De vergeten schokdemper Een gids vol hebbedingetjes Middenklasser met hoog Xantia-gehalte Henk Schollen haalt krassen uit ruiten DE STEM SURPLUS pESTEM Fabrikant mikt op vrouwelijke automobilisten Verbluffend Zweven Vijfjaar Gebouwen Regensensor VRIJDAG 25 JULI 1997 D2 NEDERLAND 1 Schokdempers slijten onge merkt en de bestuurder past automatisch zijn rijgedrag aan. Met versleten dempers ligt er meer gevaar op de weg dan het lijkt. Door Céline Rutten Wie over een schokbreker praat, vloekt. Want een schok kan niet gebroken worden, alleen ge dempt. Bij Monroe, het Ameri kaanse bedrijf dat met de pro- duktie van 23 miljoen schokdem pers per jaar zich verreweg de grootste ter wereld mag noemen, hecht men aan de juiste bena ming. En aan een nog verdere uitbrei ding van de markt natuurlijk die zich, zo had men bedacht, wel eens onder het vrouwelijk deel van de autobezitters zou kunnen bevinden. Want, zo redeneert men bij de fabriek: „steeds meer vrou wen zorgen zelf voor het tech nisch onderhoud van hun auto en een heleboel garages controleren niet uit zichzelf of de schokdem pers nog wel genoeg werken." Dus mochten onlangs uitsluitend vrouwelijke journalisten op het race-circuit van Zandvoort leren de schokdemper op zijn juiste waarde te schatten. Pr-man Cor van den Burg vertelt de dames: „Het nadeel van schokdempers is dat je ze niet ziet en als ze verslij ten voel je dat niet zoals bij een lekke band. Je gaat alleen onbe wust wat voorzichtiger rijden. Maar het gevaar is er niet minder om: het soort ongelukken met au to's die bij slecht weer op onver klaarbare manier van de weg af raken en waarvan achteraf het eenkolommertje in de krant ver meldt dat 'de bestuurder de macht over het stuur had verlo ren' is bijna zeker te wijten aan versleten schokdempers. Het ge vaar van slechte dempers is groter dan menigeen denkt." Nu zijn dit soort teksten al gauw onder het hoofdstuk 'wervende verkooppraatjes' te schuiven. Dus stap je ietwat schouderophalend in een automobiel met gladde banden die je eerst leert hoe een slippende auto op een spiegelglad wegdek onder bedwang is te hou den, om daarna het verschil te voelen tussen een auto met goede dempers en eentje waarvan zè voor vijftig procent zijn versleten. Het verschil blijkt verbluffend. Houd je, getraind en wel, de eer ste auto met bijna niet meer dan twee vingers perfect op de weg, bij de tweede blijken de lessen volledig tekort te schieten en slin ger je met auto en al dwars door een barricade om vervolgens drie keer draaiend om de eigen as, er gens ver van de weg tot stilstand te komen. Later blijken ook de uitslagen van een slalom met een zelfde soort auto's er niet om te liegen: de bestuurders doen er zonder uitzondering seconden langer over dan wanneer ze met goede dempers hetzelfde cicuit rijden. Een schokdemper heeft als taak de wielen op de weg te houden. Als hij niet goed meer werkt wordt de remweg langer. Bij een auto die is uitgerust met een anti- blokkerings systeem (abs) loop je de kans dat het wiel even gaat zweven en het abs dus even niet reageert. Ook bestaat bij nat weer Door Ron Buitenhuis Als het niet de zolder is, dan wel de boven ste legplank van het hoge keukenkastje. Dé ideale plaats voor hebbedingetjes die ooit heel praktisch leken, maar eenmaal aange schaft onhandig of gewoon nutteloos ble ken te zijn. U kent ze wel: de wortelschrapper, de flesope- ner met muziekje, de anti-snurksteen, de plui- zenpeller, de balpen met rookmelder, de 36-de- lige messenset, de ionen-geurvreter en de kur kentrekker vermomd als buffelkop. Attributen te groot voor de rommella, te kit scherig voor de schoorsteenmantel. Soms va- der- of moederdag-cadeautjes, waardoor ze nog enige emotionele waarde hebben. Edoch, in het ergste geval, presentjes van vrienden en kennis sen die hun eigen zolder of keukenkastje weer eens uitgemest hebben. Op goedkope tv-uren ('s morgen en 's nachts) bieden bedrijven als TV-Shop, Quantum en WIS via RTL4 en TV10 veelal soortgelijke attri buten aan. Dat gebeurt via zogenaamde 'info- mercials': erbarmelijk nagesynchroniseerde 'koop-of-ik-sehiet-reclame' met een hoog hoe bestaat het-gehalte. Krultangen die iedere vrouw in één handomdraai een Cindy Craw ford-look bezorgen, lekkere vishaakjes waar el ke snoek het water van in de mond loopt, buikspiertrimmers die zelfs de meest ronde Anti-snurk polscomputer. bierpensen in een mum van tijd veranderen in strakke karnemelkbuiken, of nijptangen die met kraaltjes en knoopjes het meest simpele T- shirt omtoveren in een glitterend kledingstuk met Beverly Hills-uitstraling. Wat infomercials op tv doen, verpakt het Duit se bedrijf Pro-idee in een soort hebbedingetjes catalogus. Een stuk dunner dan de bekende Wehkampgids, maar zeker zo kleurrijk. Alleen heeft Pro-idee een heel hoog wondergehalte, zoals de stofzuiger zonder stofzak, de ultrasone muizenverjager, badslippers die voetschimmel voorkomen of de wasbal die met magnetische golven het vuil uit de kleren haalt. 'Wij bieden allerlei uitvindingen aan die je nor maal alleen op reizen naar verre landen aan treft', luidt het voorwoord van Pro-idee. Hoe frappant. Als attributen en gebruiksvoorwer pen werkelijk zo geniaal zijn, waarom zijn ze dan altijd alleen in het buitenland te koop? Uiteraard staan in de Pro-idee catalogus ook bruikbare artikelen zoals mini-paraplu's, nos talgische houten tuinstoelen of een look-alike van de superdunne Bang Olufsen stereo-in stallatie. Maar wat moet een mens in godsnaam met kangoeroe-springschoenen? Over schuttin gen kijken of appels uit hoge bomen plukken, zoals de begeleidende tekst suggereert? En wat te denken van de golf-swing-thuis-oefener. Een 'groene deurmat' waaraan met een koord een golfbal is bevestigd. Of leren bootschoenen die zo waterbestendig zijn dat ze met gemak in de wasmachine kunnen. Ze worden weliswaar elke wasbeurt iets valer, maar - zo sust Pro-idee - DUITSLAND 1 5-30 Morgenmagazin, ontbijttelev '•OOTagesschau 09,03 Dallas, serie 09 'odyfeeling 10.00 Tagesschau 10.03 A mdsjournal 10.35 Info Arbeit und Be 1.0° Tagesschau 11.04 Das grosse musement 12.10 Scheibenwischer, ca et 12.55 Presseschau 13.00 Tagesscl «S Mittagsmagazin 13.45 Plusmin lews 14.00 Tagesschau 14.03 Höchstp onlich, portret zangeres/actrice Elisab Mmann 14,30 Maya, mini-serie (dee Tagesschau 16.03 Sportschau ra/autosport: GP van Duitsland, 1ste kv 'Mtie 16.30 Alfredissimol, culinair n 8zine 1700 Tagesschau 17.15 Brisa PUevardmagazine 17.43 Sportschau a 17.55 Verbotene Liebe, serie 18, wenhof, serie 18.55 Aus heiterem H serie 20.00 Tagesschau 20.15 Men Midnight, mini-serie (deel 2) 21 ,™siv 22.20 Tagesthemen 22.55 Wat show 23.40 In the Line of Duty: R. M speeffilm 01.10 Nachtmaga ■30 Safari 2000, speelfilm DUITSLAND 2 ',3° Zie Duitsland 1 09.03 Ferien-Fiet IH tekenfilmserie. Aansl. Pet s Mondfahrt, tekenfilm 11.00 4in ®esunUheit!, medisch magazi The Disorderly Orderly, speelfi" Inn u°rSlcht'falle! 16,00 701 "die She zino «l617,15 Hall° Deutschland, rr ]t 17,50 Immenhof, serie 18.45 Lei ■u«. magazine 19.00 Heute 19.25 Et lie TkT5 Geschii:hten dem Lebe 115 n ien 20,15 Derrick, misdaadse li h o^nPOrta9e: DeFestspielein B, el 2 Heute 22,15 AsPekte, cull 9azine 22.45 L'homme en co Xsara volgt Citroën ZX op het risico op aquaplaning. Boven dien slijten de banden en de rest van de wielophanging eerder. „Eigenlijk zou iedereen bij elke 20.000 km-beurt even naar de schokbrekers moeten laten kij ken, zegt Van den Burg. En ook zouden de normen bij de apk- keuring strenger moeten worden. Dat is een veiligheidskeuring: roetuitstoot wordt wel gemeten, maar de toestand van de schok dempers nauwelijks." Monroe is nu in discussie met ver zekeringsmaatschappijen. Bij schade aan één kant worden slechts aan die ene kant de dem pers vervangen. „Dan rij je dus echt in een halve doodskist met bijvoorbeeld links een totaal an dere demper dan rechts. Wij wil len zover komen dat de verzeke ring in zo'n geval de vervanging van allebei de dempers vergoedt." Henk Schollen slaagt erin krassen uit ramen en autoruiten te polijsten. Dat gaat met pasta's en roterende schijfjes. Uitvinden is zelden iets totaal nieuws ontdekken. De truc zit hem over het algemeen in het kundig combineren van dingen die al eerder bedacht zijn. Tilburger Henk Schollen is zaken man en uitvinder. Hij boekt nu succes met zijn krasbehande- ling van ruiten. te verwijde ren. Ze hoef den plotseling 50 tot 60% minder voor ruiten met krasjes te ver vangen." De truc van Schollen zit 'm in twee fa sen slijpen met pasta's en polijsten, Met speciaal ma teriaal wordt op de plek van de kras een minuscuul Met een ge meen stuk steen zet hij een fikse kras in een auto ruit. „Over een kwartier zie je er niks meer van. Scratch a way noem ik dat. Heb ik hele maal bij me kaar 'gewil- lyworteld'. Oppervlakki ge krassen haal ik zó weg. Je kunt mij eigenlijk oppervlakte specialist noe men. Op 18 april 1994, 's nachts om 04.00 uur was ik eruit: ik had een me thode bedacht om glas te repa reren. Toen moest er nog spe ciaal gereedschap komen en het procédé moest nog vervol maakt worden. Een aantal au tofabrikanten heeft al enthou siast gereageerd. Zoals Ferrari, Ford, Toyota en BMW." Henk Schollen (56) is de man achter Duobond en WetLook. Als man van 22 jaar startte hij met een autoschadebedrijf. In troduceerde de Buggy in Ne derland. Want Amsterdammer Ruska kwam daar pas later mee. In 1979 legde Schollen zich toe op glasreparatie. En dat is de hoofdactiviteit van zijn huidige bedrijf, dat ook poetsmiddelen distribueert. „De concurrentie is enorm. Maar de markt ook. Bedenk, dat in een land als Duitsland voor 1,2 miljard gulden per jaar autoglas sneuvelt. Ruiten met grote krassen erin worden vaak vervangen terwijl repara tie best mogelijk is." Schollen werd in 1987 door Ferrari gevraagd om krassen uit juist geproduceerde auto ruiten te halen. Hij had ruim vijf jaar nodig om een op lucht aangedreven systeem te ont wikkelen, dat door middel van roterende excentrische bewe gingen krassen uit glas kon ha len. „Stel je voor, wij met een koffertje met gereedschap naar Maranello. En de verbazing van die Italianen dat we erin slaagden krassen onzichtbaar verwijderd. „Ach, je kunt dit met lucht en met elek trisch gereed schap, maakt lijk niet uit. Maar een kras uit kunststof of uit glas verwijderen scheelt wel dag en nacht." Voor de actie bij Ferrari zocht Schollen steun bij Philips, de Eindhovense universiteit en uiteindelijk TNO in Delft, Zon der succes. De doorbraak kwam toen hij een Amerikaan se firma ontdekte en een door start maakte met de stof seriu- moxide. Schollen vloog naar Singapore, naar Tokyo en Taiwan om zijn nieuwe duet aan te prijzen. „Ook met die enorme ge wen met glazen gevels kunnen wij interessante dingen doen. Want het glas wordt door cementzuur, kalk, silica ten, enzovoort. Wij kunnen die verouderingssporen van het glas moeiteloos verwijderen. Tegen een fractie van de ver- vangingskosten." Volgens Schollen heeft hij een unieke methode ontdekt krassen uit vlakke, holle of bol le glasoppervlakken te verwij deren, „De auto-industrie is voor ons interessant. Maar ik heb nu ook contacten met Nederlandse Spoorwegen. Veel treinruiten worden nu vervan gen omdat ze vol krassen graffiti zitten. Wij kunnen in veel gevallen voor aanzienlijk goedkopere reparatie zorgen. En wat denkt u van caravan ruiten of meubels van acryl, spyrex of plexiglas? mogelijkheden." 08.31 09.35 10.29 11.02 17.08 18.34 19.02 19.31 20.00 20.23 20.56 71.03 21.57 22.53 23.28 Car journaal Linda, Linda (herh) Bestemming Schiphol (her journaal Get the Picture (herh) Close-Up: Barbara (herh) Moslim magazine (herh) Een koninklijk gezelschap tot 11.44) Alles kits met Kissyfur; Kinderen van de wereld Growing Pains, comedy Get the Picture Paradijsvogels, reportage over opmerkelijke mensen Wie van de drie?, spelletje Journaal Netwerk, actualiteitenrubrie Weeroverzicht Het gevoel van.. Coverstory, serie Aardige mensen, satire The Magician, tv-film NEDERLAND 2 13.00 Journaal (tot 13.05) 14,15 Tour de France: 19de et, Montbéliard-Dijon (172 km) 16.45 Late Noon Concert 17,30 De Cook-eilanden; in wa evenwicht. Natuurdocume re 17.59 2Vandaag, actualiteiten me 18.00 Journaal; 18.43 Sport naai en vanaf 18.51 Hoofdpu uit het nieuws gevolgd door weer 19.00 Studio Sport 19.47 Zoovenirs j20.23 1 0ers, comedy 20.54 Contract for Murder, mini- (deel 3 en 4/slot) 22.26 Goede raad, reportage- waarin een gevarieerd beeld w geschetst over het werk van a eaten 23.12 Pond Life, animatieserie .23.27 Vredesmissies... niet alleen ren maar ook steunen, film het Protestants Interkerk Thuisfront PIT j23.30 Journaal 23.36 Sesjun: Clare Fischer Group 00.14) NEDERLAND 3 18.00 Villa Achterwerk, kindermai ne met Pinkenplace; 18.06 mannetje Jakob; 18.09 Hardoj ken 118.15 Sesamstraat 18.30 Jeugdjournaal 118.43 Het klokhuis 49.03 Lingo, spelletje 119.33 Van gewest tot gewest, re naai magazine 120.02 Peel, korte film ,[20.17 (TT) Met het mes op tafel, nis-Jblufquiz ;20.52 Lolamoviola, serie korte films beginnende filmmakers BELGIË FRANS 1 12.50 Nieuws 13.15 Fame, serie 14.05 tant savoir 14.25 Planète des hom 15.45 Le blamatoscope, kindermaga; 16.45 Homefront, serie 17.35 The Guy, misdaadserie 18.30 Régions 18.45 Le quotidien des sports 18.55 "uy, serie 19.30 Nieuws 20.10 Pour la talentenjacht 21.30 Jean Gabin-cy< le gentleman d'Epsom, Franse film-ko die uit 1962 23.00 Complètement télé, cumentaire-serie 23.50 Le jeu des dicti naires 00.10 Laatste nieuws BELGIË FRANS 2 1M0 Le blamatoscope, kindermagaz 18,55 Régions soir 19,10 Gourmandi ulinaire rubriek 19.30 Nieuws 20.00 C ours Musical International Reine Elisab Belgique '97 21.00 Du sitar a la guit, -dêlige registratie concert met wereldr 'ok (slot) 22.20 Laatste nieuws Kangoeroe-springschoenen. Door Rien van der Steen Citroen heeft de opvolger van de ZX klaar. De Xsara wordt vanaf oktober in Nederland leverbaar als vijfdeurs sedan met benzinemotoren (1.4, 1.6, 1.8) en twee diesels (1.9, al dan niet met turbo). In het voorjaar komt de Coupé. Citroen gebruikt de X al jaren als sym bool voor technische know-how. De ZX dateert van zeseneenhalf jaar geleden en het werd hoog tijd voor een opvolger. De naam Xsara (spreek uit: Eksara) is geko zen omdat het volgens Citroën prima past binnen het bestaande gamma van het merk. De Xsara is 4,17 meter lang en past goed tussen de Citroëns Saxo (3,72 m,) en de Xantia (4,44 m.). Net als de ZX ontbeert de auto het hydr- opneumatische veersysteem dat Citroën in de grotere modellen wel gebruikt. In deze klasse is het systeem met de veer- bollen te duur, aldus de fabrikant. Stuurbekrachtiging, een airbag, in hoogte en diepte verstelbaar stuur, cen trale vergrendeling, anti-diefstal start vergrendeling met transponder-contact- sleutel, motorkap met gasdempers, bin- nenverlichting met vertraging en in hoogte verstelbare achteruitkijkspiegel zijn standaard aanwezig. En dat laatste is een zeldzaam accessoi re. Een regensensor, die de wissers auto matisch in werking zet als het regent, wordt als extra leverbaar. Vanaf de voorstoelen is te zien of de kindersloten achter al dan niet ingeschakeld zijn: een rood plaatje geeft aan dat de portieren gewoon van binnenuit te openen zijn. Handig. De Xsara verschijnt in het drukke Ml- segment, dat vorig jaar in Europa een kleine vier miljoen auto's omvatte. In Nederland worden in dit segment (Golf, Astra, Peugeot 306, Escort) ca. 165.000 auto's verkocht. De ontwikkeling van de Xsara nam twee jaar in beslag en kostte 4,8 miljard fran cs. De auto wordt geproduceerd in het Franse Rennes en het Spaanse Vigo. Volgens topman Jacques Calvet van PSA (Peugeot/Citroën) is er in het verle den kritiek geweest op de fragiele teeh- De Citroën Xsara oogt als een compacte Xantia. De auto heeft een robuuste neus met (het kan weereen chroomrand in de het midden van de motorkap. niek van Citroën. Hij noemt die kritiek achterhaald. „Met de Xsara hebben we vooral een mooie auto willen maken die veel ruimte biedt, veel uitrusting heeft en veel kwaliteit heeft. Vroeger was Ci troën geneigd de klant een 'ingenieurs auto' te bieden. Het moet echter een ech te klantenauto zijn." De ZX blijft als stationcar (Break) nog een jaartje leverbaar en wordt dan opge volgd door de Xsara Break. Van de ZX zijn sinds 1991 in Nederland ca. 30.000 exemplaren verkocht. Dat waren er 5000 per jaar. Voor de Xsara legt Ci troën de lat een stuk hoger: er moeten er vanaf volgend jaar jaarlijks 9.000 de winkel uit vliegen. De vormgeving van de Xsara is in eigen huis geschied, aan grille en een karakteristieke vouw over het interieur heeft de Italiaanse studio van Bertone meegewerkt. Volgens de Nederlandse importeur zal de Xsara qua prijs uitkomen boven de ZX. Zodat de vanafprijs een kleine dertig mille zal be dragen. Een schokdemper die voor de helft versleten is (links) slaagt er niet in het wiel op de weg te houden. 'dat is een fraai effect dat zo goed bij uw lieve- lings-jeans past'. Nee, doe dan maar een kussen dat vier uur warmte geeft als het drie minuten in de magnetron heeft gelegen. Net als de infomercials op tv, creëert Pro-idee behoeften waarvan de consument vaak niet eens weet dat-ie ze heeft. Er wordt een begeer te gewekt. Of andersom, het niet-hebben van deze producten wordt als triest en dom bestempeld. Een gemiste kans. Ter wijl het maar de vraag is of zo'n magnetische was bal of stropdassen- caroussel überhaupt nuttig zijn. Laat staan iets toevoe gen aan de kwaliteit van het leven. De praktijk wijst uit dat duizenden mensen vallen voor deze uitge kiende hebbe- i righeid. Waar mee de wet van Say weer eens bevestigd wordt. De Franse econoom stelde de vorige eeuw al vast dat ieder aanbod zijn eigen vraag schept. Pro-idee, Akerstraat 30, Gilze, tel: 0161-459933. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 16