kem- ait de VVV het om en biedt de moge- 1 het land eens te bekijken vanaf een Drie kanalen worden aangedaan ge- I tende een vijf uur durende tocht. Een ka- maakt het je mogelijk het omrin- 1 in alle rust te ondergaan. L tanaalkom van Leopoldsburg met het Iij(lr"eme iachthaventje is het beginpunt van reis. Daar eindigt (of begint, het is maar lis IVhet Kanaal van Bever- I' «Dit is voor mij het mooiste stuk van de geeft 'rondleidster' Marie-José met- Isaii meninë- Ze heeft gelijk, zo blijkt al Iil"; Kanaal van Beverlo is een schil- ondiep kanaaltje van een lage vrijwel alleen gebruikt voor de ■'ervaart. kanaal werd in 1857 aangelegd voor de llo van het grote kamp van Bever- eliiifin ter verdediging tegen een mo- |jJ] aanval van Nederland gestichte le- |v,Aaats 's nu nog de grootste legerplaats |tjUr_ e'8& Kamp Beverlo ligt bij Leopolds- J' ®aar dat was niet van meet af aan zo; gmt I ur® werd in 1850 gesticht door de toeloop van neringdoenden op de le- |- - aats in de onmetelijke heide. taagorde Het vijftien kilometer lange Kanaal van Be verlo kenmerkt zich door veel groen en voor een kanaal betrekkelijk veel bochten. Voor de aanleg wilden sommige grootgrondbezit ters niets afstaan en dus moest het kronkelig aangelegd worden. Slechts één kant kent een harde beschoeiing, zodat het door afkalving en rietgroei plaatselijk meer op een natuur lijk riviertje lijkt. Hoewel het schip lang zaam moet gaan, is er forse deining. Het groen wijkt pas wat bij de eerste grote 'kanaalklant': de ertsverwerker Union Mi- nière in Balen-Wezel, met twee eigen in- steekhavens. Want de tocht mag dan wel veel natuur bieden, zoals het foldertje aan prijst, er is toch ook een andere kant van de medaille. En die is, hoewel minder schilder achtig, niet minder indrukwekkend: grote fabrieken lang geleden in dit lege deel van de Kempen gesticht om zo de vervuiling weg van de steden te houden. Union Minière en de voormalige kruitfabriek PRB in Wezel, de zinkfabriek in Overpelt en, wat moderner, het enorme industrieterrein van Lommei. Willem I Bij De Blauwe Kei mondt het Kanaal van Beverlo uit in het Kanaal Bocholt-Herentals, in de volksmond het Kempisch Kanaal. Een heel ander kanaal, voor boten tot 1350 ton, veel breder, recht en nauwelijks schilder achtig. Lommei ligt ver weg en is niet te zien, zoals op het eerste stuk van dit kanaal nau welijks iets anders te zien is dan de hoge kant, met dennenbomen. Het Kanaal van Beverlo ligt grotendeels hoog boven het omringende land (een vreem de gewaarwording), maar het kanaal Bo cholt-Herentals snijdt voor een fors deel diep in het land, zodat je van de omgeving niets mee krijgt. Ook van Neerpelt is nauwe lijks iets zichtbaar behalve de kerktoren. Zo blijft de groene indruk van de Belgische Kempen natuurlijk behouden. Kanalen ken nen ook hier geen lintbebouwing. Verderop ligt het Kempisch Kanaal gaandeweg weer hoger. En dan een heus kruispunt, waar het Kanaal Bocholt-Herentals opgaat in de Zuid-Wil lemsvaart. Links is nog net de 'stop van Lo zen' te zien, met de sluizen richting Weert, maar de boot houdt koers zuidwaarts. De Zuid-Willemsvaart is het oudste kanaal in de buurt, al gegraven onder het bewind van koning Willem I na 1815, toen Nederland en België één waren. De ouderdom is er niet aan af te zien; ook de Zuid-Willemsvaart is kaarsrecht en breed, geschikt gemaakt voor het grote vervoer. Wat opvalt zijn de rijen bruine beuken op beide oevers, lanen van sjieke landgoederen waardig. En dan is er, na 45 kilometer varen in exact vijf uur, de kanaalkom van Bree. De relaxte, leerzame tocht zit erop. Wat heet relaxt: de De Gewestelijke VW Limburgse Kempen neemt deze zomer mensen mee op een langza me, maar leerzame kanaaltocht. foto wim van exel bus brengt het gezelschap in nauwelijks een half uur terug naar Leopoldsburg. De Gewestelijke VW Limburgse Kempen houdt de kanaaltocht deze zomer nog op 18 septem ber. Het vertrek is om 8.30 uur te Leopoldsburg. 's Middags vaart de boot van Bree naar Leo poldsburg. Deelnemers daaraan vertrekken om 12.30 uur met de bus in Leopoldsburg naar Bree, dezelfde bus die de mensen van ae och tendvaart terugbrengt. Deelname kost 350 Bel gische franken, zo'n 17,50 gulden. Inschrijven bij VW Hechtel-Eksel (00-32-11733565) of de Gewestelijke VVV in Bree (00-32-89462514). Voor kinderen is de tocht niet aan te bevelen, want wat erg lang en rustig. Reisbureau aansprakelijk Een reisbureau is aansprakelijk als het tekort schiet in zijn adviserende en be middelende rol en de reiziger hierdoor schade leidt. Maar die aansprakelijkheid blijft beperkt tot een kwart van de in re kening gebrachte diensten. Dat hebben de Vereniging van ANVR-reisagenten (de reisbureaus) en de Consumenten bond afgesproken. Beide organisaties zijn het eens gewor den over de nieuwe Boekingsvoorwaar- den die gelden rond een (vakantie)reis. Bij een boeking van een 'pakketreis' uit een brochure van een ANVR-reisorgani- satie gelden altijd de algemene ANVR- reisvoorwaarden. De nieuwe Boekings- voorwaarden hebben betrekking op aan vullende diensten van het reisbureau, zoals het verstrekken van informatie, het boeken van een los ticket en het reserve ren van een hotel of een huurauto. De nieuwe voorwaarden zijn geldig vanaf 1 augustus. Nieuw is ook dat een reisbureau even tuele tarieven die het zelf in rekening brengt voor bepaalde diensten van te vo ren bekend moet maken. Zo kan een reis bureau bijvoorbeeld een vergoeding vra gen voor het regelen van een ingewikkel de reis. Ook is de klachtenprocedure nu door de beide organisatie geregeld. Eigenwijze fietsverhalen Vanwege het tienjarig bestaan in 1996 schreef reisorganisatie Eigen-wijze Rei zen, gespecialiseerd in individuele fiets vakanties, een verhalenwedstrijd uit. De leukste inzendingen zijn uiteindelijk te recht gekomen in een boek; 'Eigenwijze fietsverhalen' heet het. Er staan 21 fiets verhalen in; tenminste, verhalen waarin de fiets een rol speelt. Het zijn ook zeker niet allemaal klassieke reisverslagen. Daarmee is het een leuk leesboek gewor den, met verhalen van uiteenlopende kwaliteit. Eigenwijze fietsverhalen (IS BN 90-5330-206-9; prijs 29,90 gulden) is een uitgave van Uitgeverij Pragmata. Gidsen Slovenië en Venezuela Veel toeristen kwamen er vorig jaar niet naar Venezuela, zo'n 621.000. Daarmee komt het land op de zestiende plaats in de rangorde van populairste vakantie landen in Noord- en Zuid-Amerika. Toch heeft uitgeverij Elmar het aange durfd om een eigen Nederlandstalige reisgids uit te brengen over het land. Heel slim geeft de gids extra veel aan dacht aan het eiland Isla Margarita, de ook in Nederland populaire Caribische vakantiebestemming. Sterke kant van de dikke, bijna 500 bladzijden tellende gids is de stortvloed aan praktische reisinformatie. De gids kost 39,50 gul den. Vijf gulden goedkoper is een andere nieuwe reisgids in dé reeks Eimar Reishandboeken: 'Slovenië'. Ook geen voor de hand liggende vakantiebe stemming voor Nederlanders. Oor zaak: de oorlog in het voormalig Joego slavië. Alleen is Slovenië daar nauwe lijks door getroffen. Volgens de gids heeft het land toeristen nog altijd veel te bieden. Nieuwe gidsen Odyssee-reeks In de nieuwe serie reizengidsen van Odyssee/SNP Natuurgidsen verschijnt binnenkort de Natuurwandelgids Schotland en Noord-Engeland. Er staan 23 wandelingen in de gids. De uit gave kost 32,50 gulden. In de 'gewone' Odyssee-reeks is een gids over Wales verschenen. Deze titel kost 27,50 gulden. Gezond reizen door Internet Handige tips geven om infectie- en tropi sche ziekten te voorkomen. Dat wil de dienst 'Gezond op Reis' op het Internet. Deze website is voor computerbezitters met een internetaansluiting te vinden op het adres: http://www.travelpla- za.nl/sb/. De dienst wordt weliswaar be mand door enkele deskundigen op het gebied van deze ziekten, maar de advie zen gelden toch als 'basisadviezen'. Via Gezond op Reis wordt de computerge bruiker doorverwezen naar de dichtsbij- zijnde GGD, Travelclinic of vaccinatie centrum. Deze website is onderdeel van de Nederlandse reis site Travel Plaza, een verzamelplaats van reisbureaus en reis organisaties. ANWB-reisgidsen in nieuw jasje De ANWB-reisgidsen bestaan honderd jaar. Ter gelegenheid hiervan is de be kende serie Grote ANWB-Reisgidsen omgedoopt en gerestyled. De eerste twaalf titels nieuwe stijl zijn uit, hele maal in kleur, met meer foto's en platte gronden en verfraaid met aquarellen. Het formaat blijft handzaam; de inhoud zal vooral de toerist met veel behoefte aan praktische informatie tevreden stel len. Vanwege het jubileum krijgen ko pers van een titel uit de Gouden Serie een Benelux-kaart cadeau. ANWB-leden betalen 32,95 gulden voor een gids uit deze reeks; in de boekhandel betalen niet-leden twee gulden meer. In de vernieuwde vorm zijn de volgende titels te koop: Franse Alpen, Franse Mid- dellandse-Zeekust, Dordogne/Limousin, Rijn/Eifel/Moezel/Pfalz, Beieren, Mid den-Oostenrijk, Tirol/Vorarlberg, Oost- Zwitserland, Dolomieten/Gardameer, Zuid-Engeland, Midden-Engeland/Wa- les en Noord-Engeland/Schotland. Vertraging Deense veerdienst De snelle veerbootverbinding die een Deense rederij dit voorjaar wilde begin nen tussen Kopenhagen en het kleine Oostzee-eiland Bornholm is op de lange baan geschoven. Financiële problemen veroorzaken deze beslissing. De rederij wil de sneldienst - die de vaartijd tussen de Deense hoofdstad en het 'buitenge west' zou halvëren tot drie uur - 'in de nabije toekomst' alsnog realiseren. I 076-5602300, Fax 076-5602291.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 37