Adidas schopt tegen marktpositie Nike aan D2 Motor-fabriek weer in voorhoede Amerikaanse bedrijfsleven I DE STEM SURPLUS Trots Droom op wielen Vakbonden Contract Kluivert en dure commercial nieuwe wapens in de strijd PESTEM i i i i i VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1997 Harley-Davidson vol gas terug op markt i Door onze correspondent Bert Ummelen Van valse bescheidenheid hebben ze bij Harley-Davidson Inc. geen last. Grote woorden sieren het omslag van het laatste jaarver slag van de motorenbouwer: erf goed, passie, vrijheid, individua liteit, levensstijl. Harley-Davidson is niet zomaar een merk, maar een icoon, net zo'n onvervreemdbaar bestand deel van de Amerikaanse cultuur als Colt, Cadillac en McDonald's. In de assemblagefabriek in York, Pennsylvania, is het speciale van het product onmiskenbaar. Veel werkers kunnen, met hun baar den, bovenarmen als kabeltros- sen en Sam Acfams-buiken, moei teloos poseren voor Heli's Angels of andere motorduivels. Liefheb bers. Zoveel steekt de bezoeker trouwens al op als hij het par keerterrein voor het bedrijf over steekt. Tientallen motoren, in alle categorieën en kleuren, staan er te glimmen. Verreweg de meeste Harley's. „We doen er niet moeilijk over als onze mensen voor een ander merk kiezen, voor een Yamaha of Ka wasaki of zo," zegt Stanley Hop- wood, magazijnmedewerker en penningmeester van de lokale vakbond. Maar de exotische na men komen toch wat stroef uit zijn keel. „Ach, wat heet company spirit?," relativeert hij. „Je loopt niet de hele dag te bedenken wat een ze gen het is dat je hier werkt. Maar als je op de weg een Harley ziet rijden, dan zeg je: kijk, een Har ley, en je bent er stiekem trots op dat je die mee hebt helpen ma ken." Veel had het niet gescheeld of de 'king of the road' was eind jaren zeventig het museum ingerold. Letterlijk van de weg gedrukt door de Japanse concurrentie. Een geforceerde uitbreiding van de productie, mogelijk gemaakt door een fusie in 1969 met de American Machine and Foundry Company (AMF), bracht moeilijk de baas te worden kwaliteitspro blemen met zich mee. En met een legende die niet starten wil is het gauw gebeurd, zeker als er volop lager geprijsde alternatieven voorhanden zijn. In 1981 besloten dertien leden van het management het sukke lende bedrijf terug te kopen van AMF. Terug naar kwaliteit, was het devies. Nieuwe management- en productietechnieken, goed deels van de Japanners afgeke ken, brachten de onderneming in korte tijd in de voorhoede van het Amerikaanse bedrijfsleven. Maar de Japanners deelden een nieuwe gevoelige klap uit door te weigeren hun productie van zwa re motoren (boven 700 cc) aan te passen aan de vermindéïde vraag. In plaats daarvan expor teerden ze hun overschot naar de VS. Harley-Davidson klaagde in 1982 met succes bij de Internatio nale Handelscommissie (IHC) en verkreeg voor de duur van vijf jaar bescherming tegen de 'dumppraktijk'. Het bedrijf had maar drie jaar nodig om zijn lei dersrol op de thuismarkt voor su- perzware motoren te heroveren. Vervolgens zette het de ongebrui kelijke stap om de IHC te verzoe ken de beschermende tariefmuur vervroegd neer te halen. „Een Amerikaanse success story," noemde president Reagan Har ley-Davidson bij die gelegenheid. Dat was wat voorbarig, maar in zijn 94e levensjaar is Harley-Da vidson ongetwijfeld on the road, again. Terug op de weg. Een her nieuwde beursgang, elf jaar gele den, heeft het kapitaal opgele verd voor de noodzakelijke diver- Het instrumentenpaneel van een oude Harley. sificatie. De positie op de Ameri kaanse thuismarkt is stukje bij beetje versterkt, en zowel in Eu ropa als Japan en Australië groeit de vraag naar Harley's. Meer dan ooit is de globale markt het wen kende perspectief voor de onder neming. FOTO DE STEM DICK DE BOER In het museum naast de fabriek is de bewogen geschiedenis af te le zen aan de motoren die er staan opgesteld. Sinds 1917 is trouw één exemplaar van elk nieuw mo del afgestaan voor de historie. Eerdere modellen zijn aange kocht, met als pronkstuk een van de allereerste motorfietsen die de gebroeders William, Walter en Arthur Davidson en William Harley in 1903 in een schuurtje in Milwaukee in elkaar knutselden. Het zadel heeft wat geleden, maar voor de rest ziet hij er nog puik uit. Het is een zware tocht geweest voor de onderneming, met de De pressie als eerste grote beproe ving. Naast Harley-Davidson overleefde alleen Indian, dat in 1953 de poorten zou sluiten. De expositie verheelt niet dat Har ley's succesverhaal deels op de slagvelden van de twee wereld oorlogen is geschreven. Tijdens de Tweede Wereldoorlog leverde Harley 90.000 motoren voor het Amerikaanse leger. Het draait in het museum om de stamboom van het merk, maar de klandizie wordt niet helemaal vergeten. Zo valt Elvis Presley's Techniek en vormgeving doen het hem uiteindelijk in de wereld van het particuliere vervoer. Mét de bijstand van gisse reclamema kers. In combinatie hebben ze van Harley-Davidson de Ameri kaanse Droom op wielen ge maakt. Een symbool van vrij heidsdrang en nieuwsgierigheid naar de horizon. Dat het imago een zelfkant van asfalt-despera- do's heeft, lijkt de onderneming niet echt te deren. In brochures wordt zekerheids- vidson achter de rug heeft hele maal niet Amerikaans. In het ge roemde Amerikaanse economi sche model geldt de vakbeweging op z'n best als een stoorzender, een rem op het zegenrijke werk van de marktwetten. Conserva tieve staatsbestuurderen doet hun best hun staat de zogenaam de right to work-status te praktisch gesproken een krachti ge anti-vakbewegingsmaatregel. Maar in het geval van de moto renfabrikant is de vakbond IA- MAW (met op de 2600 werkne mers 2000 leden) juist een motor van overlevingsdrift gebleken. Vakbondsman Hopwood vertelt graag over wat het poldermodel op de schaal van een Amerikaan se onderneming genoemd worden. Dat de bond niet akkoord ging met een bevriezing van lonen, maar dele den ook vroeg trouw te aan het bedrijf, terwijl dat veertigurige werkweek meer te bieden had. „We dachten: halve opgemerkt dat maar. een kleine minderheid van motorgek- keffTSBFHfe 'Wild Ones' (tïtël van laatste wat ons"mag geBêuren,is de fameuze Marlon Brando-film) dat onze expertise verloren gerekend kan worden. Maar het fotowerk dat het jaarverslag 1996 verlucht, toont types die de bui tenstaander daar toch gemakke lijk mee associeert. Neem Bew Gerritzew (op de een of andere manier is de n een w geworden), from Arnhem, The Netherlands. Kale kop, getrimde baard, zware ketting om de hals, en de gemoe delijke blik van de Neandertha ler. Aan de muntwaarde van het on benoembaar eigene van het merk, daar gaat het om, doet het alle maal niet af: onlangs is een pa tent op het karakteristieke mo torgeluid aangevraagd. Reagan mag het over een 'Ameri kaanse success story' hebben ge had, in één opzicht is de strijd op leven en dood die Harley-Da- gaat." Nu is Harley-Davidson in York weer de grootste werkverschafier in de county, en, met een deld uurloon van 16,25 dollar, één van de drie best betalende. Niet alleen de Amerikaanse vak beweging heeft de voorspoed vat Harley-Davidson Inc. ontdekt als een argument tegen het idee dat een sterke vakbeweging onderne mers berooft van de vrijheid tol succes. Dezer dagen bezocht de voorman van de Duitse vakbewe ging het bedrijf. Op de voet volgd door camerateams uit Heimat ging hij tijdens zijn ronde door het museum even op een ou de Harley zitten. In het zadel van een Harley kun je geen vijand vat vrijheid zijn. Zondag 17 augustus is er een Harley- dag op de Grote Markt in Breda. Op 11 augustus gaat wereld wijd de nieuwe peperdure re clamefilm van Adidas in pre mière. Patrick Kluivert, de kersverse aanwinst van het merk met de drie strepen, speelt niet mee in die miljoe nenspot. Maar Adidas maakt met beide reclametroeven wel duidelijk dat het de strijd met concurrent Nike wil aangaan. Door Hans van Alebeek Al maandenlang ging het gerucht dat Patrick Kluivert van Nike naar Adidas zou overstappen. Maar officieel hield iedereen zijn mond. Zeker toen Kluivert voor de zoveelste keer met de politie in aanraking kwam. Tot vervolging hebben zijn laatste twee affaires niet geleid. Nu mag iedereen het dus weten: de nieuwe spits van AC Milan, al vanaf zijn 16e onder contract bij Nike, did it en gaat voortaan op drie Adidas-strepen de wei in. voetbalveld voelde het roem ruchte merk de hete adem van Nike in zijn nek. Want plotseling stapten nationale ploegen als Oranje en Brazillië over op Nike- kleding en vlogen er Nike-ballen en -schoenen door het beeld. Wie nadere informatie wil omtrent artikelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. Het adres daarvoor is: De Stem, redactie Surplus, postbus 3229, 4800 MB Breda. Eindredactie: Wim van Leest. Het aantrekken van Kluivert past in de meer agressieve manier waarop het Duitse sportmerk - volgend jaar 50 jaar oud - de concurrentie met Nike wil aan gaan. Jarenlang had Adidas op de sportvelden niets of niemand te duchten. Totdat het Ameri kaanse merk Nike zich op de Eu ropese sportmarkt vertoonde. Met veel geld en sterren als Mi chael Jordan en André Agassi stapte de jeugd massaal over van drie strepen op één vleugeltje - het logo van Nike. Ook op het Maar nu gaat Adidas de strijd aan met dezelfde wapens waar mee Nike groot is geworden: ster ren èn opvallende reclame. Het resultaat van die combinatie is 11 augustus Europa-breed te aan schouwen. Nederland krijgt de première van de spot 'The Diffe rence' waarschijnlijk een dag eerder te zien tijdens een recla meblok rond de wedstrijd Real Madrid - Ajax die Veronica zon dag uitzendt. Met deze peperdure commercial promoot Adidas zijn nieuwste voetbalschoen, de Pre dator Traxion. Adidas heeft goed naar Nike gekeken want het idee achter de spot - een internatio naal superelftal - lijkt veel op het duivel-filmpje waarmee Nike een paar jaar geleden opzien baarde. In die reclame - nog met Kluivert - speelde Nike tegen een elftal duivels. Adidas laat zijn wereldelftal - onder wie de Fransman Zinedine Zidane, de Italiaan Alessandro del Piero en Paul Gascoine uit Engeland - in een futuristisch stadion tegen zichzelf voetballen. Zwart (mét de superschoen) tegen rood. Met dank aan stand-ins en de computer passeert Desailly zich zelf, kan Gascoine zijn gekloonde evenknie een tikje tegen de edele delen geven en werpt coach Franz Beckenbauer collega Beckenbauer een norse blik toe. En Kluivert? Die ontbreekt want de opnamen, onder 'choreografie' van de Duitse international Han- si Müller, dateren van maart dit jaar en toen zat de voormalige Ajax-spits nog bij Nike. De enige Nederlandse inbreng komt van Ajax-doelman Edwin van der Sar die nadrukkelijk in beeld komt. Adidas gaat de spot wereldwijd uitzenden, onder andere ook in Met dank aan een stand-in en de computer kan Paul Gascoine zijn alter ego een tikje tegen de edele delen geven. Japan, Zuid-Amerika, China en Amerika. Met een schuin oog naar het WK voetbal dat volgend jaar in Frankrijk wordt gehou den, heeft Adidas de film zo in el kaar gestoken dat elk continent zijn eigen held krijgt. Daarom mag in Japan de hier totaal onbe kende voetballer Nanami de win nende goal scoren terwijl dat bij de Amerikanen door John Harkes gebeurt. In Europa is die eer weggelegd voor Del Piero. r Kluivert nog snel even laten m* vallen' ging volgens Adidas eet niet meer. NEDERLAND 1 08.32 09.00 09.07 09.34 10.28 11,00 17.04 18.06 18.32 19.02 19.31 20.00 20,22 20.54 21.02 21.55 22.48 journaal Linda Harrie (herh) Bestemming Schiphol (herh) journaal Get the Picture Close-up: Robert Houdin (herh Islam moderniteit Een koninklijk gezelschap (tc 12.00) Alles kits met Kissyfur; 17.31 Kir1 deren van de wereld Growing Pains, comedy Get the picture. Kennisquiz. Pr« sentatie: Judith de Bruijn paradijsvogels, reportage-serie Wie van de drie?, spelletje Journaal Netwerk, actualiteitenrubriek Weeroverzicht Het gevoel van... Coverstory, serie Brylcream Boulevard, speelfilrr NEDERLAND 2 13.00 14.00 14.30 14.55 15.20 16.00 16.08 16.14 17.14 17.40 18.00 20.36 21.11 21.40 22.44 23.29 23.32 23.38 Journaal AC-TV (herh) Jan en alleman (herh) Nederland zingt (herh) Als leven pijn doet (herh). Aart sl.: Clip journaal Engeland vandaag (herh) Telearchief Olympica, serie over de Olymp sche Spelen (herh) Journaal WK atletiek in Athene Zoovenirs 10ers, comedy Art Garfunkei Special Goede raad, reportage-ser waarin gevarieerd beeld worr geschetst over het werk van advo eaten (slot) Uitzending Nationaal Huid fonds Journaal Sesjun (tot 00.06) NEDERLAND 3 18.00 Villa Achterwerk, kindermagazi ne met Argo; 18.06 Het mannetj Jakob; 18.09 Lekker dansen 18.15 Sesamstraat 18.30 Jeugdjournaal 18.43 Het klokhuis 19.01 Lingo, spelletje 19.28 Van gewest tot gewest regio naai magazine 19,55 Betrayal, documentaire over ver raad (herh) 20.12 Laagland, speelfilm 22.00 Journaal 22.16 Sportjournaal 22.36 Nova, actualiteiten 23,07 Horizon, wetenschappelijke serie Psychedelische medicijnen (to '23.57) BELGIË FRANS 1 12.50 Nieuws 13.15 Freunde fürs Leben serie 14.05 Autant savoir 14.30 Planèt des hommes, magazine 15.20 Mauritanic Express: Le train du désert, reportag 15.50 Le blamatoscope, kindermagazin 16.45 Chips, serie 17.35 The Fall Guy, mis daadserie 18.30 Regions soir 18.45 quotidien des sports 18.55 Maguy, seri 19.30 Nieuws 20.10 Pour la gloire, talen tenjacht 21.35 Jean Gabin-cyclus: La hor se, Franse speelfilm uit 1969 van Pierr Granier-Deferre met Jean Gabin, Andr Weber en Pierre Dux 23.00 Compléte ment télé, documentaire-serie over 23.45 Le jeu des dictionnaires 00.10 Laa ste nieuws BELGIË FRANS 2 18.00 Le blamatoscope, kindermagazin 18.55 Regions soir 19.10 Gourmandises culinair magazine 19.30 Nieuws 20.0 Concours Musical International Reine El sabeth de Belgique '97 21.00 Festival ir ternational de musiques sacrées de Fè 21.55 Laatste nieuws DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisi 09.00 Tagesschau 09.03 Dallas, soa 09,45 Bodyfeeling 10.00 Tagesscha 10.03 Auslandsjournal 10.35 Info Arbe und Beruf 11.00 Tagesschau 11.04 W zwei, tv-spel 11.50 Die Schlagerparac der Volksmusik 12.35 Umschau 12.5 Presseschau 13.00 Tagesschau 13.05 Mi 'agsmagazin 13.45 Plusminus-News 14.0 fagesschau 14.03 Höchstpersönlich, po 'ret acteur Joachim Hermann Luger 14.3 Sandokan alia riscossa, speelfilm 15.5 Cartoons im Ersten, tekenfilms 16.00 T gesschau 16.03 Sportschau extra/autr sP°rt: GP van Hongarije, 1ste kwalificat 16.30 Alfredissimo!, culinair magazin 17.00 Tagesschau 17.15 Sportschau Ih met WK atletiek 20.00 Tagesschau 20.1 Sportschau live: WK atletiek 20.30 Amic 'Rio/ll piccolo Cesare, mini-serie 21.55 f dusiv 22.25 Tagesthemen 23.00 Wat is 'alkshow 23.45 Friends at Last, speelfil °1-15 Nachtmagazin 01.35 Kid Galaha speelfilm 03.10 Sportschau extra: WK le'iek, samenvatting (tot 04.10) DUITSLAND 2 05.30 Morgenmagazin 09.00 Tagessch, 09.03 Ferien-Fieber met Urmel, tekenfilr )er|e. Aansl. Het zakmes, Nederland jeugdfilm 11.00 Tagesschau 11.04 2wei, serie verhalen 11.50 Die Schlag Parade der Volksmusik 12.35 Umsch 12.55 Presseschau 13.00 Tagessch 14.05 Mittagsmagazin 13.45 Die Bie pa, tekenfilmserie 14.10 Rattatui, enfilmserie 14.25 Logo, jeugdjourm -35 Ocean Girl, jeugdserie 14.58 The wburtstagsecke 15.00 Heute 15.05 undheitl, medisch magazine 15.30 Vo Wit, Falie! 16.00 701 -die Show.amu:

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 16