.313
DE STEM
'Zeeland Seaports is veel te laks'
Luchtkijken
Videocamera in ZWN-bus moet passagiers veilig gevoel geven
Huzarenstukje van Zeeuwen in Polen
't Gouddoppertje
Torenhoge boete als
compensatie voor
langdurig rijverbod
Uitzetten otters toekomstmuziek
Veerboten weer uit de
vaart door storingen
Zondag
3 augustus open!
THE STING
|osa Service
g ran ol werk
FNV wil na een jaar eind aan conflict tussen Bootlieden en Montis:
Boerderijfeest in Kuitaart
■436613
vanaf 18 jaar
-57Ï77T57
:5Ï3303
'6-5421370
scort Roosendaal
fel. 06-53111873.
'62-688084
11.00-19.00 uur.
"Privé 99***
jSTIMULA PHOnT
Algemeen
Leendertsen
irijf
n Klussenbedrijf
Schilder/timmerwerk
Stucadoor
Tapijt vuil?
voor 100,-
Klokkenshow
van maar dan
400 Klokken
Waterschapsmannen maken pijpleiding over kapotte brug in Wroclaw
C1
Bressiaander
rijdt in op
man uit Sluis
Bejaarde komt
om bij brand
l Restant uitverkoop
50% tot 70% korting
X
Ise m/v. Dames gevr
'eletekst pag. 270.
|en uiterlijk niet zo
allen voor informatie
*06-51347223.
lyle, op discr. wijze aan I
■cr.crd.aco. DAME gevr
^.18 j8arDsmss gsvr
scortdames va 18 ir
leuke meisjes, gay
4ES ontv. privé. Ïïi^l
Tern. mog. voor escort I
Dames gevr. v.a. 18ir f
136-54266611 1
IRIN Breda.Laat u ontvinl
discr.rom.sfeer.7 dq v f
f.30-23.00u 076-52111971
Veekendkanjers, za/zon
11 -18uur.076-5221051
|nnig warm exotisch in|
ensuele live gesprekken
|Tel. 00-323.231.49.70.
juk HUISVROUWTJE"!
Itvangt privé.
11.076-5138124.
4ETSEL- EN VOEGWERK I
fLOEREN EN WANDEN
TEGELWERK
KOZIJNEN EN DEUREN
("RAPPEN
0118-430909
[mmer/onderhoudsbedrijf j
daken, voegwerken,
i, verstoppingen,
Dag en nacht nr.
pen van PVC dakgoten.
Schilderwerk
Voor al uw
voor part. en bedrijven.
Tel. 076-5229987.
Voor al uw
Tel. 076-5022818.
Tapijtrein.
jGeen nood!! Ketar reinigt
uw tapijt als nieuw. Profi
ler van onze AKTIE en laat
JW HUISKAMER reinigen
Bel voor inl. of afspraak:
0167-567002.
-TT-
jMM»
if ,„uv
1,1 1, «IlUtl» TV
sir.
KuenW*« M
jgURCHTSTRAAT 8, CX5STBÜRG
Zeeland
lerneuzen/Boskoop - Na een
proef op het Zuid-Hollandse ei-
and Voorne-Putten gaat de
I (penbaar-vervoeronderneming
2WN ook bussen in Zeeland uit
rusten met videocamera's.
pe ZWN streeft er volgens
woordvoerder A. Geutjes in Bos-
Iroop naar de camera's in het laat
ste kwartaal van dit jaar te heb
ben ingebouwd. Met het hele pro
ject, ook de bussen in Sliedrecht
en Krimpen aan de IJssel krijgen
elektronische bewaking, is een
bedrag van 200.000 gulden ge
moeid. Het aanpassen van de bus
sen in Zeeuws-Vlaanderen kost
de ZWN 75.000 gulden.
De videocamera moet vandalisme
en vernielingen in de bus tegen
gaan en de passagiers een veilig
gevoel geven. De proef in Voorne-
Putten heeft aangetoond dat ca
merabewaking helpt. „Zowel de
reizigers als de buschauffeurs
hebben de proef zeer positief er
varen." Het aantal vernielingen
in de bus is flink teruggelopen.
Geutjes: „Het geld dat we nodig
hebben voor de reparaties aan
kussens en rugleuningen, het ver
wijderen van graffiti en kauw
gom is met twintig tot vijfentwin
tig procent afgenomen. Dat komt
de uitstraling van de bus zeer ten
goede. Mensen zitten niet graag
in een vervuilde bus."
De uitbreiding van het project
naar Zeeuws-Vlaanderen staat
los van enkele recente incidenten.
Vorige week vroeg een buschauf
feur om politie-assistentie omdat
een 33-jarige man uit Vlissingen
zijn mede-passagiers lastig viel
en met bier gooide. De politie had
de grootste moeite de dronken
man te overmeesteren. Geutjes:
„Het heeft er niets mee te maken,
maar het gaat natuurlijk ook wel
om dit soort incidenten te voor
komen."
De ZWN heeft, onder meer in ver
band met de wet op de privacy,
het plaatsen van de camera's met
het Openbaar Ministerie, de poli-
Door Frank van Cooten
Ifemeuzen - Verenigde Bootlieden bv en Montis Mooring- and
Boatservice worden al een jaar lang aan het lijntje gehouden
i door Zeeland Seaports, het voormalige Havenschap Terneuzen.
Beide vastmakersbedrijven weten nog steeds niet op welke
plaatsen ze in de Terneuzense haven mogen werken en onder
ivelke voorwaarden.
De vervoersbond FNV is deze si
tuatie behoorlijk beu. Vooral ook
nu de directie van Verenigde
Bootlieden mensen wil ontslaan
vanwege de onduidelijke situatie.
„Er wordt nu al een jaar lang ge-
Idungeld. Zeeland Seaports heeft
verzuimd vergunningen af te ge
ven over de verdeling van werk.
Omdat er nog steeds niets is gere
geld stijgt de spanning in de ha
ven. Het wordt tijd dat Zeeland
Seaports de knoop doorhakt om
aan die ongewenste situatie een
einde te maken. De tijd van pap
pen en nathouden is voorbij," al
dus districtsbestuurder J. van den
Brink. Het voormalige Haven
schap Terneuzen zegde een jaar
geleden toe een vergunningenstel
sel in het leven te roepen csm een
einde te jnakenjiaiï het conflict
tussen Verenigde „Bootlieden en
Montis. Montis werd begin vorig
jaar actief in de Terneuzense ha
ven. Volgens Bootlieden ontstond
er met de komst van concurrent
Montis een onveilige en onge
wenste situatie in de haven.
Om een duidelijke scheidslijn tus
sen beide bedrijven aan te bren
gen wil Zeeland Seaports een ver
gunningenstelsel in het leven roe
pen. Het gaat dan bijvoorbeeld om
een vergunning per haven of sluis.
„Deze vergunningen zijn echter
nog steeds niet afgegeven. De
strubbelingen zijn er daarom nog
steeds," meent Van den Brink.
„Daar moet een einde aan komen.
Bt wil een gesprek met Zeeland
Seaports en Rijkswaterstaat om
een stuk duidelijkheid te krijgen.
Blijft die duidelijkheid uit dan
gaan we de confrontatie aan. Deze
situatie is immers onacceptabel."
Van den Brink wil ook een ge
sprek met de directie van Bootlie
den over de mogelijke ontslagen.
„Er wordt gesproken over mini
maal drie ontslagen. Ook dat ac
cepteren we niet. De directie heeft
ons hierover niet op de hoogte ge
bracht."
Vervoersbond FNV schrijft voor
woensdag een ledenvergadering
uit om de situatie te bepreken.
„Dat zal een stevige vergadering
worden. Ook beide bedrijven wil
len eindelijk eens duidelijkheid
hebben over de verdeling van het
werk in de haven."
Directeur Rint van Verenigde
Bootlieden wil niet op mogelijke
ontslagen vooruit lopen. „Het
staat nog helemaal niet vast dat er
ontslagen vallen. Het is nog te
vroeg. Ik kan daar nog niet op in
gaan. Ik onderschrijf de mening
van de FNV wel dat Zeeland Se-
ports eindelijk eens duidelijkheid
moet geven over de verdeling van
het werk door middel van een ver
gunningenstelsel. Er is nog steeds
niets geregeld. We weten nog
steeds niet waar we aan toe zijn."
Een woordvoerster van Zeeland
Seaports vertelde gisteren dat mo
menteel hard wordt gewerkt aan
een vergunningenstelsel. „Daar
komt begin volgende week meer
duidelijkheid over."
Van onze verslaggever
Terneuzen - „Een stommiteit," gaf A. v. V. uit Westdorpe
toe, toen hij gisteren door de politierechter in Terneuzen
werd geconfronteerd met de gebeurtenissen op 5 mei van
dit jaar.
Op amper honderd meter van
zijn huis werd de man na een
cafébezoek aangehouden, ter
wijl hij in zijn auto reed. Zijn
rijgedrag was de politie opge
vallen en het was dan ook niet
verrassend dat de blaastest in
een ademalcoholgehalte van
800 microgram resulteerde.
Bijna vier keer zoveel als maxi
maal is toegestaan.
„Als zelfstandige kan ik mijn
rijbewijs niet missen," voerde
de Westdorpenaar aan. Hij zei
zich nu terdege bewust te zijn
van zijn fout, maar dat ver
wonderde officier van justitie
Dekking. Zij wees hem er na
melijk op dat hij amper een
jaar geleden ook al een hoge
boete had gekregen voor rijden
onder invloed.
Zij had volgens de richtlijn een
boete van tweeduizend gulden
in p^tto, plus een voorwaarde
lijke gevangenisstraf van twee
weken en een rijverbod van ne
gen maanden. Om de man tege
moet te komen, eiste zij van dat
rijverbod slechts vijf maaan-
den onvoorwaardelijk en de
rest voorwaardelijk. Ze com
penseerde dat wel door een
veel hogere boete te eisen: vijf
duizend gulden. Politierechter
Zomer verlaagde dat bedrag
nog tot vierduizend gulden,
maar legde de rest van de straf
conform de eis op.
De zaak van de Westdorpenaar
was bepaald niet de enige
waarin rijden onder invloed
centraal stond. Voor de recht
bank passeerde een stoet van
overtreders, die met forse boe
tes en al dan niet voorwaarde
lijke rijverboden naar huis
werden gestuurd.
ZIE OOK ZEELAND - C2: Veel dron
ken rijders voor politierechter
*4- x
Bootsman in actie op de Westsluis in Terneuzen.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
Door Rein van der Helm
Wroclaw (Polen) - Het was levensgevaar
lijk, maar ze kregen het voor elkaar. De
aanleg van een pijpleiding langs een wan
kele, kapotte spoorbrug, over een riviertje
vlakbij het door watersnood getroffen
Poolse Wroclaw.
De pijpleiding was nodig om sterk vervuild
water uit een duizend hectare groot ondergelo
pen gebied over te pompen naar een ander ge
bied waar het kon afwateren op de Oder. Het
riviertje, waarover de spoorbrug lag, wordt ge
bruikt voor levering van drinkwater en mocht
absoluut niet vervuild worden.
„Een heidens karwei," zei Wim van de Kreeke
gistermiddag in Wroclaw, toen hij en zijn col
lege Leo Francke wachtten op het vliegtuig dat
hen weer naar Nederland zou brengen.
Beide Zeeuwen werken bij het waterschap
Zeeuwse Eilanden en waren voor een weekje
'uitgeleend' aan Polen om daar te assisteren bij
het bestrijden van de enorme wateroverlast. Ze
zijn deskundig op het gebied van pompen en
werden in Polen bijgestaan door Nederlandse
militairen die vooral het vervoer verzorgden.
Daarnaast waren zij de 'hulpjes' van beide wa
terschapsmensen. Vorige week vrijdag kwa
men ze aan in Polen. Maar pas zondagmiddag
konden ze daadwerkelijk aan de slag. Want er
moesten nog veel bureaucratische hordes wor
den genomen. „Het was daar erg chaotiosch en
bovendien was er weinig materiaal. Dat moest
van heinde en verre worden aangevoerd," zei
Van de Kreeke.
Het aanleggen van de pijpleiding was een hels
karwei. „Levensgevaarlijk eigenlijk," zegt Van
de Kreek. „De brug is gedeeltelijk ingezakt,
aan één kant is de fundering nagenoeg weg. Ze
werd bij elkaar gehouden door bielzen en rails
die nog vastzaten. En over die bielzen, over een
afstand van zeker 75 meter, moesten wij
koorddansen om de zaak voor elkaar te krij
gen. We beten er ons echt in vast. 's Maandags
nachts om half drie moesten we stoppen om
wat te rusten. Wij zeiden: Wij zijn Zeeuwen en
wij gaan door. Maar de commandant van de
Nederlandse militairen zei: ik ben kolonel en
ik zeg dat je nu stopt."
Woensdag was de pijpleiding gereed en kon de
pomp gaan draaien. „En ze draait nu nog," zei
den Van de Kreeke en Francke, die ergens wel
Van onze verslaggever
Kuitaart - Op de boerderij van de familie Verbruggen aan de
"itshoekdijk 1 in Kuitaart is het morgen feest. Van 11.00 tot
"•00 kunnen belangstellenden kijken naar en deelnemen aan
allerlei activiteiten die voor het vierde jaar plaatsvinden op het
boerderij.
anaf 11.00 uur kan er gekeken worden naar het melken van de Lake-
fvelderkoe. Later op de dag kunnen bezoekers op ontdekkingstocht
juet leden"van de afdeling van De Steltkluut en een moestuin bezoe
ken. Verder staan er onder meer nog wedstrijden op het programma
Tan dieren maken met hooi en vogelverschrikkers in elkaar zetten.
De entree is gratis. Overigens kunnen geïnteresseerden elke donder
dag en vrijdag vanaf 9.30 uur een rondleiding krijgen op het erf van de
tamilie Verbruggen.
Terneuzen - Het zal al een
flink eindje in de volgende
eeuw zijn voor in Zeeuws-
Vlaanderen de eerste otter
populaties, met kans op le
vensbehoud, kunnen worden
uitgezet,
In september biedt een werk
groep aan het bestuur van de
Zeeuws-Vlaamse waterschap
pen een onderzoeksrapport aan
waarbij een inventarisatie van
de Stierskreek bij Aardenburg
als leidraad dient voor het be
leid dat in komende decennia
ten aanzien van alle kreken
moet worden gevoerd.
Op dit moment bieden noch kre
ken noch verbindingswegen tus
sen die kreken voldoende le
venskansen voor de otter. Een
zich vooral met paling voedend
waterdier dat sinds de strenge
winter van 1963 niet meer bene
den de Westerschelde is gesig
naleerd. Onderzoek van de
Stierskreek heeft uitgewezen
dat in daar gevangen pMing nog
te veel pcb's zitten. Restanten
van lozingen die vroeger op het
water hebben plaatsgevonden.
De aangetroffen hoeveelheden
pcb's bij palingen zijn welis
waar zeer laag en onschadelijk
voor de mens. De otter echter
heeft daar last van. Het euvel
kan bestreden worden door de
kreek uit te baggeren. Dat komt
dan bovendien de helderheid
van het water ten goede, ook al
een levensvoorwaarde voor de
otter. „Al bij al zal een behoor
lijke investering nodig zijn om
de Zeeuws-Vlaamse kreken voor
de otter geschikt te maken,"
zegt ing. F. Maenhout van wa
terschap De Drie Ambachten.
„De resultaten van het onder
zoek kunnen er echter wel toe
leiden dat in de komende jaren,
wanneer bepaalde werken wor
den uitgevoerd, het terugplaat
sen van de otter als het ware in
het achterhoofd kan worden ge
houden."
Voorts is medewerking van de
zuiderburen bij de vele grens
overschrijdende kreken onmis
baar. Zo loost het dorpje Mid
delburg nog steeds ongezuiverd
op de Stierskreek. Dat wordt
binnenkort voor een groot deel
ondervangen door het verleggen
van de3 'uitlaat' van de riolering
naar een rietveld.
I I
ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1997
tie en de Registratiekamer door
genomen.
„Het zal wel wennen zijn in het
begin. Voor de passagiers hangen
we aankondigingen in de bus zo
dat de mensen kunnen lezen dat
er video-bewaking is. Voor ons is
de preventieve werking van ca
mera belangrijk. Het gaat er niet
zozeer om om de pakkans te ver
groten."
Door Cees Maas
IN MIJN nieu
we kantoor
kijk ik over de
stad uit. Dat
heb ik nog
nooit gehad.
Over de stad
uitkijken. Ik
bekijk Mid
delburg van
boven. In de
linkerkant
van mijn linkeroog staat een
stuk van het Kadasterge
bouw, in de rechterkant van
mijn rechteroog een bejaar
denflat. Zes balkonnetjes bo-
veh elkaar.
Pal vooruit blinkt het natte
teerdak van het winkelcen
trum in Dauwendaele. Daar
word je niet vrolijker van, van
uitkijken op een teerdak met
een oppervlakte van een half
voetbalveld. Uit het dak ste
ken grijze pijpen van ontluch-
tingskokers. Buitenkanten
van luchtverkoelers, verwar-
mingspijpen, een kleine witte
schotelantenne en een recla
mebord van de VSB-bank. Er
staat een rood streepje onder.
Auto's draaien onophoudelijk
het parkeerterrein op. Ieder
een moet boodschappen.
Tussen het winkelcentrum en
mij staan twee populieren.
Echt hoge populieren. Ik zit
op de vierde verdieping en de
meest dichtbije populier is
nog drie meter hoger. Zijn
bladeren zijn donkergroen en
aan de binnenkant wat lich
ter. Wanneer de wind de tak
ken schudt en de bladeren
omdraait, veranderen hele
stukken boom van kleur. Dat
is leuk.
Zo heb ik een boom nog nooit
bekeken. Dat heb je als je over
een stad uitkijkt.
De horizon is groen van de
stadsbomen. Maar op twee
uur, schuin
rechts voor
me, steekt de
smalle schoor
steen vani de
puf in Ajne-
muiden boven
de bomen. De
puf, dat was,
of is de vis-
meelfabriek.
Ik weet niet of
die nog werkt.
Maar de schoorsteen staat er
nog. Weinig Zeeuwen kennen
die niet. Een mevrouw op de
fiets in korte broek en met een
babybakje op de bagagedra
ger reed daarnet over het
fietspad. Een andere me
vrouw, te voet en met bood
schappentas, riep haar, ze
hield halt en nu staan ze al
meer dan een kwartier te pra
ten.
Uitzicht op dameskout en van
kleur verschietende populie
ren. Dat heb je als je over de
stad uitkijkt.
Lucht kun je niet zien. Na
tuurlijk niet. Maar er is een
boel lucht in mijn uitzicht.
En, dat kun je ook niet zien, in
die lucht schieten mobiele te
lefoongesprekken heen en
weer. In die lucht, ook weer
onzichtbaar, trillen radiogol
ven, tv-frequenties en golft de
korte-golf in onvoorstelbare
hoeveelheden voorbij.
Een man die zijn vrouw mo
biel belt. Bert van Leerdam
die via de radio een authen
tieke Zeeuwse stofdoek weet
te traceren. Alle tv-signalen
van heel de wereld denderen
voorbij in mijn uitzicht zon
der dat ik ze kan zien.
Zo bekeken zie ik eigenlijk
maar weinig wanneer ik van
uit mijn nieuwe kantoor over
de stad uitkijk. Ik zie meer
niet dan wel. De dames staan
nog te praten. Het is elf uur.
Van onze verslaggever
Breskens/Vlissingen - De Provinciale Stoom Diensten (PSD)
hebben gisteren op beide veerdiensten over de Westerschelde te
kampen gehad met problemen.
trots zijn op het feit dat ze deze moeilijke klus
konden klaren. Ze vinden het zelf een 'huza
renstukje'. Het opstellen van twee pompen in
het nabij Wroclaw gelegen dorpje Rakow had
ook nogal wat voeten in de aarde. „Toen wij er
donderdagmorgen kwamen, bleek er niets ge
regeld. Onverrichterzake keerden wij terug.
Maar 's middags om half vijf was alles ineens
in kannen en kruiken en konden we aan de
slag." Toen zij gistermiddag Polen verlieten
werkten die pompen tot volle tevredenheid.
Gistermiddag rond vier uur vertrokken beide
Zeeuwse hulpverleners uit Wroclaw. Na in
Tsjechië nog andere Nederlandse hulpverle
ners te hebben oopgehaald, landde hun vlieg
tuig rond tien uur gisteravond op vliegveld
Zestienhoven. Het is nog onduidelijk wanneer
er weer medewerkers van waterschap Zeeuw
se Eilanden ingezet worden door het in Den
Haag zetelende crisisteam. Het waterschap
heef twee pompen gereed staan voor transport
naar de rampgebieden in Oost-Europa. „De
pompen - met elk een capaciteit van 30.000 li
ter water per minuut - kunnen op ieder ge
wenst moment alsnog ingezet worden," zei
voorlichtster Karen Kroese in Goes.
Zowel de nieuwe dubbeldekker
Johan Friso op de verbinding
tussen Breskens en Vlissingen
als de Prins Willem Alexander
op het veer Kruiningen-Perk-
polder kampten met storingen
De nieuwste aanwinst van PSD,
de dubbeldekker Johan Friso,
moest gistermorgen opnieuw ge
durende een uur uit de vaart ge-
nonhen worden.
Aan het schip moest een tech
nisch mankement worden ver
holpen, waardoor de overtocht
die normaal om 07.50 uur uit
Breskens vertrekt, werd 'over
geslagen'.
Voor een kleine dertig automo
bilisten en vier vrachtwagens
betekende dit een wachttijd van
een half uur voor de volgende
boot volgens dienstregeling ver
trok.
„Gelukkig is het vakantietijd en
geen spitsuur, zoals in andere
periodes van het jaar het geval
kan zijn," aldus een PSD-
woordvoerder. „Extra wachttij
den zijn daarna dan ook niet
ontstaan. Alles kon in één keer
mee."
Wel ontstonden wachttijden op
het veer Kruiningen-Perkpolder
als gevolg van een elektronische
storing in de voortstuwing van
de Prins Willem Alexander. Het
duurde enkele uren voordat dit
mankement kon worden verhol
pen.
Van onze verslaggever e
Sluis - Een 22-jarige medewer
ker van Sluis Help Service in
Sluis moest gistermiddag een
noodsprong maken om niet on
dersteboven te worden gereden
door een 53-jarige automobilist
uit Breskens.
De SHS-helper gaf een stopte
ken in verband met een gevaar
lijke verkeerssituatie, maar de
autobestuurder trok zich daar
niets van aan en reed recht op
SHS-medewerker in. Bij onder
zoek bleek dat de Bressiaander
wel iemand had gezien die zijn
hand opstak. Hij dacht dat het
een groet was en zwaaide terug.
Hij was er zich niet van bewust
dat hij de Sluisenaar bijna om
ver had gereden.
(ADVERTENTIE)
Middelburg - Een alleenstaande
bejaarde man is gistermorgen in
zijn woning in Middelburg door
rookvergiftiging om het leven ge
komen. De rook kwam van een
smeulend vuur dat vermoedelijk
is ontstaan doordat de man in
bed had liggen roken, aldus de
brandweer. Het slachtoffer is de
71-jarige L. Guaquierre. De
brandweer kreeg rond half zeven
de melding van rookontwikke
ling in de portiekwoning in de
Burggang in het centrum van
Middelburg.
De brandweer trof de woning vol
rook aan en vond het slachtoffer
levenloos in bed nadat de voor
deur was geforceerd. De schade
aan de woning valt volgens de
brandweer mee. Het vuur was
binnen twee uur geblust.
van 11.00 uur tot 17.00 uur
1 op diverse topmerken