Kwartaalwinst Unilever slaat alles
omie
Taxibranche in de slag met NS-dochter over treintaxi
Bouw noemt op de
valreep Alitalia
als partner KLM
Vernieuwing contract
Endemol en RTL
Duitsland gaat door
Topman ECI: 'We gaan het boek vertroetelen
Aandelen worden vier op één gesplitst
PËSTEM
ECONOMIE
ECONOMIE KORT
Broere bestelt nieuwe binnenvaarttankers
Grote belangstelling aandelen Ispat
Goederenbedrijf NS rijdt in België
EU verlaagt exportsteun landbouw
Werkgelegenheid VS stijgt fors
USTUS 1997 AS
sen die geld verdienden
genen die een goudmijn
erton, wiens vader met de
de Yukon kwam. „Zij
n die een goudmijn had
atkomers keerden snel
g zonder ooit de goudvel-
gezien, maar sommigen
erken of een bedrijfje op
Firth uit Whitehorse, de
Yukon, zegt dat zijn
en hij geen goud kon vin-
on een verzekeringskan-
nd. „Hij was geletterd en
ers konden niet lezen of
gt Firth. „Zijn kennis
eer op dan het graven in
ing als hij was gekomen
koorts weer op. De aan-
publiek verplaatste zich
s-Amerikaanse oorlog en
werd vergeten. Sommige
oorts-steden gingen ten-
Dyea, maar Skagway en
n bestaan en zijn nu veel-
istenoorden. Er wordt nog
uit de Klondike gehaald,
concessies nog eens met
hines te bewerken,
p de Klondike vertrokken
nele goudzoekers naar
laatsen bij Fairbanks en
ka. Maar zelfs de mensen
n cent naar huis teruggin-
zich volgens Berton ver
ervaring,
dagboeken leest blijken
mensen die deelnamen te-
zegt Clay Alderson, direc-
ondike Gold Rush Natio-
1 Park.
zeiden 'we zijn niet rijk
aar ik ben blij dat we ge
er deel van hebben uitge-
urlington sfe
an.pacific
hevron
hiquita
hrysler
iticorp
ons.edison
igitequipm.
upont nemours
ocdata
ow chemical
astman kodak
xxon corp
ord motor
ortune brands
en. electric
en. motors
hewlett-pack.
int. bus.mach.
itt industries
kim airlines
k pn
mcdonnell
merck co.
mobil oil
oce vd grinten
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
shell tr.
texaco inc.
travelers
unilever nv
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
64.25
40.88
35.44
70.19
61.88
64.56
70.06
105.75
28.31
35.75
40.88
76.50
103.94
76.50
126.75
35.25
81.81
55.94
63.31
44,62
116.06
71.94
218.00
84.56
24.06
25.25
28.31
62.31
43.19
115.00
70.94
224.94
83.94
24.38
25,31
27.88
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
c ex claim
d ex dividend
e gedaan /bieden
f gedaan /laten
g bieden en ex dividend
b laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1997
1343
1,70
1,30
a
899
0,90
b
0,60
1584
6,50
a
5,70
a
3010
3,90
a
3,50
1042
2,40
2,00
1931
1,40
1,20
7379
890
5,60
3,90
4,80
3,10
2296
7,00
6,20
1123
25,40
a
25,00
a
1513
21.20
a
20,80
1194
18,20
17,80
2944
12,70
12,40
4841
6,20
b
6,20
b
2085
7,00
b
7,10
1750
24,00
20,00
4374
15,00
12,00
a
1288
8,50
6,10
b
1073
1,00
0,60
a
3224
2,00
a
1,40
b
1319
5,00
4,50
2891
8,50
b
9,00
b
1110
11,00
12,00
1941
17,50
20,50
a
3013
31,00
30,80
4554
1891
4,70
4,00
4,60
3,70
1425
3,10
3,00
2124
12,50
12,00
a
1057
18,00
17,00
a
1046
2,60
3,00
1242
72,50
90,50
1763
22,40
35,50
955
22,00
2957
10,00
14,50
b
895
4,90
4,20
a
4913
4,90
4,40
1183
22,60
21,60
1205
13,30
12,60
965
2,50
2,10
1544
5,80
4,50
3285
2,90
2,30
a
1297
13,50
a
11,60
2595
6,20
5,50
a
1183
19,50
a
18,30
3167
1,20
1,60
1063
19,00
25,70
1118
41,00
b
51,00
b
1314
27,00
b
36,00
1005
28,50
a
22,00
«onze verslaggever
Utrecht - De belangenorgam-
saiie KNV Taxi is fel gekant
wen het voornemen van de
j;S-dochter Transvision om
fJ„af 1 oktober ook treintaxi-
tjes te verkopen aan niet-
tteinreizigers.
0j organisatie vreest dat tal van
reguliere taxibedrijven een fi
nanciële klap krijgen door het
besluit.
De treintaxi is een goedkope taxi
voor meer personen van en naar
het station. Tot nu toe moeten
reizigers hun treinkaartje aan de
lokettist laten zien als ze een
taxibiljet willen kopen. Trein
taxi-exploitant Transvision wil
dat mensen taxikaartjes ook bij
de NS-kaartautomaat kunnen
kopen. Omdat het dan niet langer
mogelijk is te controleren of de
taxireiziger ook NS-klant is,
heeft Transvision besloten de
treintaxi ook voor niet-treinrei-
zigers open te stellen.
Transvision is een dochter van
NS Reizigers en wordt gespon
sord door de spoorwegen. De
treintaxi ontvangt al enkele jaren
geen subsidie meer van het mi
nisterie van Verkeer en Water
staat, zoals begin jaren negentig
wel het geval was. Op 1 oktober
gaat de prijs van een treintaxi
kaartje omhoog van zes naar ze
ven gulden per rit. Transvision
vermoedt dat ook in de nieuwe si
tuatie de treintaxi voornamelijk
gebruikt zal worden door trein
reizigers, omdat de taxi's alleen
vanaf het station rijden.
„Maar als je de koppeling van de
taxi en een treinkaartje los laat,
hoef je het geen treintaxi meer te
noemen," vindt woordvoerder J.
van Schaik van KNV Taxi. „Als
de treintaxi overal door de stad
kan gaan crossen voor zeven gul
den, gaat dat de andere taxibe
drijven flink schelen in de in
komsten."
Ook de kleinere organisatie Taxi-
belangen Nederland, die zich van
meet af aan tegen het fenomeen
treintaxi heeft verzet, is van plan
bezwaar aan te tekenen tegen de
plannen van Transvision. Maar
voorzitter R. Thiele wijst er op
dat er sowieso al veel mensen in
een treintaxi stapten zonder een
treinkaartje te hebben: „Veel stu
denten verkochten die kaartjes
ook gewoon in de kroeg."
[tor onze redactie economie
Botterdam - Bij een nau
welijks gegroeide omzet
van ruim 23 miljard gulden
Beeft voedingsmiddelen-,
I- en parfumconcern
Unilever de nettowinst in
Bet tweede kwartaal opge
dreven tot 1,367 miljard
gulden. Dat is 45 procent
meer dan in de tweede pe
riode van 1996.
Bestuursvoorzitter Morris Ta-
baksblat verwacht voor de rest
het jaar een matiging van de
winstgroei en houdt het op 'een
tevredigende toename' van de
jaarwinst.
Over de eerste helft van 1997
heeft Unilever 2,2 miljard gul
den verdiend. Dat is een kwart
meer dan in de eerste helft van
1996.
De omzet groeide ten opzichte
van die periode met drie procent
tot 44 miljard gulden. Vooral de
activiteiten in Europa leverden
neer winst op.
De recordwinst in het tweede
kwartaal kon nog met 6,3 mil
jard gulden worden opgehoogd
door de boekwinst op de verkoop
van een groep chemiebedrijven
aan het Britse concern ICI. Dat
heeft daarvoor op 8 juli ruim
14,6 miljard gulden overge
maakt. Na het wegstrepen van
schulden levert dat een netto-
kaspositie op van ongeveer ne
gen miljard gulden. Het eigen
vermogen is mede daardoor met
elf miljard toegenomen tot 26,5
miljard gulden.
De resultaten in guldens zijn
gunstig beïnvloed door hogere
omrekeningskoersen voor pond
en dollar. Het effect daarvan
meegeteld, noteerde Unilever
(inclusief de opbrengst van de
chemiebedrijven) over het twee
de kwartaal een nettowinst van
8,3 miljard gulden.
De brutowinstmarge nam in het
tweede kwartaal 2,3 punt toe tot
10 procent. Europa vertoonde
daarbij de grootste verbetering
(van 9,5 tot 12 procent), hoewel
Unilever gisteren sprak van een
moeilijk blijvende situatie in en-
Unilever boekte de recordwinst onder meer met de verkoop van Axe-deodorant.
kele belangrijke West-Europese
landen. Maar de onderneming
plukt hier de vruchten van de re
organisaties en de verbetering
van het productenpakket in de
afgelopen jaren. Ook de magere
ijsverkopen in de tegenvallende
maand juni deden daar niets aan
af.
In Latijns-Amerika had de
winstmarge volgens het concern
te lijden van 'aanzienlijke hoge
re' investeringen in nieuwe pro
ducten. In Noord-Amerika liep
de omzet iets terug, maar Unile
ver is over de gang van zaken
daar toch tevreden omdat tege
lijkertijd de winst toenam, met
een brutomarge van 5,7 naar 6,8
procent.
De ontwikkelingen op de valuta
markten pakken gunstig uit voor
de in guldens opgestelde Unile-
ver-cijfers. In die munt uitge
drukt, steeg de kwartaalwinst
met 57 procent. In Britse ponden
nam dat resultaat met 30 pro
cent toe en in dollars met 39 pro
cent. Over het hele jaar genomen
kan dat valuta-effect 'aanmer
kelijke' invloed hebben op de re
kening in guldens, aldus het con-
cernbestuur.
De overigens wat afwachtende
effectenbeurs beloonde Unilever
met een flinke koersstijging. De
uitkomst van het tweede kwar
taal was hoger dan de meeste
prognoses.
Bovendien kondigde Unilever
een splitsing van het aandeel aan
van een op vier. Een kleinere
coupure wordt in het algemeen
gunstig gevonden voor de koers-
vorming.
Hilversum (anp) - De vernieuwing van het contract tussen
televisieproducent Endemol en de Duitse commerciële zen
der RTL is op een oor na gevild. Endemol verwacht bin
nenkort hierover met een bericht naar buiten te komen, zo
zei een woordvoerder gisteren.
Het huidige contract tussen
Endemol en RTL loopt eind dit
jaar af. In april begonnen bei
de partijen met de onderhan
delingen over een verlenging
van de afspraken. Al snel
Week dat de Duitsers minder
wilden afnemen dan in het vo
rige contract (driehonderd
miljoen gulden in drie jaar).
De woordvoerder van Ende
mol sprak destijds van pittig
verloop van de gesprekken.
Hoe het nieuwe contract voor
Endemol uitpakt, wilde de
woordvoerder nu niet zeggen.
Hij bevestigde slechts dat de
onderneming doorgaat met
naar activiteiten voor RTL in
Duitsland. Endemol heeft
daar de afgelopen jaren veel
succes, bijvoorbeeld met de tv-
shows van Linda de Mol en
Rudi Carell.
'n Nederland sloot Endemol
vorig jaar een omvangrijk pro
ductiecontract met de Holland
Media Groep (HMG), waartoe
de commerciële zenders RTL4,
RTL5 en Veronica behoren.
Deze overeenkomst, die naar
schatting een jaaromzet van
150 miljoen gulden garan
deert, loopt nog tot 31 decem
ber 2005. Slechts onder zeer
uitzonderlijke omstandighe
den, zoals het vertrek van Joop
van den Ende en John de Mol
bij het bedrijf, kan dit con
tract worden ontbonden.
Concurrerende producenten
overwegen een klacht bij de
Europese Commissie in te die
nen, omdat zij vinden dat de
transactie tussen HMG en En
demol op gespannen voet staat
met de mededingingsregels.
Zij zien zelf het aantal op
drachten scherp teruglopen en
willen dat HMG en Endemol
een deel van de koek aan hen
gunt. Overigens ligt de over
eenkomst al maanden in Brus
sel, voor toetsing op mededin
gingsaspecten.
Endemol maakte gisteren ook
bekend de activiteiten van Jo
hn de Mol/Wentink Evene
menten en Joop van den Ende
Evenementen te bundelen tot
Endemol Events. Het nieuwe
in Laren gevestigde bedrijf
krijgt 65 medewerkers en
wordt met een jaaromzet van
50 miljoen gulden een van de
grootste evenementenbureaus
in Nederland.
Door de bundeling verwacht
het amusementsbedrijf de
doelmatigheid van zijn evene
mentendivisie te vergroten.
Endemol Events gaat zich ook
toeleggen op het ontwikkelen
en realiseren van dinnershows
in het buitenland, entertain
ment in attractieparken en en-
tertainmentconcepten voor
winkelcentra.
HET VIA clubs leveren van
boeken, platen, cd's, cd-rom's
en videofilms is de hoofdacti
viteit van ECI in Vianen. De
distributie gebeurt per post -
35.000 pakjes per dag - en in
23 eigen winkels. Langzaam
maar zeker raakte het boek op
zijn retour. Maar ECI slaat
moderne wegen in om die
trend te keren.
Door Albert Eikenaar
Vianen - André Bongaards zegt
het als pasbenoemde eerste man
van ECI. Een verklaring vol over
tuiging, inclusief een duidelijke
prognose: „Het gewone boek heeft
zijn langste tijd echt niet gehad.
Misschien geldt zo'n voorspelling
voor informatieve uitgaven. Zij le
nen zich inderdaad voor weergave
via moderne media, zoals Internet
of cd-rom. Van de aangrijpende
liefdesromans, de spannende
thriller, de detective met de inge
wikkelde plot of de fantastische
science-fiction-story wil de con
sument toch in een rustig hoekje
thuis, op het strand of in de trein-
coupé genieten. Die genres zullen
in groten getale gedrukt blijven
worden. Het einde daarvan ligt
nog niet in het verschiet."
Bongaards heeft dagelijks de vin
ger aan de pols bij de ontwikke
ling van de markt. In 1994 be
droeg deze een orde van grootte
van 30 miljoen stuks en in 1996 34
miljoen exemplaren. Een plus van
meer dan twaalf procent. In geld
uitgedrukt zag de toename er even
florissant uit - van een omzet van
730 naar 816 miljoen gulden. „On
ze organisatie pakt daar krap een
vijfde deel, pakweg 170 miljoen
van."
Daarmee is ECI nog steeds een
reus en nummer één bij de ver
koop én distributie van algemene
boeken, al zat het de laatste jaren
wat tegen om de expansie van de
bedrijfstak bij te benen. Enerzijds
ging de aandacht sterk uit naar de
ECI slaat moderne wegen in.
marketing van nieuwe producten
als cd-rom, video's en cd's, bij ECI
goed voor 150 miljoen, aan de an
dere kant sprongen de kosten van
de verkoop in korte tijd zó sterk
omhoog dat er op bezuinigd dien
de te worden om niet in de rode
cijfers te geraken. „De verhouding
tussen resultaat en rendement
klopte niet langer."
Het bevriezen van het budget voor
de werving had als gevolg dat er
tijdelijk minder leden tot de vier
door ECI gedirigeerde clubs toe
traden. „We moesten ons bezin
nen op een andere commerciële
aanpak, de koers bijstellen, oude
ingesleten werkwijzen verande
ren. Deze periode van heroriënta
tie ligt intussen achter ons. Ze
hielp. We gaan weer vooruit."
André Bongaards - verantwoor
delijk voor 980 man/vrouw perso
neel - voerde de nodige interne
turn-around zonder aarzelen uit.
Zijn voorganger verdween. „We
mikken na deze reorganisatie in
eerste instantie strategisch hele
maal op het oude vertrouwde
boek als onze kern-business. Daar
zit onze traditionele expertise, on
ze kracht. Ter bevordering van de
afzet slaan we wél geheel nieuwe
wegen in."
Die keuze wil overigens niet zeg
gen dat de bestaande direct mail,
telefonische verkoop of persoon
lijke acquisitie - huis-aan-huis
FOTO ERIK VAN 'T HULLENAAR
aanbellen - tot de verleden tijd be
horen of worden afgeschaft.
„Geen denken aan, die werkwij
zen intensiveren wij zelfs. We ver
beteren de service, accentueren de
sterke punten. En we breiden de
mogelijkheden uit om de leden
minder reden tot opzegging te ge
ven, dus langer te binden. Dat
zorgt voor de eerste winst."
Een moderne manier om met inzet
van relatief weinig geld de omzet
te stimuleren, ziet Bongaards in
het gebruikmaken van andermans
distributietrajecten. „We deden
een kleinschalige veldonderzoek
in de Bruna-keten, door haar out
lets te benutten voor een aanvul
ling op onze beproefde formules.
Het experiment, in zes Gooise fili
alen, slaagde."
De behoefte en belangstelling bij
Bruna-bezoekers voor ECI-arti-
kelen bleken groot te zijn. Twintig
procent van de ondervraagden
reageerde positief. De conclusie
luidde: doen. ECI introduceert nu
in november een speciale Bruna-
club met een aparte catalogus en
een eigen assortiment, aangepast
aan de Bruna-sfeer. Inschrijven
kun je je straks bij driehonderd
Bruna-zaken.
„Wij leveren vervolgens de boe
ken, cd's en video's per post of via
Bruna af. Daarmee creëren we een
extra klantenkring, hopen we."
Voor Bruna ligt het profijt in de
Dordrecht - De rederij Broere laat twee nieuwe chemicaliëntan-
kers voor de binnenvaart bouwen door de Scheepswerf en Machi
nefabriek De Biesbosch-Dordrecht. Het gaat om dubbelwandige
tankers van het meest geavanceerde soort met een draagvermogen
van 3500 ton. Broere, een onderdeel van het Pakhoed-concern, wil
niet aangeven welk bedrag met deze investering is gemoeid. De
nieuwe schepen zuilen in het vierde kwartaal van 1998 en het eer
ste kwartaal van 1999 worden opgeleverd. De nieuwe aanschaf
past in het beleid om de enkelwandige vloot gaandeweg te vervan
gen door dubbelwandige schepen. Na oplevering van van de nieu
we schepen zal de vloot aan binnenvaarttankers bij Broere bestaan
uit 28 schepen.
Londen - De gang van het staalconcern Ispat naar de effectenbeur
zen van Amsterdam en New York lijkt een groot succes te worden.
De inschrijving is overtekend, zodat het ernaar uitziet dat het be
drijf van de Indiase ondernemer Lakshmi Mittal ruim één miljard
gulden uit de kapitaalmarkt weet te halen.Woordvoerster Annanya
Sarin van Ispat bevestigde gisteren de enorme belangstelling voor
het staalaandeel, dat volgende week donderdag zijn eerste notering
krijgt. Omdat de procedure nog loopt, kan ze niet zeggen hoeveel
keer de inschrijving is overtekend. De prijs van het aandeel Ispat
wordt woensdag definitief vastgesteld. Het bankensyndicaat dat
het bedrijf naar de beurzen brengt, heeft een bandbreedte van 22
tot 26 dollar vastgesteld.
Utrecht - Goederentreinen van NS Cargo rijden vanaf september
door naar Antwerpen zonder van locomotief of machinist te wisse
len. Op die manier hoopt NS Cargo de locomotieven veel efficiën
ter te kunnen inzetten. Er is geen sprake van concurrentie met de
Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, zo laten woordvoerders
van NS en NMBS weten, maar van een samenwerkingsverband.
Belgische treinen en machinisten mogen binnenkort ook naar het
rangeerterrein bij de Rotterdamse haven rijden. Op het relatief
korte ritje van de Rotterdamse naar de Antwerpse haven moet mo
menteel minstens één keer van locomotief worden gewisseld, in
Roosendaal. Dat kost niet alleen veel tijd, maar belemmert vooral
een efficiënte inzet van het materieel.
Brussel/Den Haag - De Europese Commissie heeft de steun voor
export van landbouwproducten buiten de EU met 5 procent ver
laagd. Reden hiervoor is volgens de woordvoerder van Europees
landbouwcommissaris Fischler de sterke stijging van de dollar.
Exportprijzen van bijvoorbeeld Europees vlees of graan worden op
de wereldmarkt uitgedrukt in dollars. Boeren uit EU-lidstaten
krijgen het prijsverschil tussen kosten en exportwaarde in veel ge
vallen terugbetaald via de Europese Commissie. Door de sterke
stijging van de dollar leken boeren hier echter extra van te profite
ren. Vandaar dat de commissie de terugbetalingen met 5 procent
kort. Volgens de woordvoerder van Fischler gaan Europese land
bouwondernemingen er door de maatregel niet op achteruit. De
maatregel geldt voor onbepaalde tijd. Nederland geldt binnen de
EU als één van de grootste exporteurs van landbouwproducten
naar derde landen. De land- en tuinbouworganisatie LTO Neder
land spreekt van een 'logisch besluit' van de EU.
Washington - De werkgelegenheid in de VS blijft krachtig groeien.
Vooral door een opleving in de dienstensector nam het aantal ba
nen in de maand juli toe met 316.000 ten opzichte van juni. Dat is
veel meer dan verwacht. Economen hadden gerekend op een ba
nengroei van 190.000. De werkloosheid daalde daarmee tot 4,8 pro
cent van de beroepsbevolking, aldus de cijfers die het ministerie
van Werkgelegenheid in de VS gisteren bekendmaakte.
Rijswijk (anp) - De vertrekkende president-directeur van
KLM, P. Bouw, ziet in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij
Alitalia een potentiële partner voor KLM. De KLM-top is al
anderhalf jaar in contact met de Italianen. De laatste tijd be
ginnen de gesprekken concreter te worden.
financiële vergoeding van ECI
voor de in de vestigingen gewor
ven leden en honorering van het
aandeel in de uitlevering - door
Bruna - van de bestellingen.
„Overigens kan het gebeuren dat
een titel bij ECI of de Bruna-club
goedkoper is dan in de winkels
van partner Bruna. Clubs kennen
een koopverplichting, maar geven
in ruil daarvoor een korting. Alles
wat op de bestsellers- of hitlijsten
staat, hebben we in huis, alleen
ietsje later, wél voor minder geld.
Kopers bij ECI zijn naar verhou
ding iets vaker goed verdienende
doorgaans meer dan gemiddeld
opgeleide boeken- en muzieklief
hebbers. Hun smaken verschillen.
De clubs kennen daarom diverse
eigen doelgroepen. Er zitten veel
jongeren tussen twintig en veertig
jaar oud bij. ECI dient zich te hou
den aan een met de overheid en
boekbranche overeengekomen
prijs- en leveringsbeleid. In het
kader van de veranderde bedrijfs
voering zoekt Bongaards op ter
mijn sterker houvast, meer conti
nuïteit in het financieel deelne
men in uitgeverijen en werken via
andere afzetkanalen van derden,
naast Bruna.
„De fase van overwegen, het ana
lyseren van kansen is nog niet
voorbij. Wij brengen de perspec
tieven in kaart. Eén ding is duide
lijk: het boek gaan we de komende
jaren meer dan ooit vertroetelen.
Vroeger maakte het voor zeventig
procent deel uit van ons gehele
aanbod. Dat cijfer hoeven we niet
weer te halen, maar het aandeel
van het boek moet wel omhoog."
Bijkomende factor is dat de seg
menten video en cd na vijftien jaar
bij het publiek een beetje uit beeld
raken - en de moderne elektroni
sche trends als cd-rom het gat nog
niet vullen of voor een ander deel
('Internet') niet bij ECI passen.
Het Vianense bedrijf behoort voor
75 procent tot het Duitse Bertels
mann, het op één na grootste me
dia-concern ter wereld.
Bouw zegt dit in een interview
met NRC-Handelsblad van giste
ren. De KLM-topman draagt zijn
functie dinsdag over aan zijn op
volger Van Wijk.
De vertrekkende topman noemt
als voordeel van Alitalia dat het
een ruim netwerk heeft. Hij
noemt de Italiaanse luchtvaart
maatschappij wat dat betreft
minder eenzijdig dan het Spaan
se Iberia. Bouw geeft toe dat
KLM ook met Iberia veel ge
sprekken heeft gevoerd. Uitein
delijk kozen de Spanjaarden ech
ter voor samenwerking in de alli
antie British Airways/American
Airlines.
Volgens Bouw is de financiële si
tuatie van Alitalia de afgelopen
tijd verbeterd. „Alitalia is nu met
steun van de regering bezig met
een krachtige herstructurering.
Financieel gaat het ze beter en dit
jaar raken ze uit de rode cijfers."
KLM overweegt overigens niet
een financieel belang in Alitalia
te nemen.
Het is bekend dat KLM-partner
Northwest Airlines kansen ziet in
een alliantie tussen KLM en Ali
talia. Eerder deze week werd be
kend dat beide partners een einde
hebben gemaakt aan hun conflict
dat het KLM-belang in North
west met zich meebracht.
Bouw erkent in het interview dat
het aantal mogelijke partners
voor KLM de afgelopen tijd sterk
verminderd is. Tal van lucht
vaartmaatschappijen zijn al ver
bintenissen met anderen aange
gaan. Swissair noemt Bouw in
dat verband een minder waar
schijnlijke partner, omdat de
(ADVERTENTIE)
Zwitsers samenwerken met het
Amerikaanse Delta Airlines.
KLM heeft steeds gezegd samen
werking met een Europese part
ner noodzakelijk te achten om zo
gezamenlijk een marktaandeel
van 15 procent in Europa te reali
seren. KLM is te klein om dat al
leen te bereiken.
Wil KLM in 2000 een financieel
gezond bedrijf zijn, dan heeft ze
geen 1,5 miljard gulden extra per
jaar nodig, maar 1,3 miljard. Die
becijfering maakt het accoun
tantskantoor Deloitte Touche
in een deze week aan de directie
en vakbonden gepresenteerd on
derzoek.
Het is uitgevoerd in opdracht van
de ondernemingsraad.
Vooral de opbrengsten van KLM
blijven achter bij die van verge
lijkbare maatschappijen. De kos
ten en de productiviteit van de
werknemers bevinden zich over
het algemeen wel op een concur
rerend niveau.
Diverse betrokkenen bevestigden
gisteren deze nog niet openbaar
gemaakte conclusies van het bu
reau.
KLM maakte in november vorig
jaar het ombuigingsplan Focus
2000 bekend. Via reorganisatie
projecten wil de maatschappij
binnen drie jaar de kosten met
een miljard gulden terugdringen
en 500 miljoen gulden extra in
komsten binnenhalen.
De contra-expertise van Deloitte
Touche erkent de noodzaak
van de ombuigingen, maar zet
tweehonderd miljoen gulden la
ger in dan de KLM-directie. De
door financieel directeur R.
Abrahamsen genoemde rende
mentsdoelstelling van 14 procent
op geïnvesteerd vermogen wordt
als redelijk gezien.
De opbrengsten van KLM blijven
achter bij de concurrentie. Vooral
het feit dat de Nederlandse on
derneming een kleine thuismarkt
heeft, zorgt voor lagere marges.
Veel klanten moeten vanuit an
dere landen worden gehaald en in
de regel brengt KLM die tickets
tegen een scherpe prijs aan de
man.