Cadzand DE STEM Van laboratorium voor alternatievelingen naar publieksfestival Boulevard 1997 Een Rijk Roomsch Leven op een Amsterdamse zolder rende banden IEUWS amslag Drempel Eindeloos Brabants Stoffig UGUSTUS1997 C3 vandaag het jaarlijkse er activiteiten zoals een gs de Mariastraat wor- n. pringkussen of stokbrood- e dansvereniging op. In de rgelmuziek van 10.30 tot deze kerk vindt tegelijker- dere tentoonstelling, van traat 32. Daar laat Renée art om 20.00 uur een lam- kvereniging Veronica uit 'f Francke aan de Badhuis- Dirk van de Voorde zorgt onken. De man werd aan- uden op de Hengstdijk- aat. Hij blies op het bu- in Hulst 410 ug/1. euzen - Een 29-jarige au- obilist van Terneuzen ves- e gisternacht de aandacht ich door met gierende ban- weg te rijden in de binnen- van Terneuzen. Bij con- bleek dat de man te veel gedronken. De man wei- e verder alle medewerking et bureau in Terneuzen. rijbewijs is daarom inge- en. Verder ontving hij een aarding. en vrijdag 22 augustus een rmuizenwandeling in De akman. Het vertrek is tel- s om 22.00 uur aan de re- ie van het recreatieterrein De Braakman bij Hoek. ens deze tocht zullen uilen leermuizen te bewonderen Voor deelname aan deze t dient men zich telefo- h aan te melden (0115- 730). TSTOCHT - Aan de Reu- oek 30 begint zaterdag 30 stus een stroopielekkers- stocht rondom Zaamslag. vertrektijd wordt door de anisatie nog aangegeven, e tocht is circa dertig kilo- -jter lang en gaat, lpogp dijken kreken in het polderland- ap. Onderweg wor^p, kof- geschonken en een picknick ~orgd in een boomgaard, der zal er een bezoek wor- gebracht aan het Schel- -useum van G. de Zeeuw Zaamslag. Aanmelden voor e fietstocht is noodzakelijk kan via de volgende tele- nnummers: 0115-431223 of 5-431697. t was de tweede seizoensze- voor de Sluiskillenaar die der in eigen woonplaats n. In totaal kwamen 33 rij- s uit op het goed liggende, elle parcours aan de Staten- k. tslag: 1. Berry Dallinga (Sluis- 2. Huib Moerman (Philippi- 3. Etienne de Bruyckere (Bel- 58,05 mpm: 1 en 3. A. van Pae- ïl, 2 en 5. P. Baecke, 4. Gijstel- as. Snelvliegers Oostburg, 185 dui- n, 1211,53 mpm: 1 en 7. J. de iet, 2. W. Daansen, 3,6,8 en 10. van Hee, 4. Ad. Scheele, 5. M. djsse, 9. L. Risseeuw. 5 Postduif Heikant, 176 jonge iven, 1253,47 mpm: 1. C. Wee- aes, 2,3 en 5. Em. de Beule, 4. E. rschueren, 6. Ch. de Beule, 7. L- lam, 8. J. Leenknegt, 9. Cl. Thui, Ch. de Brouwer. Getrouwe Duif Cadzand, 218 liven, 1211,79 mpm: 1. P. Goos- n, 2 en 6. C. Riemens, 3. D. van srkhoven, 4,8,9 en 10. D. van lute, 5. W. de Die, 7. J. van de asse. cht voor Allen Sluis, 105 duiven, 03,44 mpm: 1,3,8 en 10. combi- tie Coppens-Baert, 2,4,5,6,7 en F. Baas en zoon. Reisduif Philippine, 151 dui- n, 1250,15 mpm: 1 en 10. Ram- iloo-Wiskerke, 2. J. Kornelis, 3 6. L. Haers, 4,5 en 7. P. Pladdet, O. Pieters, 9. J. de Ritter. erste de Beste Schoondijke, 91 inge duiven, 1108,74 mpm: 1,3 en Temmerman-Buijze, 2,4,5,6,8 9. E. de Wever, 7. A. Steurrijs en ion. Met 36 oude duiven, 1188,50 pm: 1 en 3. J. Huigh, 2. A. Steur- js en zoon, 4. C. Boogaard, 5. W. m de Velde. imenspel Hulst/St.-Jansteen, 55 duiven, 1263,90 mpm: 1,6 en 9. d. van Goethem, 2. A. de Meyer, P. d'Hondt, 4. J. Rottier, 5. A- m Daalen en zoon, 7. A. Diele- an, 8. R. Vermorken, 10. E. van eursen. og Sneller Breskens, 178 jonge liven, 1209,03 mpm: 1,2,7 en 9. S. m de Lijke, 3,8 en 10. H. Mook- )ek en zoon, 4. T. Smallegange, 5. ibroeders Pijcke, 6. N. Vesprille. ieuw Leven Koewacht, 56 jonge liven, 1266,66 mpm: 1,3,4,5,6.7 l 9. R. van de Bilt, 2 en 8. R. de la uelle, 10. R. Rotthier. Grote Gids DONDERDAG 7 AUGUSTUS 1997 De verzakelijking van De Boulevard Anno 1997 heeft het Bossche zomerfestival De Boulevard weinig tot niets meer van doen met de bevlogen alternatievelingen die der tien jaar geleden The Boulevard of Broken Dreams begonnen. De Boulevard wilde in de beginjaren vooral vernieuwend en spraak makend wezen. Het huidige bestuur ziet de rol van het festival an ders. „Het is een publieksfestival. De Boulevard heeft geen labora toriumfunctie." In Den Bosch begint morgen om 19.30 uurvoor de 13e keer het zomerfestival Boulevard. Dit jaar maakt de vertrouwde Scalawand op de Parade plaats voor de 'chaos' van La Stra da. De nieuwe opzet van het tentenpark aan de Parade geeft ruim baan aan de beeldende 'kunst. Het moet een levendig rariteitenkabinet worden, waar theatermakers en kunste naars het pubhek binnenlokken. Naast La Strada strelen De Trap en Sonata (In)visibile het oog en het oor. De trap voert naar een terras dat is omgeven door 'cascade van water, geprojecteerd op beeldschermen'. De Sonata moet een confrontatie opleveren tussen theater, muziek en beeldende kunst. Fort Crèvecoeur vormt het uitgestrekte decor voor Korbes, een stuk in Brabants dialect over eenzaamheid. Op een zandverstuiving in Rosmalen draven paarden en dansers in Lo, een bijzondere choreografie van Kristina de Chatel. De monoloog Grasland van Bob de Moor, met een knipoog naar Elvis' Graceland, gaat op De Boulevard in première. Naast beeldende kunst en theater is er natuurlijk veel mu ziek. Raymond van het Groenewoud en slagwerklegende Jack DeJohnette maken ondere andere hun opwachting op het Bossche festival. De Boulevard in het Den Bosch, van 8 tfm 17 augustus, informatie 073 6137671 Door Gerrit van den Hoven Jean Philipse, oud-be stuurslid van De Boule vard, is nog steeds sponsor van het Bossche theater festival. Zijn studio ver zorgde ook de lay-out van de festivalkrant. Maar op de officiële bijeenkomsten van het festival voelt hij zich niet meer thuis. „Als je daar komt zit je tussen de nette pakken. Het be stuur van nu lijkt meer geïnteresseerd in de func tie an sich. Interessant om erbij te zijn. Maar discus sie en tegenspraak is er niet meer." Het Bossche theaterfestival is voortgekomen uit de in woonwagens rondtrekkende Boulevard of Broken Dreams die halverwege de jaren tach tig ook in Den Bosch neer streek. Het theaterfestival bleek uitstekend te passen in Den Bosch. Anno 1997 heeft de opvolger De Boulevard weinig tot niets meer van doen met de bevlogen alter natievelingen die destijds De Parade bevolkten. Festivaldirecteur Wim Claes- sen zal het tegenspreken ('ik ben sinds 1985 niet veran derd'), maar een gesprek met Jan van Velthoven, directeur van uitgeverij Malmberg en lid van het huidige bestuur, illustreert de verandering in het denken. Van Velthoven spreekt management-taal waarin termen als draagvlak, optimalisering en haalbaar heid kernwoorden zijn. „Het festival is volwassen gewor den", meent hij. „Je ontkomt er niet aan dat De Boulevard een afspiegeling vormt van wat er in de maatschappij aan de hand is." Moet de Boulevard zich rich ten op vernieuwend, spraak- De bonte hoek La Strada, waar artiesten van diverse pluimage rondlopen, moet de nieuwe troef van Boulevard Den Bosch worden, foto joep lennarts makend theater of is het zaak om het Bossche festival een stevigere basis te geven, met haalbare producties? Het vormt de kern van de discus sies die over de Boulevard ge voerd zijn en in de toekomst ongetwijfeld nog gevoerd zullen gaan worden. Jean Philipse zat in '85 in het be stuur van Bosse Nova dat aan de basis stond van het huidi ge festival. Hij zegt dat De Boulevard er altijd op gemikt heeft vernieuwend en spraakmakend te wezen. In bestuursvergadering werd stevig gediscussieerd, vielen soms harde woorden. Den Bosch cq De Boulevard moest het Avignon van de lage lan den worden, net als de Franse stad toonaangevend als het om zomertheater gaat. Het bestuur voelde aldus Philipse veel meer voor een themagewijze opzet, met het plein aan de Parade als klop pend hart. In de kring van bestuurders heerste twijfel of directeur Wim Claessen wel de juiste man was om die koers te lopen. Toen het be stuur een artistieke leider naast Claessen wilde zetten, liep het mis. Claessen zag de noodzaak niet, stelde zich hard op en het bestuur be sloot op te stappen. Het huidige bestuur ziet de rol van het festival even an ders. „Het is een publieksfes tival. De Boulevard heeft geen laboratoriumfunctie. Je moet nuchter zijn. Avignon heeft een budget dat vele, ve le malen hoger is dan dat van De Boulevard. Iedereen droomt weieens. Wat we wil len met De Boulevard is een publiek bereiken dat nor maal gesproken net niet de drempel kan nemen naar het theater, maar die wel in de lossere festivalopzet mee kan doen", zegt Van Velthoven. De kwaliteiten van Wim Claessen staan voor het hui dige bestuur niet ter discus sie. Van Velthoven: „Wim Claessen is een uitstekend or ganisator met een goede ar tistieke intuïtie - dan zal ik het woord visie even niet ge bruiken - voor wat haalbaar is." Het huidige bestuur be moeit zich ook niet met de ar tistieke lijn van het festival. Die ligt helemaal in handen van Claessen en zijn team medewerkers. En zo hoort het ook, volgens Van Veltho ven. De splitsing der geesten is duidelijk. De oude kern vindt te weinig spraakmakende producties, te weinig premiè res in Den Bosch. De pro grammering zou risicovoller moeten, zegt Philipse. Het aantal sponsors en de kaart verkoop is toegenomen, het festival heeft een bredere ba sis gekregen in de stad en de overheid subsidieert het fes tival inmiddels, pareert Van Velthoven. Veel van de kritiek heeft on getwijfeld te maken met nos talgische gevoelens. Dat is ook de mening van Paul Smits, coördinator van de Willem II en gedurende elf jaar medewerker van De Boulevard. „Er is nu eenmaal gekozen voor een bepaalde opzet en die hoef je niet steeds te verdedigen", zegt hij. Maar met nostalgie alleen kun je de groeiende kritiek niet verklaren. Kritiek die zich met name toespitst op de wijze waarop het plein is in gevuld. Terts Brinkhoff, man van het eerste uur op de Bou levard of Broken Dreams en momenteel redelijk succesvol met zijn rondreizende thea terfestival De Parade, vindt dat het Bossche plein weinig sfeer biedt. Dat komt volgens hem mede doordat Claessen- daarvoor niet het gevoel heeft. De Boulevard moet zijn sfeer kopen, zegt Brinkhoff. Hij wijst naar zijn eigen festival, waar artiesten die in tenten rondom een centraal plein spelen meer met het publiek doen en ze ook zelf van de terrassen gaan halen bijvoor beeld. „Maar ik moet toege ven, de ambiance op De Bou levard is anders. Wim kan ook geen geen echte verbete ringen doorvoeren, want elk jaar is het plein in feite weer anders." Volgens Paul Smits ont breekt het op het plein aan geschikte voorstellingen. Theatergroepen die er spelen hebben vaak nauwelijks na gedacht over wat het spelen in tenten vraagt. Hij noemt uit het Boulevard-verleden Medio Mei als een voorbeeld van een voorstelling van wèl geslaagd Plein-theater. „Dat was een voorstelling die zich in, maar ook buiten de tent afspeelde. Iedereen op het plein was er bij betrokken." Een groot probleem noemt hij dat veel kwalitatief goede groepen voor De Boulevard met zijn relatief bescheiden budget van VA miljoen gul den te duur zijn en dat het bij de gezamenlijke theaterfesti vals vaak aan daadkracht ontbreekt om speciale pro ducties te laten ontwikkelen. Claessen valt, geconfronteerd met de bezwaren, even stil. Geeft dan toe moeilijk tegen kritiek te kunnen. Zegt ook dat de laatste aflevering van De Boulevard op het plein in derdaad weinig te bieden had. „Het is niet geworden wat we dachten. Toen we het zagen, was het te laat om nog in te grijpen. De invulling van het plein dit jaar is het antwoord op de kritiek. Geen Scala-achterwand meer, maar een bont La Strada waar we veel van verwach ten." En de vernieuwingen? „Ach, die discussie is eindeloos. Laatst weer in Rotterdam, precies hetzelfde. Wij hebben in Nederland het Festival aan de Werf in Utrecht. Dat is vernieuwend, heeft een eigen publiek en dat moet je vooral zo houden. Waarom een tweede, derde of vierde De Werf?" Claessen ziet meer in in de uitbouw van samenwer king, met de Gentse feesten, met de andere zomerfesti vals. „Korbes, dat we samen met het Productiehuis Bra bant doen. Dat is nou een sta tement, een voorbeeld van hoe we ons willen ontwikke len. Een eigen Brabantse pro ductie, speciaal voor ons ge maakt." ZIE OOK PAGINA - D3 Door Frank Lambregts Een prachtige gracht, een plukje kof fieshops, kleine exotische onderneem- stertjes in hun ondergoed achter de ramen, live-shows met real fucking. Amsterdam op z'n Amsterdamst. Toch is in dit gemoedelijke Sodom en Go- morra van de Wallen ook het hoogte punt van devotie vlakbij, al blijkt dat pas als je na een hoop trappen beklim men het kerkje Ons Lieve Heer op Sol der aan de Oudezijds Voorburgwal binnenstapt. In onze Gouden Eeuw heette de Oude zijds Voorburgwal ook wel Fluwelen Burgwal, waaruit mag blijken dat het nier om een zeer rijk stadsdeel ging en dat is ook aan de buitenkant van het museumpand goed af te lezen. Op de onderste verdiepingen van dit enige Nederlandse zeventiende-eeuwse woonhuis waarin Rembrandt, Ver meer en Jan Steen zich nog een beetje thuis zouden voelen, zwerven wat Ja panners, Amerikanen en Nederlan ders rond. De eeuwenoude zwart-witte, natuur stenen vloeren, de houten cassettepla fonds, de ingebouwde kasten van no tenhout, de geelgroene verftinten, het meubilair, de zeventiende-eeuwse schilderijen en de loeizware balken: net staat en hangt er allemaal nog pre cies bij zoals driehonderd jaar gele den, toen onze voorouders de Gouden Eeuw vierden. Het is een indrukwek kend grachtenpand dat alle oorlogen, modegrillen en gebreken aan ons his torisch besef heeft weten te doorstaan. „Voor een deel is dat te danken aan net feit dat ffr in de achttiende eeuw een pastoor in kwam wonen. Pastoors waren in die tijd veelal cultuurmallo- ten," legt Guus van den Hout, de di recteur van het museum uit. „Ze wa ren allesbehalve ge'ïntereseerd in de inrichting van hun huis, deden dus ook niet met de mode mee en lieten het maar zo. Achteraf een geluk." Wie de zeventiende eeuw wil bespie den kan dat het beste hier doen. Zoals veel cameraploegen uit heel de wereld dat al eerder hebben gedaan, want als er een documentaire of film over Rem brandt of zijn tijdgenoten gemaakt moet worden, dient dit authentieke pand nogal eens als decor. De woon kamer (de sael), het slaapkamertje van de kapelaan, de keukens, het trappen huis, het is er allemaal nog. Het museum heet formeel Amstel- kring, maar het heeft z'n naamsbe kendheid eerder te danken aan de subtitel Ons Lieve Heer op Solder en zo moet het maar blijven ook. Deze wat mystieke naam roept vraagtekens op. Wat moet een mens zich voorstel len bij Jezus op een zolder? Bovendien heeft het iets vertederends. Het gaat dan wel over de christelijke religie, maar vat het niet te zwaar op, het is tenslotte maar op zolder. Katholiek op z'n Brabants. Een klein stukje geschiedenis, dat het ontstaan van het kerkje verklaart: in 1578 raakten de katholieken vanwege de Reformatie hun kerken kwijt aan de protestanten. De katholieken moesten op andere plekken hun mis sen opdragen. Van den Hout: „Het was niet zo dat de katholieken him godsdienst niet mochten uitoefenen. Ze mochten dat echter alleen doen in kerken die van buiten niet als zodanig herkenbaar waren. Kerkjes bouwen in particulie re woningen mocht wel en zo is rond 1660 deze kerk op zolder ontstaan." „De naam Ons Lieve Heer op Solder raakte in het midden van de vorige eeuw in gebruik," vervolgt Van den Hout. „Toen was het een soort scheld naam, omdat de gelovigen zoveel trappen omhoog moesten voordat ze de mis konden bijwonen. Nu is het een koosnaampje geworden. En het klinkt inderdaad Brabants. En zo klinkt hij zelf ook nog een beet je. Van den Hout is immers een Bra bantse katholiek uit de Sint Janstraat in Oosterhout. Sinds een jaar of acht is hij directeur van dit Amsterdamse katholiek museum. Toch vertegen woordigt dit grachtenpand vol katho lieke kunst voor hem geen stukje Bra bant. „Nee, dit is een typisch Amsterdamse aangelegenheid," zegt Van den Hout. „Katholieken waren hier natuurlijk in de minderheid. Die hebben veel har der moeten vechten voor hun vrijheid dan de Brabanders. In het noorden zijn de katholieken ook wat calvinisti scher." De schuilkerk aan de Voorburgwal was een initiatief van de rijke koop man Jan Hartman, die het gehele pand inrichtte volgens de mode van de midden-zeventiende-eeuw; het Hol lands classicisme. Die stijl is geba seerd op de klassieke oudheid en wordt gekenmerkt door een sterk ont wikkeld gevoel voor verhoudingen en symmetrie. Een barokkerk op de bo venste verdieping, onder de indruk wekkende hanebalken, mocht daarbij niet ontbreken. In 1795 werd de godsdienstvrijheid afgekondigd en enige jaren later wer den, met name in het zuiden, veel ker ken weer teruggegeven aan de katho lieken. Ons Lieve Heer op Solder bleef echter tot ver in de negentiende eeuw in gebruik. Pas toen in 1888 de St. Ni- colaaskerk, tegenover het Centraal Station, in gebruik werd genomen werd de schuilkerk overbodig. Een groep historici, verenigd in de Amstel- kring, zag echter op tijd de historische waarde van het pand in en toverde het om in een museum. Het kerkje wordt nog steeds gebruikt voor huwelijken en concerten. „En op kerstavond vieren we hier twee stampvolle nachtmissen," zegt Van den Hout. „Dan wordt het com plete Rijke Roomsche Leven hier weer uit de kast gehaald." In vitrinekasten staat het oogverblin dende deel van die rijkdom uitgestald: monstransen van ambachtelijk goud en zilversmeedwerk in barok-, maar ook in art-decostijl. Van den Hout kwam hier een jaar of vijftien geleden voor het eerst om sta ge te lopen voor zijn studie kunstge schiedenis. „Ik was gelijk verkocht," zegt hij. „Ik houd wel van de pracht en praal van katholieke geloof. Uiteinde lijk ben ik hier, op 30-jarige leeftijd, directeur geworden. Ik ben er best trots op dat het museum in mijn perio- 'de van 20.000 bezoekers per jaar naar 60.000 is gegroeid. Vóór mijn tijd was het een soort oudheidkamer, een beet je een stoffig instituut. Nu is het een museum met aanzien geworden. De collectie is de afgelopen tijd flink uit gebreid. Veel spullen uit Amsterdam se kerken die gesloten werden, zijn hier terecht gekomen. Wij meten ons met het Rembrandthuis, het Amster dams Historisch Museum en het Rijksmuseum. We hebben dezelfde professionele manier van werken, maar natuurlijk een hele andere col lectie. Het gebouw is onze Rem brandt." Naast de vaste collectie zijn er in het museum regelmatig bijzondere ten toonstellingen te zien. Tot 19 oktober wordt er geëxposeerd door de van oor sprong Bredase kunstenaar Clemens Merkelbach van Enkhuizen, winnaar van de allereerste Sint Joostpenning (1958). Hij heeft, naast portretten, veel tekeningen en aquarellen van beeldbepalende panden in Amster dam gemaakt, waaronder de sloop van veel neo-gotische kerken. Een be langrijk deel van zijn inspiratie vindt hij in de sloop van Sint Barbarakerk aan de Prinsenkade in Breda, waar hij tegenover woonde: „Dat is bijna der tig jaar geleden, maar daar ben ik nog altijd kwaad over." Museum Amstelkring (Ons Lieve Heer op Solder). Oudezijds Voorburgwal 10, Amster dam. Maandag tot en met zaterdag geo pend van 1 0.00 to 17.00 uur. Op zon en feestdagen van 13.00 tot 17.00 uur. Het interieur van de Amsterdamse schuilkerk Ons Lieve Heer op Solder. SI

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 15