Maatregelen treffen vooral vrachtvluchten
Laks Schiphol verspeelt zijn krediet
I JeïrelF
ërw
Eis van 15 jaar voor
Dordtse roofmoord
Stinkende erfenis naar vuilnisbelt
Lutken wil problemen
snel gaan aanpakken
Nu ook in
Overijssel
varkenspest
Analyse
BINNENLAND KORT
Dolfinarium overwint algenplaag
Recordaantal noodpassen op Schiphol
'WAO-premies 7,6 en 0,3 procent'
AOV/Unie 55+: 'Let op uw voeding'
Bloemkool
per stuk
DESTEM
BINNENLAND
A3
gtrenger nachtvluchten-regime Schiphol heeft geen gevolgen voor passagiers
Aanbieding
geldt t/m
aanstaande
zaterdag.
De werkelijkheid is zinsbegoochelend. Zo verstond ik
gisteren dat er iemand 'Groningse vermoeidheidssyn
droom' zei en ik dacht nog dat ze daar die onafhanke
lijkheid wel heel snel beu waren, maar het bleek dus om
het 'chronische vermoeidheidssyndroom' te gaan.
Probleem bij die kwaal, ook wel ME genoemd, is dat een
dokter vooralsnog niet kan constateren dat je eraan lijdt.
Bestaan doet het volgens mij wel degelijk. Steeds meer
mensen hebben er last van.
Ik hou het erop dat het een onderbewust verzet is tegen
het moeten meedraaien in een prestatiemaatschappij
die haar eisen steeds hoger stelt en het verlossende ein
de steeds verder naar achteren legt.
De toenemende materiële vergoeding neemt niet het
groeiende gevoel van onbehagen weg, laat staan dat die
op basis van steeds meer vervuiling gebouwde welvaart
nog een schone toekomst biedt. Onderhuids vreet dat de
zin van leven weg.
In een wereld waarin weelde fysiek en materieel be
taald wordt met energieverspilling, is chronische ver
moeidheid eigenlijk vanzelfsprekend. Als je je bronnen
uitput, kun je nergens meer je accu opladen.
En als de wereld er niet beter op wordt, waarom zou een
nietige mens er dan wel tegen kunnen? Zolang een sa
menleving niet tot inkeer komt, blijft het sukkelen met
uitkeren.
MERIJN
Harderwijk - Het Dolfinarium in Harderwijk heeft de algenplaag
in de nieuwste attractie de Lagune weten te overwinnen. Het echte
zeewater in de anderhalf hectare grote biotoop is nu weer helder en
biedt onderwater uitzicht op dolfijnen, zeehonden, zeeleeuwen en
verschillende soorten vissen. Bij de opening van de nieuwe attrac
tie in juni was het zeewater in het tot vijf meter diepe bassin door
een algenplaag maar tot twee meter doorzichtig. Nu is dat vijf me
ter. In het zeewater bleken microscopisch kleine algen te zitten die
door de intensieve zon in mei en juni uitgroeiden tot een ware al
genplaag, aldus het Dolfinarium. In de Lagune zit vijftien miljoen
liter zeewater. Volgens het Dolfinarium is het 25 miljoen gulden
kostende project uniek in de wereld. Het park claimt dat er nergens
anders een gesloten ecosysteem bestaat voor dolfijnen en andere
zeedieren.
Amsterdam - De Koninklijke Marechaussee op Schiphol heeft dit
jaar al ruim 11.000 noodpassen uitgeschreven, een recordaantal.
Steeds meer mensen vergeten domweg hun paspoort of denken dat
ze dat door 'Schengen' helemaal niet meer nodig hebben. Volgens
een woordvoerder van de marechaussee melden zich de afgelopen
tijd aan de betreffende balie op de luchthaven steeds drie, vier
mensen tegelijk voor een nooddocument. In de eerste zes maanden
van dit jaar zijn er al ruim 9.000 verstrekt, tegen 7.000 in het eerste
halfjaar van 1996. Het hele vorig jaar gingen er net geen 15.000
noodpassen over de balie, en nu heeft de marechaussee er al ruim
11.000 uitgeschreven.
Amsterdam - De basispremie voor de nieuwe WAO, die elke werk
gever vanaf volgend jaar moet betalen, zal 7,6 procent bedragen.
De gedifferentieerde premie, afhankelijk van het aantal werkne
mers dat per bedrijf uitstroomt in de WAO, zal gemiddeld uitko
men op ongeveer 0,3 procent. Dit heeft het Landelijk Instituut So
ciale Verzekeringen (LISV) berekend, nadat staatssecretaris De
Grave onlangs de nieuwe spelregels rond de WAO-premies vastge
steld heeft. De staatssecretaris kan overigens nog besluiten tot een
ander percentage voor de basispremie, bijvoorbeeld uit overwegin
gen van inkomenspolitiek. Maar voor de gedifferentieerde of indi
viduele premies zal dat geen verschil maken. Dat is van belang voor
ondernemingen, omdat ze voor 1 oktober moeten beslissen of ze de
gedifferentieerde premies gewoon betalen, of dat ze zelf een be
perkt riscio gaan dragen voor het uitbetalen van WAO. Over de
laatste optie onderhandelen bedrijven nog met verzekeringsmaat
schappijen.
Den Haag - De ouderenpartij AOV/Unie 55+ roept 'iedereen' op om
gezond te eten en erop toe te zien dat hun ouders voldoende eten en
drinken als zij zijn opgenomen in een verpleeg- of verzorgingshuis.
„Wij kunnen onze gezondheidszorg niet meer vertrouwen," stelde
de partij gisteren in een verklaring over versterving. De ouderen
willen niet 'geruisloos worden afgedankt en/of verstorven', schrijft
AOV/Unie 55+. Wie goed eet en drinkt, blijft gezond en voorkomt
dat hij afhankelijk wordt van de gezondheidszorg. Versterven is
volgens de verklaring 'een nieuwe medische mode' om terminale
patiënten te verdorsten en verhongeren. Er is alle reden voor justi
tie om de gezondheidszorg en het ministerie van Sociale Zaken ter
verantwoording te roepen. In Nederland kunnen 3 miljoen mensen
niet gezond eten door geldgebrek, stellen de ouderenpartijen. Deze
mensen plegen roofbouw op hun lichaam, waardoor in feite al een
soort voorversterving plaatsheeft, vindt AOV/Unie 55+.
(ADVERTENTIE)
De 3 principes van Edah: Prettig winkelen. Compleet assortiment. Scherpe prijzen.
USTUS 1997 A2
WOENSDAG 6 AUGUSTUS 1997
rittannië en Ierland'
t zon met in de vroege
lokaal mist. Eerst in
en van Ierland en En-
oms bewolkt en stevige
n onweersbuien. Later
oordwesten meer be
en mogelijk wat regen
tussen 20 en 25 graj
chotland wat frisser,
n Luxemburg: Vrij zon-
s wolkenvelden. Toe-
e kans op een regen- of
bui. Middagtempera-
sen 24 en 28 graden,
en Midden-Frankrijk:
oosten zonnig. In het
steeds meer wolkenvel-
kans op fikse regen- of
sbuien. Donderdag
zonnig en toenemende
ns. Middagtempera-
ssen 25 en 30 graden,
rankrijk: Op beide da-
"S op enkele stevige re-
onweersbuien. Tussen
n door ook geregeld zon.
a rond 30 graden.
1: Flink zonnige perio-
meest droog. In het
n toenemende bewol-
vooral donderdag kans
bui. Middagtempera-
het noorden tussen 20
aden, in het midden en
maxima tussen 25 en 30
In het zuiden flinke
e perioden. Ten noorden
adrid toenemende kans
ele regen- en onweers-
Middagtemperatuur
0 graden. In Galicië'tem-
ur 's middags ongeveer
den.
ische Eilanden: In het
n wolkenvelden en kans
bui; in het zuiden gere-
on. Middagtemperatuur
tussen 25 en 30 graden,
ca en Ibiza: Flinke zon-
erioden, maar op beide
ook kans op een regen-
eersbui. Middagtempe-
rond 30 graden.
Vrij zonnig, maar
dag vooral in het noor-
onderdag ook in het oos-
ans op enkele regen- of
rsbuien. Maxima van
30 graden in het noorden
plaatselijk in het zuiden,
enland en Kreta: Vrij
g en droog. Donderdag in
orden meer bewolking en
kans op een bui. Maxima
30 en 35 graden. Op de
che Zee stevige noordelij-
nd.
land: Flink wat zon, maar
nkele stapelwolken. Voor-
het zuiden later kans op
nkele regen- of onweers-
Middagtemperaturen van
aden in het noorden en
en tot circa 29 in het zui-
erland: Flinke zonnige
den en warm. Tempera
's middags ongeveer 28
n. Eerst aan de zuidflank
op een onweersbui, don-
ag ook elders,
enrijk: Flinke zonnige pe
rn, maar komende dagen
mende kans op regen- of
ersbuien. Middagtempe-
r tussen 22 en 27 graden.
'suiep uBA 6ru 'japnoips 'uozuoH
CAf7- ///j /M?£WS AoeiMM
,,/j'££J/J ££M Vl/fKTJE
'JM D/<SAti£rJ£ ?"V£AAZT
AAM AD/?/AAM.
MINISTER Jorritsma heeft
iets met vliegen. Als een
leeuw vocht ze twee jaar gele
den in de Tweede Kamer om
Schiphol een nieuwe, vijfde
landingsbaan te geven.
En als het aan haar ligt, neemt
dit kabinet zo spoedig mogelijk
een besluit over een tweede na
tionale luchthaven. Want Schip
hol moet een mainport worden,
is haar stellige overtuiging.
Toch was het uitgerekend Jor
ritsma die de Schiphol-directie
deze week publiekelijk hard op
de vingers tikte. De luchthaven
moet binnen vier weken een eind
maken aan de overschrijding van
de geluidsgrenzen. Zo niet,
dreigde de minister, dan zal zij
de luchthaven geheel of gedeel
telijk sluiten. „Een zwaar middel
dat ik absoluut liever niet han
teer. Maar je kunt ertoe gedwon
gen worden," aldus de minister
van Verkeer en Waterstaat.
En juist dat laatste lijkt te ge-
dak het zegt: „Schiphol heeft
toen nooit een procedure aange
spannen."
Schiphol heeft nu vier weken de
tijd om orde op zaken te stellen.
De luchthaven vindt dat te kort
en zegt zelf geen mogelijkheden
te zien voor verdergaande maat
regelen. Jorritsma en de milieu
beweging geloven dat niet. De
minister denkt dat verdere maat
regelen de mainportgedachte
niet hoeven te schaden. Om
Schiphol een handje te helpen,
deed ze deze week enkele sugges
ties, zoals het verhogen van ta
rieven en het niet meer werven
van nieuwe klanten.
Als de luchthaven daar niets mee
doet, zal Jorritsma snijden in de
capaciteit. Gezien de grote eco
nomische belangen die op het
spel staan, ligt sluiting van
Schiphol niet voor de hand.
Maar de minister kan wel het
mes zetten in het aantal toestel
len en het gebruik van enkele ba
nen.
Rijswijk (anp) - De varkens
pest heeft zich uitgebreid naar
de provincie Overijssel. De ge
vreesde ziekte werd gisteren
geconstateerd op een bedrijf
met 575 vleesvarkens in de ge
meente Dalfsen.
Kt heeft het ministerie van
landbouw gisteren bekendge
maakt. Sinds gisteravond 20.00
®r geldt een totaal verbod voor
tiet vervoer van vee in een gebied
van 20 kilometer rondom het ge-
koffen bedrijf. In die cirkel ligt
°ok Zwolle, de vestigingsplaats
van een van de grootste veemark
ten van het land.
Overijssel is de derde provincie
waar de ziekte is geconstateerd.
|ie varkenspest brak begin fe-
"riiari uit in Venhorst in het
toosten van Noord-Brabant
en verspreidde zich daar razend
snel. Ook gisteravond maakte het
ministerie nog twee nieuwe ge
vallen van varkenspest in dat ge-
Wed bekend: in Deurne (365 var
ens) en in Boekei (1550 dieren),
tater kwam de ziekte ook voor in
west-Brabant, maar dat bleek te
Saan om geïsoleerde gevallen.
*™f juli werd de varkensziekte
geconstateerd op twee bedrijven
jnhet Gelderse Toldijk. Ook daar
™am een vervoersverbod in een
gebied met een straal van 20 kilo
meter rond de bedrijven. Verder
Werden uit voorzorg nog 49 be
drijven geruimd, maar de ziekte
Werd niet meer aangetroffen,
rist deze week maakte het mi
nisterie een lichte versoepeling
van het vervoersverbod in dat ge-
hed bekend.
varkenshouderij in de ge
meente Dalfsen, gelegen in het
gebied tussen de buurtschappen
Jj"tinen en Hoonhorst, is het
e bedrijf dat door de ziekte is
getroffen.
boe het virus is terechtgekomen
P het betreffende bedrijf is nog
et bekend. Het ministerie is on
middellijk met een onderzoek
aarnaar begonnen. Ook onder-
°ekt het met welke andere be-
"jven de getroffen varkenshou-
®1 contact heeft gehad. In
artsen en omgeving zijn enkele
ve^ varttenshedrijven ge-
Van onze rechtbankverslaggever
Breda - Het verhaal is volgens verdachte Y. simpel. Hij had
schulden en gezinsproblemen. Zo was hij een makkelijke prooi
voor de 24-jarige M.D. die hem mee wilde krijgen in zijn snode
plannen de Rotterdamse seksclub-eigenaar Ruud Frietman
voor 45.000 gulden op te lichten.
Frietman zou de ontmoeting met
de mannen uiteindelijk met de
dood bekopen. De verdachten
O.Y. (25), M.B. (26) en M.D. wor
den verantwoordelijk gehouden
voor de dood van de Rotterdam
mer. Officier van justitie mr. R.
de Graaf eiste voor moord vijf
tien jaar gevangenisstraf tegen de
Dordtenaren. De drie verdachten
wijzen met de vingers naar elkaar
zodra de wurging van de 55-jari-
ge Frietman ter sprake komt. Het
slachtoffer is in de kelder van
D.'s woning met een elektrici-
teitssnoer om het leven gebracht.
Hij was door het drietal gelokt
met het aanbod dat hij een partij
cocaïne kon kopen, maar in wer
kelijkheid ging het om een zak
cementpoeder en waren de ver
dachten van plan Frietman des
noods onder bedreiging van ge
weld een halve ton lichter te ma
ken. De lezingen over de gebeur
tenissen lopen mijlenver uiteen.
In het Turks zou D. hebben geop
perd dat het beter was als ze
Frietman zouden vermoorden,
omdat de man inmiddels veel te
veel wist over de Dordtenaren en
over D. in het bijzonder. Boven
dien bleek dat Frietman de
45.000 gulden helemaal niet bij
zich had. Y. en B. zeggen dat D.
de Rotterdammer heeft gewurgd,
maar deze beweert op zijn beurt
onschuldig te zijn en slechts te
hebben toegekeken hoe zijn ma
ten samen het slachtoffer om het
leven brachten. En Y. en B. be
schuldigen elkaar er weer van D.
bij de wurging een handje te heb
ben geholpen. Nadat Frietman
was overleden, stopten de man
nen zijn stoffelijk overschot in
een betonnen bak. Later hebben
ze het lijk daaruit gehaald, in een
vloerkleed gerold en gedumpt in
een greppel tussen Rucphen en
Roosendaal.
Uitspraken op 18 augustus.
jan onze verslaggever
Schiphol - De beperking van nachtvluchten op Schiphol zal de
vakantiecharters niet in gevaar brengen. Volgens de directie
van de luchthaven treffen de aangekondigde maatregelen voor
al de vrachtsector en hebben die 'geen gevolgen' voor passa-
„s volgende week zet Schiphol
de luchtvaartmaatschappijen
die met lawaaiige vliegtuigen 's
nachts af en aan vliegen, de pin
op de neus. Internationale lucht-
vaartregels verhinderen een
snellere invoering van een streng
nachtvluchten-regime. Schiphol
idigde maandag aan met in-
6„„gvan gisteravond al het aan
talnachtvluchten tussen 23 en 6
uur te beperken.
0 Al, wat luchtvracht betreft op
Schiphol maatschappij nummer
drie, heeft gedreigd de Amster
damse luchthaven te verlaten en
ten andere 'hub' te zoeken als de
strenge beperking van nacht
vluchten doorgaat. Schiphol is
voor de Israëlische maatschappij
de Europese thuisbasis.
De luchthaven verzekert ge
schrokken vakantiereizigers dat
er geen sprake van is dat hun ge
plande nachtelijke chartervlucht
in gevaar komt. Alle geplande in
de vliegschema's opgenomen,
vluchten gaan gewoon door. Al
leen voor extra vluchten, bij
voorbeeld bij een massale 'last-
minute'-boeking, wordt geen
ruimte meer gemaakt.
Het aantal vliegtuigen dat vanaf
komende maandag getroffen zal
worden door een nachtelijk
startverbod op Schiphol is ge
ring. Het betreft 'wide-bodies'
van de oudere types DC-10,
Boeing 747-100, -200, -300 en
SP. Per nacht starten nu twee tot
drie van die herriemakers. Maar
omdat het om nachtvluchten èn
lawaaiige vliegtuigtypes gaat,
weegt zo'n vlucht qua geluid
tientallen malen zwaarder dan
overdag. Waar de luidruchtige
vliegtuigen een betrekkelijk ge
ring deel van het aantal nacht
vluchten uitvoeren, 'eten' zij wel
de helft van de geluidsruimte
van Schiphol op.
Pas morgen zijn de aangekon
digde start- en landingsverbo
den internationaal bekend. De
brief aan de luchtvaartmaat
schappijen is gisteren verstuurd.
Schiphol dringt er bij de maat
schappijen wel sterk op aan de
nachtvlucht-maatregelen als het
kan direct door te voeren.
Het is voor het eerst dat een
vliegveld deels sluit om milieu
redenen, en niet omdat de banen
vol bezet zijn.
Een Boeing van de KLM landde gisteren in de vroege ochtend op de Kaagbaan van Schiphol.
Met de dood van Cor van der Hoeven (77) begint de grote schoonmaak van haar huis in Kaatsheu
vel. Die verdwijnt met grote happen van een graafmachine tegelijk in containers. Het stinkt een uur
in de wind als medewerkers van loonbedrijf Bert van Wijlen uit Sprang Capelle de eerste kubieke me
ters afval verwijderen, terwijl ratten maken dat ze weg komen. Cor van der Hoeven en haar een paar
jaar geleden overleden zus Marie waren bij iedereen in Kaatsheuvel bekend als de vrouwen met een
ongekende verzamelwoede. foto frank trommelen
Door Stephan Jongerius
Tilburg - De toestand van de
Iraanse vluchteling Amir
Amiry verslechtert snel nadat
hij zaterdag in Justitieel
Complex Willem II in Tilburg
in dorststaking is gegaan.
Amiry, die al 55 dagen in hon
gerstaking is, is maandag over
gebracht naar het penitentiair
ziekenhuis in Scheveningen.
Amiry's advocaat mr. J. van
Zundert heeft gisteren, na een
bezoek aan zijn cliënt, een hu
manitair beroep gedaan op de
Immigratie- en Naturalisatie
dienst.
„Als Justitie niks doet, gaat mijn
cliënt gewoon dood." Amiry
heeft verklaard geen kunstmati
ge toediening van voedsel en
vocht te willen.
Volgens Justitie wordt dat ge
woonlijk gerespecteerd. „Maar
we vertellen iemand wel voort
durend wat hij z'n lichaam aan
doet en als een psychiater ie
mand wilsonbekwaam acht,
kunnen we wél ingrijpen."
De uitgeprocedeerde vluchteling
protesteert tegen dreigende uit
zetting naar Iran, maar ook te
gen z'n opsluiting in Tilburg. Hij
kwam in '94 naar Nederland, na
dat hij in Iran eenmalig vanwege
zijn kritische houding was opge
pakt.
Sinds zeven maanden zit Amiry
in Tilburg. Hij werd in vreemde
lingenbewaring geplaatst nadat
hij getuige was van de zelfmoord
van een landgenoot en als reactie
daarop een ruitje insloeg in het
asielzoekerscentrum in Huizen.
Hongerstakingen door Iraniërs
zijn aan de orde van de dag sinds
Buitenlandse Zaken uitzetting
naar Iran in principe mogelijk
acht. Amiry heeft er al twee ach
ter de rug. Formeel houdt Justi
tie ook nu vol dat het daarvoor
niet zwicht. Maar volgens Van
Zundert is in enkele gevallen an
ders uitgewezen en kregen actie
voerders uiteindelijk alsnog een
A-status.
De Europese vluchtelingenorga
nisatie Prime stelt dat Justitie de
grenzen met hongerstakers
steeds verder oprekt. A. Pouri:
„Er komt pas een gesprek als de
situatie levensbedreigend wordt
en blijvende psychische en licha
melijke schade zeker is. Onver
antwoord!" Volgens de Justitie-
woordvoerder is Amiry zelf ech
ter de enige die een oplossing in
handen heeft.
Rotterdam (anp) - Hij heeft zichzelf ruim de tijd gegeven om
zich te oriënteren bij zijn nieuwe korps. Maar hij zal tegelijker
tijd de problemen die hij tegenkomt onmiddellijk oppakken.
Met die boodschap presenteerde
de nieuwe korpschef van het re
giopolitiekorps Rotterdam-Rijn
mond, B. Lutken, zich gistermid-
Lutken werd op 2 augustus bij
Koninklijk Besluit benoemd tot
waarnemend korpschef bij het
Rotterdamse korps tot 1 oktober.
Op die dag wordt hij officieel de
baas, want met ingang van die
dag wordt de ex-generaal J.
Brinkman ontslagen. Lutken is
tot 1 oktober nog officieel korps
chef in Tilburg, maar zal feitelijk
in Rotterdam aan het werk zijn.
Brinkman moest het veld ruimen
nadat hij in aanvaring was geko
men met het regionaal college, de
burgemeesters in de regio waarin
het politiekorps opereert. Brink
man toonde volgens hen te weinig
tot geen begrip voor de gezags
verhoudingen.
Lutken denkt daar geen proble
men mee te hebben. „Ik wil in
goed overleg afspraken maken,
en dan de ruimte krijgen die uit
te voeren. Je moet over en weer
de relatie respecteren. Ik denk
dat dat hier geen probleem is."
Een duidelijk 'nee' komt als ant
woord op de vraag of hij de op
dracht mee heeft gekregen de OR
en de bonden een kopje kleiner te
maken. Brinkman zei die op-
Korpschef Lutken foto anp
dracht wel te hebben gehad. De
bonden toonden zich in een eer
der stadium al zeer in hun nopjes
met de benoeming van Lutken.
Die zei gisteren overigens 'niets
abnormaals of onbestuurbaars'
in het korps tegen te zijn geko
men. De nieuwe korpschef had er
duidelijk zin in. „Een mooi en dy
namisch korps in een dynamische
omgeving." Maar niet mooi ge
noeg om er te komen wonen,
want wat dat betreft kiest Lut
ken voor het Brabantse. Hij ziet
geen problemen met een snelle
komst naar de Rijnmond mocht
dat nodig zijn. „Wij hebben ook
hele moderne communicatiemid
delen."
Door Jeroen den Blijker
en Jean Dohmen
beuren. De Luchtvaartwet
schrijft voor dat Jorritsma het
gebruiksplan van Schiphol moet
vaststellen. Doet de minister dat
niet, dan kunnen de milieuorga
nisaties haar daar via de rechter
toe dwingen. Het gebruiksplan
moet aangeven hoe het lawaai
van het vliegverkeer past binnen
de eerder vastgestelde geluidzo
nes.
Juist aan deze eis voldoet het ge-
briiiksplan van Schiphol niet. De
feiten zijn overduidelijk: de
luchthaven heeft dit jaar al ruim
22 keer de geluidszones over
schreden. „Ook andere bedrijfs
takken moeten zich aan strenge
milieugrenzen houden," zegt
Duyvendak, 'campagneleider'
van Milieudefensie die gemoti
veerd is om Schiphol tot het ui
terste dwars te zitten. Jorritsma
kon de feiten niet loochenen. En
met de hete adem van de milieu
beweging in haar nek restte haar
weinig anders dan Schiphol het
gebruiksplan retourneren.
Duyvendak onderstreept verder
dat dit jaar voor het eerst nieuwe
milieugrenzen gelden voor
Schiphol. Juist dat feit beperkt
de ruimte voor souplesse: het hek
is van de dam als geluidgrenzen
direct losjes worden gehanteerd.
Niet voor niets adviseerde de
Commi$sie Geluidhinder, dfe de
overtredingen van de nationale
luchthaven nauwkeurig regis
treert en analyseert, Jorritsma
vorige week nog om het plan af
te keuren. Vreemd genoeg heeft
Schiphol zelf ook weinig gedaan
om bij de minister in een goed
blaadje te komen: de luchtha
vendirectie heeft haar eigen kre
diet in een rap tempo verspeeld
door de ogen te sluiten voor de
dagende problemen. In plaats
van in te grijpen, schoof Schip
hol het probleem zo veel moge
lijk voor zich uit. Zo zijn de
vliegtuigmaatschappijen pas
laat ingeseind over een mogelijke
beperking van het luchtverkeer.
En pas deze week kondigde de
luchthavendirectie echte maat
regelen af.
Ondertussen probeert zij de
Zwarte Piet zoveel mogelijk door
te schuiven naar Jorritsma. Zo
zouden de geluidzones die de
overheid vaststelde, moeilijk
'technisch te handhaven' zijn.
„Hierdoor dreigt een 'Kafka-
achtige situatie' waardoor
Schiphol ook na draconische
maatregelen de geluidsgrenzen
zal blijven overschrijden," laat
de directie van de nationale
luchthaven weten.
Zij blijft erbij dat er meer vlieg
tuigen kunnen landen en stijgen
dan Jorritsma voor mogelijk
houdt. „We moeten dus opnieuw
gaan kijken hoe we tot een ziens
wijze komen die zowel voor het
ministerie als voor ons aan
vaardbaar is."
Deze voorstelling van zaken is
verwonderlijk. De geluidsgren
zen gelden dit jaar weliswaar
voor het eerst. Maar de afgelopen
twee jaar heeft Schiphol er mee
-'^proefgedraaid'. De luchthaven
heeft toen nimmer geklaagd over
'Kafka-achtige' situaties of
'weeffouten in het systeem'. Of,
zoals campagneleider Duyven-
j