Australische
brutaal maar vluchtig
Hoogstraten hoofdstad van Caribische muziek
Jazz Middelheim
vol grote namen
Korbe:
Vormgeving is indrukwekkend, maar het script is leeg
Multi-di
DE STEM
FC O
I D
Hels tempo
Tijdelijkheid
dB STEM
informatie
DONDERDAG 7 AUGUSTUS 1997
Batman contra
Schwarzenegger
Door Jos Kessels
Het teleurstellende presteren
van de voorspelde kaskrakers
deze zomer in Amerika wordt
in Hollywood toegeschreven
aan het ontbreken van pak
kende scenario's. Als voor
beelden worden Con Air,
Speed II, The Lost World en
Batman Robin aangehaald.
Niet langer vormen de verhalen
de ruggegraat van de films, maar
de speciale effecten, waarmee de
kijker overvoerd wordt. Dat Men
in Black wél boven verwachting
scoort, wordt toegeschreven aan
de uitgekiende marketing en het
feit dat de film iets nieuws te bie
den heeft. De anderen zijn per
slot van rekening voor het groot
ste deel vervolgfilms.
De klacht over de scenario's is
niet onterecht. Actiefilms hoeven
nergens over te gaan, maar moe
ten toch binnen de ruime eigen
normen een geloofwaardig en
spannend verhaal vertellen en de
personages de ruimte geven zich
te ontplooien.
Precies daar schort het aan in
Batman Robin, de vierde in de
reeks en na Batman Forever de
tweede door Joel Schumacher ge
regisseerd. De film imponeert vi
sueel, maar de beelden verbleken
steeds meer omdat ze niet krach
tig genoeg onderbouwd worden.
Zoals tegenwoordig gebruikelijk
is in actiefilms, wordt er in hels
tempo vertrokken. Batman (Ge-
1 Uma Thurman verleidt Batman en Robin in de vierde Batman-film
orge Clooney) en Robin krijgen
het meteen aan de stok met Mr.
Freeze (Arnold Schwarzenegger),
die met een vriesgeweer iedereen
in de vorst zet om een grote dia
mant te stelen.
Freeze was ooit een succesvol ge
leerde, maar donderde in een bak
met koelstof en sindsdien loopt
hij rond met een temperatuur on
der nul. Hij heeft zijn vrouw op
sterk water gezet, in de hoop ooit
nog eens samen te ontdooien.
Na de introductie van Freeze
concentreert de film zich op een
onooglijke biologie-studente
(Uma Thurman), die het slachtof
fer wordt van een uit de hand ge
lopen experiment en terugkeert
als Poison Ivy, die een eigen par
tij van de groenen begint en man
nen bedwelmt met een parfum,
om ze vervolgens de dood in te
zoenen.
Freeze en Poison Ivy slaan de
handen ineen om Batman en Ro
bin aan de wormen van Gotham
City te schenken, maar de Caped
Crusader krijgt steun van Batgirl
(Alicia Silverstone), het nichtje
van butler Alfred.
Het is een komen en gaan van
personen in Batman Robin en
de film blijft zich vertakken, zon
der een bepaalde richting in te
groeien. Toch suggerern de ma
kers dat ze diepliggende bedoe
lingen hebben gehad met deze
Batman. De film wil bijvoorbeeld
over leven en dood gaan. Alfred,
de butler van Batman, is sterven
de en confronteert zijn surro
gaat-zoon met de tijdelijkheid
van het bestaan. Nog voordat dit
kan bezinken stuift Batman al
weer weg in zijn batmobile, bang
dat de kijker iets wijzer kan wor
den.
Het motief van vader en zoon
wordt doorgetrokken in de
vriendschap tussen Batman en
Robin, die op eigen benen wil
staan. Daar komt nog eens bij dat
het tweetal uiteengedreven wordt
door Poison Ivy, maar dan grijpt
Batgirl in, het nieuwe familielid,
die de film meisjeskracht moet
geven.
Deze thema's worden echter zó
slordig en vluchtig afgewerkt,
dat ze zich in het niets oplossen,
ook al door de geweldige kakofo
nie van beelden. De vormgeving
van Batman Robin is indruk
wekkend. De meest fantastische
en kleurrijke decors worden uit
de hoed getoverd en Schwarzene
gger ziet er uit alsof hij samen
met de Alpentoppen groot is ge
worden, terwijl Uma Thurman de
show steelt als fataal groentje.
George Clooney, die debuteert als
Batman, heeft zijn postuur mee,
maar niet het script, dat hem met
lege handen op pad stuurt.
Batman Robin is als een groot
vuurwerk, dat een tijd lang beto
vert, maar dan alleen nog harde
knallen produceert, die hetzelfde
klinken.
I 'Batman Robin' van Joel Schumacher
draait in Casino in Breda, Centraal in
Geertruidenberg, City in Roosendaal,
Cinem'actueel in Bergen op Zoom en
De Koning van Engeland in Hulst
Scène uit de Australische studentenkomedie 'Love and other catastrophes'.
FOTO CINEMIEN
Door Marjan Mes
Vijf universiteitsstudenten ren
nen en vliegen in het jonge, Au
stralische filmdebuut Love and
other catastrophes hectisch over
de campus, achter elkaar en hun
belangen aan.
De vijf kampen met woonruimte
en de studie wil ook niet altijd
vlotten, maar de grootste ramp is
toch de liefde. Onbedoeld cynis
me en onverschilligheid, al dan
niet gevoed door filosofische
theorieën, verwijderen partners
van elkaar, die eigenlijk van el
kaar houden.
Zoals Mia en Danni, twee aan
trekkelijke, vrouwelijke typetjes
die een lesbische verhouding
hebben, maar elkaar laten zitten
zonder dat ze dat zelf eigenlijk
willen.
Mia bewoont samen met Alice
een appartement, omdat ze zich
nog niet aan Danni wil binden.
De twee meisjes zijn druk doende
om een derde bewoner te vinden,
maar kunnen het over de juiste
keus niet eens worden. De onze
kere Alice zit al jaren te zwoegen
op haar scriptie over Doris Day
als feministische krijger.
Alice is verrukt van Ari, een
hooghartige, ongenaakbare stu
dent klassieke talen, die zich stie
kem verrijkt door zijn seksuele
diensten aan te bieden aan (on
zichtbare) klanten. Hij wordt
door zijn medestudenten be
schouwd als de grote verleider
van de campus.
Niks voor Alice eigenlijk, want
zij zegt te vallen op linkshandige
jongens, die eerlijk zijn en van
dezelfde films moeten houden als
zij. Maar er is ook nog de verle
gen student Michael, die heime
lijk verliefd is op Alice. Hij wordt
gek van de lawaaierigheid in zijn
studentenhuis en is naarstig op
zoek naar andere woonruimte.
Het hectische gedraaf van het
vijftal wordt gelardeerd met bi
zar-komische gebeurtenissen. Zo
stikt de docent filmkunde, toch al
niet erg getapt en overtuigend als
mentor, in een donut en komt te
overlijden. Zijn bureaulade blijkt
stampvol donuts en andere zoe
tigheden te zitten.
Aan het nonchalant gefilmde,
anarchististische slot blijken de
zelfde filmvoorkeuren de juiste
partners bij elkaar te hebben ge
bracht. Het is een leuke vondst
van de piepjonge maakster van
Love and other catastrophes, de
24-jarige regisseuse Emma-Kate
Croghan, die voor haar film
rechtstreeks uit haar eigen erva
ringen met het Australische stu
dentenleven heeft geput en haar
figuren menige semi-wijsheid
over film laat debiteren.
De losse, snelle vertelstijl is leuk
brutaal, maar ook wel erg vluch
tig, omdat de vele aanzetjes nau
welijks worden uitgewerkt. Je
bent de film zo weer vergeten.
Aardig is dat de jonge cineaste er
wel in slaagt om te laten door
schemeren dat achter alle zoge
naamde zelfverzekerdheid van
deze egocentrische jongelui onze
kerheid schuil gaat en dat ze on
danks hun cynisme allemaal
maar een ding willen: liefde.
'Love and other catastrophes' van Em
ma-Kate Croghan is te zien in Chassé
Cinema in Breda.
Van onze verslaggever
Hoogstraten is in de wereld van
de Caribische muziek een klin
kende naam. Eens per jaar ver
dringen de populairste groepen
uit Midden-Amerika zich om te
mogen optreden tijdens de An
tilliaanse Feesten in de Bel
gische Noorderkempen, even ten
zuiden van Breda.
In de overzichten van de belang
rijkste zomerfestivals in Europa
duikt de naam van de Antilli
aanse Feesten in Hoogstraten
steevast op. In het Engels affi
cheert het festival zich als Carib
bean Festival, en dat is een veel
toepasselijker, want bredere
naam.
Op vrijdag 8 en zaterdag 9 au
gustus vindt het Caribisch Festi
val voor de vijftiende keer
plaats. Het is het grootste festi
val op dit gebied in Europa. Vo
rig jaar kwamen er 25.000 lief
hebbers op af.
Hoogstraten is zeker geen high
brow festival voor een elitair pu
bliek, maar biedt de beste, popu
lairste en meest actuele muziek
groepen uit de Caribische regio.
Die regio beslaat niet alleen de
eilanden, zoals Cuba, Jamaica,
Haiti, Trinidad, Curagao, maar
ook het omringende vasteland:
Mexico, Belize, Colombia, Vene
zuela. En zelfs Westp-Afrika,
waar het allemaal ooit vandaan
is gekomen, is bij het festival be
trokken.
Deze pure en warme muziek,
muziek die niemand onberoerd
laat, draagt namen als salsa, me
rengue, soca, punta, cumbia,
compas en vallenato. Op twee
overdekte podia speelt het festi
val in Hoogstraten zich af, in een
ambiance die uiterst comforta
bel is, ook voor de geïnteresseer
de bierdrinker.
De Antilliaanse Feesten bieden
vooral een kans om kennis te
maken of de kennismaking te
hernieuwen met de actuele stand
van zaken in de muziek in een
van de meest aanstekelijk muzi
kale en interessante regio's ter
wereld. Een regio met een hoog
smeltkroeskarakter: Afrikaans,
Engels (Jamaica, Trinidad, Beli
ze), Frans (Haiti), Nederlands
(Curagao), Spaans (Cuba, Mexi
co). Daarnaast zijn
er sterke invloeden
van de Noord-
Amerikaanse jazz
en de Zuid-Ameri
kaanse samba en
tango.
Het programma be
gint vrijdag op po
dium nr. 1 om 19.30
uur met een specta
culaire act van de
groep Son Damas:
elf vrouwen uit Cu
ba, sterren van de
hedendaagse Cubaanse popmu
ziek.
Traditioneler is de volgende ar
tiest (21.30 uur), de accordeonist
en zanger Alfredo Gutierrez uit
Colombia. Hij woont in Barran-
quila aan de Caribische kust, een
vermaard carnavals-oord. Gu
tierrez werd vorig jaar in Hoog
straten verwacht, maar zijn toe
stel strandde toen op de luchtha
ven van de Colombiaanse hoofd
stad Bogota.
Uit Venezuela komt Oscar D'Le-
on (24.00 uur). Alle superlatie
ven zijn al over deze salsa-zan-
Tabou Combo uit Haïti
ger en -danser uitgestort. 'Le
vende notenbalk, salsa-monu
ment'. Oscar D'Leon is populair
in de gehele Latino-wereld en
treedt regelmatig in New York
op. De man is een begaafd im
provisator.
Onversneden Afrikaanse ritmes
zijn vertegenwoordigd in de mu
ziek van Bredda David (02.30
uur) uit Belize, de Engels-spre
kende gemeenschap aan de Golf
van Mexico.
Op podium nr. 2 speelt vrijdag
twee maal de groep Dan Den van
Juan Carlos Alfonso uit Cuba.
Het is voor het eerst dat Juan
Carlos naar Europa komt. De
speciale sound van de groep
wordt veroorzaakt door de bla
zerssectie die uit enkel trombo
nes bestaat. (21.00 uur en 02.30
uur).
Tussendoor speelt de 28-jarige
Maria Hernandez, die de Domi
nicaanse Republiek vertegen
woordigt. Deze zangeres en ac-
cordeoniste is een populair ver
tolkster van de 'tipico meren
gue'. Ze is voor het eerst in Euro
pa.
De tweede avond van het Cari
bisch Festival, zaterdag, begint
op podium 1 (19.30 uur) met een
top act: de groep Africando.
Grondlegger van deze groep is
een Afrikaanse producer. Die
bracht Westafrikaanse zangers
in contact met Cubaanse muzi
kanten die merendeels in New
York leven. Een intercontinen
taal gezelschap dus dat middels
hun cd's internationaal bekend
is geworden.
Uit Haïti is afkomstig de groep
Tabou Combo (21.30 uur), die te
genwoordig hoofdzakelijk van
uit New York opereert. Hun mu
ziek wordt aangekondigd als
'scherp en actueel'.
De gebroeders Rosario, Los Her
manos Rosario, komen van de
Dominicaanse Republiek. Dit
merengue-ensemble bestond
oorspronkelijk uit vijf broers
Rosario, waarvan er drie over
zijn. Ze komen met een elfkop-
pig orkest naar Hoogstraten.
Trinidad sluit de zaterdagavond
op podium 1 af met Blue Ventu
res: een orkest in klassieke be
zetting met een volledige zang-
lijn (02.30 uur).
Het tweede podium brengt om
21.00 en 01.30 uur de groep Kli-
max uit Cuba. Leider Geraldo
Piloto behoort tot de jongste ge
neratie Cubaanse muzikanten.
Ook deze groep is nooit eerder in
België geweest.
Antilliaanse Feesten, 8 en 9 augustus,
beide dagen 19.30-04.00 uur. Plaats:
Caribisch Festivaldorp, Blauwbossen,
Hoogstraten. Gratis parkeren, gratis
camping. Toegang 55 per dag, ƒ85
per weekeinde (voorverkoop 45,
f 65, via CERA-bankkantoren in Bel
gië). Geen honden, geen audio/video,
geen glas of blik, geen kinderopvang.
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - Men in Black - Lady en de vagebond - Batrrsi
Robin - Bean
Cinema Paradiso - De nieuwe moeder - Heavy
Roxy 1 - Men in Black
Roxy 2 - Lady en de vagebond - Bean
BREDA
Grand - Men in black
Mignon - Liar Liar
Cinesol 1 - Nelly et Mr. Arnaud
Cinesol 2 - Fly away home/The English patient
Cinesol 3 - Speed 2
Casino 1 - Bean
Casino 2 - Scream - Lady en de Vagebond
Casino 3 - Batman and Robin
Casino 4 - Con air -101 Dalmatiers
Chassé Cinema - Toystory - Trois vies et une seule morte - De nieun
Moeder - Love and other Catastrophes - Les Roseaux sauvages - Ba
1 - Kwaidan - The secret of Roan Inish - Heavy
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 2 - Batman Robin - Lady en de vagebond (a.l) -
(a.l)
GOES
Grand Theater - Bean - Lady en de vagebond
HULST
Koning van Engeland - Scream - Con Air - Lady en de vagebonj
Speed 2 - Bean - - Fly away home - Men in black - Batman Robin
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - Men in black - Lady en de vagebond - Bean - Batman St,
bin
TILBURG
Heuvelpoort 1-2-3-4-5- Scream - Fly away home - Con Air - Speed)
Men in black - Lady en de Vagebond - Batman and Robin
Cinecitta 1 - The English Patient - Love and other catastrophes
Cinecitta 2 - Trainspotting - Hufters en Hofdames
Cinecitta 3 - II Postino - Secrets and Lies
Midi - Bean
VLISSINGEN
Alhambra Theater - Bean - Fly away home - Scream - Lady en d
gebond - Batman Robin - Speed 2 - Men in black
ANTWERPEN
Metropole - Zaal 1 - 20.00 uur Gaston's War
22.30 uur Freeway
14.30 en 17.00 uur Beverly Hills Ninja
Zaal 2 - 17.00,20.00 en 22.30 uur Kama Sutra
14.30 uur Blinky Bill
Zaal 3 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Fifth element
Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Batman and Robin
Zaal 5 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Men in Black
Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Men in Black
Zaal 7 -14.30 en 17.00 uur Free Willy
20.00 en 22.30 uur The Saint
Zaal 8 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Liar Liar
Zaal 9 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Speed II
Zaal 10 - 20.00 en 22.30 uur The devil's own
14.30 en 17.00 uur The Saint
Zaal 11 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Dantes Peak
Zaal 12 -14.30 uur 101 Dalmatiers
17.00 uur The English Patient
20.00 en 22.30 uur Set it off
Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Metro
Zaal 14 - 20.00 en 22.30 uur Absolute Power
14.30 en 17.00 uur Fly away home
Zaal 15 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Four Rooms
Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Liar Liar
Zaal 17 -14.30 en 17.00 uur Jungle 2 Jungle
20.00 en 22.30 uur Fools rush in
Zaal 18 -17.30 uur 101 Dalmatiers
14.30 en 22,30 uur The English patient
20.00 Free Willy III
Zaal 19 -14.30 en 17.00 uur Napoleon
20.00 uur The English patient
22.45 uur The Crow II
Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Con Air
Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Scream
Zaal 22 -14.30,17.00 en 20.00 uur Romeo and Juliet
22.30 uur Turbulence
Zaal 23 - 14.30 en 17.00 uur Lady and the tramp
cinema cinema - niet bekend
Zaal 24 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Anaconda
Mal Waldron en Jeanne Lee
Door Rinus van der Heijden
Het Antwerpse festival Jazz Mid
delheim beleeft dit jaar zijn 21e
aflevering en dat is voor de orga
nisatoren aanleiding de zaken
nog wat uitgebreider aan te pak
ken dan ze in voorgaande jaren al
deden. Die organisatoren, de
BRTN en het Festival van Vlaan
deren, zijn ervan overtuigd dat
het festival met zijn 21 jaar nu
ook echt volwassen is. Dat willen
zij laten doorklinken in het pro
gramma. De 1997-editie, die
wordt gehouden van woensdag
13 tot en met zondag 17 augustus,
staat bol van de grote namen.
Een opvallende combinatie is die
van Toots Thielemans met het
Brad Mehldau Trio, die op 13 au
gustus het festival opent. Leider
Mehldau is een van de rijzende
sterren van de jonge Amerikaan
se jazzpianistengeneratie.
Toegejuicht mag worden de
komst van de al een leven lang
zwaar onderschatte zangeres Ab
bey Lincoln. Andere opvallende
namen zijn die van trompettist
Roy Hargrove, die aantreedt met
zijn groep Crisol, waarin een
aantal Cubaanse jazzmusici mee
spelen; het Joe Lovano Quartet
met als gast hoornist Tom Har-
rell; het Mal Waldron Trio met
als gasten zangeres Jeanne Lee en
tenorsaxofonist Joe Henderson;
het Michael Herr European
Quintet; Dave Douglas' Tiny Bell
Trio; het ensemble van de Sene
galese meesterdrummer Doudou
Ndiaye Rose en het Brussels Jazz
Orchestra, dat een hommage
brengt aan de Francy Bola
Kenny Clarke Big Band. De
band van Carla Bley sluit op zon
dagavond dit bijzondere festival
af.
Jazz Middelheim wordt om M
jaar gehouden tegenover het ge
lijknamige beeldenpark in Ant
werpen, op het terrein van Kas
teel Den Brandt. Het fes'
waarbij Radio 1 en Radio 3 van
de BRTN een dikke vinger in de
pap hebben, ziet jazzmuziek als
een van de belangrijkste zaken
die de twintigste eeuw heeft
voortgebracht. „Jazz ligt aan
basis van alle lichte muziek van
deze eeuw", zo verkondigde
organisatie bij het bekendmaken
van het programma. Jazz Middel
heim wil het intellectuele ii
dat jazzmuziek sinds de
vijftig kenmerkt, doorbreken en
een open verbond sluiten met
modale muziekliefhebber.
Daarom wordt er tijdens
unieke evenement nauwgezet
toegezien dat Belgische jazzmu
sici evenveel ruimte krijgen
de grote buitenlandse acts. Waar
door bezoekers verzekerd kunnen
zijn van een laagdrempelig eve"
nement, dat echter nergens
kwaliteit uit het oog verliest.
Jazz Middelheim, Park Den Brandt,
Beukenlaan. Op de snelweg vanuit
Breda en vanuit Zeeuwsch-Vlaande-
ren: afslag nr. 5. Dagticket 5501 Bth
abonnement 5 dagen 2200 BEF.
Het aandeel van de beel
dende kunst is dit jaar
op De Boulevard groter
dan ooit. Blikvanger is
de 'Sonata (in)visibile',
een bizar multi-discipli
nair kunstwerk waarin
muziek, beeld en theate
samensmelten.
Door Gerrit van den Hoven
Een op een vuilnisbelt gevoi
den orgelpijp, een onttakelt
contrabas zonder klankkas
computers en projectoren, ee
hi-hatpedaal die stoom prodt
ceert en noten gevormd dot
op een diascherm geprojei
teerde, ronddansende wate
vlooien, knarsende oliedrum
stalen buizen, geluid uitbl
zende trekharmonica'
draaiende fietswielen.
Het zijn slechts enkele eleme
ten uit het groteske, vijftien
vijftien meter metende en
meter hoge multi-disciplin:
kunstwerk op De Boulevard
Den Bosch: Sonata (in)visibi
Drie tot vier keer per dag zulli
drie kunstenaars en drie muz
kanten de installatie bespelen
de ruimte onder het grote ten-
op het plein. Het idee kre
Miesjel van Gerwen, adviseur
coördinator van de beelden
kunst op De Boulevard, tijde
een festival in Groningen.
wilde iets met licht en geluid
ook iets dat het oude Boulevan
gevoel zou oproepen", zegt Vi
Gerwen.
Hij benaderde de Tilburgse pe
formancekunstenaars Bra
Wiersma en Ad van Iersel waa
van hij eerder onder de indri
was geraakt van hun installatie
Door Hanneke Leliveld
Een mens kan niet aan zijn wo
tels ontkomen. Voor regisseur A
ny van Hoof is dat een steeds t
rugkerend thema; in haar leven
in de stukken die zij maakt. 0<
in Korbes, unne mens, de bewe
king van Tankred Dorsts die
voor de Boulevard maakt, is h
juist dat gegeven dat het stuk vo
haar zo boeiend maakte.
De voorstelling begint met
dood van Korbes' tweede vrou
Ze is bij wijze van spreken n
warm als Korbes het met z
buurvrouw Frida aanlegt. Het
een raadsel wat zij in hem zi
want hij doet niet anders d.
schreeuwen en schelden en is b
vendien zo wantrouwig als
pest. Op een ochtend wordt Kc
bes wakker en kan niets me
zien. Hij is blind geworden. Van
dat moment ervaart hij alles en i
dereen in zijn omgeving als e
bedreiging. Hij ontbiedt zi
dochter in de stad om naar ha
geboortedorp terug te komen,
komt. En tot haar eigen verbazi
blijft ze, en gaat ze steeds meer
haar vader lijken.
Korbes, zo heet een sprookje v
Gnmm. Het is geen vroli
sprookje: een haan, een kat, e
molensteen, een ei, een eend
speld belagen ene menf
Korbes op dusdanige wijze dat 1
uiteindelijk sterft. Korbes mc
wel een heel slechte man zijn g
weest, concluderen de gebroedf
Grimm.
De Duitse toneelschrijver Tan
red Dorst heeft in 1983 een tone
stuk gepubliceerd dat naar de
sprookjesfiguur Korbes genoei
ls- In zijn Korbes is de man o
een echte slechterik. Dat is n
hoe Army van Hoof Korbes wil
schilderen. „Korbes kan gewo
met anders. Hij kan niet aan z
wortels ontkomen. Het ligt vo
Van alle in De Stem gepubliceerde
werken van beeldende kunstenaars
aangesloten bij een CISAC-organi-
satie zijn de publicatierechten gere
9eld met Beeldrecht te Amstelveen,
beze kunstenaars worden verzocht
m verband met reproductie van hun
werk in deze uitgave contact met
Beeldrecht op te nemen.