Kwartaalwinst Unilever slaat alles omie Taxibranche in de slag met NS-dochter over treintaxi Bouw noemt op de valreep Alitalia als partner KLM Vernieuwing contract Endemol en RTL Duitsland gaat door Topman ECI: 'We gaan het boek vertroetelen Aandelen worden vier op één gesplitst PËSTEM ECONOMIE ECONOMIE KORT Broere bestelt nieuwe binnenvaarttankers Grote belangstelling aandelen Ispat Goederenbedrijf NS rijdt in België EU verlaagt exportsteun landbouw Werkgelegenheid VS stijgt fors USTUS 1997 AS sen die geld verdienden genen die een goudmijn erton, wiens vader met de de Yukon kwam. „Zij n die een goudmijn had atkomers keerden snel g zonder ooit de goudvel- gezien, maar sommigen erken of een bedrijfje op Firth uit Whitehorse, de Yukon, zegt dat zijn en hij geen goud kon vin- on een verzekeringskan- nd. „Hij was geletterd en ers konden niet lezen of gt Firth. „Zijn kennis eer op dan het graven in ing als hij was gekomen koorts weer op. De aan- publiek verplaatste zich s-Amerikaanse oorlog en werd vergeten. Sommige oorts-steden gingen ten- Dyea, maar Skagway en n bestaan en zijn nu veel- istenoorden. Er wordt nog uit de Klondike gehaald, concessies nog eens met hines te bewerken, p de Klondike vertrokken nele goudzoekers naar laatsen bij Fairbanks en ka. Maar zelfs de mensen n cent naar huis teruggin- zich volgens Berton ver ervaring, dagboeken leest blijken mensen die deelnamen te- zegt Clay Alderson, direc- ondike Gold Rush Natio- 1 Park. zeiden 'we zijn niet rijk aar ik ben blij dat we ge er deel van hebben uitge- urlington sfe an.pacific hevron hiquita hrysler iticorp ons.edison igitequipm. upont nemours ocdata ow chemical astman kodak xxon corp ord motor ortune brands en. electric en. motors hewlett-pack. int. bus.mach. itt industries kim airlines k pn mcdonnell merck co. mobil oil oce vd grinten omega financ. philips royal dutch sears roebuck shell tr. texaco inc. travelers unilever nv united techn. westinghouse whitman corp woolworth 64.25 40.88 35.44 70.19 61.88 64.56 70.06 105.75 28.31 35.75 40.88 76.50 103.94 76.50 126.75 35.25 81.81 55.94 63.31 44,62 116.06 71.94 218.00 84.56 24.06 25.25 28.31 62.31 43.19 115.00 70.94 224.94 83.94 24.38 25,31 27.88 vk vorige koers sk slotkoers gisteren c ex claim d ex dividend e gedaan /bieden f gedaan /laten g bieden en ex dividend b laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1997 1343 1,70 1,30 a 899 0,90 b 0,60 1584 6,50 a 5,70 a 3010 3,90 a 3,50 1042 2,40 2,00 1931 1,40 1,20 7379 890 5,60 3,90 4,80 3,10 2296 7,00 6,20 1123 25,40 a 25,00 a 1513 21.20 a 20,80 1194 18,20 17,80 2944 12,70 12,40 4841 6,20 b 6,20 b 2085 7,00 b 7,10 1750 24,00 20,00 4374 15,00 12,00 a 1288 8,50 6,10 b 1073 1,00 0,60 a 3224 2,00 a 1,40 b 1319 5,00 4,50 2891 8,50 b 9,00 b 1110 11,00 12,00 1941 17,50 20,50 a 3013 31,00 30,80 4554 1891 4,70 4,00 4,60 3,70 1425 3,10 3,00 2124 12,50 12,00 a 1057 18,00 17,00 a 1046 2,60 3,00 1242 72,50 90,50 1763 22,40 35,50 955 22,00 2957 10,00 14,50 b 895 4,90 4,20 a 4913 4,90 4,40 1183 22,60 21,60 1205 13,30 12,60 965 2,50 2,10 1544 5,80 4,50 3285 2,90 2,30 a 1297 13,50 a 11,60 2595 6,20 5,50 a 1183 19,50 a 18,30 3167 1,20 1,60 1063 19,00 25,70 1118 41,00 b 51,00 b 1314 27,00 b 36,00 1005 28,50 a 22,00 «onze verslaggever Utrecht - De belangenorgam- saiie KNV Taxi is fel gekant wen het voornemen van de j;S-dochter Transvision om fJ„af 1 oktober ook treintaxi- tjes te verkopen aan niet- tteinreizigers. 0j organisatie vreest dat tal van reguliere taxibedrijven een fi nanciële klap krijgen door het besluit. De treintaxi is een goedkope taxi voor meer personen van en naar het station. Tot nu toe moeten reizigers hun treinkaartje aan de lokettist laten zien als ze een taxibiljet willen kopen. Trein taxi-exploitant Transvision wil dat mensen taxikaartjes ook bij de NS-kaartautomaat kunnen kopen. Omdat het dan niet langer mogelijk is te controleren of de taxireiziger ook NS-klant is, heeft Transvision besloten de treintaxi ook voor niet-treinrei- zigers open te stellen. Transvision is een dochter van NS Reizigers en wordt gespon sord door de spoorwegen. De treintaxi ontvangt al enkele jaren geen subsidie meer van het mi nisterie van Verkeer en Water staat, zoals begin jaren negentig wel het geval was. Op 1 oktober gaat de prijs van een treintaxi kaartje omhoog van zes naar ze ven gulden per rit. Transvision vermoedt dat ook in de nieuwe si tuatie de treintaxi voornamelijk gebruikt zal worden door trein reizigers, omdat de taxi's alleen vanaf het station rijden. „Maar als je de koppeling van de taxi en een treinkaartje los laat, hoef je het geen treintaxi meer te noemen," vindt woordvoerder J. van Schaik van KNV Taxi. „Als de treintaxi overal door de stad kan gaan crossen voor zeven gul den, gaat dat de andere taxibe drijven flink schelen in de in komsten." Ook de kleinere organisatie Taxi- belangen Nederland, die zich van meet af aan tegen het fenomeen treintaxi heeft verzet, is van plan bezwaar aan te tekenen tegen de plannen van Transvision. Maar voorzitter R. Thiele wijst er op dat er sowieso al veel mensen in een treintaxi stapten zonder een treinkaartje te hebben: „Veel stu denten verkochten die kaartjes ook gewoon in de kroeg." [tor onze redactie economie Botterdam - Bij een nau welijks gegroeide omzet van ruim 23 miljard gulden Beeft voedingsmiddelen-, I- en parfumconcern Unilever de nettowinst in Bet tweede kwartaal opge dreven tot 1,367 miljard gulden. Dat is 45 procent meer dan in de tweede pe riode van 1996. Bestuursvoorzitter Morris Ta- baksblat verwacht voor de rest het jaar een matiging van de winstgroei en houdt het op 'een tevredigende toename' van de jaarwinst. Over de eerste helft van 1997 heeft Unilever 2,2 miljard gul den verdiend. Dat is een kwart meer dan in de eerste helft van 1996. De omzet groeide ten opzichte van die periode met drie procent tot 44 miljard gulden. Vooral de activiteiten in Europa leverden neer winst op. De recordwinst in het tweede kwartaal kon nog met 6,3 mil jard gulden worden opgehoogd door de boekwinst op de verkoop van een groep chemiebedrijven aan het Britse concern ICI. Dat heeft daarvoor op 8 juli ruim 14,6 miljard gulden overge maakt. Na het wegstrepen van schulden levert dat een netto- kaspositie op van ongeveer ne gen miljard gulden. Het eigen vermogen is mede daardoor met elf miljard toegenomen tot 26,5 miljard gulden. De resultaten in guldens zijn gunstig beïnvloed door hogere omrekeningskoersen voor pond en dollar. Het effect daarvan meegeteld, noteerde Unilever (inclusief de opbrengst van de chemiebedrijven) over het twee de kwartaal een nettowinst van 8,3 miljard gulden. De brutowinstmarge nam in het tweede kwartaal 2,3 punt toe tot 10 procent. Europa vertoonde daarbij de grootste verbetering (van 9,5 tot 12 procent), hoewel Unilever gisteren sprak van een moeilijk blijvende situatie in en- Unilever boekte de recordwinst onder meer met de verkoop van Axe-deodorant. kele belangrijke West-Europese landen. Maar de onderneming plukt hier de vruchten van de re organisaties en de verbetering van het productenpakket in de afgelopen jaren. Ook de magere ijsverkopen in de tegenvallende maand juni deden daar niets aan af. In Latijns-Amerika had de winstmarge volgens het concern te lijden van 'aanzienlijke hoge re' investeringen in nieuwe pro ducten. In Noord-Amerika liep de omzet iets terug, maar Unile ver is over de gang van zaken daar toch tevreden omdat tege lijkertijd de winst toenam, met een brutomarge van 5,7 naar 6,8 procent. De ontwikkelingen op de valuta markten pakken gunstig uit voor de in guldens opgestelde Unile- ver-cijfers. In die munt uitge drukt, steeg de kwartaalwinst met 57 procent. In Britse ponden nam dat resultaat met 30 pro cent toe en in dollars met 39 pro cent. Over het hele jaar genomen kan dat valuta-effect 'aanmer kelijke' invloed hebben op de re kening in guldens, aldus het con- cernbestuur. De overigens wat afwachtende effectenbeurs beloonde Unilever met een flinke koersstijging. De uitkomst van het tweede kwar taal was hoger dan de meeste prognoses. Bovendien kondigde Unilever een splitsing van het aandeel aan van een op vier. Een kleinere coupure wordt in het algemeen gunstig gevonden voor de koers- vorming. Hilversum (anp) - De vernieuwing van het contract tussen televisieproducent Endemol en de Duitse commerciële zen der RTL is op een oor na gevild. Endemol verwacht bin nenkort hierover met een bericht naar buiten te komen, zo zei een woordvoerder gisteren. Het huidige contract tussen Endemol en RTL loopt eind dit jaar af. In april begonnen bei de partijen met de onderhan delingen over een verlenging van de afspraken. Al snel Week dat de Duitsers minder wilden afnemen dan in het vo rige contract (driehonderd miljoen gulden in drie jaar). De woordvoerder van Ende mol sprak destijds van pittig verloop van de gesprekken. Hoe het nieuwe contract voor Endemol uitpakt, wilde de woordvoerder nu niet zeggen. Hij bevestigde slechts dat de onderneming doorgaat met naar activiteiten voor RTL in Duitsland. Endemol heeft daar de afgelopen jaren veel succes, bijvoorbeeld met de tv- shows van Linda de Mol en Rudi Carell. 'n Nederland sloot Endemol vorig jaar een omvangrijk pro ductiecontract met de Holland Media Groep (HMG), waartoe de commerciële zenders RTL4, RTL5 en Veronica behoren. Deze overeenkomst, die naar schatting een jaaromzet van 150 miljoen gulden garan deert, loopt nog tot 31 decem ber 2005. Slechts onder zeer uitzonderlijke omstandighe den, zoals het vertrek van Joop van den Ende en John de Mol bij het bedrijf, kan dit con tract worden ontbonden. Concurrerende producenten overwegen een klacht bij de Europese Commissie in te die nen, omdat zij vinden dat de transactie tussen HMG en En demol op gespannen voet staat met de mededingingsregels. Zij zien zelf het aantal op drachten scherp teruglopen en willen dat HMG en Endemol een deel van de koek aan hen gunt. Overigens ligt de over eenkomst al maanden in Brus sel, voor toetsing op mededin gingsaspecten. Endemol maakte gisteren ook bekend de activiteiten van Jo hn de Mol/Wentink Evene menten en Joop van den Ende Evenementen te bundelen tot Endemol Events. Het nieuwe in Laren gevestigde bedrijf krijgt 65 medewerkers en wordt met een jaaromzet van 50 miljoen gulden een van de grootste evenementenbureaus in Nederland. Door de bundeling verwacht het amusementsbedrijf de doelmatigheid van zijn evene mentendivisie te vergroten. Endemol Events gaat zich ook toeleggen op het ontwikkelen en realiseren van dinnershows in het buitenland, entertain ment in attractieparken en en- tertainmentconcepten voor winkelcentra. HET VIA clubs leveren van boeken, platen, cd's, cd-rom's en videofilms is de hoofdacti viteit van ECI in Vianen. De distributie gebeurt per post - 35.000 pakjes per dag - en in 23 eigen winkels. Langzaam maar zeker raakte het boek op zijn retour. Maar ECI slaat moderne wegen in om die trend te keren. Door Albert Eikenaar Vianen - André Bongaards zegt het als pasbenoemde eerste man van ECI. Een verklaring vol over tuiging, inclusief een duidelijke prognose: „Het gewone boek heeft zijn langste tijd echt niet gehad. Misschien geldt zo'n voorspelling voor informatieve uitgaven. Zij le nen zich inderdaad voor weergave via moderne media, zoals Internet of cd-rom. Van de aangrijpende liefdesromans, de spannende thriller, de detective met de inge wikkelde plot of de fantastische science-fiction-story wil de con sument toch in een rustig hoekje thuis, op het strand of in de trein- coupé genieten. Die genres zullen in groten getale gedrukt blijven worden. Het einde daarvan ligt nog niet in het verschiet." Bongaards heeft dagelijks de vin ger aan de pols bij de ontwikke ling van de markt. In 1994 be droeg deze een orde van grootte van 30 miljoen stuks en in 1996 34 miljoen exemplaren. Een plus van meer dan twaalf procent. In geld uitgedrukt zag de toename er even florissant uit - van een omzet van 730 naar 816 miljoen gulden. „On ze organisatie pakt daar krap een vijfde deel, pakweg 170 miljoen van." Daarmee is ECI nog steeds een reus en nummer één bij de ver koop én distributie van algemene boeken, al zat het de laatste jaren wat tegen om de expansie van de bedrijfstak bij te benen. Enerzijds ging de aandacht sterk uit naar de ECI slaat moderne wegen in. marketing van nieuwe producten als cd-rom, video's en cd's, bij ECI goed voor 150 miljoen, aan de an dere kant sprongen de kosten van de verkoop in korte tijd zó sterk omhoog dat er op bezuinigd dien de te worden om niet in de rode cijfers te geraken. „De verhouding tussen resultaat en rendement klopte niet langer." Het bevriezen van het budget voor de werving had als gevolg dat er tijdelijk minder leden tot de vier door ECI gedirigeerde clubs toe traden. „We moesten ons bezin nen op een andere commerciële aanpak, de koers bijstellen, oude ingesleten werkwijzen verande ren. Deze periode van heroriënta tie ligt intussen achter ons. Ze hielp. We gaan weer vooruit." André Bongaards - verantwoor delijk voor 980 man/vrouw perso neel - voerde de nodige interne turn-around zonder aarzelen uit. Zijn voorganger verdween. „We mikken na deze reorganisatie in eerste instantie strategisch hele maal op het oude vertrouwde boek als onze kern-business. Daar zit onze traditionele expertise, on ze kracht. Ter bevordering van de afzet slaan we wél geheel nieuwe wegen in." Die keuze wil overigens niet zeg gen dat de bestaande direct mail, telefonische verkoop of persoon lijke acquisitie - huis-aan-huis FOTO ERIK VAN 'T HULLENAAR aanbellen - tot de verleden tijd be horen of worden afgeschaft. „Geen denken aan, die werkwij zen intensiveren wij zelfs. We ver beteren de service, accentueren de sterke punten. En we breiden de mogelijkheden uit om de leden minder reden tot opzegging te ge ven, dus langer te binden. Dat zorgt voor de eerste winst." Een moderne manier om met inzet van relatief weinig geld de omzet te stimuleren, ziet Bongaards in het gebruikmaken van andermans distributietrajecten. „We deden een kleinschalige veldonderzoek in de Bruna-keten, door haar out lets te benutten voor een aanvul ling op onze beproefde formules. Het experiment, in zes Gooise fili alen, slaagde." De behoefte en belangstelling bij Bruna-bezoekers voor ECI-arti- kelen bleken groot te zijn. Twintig procent van de ondervraagden reageerde positief. De conclusie luidde: doen. ECI introduceert nu in november een speciale Bruna- club met een aparte catalogus en een eigen assortiment, aangepast aan de Bruna-sfeer. Inschrijven kun je je straks bij driehonderd Bruna-zaken. „Wij leveren vervolgens de boe ken, cd's en video's per post of via Bruna af. Daarmee creëren we een extra klantenkring, hopen we." Voor Bruna ligt het profijt in de Dordrecht - De rederij Broere laat twee nieuwe chemicaliëntan- kers voor de binnenvaart bouwen door de Scheepswerf en Machi nefabriek De Biesbosch-Dordrecht. Het gaat om dubbelwandige tankers van het meest geavanceerde soort met een draagvermogen van 3500 ton. Broere, een onderdeel van het Pakhoed-concern, wil niet aangeven welk bedrag met deze investering is gemoeid. De nieuwe schepen zuilen in het vierde kwartaal van 1998 en het eer ste kwartaal van 1999 worden opgeleverd. De nieuwe aanschaf past in het beleid om de enkelwandige vloot gaandeweg te vervan gen door dubbelwandige schepen. Na oplevering van van de nieu we schepen zal de vloot aan binnenvaarttankers bij Broere bestaan uit 28 schepen. Londen - De gang van het staalconcern Ispat naar de effectenbeur zen van Amsterdam en New York lijkt een groot succes te worden. De inschrijving is overtekend, zodat het ernaar uitziet dat het be drijf van de Indiase ondernemer Lakshmi Mittal ruim één miljard gulden uit de kapitaalmarkt weet te halen.Woordvoerster Annanya Sarin van Ispat bevestigde gisteren de enorme belangstelling voor het staalaandeel, dat volgende week donderdag zijn eerste notering krijgt. Omdat de procedure nog loopt, kan ze niet zeggen hoeveel keer de inschrijving is overtekend. De prijs van het aandeel Ispat wordt woensdag definitief vastgesteld. Het bankensyndicaat dat het bedrijf naar de beurzen brengt, heeft een bandbreedte van 22 tot 26 dollar vastgesteld. Utrecht - Goederentreinen van NS Cargo rijden vanaf september door naar Antwerpen zonder van locomotief of machinist te wisse len. Op die manier hoopt NS Cargo de locomotieven veel efficiën ter te kunnen inzetten. Er is geen sprake van concurrentie met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, zo laten woordvoerders van NS en NMBS weten, maar van een samenwerkingsverband. Belgische treinen en machinisten mogen binnenkort ook naar het rangeerterrein bij de Rotterdamse haven rijden. Op het relatief korte ritje van de Rotterdamse naar de Antwerpse haven moet mo menteel minstens één keer van locomotief worden gewisseld, in Roosendaal. Dat kost niet alleen veel tijd, maar belemmert vooral een efficiënte inzet van het materieel. Brussel/Den Haag - De Europese Commissie heeft de steun voor export van landbouwproducten buiten de EU met 5 procent ver laagd. Reden hiervoor is volgens de woordvoerder van Europees landbouwcommissaris Fischler de sterke stijging van de dollar. Exportprijzen van bijvoorbeeld Europees vlees of graan worden op de wereldmarkt uitgedrukt in dollars. Boeren uit EU-lidstaten krijgen het prijsverschil tussen kosten en exportwaarde in veel ge vallen terugbetaald via de Europese Commissie. Door de sterke stijging van de dollar leken boeren hier echter extra van te profite ren. Vandaar dat de commissie de terugbetalingen met 5 procent kort. Volgens de woordvoerder van Fischler gaan Europese land bouwondernemingen er door de maatregel niet op achteruit. De maatregel geldt voor onbepaalde tijd. Nederland geldt binnen de EU als één van de grootste exporteurs van landbouwproducten naar derde landen. De land- en tuinbouworganisatie LTO Neder land spreekt van een 'logisch besluit' van de EU. Washington - De werkgelegenheid in de VS blijft krachtig groeien. Vooral door een opleving in de dienstensector nam het aantal ba nen in de maand juli toe met 316.000 ten opzichte van juni. Dat is veel meer dan verwacht. Economen hadden gerekend op een ba nengroei van 190.000. De werkloosheid daalde daarmee tot 4,8 pro cent van de beroepsbevolking, aldus de cijfers die het ministerie van Werkgelegenheid in de VS gisteren bekendmaakte. Rijswijk (anp) - De vertrekkende president-directeur van KLM, P. Bouw, ziet in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia een potentiële partner voor KLM. De KLM-top is al anderhalf jaar in contact met de Italianen. De laatste tijd be ginnen de gesprekken concreter te worden. financiële vergoeding van ECI voor de in de vestigingen gewor ven leden en honorering van het aandeel in de uitlevering - door Bruna - van de bestellingen. „Overigens kan het gebeuren dat een titel bij ECI of de Bruna-club goedkoper is dan in de winkels van partner Bruna. Clubs kennen een koopverplichting, maar geven in ruil daarvoor een korting. Alles wat op de bestsellers- of hitlijsten staat, hebben we in huis, alleen ietsje later, wél voor minder geld. Kopers bij ECI zijn naar verhou ding iets vaker goed verdienende doorgaans meer dan gemiddeld opgeleide boeken- en muzieklief hebbers. Hun smaken verschillen. De clubs kennen daarom diverse eigen doelgroepen. Er zitten veel jongeren tussen twintig en veertig jaar oud bij. ECI dient zich te hou den aan een met de overheid en boekbranche overeengekomen prijs- en leveringsbeleid. In het kader van de veranderde bedrijfs voering zoekt Bongaards op ter mijn sterker houvast, meer conti nuïteit in het financieel deelne men in uitgeverijen en werken via andere afzetkanalen van derden, naast Bruna. „De fase van overwegen, het ana lyseren van kansen is nog niet voorbij. Wij brengen de perspec tieven in kaart. Eén ding is duide lijk: het boek gaan we de komende jaren meer dan ooit vertroetelen. Vroeger maakte het voor zeventig procent deel uit van ons gehele aanbod. Dat cijfer hoeven we niet weer te halen, maar het aandeel van het boek moet wel omhoog." Bijkomende factor is dat de seg menten video en cd na vijftien jaar bij het publiek een beetje uit beeld raken - en de moderne elektroni sche trends als cd-rom het gat nog niet vullen of voor een ander deel ('Internet') niet bij ECI passen. Het Vianense bedrijf behoort voor 75 procent tot het Duitse Bertels mann, het op één na grootste me dia-concern ter wereld. Bouw zegt dit in een interview met NRC-Handelsblad van giste ren. De KLM-topman draagt zijn functie dinsdag over aan zijn op volger Van Wijk. De vertrekkende topman noemt als voordeel van Alitalia dat het een ruim netwerk heeft. Hij noemt de Italiaanse luchtvaart maatschappij wat dat betreft minder eenzijdig dan het Spaan se Iberia. Bouw geeft toe dat KLM ook met Iberia veel ge sprekken heeft gevoerd. Uitein delijk kozen de Spanjaarden ech ter voor samenwerking in de alli antie British Airways/American Airlines. Volgens Bouw is de financiële si tuatie van Alitalia de afgelopen tijd verbeterd. „Alitalia is nu met steun van de regering bezig met een krachtige herstructurering. Financieel gaat het ze beter en dit jaar raken ze uit de rode cijfers." KLM overweegt overigens niet een financieel belang in Alitalia te nemen. Het is bekend dat KLM-partner Northwest Airlines kansen ziet in een alliantie tussen KLM en Ali talia. Eerder deze week werd be kend dat beide partners een einde hebben gemaakt aan hun conflict dat het KLM-belang in North west met zich meebracht. Bouw erkent in het interview dat het aantal mogelijke partners voor KLM de afgelopen tijd sterk verminderd is. Tal van lucht vaartmaatschappijen zijn al ver bintenissen met anderen aange gaan. Swissair noemt Bouw in dat verband een minder waar schijnlijke partner, omdat de (ADVERTENTIE) Zwitsers samenwerken met het Amerikaanse Delta Airlines. KLM heeft steeds gezegd samen werking met een Europese part ner noodzakelijk te achten om zo gezamenlijk een marktaandeel van 15 procent in Europa te reali seren. KLM is te klein om dat al leen te bereiken. Wil KLM in 2000 een financieel gezond bedrijf zijn, dan heeft ze geen 1,5 miljard gulden extra per jaar nodig, maar 1,3 miljard. Die becijfering maakt het accoun tantskantoor Deloitte Touche in een deze week aan de directie en vakbonden gepresenteerd on derzoek. Het is uitgevoerd in opdracht van de ondernemingsraad. Vooral de opbrengsten van KLM blijven achter bij die van verge lijkbare maatschappijen. De kos ten en de productiviteit van de werknemers bevinden zich over het algemeen wel op een concur rerend niveau. Diverse betrokkenen bevestigden gisteren deze nog niet openbaar gemaakte conclusies van het bu reau. KLM maakte in november vorig jaar het ombuigingsplan Focus 2000 bekend. Via reorganisatie projecten wil de maatschappij binnen drie jaar de kosten met een miljard gulden terugdringen en 500 miljoen gulden extra in komsten binnenhalen. De contra-expertise van Deloitte Touche erkent de noodzaak van de ombuigingen, maar zet tweehonderd miljoen gulden la ger in dan de KLM-directie. De door financieel directeur R. Abrahamsen genoemde rende mentsdoelstelling van 14 procent op geïnvesteerd vermogen wordt als redelijk gezien. De opbrengsten van KLM blijven achter bij de concurrentie. Vooral het feit dat de Nederlandse on derneming een kleine thuismarkt heeft, zorgt voor lagere marges. Veel klanten moeten vanuit an dere landen worden gehaald en in de regel brengt KLM die tickets tegen een scherpe prijs aan de man.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7