Australische brutaal maar vluchtig Hoogstraten hoofdstad van Caribische muziek Jazz Middelheim vol grote namen Korbe: Vormgeving is indrukwekkend, maar het script is leeg Multi-di DE STEM FC O I D Hels tempo Tijdelijkheid dB STEM informatie DONDERDAG 7 AUGUSTUS 1997 Batman contra Schwarzenegger Door Jos Kessels Het teleurstellende presteren van de voorspelde kaskrakers deze zomer in Amerika wordt in Hollywood toegeschreven aan het ontbreken van pak kende scenario's. Als voor beelden worden Con Air, Speed II, The Lost World en Batman Robin aangehaald. Niet langer vormen de verhalen de ruggegraat van de films, maar de speciale effecten, waarmee de kijker overvoerd wordt. Dat Men in Black wél boven verwachting scoort, wordt toegeschreven aan de uitgekiende marketing en het feit dat de film iets nieuws te bie den heeft. De anderen zijn per slot van rekening voor het groot ste deel vervolgfilms. De klacht over de scenario's is niet onterecht. Actiefilms hoeven nergens over te gaan, maar moe ten toch binnen de ruime eigen normen een geloofwaardig en spannend verhaal vertellen en de personages de ruimte geven zich te ontplooien. Precies daar schort het aan in Batman Robin, de vierde in de reeks en na Batman Forever de tweede door Joel Schumacher ge regisseerd. De film imponeert vi sueel, maar de beelden verbleken steeds meer omdat ze niet krach tig genoeg onderbouwd worden. Zoals tegenwoordig gebruikelijk is in actiefilms, wordt er in hels tempo vertrokken. Batman (Ge- 1 Uma Thurman verleidt Batman en Robin in de vierde Batman-film orge Clooney) en Robin krijgen het meteen aan de stok met Mr. Freeze (Arnold Schwarzenegger), die met een vriesgeweer iedereen in de vorst zet om een grote dia mant te stelen. Freeze was ooit een succesvol ge leerde, maar donderde in een bak met koelstof en sindsdien loopt hij rond met een temperatuur on der nul. Hij heeft zijn vrouw op sterk water gezet, in de hoop ooit nog eens samen te ontdooien. Na de introductie van Freeze concentreert de film zich op een onooglijke biologie-studente (Uma Thurman), die het slachtof fer wordt van een uit de hand ge lopen experiment en terugkeert als Poison Ivy, die een eigen par tij van de groenen begint en man nen bedwelmt met een parfum, om ze vervolgens de dood in te zoenen. Freeze en Poison Ivy slaan de handen ineen om Batman en Ro bin aan de wormen van Gotham City te schenken, maar de Caped Crusader krijgt steun van Batgirl (Alicia Silverstone), het nichtje van butler Alfred. Het is een komen en gaan van personen in Batman Robin en de film blijft zich vertakken, zon der een bepaalde richting in te groeien. Toch suggerern de ma kers dat ze diepliggende bedoe lingen hebben gehad met deze Batman. De film wil bijvoorbeeld over leven en dood gaan. Alfred, de butler van Batman, is sterven de en confronteert zijn surro gaat-zoon met de tijdelijkheid van het bestaan. Nog voordat dit kan bezinken stuift Batman al weer weg in zijn batmobile, bang dat de kijker iets wijzer kan wor den. Het motief van vader en zoon wordt doorgetrokken in de vriendschap tussen Batman en Robin, die op eigen benen wil staan. Daar komt nog eens bij dat het tweetal uiteengedreven wordt door Poison Ivy, maar dan grijpt Batgirl in, het nieuwe familielid, die de film meisjeskracht moet geven. Deze thema's worden echter zó slordig en vluchtig afgewerkt, dat ze zich in het niets oplossen, ook al door de geweldige kakofo nie van beelden. De vormgeving van Batman Robin is indruk wekkend. De meest fantastische en kleurrijke decors worden uit de hoed getoverd en Schwarzene gger ziet er uit alsof hij samen met de Alpentoppen groot is ge worden, terwijl Uma Thurman de show steelt als fataal groentje. George Clooney, die debuteert als Batman, heeft zijn postuur mee, maar niet het script, dat hem met lege handen op pad stuurt. Batman Robin is als een groot vuurwerk, dat een tijd lang beto vert, maar dan alleen nog harde knallen produceert, die hetzelfde klinken. I 'Batman Robin' van Joel Schumacher draait in Casino in Breda, Centraal in Geertruidenberg, City in Roosendaal, Cinem'actueel in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst Scène uit de Australische studentenkomedie 'Love and other catastrophes'. FOTO CINEMIEN Door Marjan Mes Vijf universiteitsstudenten ren nen en vliegen in het jonge, Au stralische filmdebuut Love and other catastrophes hectisch over de campus, achter elkaar en hun belangen aan. De vijf kampen met woonruimte en de studie wil ook niet altijd vlotten, maar de grootste ramp is toch de liefde. Onbedoeld cynis me en onverschilligheid, al dan niet gevoed door filosofische theorieën, verwijderen partners van elkaar, die eigenlijk van el kaar houden. Zoals Mia en Danni, twee aan trekkelijke, vrouwelijke typetjes die een lesbische verhouding hebben, maar elkaar laten zitten zonder dat ze dat zelf eigenlijk willen. Mia bewoont samen met Alice een appartement, omdat ze zich nog niet aan Danni wil binden. De twee meisjes zijn druk doende om een derde bewoner te vinden, maar kunnen het over de juiste keus niet eens worden. De onze kere Alice zit al jaren te zwoegen op haar scriptie over Doris Day als feministische krijger. Alice is verrukt van Ari, een hooghartige, ongenaakbare stu dent klassieke talen, die zich stie kem verrijkt door zijn seksuele diensten aan te bieden aan (on zichtbare) klanten. Hij wordt door zijn medestudenten be schouwd als de grote verleider van de campus. Niks voor Alice eigenlijk, want zij zegt te vallen op linkshandige jongens, die eerlijk zijn en van dezelfde films moeten houden als zij. Maar er is ook nog de verle gen student Michael, die heime lijk verliefd is op Alice. Hij wordt gek van de lawaaierigheid in zijn studentenhuis en is naarstig op zoek naar andere woonruimte. Het hectische gedraaf van het vijftal wordt gelardeerd met bi zar-komische gebeurtenissen. Zo stikt de docent filmkunde, toch al niet erg getapt en overtuigend als mentor, in een donut en komt te overlijden. Zijn bureaulade blijkt stampvol donuts en andere zoe tigheden te zitten. Aan het nonchalant gefilmde, anarchististische slot blijken de zelfde filmvoorkeuren de juiste partners bij elkaar te hebben ge bracht. Het is een leuke vondst van de piepjonge maakster van Love and other catastrophes, de 24-jarige regisseuse Emma-Kate Croghan, die voor haar film rechtstreeks uit haar eigen erva ringen met het Australische stu dentenleven heeft geput en haar figuren menige semi-wijsheid over film laat debiteren. De losse, snelle vertelstijl is leuk brutaal, maar ook wel erg vluch tig, omdat de vele aanzetjes nau welijks worden uitgewerkt. Je bent de film zo weer vergeten. Aardig is dat de jonge cineaste er wel in slaagt om te laten door schemeren dat achter alle zoge naamde zelfverzekerdheid van deze egocentrische jongelui onze kerheid schuil gaat en dat ze on danks hun cynisme allemaal maar een ding willen: liefde. 'Love and other catastrophes' van Em ma-Kate Croghan is te zien in Chassé Cinema in Breda. Van onze verslaggever Hoogstraten is in de wereld van de Caribische muziek een klin kende naam. Eens per jaar ver dringen de populairste groepen uit Midden-Amerika zich om te mogen optreden tijdens de An tilliaanse Feesten in de Bel gische Noorderkempen, even ten zuiden van Breda. In de overzichten van de belang rijkste zomerfestivals in Europa duikt de naam van de Antilli aanse Feesten in Hoogstraten steevast op. In het Engels affi cheert het festival zich als Carib bean Festival, en dat is een veel toepasselijker, want bredere naam. Op vrijdag 8 en zaterdag 9 au gustus vindt het Caribisch Festi val voor de vijftiende keer plaats. Het is het grootste festi val op dit gebied in Europa. Vo rig jaar kwamen er 25.000 lief hebbers op af. Hoogstraten is zeker geen high brow festival voor een elitair pu bliek, maar biedt de beste, popu lairste en meest actuele muziek groepen uit de Caribische regio. Die regio beslaat niet alleen de eilanden, zoals Cuba, Jamaica, Haiti, Trinidad, Curagao, maar ook het omringende vasteland: Mexico, Belize, Colombia, Vene zuela. En zelfs Westp-Afrika, waar het allemaal ooit vandaan is gekomen, is bij het festival be trokken. Deze pure en warme muziek, muziek die niemand onberoerd laat, draagt namen als salsa, me rengue, soca, punta, cumbia, compas en vallenato. Op twee overdekte podia speelt het festi val in Hoogstraten zich af, in een ambiance die uiterst comforta bel is, ook voor de geïnteresseer de bierdrinker. De Antilliaanse Feesten bieden vooral een kans om kennis te maken of de kennismaking te hernieuwen met de actuele stand van zaken in de muziek in een van de meest aanstekelijk muzi kale en interessante regio's ter wereld. Een regio met een hoog smeltkroeskarakter: Afrikaans, Engels (Jamaica, Trinidad, Beli ze), Frans (Haiti), Nederlands (Curagao), Spaans (Cuba, Mexi co). Daarnaast zijn er sterke invloeden van de Noord- Amerikaanse jazz en de Zuid-Ameri kaanse samba en tango. Het programma be gint vrijdag op po dium nr. 1 om 19.30 uur met een specta culaire act van de groep Son Damas: elf vrouwen uit Cu ba, sterren van de hedendaagse Cubaanse popmu ziek. Traditioneler is de volgende ar tiest (21.30 uur), de accordeonist en zanger Alfredo Gutierrez uit Colombia. Hij woont in Barran- quila aan de Caribische kust, een vermaard carnavals-oord. Gu tierrez werd vorig jaar in Hoog straten verwacht, maar zijn toe stel strandde toen op de luchtha ven van de Colombiaanse hoofd stad Bogota. Uit Venezuela komt Oscar D'Le- on (24.00 uur). Alle superlatie ven zijn al over deze salsa-zan- Tabou Combo uit Haïti ger en -danser uitgestort. 'Le vende notenbalk, salsa-monu ment'. Oscar D'Leon is populair in de gehele Latino-wereld en treedt regelmatig in New York op. De man is een begaafd im provisator. Onversneden Afrikaanse ritmes zijn vertegenwoordigd in de mu ziek van Bredda David (02.30 uur) uit Belize, de Engels-spre kende gemeenschap aan de Golf van Mexico. Op podium nr. 2 speelt vrijdag twee maal de groep Dan Den van Juan Carlos Alfonso uit Cuba. Het is voor het eerst dat Juan Carlos naar Europa komt. De speciale sound van de groep wordt veroorzaakt door de bla zerssectie die uit enkel trombo nes bestaat. (21.00 uur en 02.30 uur). Tussendoor speelt de 28-jarige Maria Hernandez, die de Domi nicaanse Republiek vertegen woordigt. Deze zangeres en ac- cordeoniste is een populair ver tolkster van de 'tipico meren gue'. Ze is voor het eerst in Euro pa. De tweede avond van het Cari bisch Festival, zaterdag, begint op podium 1 (19.30 uur) met een top act: de groep Africando. Grondlegger van deze groep is een Afrikaanse producer. Die bracht Westafrikaanse zangers in contact met Cubaanse muzi kanten die merendeels in New York leven. Een intercontinen taal gezelschap dus dat middels hun cd's internationaal bekend is geworden. Uit Haïti is afkomstig de groep Tabou Combo (21.30 uur), die te genwoordig hoofdzakelijk van uit New York opereert. Hun mu ziek wordt aangekondigd als 'scherp en actueel'. De gebroeders Rosario, Los Her manos Rosario, komen van de Dominicaanse Republiek. Dit merengue-ensemble bestond oorspronkelijk uit vijf broers Rosario, waarvan er drie over zijn. Ze komen met een elfkop- pig orkest naar Hoogstraten. Trinidad sluit de zaterdagavond op podium 1 af met Blue Ventu res: een orkest in klassieke be zetting met een volledige zang- lijn (02.30 uur). Het tweede podium brengt om 21.00 en 01.30 uur de groep Kli- max uit Cuba. Leider Geraldo Piloto behoort tot de jongste ge neratie Cubaanse muzikanten. Ook deze groep is nooit eerder in België geweest. Antilliaanse Feesten, 8 en 9 augustus, beide dagen 19.30-04.00 uur. Plaats: Caribisch Festivaldorp, Blauwbossen, Hoogstraten. Gratis parkeren, gratis camping. Toegang 55 per dag, ƒ85 per weekeinde (voorverkoop 45, f 65, via CERA-bankkantoren in Bel gië). Geen honden, geen audio/video, geen glas of blik, geen kinderopvang. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Men in Black - Lady en de vagebond - Batrrsi Robin - Bean Cinema Paradiso - De nieuwe moeder - Heavy Roxy 1 - Men in Black Roxy 2 - Lady en de vagebond - Bean BREDA Grand - Men in black Mignon - Liar Liar Cinesol 1 - Nelly et Mr. Arnaud Cinesol 2 - Fly away home/The English patient Cinesol 3 - Speed 2 Casino 1 - Bean Casino 2 - Scream - Lady en de Vagebond Casino 3 - Batman and Robin Casino 4 - Con air -101 Dalmatiers Chassé Cinema - Toystory - Trois vies et une seule morte - De nieun Moeder - Love and other Catastrophes - Les Roseaux sauvages - Ba 1 - Kwaidan - The secret of Roan Inish - Heavy GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Batman Robin - Lady en de vagebond (a.l) - (a.l) GOES Grand Theater - Bean - Lady en de vagebond HULST Koning van Engeland - Scream - Con Air - Lady en de vagebonj Speed 2 - Bean - - Fly away home - Men in black - Batman Robin ROOSENDAAL City 1-2-3 - Men in black - Lady en de vagebond - Bean - Batman St, bin TILBURG Heuvelpoort 1-2-3-4-5- Scream - Fly away home - Con Air - Speed) Men in black - Lady en de Vagebond - Batman and Robin Cinecitta 1 - The English Patient - Love and other catastrophes Cinecitta 2 - Trainspotting - Hufters en Hofdames Cinecitta 3 - II Postino - Secrets and Lies Midi - Bean VLISSINGEN Alhambra Theater - Bean - Fly away home - Scream - Lady en d gebond - Batman Robin - Speed 2 - Men in black ANTWERPEN Metropole - Zaal 1 - 20.00 uur Gaston's War 22.30 uur Freeway 14.30 en 17.00 uur Beverly Hills Ninja Zaal 2 - 17.00,20.00 en 22.30 uur Kama Sutra 14.30 uur Blinky Bill Zaal 3 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Fifth element Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Batman and Robin Zaal 5 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Men in Black Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Men in Black Zaal 7 -14.30 en 17.00 uur Free Willy 20.00 en 22.30 uur The Saint Zaal 8 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Liar Liar Zaal 9 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Speed II Zaal 10 - 20.00 en 22.30 uur The devil's own 14.30 en 17.00 uur The Saint Zaal 11 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Dantes Peak Zaal 12 -14.30 uur 101 Dalmatiers 17.00 uur The English Patient 20.00 en 22.30 uur Set it off Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Metro Zaal 14 - 20.00 en 22.30 uur Absolute Power 14.30 en 17.00 uur Fly away home Zaal 15 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Four Rooms Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Liar Liar Zaal 17 -14.30 en 17.00 uur Jungle 2 Jungle 20.00 en 22.30 uur Fools rush in Zaal 18 -17.30 uur 101 Dalmatiers 14.30 en 22,30 uur The English patient 20.00 Free Willy III Zaal 19 -14.30 en 17.00 uur Napoleon 20.00 uur The English patient 22.45 uur The Crow II Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Con Air Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Scream Zaal 22 -14.30,17.00 en 20.00 uur Romeo and Juliet 22.30 uur Turbulence Zaal 23 - 14.30 en 17.00 uur Lady and the tramp cinema cinema - niet bekend Zaal 24 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Anaconda Mal Waldron en Jeanne Lee Door Rinus van der Heijden Het Antwerpse festival Jazz Mid delheim beleeft dit jaar zijn 21e aflevering en dat is voor de orga nisatoren aanleiding de zaken nog wat uitgebreider aan te pak ken dan ze in voorgaande jaren al deden. Die organisatoren, de BRTN en het Festival van Vlaan deren, zijn ervan overtuigd dat het festival met zijn 21 jaar nu ook echt volwassen is. Dat willen zij laten doorklinken in het pro gramma. De 1997-editie, die wordt gehouden van woensdag 13 tot en met zondag 17 augustus, staat bol van de grote namen. Een opvallende combinatie is die van Toots Thielemans met het Brad Mehldau Trio, die op 13 au gustus het festival opent. Leider Mehldau is een van de rijzende sterren van de jonge Amerikaan se jazzpianistengeneratie. Toegejuicht mag worden de komst van de al een leven lang zwaar onderschatte zangeres Ab bey Lincoln. Andere opvallende namen zijn die van trompettist Roy Hargrove, die aantreedt met zijn groep Crisol, waarin een aantal Cubaanse jazzmusici mee spelen; het Joe Lovano Quartet met als gast hoornist Tom Har- rell; het Mal Waldron Trio met als gasten zangeres Jeanne Lee en tenorsaxofonist Joe Henderson; het Michael Herr European Quintet; Dave Douglas' Tiny Bell Trio; het ensemble van de Sene galese meesterdrummer Doudou Ndiaye Rose en het Brussels Jazz Orchestra, dat een hommage brengt aan de Francy Bola Kenny Clarke Big Band. De band van Carla Bley sluit op zon dagavond dit bijzondere festival af. Jazz Middelheim wordt om M jaar gehouden tegenover het ge lijknamige beeldenpark in Ant werpen, op het terrein van Kas teel Den Brandt. Het fes' waarbij Radio 1 en Radio 3 van de BRTN een dikke vinger in de pap hebben, ziet jazzmuziek als een van de belangrijkste zaken die de twintigste eeuw heeft voortgebracht. „Jazz ligt aan basis van alle lichte muziek van deze eeuw", zo verkondigde organisatie bij het bekendmaken van het programma. Jazz Middel heim wil het intellectuele ii dat jazzmuziek sinds de vijftig kenmerkt, doorbreken en een open verbond sluiten met modale muziekliefhebber. Daarom wordt er tijdens unieke evenement nauwgezet toegezien dat Belgische jazzmu sici evenveel ruimte krijgen de grote buitenlandse acts. Waar door bezoekers verzekerd kunnen zijn van een laagdrempelig eve" nement, dat echter nergens kwaliteit uit het oog verliest. Jazz Middelheim, Park Den Brandt, Beukenlaan. Op de snelweg vanuit Breda en vanuit Zeeuwsch-Vlaande- ren: afslag nr. 5. Dagticket 5501 Bth abonnement 5 dagen 2200 BEF. Het aandeel van de beel dende kunst is dit jaar op De Boulevard groter dan ooit. Blikvanger is de 'Sonata (in)visibile', een bizar multi-discipli nair kunstwerk waarin muziek, beeld en theate samensmelten. Door Gerrit van den Hoven Een op een vuilnisbelt gevoi den orgelpijp, een onttakelt contrabas zonder klankkas computers en projectoren, ee hi-hatpedaal die stoom prodt ceert en noten gevormd dot op een diascherm geprojei teerde, ronddansende wate vlooien, knarsende oliedrum stalen buizen, geluid uitbl zende trekharmonica' draaiende fietswielen. Het zijn slechts enkele eleme ten uit het groteske, vijftien vijftien meter metende en meter hoge multi-disciplin: kunstwerk op De Boulevard Den Bosch: Sonata (in)visibi Drie tot vier keer per dag zulli drie kunstenaars en drie muz kanten de installatie bespelen de ruimte onder het grote ten- op het plein. Het idee kre Miesjel van Gerwen, adviseur coördinator van de beelden kunst op De Boulevard, tijde een festival in Groningen. wilde iets met licht en geluid ook iets dat het oude Boulevan gevoel zou oproepen", zegt Vi Gerwen. Hij benaderde de Tilburgse pe formancekunstenaars Bra Wiersma en Ad van Iersel waa van hij eerder onder de indri was geraakt van hun installatie Door Hanneke Leliveld Een mens kan niet aan zijn wo tels ontkomen. Voor regisseur A ny van Hoof is dat een steeds t rugkerend thema; in haar leven in de stukken die zij maakt. 0< in Korbes, unne mens, de bewe king van Tankred Dorsts die voor de Boulevard maakt, is h juist dat gegeven dat het stuk vo haar zo boeiend maakte. De voorstelling begint met dood van Korbes' tweede vrou Ze is bij wijze van spreken n warm als Korbes het met z buurvrouw Frida aanlegt. Het een raadsel wat zij in hem zi want hij doet niet anders d. schreeuwen en schelden en is b vendien zo wantrouwig als pest. Op een ochtend wordt Kc bes wakker en kan niets me zien. Hij is blind geworden. Van dat moment ervaart hij alles en i dereen in zijn omgeving als e bedreiging. Hij ontbiedt zi dochter in de stad om naar ha geboortedorp terug te komen, komt. En tot haar eigen verbazi blijft ze, en gaat ze steeds meer haar vader lijken. Korbes, zo heet een sprookje v Gnmm. Het is geen vroli sprookje: een haan, een kat, e molensteen, een ei, een eend speld belagen ene menf Korbes op dusdanige wijze dat 1 uiteindelijk sterft. Korbes mc wel een heel slechte man zijn g weest, concluderen de gebroedf Grimm. De Duitse toneelschrijver Tan red Dorst heeft in 1983 een tone stuk gepubliceerd dat naar de sprookjesfiguur Korbes genoei ls- In zijn Korbes is de man o een echte slechterik. Dat is n hoe Army van Hoof Korbes wil schilderen. „Korbes kan gewo met anders. Hij kan niet aan z wortels ontkomen. Het ligt vo Van alle in De Stem gepubliceerde werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organi- satie zijn de publicatierechten gere 9eld met Beeldrecht te Amstelveen, beze kunstenaars worden verzocht m verband met reproductie van hun werk in deze uitgave contact met Beeldrecht op te nemen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 16