BMW 525 tds Touring: styling wint van inhoud
Luxe afvoerdop als
badkamerdecoratie
Nieuwe Golf
Uil
Nieuwe sportwagen met 450 pk van 0-100 in 4,5 sec.
Exclusieve noviteit uit Australië
'Engelse' caravan uit Holland
Oogjes in je achterbumper
DE STEM
SURPLUS
Beestachtig
Grote banden
INFORMATIE SURPLUS
püSTEM
i i i i i
VRIJDAG 1 AUGUSTUS 1997 D2
Viper bruter dan Corvette
Door Rien van der Steen
Als je naar de specificaties kijkt
ben je geneigd aan een vracht
wagenmotor te denken. De
nieuwste sportwagen van Chrys
ler is nu ook in Nederland lever
baar. De Viper GTS Coupé. Wat
je noemt een bruut van een auto.
Onder de kap brult een tiencilin
der motor met een inhoud van
acht liter. Vermogen 450 pk,
koppel 664 Nm. Maar bijster on
geschikt om een caravan te trek
ken, mocht u als aanstaand va
kantieganger visioenen krijgen.
Topsnelheid zei u? Nou, hij
houdt het bij 290 km/h pas voor
gezien. Duidelijk niet begrensd
nee. Accelereren? Van niks naar
100 raast deze machine in 4,5 se
conden. Als u op zoek bent naar
een onvervalst scheurijzer, is een
Porsche een brave boodschap-
penauto vergeleken met deze
straatracer. Het ding is net een
motorfiets. Een dikke motorfiets
dan, want anders kan hij dit
woeste geval in de verste verte
niet bijhouden.
Ook een Chevrolet Corvette
wordt plots een burgerlijke alle-
mansauto. Want beestachtiger
dan deze Chrysler bestaat niet in
autoland.
Chrysler liet in 1989 in Detroit
een conceptcar zien, die elke be
zoeker verbijsterde. De Viper
was ontegenzeglijk stoer, brutaal
en ontzagwekkend agressief.
Maar de Amerikanen zagen de
auto helemaal zitten. En Chrys
ler besloot de auto in productie
te nemen. Van die Viper RT/10
Roadster zijn er inmiddels we-
Wie een Chevrolet Corvette een bruut vindt, moet eens een keer in de Viper GTS stappen. Allemachtig. Een koppel van 615 Nm, maar
zéér ongeschikt om een caravan te trekken.
reldwijd 5.500 verkocht. In Ne
derland alleen al 14. Het origi
neel heeft nu gezelschap gekre
gen van de GTS Coupé. Wel her
kenbaar: met brede witte banen
over de hele lengte. Als ging het
om een Indycar. En met stan
daard airconditoning. En da's
wel lekker in zo'n bedompte
ruimte als de cockpit van deze
GTS.
Maar gétverderrie, wat gaat dit
ding hard. Op het circuit van de
Rijksdienst voor het Wegverkeer
in Lelystad kon het gaspedaal
nadrukkelijk naar beneden.
Boven 240 km/h kwamen we
desondanks niet. Niet dat het rij
den met deze auto niet leuk is
dan. Want hard rijden alleen,
daar is niks aan. Het gaat om het
gevoel van versnellen. En dat
kan dit beest. We hebben het ge
probeerd. Honderd rijden. In z'n
drie. En dan gas op de plank. On
voorstelbaar. En die gigantische
motor reageert nog op het gaspe
daal ook. Geen trage nadenk-
reacties. Meteen van acquit. Niet
te zuinig. Brullend en bijna bral
lend. Met ongelooflijk weinig
toeren vette stappen voorwaarts.
De versnellingsbak telt er zes
vooruit en het is van een verba
zingwekkende onnadenkend
heid, dat de vijfde pal naast de
achteruit ligt zonder een deugde
lijke vergrendeling. Want stel u
voor dat u vanuit vier fluks op-
schakelt en dan in de achteruit
versnelling terecht komt. Dat
wordt tandwieltjes rapen.
Zo'n Chrysler Viper GTS is een
auto die uitsluitend in de winkel
voor grote maten komt. Qua
prestaties, motorinhoud, vermo
gen en koppel, maar ook wat
banden en wielen betreft. Want
dit gevaarte staat op gegoten
aluminium 17 inch-wielen, waar
dikke worsten van Michelins
rondgeprangd zitten.
Achter hebben die zelfs van die
maten waarvan je dacht dat ze
alleen op papier bestonden:
335/35 ZR17.
En ook qua prijs valt deze auto
in de grote maten: voor 254.000
gulden mag hij mee naar huis.
Dat is een ton duurder dan een
Chevrolet Corvette. Maar die
heeft ook maar een V8 van nog
geen zes liter en 344 pk.
In de Verenigde Staten heerst
nog echte concurrentie. Mis
schien waagt Ford zich nog eens
aan een auto die de Viper over
troeft. Niet dat het hoeft.
Door Rien van der Steen
Het gaat goed met BMW. In Ne
derland staat het relatief kleine
merk op de dertiende plek met
een marktaandeel van 2,5 pro
cent. Wereldwijd verkocht BMW
in het eerste kwartaal 164.700
auto's. Het zijn er nog nooit zo
veel geweest.
De statige 525 tds Touring heeft
een belletje om te waarschuwen
als je de maximum ingestelde
snelheid overschrijdt. Dat werkt
nog ook. Het is een van die door
dachte uitrustingstukjes van de
ze auto.
De Touring 525 tds heeft een
fraaie styling en een even zo dik
ke prijs. Straalt klasse uit. Nog
meer dan de vierdeurs versie. Al
biedt deze stationcar minder
ruimte dan je zou denken. De
praktijk van de laatste tijd, van
stijlvol getekende auto's. Want
een Opel Vectra Wagon is ook
iets kleiner dan een Astra uit de
zelfde categorie. Styling wint
het steeds vaker van kubieke de
cimeters bergruimte. De BMW
Touring vertegenwoordigt busi
ness class van de bovenste plank.
Maar de vierdeurs heeft 460 liter
bagageruimte en de ogenschijn
lijk ruimere Touring moet het
met 50 liter minder stellen.
BMW heeft zich vooral gestort
op de sportieve snit van de auto.
Daarom zijn de ramen ver door
getrokken en loopt de daklijn
iets af. En dat levert allesbehal
ve extra ruimte op. De auto is
wel veel eleganter dan zijn voor
ganger, die vooral aan de achter
kant nogal plomp overkwam.
De Touring heeft een nieuwe
De BMW is een opvallende verschijning. Kostbaar en stijlvol.
lichtmetalen achteras, met veer-
benen die niet omhoog staan
maar schuin naast de as liggen.
Zodat een rechthoekig en opval
lend breed laadvlak ontstaat,
met bergvakken naast en onder
de vloer. Standaard heeft de au
to niveauregeling en hij mag
twee ton trekken. De rugleuning
achter is in delen neer te klap
pen, de rolcassette waaruit nor
maal het dekje over de bagage
ruimte komt heeft ook een stevig
net dat achter de voorstoelen
omhoog getrokken kan worden.
Opvallend accessoire is een
laadvlak, dat 60 centimeter naar
buiten wordt getrokken en 75 ki
lo mag dragen. Je kunt er op
gaan zitten om van schoenen te
verwisselen of er zware spullen
op tillen, die vervolgens eenvou
dig de auto in gerold worden.
En da's nog niet alles: want het
laadruim is ook te bereiken door
slechts de achterruit op te klap
pen. De achterklep valt in een
elektrisch slot, hetgeen het slui
ten ervan aanmerkelijk verge
makkelijkt. Heel comfortabel al
lemaal. Een veelzijdige, chique
auto met veel uitstraling. En met
twee airbags, side-airbags, abs
en antidoorslipregeling aan
boord. Net als deurvergrende
ling met afstandsbediening, in
hoogte én diepte verstelbaar
stuurwiel, verwarmde en elek
trisch verstelbare buitenspie-
Foto Mare Bolsius
gels, elektronische links/rechts
gescheiden temperatuurregeling
en elektrisch bediende voorpor-
tierruiten, hoofdsteunen voor en
achter én uiteraard een toeren-
teller. De standaard radio is
weer eens een toonbeeld van ge
bruiksvriendelijkheid: gelukkig
met een gewone knop voor volu-
fne en nog bedienbaar vanaf het
stuur ook.
tóet de motoren is ook weinig
mis. Allemaal zespitters op ben-
Wie nadere informatie wil omtrent
artikelen in deze bijlage, kan
tijdens kantooruren bellen naar
076-5312344 of 076-5312272.
Schriftelijk reageren kan ook.
Het adres daarvoor is:
De Stem, redactie Surplus,
postbus 3229,4800 MB Breda.
Eindredactie: Wim van Leest.
Door Esther Bruis
In Australië en Amerika zijn ze al
enige jaren razend populair. In
Nederland zijn ze pas sinds kort
verkrijgbaar. De luxe afvoerde-
coraties van Jenico Exclusive be
loven echter ook hier een groot
succes te worden. Nergens anders
is een dergelijke decoratief acces
soire immers te vinden.
Het idee is simpel: een rubberen
afsluitring met op de dop een zil
verkleurig of gouden decoratie
van abstracte figuren, schattige
dolfijntjes of toepasselijke schel
pen. Hartstikke leuk om de bad
kamer mee aan te kleden.
De grote doppen kunnen ge
bruikt worden als decoratie in
een badkuip. Vooral als het bad
leeg en schoon staat te pronken,
is de afvoerdop een leuk detail.
Niet als je in de kuip baddert,
want dan leveren de uitsteeksels
toch een klein probleem op.
Ook een fonteintje kan helemaal
opfleuren door zo'n afvoerdop.
Daar kan het dopje wel steeds
blijven zitten. Als de onderste
rubberring verwijderd wordt,
kan het water namelijk gewoon
weglopen,
De doppen zijn uiteraard bestand
tegen eventuele schadelijke ef
fecten van zout, zeep en andere
schoonmaakproducten. In de col
lectie van Jenico Exclusive zitten
ook bijpassende deurklinken,
handdoekhaakjes en sleutelhan
gers.
Ze zijn verkrijgbaar bij cadeau
shops, badkameraccessoireshops
en woondecoratiewinkels. Een
apart cadeau voor een prijs varië
rend van 49,90 gulden voor een
klein tinnen exemplaar tot 69,90
gulden voor een grote dop met
een 24 karaats goudlaag.
Een selectie uit de baddop-
pen in het assortiment.
FOTO'S MARC BOLSIUS
Op de Internationale Automobil Ausstellung van 11 tot 21
september in Frankfurt wordt-ie voor het eerst voorgesteld
aan het publiek: de nieuwe VW Golf. Het is de eerste Golf van
de zogeheten nieuwe generatie. De vorige generatie werd zes
jaar geleden op de markt gebracht.
De nieuwe Golf is vanaf november te koop in Nederland.
De Golf is hét succesnummer van VW. Sinds de introductie in
1974 werden er wereldwijd werden tot op heden 17 miljoen
van verkocht. Ruim 460.000 exemplaren werden in Nederland
afgezet. foto's vw
j j
'ij
zine (er is keus uit een 2.0, een
2.5 of een beresterke 2.8-liter) of
diesel. De 2.5 diesel past mis
schien wel het lekkerste bij de
auto. De turbodiesel is heerlijk
stil en vlot. Niet te geloven, dat
je met een diesel onderweg bent.
En dan dat weggedrag. Niet heus
sportief, maar wel een echte rij-
machine, die zijn paardenkrach
ten gecontroleerd naar de ach
terwielen stuurt.
BMW startte in 1992 met de pro
ductie van de eerste generatie 5-
touring. De nieuwste is eventjes
7500 gulden duurder dan de se
dan. En een auto voor de top van
de zakelijke markt. Hoewel on
verwacht handzaam: rap, over
zichtelijk en chic. Het merk moet
het vanouds hebben van tech
niek, rijgenot en afwerking. En
spreekt daar blijkbaar een
steeds grotere groep mensen mee
aan. BMW is de belichaming van
exclusiviteit geworden. Dat is
een Lamborghini ook. Maar als
je een tijdje doorspaart hoort
een BMW tot de mogelijkheden.
En dat kun je van die andere niet
zeggen.
De directeur van BMW Neder
land, Klaus Wiese, is begrijpelij
kerwijs trots op de merkwaarde
van zijn merk. Hij noemt dat
'een perfecte mix tussen ratio en
emotie. Emotie onderbouwen we
met inhoud.'
525 tds, 2,5 turbodiesel, vermogen
105 kW/143 pk, max. koppel 280 Nm,
prijs 93.900,-; uitvoering Edition
(met houtinleg in dasboard, airco,
mistlampen etc.) 98.900,-. Verbruik
1:11,3; kosten rijklaarmaken 890,-.
In de Nederlandse fabriek te
Meerkerk, waar al jarenlang ca
ravans van het merk Avento ge
bouwd worden, worden vanaf au
gustus nieuwe caravans gebouwd
die de naam Cottage dragen. Een
Engels design van een Nederland
se bouwer. De nieuwee caravan
verschijnt na de zomer op de
markt.
Van der Hagen Caravans in Meer
kerk vindt de caravans afkomstig
uit Engeland een toonbeeld van
design en comfort. De onderbro
ken ramen aan de voorzijde, een
weggewerkte dissel en gedeco
reerde spoilers mdKën de produc
ten geliefd. Maar volgens Van der
Hagen kleeft er ook een nadeel
aan die Engelse woonwagens: de
kwaliteit is niet optimaal. Daar
om besloot Van der Hagen zelf ca
ravans te gaan maken die er En
gels uit zien, maar op vaderlandse
bodem geproduceerd zijn.
Van der Hagen maakt al 35 jaar
caravans. Om het jubileum te ge
denken verschijnen nu in een be
perkte oplage de speciaal uitge
ruste Avento Royal 395 TL Jubi
lee en de Avento Premier 445 TD
Jubilee. De Cottage komt na de
vakantiemaanden in drie versies
op de markt.
De Cottage is een nieuwe Nederlandse caravan met Engelse uit
straling.
Door Will Gerritsen
De doffe klap staat me nog helder
voor de geest. Ik parkeerde de au
to achteruit draaiend, terwijl ik
wisselend mijn blik richtte op de
linker- en rechterspiegel. Daar
mee zag ik die lantaarnpaal pre
cies in het midden van de par-
keerstrook helemaal over het
hoofd.
Ik heb nog jarenlang met een ha
telijke knik in de achterbumper
rondgereden. Totdat iemand zo
vriendelijk was achter tegen mijn
auto aan te rijden, waarop diens
verzekering een nieutv exemplaar
cadeau deed.
Iedere automobilist kent wel dit
soort verraderlijke parkeersitua
ties. Met name de parkeervakken
die zijn voorzien van lage Am
sterdammertjes zijn extreem
bumperonvriendelijk. Vanuit de
bestuurdersstoel zijn ze niet te
zien, omdat ze niet boven de kof
ferbak uitsteken. Minder riskant,
maar wel lastig bij het parkeren
is het gebruik van spiegels. Ze
vertekenen het beeld, waardoor
de werkelijke afstand met de au
to achter je altijd groter is dan de
spiegels suggereren. In een over
moedige bui ga je soms dan toch
nog een stuk verder, hetgeen fa
taal kan zijn. Een stel ogen zou je
in de achterbumper moeten heb
ben.
Die oplossing bestaat, en wel in
de vorm van een achteruitrijra-
dar, een vrij nieuw hebbedingetje
waarmee je bijna blindelings
kunt parkeren. Het treedt in wer
king zodra de bestuurder in de
achteruit schakelt. De radar in de
achterbumper zendt onhoorbare
geluidsgolven uit die door het be
ruchte Amsterdammertje of een
ander obstakel worden weer
kaatst en tenslotte weer door een
sensor worden opgevangen. De
tijd wordt geklokt, de apparatuur
berekent razendsnel de afstand
en geeft die door aan de bestuur
der.
Verschillende leveranciers bren
gen deze systemen op de markt.
Aanvankelijk vooral gericht op
de transportsector ten behoeve
van vrachtauto's en bestelwa
gens, maar sinds kort ook voor
personenauto's. Een enkel merk,
zoals Mercedes, rust enkele types
in het topsegment standaard met
de Park Tronic System uit, maar
dat is nog een uitzondering.
Tegenwoordig kun je zo'n achter-
uitrijradar ook laten inbouwen.
Dat kan bijvoorbeeld met de sen
sors van de Italiaanse fabrikant
Meta System. Aanschaf van de
goedkoopste kit vergt 469 gulden,
waarbij je voor de montage ruim
honderd gulden extra moet neer
tellen. Doe er 69 gulden bij en de
piepkleine sensoren worden net
jes pal naast het nummerbord ge
plaatst, zodat er geen gaten in de
bumper geboord hoeven te wor
den.
Bij het parkeren stelt de chauf
feur aan de hand van het geknip-
per van de lampjes en de bliepge-
luidjes vast hoe ver hij nog ver
wijderd is van het obstakel en
aan welke kant het zich bevindt.
Hoe sneller het geknipper en ge-
bliep, hoe dichter hij nadert. De
signaaltjes worden akelig con
stant op een afstand van dertig
centimeter. De duurste versie
(999 gulden) heeft ook sensoren
in de voorbumper, een handig na-
vigatiebaken bij sterk afhellende
motorkappen. Nog steeds niet
verkrijgbaar is een radarsensor
voor een naderende wielklem.
I Informatie over Meta System: imp°r-
teu r(023-5613456) of Heuts Automate
rialen (045-5222525).
NEDERLAND 1
moo Journaal
107 Linda, Linda (herh)
Jj 32 Bestemming Schiphol (herh)
m oO Journaal
m 07 Get the Picture (herh)
„935 Close-Up: Sylvie Guillem (herh)
,031 Islam en ethiek (herh)
],03 Een koninklijk gezelschap
ffjo Grolsch Open: Internationale
Tenniskampioenschappen van Nederland
,704 Alles kits met Kissyfur;
,7 31 Kinderen van de wereld
,7 57 Laurel Hardy
,j09 Growing Pains, comedy
,3 35 Get the Picture
1?03 paradijsvogels, reportage-serie
f931' Wie van de drie?, spelletje
20.00 Journaal
7022 Netwerk, actualiteitenrubriek
20 54 Weeroverzicht
21 00 Het gevoel van...
2, 53 Coverstory, serie (herh)
2247 Blueberry Hill, speelfilm
NEDERLAND 2
13,00 Journaal (tot 13.05)
14.00 AC-tv (herh)
14,30 Ik weet het beter (herh)
1455 Nederland zingt (herh)
15.20 Als leven pijn doet (herh). Aan-
sl.: Clip
1500 Journaal
16.08 Widget, tekenfilmserie
16.33 Mr. Bogus, animatiefilmpje
37 00 'Eindeloze' ontdekkingen, po-
pulair-wetenschappelijke serie voor de
jeugd (herh)
17.29 Goud, zilver en brons, korte do
cumentaires over de Olympische spelen
(herh)
17.59 2Vandaag, actualiteiten met om
18.00 Journaal;
18.43 Sportjournaal en vanaf
18.51 Hoofdpunten uit het nieuws ge
volgd door het weer
19.00 Studio Sport
19.46 Zoovenirs
20.23 10ers, comedy
20.53 Lethal White Female, speelfilm
22.19 Goede raad, reportage-serie
23.15 Pond Life, animatieserie
23,32 2 0 jaar Parkinson Patiënten
Vereniging j _j
23.35 Journaal
23,41 Sesjun (herh, tot 00.16)
NEDERLAND 3
18.00 Villa Achterwerk, kindermagazi
ne met Argo;
18.06 Het mannetje Jakob;
18.09 Hardop kijken
18.15 Sesamstraat
18.30 Jeugdjournaal
18.43 Het klokhuis
19.02 Lingo, spelletje
19.29 Van gewest tot gewest, regio
naal magazine
19.56 Frasier, comedy
20.21 Neighbours, kort filmpje
BELGIË FRANS 1
12.50 Nieuws 13.15 Fame, serie 14.00 Au-
tant savoir, consumentenmagazine 14.25
Dunia, magazine 15.25 Korte Belgische
films 15.50 Le blamatoscope 16.45 Home
front, serie 17.35 The Fall Guy, misdaadse
rie 18.30 Régions soir 18.45 Le quotidier
des sports 18.55 Maguy, serie 19.3C
Nieuws 20.10 Pour ia gloire, talentenjach'
21.30 Jean Gabin-cydus: Mélodie en sous
sol, Franse speelfilm uit 1962 van Henr
Verneuil met Jean Gabin, Alain Delon er
Viviane Romance 23.20 Complètemen
télé 00.05 Le jeu des dictionnaires 00.31
kaatste nieuws
BELGIË FRANS 2
18.00 Le blamatoscope 18.55 Régions soi
19.10 Gourmandises, culinair magazin
19.30 Nieuws 20.00 Concours Musical In
ternational Reine Elisabeth de Belgique '9
21.00 Festival international de musique
sacrées de Fès 21.55 Laatste nieuws
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisi
09.00 Heute 09.03 Ferien-Fieber met Ui
mei, tekenfilmserie. Aansl. Prinz Bajaji
jeugdfilm 11.00 Heute 11.04 Derdeutsch
Hitmix - Die Party 12.10 Lieder so schö
wie der Norden 12.55 Presseschau 13.0
Mittagsmagazin 13.45 Plusminus-New
economisch magazine 14.00 Tagesscha
14.03 Höchstpersönlich, portret zange
acteur, entertainer en tv-presentator Rail
^rd Fendrich 14.30 Rhino!, speelfili
16.00 Tagesschau 16.03 Rolle rückwar
16.30 Alfredissimol, culinair magazin
Gaste: Nana Mouskouri 17.00 Tagesscha
12-15 Brisant, boulevardmagazine 17.!
Verbotene Liebe, serie 18.25 Marienhc
serie 18.55 Aus heiterem Himmel, ser
20.00 Tagesschau 20.15 Amico mio/Fratr
!l mini-serie 21.45 Exclusiv 22.15 T
9esthemen 22.50 Wat is?, talkshow 23.3
Me and the Kid, speelfilm 01.10 Nachtm
Sazin 01.30 Le grande maffia, speelfilm
DUITSLAND 2
65.30 Morgenmagazin, ontbijttelevi
09.00 Heute 09.03 Dallas, soap 09.45 E
dyfeeling 10.00 Heute 10.03 Auslan
sjournal 10.35 Info Arbeit und Beruf 11:
Heute 11.04 Der deutsche Hitmix-Die P
1y 12.10 Lieder so schön wie der Nord
12.55 Presseschau 13.00 Mittagsmaga;
met Heute 13.45 Die Biene Maja, teke
filmserie 14.10 Rattatui, tekenfilmse
14.25 Logo, jeugdjournaal 14.35 Oce
G'rl jeugdserie 14.58 Theos Geburtst,
secke 15.00 Heute 15.05 Gesundheitl, n
feh magazine 15.30 Vorsicht, Fa'
16.00 701 - die Show, amusement 17.
Heute 17.15 Hallo Deutschland, magaz
17-50 Immenhof, serie 18.45 Leute heu
magazine 19.00 Heute 19.25 Evelyn
mann's Geschichten aus dem Leben,
verhalen 20.15 Derrick, misdaadse
21-15 Die ZDF-Reportage: In Duitslanc