Gigantische hijskraan ui werking
iBN Amro
maakt twee
miljard winst
NS Groep boekt winst
van 74 miljoen gulden
Pomphouders lijden
flink omzetverlies
Gevaarte trekt veel bekijks
Personeel Petfoods 'gelaten' aan het werk
LBEKISTERS
louwdiensten
ER
E/GRIMER'EN
ïids-speciaiiste
ECONOMIE VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1997 A6
Handel Nederland met
buitenland blijft groeien
KORT
Winst Internatio-Müller stijgt
UWUNIE vraagt:
OONMAKERS/STERS
ONMAKERS
NMAAKSTERS
NMAAKSTERS
DORMAN
Tel. 076 - 542 45 42.
FO AVOND
(CSTEM
foor beleggers nog niet genoeg
Nutricia verliest
14 miljoen
door affaires
Distri Boulevard op
Moerdijk helemaal vol
ECONOMIE
Aan Duitse grens
'Commissie wijze
mannen voor
kwestie-Schiphol'
Benzine weer duurder
Van Ommeren voert winstverwachting op
Shell koopt Britse pompen Chevron
Bundesbank laat rentetarieven ongemoeid
Meer winst Van der Giessen-de Noord
Geruchten over ontslag in Etten-Leur waren er al langer
Bewonderende blikken voor d<
FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP
nBsa A 0' i q6J rtwm 7 t 1
AUGUSTUS 1997 A5
chevron
chiquita
chrysler
citicorp
cons.edison
digüequipm.
dupont nemours
docdata
dow chemical
eastman kodak
exxon corp
ford motor
fortune brands
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewiett- pack.
int bus.mach.
itt industries
kim airlines
kpn
merckco.
mobil oil
oce vd grinten
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
shell tr.
texaco inc.
travelers
unilever nv
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
79.75
14.12
35.25
136.94
31.19
46.62
67.19
17.75
91.94
67.62
63.38
42.06
34.56
67.88
63.50
63.00
64.94
108.00
31.50
37.00
38.12
95.75
75.88
124.62
36.00
77.38
54.38
60.12
41.75
114.38
68.88
223.44
81.50
26.50
24.94
25.62
78.94
14.25
34.94
137.44
30.50
46.06
65.94
17.75
90.44
66.62
62,31
42.69
34.75
65.94
62,94
62.75
64.00
105.56
31.12
36.56
38,56
93.81
74.19
120.75
35 50
76.00
52.69
58.75
41.38
114.62
67.38
217.62
80.75
26.06
24.62
25.12
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
d ex dividend
e gedaan /bieden
f gedaan /laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
1269
5,10
2,90
3701
3,50
1,80 a
4961
2,40
a
0,90
4106
5,90
4,00
14842
3,60
2,20
2359
2,00
1,10
1707
1,10
0,60
5122
7,80
5,90
2013
5,40
a
4,00
4122
3,60
b
2,60
3144
27,30
a
24,80
2227
25,30
22,80 b
1080
21,50
19,50
1812
18,00
b
16,50
1403
16,20
14,70 b
2106
13,30
11,80
1307
10,30
a
9,20
2171
2,00
2,60
2284
1,30
1,50
837
1,80
b
2,40
1796
2,70
3,70 b
3726
2,10
5,70 to
2119
4,00
4,80 b
1251
11,80
12,50
1130
7,70
7,30 K
762
10,50
10,10
938
24,50
18,80
745
16,80
13,00
5003
82,00
a
78,00
10014
52,50
50,00 a
1453
13,00
b
12,80
10400
26,00
a
25,00
5151
39,00
a
42,00
10405
53,50
60,00
790
4,80
3,50
1088
4,10
2,80
1144
7,50
a
5,90
872
7,00
7,00
865
3,10
b
3,10
2107
1,20
1,10
829
1,00
0,70
1031
3,50
2,50
875
9,30
7,30
1065
8,00
8,90
1010
2,70
2,90
1070
2,40
£10
1000
3,10
b
3,30
1543
2,00
2,20
2008
4,70
5,50
958
2,50
a
3,00
projecten
j onnodig te reageren,
betaling VIP-rechten.
spaarloonregeling.
«ie tel. 0164-241121.
BLUE-LINE zoekt voor invulling
i in de regio Breda en Etten-Leur
125 uur per week. U heeft reeds
akbranche en bent i.b.v.rijbewijs.
de voedselverwerkende industrie
15 uur per week.
kantoren voor 10 uur per week.
i kantoren voor 10 uur per week.
zoeken wij een:
de voedselverwerkende industrie
ik. U heeft reeds ervaring in de
Iselverwerkende bedrijven en u
ieel op zaterdag te werken.
40 van het Schoonmaak- en
rijf. Sollicitaties richten aan:
KBEDRIJF BLUE-LINE
900-AP-OOSTERHOUT.
0 t.a.v. de heer A. Rutgrink.
rekt allround
176 - 542 45 42.
n woensdag 3 sept. voor de opl.:
i/ang 20.00 uur.
leerlingen hebben we altijd werk.
IINNE", Past. Pottersplein 51,
ida. Tel: 076- 5 811 919
jjuf onze redactie economie
jjsterdam - Het houdt maar niet op bij de ABN Amro. Opnieuw
uft de grootste bank van Nederland een forse winsstijging te mei
kever de eerste zes maanden van dit jaar, dit keer van ruim twee 20
lucent tot een dikke twee miljard gulden.
(stekend' noemde bestuurs-
iorzitter P. Kalff gisteren bij de
•Ksentatie van zijn halfjaarcij-
L in Amsterdam de prestaties
jizijnnuruim 24.093 medewer-
jus. Maar voor de beleggers was
resultaat niet uitstekend ge-
Jej, want de koers van het aan-
jjlABN Amro daalde gisteroeh-
udna het bekend worden van de
jalfjaarcijfers direct met een
.Ze hadden kennelijk
t op meer, daarbij ge-
door berichten van enkele
janden geleden die wezen op
si winststijging van wel dertig
meent. Dergelijke exorbitante
rinssstijgingen moeten voor de
inkomst niet worden uitgesloten,
rant de ABN Amro gaat zich
meer concentreren op dat
kiitenland waar de 'sky' de 'limit'
in de groei: de VS, Brazilië,
gkong, India, Thailand, Au-
[ië, maar ook in Frankrijk,
Zwitserland, België en Luxem-
targ.
lilruil
Saai wordt het grootste deel van
iet bedrijfsresultaat buiten het
toninkrijk behaald, vooral in de
Een nieuwe stap in die rich-
werd eind vorig jaar gezet
iti de 'uitruil' van belangrijke
nstmaker Mees Pierson in Rot-
voor twee grote Ameri
kaanse banken: de spaarbank
Standard Federal en de investe
ringsbank Chicago Corporation,
beide in Illinois. De verkoop van
'Mees' en de aanschaf van de twee
'Amerikanen' zijn nu voor de eesr-
te keer in de halfjaarcijfers ver
werkt. Naarmate de doÜar stijgt,
zal de bijdrage van de Ameri
kaanse dochters in nog veel meer
guldens kunnen worden 'ver
taald'. „Het leukste moet nog ko
men," verzekerde Kalff onder ver
wijzing naar de grote waardestij
ging van de dollar juist na het ver
strijken van het eerste halfjaar.
Rente
Het overgrote deel van de ƒ11,3
miljard aan baten van de bank in
het eerste halfjaar vormt nog
steeds de traditionele post rente
(het verschil tussen betaalde en
geïnde rente): ƒ6,7 miljard of 59
procent, een stijging van 20 pro
cent. In Nederland speelde daarbij
de grote vraag naar hypotheken
een rol. Maar het provisiebaten uit
vooral het effectenverkeer worden
wel steeds belangrijker, niet het
minst dankzij de hevige handel op
de beurzen, in Amsterdam maar
ook in Londen. In dit opzicht heeft
het samenwerkingsverband met
de zakenbank Rothschild de 'al
hooggespannen' verwachtingen
van Kalff verre overtroffen.
l'lrecht (anp) - De Nederlandse Spoorwegen hebben in de eer-
stehelft van dit jaar een winst geboekt van 74 miljoen, negen
procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De stijging is
vooral te danken aan lagere financiële lasten (onder meer ren
telasten)^ De cijfers ontwikkelen zich volgens de NSimaarwr-'
»achting.= -« j j
Het bedrijfsresultaat van NSC3; de verliesgevende3 oi&erhouSs-
Groep, de verzamelnaam van de dochter NS Materieel. Hoeveel
deze reorganisatie gaat kosten, is
nog niet bekend.
Het veruit belangrijkste bedrijfs
onderdeel, NS Reizigers, draaide
onvoldoende. De NS zeggen dat
'van een bevredigende rende-
mentsonwikkeling nog geen spra
ke is'. Het bedrijfsresultaat van
Reizigers baart al jaren zorgen en
moet met honderden miljoenen
omhoog. In de NS-top circuleren
voorstellen om het resultaat van
dit onderdeel met maar liefst 500
miljoen gulden per jaar op te vij
zelen. De NS hebben geen mede
delingen gedaan over de hoogte
van het resultaat van Reizigers.
Het aantal reizigerskilometers
kroop omhoog met 1,2 procent tot
7,13 miljard in het eerste halfjaar.
Als de krimpende aantal studen
ten-kilometers niet worden mee
gerekend, is er sprake van een
stijging met zes procent. De
spoorwegmaatschappij voorziet
voor de rest van het jaar een ver
dere groei. De omzet van NS Rei
zigers steeg met 3,4 procent tot
1,1 miljard.
De omzet van de zelfstandig wer
kende goederendochter NS Cargo
daalde gevoelig, van ƒ162 miljoen
in de eerste helft van vorig jaar
naar 150 miljoen in het afgelo
pen semester. Belangrijkste oor
zaak is de daling van de vracht
prijzen. Per ton verdiende het
spoor nog meer ƒ13,80. Twaalf
maanden eerder was dat ƒ15,40.
Wel wist het bedrijfsonderdeel
het vervoerde volume te laten
groeien met 3,8 procent tot 10,9
miljoen ton.
tommerciële activiteiten van het
spoorbedrijf, daalde van ƒ129
miljoen tot ƒ122 miljoen. De om
ul ging met bijna twee procent
omlaag tot ƒ2,4 miljard. Oorzaak
ran de dalingen is de verkoop van
(winstgevende) spoorbouw be
drijven. De opbrengst van deze
verkoop wordt later dit jaar als
buitengewone bate in de cijfers
meegenomen.
far het lopende halfjaar zit ook
een buitengewone last in de pijp
lijn. De ns gaan het mes zetten in
fatermeer (anp) - Voedingsmid
delenconcern Nutricia heeft het
afgelopen halfjaar ƒ14 miljoen
Wloren als gevolg van affaires
met babyvoeding. In Engeland en
laland stond begin dit jaar Muli-
®1 van Nutricia-dochter Milupa
te discussie. Britse gezondheids-
autoriteiten hadden een verband
Eeconstateerd tussen het eten van
dit product en de salmonella-be
smetting van twaalf baby's. Even
'eter moest Nutricia in Frankrijk
bet product Lemiel 2 van de
gappen halen.
"utricia werd een aantal jaren
lenig ook al onaangenaam ver
tast door een Nederlandse affai-
te. Het ging toen om toen om pot
les babyvoeding met dezelfde
VAN VOORPAGINA
•vervolg
Het Engelse bedrijf wordt geves-
W aan de Distri Blvd. aan de
zuidkant van het industrieter-
tetti. Deze 'boulevard', bestemd
'oor logistieke bedrijven, is
«armee helemaal vol. „Tweeën-
senhalf jaar geleden was er nog
Destijds was de planning
a bet terrein in vijf a zes jaar
vol zou zijn. Dat is dubbel zo
«gegaan," zegt Van der Pool.
°S dit jaar zal het havenschap
aden met het bouwrijp maken
an tat Pan EuroLog Park,
veaeens aan de zuidrand van
et tndustrieterrein. „Het is een
«volg op de Distri Blvd. We
l ,n a' diverse aanvragen
°r het terrein binnen," aldus
Van der Pool. In totaal heeft het
havenschap dit jaar circa vijftig
hectare grond verkocht. Dat is
fors meer dan in 1996 toen het
hele jaar 28 hectare van de hand
ging. Er is nu nog 90 hectare uit
te geven op Moerdijk, terwijl het
Havenschap naar alle waar
schijnlijkheid nog 30 hectare
kan kopen van Shell, dat een
groot deel van zijn terrein braak
heeft liggen.
„In dit tempo zijn we voor de
eeuwwisseling uitverkocht.
Maar het wordt wel steeds moei
lijker aanvragen in te passen én
we zijn selectief. Het moeten ha
vengebonden activiteiten zijn,
die bovendien wat voor de werk
gelegenheid betekenen," aldus
Van der Pool.
Voorburg (anp) - Nederland heeft in mei voor 28 miljard aan
goederen geïmporteerd. Dat is zesprocent meer dan vorig jaar
in die maand. De waarde van de uitvoer steeg in mei met 10
procent tot ƒ30 miljard.
De handel met het buitenland groeide, ondanks het feit dat mei dit
jaar één handelsdag minder telde dan in 1996, zo blijkt uit onderzoek
van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het handelsover
schot over de eerste vijf maanden van dit jaar liep dankzij het resul
taat van mei op tot ruim ƒ13 miljard.
De waarde van de import uit landen van de Europese Unie over mei
raamt het CBS op ƒ16 miljard, acht procent meer dan in die periode
vorig jaar. De export naar die landen steeg met zes procent tot ƒ24
miljard. Het handelsoverschot met de EU-lidstaten over de eerste vijf
maanden van 1997 bedroeg ruim ƒ34 miljard.
De invoer van buiten de EU nam in mei ten opzichte van dezelfde
maand in 1996 met veertien procent toe tot ƒ11 miljard. De uitvoer
naar die landen bedroeg in mei van dit jaar ruim 6 miljard. Dat was
een stijging van acht procent in vergelijking met mei vorig jaar. Het
handelstekort met landen buiten de EU was over de eerste vijf maan
den van 1997 ƒ21 miljard.
Rotterdam (anp) - De exploi
tanten van benzinestations
langs de grens met Duitsland
hebben sinds de accijnsverho
ging van 1 juli hun omzet zien
teruglopen met 30 tot 40 pro
cent. Hier en daar zijn zelfs
nog hogere uitschieters te
constateren. Het voortbestaan
van een paar honderd tank
stations staat op het spel.
Dat blijkt uit gegevens van het
olieconcern Shell en de Bovag, de
belangenvereniging voor garage
houders, over de afgelopen
maanden. Vrijdag vechten de
pomphouders voor de Haagse
rechtbank de accijnsverhoging
aan in een kort geding tegen het
ministerie van Financiën.
Uit gegevens van Bovag blijkt dat
zeker duizend pomphouders ge
schaad worden door de accijns
verhoging. Het prijsverschil met
de Duitse pompen is daardoor
opgelopen tot 35 cent per liter.
Benzinestations die omzet heb
ben zien wegvloeien naar Duits
land bevinden zich in een strook
van ongeveer 20 kilometer van de
grens. Hier en daar is echter ook
op 30 kilometer van de grens nog
sprake van dalende omzet, aldus
Bovag.
Het fiscale deel van de benzine
prijs (accijns en BTW) maakt
ruim 70 procent uit van de prijs
die de automobilist aan de pomp
betaalt. De marktnotering van de
benzine en de kosten en marge
voor de oliemaatschappij nemen
ongeveer 24 procent van de
pompprijs voor hun rekening.
Voor de pomphouder resteert een
bruto marge van 10 tot 11 cent.
Uit dat ruime dubbeltje per liter
moet de pomphouder al zijn kos
ten betalen en er ook zelf nog iets
aan overhouden. Per liter ver
dient hij tussen de 1 cent (Bovag)
en 3 cent (Shell). De smalle marge
voor de pomphouder zelf geeft
volgens Bovag aan dat er abso
luut geen ruimte is om ook maar
enigszins te kunnen concurreren
met de Duitse benzinestations.
De pompstations hebben geen
enkele ruimte om beneden de ad
viesprijs te gaan zitten.
Schiphol (anp) - De branche
organisatie van de Nederland
se luchtvaartindustrie Atan
wil dat een commissie van
wijze mannen de knoop door
hakt in de kwestie-Schiphol.
De luchthaven dreigt de geluid
snormen te overschrijden en moet
daarom vooral 's nachts vluchten
weren, wat arbeidsplaatsen kost.
De Atan heeft minister Jorritsma
(Verkeer) voorgesteld dat een
commissie zich gaat bezighouden
met het probleem van de nacht
vluchten. Potentiële wijze man
nen zijn wat de Atan betreft oud
premier Lubbers, oud-Akzo-baas
Loudon en Van der Zwan, een
van de auteurs van het rapport
Schiphol naar het jaar 2000.
Het is de vraag of Jorritsma het
advies zal opvolgen. Waarschijn
lijk komt zij vandaag al met
voorstellen in het kabinet. Mi
lieuorganisaties dreigen de be
windsvrouw met een proces als
zij niet uiterlijk 25 augustus een
beslissing neemt.
Rotterdam - Na twee prijsdalingen gaat de benzineprijs weer om
hoog. Vanaf zaterdag kost een liter twee cent meer. Diesel wordt
een cent duurder. Euro ongelood komt dan op 2,26, super plus
ongelood op ƒ2,31, super met loodvervanger op ƒ2,38 en diesel op
1,546 per liter.
Rotterdam - Het gaat het Rotterdamse tankopslag en scheep
vaartconcern Van Ommeren voor de wind. In de eerste helft van
dit jaar haalde het bedrijf een netto-winst van 55,2 miljoen gul
den, 24 procent meer dan vorig jaar. De directie heeft de winst
verwachting voor dit jaar opgevoerd tot ongeveer 118 miljoen
gulden. In het netto-resultaat over de eerste zes maanden is een
verkoopwinst op schepen van 6 miljoen gulden begrepen. Het be
drijfsresultaat verbeterde met 30 procent tot 102,4 miljoen. Alle
sectoren hebben aan de winstverbetering bijgedragen.
Londen/Rotterdam - Shell onderhandelt over de aankoop van de
450 benzinestations van het Amerikaanse olieconcern Chevron in
Groot-Brittannië. Als de transactie doorgaat, onttroont Shell
concurrent Esso als grootste maatschappij op de Britse markt.
Shell hoopt de onderhandelingen in het vierde kwartaal af te ron
den.
Frankfurt - De Bundesbank heeft gisteren op haar tweewekelijk
se vergadering geen verandering gebracht in de belangrijkste ren
tetarieven. Dat heeft de Duitse centrale bank na afloop meege
deeld. Het besluit was algemeen verwacht. Het Duitse disconto
blijft staan op 2,5 procent en de Lombard-rente op 4,5 procent.
Krimpen aan den IJssel - Scheepswerf Van der Giessen-de Noord
heeft in de eerste helft van dit jaar een netto-winst geboekt van
ƒ11,7 miljoen, tegenover ƒ5,4 miljoen in dezelfde periode in 1996.
Vooral eenmalige baten krikten de resultaten omhoog. De be
drijfsactiviteiten draaiden met een fractionele winst van ƒ318.000
matig. De onderneming verdiende 9,2 miljoen op de verkoop van
woningen. Ook was er een belastingmeevaller van ƒ2,2 miljoen.
Rotterdam - Het Rotterdamse concern Internatio-Müller (geneesmid-
delenhandel, technische installaties en havenactiviteiten) heeft in de
eerste helft van het jaar een netto winst geboekt van 52,7 miljoen gul
den.
Dat betekent een stijging met 17 procent ten opzichte van dezelfde pe
riode vorig jaar. Per aandeel is de netto winst gestegen met 14 procent
tot 2,15 gulden. De omzet was met 1,7 miljard gulden 22 procent hoger
dan in de eerste helft van 1996. Voor een deel komt dit door het aan
kopen van nieuwe bedrijven.
De sterkste winststijging deed zich voor bij de sector Imtech (techni
sche bedrijven) en de divisie Chemische en Technische Handel. Inter-
natio handhaaft de verwachting van een stijging van de netto winst
dit jaar ten opzichte van 1996.
Van onze verslaggevers
Etten-Leur - „Hoe het hier
gaat? Nou goed. Wat had u an
ders verwacht?" Driftig stap
pend vlucht de medewerkster
van Spillers Petfoods het kan
toor aan de Industriedwars
weg in Etten-Leur binnen.
Een volgende vraag wordt
niet afgewacht.
gen, even voorbij de buizenfa-
briek van Hoogovens, uitkoos
als proefterrein.
Gisteren startte het bedrijf een
reeks van testdagen die tot mid
den volgende week zal duren.
De kraan hees twee pontons van
ruim vijfhonderd ton uit het
water. Beide pontons werden
daarna met water gevuld tot ze
een totaalgewicht van tweedui
zend ton bereikten. „Vervolgens
gaan we alle mogelijkheden van
de kraan, die op papier zijn be
rekend, in de praktijk uittes
ten," zegt Stotra-directeur P.
Stoof. Stoof is trots op het ge-
Voor de balie van de receptie
vangt de 'plantmanager' van de
fabrikant van honden- en katten
voer onaangekondigde gasten op.
Hij laat geen ruimte voor een
vraag aan de baliemedewerkster.
„Nee, u moet echt voor alle vra
gen in Zwijndreeht zijn. U kunt
hier niemand spreken. De onder
nemingsraad zit daar ook."
Op de parkeerplaats van Spillers
op industrieterrein Vosdonk ty
peert een verlate werknemer het
woensdagmiddag aangekondigde
massa-ontslag als 'een mokers
lag'. Volgend jaar juni gaat de fa
briek waar bekende merken als
Felix en Bonzo gemaakt worden,
definitief dicht. Alle 86 werkne
mers worden ontslagen. De pro
ductie wordt overgebracht naar
andere Spillers-fabrieken in
Frankrijk en Duitsland.
Overigens gingen de geruchten
over het ontslag al langer, zegt de
man. „Voor mezelf vind in het
niet zo erg. Ik kom wel weer aan
een andere baan. Voor veel ande
re mensen hier geldt dat niet."
Bij de volgende vraag komt de
plantmanager weer aanhollen.
„Nee, ik heb dit liever niet. Heus,
u moet in Zwijndreeht zijn." De
Werknemers van Spillers hielden zich gisteren zoveel mogelijk binnen op. foto de stem/dick de boer
werknemer verdwijnt in het ge
bouw. Andere personeelsleden
laten zich niet zien. In het kan
toor zitten wat groepjes mensen
bij elkaar. Hard gewerkt wordt er
kennelijk niet.
Toch is de productie in het Etten-
Leurse bedrijf gistermorgen ge
woon hervat, zegt voorzitter W.
Snippe van de centrale onderne
mingsraad. Na de aankondiging
van het ontslag wordt maandag
middag verder gesproken tussen
directie, vakbonden en onderne
mingsraad.
Volgens Snippe heeft het perso
neel in Etten-Leur het ontslag
woensdagmiddag 'verontwaar
digd en met teleurstelling' aange
hoord. Bij de ondernemingsraad
zelf kwam de mededeling van de
directie 'als een schok'.
De stemming onder de werkne
mers is 'gelaten'. „Maar ik wil
met klem zeggen dat het hier nog
slechts om een adviesaanvraag
van de directie gaat. Het gaat for
meel gesproken om een voorge
nomen besluit tot sluiting van de
fabriek in Etten-Leur. Er staat
nog niets vast."
Betekent dat dan dat er nog hoop
is voor het Spillers-personeel?
Snippe: „Dat kan ik u niet zeg
gen. Maar als u denkt dat het hier
slechts om een formaliteit gaat,
dan schat u de verhoudingen tus
sen de directie en de onderne
mingsraad bij Spillers Petfoods
bv niet goed in. Ónze inzet is het
dienen van het belang van alle
werknemers die bij de bv in
dienst zijn".
Buiten Etten-Leur gaat het bij
Spillers nog om een productie
eenheid in IJmuiden en om het
centrale kantoor in Zwijndreeht.
In totaal heeft Spillers in Neder
land 412 mensen in dienst.
Ook bestuurder G. van der Werf
van de Industrie- en Voedings
bond CNV legt zich zeker niet bij
voorbaat neer bij het ontslag van
86 mensen.
„Eerst wil ik maandag horen wat
precies de motivatie van het be
drijf is. Dan moeten we kijken of
het zo rigoureus moet of dat er
ook alternatieven zijn," aldus
Van der Werf.
Van onze verslaggever
Oosterhout - Het gevaarte
aan de oever van het Wilhel-
minakanaal in Oosterhout
trekt veel bekijks aan de an
dere kant van het water.
Maar dat is ook niet vreemd,
nu de grootste mobiele hijs
kraan ter wereld in volle glo
rie te bekijken valt.
De mammoet-hijskraan is het
nieuwste snufje van de Bredase
onderneming Stotra bv die de
oever langs het Wilhelminaka-
naal tussen Oosterhout en Don-
vaarte, - hoogte maximaal 250
meter - die volgens hem 'de kra-
nenwereld op zijn kop zal zet
ten'. „Het is de grootste mobiele
hijskraan ter wereld." De kraan
wordt vervoerd in vijftig con
tainers. Op de plaats van be
stemming wordt de kraan in
zes, maximaal tien dagen opge
zet. De containers worden
volgestort met zand en stenen
en vervolgens gebruikt als con
tragewicht.
Na de testperiode in Oosterhout
volgt volgende week de defini
tieve afwerking van het gevaar
te. „Verven en oppoetsen," al
dus Stoof. „Vrijdag komen tal
van klanten de hijskraan bekij
ken. Vertegenwoordigers van
olieraffinaderijen en off shore-
bedrijven uit het Verre Oosten,
Amerika, Australië, enzovoort."
Snel daarna wordt de hijskraan,
die maximaal 3,6 miljoen kilo
kan tillen, afgebroken en in de
containers vanuit Oosterhout
vervoerd naar de Slowaakse
hoofdstad Bratislava, waar
haar eerste klus wacht, op een
olieraffinaderij. Daarna gaat de
kraan op weg naar een raffina
derij in het noorden van Cana
da.