DE STEM Het leven is één grote happening Hoe 'ontduf' je een appel? Belgische wijn krijgt keurmerk Dagjesmensen zijn goed voor 15,4 miljard per jaar len mee WÊBÊmmmaËKÊim OV-jaarkaart leidt tot minder fietskilometers Mooiste design van het jaar al STEN ensstallen: Miljarden Uitbaters Tijdverdrijf Fruit heeft imago-probleem onder Nederlandse jeugd Engels Poster Koploper D1 Ondeskundig USTUS 1997 C3 onsdag aangifte van eling bij een camping anaalweg. Hij was ge- oor een groepje jonge- ad hier een pijnlijk ge- een gezwollen oog aan ouden. uis/Breskens - Door oner van Sint Krui? ngifte gedaan van dief- een aantal fuiken, die geplaatst in het Grote n 21-jarige inwoonster eskens deed woensdag van diefstal van haar w/paars gekleurde da- een Batavus ATB. Ze neergezet op het Oran- Spreekuur dringende ge- 1.00-11.15 uur en 17.00- r. Boodschappen zo mo or 10.00 uur. isse en Kloosterzande - jd. 17 u. tot maand. 8 u W. Ter Burg, tel 0114- szand, 's Heer Arendsker- wdorp en Wolphaartsdijk aktijk van de artsen Har- Driel, Aarnoutse en v.d. ordt van vrijd. 17.30 u. tot 8 u. waargenomen door Van de Vlugt, tel 0113- (boodschappen tussen 9 linge, Koewacht en St.- - Van vrijd. 17 u. tot B u. dokter Den Ouden en Voorbrood, Grote Bagijn- 8, Hulst, tel. 0114-313131. ur spoedgevallen za en zo 7 u. op vermeld praktijk- n Gent en Westdorpe - Van 8 u. tot maand. 8 u. dokter Staakstraat 130, tel. 0115- Visites aanvragen 9-10 u. uur uitsluitend voor spoed- n: zat. om 10.00 uur op Bol- ranje 2. 1, Philippine en Hoek - Neeteson, tel 0115-491769. uur spoedgevallen zat. en m 12 uur. zen - Van zat. 8 uur tot uur dokter Zuiderbaan, tel Van zond. 8 uur tot 8 uur dokter Warringa, tel Spreekuur spoedgevallen zond. 11.30 en 17 uur. NHUIZEN ZEEUWS DEREN erste hulp bij ongelukken: ienstdoende huisarts raad- Buitenpolikliniek De Hon- 0114-373000. rg - St. Antoniuszieken- .1. 0117-459000. zen - Streekziekenhuis De tel. 0115-688000. d. Nooitgedacht en Zon- lde speelden zich via winst in de finale. Nooit- ht haalde het met een igende 3-0-score. In de e leeftijdscategorie be- n Zonneweelde en De e de finale. Hier bleef het reguliere speeltijd gelijk strafschoppen de win- aan moesten wijzen. Dat Zonneweelde. In deze ea- 'e werd de formatie van nnenschuur uit het toer- genomen omdat het met ngerechtigde, te oude spe- actie kwam. De arbitrage in handen van het duo Faas/Piet de Pooter. EINDSTANDEN 0 jaar: 1. Nooitgedacht, 2. "weelde, 3. Internationaal, 4. r Wilgen, 5. De Waag, 6. Vo- zang, 7. De Hoogte, 8. SV 'vliet, 9. Zeebad. 114 jaar: 1. Zonneweelde, 2. ioogte, 3. Hof ter Wilgen, 4. ieuwvliet, 5. Nooitgedacht, 6. 7. De Wulpen, 8. Voge- ng, 9. Zeebad, 10. Internatio- fdeling bestuursrechtspraak de Raad van State in Den besliste vorig jaar dat de lantse veehouders terecht vergunning hadden ontvan- voor de vestiging van hun ijven in Oostburg. oeren willen hun intensieve ouderijen in deze streek ?en omdat hier door de ïeid van het landschap mogelijkheden zijn dan el- in het land. 'je igens wil minister Van sen van Landbouw paal en stellen aan de verhuizing varkenshouders uit Brabant imburg naar Zeeland. Hij t toegezegd een stokje te en steken voor deze zoge- mde 'roze invasie'. Zeeland strijden verder nog ;emeenten Hulst, Hontenisse, van Gent en Tholen al enke ren tegen de komst van Bra- tse en Limburgse varkens- ders. de provincie Zeeland heeft aangegeven met strengere ieujregels de vestiging van Jenshouders in de provincie oorkomen. Sur/ s p( dagjesmens is de dagjesmassa ge- forden. Als een soort 'evenementen- ;s' stropen we de ene na de ande rehappening af. Van fietstochten tot sportwedstrijden, van museumbe- zoek tot braderieën. Samen goed voor 0 miljoen dagtrips per jaar. Elk wekeinde trekken ruim zeven mil- landgenoten 'er op uit'. Gewoon doen lijkt voorgoed opgeofferd san onze rusteloze attractiedrang. Door Ron Buitenhuis Het paradijs van het zalige niks doen be staat niet meer. Op zaterdagmorgen met een boek in de hangmat? Vergeet het naar. Lezen valt onder de categorie Tijd- aspilling. Op zondagmiddag, na het eten, eventjes de oogjes toe als balance voor een drukke werkweek? Jammer dan! is voor de dommen. Actie is het pa in je vrije tijd behoor je 'leuke din- te doen. Wie niet hoeft te werken en zijn huiselijke heeft geregeld gaat toeren, recreë ren, slenter-winkelen, sporten, bezoekt bradeneën, bossen,^musea of optochten. Hele volksstammen pluizen op woensdag a! kranten en weekbladen door naar acti viteiten in het weekend. Het idee dat je 'gewoon thuis' blijft, maakt hypernerveus. Een weekeinde met 'er op uit', is een ver loren weekeinde. Zaterdag en zondag zijn expliciete doe-dagen geworden. genoeg. Geen regio in Nederland of er worden non-stop grote en kleine eve nementen georganiseerd. De culturele zo merfeesten zijn de stad nog niet uit of de pluimveetentoonstelling gaat van start, leder dorp met een kasteel, burcht, park, haven of molen heeft een alibi voor een ge feest dat meestal uitmondt in een massaal eet- en drinkfestijn. Natuurgebieden zijn kruispunten gewor- van al dan niet georganiseerde wan en fietstochten. Naast deze lokale evenementen willen we uiteraard mega- 3 als Pinkpop, de Vermeer-ten toonstelling, de Auto-Rai of de Huishoud beurs niet missen. Laat staan vaste trek- s de Efteling, het Noorder Die renpark, De Beekse Bergen of het Omni- versum, die ieder honderddduizenden tot miljoenen bezoekers trekken. Voorde stille doordeweekse dagen hebben weeen theater-abonnement en op donder- we na de koopavond nog gezellig een bioscoopjes pikken of een hapje eten Griek of Italiaan. Kortom: voor de overgrote meerderheid van de Nederlan- is het leven één grote happening ge worden. Een oneindige reeks van hoogte punten, afgewisseld met wat werk, studie en nachtrust. De'zelfverwennerij' die vroeger over een jaar werd uitgesmeerd, voltrekt zich In het seizoen 95/96 legden we samen bijna 24 miljard/!) kilometer af voor zogenaamd 'pretverkeer'. De enorme bezoekersstromen leiden letterlijk tot vrijetijdsfi- les. FOTO ANP nu in één maand. We hebben er niet alleen de vrije tijd maar ook het geld voor (over). De sector dagrecreatie (van zwemparadij zen tot monumenten, van pretparken tot de vlooienmarkten) genereert jaarlijks een omzet van 15,4 miljard gulden. Daarvan gaat 8,8 miljard op aan eten en drinken, 3,6 miljard aan entreegeld en 2,5 mil jard aan reiskosten. Want dat is één van de consequenties van onze attractiedrift: er moet flink gereisd worden. In het seizoen 95/96 legden we samen bij na 24 miljard(!) kilometer af voor zoge naamd 'pretverkeer'. De enorme bezoe kersstromen die al die attracties teweeg brengen leiden letterlijk tot vrijetijdsfiles. In 1996 turfde de Adviesdienst Verkeer en Vervoer 530 files die rechtstreeks het ge volg waren van sportevenementen, ten toonstellingen of andere vormen van re creatie. Opgeteld goed voor 840 uur file. Steeds meer organisatoren van dagrecrea tie zijn professionele uitbaters van vrije tijd. Op bedrijfsmatige wijze bevredigen ze de wensen van een uiterst mobiele mas sa, die collectief op jacht is naar vertier, infotainment, kicks en uitdagingen. Pret parken, beurzen, vrijmarkten, preuvene- menten en tentoonstellingen zijn allang geen 'verenigingsactiviteiten' meer. Individueel heeft iedere bezoeker het waarschijnlijk hartstikke leuk en gezellig. Maar, zo constateren vrijetijdsweten- schappers, samen vormen al die dagjes mensen een horde die bijna neurotisch op zoek is naar gelijksoortige rituelen en er varingen. Blijkbaar vervelen we ons 'thuis' zo snel, dat we buitenshuis collec tief beziggehouden moeten worden. Het liefst met happenings die on-alledaagse prikkels en emoties teweegbrengen. Anderzijds lijkt de dagjesmens een ouder wets wij-gevoel na te jagen, in een maat schappij die steeds individualistischer wordt. Of kan iemand een andere reden bedenken waarom mensen op hun vrije dag met vijftienduizend lotgenoten langs kraampjes slenteren met namaakparfum, roestig smeedijzer, tweedehands boeken of zelfgemaakte sieraden. Waarbij het ul tieme 'één grote familie-gevoel' ontstaat, als men ter hoogte van de Vietnameese loempiakraam de buren tegen het lijf loopt. „Zóóó," zegt buurman, „ook hier?" Cultuurpessimisten geloven dat het gros van de dagjesmensen slechts op zoek is naar invulling van vrije tijd die niet aan televisie kijken wordt besteed. Met andere woorden: om de verveling de baas te blij ven hangen we eerst twintig uur per week voor het tv-kastje en vervolgens hebben we nog wat live action nodig om de reste rende vrije uren te doden. Dat geldt dan niet alleen voor werkenden, maar meer nog voor de niet-beroepsbevolking: de ruim zes miljoen vutters, werklozen, huis vrouwen, arbeidsongeschikten en gepen sioneerden. Dat verklaart wellicht waarom het feno meen dagrecreatie zich allang niet meer in het weekeinde concentreert. De miljoenen met-werkenden, plus de 1,5 miljoen Ne derlanders die minder dan dertig uur per week werken, plus de met verlof-, atv- en compensatiedagen overladen werkne mers, hebben steeds meer behoefte aan doordeweekse evenementen, happenings en attracties. Vorig jaar werd dan ook meer dan de helft van alle dagtochtjes buiten het weekeinde gemaakt. Alleen wandelen, toeren en braderiebezoek ge beuren nog bij voorkeur op zaterdag en zondag. Bij alle uithuizigheid doet zich een opmer kelijk fenomeen voor. Eén groep doet na genoeg niet mee aan de collectieve evene mentendrift: jongeren tussen veertien en twintig jaar. De jeugd zit meer dan ooit - en meer dan wie ook - thuis. Tenminste... als ze niet in de kroeg of de disco rond hangt. Maar het oud-Holands tafereel ou ders thuis, kinderen de hort op is door de tijdgeest achterhaald. Het gros van de vol wassen Nederlanders is gewoon bijna nooit meer thuis. Een appel. Gewoon fruit, ge woon lekker, gewoon gezond. Maar dat is tevens het pro bleem. Jongeren willen niets bat gewoon gewoon is. Ze wil len iets aparts, iets dat prik kelt, iets dat opvalt. Geen ap pel dus, want een appel is niet eool. En al zeker niet als je moeder zegt dat 'het zo gezond voor je is'. Kortom, de appel beeft een imago-probleem on der de Nederlandse jeugd. Door Ron Buitenhuis Aan het gezonde verstand appel leren met de slogan 'Snoep ver standig eet een appel' zet geen z»den aan de dijk. Dat lukte twintig jaar geleden misschien ®g, maar voor dat soort oubolli ge kreten zijn de kids van nu niet ontvankelijk. ^e appel moet hoognodig 'ont- duft' worden", getuigt Banoyi 'uma van Greenery Internatio- na'' „De Nederlander eet welis waar gemiddeld twintig kilo ap pels per jaar, maar de jeugd tus- s® 12 en 20 jaar blijft ver achter. de appel 'cool' te maken, ■noet je de jeugd in hun eigen taal aanspreken. In het Engels dus. Snoep verstandig eet een appel', ™et nu An apple a day, keeps the doctor away. Toegegeven, dat komt in feite op hetzelfde neer, ®aar is voor jongeren toch een Wereld van verschil." °k het Productschap Tuinbouw voert, met financiële steun van de EG, een reclamecampagne om het imago van de appel onder de jeugd op te vijzelen. In de biosco pen is deze zomer een commercial te zien die nogal MTV-achtig aandoet. Haastig, onrustig en flitsend. Lokatie: the Big Apple, New York dus. Een mooi meisje heeft een appel gestolen en wordt achterna gezeten door een jonge adonis die toevallig William heet, net als de vermaarde appelschut- ter Teil uit Zwitserland. Ais Wil liam haar te pakken krijgt, moet hij kiezen tussen gerechtigheid en schoonheid. Net als Adam in het paradijs bezwijkt hij voor haar charmes, zodat ze aan het eind van de commercial samen de appel opeten. Bij de reclamecampagne hoort ook een gedrukte advertentie poster, die bij tandartsen, op scholen en via jeugdbladen is verspreid. Je ziet de angstige ogen van het meisje, bijna gevan gen in het vizier van een geweer, met een appel op haar hoofd (zie foto). De link naar het Willem Teil-verhaal. De begeleidende tekst is uiteraard weer helemaal in het Engels. Edoch, wie nooit het bioscoopfilmpje heeft gezien, snapt er geen snars van. Pas bij de kleine lettertjes onder aan de advertentie krijg je het gevoel dat het wel eens een promotie-actie voor appels kan zijn. „Bepaald niet de geijkte plaat", meent Banoyi Zuma. „Ik kan me goed voorstellen dat het voor sommige mensen allemaal een beetje vaag is. Maar volgens het reclamebureau is dit dé manier om jongeren te bereiken. Dit is in ieder geval het zesde jaar dat het productschap zo'n gerichte cam pagne voert." Hamvraag: Is de jeugd in die tijd inderdaad meer appels gaan eten? Wilco van de Berg van het Productschap Tuinbouw is bang van niet, Eerder onderzoek wees uit dat de Nederlandse jeugd vijf tig procent minder fruit eet dan door het Voorlichtingsbureau voor de Voeding wordt aanbevol- gen. Jonge gezinnen eten sowieso minder fruit dan ouderen. Huis houdens onder de 35 jaar kopen circa 76 kilo per jaar, terwijl 55- plussers maar liefst 161 kilo fruit kopen. En dan te bedenken dat de Ne derlander naar Europese maat staven nog een gezonde appeleter is. Eten we hier gemiddeld nog twintig kilo per persoon, in Enge land komen ze maar tot 13 kilo per jaar, terwijl Japanners niet verder komen dan tien gram. Heeft de zesjarige appelcampag ne dus zijn doel gemist? Banoyi Zuma: „Dat kun je zo niet stellen. Het betreft hier een image-cam pagne, geen reclame die primair de verkoop moet stimuleren." Met andere woorden, dat is ap pels met peren vergelijken? „Zoiets ja." De poster van de reclamecam pagne voor appels. VRIJDAG 1 AUGUSTUS 1997 Door onze corresspondent Bert Schampers Belgisch bier kennen we, hun mineraalwater ook, maar wijn? Jawel, uit het Vlaamse Hage- land - de driehoek Leuven, Diest, Aarschot - komt een wit te wijn die voortaan ook als 'ap pellation contrölée' door het le ven mag gaan. De serieuze wijnbouwers streven naar een betere kwaliteit, zeggen ze. Maar het gaat er hen ook om de sjoemelaars en bedriegers een hak te zetten. Want die zijn er ook. Kerels die wijn kopen in de winkel en er stiekem een eigen etiket op plakken. Op de binnenplaats van de 19de eeuwse vierkanthoeve Elzen bosch in het Brabantse dorpje Assent zitten deelnemers aan een autopuzzeltocht gezellig aan een glaasje wijn. De eige naars Malou en Jos Boyen heb ben drie wijngaarden, gelegen tegen de zuidhellingen op de roestbruine Diestiaanse ijzer- zandsteenbodem. De wijngaarden van Elzen bosch tellen 7.400 stokken op een oppervlakte van ruim 2,2 hectare, goed voor circa 10.000 liter per jaar. Hun hoofdpro duct is een witte streekwijn, ge maakt van MuIIer-Thurgau druiven, die licht, droog, fris en fruitig van smaak is. Elzen bosch heeft ook een eigen rosé- wijntje, dat net als de witte Ha- gelander in houten vaten wordt bewaard. Malou en Jos zijn fruitboeren, die zich na de crisis in de jaren '70 in de Belgische fruitsector ook op de druiventeelt stortten. De Hagelandse wijnbouwers hebben zich verenigd in een fe deratie. Die telt momenteel tien leden, die ongeveer 25 hectare tot hun beschikking hebben. Daarnaast zijn er nog enkele tientallen hobbyisten, die alleen voor zichzelf, vrienden en ken nissen wijn maken. Hardop willen de commerciële wijnbouwers het niet zeggen, maar de reden waarom ze zo hard hebben gelobbyd voor hun kwaliteitslabel, is dat er teveel kapers op de kust zijn. Ondes kundige collega's, die na een mislukte oogst radeloos naar Luxemburg trekken of naar de supermarkt voor vaten en fles sen, die zij thuis verkopen als echte Hagelandse wijn. Vermoedens bestaan, bewijzen ontbreken. „Er zijn twee dingen in dit vak", zegt Jos Boyen. „Geld verdienen en eergevoel. Ik kan best begrijpen dat ie mand die tegenslag heeft gehad met zijn druiven buitenlandse wijn verkoopt voor Hagelandse wijn. Maar eerlijk is het niet. Wij werken er ook hard voor. De klanten moeten ons kunnen vertrouwen en beseffen dat ze echte Hagelandse wijn drin ken." Alles draait om kennis. De rijke bodem in het Hageland is een voordeel, maar belangrijk is ook de helling van de heuvel. „Wijnbouw is in principe zeer gemakkelijk, als je er verstand van hebt." Boyen geeft toe dat het weer in deze contreien van doorslagge vende betekenis is. „De Muller Thrugau druif is bij uitstek ge schikt voor de noordelijke wijn bouw. Maar uiteindelijk zal de natuur zelf selecteren." Dit jaar dreigt de oogst tegen te vallen door het koele, regenachtige weer. Kennis en ervaring kun nen de pijn slechts een beetje verzachten. Zelf zit Jos Boyen hij In de er- kenningscommissie, die is sa mengesteld uit o.a. wijnbou wers en ambtenaren, die voor taan jaarlijks de wijnen proe ven en op hun zuiverheid be oordelen. Het hele proces staat nog maar in de kinderschoenen en het komt er op neer dat wijn bouwers elkaar controleren. Maar Boyen wil absoluut dat dit met met zorg gebeurt, an ders doet hij niet mee. Volgens de krant De Standaard zal het etiket groter moeten worden, als daar straks inplaats van het Franse 'appéllation eontröllée' de enigszins onsma kelijke Nederlandse vertaling 'Hagelandse wijn gecontroleer de oorsprongsbenaming' op komt te staan. Wie de benaming op de fles wil moet aan een reeks strenge eisen voldoen. De criteria slaan o.a. op de wijn stok-rassen en het suiker- en al coholgehalte. Een fles Hagelandse wijn kost al gauw zo'n 15 gulden. Teveel voor de doorsnee wijndrinker, die voor de helft van dat bedrag in de supermarkt kan kiezen uit vele tientallen tafelwijnen uit de hele wereld. „Je moet niet vergeten dat dit ambachtelijk werk is", zegt Jos Boyen. „Wij werken kleinschalig en hebben dus nooit die grote opbrengsten. Ik kan me niet permitteren on der kostprijs te gaan werken, ook al door de hoge accijnzen en btw-tarieven." Zijn witte Hagelander kan de vergelijking met de beste Luxemburgse wijnen door staan. „Deze is zelfs beter", vindt hij. Als nu het kwaliteitslabel straks op de flessen staan en de controle gebeurt zoals die hoort te zijn, dan hoopt hij op e'en doorbraak. Om te beginnen in eigen land. Voorlopig zijn de wijnen alleen bij de Hagelandse wijnbouwers te koop en staat hij slechts in een handvol res taurants op de wijnkaart. De OV-kaart (openbaar vervoer) voor studenten blijkt een negatief effect te hebben op het totale aantal fietskilometers in Neder land. Sinds de invoering van de OV-kaart, die de laatste tijd weer volop ter discussie staat, fietsen studenten ongeveer 360 miljoen kilometer minder. Zo'n 600.000 Nederlanders zijn in het bezit van een OV-studen- tenkaart. Dat is ongeveer vijf procent van de Nederlanders bo ven de twaalf jaar. Doordat het zo'n grote groep is, heeft de da ling als gevolg van het kaartge bruik effect op het totale aantal per fiets afgelegde kilometers. Sinds de OV-kaart op 1 januari 1991 is ingevoerd, pakken stu denten minder de fiets. Maar toen in 1994 de meeste studenten ko zen voor een OV-weekkaart, won de fiets weer iets terrein terug. Door Johan van Grinsven Zoals de periodieke haute coutu- re-shows in Parijs de barometer zijn van de internationale mode wereld, zo heeft het Engelstalige International Design Yearbook die functie voor de wereld van vormgeving. Een dikke en dure uitgave is het jaarboek weer ge worden. Vol van het meest spraakmakende design van de af gelopen achttien maanden. En als elk jaar prachtig in beeld ge bracht. Samensteller van de editie 1997 - de twaalfde in de reeks - is de Fransman Philippe Starck en dat is momenteel waarschijnlijk 's - werelds bekendste designer. Zijn keuze, zo'n vijfhonderd verschil lende producten, is volgens ver wachting eigenzinnig. In het manifest dat zijn keuze be geleidt, pleit Starck voor het 'her-uitvinden van het design'. Hij wil dat zijn collega's zich weer afkeren van de extremen die hun werk zo zijn gaan kenmerken de laatste jaren. Inhoud moet weer de overhand krijgen over de vorm, aldus Starck. De lezer - hoewel, het is meer een plaatjesboek - treft in het boek de fraaiste ontwerpen aan. Wie de uitgave beschouwt als een 'koopgids', moet een dikke beurs hebben, want het gaat hier niet om het goedkoopste design. Maar zoals dat ook met haute couture gaat: voor bepaalde producten laten de goedkopere 'imitaties' niet lang op zich wachten. International Design Yearbook, sa menstelling Philippe Starck. Uitgeverij Laurence King. Importeur Nilsson Lamm. ISBN 1-85669-095-4. Prijs: 141,10 gulden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 13