Gigantische hijskraan ui werking iBN Amro maakt twee miljard winst NS Groep boekt winst van 74 miljoen gulden Pomphouders lijden flink omzetverlies Gevaarte trekt veel bekijks Personeel Petfoods 'gelaten' aan het werk LBEKISTERS louwdiensten ER E/GRIMER'EN ïids-speciaiiste ECONOMIE VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1997 A6 Handel Nederland met buitenland blijft groeien KORT Winst Internatio-Müller stijgt UWUNIE vraagt: OONMAKERS/STERS ONMAKERS NMAAKSTERS NMAAKSTERS DORMAN Tel. 076 - 542 45 42. FO AVOND (CSTEM foor beleggers nog niet genoeg Nutricia verliest 14 miljoen door affaires Distri Boulevard op Moerdijk helemaal vol ECONOMIE Aan Duitse grens 'Commissie wijze mannen voor kwestie-Schiphol' Benzine weer duurder Van Ommeren voert winstverwachting op Shell koopt Britse pompen Chevron Bundesbank laat rentetarieven ongemoeid Meer winst Van der Giessen-de Noord Geruchten over ontslag in Etten-Leur waren er al langer Bewonderende blikken voor d< FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP nBsa A 0' i q6J rtwm 7 t 1 AUGUSTUS 1997 A5 chevron chiquita chrysler citicorp cons.edison digüequipm. dupont nemours docdata dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor fortune brands gen. electric gen. motors goodyear hewiett- pack. int bus.mach. itt industries kim airlines kpn merckco. mobil oil oce vd grinten omega financ. philips royal dutch sears roebuck shell tr. texaco inc. travelers unilever nv united techn. westinghouse whitman corp woolworth 79.75 14.12 35.25 136.94 31.19 46.62 67.19 17.75 91.94 67.62 63.38 42.06 34.56 67.88 63.50 63.00 64.94 108.00 31.50 37.00 38.12 95.75 75.88 124.62 36.00 77.38 54.38 60.12 41.75 114.38 68.88 223.44 81.50 26.50 24.94 25.62 78.94 14.25 34.94 137.44 30.50 46.06 65.94 17.75 90.44 66.62 62,31 42.69 34.75 65.94 62,94 62.75 64.00 105.56 31.12 36.56 38,56 93.81 74.19 120.75 35 50 76.00 52.69 58.75 41.38 114.62 67.38 217.62 80.75 26.06 24.62 25.12 A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan /bieden f gedaan /laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 1269 5,10 2,90 3701 3,50 1,80 a 4961 2,40 a 0,90 4106 5,90 4,00 14842 3,60 2,20 2359 2,00 1,10 1707 1,10 0,60 5122 7,80 5,90 2013 5,40 a 4,00 4122 3,60 b 2,60 3144 27,30 a 24,80 2227 25,30 22,80 b 1080 21,50 19,50 1812 18,00 b 16,50 1403 16,20 14,70 b 2106 13,30 11,80 1307 10,30 a 9,20 2171 2,00 2,60 2284 1,30 1,50 837 1,80 b 2,40 1796 2,70 3,70 b 3726 2,10 5,70 to 2119 4,00 4,80 b 1251 11,80 12,50 1130 7,70 7,30 K 762 10,50 10,10 938 24,50 18,80 745 16,80 13,00 5003 82,00 a 78,00 10014 52,50 50,00 a 1453 13,00 b 12,80 10400 26,00 a 25,00 5151 39,00 a 42,00 10405 53,50 60,00 790 4,80 3,50 1088 4,10 2,80 1144 7,50 a 5,90 872 7,00 7,00 865 3,10 b 3,10 2107 1,20 1,10 829 1,00 0,70 1031 3,50 2,50 875 9,30 7,30 1065 8,00 8,90 1010 2,70 2,90 1070 2,40 £10 1000 3,10 b 3,30 1543 2,00 2,20 2008 4,70 5,50 958 2,50 a 3,00 projecten j onnodig te reageren, betaling VIP-rechten. spaarloonregeling. «ie tel. 0164-241121. BLUE-LINE zoekt voor invulling i in de regio Breda en Etten-Leur 125 uur per week. U heeft reeds akbranche en bent i.b.v.rijbewijs. de voedselverwerkende industrie 15 uur per week. kantoren voor 10 uur per week. i kantoren voor 10 uur per week. zoeken wij een: de voedselverwerkende industrie ik. U heeft reeds ervaring in de Iselverwerkende bedrijven en u ieel op zaterdag te werken. 40 van het Schoonmaak- en rijf. Sollicitaties richten aan: KBEDRIJF BLUE-LINE 900-AP-OOSTERHOUT. 0 t.a.v. de heer A. Rutgrink. rekt allround 176 - 542 45 42. n woensdag 3 sept. voor de opl.: i/ang 20.00 uur. leerlingen hebben we altijd werk. IINNE", Past. Pottersplein 51, ida. Tel: 076- 5 811 919 jjuf onze redactie economie jjsterdam - Het houdt maar niet op bij de ABN Amro. Opnieuw uft de grootste bank van Nederland een forse winsstijging te mei kever de eerste zes maanden van dit jaar, dit keer van ruim twee 20 lucent tot een dikke twee miljard gulden. (stekend' noemde bestuurs- iorzitter P. Kalff gisteren bij de •Ksentatie van zijn halfjaarcij- L in Amsterdam de prestaties jizijnnuruim 24.093 medewer- jus. Maar voor de beleggers was resultaat niet uitstekend ge- Jej, want de koers van het aan- jjlABN Amro daalde gisteroeh- udna het bekend worden van de jalfjaarcijfers direct met een .Ze hadden kennelijk t op meer, daarbij ge- door berichten van enkele janden geleden die wezen op si winststijging van wel dertig meent. Dergelijke exorbitante rinssstijgingen moeten voor de inkomst niet worden uitgesloten, rant de ABN Amro gaat zich meer concentreren op dat kiitenland waar de 'sky' de 'limit' in de groei: de VS, Brazilië, gkong, India, Thailand, Au- [ië, maar ook in Frankrijk, Zwitserland, België en Luxem- targ. lilruil Saai wordt het grootste deel van iet bedrijfsresultaat buiten het toninkrijk behaald, vooral in de Een nieuwe stap in die rich- werd eind vorig jaar gezet iti de 'uitruil' van belangrijke nstmaker Mees Pierson in Rot- voor twee grote Ameri kaanse banken: de spaarbank Standard Federal en de investe ringsbank Chicago Corporation, beide in Illinois. De verkoop van 'Mees' en de aanschaf van de twee 'Amerikanen' zijn nu voor de eesr- te keer in de halfjaarcijfers ver werkt. Naarmate de doÜar stijgt, zal de bijdrage van de Ameri kaanse dochters in nog veel meer guldens kunnen worden 'ver taald'. „Het leukste moet nog ko men," verzekerde Kalff onder ver wijzing naar de grote waardestij ging van de dollar juist na het ver strijken van het eerste halfjaar. Rente Het overgrote deel van de ƒ11,3 miljard aan baten van de bank in het eerste halfjaar vormt nog steeds de traditionele post rente (het verschil tussen betaalde en geïnde rente): ƒ6,7 miljard of 59 procent, een stijging van 20 pro cent. In Nederland speelde daarbij de grote vraag naar hypotheken een rol. Maar het provisiebaten uit vooral het effectenverkeer worden wel steeds belangrijker, niet het minst dankzij de hevige handel op de beurzen, in Amsterdam maar ook in Londen. In dit opzicht heeft het samenwerkingsverband met de zakenbank Rothschild de 'al hooggespannen' verwachtingen van Kalff verre overtroffen. l'lrecht (anp) - De Nederlandse Spoorwegen hebben in de eer- stehelft van dit jaar een winst geboekt van 74 miljoen, negen procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De stijging is vooral te danken aan lagere financiële lasten (onder meer ren telasten)^ De cijfers ontwikkelen zich volgens de NSimaarwr-' »achting.= -« j j Het bedrijfsresultaat van NSC3; de verliesgevende3 oi&erhouSs- Groep, de verzamelnaam van de dochter NS Materieel. Hoeveel deze reorganisatie gaat kosten, is nog niet bekend. Het veruit belangrijkste bedrijfs onderdeel, NS Reizigers, draaide onvoldoende. De NS zeggen dat 'van een bevredigende rende- mentsonwikkeling nog geen spra ke is'. Het bedrijfsresultaat van Reizigers baart al jaren zorgen en moet met honderden miljoenen omhoog. In de NS-top circuleren voorstellen om het resultaat van dit onderdeel met maar liefst 500 miljoen gulden per jaar op te vij zelen. De NS hebben geen mede delingen gedaan over de hoogte van het resultaat van Reizigers. Het aantal reizigerskilometers kroop omhoog met 1,2 procent tot 7,13 miljard in het eerste halfjaar. Als de krimpende aantal studen ten-kilometers niet worden mee gerekend, is er sprake van een stijging met zes procent. De spoorwegmaatschappij voorziet voor de rest van het jaar een ver dere groei. De omzet van NS Rei zigers steeg met 3,4 procent tot 1,1 miljard. De omzet van de zelfstandig wer kende goederendochter NS Cargo daalde gevoelig, van ƒ162 miljoen in de eerste helft van vorig jaar naar 150 miljoen in het afgelo pen semester. Belangrijkste oor zaak is de daling van de vracht prijzen. Per ton verdiende het spoor nog meer ƒ13,80. Twaalf maanden eerder was dat ƒ15,40. Wel wist het bedrijfsonderdeel het vervoerde volume te laten groeien met 3,8 procent tot 10,9 miljoen ton. tommerciële activiteiten van het spoorbedrijf, daalde van ƒ129 miljoen tot ƒ122 miljoen. De om ul ging met bijna twee procent omlaag tot ƒ2,4 miljard. Oorzaak ran de dalingen is de verkoop van (winstgevende) spoorbouw be drijven. De opbrengst van deze verkoop wordt later dit jaar als buitengewone bate in de cijfers meegenomen. far het lopende halfjaar zit ook een buitengewone last in de pijp lijn. De ns gaan het mes zetten in fatermeer (anp) - Voedingsmid delenconcern Nutricia heeft het afgelopen halfjaar ƒ14 miljoen Wloren als gevolg van affaires met babyvoeding. In Engeland en laland stond begin dit jaar Muli- ®1 van Nutricia-dochter Milupa te discussie. Britse gezondheids- autoriteiten hadden een verband Eeconstateerd tussen het eten van dit product en de salmonella-be smetting van twaalf baby's. Even 'eter moest Nutricia in Frankrijk bet product Lemiel 2 van de gappen halen. "utricia werd een aantal jaren lenig ook al onaangenaam ver tast door een Nederlandse affai- te. Het ging toen om toen om pot les babyvoeding met dezelfde VAN VOORPAGINA •vervolg Het Engelse bedrijf wordt geves- W aan de Distri Blvd. aan de zuidkant van het industrieter- tetti. Deze 'boulevard', bestemd 'oor logistieke bedrijven, is «armee helemaal vol. „Tweeën- senhalf jaar geleden was er nog Destijds was de planning a bet terrein in vijf a zes jaar vol zou zijn. Dat is dubbel zo «gegaan," zegt Van der Pool. °S dit jaar zal het havenschap aden met het bouwrijp maken an tat Pan EuroLog Park, veaeens aan de zuidrand van et tndustrieterrein. „Het is een «volg op de Distri Blvd. We l ,n a' diverse aanvragen °r het terrein binnen," aldus Van der Pool. In totaal heeft het havenschap dit jaar circa vijftig hectare grond verkocht. Dat is fors meer dan in 1996 toen het hele jaar 28 hectare van de hand ging. Er is nu nog 90 hectare uit te geven op Moerdijk, terwijl het Havenschap naar alle waar schijnlijkheid nog 30 hectare kan kopen van Shell, dat een groot deel van zijn terrein braak heeft liggen. „In dit tempo zijn we voor de eeuwwisseling uitverkocht. Maar het wordt wel steeds moei lijker aanvragen in te passen én we zijn selectief. Het moeten ha vengebonden activiteiten zijn, die bovendien wat voor de werk gelegenheid betekenen," aldus Van der Pool. Voorburg (anp) - Nederland heeft in mei voor 28 miljard aan goederen geïmporteerd. Dat is zesprocent meer dan vorig jaar in die maand. De waarde van de uitvoer steeg in mei met 10 procent tot ƒ30 miljard. De handel met het buitenland groeide, ondanks het feit dat mei dit jaar één handelsdag minder telde dan in 1996, zo blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het handelsover schot over de eerste vijf maanden van dit jaar liep dankzij het resul taat van mei op tot ruim ƒ13 miljard. De waarde van de import uit landen van de Europese Unie over mei raamt het CBS op ƒ16 miljard, acht procent meer dan in die periode vorig jaar. De export naar die landen steeg met zes procent tot ƒ24 miljard. Het handelsoverschot met de EU-lidstaten over de eerste vijf maanden van 1997 bedroeg ruim ƒ34 miljard. De invoer van buiten de EU nam in mei ten opzichte van dezelfde maand in 1996 met veertien procent toe tot ƒ11 miljard. De uitvoer naar die landen bedroeg in mei van dit jaar ruim 6 miljard. Dat was een stijging van acht procent in vergelijking met mei vorig jaar. Het handelstekort met landen buiten de EU was over de eerste vijf maan den van 1997 ƒ21 miljard. Rotterdam (anp) - De exploi tanten van benzinestations langs de grens met Duitsland hebben sinds de accijnsverho ging van 1 juli hun omzet zien teruglopen met 30 tot 40 pro cent. Hier en daar zijn zelfs nog hogere uitschieters te constateren. Het voortbestaan van een paar honderd tank stations staat op het spel. Dat blijkt uit gegevens van het olieconcern Shell en de Bovag, de belangenvereniging voor garage houders, over de afgelopen maanden. Vrijdag vechten de pomphouders voor de Haagse rechtbank de accijnsverhoging aan in een kort geding tegen het ministerie van Financiën. Uit gegevens van Bovag blijkt dat zeker duizend pomphouders ge schaad worden door de accijns verhoging. Het prijsverschil met de Duitse pompen is daardoor opgelopen tot 35 cent per liter. Benzinestations die omzet heb ben zien wegvloeien naar Duits land bevinden zich in een strook van ongeveer 20 kilometer van de grens. Hier en daar is echter ook op 30 kilometer van de grens nog sprake van dalende omzet, aldus Bovag. Het fiscale deel van de benzine prijs (accijns en BTW) maakt ruim 70 procent uit van de prijs die de automobilist aan de pomp betaalt. De marktnotering van de benzine en de kosten en marge voor de oliemaatschappij nemen ongeveer 24 procent van de pompprijs voor hun rekening. Voor de pomphouder resteert een bruto marge van 10 tot 11 cent. Uit dat ruime dubbeltje per liter moet de pomphouder al zijn kos ten betalen en er ook zelf nog iets aan overhouden. Per liter ver dient hij tussen de 1 cent (Bovag) en 3 cent (Shell). De smalle marge voor de pomphouder zelf geeft volgens Bovag aan dat er abso luut geen ruimte is om ook maar enigszins te kunnen concurreren met de Duitse benzinestations. De pompstations hebben geen enkele ruimte om beneden de ad viesprijs te gaan zitten. Schiphol (anp) - De branche organisatie van de Nederland se luchtvaartindustrie Atan wil dat een commissie van wijze mannen de knoop door hakt in de kwestie-Schiphol. De luchthaven dreigt de geluid snormen te overschrijden en moet daarom vooral 's nachts vluchten weren, wat arbeidsplaatsen kost. De Atan heeft minister Jorritsma (Verkeer) voorgesteld dat een commissie zich gaat bezighouden met het probleem van de nacht vluchten. Potentiële wijze man nen zijn wat de Atan betreft oud premier Lubbers, oud-Akzo-baas Loudon en Van der Zwan, een van de auteurs van het rapport Schiphol naar het jaar 2000. Het is de vraag of Jorritsma het advies zal opvolgen. Waarschijn lijk komt zij vandaag al met voorstellen in het kabinet. Mi lieuorganisaties dreigen de be windsvrouw met een proces als zij niet uiterlijk 25 augustus een beslissing neemt. Rotterdam - Na twee prijsdalingen gaat de benzineprijs weer om hoog. Vanaf zaterdag kost een liter twee cent meer. Diesel wordt een cent duurder. Euro ongelood komt dan op 2,26, super plus ongelood op ƒ2,31, super met loodvervanger op ƒ2,38 en diesel op 1,546 per liter. Rotterdam - Het gaat het Rotterdamse tankopslag en scheep vaartconcern Van Ommeren voor de wind. In de eerste helft van dit jaar haalde het bedrijf een netto-winst van 55,2 miljoen gul den, 24 procent meer dan vorig jaar. De directie heeft de winst verwachting voor dit jaar opgevoerd tot ongeveer 118 miljoen gulden. In het netto-resultaat over de eerste zes maanden is een verkoopwinst op schepen van 6 miljoen gulden begrepen. Het be drijfsresultaat verbeterde met 30 procent tot 102,4 miljoen. Alle sectoren hebben aan de winstverbetering bijgedragen. Londen/Rotterdam - Shell onderhandelt over de aankoop van de 450 benzinestations van het Amerikaanse olieconcern Chevron in Groot-Brittannië. Als de transactie doorgaat, onttroont Shell concurrent Esso als grootste maatschappij op de Britse markt. Shell hoopt de onderhandelingen in het vierde kwartaal af te ron den. Frankfurt - De Bundesbank heeft gisteren op haar tweewekelijk se vergadering geen verandering gebracht in de belangrijkste ren tetarieven. Dat heeft de Duitse centrale bank na afloop meege deeld. Het besluit was algemeen verwacht. Het Duitse disconto blijft staan op 2,5 procent en de Lombard-rente op 4,5 procent. Krimpen aan den IJssel - Scheepswerf Van der Giessen-de Noord heeft in de eerste helft van dit jaar een netto-winst geboekt van ƒ11,7 miljoen, tegenover ƒ5,4 miljoen in dezelfde periode in 1996. Vooral eenmalige baten krikten de resultaten omhoog. De be drijfsactiviteiten draaiden met een fractionele winst van ƒ318.000 matig. De onderneming verdiende 9,2 miljoen op de verkoop van woningen. Ook was er een belastingmeevaller van ƒ2,2 miljoen. Rotterdam - Het Rotterdamse concern Internatio-Müller (geneesmid- delenhandel, technische installaties en havenactiviteiten) heeft in de eerste helft van het jaar een netto winst geboekt van 52,7 miljoen gul den. Dat betekent een stijging met 17 procent ten opzichte van dezelfde pe riode vorig jaar. Per aandeel is de netto winst gestegen met 14 procent tot 2,15 gulden. De omzet was met 1,7 miljard gulden 22 procent hoger dan in de eerste helft van 1996. Voor een deel komt dit door het aan kopen van nieuwe bedrijven. De sterkste winststijging deed zich voor bij de sector Imtech (techni sche bedrijven) en de divisie Chemische en Technische Handel. Inter- natio handhaaft de verwachting van een stijging van de netto winst dit jaar ten opzichte van 1996. Van onze verslaggevers Etten-Leur - „Hoe het hier gaat? Nou goed. Wat had u an ders verwacht?" Driftig stap pend vlucht de medewerkster van Spillers Petfoods het kan toor aan de Industriedwars weg in Etten-Leur binnen. Een volgende vraag wordt niet afgewacht. gen, even voorbij de buizenfa- briek van Hoogovens, uitkoos als proefterrein. Gisteren startte het bedrijf een reeks van testdagen die tot mid den volgende week zal duren. De kraan hees twee pontons van ruim vijfhonderd ton uit het water. Beide pontons werden daarna met water gevuld tot ze een totaalgewicht van tweedui zend ton bereikten. „Vervolgens gaan we alle mogelijkheden van de kraan, die op papier zijn be rekend, in de praktijk uittes ten," zegt Stotra-directeur P. Stoof. Stoof is trots op het ge- Voor de balie van de receptie vangt de 'plantmanager' van de fabrikant van honden- en katten voer onaangekondigde gasten op. Hij laat geen ruimte voor een vraag aan de baliemedewerkster. „Nee, u moet echt voor alle vra gen in Zwijndreeht zijn. U kunt hier niemand spreken. De onder nemingsraad zit daar ook." Op de parkeerplaats van Spillers op industrieterrein Vosdonk ty peert een verlate werknemer het woensdagmiddag aangekondigde massa-ontslag als 'een mokers lag'. Volgend jaar juni gaat de fa briek waar bekende merken als Felix en Bonzo gemaakt worden, definitief dicht. Alle 86 werkne mers worden ontslagen. De pro ductie wordt overgebracht naar andere Spillers-fabrieken in Frankrijk en Duitsland. Overigens gingen de geruchten over het ontslag al langer, zegt de man. „Voor mezelf vind in het niet zo erg. Ik kom wel weer aan een andere baan. Voor veel ande re mensen hier geldt dat niet." Bij de volgende vraag komt de plantmanager weer aanhollen. „Nee, ik heb dit liever niet. Heus, u moet in Zwijndreeht zijn." De Werknemers van Spillers hielden zich gisteren zoveel mogelijk binnen op. foto de stem/dick de boer werknemer verdwijnt in het ge bouw. Andere personeelsleden laten zich niet zien. In het kan toor zitten wat groepjes mensen bij elkaar. Hard gewerkt wordt er kennelijk niet. Toch is de productie in het Etten- Leurse bedrijf gistermorgen ge woon hervat, zegt voorzitter W. Snippe van de centrale onderne mingsraad. Na de aankondiging van het ontslag wordt maandag middag verder gesproken tussen directie, vakbonden en onderne mingsraad. Volgens Snippe heeft het perso neel in Etten-Leur het ontslag woensdagmiddag 'verontwaar digd en met teleurstelling' aange hoord. Bij de ondernemingsraad zelf kwam de mededeling van de directie 'als een schok'. De stemming onder de werkne mers is 'gelaten'. „Maar ik wil met klem zeggen dat het hier nog slechts om een adviesaanvraag van de directie gaat. Het gaat for meel gesproken om een voorge nomen besluit tot sluiting van de fabriek in Etten-Leur. Er staat nog niets vast." Betekent dat dan dat er nog hoop is voor het Spillers-personeel? Snippe: „Dat kan ik u niet zeg gen. Maar als u denkt dat het hier slechts om een formaliteit gaat, dan schat u de verhoudingen tus sen de directie en de onderne mingsraad bij Spillers Petfoods bv niet goed in. Ónze inzet is het dienen van het belang van alle werknemers die bij de bv in dienst zijn". Buiten Etten-Leur gaat het bij Spillers nog om een productie eenheid in IJmuiden en om het centrale kantoor in Zwijndreeht. In totaal heeft Spillers in Neder land 412 mensen in dienst. Ook bestuurder G. van der Werf van de Industrie- en Voedings bond CNV legt zich zeker niet bij voorbaat neer bij het ontslag van 86 mensen. „Eerst wil ik maandag horen wat precies de motivatie van het be drijf is. Dan moeten we kijken of het zo rigoureus moet of dat er ook alternatieven zijn," aldus Van der Werf. Van onze verslaggever Oosterhout - Het gevaarte aan de oever van het Wilhel- minakanaal in Oosterhout trekt veel bekijks aan de an dere kant van het water. Maar dat is ook niet vreemd, nu de grootste mobiele hijs kraan ter wereld in volle glo rie te bekijken valt. De mammoet-hijskraan is het nieuwste snufje van de Bredase onderneming Stotra bv die de oever langs het Wilhelminaka- naal tussen Oosterhout en Don- vaarte, - hoogte maximaal 250 meter - die volgens hem 'de kra- nenwereld op zijn kop zal zet ten'. „Het is de grootste mobiele hijskraan ter wereld." De kraan wordt vervoerd in vijftig con tainers. Op de plaats van be stemming wordt de kraan in zes, maximaal tien dagen opge zet. De containers worden volgestort met zand en stenen en vervolgens gebruikt als con tragewicht. Na de testperiode in Oosterhout volgt volgende week de defini tieve afwerking van het gevaar te. „Verven en oppoetsen," al dus Stoof. „Vrijdag komen tal van klanten de hijskraan bekij ken. Vertegenwoordigers van olieraffinaderijen en off shore- bedrijven uit het Verre Oosten, Amerika, Australië, enzovoort." Snel daarna wordt de hijskraan, die maximaal 3,6 miljoen kilo kan tillen, afgebroken en in de containers vanuit Oosterhout vervoerd naar de Slowaakse hoofdstad Bratislava, waar haar eerste klus wacht, op een olieraffinaderij. Daarna gaat de kraan op weg naar een raffina derij in het noorden van Cana da.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7