De wondere warwinkel van het gee-es-emmetje Een nieuwe modekoning oondijke alve ton Onzekerheid kwelt de aspirant-mobiele beller tikeldiefstal itenboordmotor kreek gestolen jraak tten vergiftigd elheidscontrole ÏNSTEN it op privatisering roopielekkers Strohalmen Consumentengids Buitenland Abonnement Amerikaan Tommy Hilfiger komt met eigen geurlijn 1 \UGUSTUS 1997 inge autobestuurder Bl, iddag een deel van zijn la kunststofplaten. Een te Lgger, een 53-jarige Ter ense autobestuurster kon laten niet meer ontwijken ■door werd haar auto be' gdigd. kens - Uit een winkel aan Dorpsstraat in Breskens 1 woensdagmiddag een lebril weggenomen. De brü 'n kleine driehonderd gul- ivaard. euzen - Een 21-jarige Ter enaar ontdekte woensdag ïefstal van zijn 4 pk Yama- uitenboordmotor. Zijn lag in de Otheense Kreek Terneuzen. De waarde van ïotor wordt geschat op z0'n nhonderd gulden. skil - In een woning aan fanaalzicht in Sluiskil is in acht van woensdag op don- lag ingebroken. Uit de wo- verdwenen een video en ocamera. skil - In de omgeving van 'iet Heinstraat in Sluiskil gisterochtend twee katten een Sluiskilse familie ver- gd. Beide beestjes bezwe- Een dierenarts trof het gif ik aan, dat is te herkennen blauwe korreltjes die op nzaad lijken. it - Op de Zoetevaart in >t werd gisteren tussen 0 en 11.50 uur een snel- scontrole gehouden. Van 65 passanten reden 96 har- dan de toegestane snelheid 50 kilometer per uur. I I I I I VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1997 D1 ;lijk voor 10.00 uur. ibendijke, Waarde en Rilland- - Van vrijd. 18.00 u. tot zond. u. dokter Plaisier, tel 66. Spreekuur dringende ge- n 11.00-11.15 uur en 17.00- 3 uur. Boodschappen zo moge- zoor 10.00 uur. tenisse en Kloosterzande - vrijd. 17 u. tot maand. 8 u. er Van Kalmthout, tel 0114- 00. ikenszand, 's Jfeer^i^fker- «ïieuwdorp en Wolpnaartsdijk praktijk van dèMèttsefi°Har- van Driel, Aarnouts0-feft,jv.d. *t wordt van vrijd. 17.30 u. tot nd. 8 u. waargenomen door er Aarnoutse, tel 0113- 127. (boodschappen tussen 9 en it, Clinge, Koewacht en St.- teen - Van vrijd. 17 u. tot nd. 8 u. dokter Gielen, Grote Jet 11, Hulst en Dokter Van der Wilhelminalaan 13, Hulst, 0114-313131. Spreekuur dgevallen za en zo 11 en 17 u. ermeld praktijkadres, van Gent en Westdorpe - Van 1. 18 u. tot maand. 8 u. dokter ellaa, Europalaan 49, Sas van t, tel. 0115-452525. Visites /ragen 9-10 u. Spreekuur uit end voor spoedgevallen: zat. L0.00 uur op Bolwerk Oranje 2. skil, Philippine en Hoek - ter Jongsma, tel 0115-441356. eekuur spoedgevallen zat. en 1. om 12 uur. leuzen - Van zat. 8 uur tot l. 8 uur dokter Waalewijn, tel -694000. Van zond. 8 uur tot pd. 8 uur dokter Maenhout, tel i-613256. Spreekuur spoedge- m zat. en zond. 11.30 en 17 van Oostburg heeft ruim onderhoudswerk aan de :hoondijke. reen gekomen dat de voorma- technische ruimte van het mbad zodanig zal wordeni gepast dat deze als kleedka- voor meisjes kan worden ge-: ikt. Dit kost de gemeente 251) ien. neentewerken r de aanpassing van de reste- le ruimte van het oude zwem tot werkplaats voor Gemeen- erken zal in een later stadi den beslist. Het voors ldt besproken tijdens de ve ering van de raadscomnuss inbare Werken, op woensdag lugustus in het Oostburgse ge intehuis De laatste Stroopt -fietstocht in en„nr<L,_ wordt zaterdag 30 De fietstocht is ereriang. Br word' een picknick tu en. Deelname kos' enen 25,00, in/17,50. Het vertrek .30 en 11.00 uur in «e» Aanmelden kanj223of mslag cers-fii mslag :us gereden. kilometer opt voor ee fruitbomen. r volwassenen betalen en 10 loek. foonnummers H„b ie eindelijk een iJohan van Grinsven (maandenlang wikken en we- jviel de beshssing: die mobiele iloon moest er toch maar ko- j. We nemen ons voor om niet iel te bellen en vooral: ons niet (tlvrij te voelen omdat we al- jlereikbaar zijn. :we beloven de telefoon goed jte stoppen in jas of tas, zodat ons een pronkzuchtige ijepeeer zal vinden die zonodig «t laten zien dat-ie ook een t-ls-Emmetje heeft. Het prak- iinut gaf uiteindelijk toch de j. Ondanks de wetenschap teen mobiel abonnement veel ider is dan een gewoon abon- itnt. ét die koopbeslissing een- aalgenomen was, sloeg de info- as al snel toe. De eerste docu- atatie over de wakkere wereld side GSM was al maanden oud. jkondus meteen de prullenbak iGedateerd. Terwijl het toch zo avoudig lijkt. Wie een mobiele iloon wil, moet vier keuzes zien: voor het netwerk (FIT of MJJVdoffebn Van de 'tiissén- (iedereen blijft die itiekkig serviceproviders noe-' .a), voor een bepaald type inement en voor een telefoon- stel. eerste keuze, die voor het net- PTT is de gevestigde naam, Mei de nieuwkomer die zich binnenvecht. Wie er ito wil komen welke de beste kan zich die moeite besparen, isnauwelijks onomstreden on- ®ek beschikbaar. Ook van de «ticeproviders en hun verko- atwordt een klant niets wijzer, ii onder gebruikers lijkt een Es evenveel tevreden PTT- als értelklanten tegen te komen, fi gehoorde opmerkingen: W is betrouwbaar, al decennia Smet telefonie bezig. Libertel nieuw, wat geavanceerder en wat sneller met nieuwighe- afrekenen per secon de." De (internationale dekking van beide netwerken ontloopt el kaar weinig. Er is ook al weinig documentatie over de kwaliteit van servicepro viders als Cellway, Debitel, Talkline of Phones4U. Zij bieden Libertel- en/of PTT-abonnemen- ten aan en de daaraan gekoppelde diensten (beide netwerkbeheer ders doen dat trouwens ook zelf). Ze beloven allemaal het beste pakket, met de beste service, te gen de laagste prijzen. Het zal wel zo gaan als met bijvoorbeeld au to's of verzekeringen: voor je je handtekening zet, kan alles, is de beloofde service perfect. Maar hoe goed een garage of verzeke ring is, merk je pas als er plat ge zegd 'stront aan de knikker' is. Deze aanbieders hebben stan daardabonnementen van PTT en Libertel of eigen versies. Maar meestal beide. Zij 'verkopen' die abonnementen meestal inclusief mobiele telefoon. Dat doen ze via allerlei dealers, fotozaken, eigen telefoonwinkels, audio-videowin- këlk' of auto-on'rïèWlelëtókkën. Jan-en-Alleman doet tegenwoor dig in mobiele telefoons. Të'Yëel keuze kan ook een kwelling zijn. Toch zijn er enkele strohalmen om aan vast te klampen. Ten eer ste wordt er regelmatig over mo biele telefonie gepubbceerd in dagbladen en andere media. Dat is goed voor een eerste terreinver kenning. Om de geheimtaal van de GSM te leren, zodat je nog iets begrijpt van het jargon dat verko pers over je heen storten. Ook de brochures van GSM-aan- bieders zijn handig. Natuurlijk staan die vol van al het geweldigs dat de mobiele telefoon te bieden heeft. Overslaan en zoeken naar feitelijke informatie. In diverse van die brochures zit bijvoor beeld een schema aan de hand waarvan een potentiële mobiele Je wilt een mobiele telefoon, maar welke? beller kan achterhalen wat in zijn geval het beste abonnement is. Een vuistregel is deze: wie zelf weinig belt, is het beste uit met een zo goedkoop mogelijk abon nement en duurdere gesprekskos ten. Zakelijke veelbellers kiezen voor hogere vaste lasten en lagere gesprekskosten. Wie zich her en der documenteert, heeft al gauw tientallen folders in zijn bezit. Want er is wat uit te leggen. Over de vele abonnemen ten die er zijn, welke extra's er bestaan en wat die franje alle maal kost. Daar ziet de aspirant gebruiker al snel door de bomen het bos niet meer: aansluitkosten, omschakelen van het ene naar het andere abonnement, doorschake len, blokkering, wijzigingen van nummers, afsluitkosten, aanma- ningskosten, gespecificeerde re keningen, verzekeringen. Weer een vuistregel: alles kost geld (met slechts enkele uitzonderingen). Meer soelaas voor de confuse tele- ioonshopper: in de Consumenten gids van april zijn de kosten van 32 verschillende mobiele tele foon-abonnementen vergeleken. Daarin becijfert de bond wat die abonnementen kosten bij 20, 60 en 120 gesprekken per maand. Het is ook een handig overzicht van wat de diverse 'kale' abonne menten kosten en de bijhorende gesprekskosten in piek- en dal uren. Maar pas op: tarieven en franje er omheen veranderen heel regelmatig. Toch ontkomt een kritische, prijs bewuste consument niet aan het goed doornemen van de folders van de GSM-aanbieders. Hij moet de vraag beantwoorden: hoe vaak bel ik en welke extra's heb ik écht nodig. Dan is het simpelweg plus sen en minnen. Wat biedt de een dat een ander niet heeft en hoe belangrijk vind ik dat? Wie na i dat gepuzzel goed op de hoogte is, zal al snel merken dat hij soms meer weet dan degene die hem een GSM wil verkopen. In veel winkels is mobiele telefo nie namelijk een wat branche vreemde nevenhandel. Dus leest de jongste bediende tijdens zijn uitleg maar gewoon op wat er op de displays of in de folders in de winkel staat. Met detailvragen loop je in deze branche gemakke lijk tegen een gebrek aan parate kennis op. Probeer maar eens te achterhalen wat het extra kost om vanuit het buitenland naar Nederland te bellen via een mobiele telefoon. En wie dan goedkoper is: PTT of Libertel. De een laat een lijst zien met daarop bedragen die tot twee keer zo hoog liggen als de gewone GSM-gesprekskosten. Een ander heeft het over 5 procent meerkos ten. Ook enkele serviceproviders lepelen eenduidige informatie niet gemakkelijk op. Pas bij een concrete vraag - een minuut bel len vanuit Frankrijk via Libertel en via PTT - worden de verschil len duidelijk (PTT iets goedko per). Na keuze voor netwerk, dienst verlener en soort abonnement, volgt nog een brandende vraag: welk telefoontoestel? Het loont absoluut om allerlei winkels af te gaan, want in de kosten van de te lefoon zitten opzienbarende ver schillen. Neem dezelfde Sony CM-DX 1000: dat mobieltje kim je met hetzelfde soort abonne ment in verschillende winkels te genkomen voor helemaal noppes èn voor 749 gulden. Toestellen zijn trouwens alleen goedkoop in combinatie met een abonnement. Zonder contract (bijvoorbeeld als de eerste kapot is) kosten ze in eens kapitalen, tot meer dan dui zend piek. Een mens weet meteen wat wordt verdiend aan een abonnement- Naast de prijzen, verschillen ook de mogelijkheden van de diverse telefoons sterk. Vooral de stand- bt/-tijd. Bij de een is dat 18 uur, bij een ander ruim 100 uur. Ook hiervoor geldt dus: kijk en verge lijk. Rond een mobiel telefoonabonne ment heersen dus nogal wat onze kerheden. Vandaar ook dat nieu we mobiele bellers het advies krijgen om een abonnement voor niet langer dan een jaar af te slui ten (ook al drijft dat de prijs van het telefoontoestel omhoog). Dan weet jejtenminsfe of die mobiele telefoon zijn geld waard is en of je het juiste abonnement hebt. Deze mens was al snel suf van brochures lezen, plussen en min nen. Eindebjk kwam er een keuze uit. Het werd een 1-jarig Libertel Personal-abonnement van servi ce-provider Debitel en een Nokia 1611-toestel 39,-). O ja, en een auto-acculader voor 79 gulden. En een leren beschermtasje van vijf tientjes. Bij het afsluiten van het abonne ment stond in één tel een handte kening onder het contract. Na al die gedane moeite, waren die vier pagina's met piepkleine lettertjes ineens te veel moeite. Een troost: niemand schijnt ze vooraf te le zen. Ach, we zien ook wel. Eerst maar eens wijs zien te worden uit de ge bruiksaanwijzing van het toestel. 5-431697. lommy Hilfiger is de nieuwste fonkelende te aan het firmament van Amerikaanse Ne-ontwerpers. Zijn kleding is daar al Jager een succes; ze worden gedragen foor lieden als Bill Clinton, prins Charles rapper Snoop Doggy Dogg. Zijn mode Wet vanaf aankomende herfst Europa ®overen; zijn geurlijn 'Tommy' is er eind f?°rJotianvan Grinsven krantenjongen tot miljonair. Het lijkt wel "Amerikanen het patent hebben op het klas- e succesverhaal. Het leven van de Ameri- mode-ontwerper Tommy Hilfiger is Jzo'n Amerikaanse Droom. Van jeansschar- Jger is 44 jaar geleden geboren in het stad- f Elmira, New York. In 1969 toog hij met al K spaargeld - 150 dollar - naar New York om daar modieuze jeans met wijde pijpen kopen. Want die waren niet te koop in het W®ijke stadje waar Hilfiger woonde. Hij fkocht ze daar aan leeftijdgenoten, met een T* "test. Toch ging hij een keer failliet, Tjar Hilfiger zette wel door. Kon uiteindelijk eerste winkel openen. Zijn doelgroep: hip- studententypes. Op zijn 26e was hij al eige- j ®van tien winkels in de staat New York. fflmy Hilfiger begon gaandeweg ook zelf wiing te ontwerpen; mode waar wel vraag 19?QWaS'.maar n'et te k°°P waSl Vanaf ain 'S fulltime-ontwerper; hij verkocht li aan^e' in zijn winkelketen. Sindsdien raert hij vanuit Manhatten, in New York. Na enkele jaren freelancen ging het vanaf 1984 snel crescendo met zijn carrière. In dat jaar kwam zijn eerste eigen lijn sportkleding uit. Vanaf het begin is zijn kleding een mix van modern en klassiek, studentikoos, maar tege lijkertijd ook streetwise. Hilfiger daarover: „De aantrekkingskracht van mijn kleren zit in een combinatie van new age funk met traditio nele stijl." Zijn kleren worden gedragen door zowel zakenlui, jetsetters als homeboys in de etnische wijken van grote Amerikaanse ste den. Niet voor niets duikt zijn naam regelma tig op in rapnummers. Hilfiger is dus na ontwerpers als Calvin Klein, Ralph Lauren en Donna Karan de volgende uitverkoren Amerikaanse sterontwerper. Jon ge trendsetters hebben hem hun zegen gege ven. En begin vorig jaar werd Hilfiger door de Amerikaanse Council of Fashion Desginers uitgeroepen tot Amerikaans Ontwerper van het Jaar. Misschien belangrijker: zijn onderne ming groeide van een omzet van 25 miljoen dollar in het eerste jaar tot een mode-impe rium met een jaaromzet van 400 miljoen dol lar. Daardoor heeft Hilfiger ook de mogelijkheid gekregen om de Amerikaanse Droom werke lijk te leven. Hij woont met vrouw en vier kin deren op een luxe boerderij in Connecticut en schijnt vooral per helicopter naar zijn werk in Manhatten te gaan. Voor langere reizen heeft- ie uiteraard een privé-vliegtuig tot zijn be schikking. Wie succes heeft in de mode, komt ooit met de onvermijdelijke 'eigen' geurlijn. Tommy Hilfi ger is daar geen uitzondering op. In 1995 werd in Amerika de lijn 'Tommy' gelanceerd (met een winnaar van vijf geur-'Oscars') en vanaf eind augustus is die ook in Nederland te koop. En als we Hilfigers publiciteitsmachine mogen geloven, dan neemt die geur de gebruiker mee op een reis door het Amerika dat Hilfiger zo lief heeft. Want als de Amerikaanse ontwerper iets graag doet, dan is het wel poseren als All American Boy. De geur is dan ook 'zo fris en onconventioneel als de man zelf', aldus het be geleidend schrijven rond de introductie. Die documentatie is opzienbarend. Het belooft een parfum - gemaakt door Aramis, dochter onderneming van Estée Lauder - met 'gevoe lens en geuren die zo typisch zijn voor het Amerikaanse landschap'. Dan zwelt de reto riek pas echt op: 'Eerst ruik je de koele lucht na de REGEN. Vervolgens waan je je op een GRAPEFRUITplantage in Florida. Snuif de geur op van het versgemaaide gras op een warme, zonnige middag. Je loopt verder en plotseling sta je tot aan je knieën in de geurige GROENE MUNT. En op een late zomeravond wandel je op je blote voeten door het koele zand langs een hoopje DRIJFHOUT. En dan, een heerlijke ontmoeting met ongecom pliceerde Amerikaanse gezelligheid: in een boerderij in New England staan versgebakken APPELTAARTEN, gekruid met kaneel en muskaatnoot, af te koelen op tafel. We vervol gen onze reis naar het westen en belanden in Texas in een tuin vol GELE ROZEN, rusten onder de BLAUWE SPARREN van de Rocky Mountains en trekken door de woestijn van Arizona, waar je de heldere watergeur van de SAGUARO CACTUSBLOEM kan ruiken. We besluiten de reis met de rijke geur van RODE ES uit Vermont, POPULIER uit Wyoming en de warmte van DRIJFHOUT, die nog eens ver sterkt worden door een accent van warme, kruidige amber.' We hebben 'Tommy' geroken en geroken. En toen nog eens. Maar die reis door het beloofde land van Hilfiger, langs appeltaarten en drijf hout, wilde maar niet lukken. Tommy is voor ons 'gewoon' een robuuste, frisse geur voor mannen. Hoewel hij dat laatste zelf ontkent. Zoals zijn kleren ook wel door vrouwen ge kocht worden, zo probeert Hilfiger zijn par fum eveneens aan beide seksen te slijten. Waarom zou je ook zo'n grote groep potentiële kopers afschrikken? De kassa moet wel rinke len. Opdat het succesverhaal verder kan gaan. Omdat roem even vluchtig is als parfum, denkt Hilfiger al weer verder: Europa veroveren met zijn kleding en aan brillen, nachtkleding, sie raden, tassen, schoenen en interieuraccessoi- res. Medewerkers van zijn bedrijf krijgen niet voor niets een handzaam kaartje -éen soort donorcodicil - met daarop het credo van hun baas: 'The TOMMY HILFIGER Corporation is dedicated to living the spirit of the American dream'. En dat parfum, dat is als de geest in de fles, de geest van de Amerikaanse Droom. De geurlijn 'Tommy' is vanaf eind augustus te koop in Nederland. In de collectie onder meer: cologne spray (65 gulden voor 50 ml), after shave lotion (72 gulden), deodorant stick (36 gulden) en zeep (32 gulden). Aan staande herfst is de grote Europese introductie ge pland van de kledinglijn van Tommy Hilfiger. De kledinglijn van Tommy Hilfiger is een mix van modern en klassiek. 1 II HHHHHHnHBHi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 17