Maatregelen treffen vooral vrachtvluchten Laks Schiphol verspeelt zijn krediet I JeïrelF ërw Eis van 15 jaar voor Dordtse roofmoord Stinkende erfenis naar vuilnisbelt Lutken wil problemen snel gaan aanpakken Nu ook in Overijssel varkenspest Analyse BINNENLAND KORT Dolfinarium overwint algenplaag Recordaantal noodpassen op Schiphol 'WAO-premies 7,6 en 0,3 procent' AOV/Unie 55+: 'Let op uw voeding' Bloemkool per stuk DESTEM BINNENLAND A3 gtrenger nachtvluchten-regime Schiphol heeft geen gevolgen voor passagiers Aanbieding geldt t/m aanstaande zaterdag. De werkelijkheid is zinsbegoochelend. Zo verstond ik gisteren dat er iemand 'Groningse vermoeidheidssyn droom' zei en ik dacht nog dat ze daar die onafhanke lijkheid wel heel snel beu waren, maar het bleek dus om het 'chronische vermoeidheidssyndroom' te gaan. Probleem bij die kwaal, ook wel ME genoemd, is dat een dokter vooralsnog niet kan constateren dat je eraan lijdt. Bestaan doet het volgens mij wel degelijk. Steeds meer mensen hebben er last van. Ik hou het erop dat het een onderbewust verzet is tegen het moeten meedraaien in een prestatiemaatschappij die haar eisen steeds hoger stelt en het verlossende ein de steeds verder naar achteren legt. De toenemende materiële vergoeding neemt niet het groeiende gevoel van onbehagen weg, laat staan dat die op basis van steeds meer vervuiling gebouwde welvaart nog een schone toekomst biedt. Onderhuids vreet dat de zin van leven weg. In een wereld waarin weelde fysiek en materieel be taald wordt met energieverspilling, is chronische ver moeidheid eigenlijk vanzelfsprekend. Als je je bronnen uitput, kun je nergens meer je accu opladen. En als de wereld er niet beter op wordt, waarom zou een nietige mens er dan wel tegen kunnen? Zolang een sa menleving niet tot inkeer komt, blijft het sukkelen met uitkeren. MERIJN Harderwijk - Het Dolfinarium in Harderwijk heeft de algenplaag in de nieuwste attractie de Lagune weten te overwinnen. Het echte zeewater in de anderhalf hectare grote biotoop is nu weer helder en biedt onderwater uitzicht op dolfijnen, zeehonden, zeeleeuwen en verschillende soorten vissen. Bij de opening van de nieuwe attrac tie in juni was het zeewater in het tot vijf meter diepe bassin door een algenplaag maar tot twee meter doorzichtig. Nu is dat vijf me ter. In het zeewater bleken microscopisch kleine algen te zitten die door de intensieve zon in mei en juni uitgroeiden tot een ware al genplaag, aldus het Dolfinarium. In de Lagune zit vijftien miljoen liter zeewater. Volgens het Dolfinarium is het 25 miljoen gulden kostende project uniek in de wereld. Het park claimt dat er nergens anders een gesloten ecosysteem bestaat voor dolfijnen en andere zeedieren. Amsterdam - De Koninklijke Marechaussee op Schiphol heeft dit jaar al ruim 11.000 noodpassen uitgeschreven, een recordaantal. Steeds meer mensen vergeten domweg hun paspoort of denken dat ze dat door 'Schengen' helemaal niet meer nodig hebben. Volgens een woordvoerder van de marechaussee melden zich de afgelopen tijd aan de betreffende balie op de luchthaven steeds drie, vier mensen tegelijk voor een nooddocument. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn er al ruim 9.000 verstrekt, tegen 7.000 in het eerste halfjaar van 1996. Het hele vorig jaar gingen er net geen 15.000 noodpassen over de balie, en nu heeft de marechaussee er al ruim 11.000 uitgeschreven. Amsterdam - De basispremie voor de nieuwe WAO, die elke werk gever vanaf volgend jaar moet betalen, zal 7,6 procent bedragen. De gedifferentieerde premie, afhankelijk van het aantal werkne mers dat per bedrijf uitstroomt in de WAO, zal gemiddeld uitko men op ongeveer 0,3 procent. Dit heeft het Landelijk Instituut So ciale Verzekeringen (LISV) berekend, nadat staatssecretaris De Grave onlangs de nieuwe spelregels rond de WAO-premies vastge steld heeft. De staatssecretaris kan overigens nog besluiten tot een ander percentage voor de basispremie, bijvoorbeeld uit overwegin gen van inkomenspolitiek. Maar voor de gedifferentieerde of indi viduele premies zal dat geen verschil maken. Dat is van belang voor ondernemingen, omdat ze voor 1 oktober moeten beslissen of ze de gedifferentieerde premies gewoon betalen, of dat ze zelf een be perkt riscio gaan dragen voor het uitbetalen van WAO. Over de laatste optie onderhandelen bedrijven nog met verzekeringsmaat schappijen. Den Haag - De ouderenpartij AOV/Unie 55+ roept 'iedereen' op om gezond te eten en erop toe te zien dat hun ouders voldoende eten en drinken als zij zijn opgenomen in een verpleeg- of verzorgingshuis. „Wij kunnen onze gezondheidszorg niet meer vertrouwen," stelde de partij gisteren in een verklaring over versterving. De ouderen willen niet 'geruisloos worden afgedankt en/of verstorven', schrijft AOV/Unie 55+. Wie goed eet en drinkt, blijft gezond en voorkomt dat hij afhankelijk wordt van de gezondheidszorg. Versterven is volgens de verklaring 'een nieuwe medische mode' om terminale patiënten te verdorsten en verhongeren. Er is alle reden voor justi tie om de gezondheidszorg en het ministerie van Sociale Zaken ter verantwoording te roepen. In Nederland kunnen 3 miljoen mensen niet gezond eten door geldgebrek, stellen de ouderenpartijen. Deze mensen plegen roofbouw op hun lichaam, waardoor in feite al een soort voorversterving plaatsheeft, vindt AOV/Unie 55+. (ADVERTENTIE) De 3 principes van Edah: Prettig winkelen. Compleet assortiment. Scherpe prijzen. USTUS 1997 A2 WOENSDAG 6 AUGUSTUS 1997 rittannië en Ierland' t zon met in de vroege lokaal mist. Eerst in en van Ierland en En- oms bewolkt en stevige n onweersbuien. Later oordwesten meer be en mogelijk wat regen tussen 20 en 25 graj chotland wat frisser, n Luxemburg: Vrij zon- s wolkenvelden. Toe- e kans op een regen- of bui. Middagtempera- sen 24 en 28 graden, en Midden-Frankrijk: oosten zonnig. In het steeds meer wolkenvel- kans op fikse regen- of sbuien. Donderdag zonnig en toenemende ns. Middagtempera- ssen 25 en 30 graden, rankrijk: Op beide da- "S op enkele stevige re- onweersbuien. Tussen n door ook geregeld zon. a rond 30 graden. 1: Flink zonnige perio- meest droog. In het n toenemende bewol- vooral donderdag kans bui. Middagtempera- het noorden tussen 20 aden, in het midden en maxima tussen 25 en 30 In het zuiden flinke e perioden. Ten noorden adrid toenemende kans ele regen- en onweers- Middagtemperatuur 0 graden. In Galicië'tem- ur 's middags ongeveer den. ische Eilanden: In het n wolkenvelden en kans bui; in het zuiden gere- on. Middagtemperatuur tussen 25 en 30 graden, ca en Ibiza: Flinke zon- erioden, maar op beide ook kans op een regen- eersbui. Middagtempe- rond 30 graden. Vrij zonnig, maar dag vooral in het noor- onderdag ook in het oos- ans op enkele regen- of rsbuien. Maxima van 30 graden in het noorden plaatselijk in het zuiden, enland en Kreta: Vrij g en droog. Donderdag in orden meer bewolking en kans op een bui. Maxima 30 en 35 graden. Op de che Zee stevige noordelij- nd. land: Flink wat zon, maar nkele stapelwolken. Voor- het zuiden later kans op nkele regen- of onweers- Middagtemperaturen van aden in het noorden en en tot circa 29 in het zui- erland: Flinke zonnige den en warm. Tempera 's middags ongeveer 28 n. Eerst aan de zuidflank op een onweersbui, don- ag ook elders, enrijk: Flinke zonnige pe rn, maar komende dagen mende kans op regen- of ersbuien. Middagtempe- r tussen 22 en 27 graden. 'suiep uBA 6ru 'japnoips 'uozuoH CAf7- ///j /M?£WS AoeiMM ,,/j'££J/J ££M Vl/fKTJE 'JM D/<SAti£rJ£ ?"V£AAZT AAM AD/?/AAM. MINISTER Jorritsma heeft iets met vliegen. Als een leeuw vocht ze twee jaar gele den in de Tweede Kamer om Schiphol een nieuwe, vijfde landingsbaan te geven. En als het aan haar ligt, neemt dit kabinet zo spoedig mogelijk een besluit over een tweede na tionale luchthaven. Want Schip hol moet een mainport worden, is haar stellige overtuiging. Toch was het uitgerekend Jor ritsma die de Schiphol-directie deze week publiekelijk hard op de vingers tikte. De luchthaven moet binnen vier weken een eind maken aan de overschrijding van de geluidsgrenzen. Zo niet, dreigde de minister, dan zal zij de luchthaven geheel of gedeel telijk sluiten. „Een zwaar middel dat ik absoluut liever niet han teer. Maar je kunt ertoe gedwon gen worden," aldus de minister van Verkeer en Waterstaat. En juist dat laatste lijkt te ge- dak het zegt: „Schiphol heeft toen nooit een procedure aange spannen." Schiphol heeft nu vier weken de tijd om orde op zaken te stellen. De luchthaven vindt dat te kort en zegt zelf geen mogelijkheden te zien voor verdergaande maat regelen. Jorritsma en de milieu beweging geloven dat niet. De minister denkt dat verdere maat regelen de mainportgedachte niet hoeven te schaden. Om Schiphol een handje te helpen, deed ze deze week enkele sugges ties, zoals het verhogen van ta rieven en het niet meer werven van nieuwe klanten. Als de luchthaven daar niets mee doet, zal Jorritsma snijden in de capaciteit. Gezien de grote eco nomische belangen die op het spel staan, ligt sluiting van Schiphol niet voor de hand. Maar de minister kan wel het mes zetten in het aantal toestel len en het gebruik van enkele ba nen. Rijswijk (anp) - De varkens pest heeft zich uitgebreid naar de provincie Overijssel. De ge vreesde ziekte werd gisteren geconstateerd op een bedrijf met 575 vleesvarkens in de ge meente Dalfsen. Kt heeft het ministerie van landbouw gisteren bekendge maakt. Sinds gisteravond 20.00 ®r geldt een totaal verbod voor tiet vervoer van vee in een gebied van 20 kilometer rondom het ge- koffen bedrijf. In die cirkel ligt °ok Zwolle, de vestigingsplaats van een van de grootste veemark ten van het land. Overijssel is de derde provincie waar de ziekte is geconstateerd. |ie varkenspest brak begin fe- "riiari uit in Venhorst in het toosten van Noord-Brabant en verspreidde zich daar razend snel. Ook gisteravond maakte het ministerie nog twee nieuwe ge vallen van varkenspest in dat ge- Wed bekend: in Deurne (365 var ens) en in Boekei (1550 dieren), tater kwam de ziekte ook voor in west-Brabant, maar dat bleek te Saan om geïsoleerde gevallen. *™f juli werd de varkensziekte geconstateerd op twee bedrijven jnhet Gelderse Toldijk. Ook daar ™am een vervoersverbod in een gebied met een straal van 20 kilo meter rond de bedrijven. Verder Werden uit voorzorg nog 49 be drijven geruimd, maar de ziekte Werd niet meer aangetroffen, rist deze week maakte het mi nisterie een lichte versoepeling van het vervoersverbod in dat ge- hed bekend. varkenshouderij in de ge meente Dalfsen, gelegen in het gebied tussen de buurtschappen Jj"tinen en Hoonhorst, is het e bedrijf dat door de ziekte is getroffen. boe het virus is terechtgekomen P het betreffende bedrijf is nog et bekend. Het ministerie is on middellijk met een onderzoek aarnaar begonnen. Ook onder- °ekt het met welke andere be- "jven de getroffen varkenshou- ®1 contact heeft gehad. In artsen en omgeving zijn enkele ve^ varttenshedrijven ge- Van onze rechtbankverslaggever Breda - Het verhaal is volgens verdachte Y. simpel. Hij had schulden en gezinsproblemen. Zo was hij een makkelijke prooi voor de 24-jarige M.D. die hem mee wilde krijgen in zijn snode plannen de Rotterdamse seksclub-eigenaar Ruud Frietman voor 45.000 gulden op te lichten. Frietman zou de ontmoeting met de mannen uiteindelijk met de dood bekopen. De verdachten O.Y. (25), M.B. (26) en M.D. wor den verantwoordelijk gehouden voor de dood van de Rotterdam mer. Officier van justitie mr. R. de Graaf eiste voor moord vijf tien jaar gevangenisstraf tegen de Dordtenaren. De drie verdachten wijzen met de vingers naar elkaar zodra de wurging van de 55-jari- ge Frietman ter sprake komt. Het slachtoffer is in de kelder van D.'s woning met een elektrici- teitssnoer om het leven gebracht. Hij was door het drietal gelokt met het aanbod dat hij een partij cocaïne kon kopen, maar in wer kelijkheid ging het om een zak cementpoeder en waren de ver dachten van plan Frietman des noods onder bedreiging van ge weld een halve ton lichter te ma ken. De lezingen over de gebeur tenissen lopen mijlenver uiteen. In het Turks zou D. hebben geop perd dat het beter was als ze Frietman zouden vermoorden, omdat de man inmiddels veel te veel wist over de Dordtenaren en over D. in het bijzonder. Boven dien bleek dat Frietman de 45.000 gulden helemaal niet bij zich had. Y. en B. zeggen dat D. de Rotterdammer heeft gewurgd, maar deze beweert op zijn beurt onschuldig te zijn en slechts te hebben toegekeken hoe zijn ma ten samen het slachtoffer om het leven brachten. En Y. en B. be schuldigen elkaar er weer van D. bij de wurging een handje te heb ben geholpen. Nadat Frietman was overleden, stopten de man nen zijn stoffelijk overschot in een betonnen bak. Later hebben ze het lijk daaruit gehaald, in een vloerkleed gerold en gedumpt in een greppel tussen Rucphen en Roosendaal. Uitspraken op 18 augustus. jan onze verslaggever Schiphol - De beperking van nachtvluchten op Schiphol zal de vakantiecharters niet in gevaar brengen. Volgens de directie van de luchthaven treffen de aangekondigde maatregelen voor al de vrachtsector en hebben die 'geen gevolgen' voor passa- „s volgende week zet Schiphol de luchtvaartmaatschappijen die met lawaaiige vliegtuigen 's nachts af en aan vliegen, de pin op de neus. Internationale lucht- vaartregels verhinderen een snellere invoering van een streng nachtvluchten-regime. Schiphol idigde maandag aan met in- 6„„gvan gisteravond al het aan talnachtvluchten tussen 23 en 6 uur te beperken. 0 Al, wat luchtvracht betreft op Schiphol maatschappij nummer drie, heeft gedreigd de Amster damse luchthaven te verlaten en ten andere 'hub' te zoeken als de strenge beperking van nacht vluchten doorgaat. Schiphol is voor de Israëlische maatschappij de Europese thuisbasis. De luchthaven verzekert ge schrokken vakantiereizigers dat er geen sprake van is dat hun ge plande nachtelijke chartervlucht in gevaar komt. Alle geplande in de vliegschema's opgenomen, vluchten gaan gewoon door. Al leen voor extra vluchten, bij voorbeeld bij een massale 'last- minute'-boeking, wordt geen ruimte meer gemaakt. Het aantal vliegtuigen dat vanaf komende maandag getroffen zal worden door een nachtelijk startverbod op Schiphol is ge ring. Het betreft 'wide-bodies' van de oudere types DC-10, Boeing 747-100, -200, -300 en SP. Per nacht starten nu twee tot drie van die herriemakers. Maar omdat het om nachtvluchten èn lawaaiige vliegtuigtypes gaat, weegt zo'n vlucht qua geluid tientallen malen zwaarder dan overdag. Waar de luidruchtige vliegtuigen een betrekkelijk ge ring deel van het aantal nacht vluchten uitvoeren, 'eten' zij wel de helft van de geluidsruimte van Schiphol op. Pas morgen zijn de aangekon digde start- en landingsverbo den internationaal bekend. De brief aan de luchtvaartmaat schappijen is gisteren verstuurd. Schiphol dringt er bij de maat schappijen wel sterk op aan de nachtvlucht-maatregelen als het kan direct door te voeren. Het is voor het eerst dat een vliegveld deels sluit om milieu redenen, en niet omdat de banen vol bezet zijn. Een Boeing van de KLM landde gisteren in de vroege ochtend op de Kaagbaan van Schiphol. Met de dood van Cor van der Hoeven (77) begint de grote schoonmaak van haar huis in Kaatsheu vel. Die verdwijnt met grote happen van een graafmachine tegelijk in containers. Het stinkt een uur in de wind als medewerkers van loonbedrijf Bert van Wijlen uit Sprang Capelle de eerste kubieke me ters afval verwijderen, terwijl ratten maken dat ze weg komen. Cor van der Hoeven en haar een paar jaar geleden overleden zus Marie waren bij iedereen in Kaatsheuvel bekend als de vrouwen met een ongekende verzamelwoede. foto frank trommelen Door Stephan Jongerius Tilburg - De toestand van de Iraanse vluchteling Amir Amiry verslechtert snel nadat hij zaterdag in Justitieel Complex Willem II in Tilburg in dorststaking is gegaan. Amiry, die al 55 dagen in hon gerstaking is, is maandag over gebracht naar het penitentiair ziekenhuis in Scheveningen. Amiry's advocaat mr. J. van Zundert heeft gisteren, na een bezoek aan zijn cliënt, een hu manitair beroep gedaan op de Immigratie- en Naturalisatie dienst. „Als Justitie niks doet, gaat mijn cliënt gewoon dood." Amiry heeft verklaard geen kunstmati ge toediening van voedsel en vocht te willen. Volgens Justitie wordt dat ge woonlijk gerespecteerd. „Maar we vertellen iemand wel voort durend wat hij z'n lichaam aan doet en als een psychiater ie mand wilsonbekwaam acht, kunnen we wél ingrijpen." De uitgeprocedeerde vluchteling protesteert tegen dreigende uit zetting naar Iran, maar ook te gen z'n opsluiting in Tilburg. Hij kwam in '94 naar Nederland, na dat hij in Iran eenmalig vanwege zijn kritische houding was opge pakt. Sinds zeven maanden zit Amiry in Tilburg. Hij werd in vreemde lingenbewaring geplaatst nadat hij getuige was van de zelfmoord van een landgenoot en als reactie daarop een ruitje insloeg in het asielzoekerscentrum in Huizen. Hongerstakingen door Iraniërs zijn aan de orde van de dag sinds Buitenlandse Zaken uitzetting naar Iran in principe mogelijk acht. Amiry heeft er al twee ach ter de rug. Formeel houdt Justi tie ook nu vol dat het daarvoor niet zwicht. Maar volgens Van Zundert is in enkele gevallen an ders uitgewezen en kregen actie voerders uiteindelijk alsnog een A-status. De Europese vluchtelingenorga nisatie Prime stelt dat Justitie de grenzen met hongerstakers steeds verder oprekt. A. Pouri: „Er komt pas een gesprek als de situatie levensbedreigend wordt en blijvende psychische en licha melijke schade zeker is. Onver antwoord!" Volgens de Justitie- woordvoerder is Amiry zelf ech ter de enige die een oplossing in handen heeft. Rotterdam (anp) - Hij heeft zichzelf ruim de tijd gegeven om zich te oriënteren bij zijn nieuwe korps. Maar hij zal tegelijker tijd de problemen die hij tegenkomt onmiddellijk oppakken. Met die boodschap presenteerde de nieuwe korpschef van het re giopolitiekorps Rotterdam-Rijn mond, B. Lutken, zich gistermid- Lutken werd op 2 augustus bij Koninklijk Besluit benoemd tot waarnemend korpschef bij het Rotterdamse korps tot 1 oktober. Op die dag wordt hij officieel de baas, want met ingang van die dag wordt de ex-generaal J. Brinkman ontslagen. Lutken is tot 1 oktober nog officieel korps chef in Tilburg, maar zal feitelijk in Rotterdam aan het werk zijn. Brinkman moest het veld ruimen nadat hij in aanvaring was geko men met het regionaal college, de burgemeesters in de regio waarin het politiekorps opereert. Brink man toonde volgens hen te weinig tot geen begrip voor de gezags verhoudingen. Lutken denkt daar geen proble men mee te hebben. „Ik wil in goed overleg afspraken maken, en dan de ruimte krijgen die uit te voeren. Je moet over en weer de relatie respecteren. Ik denk dat dat hier geen probleem is." Een duidelijk 'nee' komt als ant woord op de vraag of hij de op dracht mee heeft gekregen de OR en de bonden een kopje kleiner te maken. Brinkman zei die op- Korpschef Lutken foto anp dracht wel te hebben gehad. De bonden toonden zich in een eer der stadium al zeer in hun nopjes met de benoeming van Lutken. Die zei gisteren overigens 'niets abnormaals of onbestuurbaars' in het korps tegen te zijn geko men. De nieuwe korpschef had er duidelijk zin in. „Een mooi en dy namisch korps in een dynamische omgeving." Maar niet mooi ge noeg om er te komen wonen, want wat dat betreft kiest Lut ken voor het Brabantse. Hij ziet geen problemen met een snelle komst naar de Rijnmond mocht dat nodig zijn. „Wij hebben ook hele moderne communicatiemid delen." Door Jeroen den Blijker en Jean Dohmen beuren. De Luchtvaartwet schrijft voor dat Jorritsma het gebruiksplan van Schiphol moet vaststellen. Doet de minister dat niet, dan kunnen de milieuorga nisaties haar daar via de rechter toe dwingen. Het gebruiksplan moet aangeven hoe het lawaai van het vliegverkeer past binnen de eerder vastgestelde geluidzo nes. Juist aan deze eis voldoet het ge- briiiksplan van Schiphol niet. De feiten zijn overduidelijk: de luchthaven heeft dit jaar al ruim 22 keer de geluidszones over schreden. „Ook andere bedrijfs takken moeten zich aan strenge milieugrenzen houden," zegt Duyvendak, 'campagneleider' van Milieudefensie die gemoti veerd is om Schiphol tot het ui terste dwars te zitten. Jorritsma kon de feiten niet loochenen. En met de hete adem van de milieu beweging in haar nek restte haar weinig anders dan Schiphol het gebruiksplan retourneren. Duyvendak onderstreept verder dat dit jaar voor het eerst nieuwe milieugrenzen gelden voor Schiphol. Juist dat feit beperkt de ruimte voor souplesse: het hek is van de dam als geluidgrenzen direct losjes worden gehanteerd. Niet voor niets adviseerde de Commi$sie Geluidhinder, dfe de overtredingen van de nationale luchthaven nauwkeurig regis treert en analyseert, Jorritsma vorige week nog om het plan af te keuren. Vreemd genoeg heeft Schiphol zelf ook weinig gedaan om bij de minister in een goed blaadje te komen: de luchtha vendirectie heeft haar eigen kre diet in een rap tempo verspeeld door de ogen te sluiten voor de dagende problemen. In plaats van in te grijpen, schoof Schip hol het probleem zo veel moge lijk voor zich uit. Zo zijn de vliegtuigmaatschappijen pas laat ingeseind over een mogelijke beperking van het luchtverkeer. En pas deze week kondigde de luchthavendirectie echte maat regelen af. Ondertussen probeert zij de Zwarte Piet zoveel mogelijk door te schuiven naar Jorritsma. Zo zouden de geluidzones die de overheid vaststelde, moeilijk 'technisch te handhaven' zijn. „Hierdoor dreigt een 'Kafka- achtige situatie' waardoor Schiphol ook na draconische maatregelen de geluidsgrenzen zal blijven overschrijden," laat de directie van de nationale luchthaven weten. Zij blijft erbij dat er meer vlieg tuigen kunnen landen en stijgen dan Jorritsma voor mogelijk houdt. „We moeten dus opnieuw gaan kijken hoe we tot een ziens wijze komen die zowel voor het ministerie als voor ons aan vaardbaar is." Deze voorstelling van zaken is verwonderlijk. De geluidsgren zen gelden dit jaar weliswaar voor het eerst. Maar de afgelopen twee jaar heeft Schiphol er mee -'^proefgedraaid'. De luchthaven heeft toen nimmer geklaagd over 'Kafka-achtige' situaties of 'weeffouten in het systeem'. Of, zoals campagneleider Duyven- j

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 3