.313 DE STEM 'Zeeland Seaports is veel te laks' Luchtkijken Videocamera in ZWN-bus moet passagiers veilig gevoel geven Huzarenstukje van Zeeuwen in Polen 't Gouddoppertje Torenhoge boete als compensatie voor langdurig rijverbod Uitzetten otters toekomstmuziek Veerboten weer uit de vaart door storingen Zondag 3 augustus open! THE STING |osa Service g ran ol werk FNV wil na een jaar eind aan conflict tussen Bootlieden en Montis: Boerderijfeest in Kuitaart ■436613 vanaf 18 jaar -57Ï77T57 :5Ï3303 '6-5421370 scort Roosendaal fel. 06-53111873. '62-688084 11.00-19.00 uur. "Privé 99*** jSTIMULA PHOnT Algemeen Leendertsen irijf n Klussenbedrijf Schilder/timmerwerk Stucadoor Tapijt vuil? voor 100,- Klokkenshow van maar dan 400 Klokken Waterschapsmannen maken pijpleiding over kapotte brug in Wroclaw C1 Bressiaander rijdt in op man uit Sluis Bejaarde komt om bij brand l Restant uitverkoop 50% tot 70% korting X Ise m/v. Dames gevr 'eletekst pag. 270. |en uiterlijk niet zo allen voor informatie *06-51347223. lyle, op discr. wijze aan I ■cr.crd.aco. DAME gevr ^.18 j8arDsmss gsvr scortdames va 18 ir leuke meisjes, gay 4ES ontv. privé. Ïïi^l Tern. mog. voor escort I Dames gevr. v.a. 18ir f 136-54266611 1 IRIN Breda.Laat u ontvinl discr.rom.sfeer.7 dq v f f.30-23.00u 076-52111971 Veekendkanjers, za/zon 11 -18uur.076-5221051 |nnig warm exotisch in| ensuele live gesprekken |Tel. 00-323.231.49.70. juk HUISVROUWTJE"! Itvangt privé. 11.076-5138124. 4ETSEL- EN VOEGWERK I fLOEREN EN WANDEN TEGELWERK KOZIJNEN EN DEUREN ("RAPPEN 0118-430909 [mmer/onderhoudsbedrijf j daken, voegwerken, i, verstoppingen, Dag en nacht nr. pen van PVC dakgoten. Schilderwerk Voor al uw voor part. en bedrijven. Tel. 076-5229987. Voor al uw Tel. 076-5022818. Tapijtrein. jGeen nood!! Ketar reinigt uw tapijt als nieuw. Profi ler van onze AKTIE en laat JW HUISKAMER reinigen Bel voor inl. of afspraak: 0167-567002. -TT- jMM» if ,„uv 1,1 1, «IlUtl» TV sir. KuenW*« M jgURCHTSTRAAT 8, CX5STBÜRG Zeeland lerneuzen/Boskoop - Na een proef op het Zuid-Hollandse ei- and Voorne-Putten gaat de I (penbaar-vervoeronderneming 2WN ook bussen in Zeeland uit rusten met videocamera's. pe ZWN streeft er volgens woordvoerder A. Geutjes in Bos- Iroop naar de camera's in het laat ste kwartaal van dit jaar te heb ben ingebouwd. Met het hele pro ject, ook de bussen in Sliedrecht en Krimpen aan de IJssel krijgen elektronische bewaking, is een bedrag van 200.000 gulden ge moeid. Het aanpassen van de bus sen in Zeeuws-Vlaanderen kost de ZWN 75.000 gulden. De videocamera moet vandalisme en vernielingen in de bus tegen gaan en de passagiers een veilig gevoel geven. De proef in Voorne- Putten heeft aangetoond dat ca merabewaking helpt. „Zowel de reizigers als de buschauffeurs hebben de proef zeer positief er varen." Het aantal vernielingen in de bus is flink teruggelopen. Geutjes: „Het geld dat we nodig hebben voor de reparaties aan kussens en rugleuningen, het ver wijderen van graffiti en kauw gom is met twintig tot vijfentwin tig procent afgenomen. Dat komt de uitstraling van de bus zeer ten goede. Mensen zitten niet graag in een vervuilde bus." De uitbreiding van het project naar Zeeuws-Vlaanderen staat los van enkele recente incidenten. Vorige week vroeg een buschauf feur om politie-assistentie omdat een 33-jarige man uit Vlissingen zijn mede-passagiers lastig viel en met bier gooide. De politie had de grootste moeite de dronken man te overmeesteren. Geutjes: „Het heeft er niets mee te maken, maar het gaat natuurlijk ook wel om dit soort incidenten te voor komen." De ZWN heeft, onder meer in ver band met de wet op de privacy, het plaatsen van de camera's met het Openbaar Ministerie, de poli- Door Frank van Cooten Ifemeuzen - Verenigde Bootlieden bv en Montis Mooring- and Boatservice worden al een jaar lang aan het lijntje gehouden i door Zeeland Seaports, het voormalige Havenschap Terneuzen. Beide vastmakersbedrijven weten nog steeds niet op welke plaatsen ze in de Terneuzense haven mogen werken en onder ivelke voorwaarden. De vervoersbond FNV is deze si tuatie behoorlijk beu. Vooral ook nu de directie van Verenigde Bootlieden mensen wil ontslaan vanwege de onduidelijke situatie. „Er wordt nu al een jaar lang ge- Idungeld. Zeeland Seaports heeft verzuimd vergunningen af te ge ven over de verdeling van werk. Omdat er nog steeds niets is gere geld stijgt de spanning in de ha ven. Het wordt tijd dat Zeeland Seaports de knoop doorhakt om aan die ongewenste situatie een einde te maken. De tijd van pap pen en nathouden is voorbij," al dus districtsbestuurder J. van den Brink. Het voormalige Haven schap Terneuzen zegde een jaar geleden toe een vergunningenstel sel in het leven te roepen csm een einde te jnakenjiaiï het conflict tussen Verenigde „Bootlieden en Montis. Montis werd begin vorig jaar actief in de Terneuzense ha ven. Volgens Bootlieden ontstond er met de komst van concurrent Montis een onveilige en onge wenste situatie in de haven. Om een duidelijke scheidslijn tus sen beide bedrijven aan te bren gen wil Zeeland Seaports een ver gunningenstelsel in het leven roe pen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een vergunning per haven of sluis. „Deze vergunningen zijn echter nog steeds niet afgegeven. De strubbelingen zijn er daarom nog steeds," meent Van den Brink. „Daar moet een einde aan komen. Bt wil een gesprek met Zeeland Seaports en Rijkswaterstaat om een stuk duidelijkheid te krijgen. Blijft die duidelijkheid uit dan gaan we de confrontatie aan. Deze situatie is immers onacceptabel." Van den Brink wil ook een ge sprek met de directie van Bootlie den over de mogelijke ontslagen. „Er wordt gesproken over mini maal drie ontslagen. Ook dat ac cepteren we niet. De directie heeft ons hierover niet op de hoogte ge bracht." Vervoersbond FNV schrijft voor woensdag een ledenvergadering uit om de situatie te bepreken. „Dat zal een stevige vergadering worden. Ook beide bedrijven wil len eindelijk eens duidelijkheid hebben over de verdeling van het werk in de haven." Directeur Rint van Verenigde Bootlieden wil niet op mogelijke ontslagen vooruit lopen. „Het staat nog helemaal niet vast dat er ontslagen vallen. Het is nog te vroeg. Ik kan daar nog niet op in gaan. Ik onderschrijf de mening van de FNV wel dat Zeeland Se- ports eindelijk eens duidelijkheid moet geven over de verdeling van het werk door middel van een ver gunningenstelsel. Er is nog steeds niets geregeld. We weten nog steeds niet waar we aan toe zijn." Een woordvoerster van Zeeland Seaports vertelde gisteren dat mo menteel hard wordt gewerkt aan een vergunningenstelsel. „Daar komt begin volgende week meer duidelijkheid over." Van onze verslaggever Terneuzen - „Een stommiteit," gaf A. v. V. uit Westdorpe toe, toen hij gisteren door de politierechter in Terneuzen werd geconfronteerd met de gebeurtenissen op 5 mei van dit jaar. Op amper honderd meter van zijn huis werd de man na een cafébezoek aangehouden, ter wijl hij in zijn auto reed. Zijn rijgedrag was de politie opge vallen en het was dan ook niet verrassend dat de blaastest in een ademalcoholgehalte van 800 microgram resulteerde. Bijna vier keer zoveel als maxi maal is toegestaan. „Als zelfstandige kan ik mijn rijbewijs niet missen," voerde de Westdorpenaar aan. Hij zei zich nu terdege bewust te zijn van zijn fout, maar dat ver wonderde officier van justitie Dekking. Zij wees hem er na melijk op dat hij amper een jaar geleden ook al een hoge boete had gekregen voor rijden onder invloed. Zij had volgens de richtlijn een boete van tweeduizend gulden in p^tto, plus een voorwaarde lijke gevangenisstraf van twee weken en een rijverbod van ne gen maanden. Om de man tege moet te komen, eiste zij van dat rijverbod slechts vijf maaan- den onvoorwaardelijk en de rest voorwaardelijk. Ze com penseerde dat wel door een veel hogere boete te eisen: vijf duizend gulden. Politierechter Zomer verlaagde dat bedrag nog tot vierduizend gulden, maar legde de rest van de straf conform de eis op. De zaak van de Westdorpenaar was bepaald niet de enige waarin rijden onder invloed centraal stond. Voor de recht bank passeerde een stoet van overtreders, die met forse boe tes en al dan niet voorwaarde lijke rijverboden naar huis werden gestuurd. ZIE OOK ZEELAND - C2: Veel dron ken rijders voor politierechter *4- x Bootsman in actie op de Westsluis in Terneuzen. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE Door Rein van der Helm Wroclaw (Polen) - Het was levensgevaar lijk, maar ze kregen het voor elkaar. De aanleg van een pijpleiding langs een wan kele, kapotte spoorbrug, over een riviertje vlakbij het door watersnood getroffen Poolse Wroclaw. De pijpleiding was nodig om sterk vervuild water uit een duizend hectare groot ondergelo pen gebied over te pompen naar een ander ge bied waar het kon afwateren op de Oder. Het riviertje, waarover de spoorbrug lag, wordt ge bruikt voor levering van drinkwater en mocht absoluut niet vervuild worden. „Een heidens karwei," zei Wim van de Kreeke gistermiddag in Wroclaw, toen hij en zijn col lege Leo Francke wachtten op het vliegtuig dat hen weer naar Nederland zou brengen. Beide Zeeuwen werken bij het waterschap Zeeuwse Eilanden en waren voor een weekje 'uitgeleend' aan Polen om daar te assisteren bij het bestrijden van de enorme wateroverlast. Ze zijn deskundig op het gebied van pompen en werden in Polen bijgestaan door Nederlandse militairen die vooral het vervoer verzorgden. Daarnaast waren zij de 'hulpjes' van beide wa terschapsmensen. Vorige week vrijdag kwa men ze aan in Polen. Maar pas zondagmiddag konden ze daadwerkelijk aan de slag. Want er moesten nog veel bureaucratische hordes wor den genomen. „Het was daar erg chaotiosch en bovendien was er weinig materiaal. Dat moest van heinde en verre worden aangevoerd," zei Van de Kreeke. Het aanleggen van de pijpleiding was een hels karwei. „Levensgevaarlijk eigenlijk," zegt Van de Kreek. „De brug is gedeeltelijk ingezakt, aan één kant is de fundering nagenoeg weg. Ze werd bij elkaar gehouden door bielzen en rails die nog vastzaten. En over die bielzen, over een afstand van zeker 75 meter, moesten wij koorddansen om de zaak voor elkaar te krij gen. We beten er ons echt in vast. 's Maandags nachts om half drie moesten we stoppen om wat te rusten. Wij zeiden: Wij zijn Zeeuwen en wij gaan door. Maar de commandant van de Nederlandse militairen zei: ik ben kolonel en ik zeg dat je nu stopt." Woensdag was de pijpleiding gereed en kon de pomp gaan draaien. „En ze draait nu nog," zei den Van de Kreeke en Francke, die ergens wel Van onze verslaggever Kuitaart - Op de boerderij van de familie Verbruggen aan de "itshoekdijk 1 in Kuitaart is het morgen feest. Van 11.00 tot "•00 kunnen belangstellenden kijken naar en deelnemen aan allerlei activiteiten die voor het vierde jaar plaatsvinden op het boerderij. anaf 11.00 uur kan er gekeken worden naar het melken van de Lake- fvelderkoe. Later op de dag kunnen bezoekers op ontdekkingstocht juet leden"van de afdeling van De Steltkluut en een moestuin bezoe ken. Verder staan er onder meer nog wedstrijden op het programma Tan dieren maken met hooi en vogelverschrikkers in elkaar zetten. De entree is gratis. Overigens kunnen geïnteresseerden elke donder dag en vrijdag vanaf 9.30 uur een rondleiding krijgen op het erf van de tamilie Verbruggen. Terneuzen - Het zal al een flink eindje in de volgende eeuw zijn voor in Zeeuws- Vlaanderen de eerste otter populaties, met kans op le vensbehoud, kunnen worden uitgezet, In september biedt een werk groep aan het bestuur van de Zeeuws-Vlaamse waterschap pen een onderzoeksrapport aan waarbij een inventarisatie van de Stierskreek bij Aardenburg als leidraad dient voor het be leid dat in komende decennia ten aanzien van alle kreken moet worden gevoerd. Op dit moment bieden noch kre ken noch verbindingswegen tus sen die kreken voldoende le venskansen voor de otter. Een zich vooral met paling voedend waterdier dat sinds de strenge winter van 1963 niet meer bene den de Westerschelde is gesig naleerd. Onderzoek van de Stierskreek heeft uitgewezen dat in daar gevangen pMing nog te veel pcb's zitten. Restanten van lozingen die vroeger op het water hebben plaatsgevonden. De aangetroffen hoeveelheden pcb's bij palingen zijn welis waar zeer laag en onschadelijk voor de mens. De otter echter heeft daar last van. Het euvel kan bestreden worden door de kreek uit te baggeren. Dat komt dan bovendien de helderheid van het water ten goede, ook al een levensvoorwaarde voor de otter. „Al bij al zal een behoor lijke investering nodig zijn om de Zeeuws-Vlaamse kreken voor de otter geschikt te maken," zegt ing. F. Maenhout van wa terschap De Drie Ambachten. „De resultaten van het onder zoek kunnen er echter wel toe leiden dat in de komende jaren, wanneer bepaalde werken wor den uitgevoerd, het terugplaat sen van de otter als het ware in het achterhoofd kan worden ge houden." Voorts is medewerking van de zuiderburen bij de vele grens overschrijdende kreken onmis baar. Zo loost het dorpje Mid delburg nog steeds ongezuiverd op de Stierskreek. Dat wordt binnenkort voor een groot deel ondervangen door het verleggen van de3 'uitlaat' van de riolering naar een rietveld. I I ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1997 tie en de Registratiekamer door genomen. „Het zal wel wennen zijn in het begin. Voor de passagiers hangen we aankondigingen in de bus zo dat de mensen kunnen lezen dat er video-bewaking is. Voor ons is de preventieve werking van ca mera belangrijk. Het gaat er niet zozeer om om de pakkans te ver groten." Door Cees Maas IN MIJN nieu we kantoor kijk ik over de stad uit. Dat heb ik nog nooit gehad. Over de stad uitkijken. Ik bekijk Mid delburg van boven. In de linkerkant van mijn linkeroog staat een stuk van het Kadasterge bouw, in de rechterkant van mijn rechteroog een bejaar denflat. Zes balkonnetjes bo- veh elkaar. Pal vooruit blinkt het natte teerdak van het winkelcen trum in Dauwendaele. Daar word je niet vrolijker van, van uitkijken op een teerdak met een oppervlakte van een half voetbalveld. Uit het dak ste ken grijze pijpen van ontluch- tingskokers. Buitenkanten van luchtverkoelers, verwar- mingspijpen, een kleine witte schotelantenne en een recla mebord van de VSB-bank. Er staat een rood streepje onder. Auto's draaien onophoudelijk het parkeerterrein op. Ieder een moet boodschappen. Tussen het winkelcentrum en mij staan twee populieren. Echt hoge populieren. Ik zit op de vierde verdieping en de meest dichtbije populier is nog drie meter hoger. Zijn bladeren zijn donkergroen en aan de binnenkant wat lich ter. Wanneer de wind de tak ken schudt en de bladeren omdraait, veranderen hele stukken boom van kleur. Dat is leuk. Zo heb ik een boom nog nooit bekeken. Dat heb je als je over een stad uitkijkt. De horizon is groen van de stadsbomen. Maar op twee uur, schuin rechts voor me, steekt de smalle schoor steen vani de puf in Ajne- muiden boven de bomen. De puf, dat was, of is de vis- meelfabriek. Ik weet niet of die nog werkt. Maar de schoorsteen staat er nog. Weinig Zeeuwen kennen die niet. Een mevrouw op de fiets in korte broek en met een babybakje op de bagagedra ger reed daarnet over het fietspad. Een andere me vrouw, te voet en met bood schappentas, riep haar, ze hield halt en nu staan ze al meer dan een kwartier te pra ten. Uitzicht op dameskout en van kleur verschietende populie ren. Dat heb je als je over de stad uitkijkt. Lucht kun je niet zien. Na tuurlijk niet. Maar er is een boel lucht in mijn uitzicht. En, dat kun je ook niet zien, in die lucht schieten mobiele te lefoongesprekken heen en weer. In die lucht, ook weer onzichtbaar, trillen radiogol ven, tv-frequenties en golft de korte-golf in onvoorstelbare hoeveelheden voorbij. Een man die zijn vrouw mo biel belt. Bert van Leerdam die via de radio een authen tieke Zeeuwse stofdoek weet te traceren. Alle tv-signalen van heel de wereld denderen voorbij in mijn uitzicht zon der dat ik ze kan zien. Zo bekeken zie ik eigenlijk maar weinig wanneer ik van uit mijn nieuwe kantoor over de stad uitkijk. Ik zie meer niet dan wel. De dames staan nog te praten. Het is elf uur. Van onze verslaggever Breskens/Vlissingen - De Provinciale Stoom Diensten (PSD) hebben gisteren op beide veerdiensten over de Westerschelde te kampen gehad met problemen. trots zijn op het feit dat ze deze moeilijke klus konden klaren. Ze vinden het zelf een 'huza renstukje'. Het opstellen van twee pompen in het nabij Wroclaw gelegen dorpje Rakow had ook nogal wat voeten in de aarde. „Toen wij er donderdagmorgen kwamen, bleek er niets ge regeld. Onverrichterzake keerden wij terug. Maar 's middags om half vijf was alles ineens in kannen en kruiken en konden we aan de slag." Toen zij gistermiddag Polen verlieten werkten die pompen tot volle tevredenheid. Gistermiddag rond vier uur vertrokken beide Zeeuwse hulpverleners uit Wroclaw. Na in Tsjechië nog andere Nederlandse hulpverle ners te hebben oopgehaald, landde hun vlieg tuig rond tien uur gisteravond op vliegveld Zestienhoven. Het is nog onduidelijk wanneer er weer medewerkers van waterschap Zeeuw se Eilanden ingezet worden door het in Den Haag zetelende crisisteam. Het waterschap heef twee pompen gereed staan voor transport naar de rampgebieden in Oost-Europa. „De pompen - met elk een capaciteit van 30.000 li ter water per minuut - kunnen op ieder ge wenst moment alsnog ingezet worden," zei voorlichtster Karen Kroese in Goes. Zowel de nieuwe dubbeldekker Johan Friso op de verbinding tussen Breskens en Vlissingen als de Prins Willem Alexander op het veer Kruiningen-Perk- polder kampten met storingen De nieuwste aanwinst van PSD, de dubbeldekker Johan Friso, moest gistermorgen opnieuw ge durende een uur uit de vaart ge- nonhen worden. Aan het schip moest een tech nisch mankement worden ver holpen, waardoor de overtocht die normaal om 07.50 uur uit Breskens vertrekt, werd 'over geslagen'. Voor een kleine dertig automo bilisten en vier vrachtwagens betekende dit een wachttijd van een half uur voor de volgende boot volgens dienstregeling ver trok. „Gelukkig is het vakantietijd en geen spitsuur, zoals in andere periodes van het jaar het geval kan zijn," aldus een PSD- woordvoerder. „Extra wachttij den zijn daarna dan ook niet ontstaan. Alles kon in één keer mee." Wel ontstonden wachttijden op het veer Kruiningen-Perkpolder als gevolg van een elektronische storing in de voortstuwing van de Prins Willem Alexander. Het duurde enkele uren voordat dit mankement kon worden verhol pen. Van onze verslaggever e Sluis - Een 22-jarige medewer ker van Sluis Help Service in Sluis moest gistermiddag een noodsprong maken om niet on dersteboven te worden gereden door een 53-jarige automobilist uit Breskens. De SHS-helper gaf een stopte ken in verband met een gevaar lijke verkeerssituatie, maar de autobestuurder trok zich daar niets van aan en reed recht op SHS-medewerker in. Bij onder zoek bleek dat de Bressiaander wel iemand had gezien die zijn hand opstak. Hij dacht dat het een groet was en zwaaide terug. Hij was er zich niet van bewust dat hij de Sluisenaar bijna om ver had gereden. (ADVERTENTIE) Middelburg - Een alleenstaande bejaarde man is gistermorgen in zijn woning in Middelburg door rookvergiftiging om het leven ge komen. De rook kwam van een smeulend vuur dat vermoedelijk is ontstaan doordat de man in bed had liggen roken, aldus de brandweer. Het slachtoffer is de 71-jarige L. Guaquierre. De brandweer kreeg rond half zeven de melding van rookontwikke ling in de portiekwoning in de Burggang in het centrum van Middelburg. De brandweer trof de woning vol rook aan en vond het slachtoffer levenloos in bed nadat de voor deur was geforceerd. De schade aan de woning valt volgens de brandweer mee. Het vuur was binnen twee uur geblust. van 11.00 uur tot 17.00 uur 1 op diverse topmerken

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19