estina vult Franse kinderhand verdriet fietst mee met Jesper Skibby Rous seis aanvalsmachine blijft winnen, maar hoofdprijs is buiten bereik VANDAAG S LETOUR DE FRANCE Michael Boogerd bevestigt interesse pting, ook onderdelen NISSAN OPEL Kleintje |Deen verwerkt dood van vriend en steunt Riis in diens lijdensweg TOUR'97 VARIA Piper-Cup TOUR'97 KORT McEwen nog twee jaar bij Jan Raas Museeuw en Gonzalez afgestapt Mogelijk operatie Lue Leblanc Jef Braeckevelt uit koers genomen TOUR'97 OP TV TOUR'97 5 25 JULI 1997 A6 Bvron 76.75 76.88 quita 15.00 14.88 rysler 36.25 36.25 icorp 127.44 128.00 ns.edison 30.62 30.62 jitequipm. 40.00 42.56 pont nemours 67.62 67.12 cdata 13.75 13.62 w chemical 90.69 90.31 stman kodak 68.69 68.00 oton corp 61.44 61.94 rd motor 40.94 41.25 rtune brands 36.12 35,44 in. electric 72.19 72.00 in. motors 59.00 58.31 lodyear 63.50 63.62 iwlett-pack. 65.81 64.75 t. bus.mach. 105.19 107.81 t industries 26.81 26.38 m airlines 34.75 34.31 in 41.31 41.12 cdonnell 76.25 77.31 lerck co. 104.56 103.81 lobil oil 73.44 73.75 ce vd grinten 126.50 125.75 mega financ. 35.00 35.03 hilips 78.69 83.69 oyal dutch 54.62 55.06 ears roebuck 59.62 61.75 hell tr. 42.88 44.00 ixaco inc. 112.56 111.50 avelers 68.31 70.94 nilever nv 218.69 218.88 nitedtechn. 85.62 ,85.62 restinghouse 24.50 24.44 vhitman corp 25.44 25.12 voolworth 27.88 27.25 advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren laten b bieden exclaim ex dividend f gedaan/laten g> biedi h later k gedc gedr dividend x dividend 6105 3,10 2,10 1385 1,20 b 1285 12,50 12,00 3228 7,20 6,50 a 4868 4,60 a 4,00 6871 3,00 2,40 2129 6,20 5,70 4381 4,70 3,90 b 2220 25,80 25,20 2152 22,00 21,10 1530 18,50 17,70 3778 16,40 15,30 b 4734 13,80 b 12,40 1460 0,50 0,50 1249 1,40 a 1,60 3402 1,10 0.90 1122 4,50 5,20 b 1898 3,20 3,70 1185 2,60 2,80 1656 4,30 4,70 2058 3525 6.00 L 7>00 TO,40 a 1142 36,50 bi 32;00 2000 2079 r<m a 3392 59,00 56,00 2386 1,80 a 1,40 b 1851 5,50 4,50 1689 6,00 b 7,00 2068 11,00 b 11,00 3454 13,80 13,00 2981 15,00 15,50 b 3696 20,10 24,00 3320 48,50 52,00 b 1818 5,50 4,80 1585 2,50 1303 8,00 6,80 a 1326 21,00 19,80 1371 12,30 11,50 1222 15,00 16,20 1186 5,10 7,00 3021 3,40 5,00 1513 10,80 10,50 1499 5,00 4,30 1388 1,60 1,70 2244 3,60 4,20 3150 36,00 a 43,50 4009 14,00 16,80 b 3050 1,20 0,90 3575 15,50 9,70 Sport U\u/// V4 i i i i i VRIJDAG 25 JULI 1997 B1 5 Montbéliard - Udo Bölts reageerde gisteren schou derophalend op de laatste felle aanval van Richard Virenque op de gele trui van zijn ploegmakker Jan Ullrich. „Voor zeventig procent zijn al die demar rages van Virenque terug te voeren naar zijn imago van aanvaller. De pers heeft dat beeld gecreëerd en Richard wil het maar al te graag in stand houden." XWT777 Door Ad Pertij LETOURj DE FRANCI ÜMiV Van onze verslaggever Montbéliard - Michael Boo gerd heeft bevestigd dat de Spaanse wielerploeg ONCE belangstelling voor hem heeft. De Hagenaar uit de Rabo-ploeg zei gisteren dat er 'via een tussenpersoon' naar hem was geïnformeerd. Boogerd schermt met inte resse van nog meer ploegen, maar hoe concreet die is, wilde Boogerd niet zeggen. „Ik moet voor mezelf afwe gen waar ik er financieel het beste uitspring en waar ik sportief de mogelijkheid heb mezelf verder te ontwikke len. Daarbij komt ook nog de sfeer in de ploeg. Die drie factoren moet ik laten mee wegen bij mijn beslissing. Maar het is echt niet zo dat ik per se weg wil bij de Ra- bo. De ploegen komen naar mij toe, het is niet anders om. Ik heb na de Tour een gesprek met Jan Raas en ik zou niet weten waarom we er niet uit zouden komen," aldus Boogerd. Inzet van die besprekingen met de Zeeuwse manager van de Rabo is een sterke verbetering van het be staande (doorlopende) con tract. Boogerd zei gisteren voor de start nerveus te worden van 'al die toestan den'. „Ik heb zoveel sores aan mijn hoofd. Af en toe wordt het wat te veel. Ik ben ook maar een mens." Overi- is heeft Jan Raas al laten weten dat hij bereid is tij dens het gesprek met Boo gerd na de Tour de Hagen aar een fikse salaris-verho ging in het vooruitzicht te stellen. ielampfe^ «Halsteren Tel/fax 0164-684881. i Antiek en snuisterijen ag-donderdag 13.30-18.00 uur (uur Zat. 10.00-17.00 uur raand OPEN van 12- tot 17.00^ ZOMEBCOLBERTJE, zgan, mt. 48, blauw ruitje, zs. 076-5215362. |88, laaf 1)21/ NISSAN Vanette, gnjs K?", teken, 2 zitplaatsen. Diese. 64.000 km, dec. '91. BTW is mogelijk. Tel. Oio* 241246 (ma tot vr) OPEL Astra 2.0 GSi bj. '92. zwartmet. I.m. velg. schu /dak, boardcomp. Sebw vrpr22.500.-0165-514£lv. VOLKSWAGEN GOLF ï.8CLbj 10-;92 2 drs 5versn. radio-cd licht m velg. zonnedak-alar 17.500,- 0165-544622: Goed, beter: §.'89 of pog Lees de 25 grootste succe2 van de milieubeweging m dubbeldikke jubileumnummr Bel: 030-2331328 Waar de ploegleiding even in haar rats zat bij de zoveelste aanval van de Festina's op de ge le trui, raakte Bölts tijdens de vijftig kilometer lange jacht op het Franse idool geen moment in paniek. „Een slechte dag betekent nog geen slecht leven," is een van de levenswijsheden van de Tele- kom-luitenant. „Jan Ullrich is pas 23 jaar en op die leeftijd mag je af en toe een zwak moment hebben. Ik heb hem gezegd kalm te blijven en samen zijn we dan ook rustig teruggereden naar de groep van Virenque en Pantani." Zo moest Festina andermaal ge noegen nemen met een vette troostprijs. Nadat Ullrich zich had herpakt na zijn kortstondige inzinking op de Grand Ballon, werden Didier Rous en Pascal Hervé naar voren gestuurd om de dagzege op te halen. Hervé voelde dat hij het tempo van zijn ploegmaat niet kon volgen en liet zich afzakken naar de groep waarbij Ullrich inmiddels aan sluiting had gevonden. Na een solo van dik 80 kilometer werd Rous daarmee na Brochard en Stephens de derde helper uit het team van Bruno Roussel, die zijn inspanningen voor de kopman Virenque zag terugbetaald in een etappe-overwinning. „Hope lijk ben ik morgen aan de beurt," zei Christophe Moreau een tik keltje uitdagend. Omzetstijging Festina (vier zeges) deelt met Te lekom (vijf zeges, negen gele truien en zestien groene tricots) deze Tour de prijzen. Publicitair legt dat de horlogefabrikant uit Andorra geen windeieren. Vi renque staat in zijn eentje ga rant voor een enorme omzetstij ging en mede daardoor kan de ploeg Alex Zülle de komende drie jaar in totaal veertien mil joen gulden betalen. In de Tour moeten de Festina's echter genoegen nemen met de troostprijzen. Het enthousiasme van het Franse publiek is er niet minder om. Haar hand is snel ge vuld. Roussel zelf geloofde tot voor gisteren dat er meer dan kruimels alleen lagen op de weg naar Parijs. „Een zwakke dag van Ullrich is voldoende om hem te breken. Vanochtend zagen we dat hij voor de start constant naar zijn bovenbeen greep. Daarom hebben we nog een keer alles op de aanval gegooid." De tempoversnelling op de Grand Ballon bracht Ullrich in derdaad in de problemen, maar veel meer dan dertig seconden was zijn achterstand op de groep met Virenque en alle andere klassementsrenners nooit. „Ik begrijp niet waarom we geen steun kregen," vroeg Roussel zich vertwijfeld af. „Alle klasse mentsjongens waren mee. Eentje ontbrak er slechts: Ullrich." Bijrol In het gevecht tussen Telekom en Festina spelen de andere ploegen slechts een bijrol. „Wij doen niet onder voor de anderen, alleen die twee steken er moet kop en schouders boven uit," schetste TVM-woordvoerder Guido van Calster de situatie in de Tour, waarin Ullrich zegt naar het ein de te snakken, maar die in feite al dagen beslist is. In het Nederlandse kamp wordt druk gefilosofeerd over het waarom van de tegenvallende prestaties. „Het is geen kwestie van een gebrek aan durf," zei Bart Voskamp die extra gemoti veerd was begonnen aan de dag die hem vorig jaar succes bracht. „Maar als Festina en Telekom bergop vol gaan rijden, kunnen we simpelweg niet mee. Voor renners die gokken op een ont snapping, is dit een verkeerde Tour." Rabo heeft de hoop op een suc cesje al opgegeven. „Ik zou niet weten waar we nog kunnen win nen," zei Erik Dekker gisteren voor de start. „We zijn nog altijd een ploeg in opbouw," verklaar de ploegleider Theo de Rooy de tegenvallende prestaties van zijn dure team ietwat kort door de bocht. Bij TVM wappert de vlag nog fier. „Wij kijken uit naar de laatste twee vlakke ritten," zei sprinter Jeroen Blijlevens nadat hij ook gisteren ontspannen in de laatste groep de finish had gehaald. „Ik vond het niet erg dat we woensdag niet eerder naar een massasprint hebben toegewerkt. Dan hadden we mis schien vandaag een hoop mensen verloren. Nu kunnen we ons met zijn allen nog een keer goed op laden voor de laatste twee vlak ke etappes. Zelf voel ik me goed. De verkoudheid is nog niet hele maal over, maar het is niet meer zo erg als vorig jaar tijdens de slot-etappes. Echt super hen ik niet, maar dat is niemand meer na drie weken Tour." Didier Rous kan zijn geluk niet op. FOTO REUTER Boor Ad Pertijs I Montbéliard - De Tour wordt 1 door velen gezien als de hard- jste wedstrijd van allemaal, pet is een genadeloze, drie I'feken durende jacht, waarin Igeen mededogen bestaat voor |tei die lijden. jfe die wereld leren toppers als JJjame Riis hun ware vrienden linnen. „Ik heb vandaag meer pteun ondervonden van Jesper I Skibby dan van mijn eigen ploeggenoten," zei Riis nadat hij poensdag leeggereden de finish ■id gehaald in Colmar. Skibby Itevde Riis zelfs de Col de Pierre Jfertuis over. „Ik heb het Priem jtóet verteld en hij had er geen problemen mee," zei de TVM- jrenner gisteren voor het vertrek p® de etappe richting Peugeot- jp;d Montbéliard. oer Skibby is al jaren een «end van de Deense Telekom- opper. „ik vin(j (je uitspraak f® Bjarne niet zo vreemd," zegt '1 "Hij bedoelde er niet mee at zijn eigen teamgenoten hem 'de steek gelaten hadden, maar iat alleen een vriend op een oeilijk moment aanvoelt hoe B kan helpen." óan Holm is normaliter het gaatje van Riis bij Telekom. De viel echter buiten de Tour oog en dus voelt Skibby zich Foepen Riis bij te staan tijdens -waarste dagen van zijn wie- 1,'oan. „Voor Brian en mij j' "U niks uit of Bjarne de f tt wint of verliest. Anderen L o hem daar op aan of re- hem daar op af. Wij niet. L l81?1' lussen vrienden wordt "eïnvloed door wel of geen Bjarne Riis succes. Daar komt bij dat Bjarne een gesloten mens is. Alleen te genover zijn vrienden laat hij zich gaan." Rampzalig Skibby zelf heeft in de aanloop naar de Tour ook al het nodige voor zijn kiezen gekregen. „Ik lag meer op de grond dan dat ik op de fiets zat," verwoordt hij het gevoel dat hij overgehouden heeft aan een rampzalig voor jaar. Het ergste moest echter nog ko men. Enkele weken voor de Tour overleed zijn fietsende vriend Lars Pingel. De 26-jarige ama- foto cor vos teur werd dood in zijn apparte ment gevonden. Vermoedelijk is hij getroffen door een hartaan val. De anders immer lachende Deen zwijgt even als hem naar het overlijden van zijn vriend gevraagd wordt. „Ik heb zijn dood nog altijd niet verwerkt. Het is gemakkelijk gezegd dat je in de Tour die dingen sneller van je afzet dan thuis. Vergeet het maar. Ik denk steeds aan hem. We belden elkaar iedere avond. Nu zit ik vaak met de telefoon in mijn hand een beetje voor me uit te staren. En ook 's nachts heb ik het heel moeilijk. Nog een geluk dat ik overdag niet zoveel tijd heb om na te denken." Kaakblessure Vier dagen voor de Tour-start in Rouen werd Skibby aangereden door een auto. Hij vertelde het niet aan Cees Priem of zijn team genoten. „Ik was bang dat ze me buiten de ploeg zouden laten. En het ging slechts om een kaak blessure." De eerste Tour-week bleef 'Skip' een eindje verwij derd van zijn normale vorm. „Conditioneel kwam ik niet op timaal naar Frankrijk. Het klopt dat Jeroen (Blijlevens, de sprin ter, red.) tijdens de massasprint vaak een mannetje te weinig bij zich had in de laatste kilometers. En dat is misschien mijn fout ge weest." Na enkele dagen in de Ronde kwam het ongeval van Skibby toch aan de oppervlakte. „Je kunt niets geheim houden in dit dorp," zegt hij. Blijlevens ver weet hem niets. „Want aan deze Skibby heb ik in de sprints nog altijd veel meer dan aan de ren ners die thuiszitten," vond de spurter. „Het doet me goed dat te ho ren," zei de Deen. De laatste da gen is hij weer een van de beste TVM'ers. „Ik ga nog een jaar door," zegt hij. „Je moet niet stoppen wanneer de tegenslagen zich opstapelen. Dat is veel te gemakkelijk." Voor Massimiliano Lelli van de Saeco-ploeg geen criteriums na de Tour, maar de vijftiendaag- se Ronde van Portugal. Zondag avond vliegt hij vanuit Parijs rechtstreeks naar Lissabon waar hij maandag aan de start wordt verwacht. „De Tour duurt voor mij dus eigenlijk 37 dagen," al dus Lelli. „Als ik na Portugal thuis kom, zal ik me maar eens aan mijn echtgenote voorstellen. Zelf weet ik dan waarschijnlijk niet meer hoe zij er precies uit ziet." Festina-baas Miguel Rodriqu- ez heeft in de Tour-karavaan uit gelegd waarom hij per se Alex Zülle wilde contracteren. „Met Virenque in de ploeg weet nu 90 procent van de Fransen dat Festi na voor horloges staat. Dat heeft onderzoek uitgewezen. Met Zülle ga ik de Zwitserse horloge-indus trie, mijn grootste concurrenten, in het hart raken." De kussentjes waarop de VIP's in de Tour dagelijks zitten, op de tribune bij de aankomst, zijn zeer gewild. Na afloop van elke aan komst blijft er praktisch geen lig gen. Daarom zijn deze week in het Astense confectie-atelier Lin de in allerijl nog 350 extra blau we, ronde kussentjes (met Tour logo) gemaakt.Aanvankelijk wer den in Asten duizend van die kussentjes gemaakt. Dat zou toe reikend zijn voor de hele Tour. Maar door de hebzucht van de VIP's heeft de Tour-directie een extra lading van 350 kussentjes besteld bij de Deurnese firma Van de Waarsenburg die in de Tour de VIP-ontvangst verzorgt. Van de Waarsenburg speelde de opdracht door naar 'Linde' in As ten. De extra kussentjes zijn be doeld voor de hoofdtribune op de Champs-Elysées in Parijs waar de Tour zondag eindigt. Mijn eerste Tour, in 1947, was monster lijk. Eén van de heet ste uit de historie en dan die loodzware etappe over 270 ki lometer en vijf cols uit de hoogste categorie met de Pey- resoude, Aspin, Tourmalet, Souion en Aubisque. Het as falt hield op de meeste bergen op bij de sneeuwgrens op 1500 meter, waarna het vele kilometers over grind naar de top ging." „Die dag reed ik erg goed, kwam als tiende over de Pey- resoude, maar kreeg in de af daling helaas een lekke band. In de vele minuten die ik no dig had om de band te wisse len, vlogen de meeste renners mij voorbij. Ik vloog de Aspin op en wist 28 collega's te pas seren." „Ook de Tourmalet ging lek ker totdat ik op zo'n vijf kilo meter van de top na een bocht werd gestuit door enkele volgauto's. Het grindpad werd versperd door een een- motorige Piper- Cup met de neus tegen de rotswand en de staart vervaar lijk boven het ravijn benge lend." „Het zal een van de eerste keren zijn geweest dat een fotograaf luchtopnames van de Tour maakte en dat ging meteen mis. Het vlieg tuigje was in problemen ge komen en de pi loot moest er gens tussen kop loper Robic en de achtervolgers een noodlan ding maken. De volgers konden de Piper-Cup Jefke Janssen. net op tijd een halve slag draaien en voorkomen dat het toestel in de afgrond donder de." Jefke Janssen: 1947/32, '48/36, '50/0, '53/0. „Nu kon ik me langs het vlieg tuigje wurmen en de etappe nog als vijftiende beëindigen. Het was een ongelooflijk ge luk dat er op de plek van de noodlanding geen renner reed. Wie weet als ik geen lekke band had gekregen..." foto archief de limburger Montbéliard - De Australiër Robbie McEwen heeft zijn contract bij de Rabo-profwielerploeg met twee jaar verlengd. De 25-jari- ge sprinter is aan zijn tweede seizoen bij de equipe van Jan Raas bezig. Hij rijdt zijn eerste Ronde van Frankrijk. Eerder dit jaar boekte hij ritzeges in de Vierdaagse van Duinkerken en de Ron de van Luxemburg. Francesco Casagrande, nummer zes in het algemeen klasse ment, tekent waarschijnlijk binnenkort een contract bij Cofidis. De Italiaan gaat weg bij Saeco omdat hij daar Giro-winnaar Ivan Gotti als kopman voor zich weet. Casagrande heeft nog meer aanbiedingen, maar hij heeft laten weten hoogstwaar schijnlijk voor de Franse ploeg te kiezen. Montbéliard - Johan Museeuw en Chepe Gonzalez zijn uit de Ronde van Frankrijk. Het tweetal stapte af in de achttiende etappe, die het peloton van Colmar naar Montbéliard bracht. „Ik kon 's ochtends helemaal niks eten, terwijl het ontbijt nor maal mijn beste maaltijd is. Ik wist dat het mis was, maar aan voortijdig opgeven had ik nog niet gedacht," zei regerend we reldkampioen Museeuw na aankomst per auto in Montbéliard. De West-Vlaming gaf toe dat hij in de Tour toch niets (meer) te zoeken had. „Wat komt er nog? Twee massasprints en een tijd rit, dan kan ik beter naar huis gaan. Het seizoen is nog lang. De grote klassiekers straks zijn belangrijk voor mij. Het zou dom zijn als ik hier te veel energie zou verspelen." Museeuw stond na de etappe van woensdag 105e in het alge meen klassement met een achterstand van drie uur en bijna een kwartier op gele truidrager Jan Ullrich. De kleine Colombiaan Gonzalez, uitkomend voor de Kelme- ploeg, verliet de Tour '97 als 63e op ruim 2.25 uur achterstand van Ullrich. Montbéliard - Luc Leblanc moet mogelijk onder het mes. De kopman van Gerrit de Vries bij de Polti-ploeg verliet de Tour zondag na de etappe naar L'Alpe d'Huez. De Fransman staakte de strijd wegens problemen met zijn been, heup en rug. Het ge volg van een valpartij tijdens de eerste etappe naar Forges-les- Eaux. Het vermoeden bestaat dat de wereldkampioen van 1994 twee wervelschijven heeft beschadigd. Ook heeft hij veel last van ont stoken klieren ter hoogte van de heup. Hij wordt een dezer da gen grondig onderzocht in Parijs. Voorlopig heeft hij drie weken volledige rust voorgeschreven gekregen. Montbéliard - Jef Braecke velt, tweede ploegleider van de Belgische wielerploeg Lot to, is uit koers genomen. De assistent van Jean-Luc Van- denbroucke werd uit de Ronde van Frankrijk verbannen omdat hij gisteren in de klim naar de Ballon d'Alsace de Fransman Benoit Salmon op sleeptouw had genomen. Beelden van de 19e etappe van de Tour de France, een rit over 172 kilometer van Montbéliard naar Dijon, zijn vanaf 14.15 uur recht streeks te zien bij de NOS op Ne derland 2, BRT 2 en Eurosport. FRANKRIJK Bucey les Gy 95km - Bonboillon 110km Montbéliard Esprels 40km Dijon 172km anp/Sociélé du Tour de Franc* hoogteverschil en moeilijkheidsgraad Bucey les Gy Dijon 280m

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7