BMW 525 tds Touring: styling wint van inhoud Luxe afvoerdop als badkamerdecoratie Nieuwe Golf Uil Nieuwe sportwagen met 450 pk van 0-100 in 4,5 sec. Exclusieve noviteit uit Australië 'Engelse' caravan uit Holland Oogjes in je achterbumper DE STEM SURPLUS Beestachtig Grote banden INFORMATIE SURPLUS püSTEM i i i i i VRIJDAG 1 AUGUSTUS 1997 D2 Viper bruter dan Corvette Door Rien van der Steen Als je naar de specificaties kijkt ben je geneigd aan een vracht wagenmotor te denken. De nieuwste sportwagen van Chrys ler is nu ook in Nederland lever baar. De Viper GTS Coupé. Wat je noemt een bruut van een auto. Onder de kap brult een tiencilin der motor met een inhoud van acht liter. Vermogen 450 pk, koppel 664 Nm. Maar bijster on geschikt om een caravan te trek ken, mocht u als aanstaand va kantieganger visioenen krijgen. Topsnelheid zei u? Nou, hij houdt het bij 290 km/h pas voor gezien. Duidelijk niet begrensd nee. Accelereren? Van niks naar 100 raast deze machine in 4,5 se conden. Als u op zoek bent naar een onvervalst scheurijzer, is een Porsche een brave boodschap- penauto vergeleken met deze straatracer. Het ding is net een motorfiets. Een dikke motorfiets dan, want anders kan hij dit woeste geval in de verste verte niet bijhouden. Ook een Chevrolet Corvette wordt plots een burgerlijke alle- mansauto. Want beestachtiger dan deze Chrysler bestaat niet in autoland. Chrysler liet in 1989 in Detroit een conceptcar zien, die elke be zoeker verbijsterde. De Viper was ontegenzeglijk stoer, brutaal en ontzagwekkend agressief. Maar de Amerikanen zagen de auto helemaal zitten. En Chrys ler besloot de auto in productie te nemen. Van die Viper RT/10 Roadster zijn er inmiddels we- Wie een Chevrolet Corvette een bruut vindt, moet eens een keer in de Viper GTS stappen. Allemachtig. Een koppel van 615 Nm, maar zéér ongeschikt om een caravan te trekken. reldwijd 5.500 verkocht. In Ne derland alleen al 14. Het origi neel heeft nu gezelschap gekre gen van de GTS Coupé. Wel her kenbaar: met brede witte banen over de hele lengte. Als ging het om een Indycar. En met stan daard airconditoning. En da's wel lekker in zo'n bedompte ruimte als de cockpit van deze GTS. Maar gétverderrie, wat gaat dit ding hard. Op het circuit van de Rijksdienst voor het Wegverkeer in Lelystad kon het gaspedaal nadrukkelijk naar beneden. Boven 240 km/h kwamen we desondanks niet. Niet dat het rij den met deze auto niet leuk is dan. Want hard rijden alleen, daar is niks aan. Het gaat om het gevoel van versnellen. En dat kan dit beest. We hebben het ge probeerd. Honderd rijden. In z'n drie. En dan gas op de plank. On voorstelbaar. En die gigantische motor reageert nog op het gaspe daal ook. Geen trage nadenk- reacties. Meteen van acquit. Niet te zuinig. Brullend en bijna bral lend. Met ongelooflijk weinig toeren vette stappen voorwaarts. De versnellingsbak telt er zes vooruit en het is van een verba zingwekkende onnadenkend heid, dat de vijfde pal naast de achteruit ligt zonder een deugde lijke vergrendeling. Want stel u voor dat u vanuit vier fluks op- schakelt en dan in de achteruit versnelling terecht komt. Dat wordt tandwieltjes rapen. Zo'n Chrysler Viper GTS is een auto die uitsluitend in de winkel voor grote maten komt. Qua prestaties, motorinhoud, vermo gen en koppel, maar ook wat banden en wielen betreft. Want dit gevaarte staat op gegoten aluminium 17 inch-wielen, waar dikke worsten van Michelins rondgeprangd zitten. Achter hebben die zelfs van die maten waarvan je dacht dat ze alleen op papier bestonden: 335/35 ZR17. En ook qua prijs valt deze auto in de grote maten: voor 254.000 gulden mag hij mee naar huis. Dat is een ton duurder dan een Chevrolet Corvette. Maar die heeft ook maar een V8 van nog geen zes liter en 344 pk. In de Verenigde Staten heerst nog echte concurrentie. Mis schien waagt Ford zich nog eens aan een auto die de Viper over troeft. Niet dat het hoeft. Door Rien van der Steen Het gaat goed met BMW. In Ne derland staat het relatief kleine merk op de dertiende plek met een marktaandeel van 2,5 pro cent. Wereldwijd verkocht BMW in het eerste kwartaal 164.700 auto's. Het zijn er nog nooit zo veel geweest. De statige 525 tds Touring heeft een belletje om te waarschuwen als je de maximum ingestelde snelheid overschrijdt. Dat werkt nog ook. Het is een van die door dachte uitrustingstukjes van de ze auto. De Touring 525 tds heeft een fraaie styling en een even zo dik ke prijs. Straalt klasse uit. Nog meer dan de vierdeurs versie. Al biedt deze stationcar minder ruimte dan je zou denken. De praktijk van de laatste tijd, van stijlvol getekende auto's. Want een Opel Vectra Wagon is ook iets kleiner dan een Astra uit de zelfde categorie. Styling wint het steeds vaker van kubieke de cimeters bergruimte. De BMW Touring vertegenwoordigt busi ness class van de bovenste plank. Maar de vierdeurs heeft 460 liter bagageruimte en de ogenschijn lijk ruimere Touring moet het met 50 liter minder stellen. BMW heeft zich vooral gestort op de sportieve snit van de auto. Daarom zijn de ramen ver door getrokken en loopt de daklijn iets af. En dat levert allesbehal ve extra ruimte op. De auto is wel veel eleganter dan zijn voor ganger, die vooral aan de achter kant nogal plomp overkwam. De Touring heeft een nieuwe De BMW is een opvallende verschijning. Kostbaar en stijlvol. lichtmetalen achteras, met veer- benen die niet omhoog staan maar schuin naast de as liggen. Zodat een rechthoekig en opval lend breed laadvlak ontstaat, met bergvakken naast en onder de vloer. Standaard heeft de au to niveauregeling en hij mag twee ton trekken. De rugleuning achter is in delen neer te klap pen, de rolcassette waaruit nor maal het dekje over de bagage ruimte komt heeft ook een stevig net dat achter de voorstoelen omhoog getrokken kan worden. Opvallend accessoire is een laadvlak, dat 60 centimeter naar buiten wordt getrokken en 75 ki lo mag dragen. Je kunt er op gaan zitten om van schoenen te verwisselen of er zware spullen op tillen, die vervolgens eenvou dig de auto in gerold worden. En da's nog niet alles: want het laadruim is ook te bereiken door slechts de achterruit op te klap pen. De achterklep valt in een elektrisch slot, hetgeen het slui ten ervan aanmerkelijk verge makkelijkt. Heel comfortabel al lemaal. Een veelzijdige, chique auto met veel uitstraling. En met twee airbags, side-airbags, abs en antidoorslipregeling aan boord. Net als deurvergrende ling met afstandsbediening, in hoogte én diepte verstelbaar stuurwiel, verwarmde en elek trisch verstelbare buitenspie- Foto Mare Bolsius gels, elektronische links/rechts gescheiden temperatuurregeling en elektrisch bediende voorpor- tierruiten, hoofdsteunen voor en achter én uiteraard een toeren- teller. De standaard radio is weer eens een toonbeeld van ge bruiksvriendelijkheid: gelukkig met een gewone knop voor volu- fne en nog bedienbaar vanaf het stuur ook. tóet de motoren is ook weinig mis. Allemaal zespitters op ben- Wie nadere informatie wil omtrent artikelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. Het adres daarvoor is: De Stem, redactie Surplus, postbus 3229,4800 MB Breda. Eindredactie: Wim van Leest. Door Esther Bruis In Australië en Amerika zijn ze al enige jaren razend populair. In Nederland zijn ze pas sinds kort verkrijgbaar. De luxe afvoerde- coraties van Jenico Exclusive be loven echter ook hier een groot succes te worden. Nergens anders is een dergelijke decoratief acces soire immers te vinden. Het idee is simpel: een rubberen afsluitring met op de dop een zil verkleurig of gouden decoratie van abstracte figuren, schattige dolfijntjes of toepasselijke schel pen. Hartstikke leuk om de bad kamer mee aan te kleden. De grote doppen kunnen ge bruikt worden als decoratie in een badkuip. Vooral als het bad leeg en schoon staat te pronken, is de afvoerdop een leuk detail. Niet als je in de kuip baddert, want dan leveren de uitsteeksels toch een klein probleem op. Ook een fonteintje kan helemaal opfleuren door zo'n afvoerdop. Daar kan het dopje wel steeds blijven zitten. Als de onderste rubberring verwijderd wordt, kan het water namelijk gewoon weglopen, De doppen zijn uiteraard bestand tegen eventuele schadelijke ef fecten van zout, zeep en andere schoonmaakproducten. In de col lectie van Jenico Exclusive zitten ook bijpassende deurklinken, handdoekhaakjes en sleutelhan gers. Ze zijn verkrijgbaar bij cadeau shops, badkameraccessoireshops en woondecoratiewinkels. Een apart cadeau voor een prijs varië rend van 49,90 gulden voor een klein tinnen exemplaar tot 69,90 gulden voor een grote dop met een 24 karaats goudlaag. Een selectie uit de baddop- pen in het assortiment. FOTO'S MARC BOLSIUS Op de Internationale Automobil Ausstellung van 11 tot 21 september in Frankfurt wordt-ie voor het eerst voorgesteld aan het publiek: de nieuwe VW Golf. Het is de eerste Golf van de zogeheten nieuwe generatie. De vorige generatie werd zes jaar geleden op de markt gebracht. De nieuwe Golf is vanaf november te koop in Nederland. De Golf is hét succesnummer van VW. Sinds de introductie in 1974 werden er wereldwijd werden tot op heden 17 miljoen van verkocht. Ruim 460.000 exemplaren werden in Nederland afgezet. foto's vw j j 'ij zine (er is keus uit een 2.0, een 2.5 of een beresterke 2.8-liter) of diesel. De 2.5 diesel past mis schien wel het lekkerste bij de auto. De turbodiesel is heerlijk stil en vlot. Niet te geloven, dat je met een diesel onderweg bent. En dan dat weggedrag. Niet heus sportief, maar wel een echte rij- machine, die zijn paardenkrach ten gecontroleerd naar de ach terwielen stuurt. BMW startte in 1992 met de pro ductie van de eerste generatie 5- touring. De nieuwste is eventjes 7500 gulden duurder dan de se dan. En een auto voor de top van de zakelijke markt. Hoewel on verwacht handzaam: rap, over zichtelijk en chic. Het merk moet het vanouds hebben van tech niek, rijgenot en afwerking. En spreekt daar blijkbaar een steeds grotere groep mensen mee aan. BMW is de belichaming van exclusiviteit geworden. Dat is een Lamborghini ook. Maar als je een tijdje doorspaart hoort een BMW tot de mogelijkheden. En dat kun je van die andere niet zeggen. De directeur van BMW Neder land, Klaus Wiese, is begrijpelij kerwijs trots op de merkwaarde van zijn merk. Hij noemt dat 'een perfecte mix tussen ratio en emotie. Emotie onderbouwen we met inhoud.' 525 tds, 2,5 turbodiesel, vermogen 105 kW/143 pk, max. koppel 280 Nm, prijs 93.900,-; uitvoering Edition (met houtinleg in dasboard, airco, mistlampen etc.) 98.900,-. Verbruik 1:11,3; kosten rijklaarmaken 890,-. In de Nederlandse fabriek te Meerkerk, waar al jarenlang ca ravans van het merk Avento ge bouwd worden, worden vanaf au gustus nieuwe caravans gebouwd die de naam Cottage dragen. Een Engels design van een Nederland se bouwer. De nieuwee caravan verschijnt na de zomer op de markt. Van der Hagen Caravans in Meer kerk vindt de caravans afkomstig uit Engeland een toonbeeld van design en comfort. De onderbro ken ramen aan de voorzijde, een weggewerkte dissel en gedeco reerde spoilers mdKën de produc ten geliefd. Maar volgens Van der Hagen kleeft er ook een nadeel aan die Engelse woonwagens: de kwaliteit is niet optimaal. Daar om besloot Van der Hagen zelf ca ravans te gaan maken die er En gels uit zien, maar op vaderlandse bodem geproduceerd zijn. Van der Hagen maakt al 35 jaar caravans. Om het jubileum te ge denken verschijnen nu in een be perkte oplage de speciaal uitge ruste Avento Royal 395 TL Jubi lee en de Avento Premier 445 TD Jubilee. De Cottage komt na de vakantiemaanden in drie versies op de markt. De Cottage is een nieuwe Nederlandse caravan met Engelse uit straling. Door Will Gerritsen De doffe klap staat me nog helder voor de geest. Ik parkeerde de au to achteruit draaiend, terwijl ik wisselend mijn blik richtte op de linker- en rechterspiegel. Daar mee zag ik die lantaarnpaal pre cies in het midden van de par- keerstrook helemaal over het hoofd. Ik heb nog jarenlang met een ha telijke knik in de achterbumper rondgereden. Totdat iemand zo vriendelijk was achter tegen mijn auto aan te rijden, waarop diens verzekering een nieutv exemplaar cadeau deed. Iedere automobilist kent wel dit soort verraderlijke parkeersitua ties. Met name de parkeervakken die zijn voorzien van lage Am sterdammertjes zijn extreem bumperonvriendelijk. Vanuit de bestuurdersstoel zijn ze niet te zien, omdat ze niet boven de kof ferbak uitsteken. Minder riskant, maar wel lastig bij het parkeren is het gebruik van spiegels. Ze vertekenen het beeld, waardoor de werkelijke afstand met de au to achter je altijd groter is dan de spiegels suggereren. In een over moedige bui ga je soms dan toch nog een stuk verder, hetgeen fa taal kan zijn. Een stel ogen zou je in de achterbumper moeten heb ben. Die oplossing bestaat, en wel in de vorm van een achteruitrijra- dar, een vrij nieuw hebbedingetje waarmee je bijna blindelings kunt parkeren. Het treedt in wer king zodra de bestuurder in de achteruit schakelt. De radar in de achterbumper zendt onhoorbare geluidsgolven uit die door het be ruchte Amsterdammertje of een ander obstakel worden weer kaatst en tenslotte weer door een sensor worden opgevangen. De tijd wordt geklokt, de apparatuur berekent razendsnel de afstand en geeft die door aan de bestuur der. Verschillende leveranciers bren gen deze systemen op de markt. Aanvankelijk vooral gericht op de transportsector ten behoeve van vrachtauto's en bestelwa gens, maar sinds kort ook voor personenauto's. Een enkel merk, zoals Mercedes, rust enkele types in het topsegment standaard met de Park Tronic System uit, maar dat is nog een uitzondering. Tegenwoordig kun je zo'n achter- uitrijradar ook laten inbouwen. Dat kan bijvoorbeeld met de sen sors van de Italiaanse fabrikant Meta System. Aanschaf van de goedkoopste kit vergt 469 gulden, waarbij je voor de montage ruim honderd gulden extra moet neer tellen. Doe er 69 gulden bij en de piepkleine sensoren worden net jes pal naast het nummerbord ge plaatst, zodat er geen gaten in de bumper geboord hoeven te wor den. Bij het parkeren stelt de chauf feur aan de hand van het geknip- per van de lampjes en de bliepge- luidjes vast hoe ver hij nog ver wijderd is van het obstakel en aan welke kant het zich bevindt. Hoe sneller het geknipper en ge- bliep, hoe dichter hij nadert. De signaaltjes worden akelig con stant op een afstand van dertig centimeter. De duurste versie (999 gulden) heeft ook sensoren in de voorbumper, een handig na- vigatiebaken bij sterk afhellende motorkappen. Nog steeds niet verkrijgbaar is een radarsensor voor een naderende wielklem. I Informatie over Meta System: imp°r- teu r(023-5613456) of Heuts Automate rialen (045-5222525). NEDERLAND 1 moo Journaal 107 Linda, Linda (herh) Jj 32 Bestemming Schiphol (herh) m oO Journaal m 07 Get the Picture (herh) „935 Close-Up: Sylvie Guillem (herh) ,031 Islam en ethiek (herh) ],03 Een koninklijk gezelschap ffjo Grolsch Open: Internationale Tenniskampioenschappen van Nederland ,704 Alles kits met Kissyfur; ,7 31 Kinderen van de wereld ,7 57 Laurel Hardy ,j09 Growing Pains, comedy ,3 35 Get the Picture 1?03 paradijsvogels, reportage-serie f931' Wie van de drie?, spelletje 20.00 Journaal 7022 Netwerk, actualiteitenrubriek 20 54 Weeroverzicht 21 00 Het gevoel van... 2, 53 Coverstory, serie (herh) 2247 Blueberry Hill, speelfilm NEDERLAND 2 13,00 Journaal (tot 13.05) 14.00 AC-tv (herh) 14,30 Ik weet het beter (herh) 1455 Nederland zingt (herh) 15.20 Als leven pijn doet (herh). Aan- sl.: Clip 1500 Journaal 16.08 Widget, tekenfilmserie 16.33 Mr. Bogus, animatiefilmpje 37 00 'Eindeloze' ontdekkingen, po- pulair-wetenschappelijke serie voor de jeugd (herh) 17.29 Goud, zilver en brons, korte do cumentaires over de Olympische spelen (herh) 17.59 2Vandaag, actualiteiten met om 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal en vanaf 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws ge volgd door het weer 19.00 Studio Sport 19.46 Zoovenirs 20.23 10ers, comedy 20.53 Lethal White Female, speelfilm 22.19 Goede raad, reportage-serie 23.15 Pond Life, animatieserie 23,32 2 0 jaar Parkinson Patiënten Vereniging j _j 23.35 Journaal 23,41 Sesjun (herh, tot 00.16) NEDERLAND 3 18.00 Villa Achterwerk, kindermagazi ne met Argo; 18.06 Het mannetje Jakob; 18.09 Hardop kijken 18.15 Sesamstraat 18.30 Jeugdjournaal 18.43 Het klokhuis 19.02 Lingo, spelletje 19.29 Van gewest tot gewest, regio naal magazine 19.56 Frasier, comedy 20.21 Neighbours, kort filmpje BELGIË FRANS 1 12.50 Nieuws 13.15 Fame, serie 14.00 Au- tant savoir, consumentenmagazine 14.25 Dunia, magazine 15.25 Korte Belgische films 15.50 Le blamatoscope 16.45 Home front, serie 17.35 The Fall Guy, misdaadse rie 18.30 Régions soir 18.45 Le quotidier des sports 18.55 Maguy, serie 19.3C Nieuws 20.10 Pour ia gloire, talentenjach' 21.30 Jean Gabin-cydus: Mélodie en sous sol, Franse speelfilm uit 1962 van Henr Verneuil met Jean Gabin, Alain Delon er Viviane Romance 23.20 Complètemen télé 00.05 Le jeu des dictionnaires 00.31 kaatste nieuws BELGIË FRANS 2 18.00 Le blamatoscope 18.55 Régions soi 19.10 Gourmandises, culinair magazin 19.30 Nieuws 20.00 Concours Musical In ternational Reine Elisabeth de Belgique '9 21.00 Festival international de musique sacrées de Fès 21.55 Laatste nieuws DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisi 09.00 Heute 09.03 Ferien-Fieber met Ui mei, tekenfilmserie. Aansl. Prinz Bajaji jeugdfilm 11.00 Heute 11.04 Derdeutsch Hitmix - Die Party 12.10 Lieder so schö wie der Norden 12.55 Presseschau 13.0 Mittagsmagazin 13.45 Plusminus-New economisch magazine 14.00 Tagesscha 14.03 Höchstpersönlich, portret zange acteur, entertainer en tv-presentator Rail ^rd Fendrich 14.30 Rhino!, speelfili 16.00 Tagesschau 16.03 Rolle rückwar 16.30 Alfredissimol, culinair magazin Gaste: Nana Mouskouri 17.00 Tagesscha 12-15 Brisant, boulevardmagazine 17.! Verbotene Liebe, serie 18.25 Marienhc serie 18.55 Aus heiterem Himmel, ser 20.00 Tagesschau 20.15 Amico mio/Fratr !l mini-serie 21.45 Exclusiv 22.15 T 9esthemen 22.50 Wat is?, talkshow 23.3 Me and the Kid, speelfilm 01.10 Nachtm Sazin 01.30 Le grande maffia, speelfilm DUITSLAND 2 65.30 Morgenmagazin, ontbijttelevi 09.00 Heute 09.03 Dallas, soap 09.45 E dyfeeling 10.00 Heute 10.03 Auslan sjournal 10.35 Info Arbeit und Beruf 11: Heute 11.04 Der deutsche Hitmix-Die P 1y 12.10 Lieder so schön wie der Nord 12.55 Presseschau 13.00 Mittagsmaga; met Heute 13.45 Die Biene Maja, teke filmserie 14.10 Rattatui, tekenfilmse 14.25 Logo, jeugdjournaal 14.35 Oce G'rl jeugdserie 14.58 Theos Geburtst, secke 15.00 Heute 15.05 Gesundheitl, n feh magazine 15.30 Vorsicht, Fa' 16.00 701 - die Show, amusement 17. Heute 17.15 Hallo Deutschland, magaz 17-50 Immenhof, serie 18.45 Leute heu magazine 19.00 Heute 19.25 Evelyn mann's Geschichten aus dem Leben, verhalen 20.15 Derrick, misdaadse 21-15 Die ZDF-Reportage: In Duitslanc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 14