Weekend 1997 wordt een goed jaar voor graancirkels In het stadje Wmm Groen DE STEM 1997 wordt een goed jaar voor graancirkels. Er zijn er alleen in Nederland al bijna dertig gesig naleerd. Wat zijn dat, die figu ren in het koren? Zijn ze het werk van lolbroeken? Is het een waarschuwing van Gaia, de geest van de aarde? Moeten we denken aan een bezoek van energiewezens, aan plasma vor tex of microgolven uit de mag netron? De stand van zaken. .:-v- v, Y" Ze is mooi. Ze heeft geen hoedje op haar dikke hart gezicht vallen. Ze mist ee Maar dat wordt goedgem; spierde billen en haar brei Denkend aan kamperen kenland zie je de beelde: jongelui met een rugzak 'campingvlucht' naar gi: gen en alleen naar een c gaan als ze niet op het s mogen slapen. In werke blijkt er elk soort kamp* kantie mogelijk, op som beste en altijd op valient kope terreinen. ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1997 Qjl Groen is van de nieuwste tijd. Bewust groen in elk geval. Een wandeling door het dichtstbij zijnde museum voor oude kunst bewijst dat het vroeger anders was. Natuur was overal. Bossen, bosschages en struweel groeiden zonder dat er veel mensenhand aan te pas kwam. Geen pla nologie, geen milieueffectvoorziening, bomen, planten en bloemen schoten simpelweg op. Be halve waar de aanzienlijken huisden. Die hiel den tuinen, perken en prielen. Van steeds wis selende stijl, mode en snit, maar altijd met het zelfde doel. Verpozing en versiering. Natuur werd in hun handen cultuur. Naderhand ook voor de minder vooraanstaan den. Dorpen werden steden en die steden wer den vervolgens groter en raakten dichter be bouwd. Frisse lucht en ruimte ontbrak. De rij ken trokken naar buiten en bouwden hun zo merverblijven langs de Vecht of langs de Loire. Voor de massa resteerde niet veel meer dan be domptheid en de ziektes van de vochtige sou terrains. En dus sioeg de liefdadigheid toe. Een licht- en luchtdiakonie. In Amsterdam kwamen in de vorige eeuw de eersten en kapitaalkrachtigsten bijeen om met eigen middelen een volkspark op te richten. Aandelen werden uitgeschreven, een zompige plek gedraineerd en het Vondelpark verrees. Een groene long voor een wereldstad in adem nood. Burgemeesters, industriëlen, medici en vakbondsleiders streden voor groene vlekken in de nieuwe buurten, zodat de arbeiders zich na gedane arbeid konden vertreden, de kinde ren uitgelaten konden worden en de virussen verdreven door zon en chlorofyl. De Amster damse Wertheim- en Sarphatiparkjes zijn het resultaat. In bijna alle grote steden ging het op vergelijk bare wijze. New York kreeg zijn Central Park, Londen Hyde Park en de Kensington Gardens en in Parijs werd het oude terrein van de dak- pannenbakkerijen met behoud van naam door Le Nötre omgevormd tot de Jardin des Tuile- ries. Niet al het grootstedelijk openbare groen is op deze manier ontstaan. Universiteiten hadden eertijds voor het onderwijs in de biologie en geneeskunde behoefte aan eigen kwekerijen van kruiden en exotische planten. Zodoende kon praktijkgericht en aanschouwelijk onder richt gegeven worden. Prestigieuze horti bota nici waren het gevolg. Daar groeide een vreemdsoortige, onbekende flora. En niet als de wilde-dierenverzamelingen werden ze een attractie voor bezoekers. Dat zijn ze gebleven, ook na openstelling voor de massa. De Parijse Jardin des Plantes is bijvoorbeeld zowel be zienswaardigheid voor toeristen als ontmoe tingsplaats voor jong geliefden en oma's met oppasfunctie. De oude pronk- en lusthoven van adelijke af komst raakten in de loop van de geschiedenis eveneens hun bijzondere status kwijt. Binnen stedelijke paleistuinen werden na de val van de aristocratie aangepast en opengesteld voor het publiek. De honderd hectaren Gorkipark in Moskou zijn in het begin der Stalintijd zo ont staan. Keizerlijk en grootvorstelijk groen werd samengevoegd en, omdat de jonge communis ten vreesden dat de arbeider niet goed raad wist met zijn vrije tijd, kwamen er niet alleen zonneweiden, roeivijvers en wandelpaden, maar ook pretparkinstallaties en kermisattrac ties. Net als in het Prater te Wenen. Voor de buitenlander een bezienswaardigheid door het reuzenrad, voor de eigen bevolking veel be kender vanwege de bijzondere bomen, planten en gewassen. Maar vooral door de vijf kilome ter lange Kastanje-allee, in ongemotoriseerde tijden een ideale plek voor de vrijgezelle pan toffelparade. De stadsmens houdt van natuur, maar hij moet er wat bij kunnen drinken. Het Prater staat daarom vol, net als het Gorkipark, met plekken van zoge naamde rust. In Wenen bierlokalen, Weinstuben en koffiehuizen. In Parijs in de Jardin de Luxem bourg, eveneens een voormalige paleistuin be gonnen door Maria de Medici, zijn het niet veel meer dan terrassen, kiosken en banken, waarop naar elkaar dorstende jeugdigen en minder wel voorziene ouderen zich in de zelf medegebrach te versnaperingen kunnen verlustigen. Natuur is afgezakt tot beheersbaar cultuur goed. En dus eist de zelfstandige moderne bur ger die mogelijkheid ook voor zichzelf op. Een eigen tuin, zo mogelijk met alle functies van het openbare groen. Behalve natuurlijk die van hondenuitlaatveldje, want poep hoort bij de buurman op de stoep. Op vier vierkante meter staan drie exotische gewassen, een rustbankje, een barbecue met simpel aan te sluiten bierpomp, een rozen- prieeltje, een zakdoek liggazon en een toe zichthouder. Voor de laatste is wat weinig wan delruimte en dus wordt volstaan met een af beelding in steen. Een norse Oost-Europeaan met puntmuts. Groen is nastrevenswaard voor iedereen. Be halve vanzelfsprekend voor de professional. Die is tot industrieel agrariër geworden en be kommert zich nog slechts om quota, vervoers- vergunningen en investeringssubsidies. Maar de kleine burger is op groen. De politiek beseft dat en de autoriteiten weten het. Elk uitbrei dingsplan voorziet in plannen voor bodembe dekkers, trapveldjes en florale bestemmingen. Zelfs straatvegers, vuilnisophalers en boldoot- mannen staan in een sfeer van groen. In Parijs is schoonmaken en -houden tot 'projet vert' uit geroepen. Eike bezem, elke overall, elk karretje is groen. En het werkt. Parijs is schoon. Niet groen van nature, maar groen door inzet. Het ultieme resultaat van natuur die door mensen hand omgebouwd is tot dagelijkse cultuur. Door Jan Koesen De cirkels waren volmaakt. Ik zette mijn bommelschoenen in de Zeeuwse klei, pakte de GSM en klapte mijn palmtop open. Volgens de deskun digen moest nu de energie van Gaia zelve, de geest van de Aarde, mijn elektronica verzieken en mijzelf en passant naar een hoger niveau tillen. Maar de telefoon deed het prima toen ik de redactie belde en mijn computertje knorde even zorgvuldig als voorheen. En de kater van gisteravond bleef hangen. Ik liep douchend on der kosmische stralen naar de rand van de cir kel en kon bewondering niet onderdrukken. Als dit een grap was, was het een uitzonderlijk zorgvuldig uitgevoerde grap. De drie grote cir kels waren mathematisch precies, evenals de subcirkels die zich voegden tot een spiraal. De halmen op de grond lagen gespreid op de grond alsof een decorbouwer met een ziekelijke hang naar perfectie ze een voor een had opgetild en gearrangeerd. De graancirkels zijn er weer. 1997 zal een hausse te zien geven. Ook Nederland wordt rijk bedeeld. Tot dusver zijn er al bijna dertig cirkels gesignaleerd en de specialisten die zich cerealogen noemen, snellen gemotiveerd van hot spot naar hot spot. Vorig jaar verschenen er honderd formaties in ons landschap. Bij el kaar heeft de wereld nu 5000 cirkels gezien, niet alleen uitgevoerd in graan, maar ook in andere oppervlakten: gewassen, sneeuw, nat asfalt, ijs, bossen, kortom alles wat een afdruk achterlaat. Bescheiden buigt zich nu ook de wetenschap over het fenomeen, hoewel zij nauwelijks haar gêne kan onderdrukken. Vier meningen beheersen de debatten over de oorsprong van de cirkels. Daar zijn allereerst de sceptici die achter de constructies grappen makers vermoeden. Voorts is daar een grote groep die er heilig van overtuigd is dat hier sprake is van kosmisch ingrijpen. Vingeraf drukken van God, als het ware. De aarde zelve, ufo's en energiewezens willen ons middels de cirkels wijzen op de verwoestende uitwerking van de mens op onze planeet. Dan zijn er we tenschappers die schermen met begrippen als plasma-vortex en stationaire wervelwinden en die in labs met bolbliksems en microgolven de verschijnselen willen imiteren. En tenslotte zijn er kalmere wetenschappers die nog geen oordeel klaar hebben, maar die de verschijnse len objectief willen onderzoeken, overigens zonder gejen van hun collegae. Graanduivel De graancirkel wordt overal gesignaleerd be halve in China en in Zuid-Afrika. Hij bestaat al eeuwen. Een Engelse gravure uit 1678 toont een duivel die het koren maait. Daar hoort een stichtend verhaal bij. Een boer uit Harfordshi- re krijgt bonje met een maaier die te veel loon vraagt. „Nog liever laat ik de duivel mijn graan maaien," roept de agrariër uit. Des nachts daalt in een vlammende wagen Satan neer en maait anderhalve are in een cirkelvorm 'zo als geen sterveling het had kunnen doen'. Er zijn veel nepcirkels, erkennen de cerealo gen. Maar er zouden ook echte zijn. Dr. ir. El- tjo Haselhoff, natuurkundige te Eindhoven, is lid van het Centre for Crop Circle Studies, in 1990 in Engeland opgericht, met filialen over zee waaronder in Dronten. Hij biedt geen ver klaring aan, maar wel vragen waarop hij het antwoord eist. „Ik ben als wetenschapper pas in de fase van waarnemen. En ik neem biofysi- sche zaken waar waarvoor ik geen verklaring heb. Zo is het kiemgedrag van zaden binnen de cirkel significant anders dan daarbuiten. Ze zijn vier tot vijf maal groter dan de normale zaadjes. Ook de knopen van de halmen binnen de cirkel zijn aanmerkelijk dikker. En dan is er nog de redoxtest die het geleidingsvermogen van de halmen bepaalt. Ik weet niet wat de cir kels zijn, en ook niet hoe en waarom ze ge maakt zijn. En ik verwelkom daarom elke scepsis, ook grappenmakers, iedereen mag op zijn manier meedoen aan dat onderzoek. Maar helaas is er nog nauwelijks sprake van serieu ze wetenschappelijk belangstelling voor dit onderwerp." Volgens Haselhoff zijn de cirkels niet zomaar te imiteren met een plank en een touw, zoals zovaak geopperd. „Dat hebben wij natuurlijk ook geprobeerd en onze cirkels hadden lang niet zo'n regelmatig patroon en bovendien wa ren onze halmen geknakt, terwijl die van de echte cirkels niet geknakt zijn, maar gebogen, zoals het lijkt of ze zo gegroeid zijn. Het gewas is nergens beschadigd. Ook zijn er geen voet stappen van en naar de cirkels. Er is een sterke organisatie nodig met goed op elkaar inge speelde mensen om binnen enkele uren in het IHKM i'vhi-A'Y Er zijn eenvoudige cirkelsmaar de laatste tijd worden ze steeds fraaier. FOTO ANP I Vingerafdruk van God donker op een afgelegen plek zo'n gave cirkel te maken. En zouden er echt wel vijfduizend grappenmakers zijn geweest overal in de we reld met tientallen jaren hetzelfde idee? Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk." In Engeland, waar het bovennatuurlijke zeer bemind wordt, waren in de jaren zeventig de cirkels hét onderwerp van gesprek. Zelfs de koninklijke familie bemoeide zich ermee, als mede de regering en het leger. Maar de belang stelling nam terstond af toen twee zestigjarige kunstenaars uit Southampton, David Chorley en Douglas Bower, verklaarden verantwoor delijk te zijn voor alle graancirkels in de der tien jaar daarvoor. Zij gaven met veel gevoel voor public relations demonstraties van hun bedrog. Hun cirkels konden echter niet tippen aan vele andere cirkels en bovendien vermoed den cerealogen een vuige commerciële hand achter de bekentenis van Dave en Doug. Ze zouden met hun verhaal aanspraak willen ma ken op een zeer groot geldbedrag uitgeloofd door een Engels tijdschrift. En bovendien was het godsonmogelijk dat ze al die cirkels in En geland hadden gemaakt, cirkels op honderden kilometers van elkaar. Doug en Dave waren de eerste hoaxers, makers van nepcirkels en zij kregen vele volgelingen. Toen stonden enkele heren met wetenschappe lijk aanzien op. Zo was daar de Amerikaanse biofysicus dr. William Levengood die ontdekte dat de knopen in de stengels van het platgesla gen graan in een formatie dikker waren dan daarbuiten. Nog sterker, hoe dichter bij het middelpunt van de cirkel, hoe dikker ook die knopen. Dat kon niet door een simpele mecha nische kracht veroorzaakt zijn, zoals wind hoos, wals of helikopter, want hoe wist zo'n platgeslagen halm dat hij in het midden van de cirkel lag en dus meer moest opzwellen dan halmen aan de buitenkant? Levengood ging zelf cirkels maken, maar kon het knoopeffect niet imiteren. Voorts onder zocht hij het kiemgedrag. Zaad uit cirkels die later in het seizoen onstonden bleek veel snel ler te groeien. Cirkels gemaakt door hoaxers vertoonden niet die biofysische mutaties. Met behulp van microgolven, de magnetron dus, kwam Levengood aardig in de buurt van ge bogen en niet geknakte halmen. De Leven- good-test is nu de toetsteen van cerealogen. Is een cirkel echt, of nep? Maar of Levengood zelf deugt, daar twijfelen andere geleerden aan. Lichtwezens De graancirkels zijn ook voer voor mystici. Zo zouden er vreemde lichtverschijnselen zijn ge signaleerd plus rare energievormen, en daar waren uiteraard de vliegende schotels voor verantwoordelijk, aldus de esoterische goege meente. Een van de vertolksters van de kosmi sche krachten is Janny Post uit Tilburg die het antwoord met galactische zekerheid weet. Cir kels zijn krachtvelden gemaakt door de ener giewezens van de Pleiaden, een sterrengroep. Die sterrenbewoners parkeerden hun licht- voertuig in ons koren, want koren is het we zenlijkste immers van de natuur, de voeder van de mens sinds het ontstaan van de geschiede nis. En dat deden die Pleiaden om ons wakker te schudden. De mensheid is bezig haar erf goed, de aarde, te verklooien. Janny wijst de weg. Ze kreeg na twee auto-on gelukken bezoek van een soort van engelen en weet nu dat haar ziel van de planeet Zantus stamt. Elvis is niet dood, hij is terug naar Zan tus. Janny heeft een lichtfeest bij de vermaar de Jomanda georganiseerd en verstrekt nu the rapie die niet door het ziekenfonds wordt ge dekt. In de jaren tachtig opperde dr. Terrence Mea- den, meteoroloog, zijn gedachtengang die eerst aanvaard werd en toen ineenschrompelde. De cirkels hadden een volstrekt natuurlijke ver klaring, en wel een meteorologische. Zo zijn er stationaire wervelstormen en 'dustdevils' (van die draaiende zandwervelingen in de woes tijn), maar ook, aldus Meaden, is er de plasma vortex. Een stof heeft vier vormen: water kan vast zijn (ijs), een vloeistof (water), een gas (damp), maar ook plasma. Dan moeten er wel uitzonderlijke omstandigheden aan te pas ko men, zoals de verbijsterende hitte van de zon. De atomen en hun omcirkelende elektronen hebben dan voorgoed afscheid van elkaar ge nomen en zweven in chaos door elkaar. Welnu, zei de prof die daarvoor gestudeerd had, 'een onbekende helikale of toroidale kracht met se cundaire elektromagnetische eigenschappen opgeroepen door zelf-elektrificatie' sloeg neer op de aarde en vormde daarbij cirkels. En pas sant werden daarmee de lichtverschijnselen verklaard. Hoe zo'n plasma vortex ontstond op aarde, wist Meaden helaas niet, maar die keli ms zou wel komen met'de tijd. De Hengelose cerealoog Rudi Klijnstra weet het nog veel beter. In zijn Graancirkels, codes uit een andere dimensie (Ankh-Hermes, De venter) ontvouwt hij een theorie die het heelal koppelt aan oude culturen. „Persoonlijk er vaar ik dat graancirkels een manifestatie van een hogere werkelijkheid zijn en een interactie van aardse en kosmische energie (waaronder ufo's). De kracht van hun symboliek laat onze hersencellen activeren en nodigt ons uit mee te gaan trillen op de hogere resonanties van be wustzijn." Klijnstra heeft vanzelfsprekend met eigen ogen ufo's gezien, net zoals veel van zijn vriendjes. De goede oude aarde is zo'n beetje een galactisch Oudenrijn van ruimte vaartuigen, suggereert de auteur. Leylijnen Er zijn eenvoudige cirkels, maar de laatste tijd worden ze steeds fraaier. Rond Heerlen liggen prachtige pictogrammen in het graan. De mooiste cirkel lijkt op een schorpioen en kan onmogelijk door iets meteorologisch verklaard worden. En de cirkels liggen niet zomaar waar ze liggen, nee, ze worden gelegd over leylijnen, aardlijnen van kosmische energie die wijzen naar heilige plaatsen, zoals Stonehenge. Som mige cirkels geven toegang tot de vierde di mensie. Tot en met het jaar 2012 kan ieder Een deVi van door die poort gaan, mits verlicht (van geest). Ook populair is de Gaia-theorie van James Lo-1 velock. De aarde is geen eenvoudige planeet met bergen, zeeën, woestijnen, polen en leven, nee de aarde zelf is een gigantisch organisme, een levend, van zichzelf bewust wezen. En Gaia pikt het niet dat er met haar gekni wordt en drukt haar protest in graancirkels uit. In Groningen zetelt de Stichting Skepsis die zich tot taak heeft gesteld om pseudo-weten- schap aan de schandpaal te nagelen. Secretaris Rob Nanninga moet smakelijk lachen om cirkels. „Ha ha, is graffiti op de muur soms ook I door buitenaardsen gemaakt... het is te mal voor woorden..." De cirkels, zegt Skepsis, zijn het werk van grappenmakers die op aandacht van de media uit zijn. Op de website van Skep sis is zelfs een pseudo-handleiding voor het maken van een cirkel te vinden. Ondertussen is er met het oog op het jaar 2000 en de bijbehorende New Age een hausse in zo geheten esoterische literatuur ontstaan: boe ken over Gestalt, reïncarnatie, bijnadooderva- ring, oosterse filosofieën, hypnotherapieën, reiki-sessies, transformatiemarathons, reba-l lancing, zweethutten, oshotraining en aroma massage. Ook ufo's, heksen en andere bewo ners van de achterkant van de schedel zijn ge liefde thema's. Boer Doeleman uit Nieuwerkerk, Zeeland, zet een van zijn peuters recht in de stoel. Hij is de eigenaar van 's Neerlands nieuwste cirkel. De, landbouwer aanvaardt geen metafysica. „Op dinsdag was er nog niks, toen ik woensdag ging kijken waren daar opeens cirkels. Wat dat zijn... mensenwerk, wat anders?" Vrouw Janneke kijkt glimlachend op van het middagmaal. Het echtpaar heeft borden ge plant in het Zeeuwse landschap met daarop ia zelfverzekerde grafiek het woord Cirkels, ge volgd door een pijl. De toegangsprijs tot de poort naar andere dimensies is een riks. 'Voor de onkosten', verklaart Jannie. Want het leven gaat door, ondanks de kosmos. o De duivel maait het graan. Voorzover bekend de eerste afbeelding van een graancirkel. Engelse gravure uit 1678. De Venus van Xantel prachtmens dat al b; duizend jaar op iets trapt. Op wat? Dat weten we niet j' is net bezig haar sandalen los te i in bad te gaan. Of naar bed. Of on doen die wij niet mogen weten, mand op haar wacht. Of omdat mand wacht. Je ziet dan wel geen sandalen el ters, geen handen en geen voeteij Venus doet niettemin het onn Met een gelaten en rustige intei| wel. Ik sta daar, kijk in de bronzen haar afgebroken armen en weet mooiste zie dat het stadje Xanter heeft. Dan komen de vragen. Wan| En uit welke wereld en welke doen en laten komt ze voort? Ik ben in het Regionalmuseum i nenplein bij de Dom en mijn objtj wondering is de nauwelijks veertii l ter hoge 'Sandallösenden Venusj officieel heet. Ze staat temidden i andere Romeinse vondsten die il van het stadje zijn gedaan. Ookj Silvanus spreekt mij erg aan. i een hoge sokkel. Naast hem dod zich te goed aan wat loof. De b zijn hoofd en zijn linkerarm, ma(j er op de een of andere manier nii als de Venus is ook hij ergens il I van Xanten opgegraven en is oolf I zijn tragische incompleetheid - logische topattractie. In het stadje aan de Nederrijn I schiedenis pas op de plaats gemal meinen hadden er een belangrijk ting. Nog voor het jaar 1000 bisschoppen van Keulen er zi bouw van een burcht. En de dub van de laatgotische Dom marker eens allemaal. Waar ik ook kijk binnenstad - maar toch vooral op platz - hebben de stadsarchitect rijke verleden van Xanten in he len komen. Prachtige historisc moeten er in vrede optrekken me gebouwen die minder dan een n oud zijn en die nog steeds geen v staan een verleden hebben. Maa is alles geschiedenis of heeft alle de geschiedenis gevoegd. Bult Xanten ligt op een bult die zich zichtbaar boven het laagland op ke oever van de Rijn verheft. D begrepen meteen dat dat hun pl< de keten van versterkingen, ned en garnizoenen die ze langs de den, nam Xanten dan ook een plaats in. Aan de overkant lag he mania dat zich pas veel later uit se lethargie zou verheffen, om Door Jan Smets s Morgens vroeg op weg naar d Camping Karda aan het strand v Corfu slaapt nog bijna iedereen bungalowtent, vouwwagen, car: Per. Orde en netheid alom. an komt de afdeling koepelter

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 28