VVN eist aanpak van 'rare' voertuigen Haat-liefde op twee wielen Een pionier in de Languedoc Toer door Frankrijk met meesterkok Bocuse DE STEM SURPLUS D2 Handig Drinken Nieuwste rage: step met motor Kamerdebat Suzuki zet met TL 1000 S aanval op Ducati in Concurrentie Trendsetter even in Hoogerheide Stabiel OËSTEM nederland 1 nederland 2 nederland 3 belgie frans 1 Kwaliteit Bewust duitsland 1 duitsland 2 VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1997 'Ik heb mijn step volgetankt' Door Rob Oostelbos Elke keer is het lachen als Koen Smulders (23) uit Ber- kel-Enschot zich bij de kassa van een benzinestation meldt. „Ik heb mijn step volgeaooid. Wat kost het?" Smulders rijdt rond op een Go- ped, een step met een motertje waarmee een snelheid van der tig per uur kan worden ge haald. „Maar opgevoerd halen ze wel 60 of 70 per uur." De Go-ped is een Amerikaanse uitvinding. „Mijn vriend Arn- out Houtgraaf uit Beneden- Leeuwen was in Amerika en zag die dingen daar rondrijden. Hij dacht: 'Handel, die ga ik importeren'. Smulders dacht ook: 'Handel'. En besloot ze te gaan verkopen. „Een standaard-uitvoering kost 1000 piek exclusief BTW. De meest opgevoerde variant kost zo'n 1900 piek exclusief BTW." Smulders vindt een Go-ped, die nogal luidruchtig is, vooral handig. „Je kunt overal langs en doorheen. Je kunt het stuur neerklappen waardoor je een hengsel hebt om hem op te til len. Kan makkelijk, want het ding weegt 8,5 kilo." Afgezien van het litertje bezine in de tank welteverstaan, een hoe veelheid die garant staat voor een actie-radius van zo'n 35 tot 40 kilometer." „Je kunt de Go-ped zo in je kofferbak leggen," vertelt Smulders. „Ik ben mede-ex ploitant van Café Carré op de Heuvel in Tilburg. Ik moet nog al eens in de binnenstad zijn en in lopen gaat tijd zitten. Met een Go-ped bij de hand gaat het veel sneller. Ook ideaal om afstanden op bedrijfs- of ande re grote terreinen te overbrug gen. Alles draait om snelheid tegenwoordig." Smulders gebruikt zijn Go-ped veel om van Berkel-Enschot naar Tilburg te gaan. „Lekker fris en op de terugweg hoef ik in ieder geval niet bang te zijn dat ik gepakt word omdat ik te veel gedronken heb." Daar is immers niets voor gere geld. Maar als je goed oplet, is het allemaal niet zo link, vindt Smulders, die zegt al ruim 20 exemplaren te hebben ver kocht. „Zo vanaf het twaalfde jaar kan iedereen er goed mee omgaan." Smulders zegt slechts één keer te zijn aangehouden door agen ten. „Maar dat was niet om me te bekeuren. Ze waren meer geïnteresseerd in wat het was." Koen Smulders op zijn step met motor: „Je kunt overal langs en doorheen. FOTO RALPH VAN DE LISDONK Door Rob Oostelbos Veilig Verkeer Nederland (VVN) eist met het oog op de verkeersveiligheid van de regering dat er snel regels ko men voor alle ongebruikelijke ver voermiddelen. „Duidelijk moet zijn waar die moeten rij den en aan welke eisen de bestuurders moeten voldoen," stelt WN-woordvoer- der B. Woudenberg. „De politie weet niet wat ze met die vervoermiddelen moet aan vangen. Over dat alles maken we ons ern stig zorgen over." Woudenberg reageert daarmee desgevraagd op het nieuwste 'ra re' vervoermiddel dat in Nederland geïn troduceerd is: de Go-ped oftewel een step met motor. Eerder zat WN al in de maag met skaters, brommobielen en quads (brommers op vier wielen). Go-peds kunnen snelheden tussen de 30 tot 70 kilometer per uur halen. Er is niets geregeld in de wet waar bestuurders moe ten rijden. Ook voorschriften op bijvoor beeld het gebied van leeftijd en het dragen van een helm ontbreken. „Nu rijdt iedereen op trottoirs, fietspaden, wegen en in voetgangersgebieden," aldus Woudenberg. „Dat is gevaarlijk en dat zal alleen maar toenemen, omdat je niet weet waar de technische ontwikkeling ophoudt. De binnensteden worden ontoegankelijker en er komen alternatieve vervoermiddelen die steeds kleiner, wendbaarder en sneller worden. Op 6 oktober debatteert de Tweede Kamer met minister Jorritsma van Verkeer over de verkeersveiligheid. WN vindt dat een geschikte gelegenheid om over de onge bruikelijke vervoermiddelen te praten. WN is voorstander van een integrale aan pak. Alle bekende, alternatieve vervoer middelen moeten onder loep worden geno men. De nieuwe regelgeving moet zo flexi bel worden dat nieuwe vervoermiddelen er snel onder gerangschikt kunnen worden. Woudenberg sluit niet uit dat er alterna tieve vervoermiddelen verboden zullen worden. „Andere zul je weer moeten toela ten." Door Rob van Ginneken De motorwereld heeft zijn eigen Ferrari. Rood, bloedstollend snel en zo meegevend als een kloeke lantaarnpaal. Normaal gespro ken staat er dan Ducati op de tank. Met als absolute hoogte punt de oogstrelend mooie en ongekend eigenzinnige Ducati 916. Maar er dreigen voor het Itali aanse motorgeweld donkere wolken aan de horizon. De Ja panners zijn het zat dat de Itali aanse dreumes hen zowel in de Superbike-races als op de weg links en rechts passeert. Daarom lanceren ze nu hun ei gen volbloed V-twins. Honda houdt het met zijn VTR 1000 F Firestorm nog tamelijk be schaafd, maar Suzuki gaat er frontaal in. Het resultaat heet TL 1000 S. Een motorfiets die alles in huis heeft om de Italia nen buitengewoon chagrijnig te maken. Inclusief een prijskaartje dat 15 mille slanker is dan dat van een 916. Dat doet zeer. De nieuwe motor blijft net onder de 25 mille. Maar kan de Suzuki in dit ex treem veeleisende segment wel echt meekomen? De ware Duca- ti-liefhebber zal het Japans ge weld glimlachend bekijken. En De Suzuki TL 1000S. Niet bestemd voor de modale motorrijder. Net zoals een Ducati. INFORMATIE SURPLUS Wie nadere informatie wil omtrent artikelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. Het adres daarvoor is: De Stem, redactie Surplus, postbus 3229,4800 MB Breda. Eindredactie: Wim van Leest. in zekere zin is een machine als de 916 inderdaad wat verfijnder. Maar één ding is zeker: de TL 1000 S zorgt voor aanmerkelijk meer concurrentie dan je aan de hand van het prijsverschil zou denken. Technisch is het een uiterst fraaie fiets. Uiteraard wordt het hart gevormd door een dikke V- twin. Met elektronische brand stofinspuiting zelfs. Zodat hij pijlsnel reageert op gasgeven. De motor is opgehangen in een mooi lichtmetalen frame. Aan de voorkant vind je een zogenaam de upside down voorvork, geheel instelbaar, terwijl de achter demper naast het blok hangt. Zonder twijfel om de motor lek ker kort te kunnen houden. Dat komt de wendbaarheid weer ten goede. De TL staat verder op lichtme talen 17-inch wielen met brede sportbanden. Drie forse rem- schijven zorgen voor de vertra ging. Blijft de vraag of ook de weglig- ging en prestaties inderdaad van Italiaans volbloed niveau zijn. Het antwoord is simpel: deze machine kan zonder meer wor den losgelaten op een circuit. Sterker nog: daar is hij met zijn racetechniek zelfs het best op zijn plaats. Met 125 paardenkrachten en nog geen 180 kilo schoon aan de haak neemt de Suzuki werkelijk enorme stappen. De eerste meters verlopen van wege de lange eerste versnelling niet eens zo spectaculair, maar daarna is de spreekwoordelijke beer geheel los en legt de twin een - laten we zeggen - 'maat schappelijk hoogst onverant woord' karakter aan de dag. In de eerste, tweede en derde versnelling wordt de voorpartij door de pure acceleratie ver dacht licht. Je moet bij een stoplicht zelfs opletten niet al te enthousiast aan de gang te gaan, zodat je in Door Hein Sluijter Het is natuurlijk op zijn zachtst gezegd gewaagd om de uitstra ling van een kookboek te verge lijken met die van wereldbe roemde boekwerken als bij voorbeeld Don Quijote van Mi guel de Cervantes of Sprookjes van Moeder de Gans van Char les Perrault. Toch kom je er niet onderuit dat Ma Cuisine (Mijn Keuken) van Auguste Escoffier in de loop van de jaren iets heeft meege kregen van de soort lauweren die op die twee historische pro ducties rusten. Het heeft wel een beperktere lezerskring, maar in de wereld van de kook kunst geldt dit boek van de Franse kok, die in de eerste de cennia van deze eeuw zo opval lend met de pollepel zwaaide, nog immer als een gastronomi sche bijbel. En zo zal de historie leren welke plaats de kookboeken van Paul Bocuse uiteindelijk zullen inne men. Als de bekendste kok in de huidige wereld en als publicist daarvan profiterend, lijkt hij op weg te gaan naar net zo'n blij vende roem als zijn landgenoot Escoffier. Nu heeft Bocuse mee dat hij in het bezit is van een uitgekookt gevoel voor publici teit. Hij schuwt die nooit, al doet hij soms heel geraffineerd wel eens alsof. Hij weet heel goed hoe hij zich moet presente ren. En nu is er dan na zeven jaar de Nederlandse vertaling van zijn in 1990 verschenen werk Cuisi ne de France. Onder de titel De ware keuken van Frankrijk moet het ook de Nederlandse smulpapen aanspreken. Ik denk dat je wel kunt spreken van een standaardwerk. Het heeft in elk geval de pretentie dat het gaat over traditionele, originele Franse gerechten uit de diverse streken. Zoals daar zijn coq au vin, boeuf bourauu non of salade nigoise. Bekend namen? Ja, maar nu is er spraj' van de enige echte, oorsprong lijke samenstelling en berei ding. Hier en daar worden rfië heerlijkheden een beetje over goten met Bocuse's eigen visie Een nadeel is dat er nogal wat dotten vet worden rondge strooid zoals bijvoorbeeld vf boter en slagroom in de prei soep Vichyssois. Maar goed, het boek is een pleidooi voor de'au thentieke smaak en dat spreekt in elk geval de hedendaaSse consument aan. Er is trouwens best ruimte voor eigen interpre, taties, zodat je op twee mannë ren de receptuur ten uitvoer kunt leggen: zoals het moet en zoals het kan. Op het gevaar af de toorn van de grootmeester over mij af te roepen, veronder stel ik dat het met wat minder vet ook best kan. Bocuses boodschap blijft in elk geval overeind: „Frankrijk leert men niet alleen kennen door musea en oude kerken te bezoe ken. Frankrijk moet worden ge- roken, geproefd, ik zou bijna zeggen: gekauwd." Hij nodigt je met deze woorden in feite uit om via zijn boek een toer door Frankrijk te maken, om te be ginnen natuurlijk bij het eente hoofdstuk dat gaat over de Lyonnais, zijn Lyonnais, de streek waar hij zelf woont. Met een wonderlijke expansiedrift lijft hij trouwens zowat h; Frankrijk bij die Lyonnais in. Bijna elk recept gaat vergezeld van een magnifieke kleurenfoto. En wat de Provence betreft: wie bouillabaisse serveert, dient al tijd de bouillon en de stukken vis apart op tafel te zetten. An ders doe je volgens Bocuse de authenticiteit geweld aan. Paul Bocuse: De ware keuken van Frankrijk. Uitg. Kosmos-ZSK, pms 49. een wheelie over een kruispunt dendert. Gelukkig zijn de remmen feno menaal. En dat geldt zeker ook voor de wegligging: stabiel en met een bochtengedrag dat ver der gaat dan wij in de praktijk wensen te beproeven. De lief hebber lopen zonder twijfel de rillingen over de rug bij het na deren van een mooi bochtig weg getje. Van genot, wel te verstaan. De ultieme motorfiets dus? Nou, daar kun je wel een paar kantte keningen bij plaatsen. De hoog opgetrokken zit -vanwege de bodemspeling- en de laag be vestigde stuurhelften leveren een compromisloos opgevouwen zitpositie op. Waar je na enkele tientallen kilometers rechtuit rijden al heel gauw de balen van krijgt. Pas op snelwegtempo wordt de druk op de polsen wat opgeheven door het tegenge- wicht van de rij wind. Bagage? Ondanks de optimisti sche bagagehaakjes achterop zal het met een klein tanktasje echt ophouden. Passagiers meene men? Alleen aan te raden als je dringend een eind aan die relatie wenst te maken. Verbruik? Fors, dus houdt de actieradius zeker niet over. De modale motorrijder zal met de TL 1000S niet veel kunnen beginnen. Praktisch en comfor tabel is hij van geen kant. Maar de fabuleuze sensatie van het ac celereren, het nemen van die ene rotonde of die lange slingerweg maakt alles in een klap goed. Een soort haat-liefde verhou ding eigenlijk. Net als die Duca ti eigenlijk. Afijn, van een Ferrari verwacht je ook geen zachte vering of gro te kofferbak... Trendsetter Louis Marie Teisserenc. FOTO DE STEM ,.«i journaal Linda Harrie (h) Bestemming Schiphol (h) P journaal Get the Picture (h) 20 jaar AVRO Sterrenslag (h) Islam moderniteit (h) Vondelpark 1997 (h, tot 11.56) Alles kits met Kissyfur; 17.35 Kinderen van de wereld Growing Pains, serie Get the Picture, quiz paradijsvogels (h) |)3I wie van de drie?, spelletje ijOO Journaal ■0 Netwerk, actualiteitenrubriek 0 Weeroverzicht HOI Sterrenslag '97 „55 coverstory, serie „51 Heineken Night of the Proms '96 (deel 2/slot) 2352 Grand Canyon, speelfilm 11.32 17.24 17.59 73,35 Journaal (tot 13.05) AC-TV (herh) Ik weet het beter (herh) Nederland zingt (herh) Als leven pijn doet (herh) Clip Journaal Widget, tekenfilmserie Mr. Bogus, animatiefilmpje Stories from my Childhood, be roemde sprookjes: Wilde zwanen (3) Olympica, doucumentaire-serie over de hoogtepunten uit de Olym pische Spelen 2Vandaag, actualiteiten met om 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal en vanaf 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws gevolgd door het weer Asieldieren, serie over dierenasie len in Nederland. Afl. 1 De reistafel, culinaire serie Zoovenirs, dierentuinmagazine Stranger in Town, tv-film Julio Iglesias, muziekspecial Een uitzending van MIVA Neder lands Studio NOS met om 23.30 Jour naal Atletiek: Van Damme Memorial (tot 00.35) MO Villa Achterwerk, kindermagazine met Argo; 18.07 Het mannetje Ja kob; 18.10 Lekker dansen 18.15 Sesamstraat 1130 Jeugdjournaal 18.43 Het klokhuis 19.03 Lingo, spelletje 19.30 Van gewest tot gewest regionaal magazine 19.58 Frasier, comedy 20.25 Böses Blut tv-film 22.00 Journaal 22.16 Sportjournaal 22.36 Nova, actualiteiten 23.11 Schroeiplekken, 4-delige docu mentaire (tot 00.01) Door Hein Sluijter Hij was even in Nederland en woonde een proeverij bij van zijl wijnen. Daartoe uitgenodigd door onder meer oenoloog/wijnad viseur Gerard Horstink uit Hoogerheide. Op die manier Louis Marie Teisserenc tegen het lunchuur in restaurant La Cas telière in Hoogerheide zijn eigen product te becommentariëren Hij was het die in 1974 samen met zijn broer Prosper in Zuid-Frank rijk aan iets begon wat in de na volgende jaren langzaam maar ze ker een trend over de hele wereld zou worden. Cépagewijnen. Anno 1997 zie je ze overal. Wijnen gemaakt uit één enkel druivenras. Je ziet ze in elk wijnland, in Europa maar ook in Zuid-Amerika, Australië, Zuid- Afrika of Nieuw-Zeeland. Cépa gewijnen zijn populairder dan ooit. Ze slaan aan bij de consu ment. Louis Marie had, zo zegt hij nu, totaal niet voorzien dat zijn pionierswerk de wijnwereld in belangrijke mate zou veranderen. „Bovendien", meent hij beschei den, „was het niets nieuws want in de Elzas bestond het allang." Zuid-Frankrijk was in de jaren vijftig en zestig een soort voor raadschuur voor de wijnwereld. Er werden in het hele gebied tal van weinig zeggende rode wijnen gemaakt. Het doel was de hoe veelheid. Die moest zo groot mo gelijk zijn. Veel wijnen kwamen in bulk elders terecht om te wor den bijgemengd..De familie Teis serenc produceerde in die tijd geen andere wijnen. Maar toen Louis Marie en Prosper aan het roer van het bedrijf kwamen te staan, zagen ze in dat dat roer he lemaal om moest. De stokken van de simpele maar productieve soorten aramon en carignan werden gerooid en de eerste nieuwe stok die de gron inging werd de cabernet non, waar Bordeaux groot mee geworden. Die cabernet sauvig non was van meet af aan voorbe stemd voor cépagewijn. Lala volgden er andere rassen. Thans is Domaine de l'Arjolle (s men met Domaine de Margonjtt van de belangrijkste eren in de Languedoc. Het lig Pouzolles net boven Béziers. All wijn hier heet Vin de Pays des G tes de Thongues. Dat is wel trapje lager op de kwaliteit» der dan appellation maar daarom hoeft de wijn M niet minder van kwaliteit te ai' Dat bleek wel uit de proeverij. Louis Marie is nog steeds „Ik werk niet erg economisch.l>< doe ik bewust. Ik vind het leus® met moderne technieken tesf len. Om allerlei soorten wijn produceren. Dingen te beden» Ik heb zoveel soorten en zo we in voorraad, dat ik bijvoor® voor een supermarkt niet erg in ressant ben. Ik ben ook de ent wijnboer in Frankrijk die stemming heeft om met de Am kaanse druif zinfandel te "vn menteren." moment ongeveer de helft va totale productie. Dat gaat® worden. Want de grondleu de wijd verbreide cépag neigt weer naar mengen. 0lC trendsetter gesproken. 12.50 Nieuws 13.15 Freunde fürs Leben, se- lie 14.05 Autant savoir, consumentenmaga- zine 14.30 Planète des hommes, magazine 15.50 Le blamatoscope, kindermagazine 16.45 Chips, politieserie 17.35 The Fall Guy, misdaadserie 18.30 Regions soir, regionale actualiteiten 18.45 Le quotidien des sports 16.55 Maguy, serie 19.30 Nieuws 20.10 four la gloire, talentenjacht 21.30 Jean Ga- bin-cydus: L'année sainte, Franse film-ko medie uit 1976 van Jean Girault met Jean Gabin, Jean-Claude Brialy en Danielle Dar- neux 23.05 Complètement télé, documen taire-serie over tv 23.50 Le jeu des diction aires, spelletje 00.10 Laatste nieuws BELGIË FRANS MO Le blamatoscope, kindermagazine '8.55 Régions soir 19.15 Gourmandises, cu linair magazine 19.30 Nieuws 20.00 Con- tours Musical International Reine Elisabeth de Belgique '97 21.00 Festival international demusiques sacrées de Fès. Reportage over ba muziek van de Berbers 21.55 Laatste nieuws 22.20 Inédits, serie amateurfilms 65.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie 69.00 Tagesschau 09.03 Dallas, soap 09.45 dyfeeling, ochtendgymnastiek 10.00 Ta- jessthau 10.03 Auslandsjoumal 10.35 Info Arbeit und Beruf, magazine 11.00 Ta- IMiau 11.04 Das grosse Los 12.10 Zau- afte Heimat 12.55 Presseschau 13.00 ngesschau 13.05 Mittagsmagazin 13.45 ™srninus-News, economisch magazine ■"O Tagesschau 14.03 Höchstpersönlich, wret Lotto-presentatrice Karin Tietze- wig 14'30 Comanche, speelfilm 16.00 'gesschau 16.03 Sportschau live met auto- Pirt: GP van België, 1e kwalificatie; EK ,„.trnm6n: finales 400m vrije slag heren, m vlinderslag dames, 100m schoolslag ,Jn' ^OOm schoolslag dames en estafette vr|je slag heren 17.55 Verbotene Lie- h Iserie 18;25 Marienhof, serie 18.55 Aus J erem Himmel, serie 20.00 Tagesschau 121S t ama mia' sPee'f"m Exdusiv fagesthemen met Bericht aus Bonn GolHPOrt 22,50 Sportschau extra/atletiek: Z ü„Four te Bussel 23.50 Wat is?, talk- Rnil hlachtmagazin 00.55 Cops and Rot)bers, speelfilm (j|^"|2'e Duitsland 09.03 Ferien-Fieber met Zijn cépagewijnen beslaan op® 'Imserie. Aansl. Das Ratsel ei- 'ederKi JQurn theoi jeugdfilm 11.00 Zie 13.45 Die l8ia, tekenfilmserie 14.10 Die Rech- iOi„n Inder. jeugdserie 14.25 logo. Jeugd- L0ur"aal 14.35 Ocean Girl, jeugdserie 14 58 Gesunrih Stagsecke 1500 heute 15-05 sicht pm mediscii magazine 15.30 Vor- mentiT n 16,00 701 die sb°w, amuse- us„ 0 Heute 17.15 hallo Deutschland, r 'ne 17,88 Ein besonderes Paar, serie

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 18