Zoektocht naar geestelijk onderdak "Out Nieuwe bewegingen in de charismatische wereld Australiër DE STEM GEESTELIJK LEVEN "^TTT7 97 DE Michael Boogerd krijgt opslag DONDERDAG 24 JULI 1997 Door Ad Pertijs Colmar - Cees Priem wild van geen inschattingsfout c blunder weten. Feit was w< dat zijn TVM-ploeg gisteren t laat de achtervolging op ee kopgroep van dertien rennen inzette. Pas nadat Gan na 60 kilometf temporijden het hoofd moe in e schoot gelegd had, schoot de Ne derlandse ploeg de Fransen 1 hulp. De mannen van Priem be Colmar - In het kielzog v Telekom fietst Festina t jens deze Ronde v Frankrijk van het ene na het andere feestje. Zo; I het een sterke equipe fc taamt, kon gisteren in etappe van Fribourg na Colmar een trouwe knec in het zonnetje gezet wc den. Neil Stephens gre vier kilometer voor de nish de kans op een ritze in de Tour met beide ha den gretig aan. Hij brac zo het derde dagsucces bi nen voor zijn ploeg. am K-C. "Z Door Ad Pert is Stephens is een 33-jarige raan uit Australië, die zijn baan zelf als 'te lang en pliceerd' aanduidt om in een pa zinnen op papier te zetten. De r de draad in zijn carrière is zi onvoorwaardelijke trouw aan kopstukken van de ploeg, werkte hij bij ONCE vijf ja voor Zülle, Jalabert en Mauro, vorens hij afgelopen winter vel huisde naar het steeds ambitie zere Festina. „Gewoonlijk we ik voor de kopman, maar zo af toe komt er een kans op eigi succes," lichtte Stephens grootste triomf uit zijn carriè toe. „Bij ONCE kreeg ik die m.| gelijkheden ook, maar in de; eg loopt het gewoon andei Binnen ONCE wordt voor (I start het hele strijdplan stap vo< stap bepaald. In deze ploeg rijde| we veel meer op het gevoel. Voo: af plannen we niets. Zo kun veel beter inhaken op de ontwil kelingen in de koers," zei de ma die bij Festina de toepasselijk I bijnaam 'oude strijder' meekreej Van onze verslaggever Colmar - Jan Raas praat vol gende week na de Tour met Michael Boogerd over een aanpassing van zijn contract. De Zeeuwse teammanager van Rabo vindt dat de Ha genaar een salarisverhoging verdiend. Boogerd heeft bij Rabo een modaal contract, dat nog een jaar doorloopt. Vorig jaar te kende hij voor de Tour die nieuwe overeenkomst. Na de goede Ronde van Frankrijk kreeg de Hagenaar nog wel een bonus, maar inmiddels zijn de salarissenverschillen tussen Boogerd en de dikbe taalde kopmannen (Lutten- oerger wordt in het peloton gekscherend 'Mister Miljo nair' genoemd) gemeten naar oe prestaties erg groot ge worden. In de Tour staat hij Rechts drie plaatsen achter Bottenberger en ver voor Breukink en Jonker. »tk ga Michael dan ook belo nen voor zijn nationale titel en de goede Tour waarmee mJ bezig is," zegt Raas, die evens wil voorkomen dat oogerd ondanks zijn door- opende contract wordt ver- door buitenlandse ploe- Gezien zijn vierde plaats de Dauphiné Libéré, de jende Plaats in de klimtijdrit an de Tour en huidige lende PHats in het alge- een klassement, vindt Boo- het niet vreemd dat h;°L® een ander team D11 nem aanklopt. krijgen in je eigen verantwooide- lijkheid en wat je als mens kunt realiseren in de wereld. Nogal geëmotioneerd gaat ze verder: „Die cursus was voor mij....tja....zeg maar magie. Hij gaf me een volkomen andere kijk op mezelf en daardoor op andere mensen. Ik kreeg vooral een to taal ander lijf. Ik snapte er hde- maal niks van. Toen kreeg ik een folder van een zesmaandeme- traite, een zogenaamd human ie- velopment program. Daar zat ook bestudering van het Tibet- aans boeddhisme bij. Dat vondik niet zo'n leuk onderdeel, maar ik heb het er toch maar bij gepatt. Maar in de loop van die zes maanden merkte ik dat ik steeds meer geïnteresseerd raakte, juist in dat Tibetaans boeddhisme." De oefeningen van Tartang Tu._ ku boeiden haar vooral, omdat ze concrete technieken aanbieden voor het leven van alledag. „Het gaat om handreikingen, mecha nismen waardoor je het patroon kunt doorbreken waarin je jezelf hebt vastgezet. Zo krijg je bij voorbeeld de smaak te pakken van hoe het is als je zonder \oor- oordelen zou kunnen leven." Strenge broer Wat moet een mens na deze ont dekking nou denken van zijn vroegere levensperiode? Volgens Charaka zijn de l:cht- heid en de mogelijkheid var het inzicht er altijd geweest. Dat ze niet doorkomen, is volgens laar een gevolg van vooroordelen „Je hoeft nooit naar een andere si tuatie te gaan om die lichtheid te beleven, maar ik zag het op dat moment absoluut niet. Ik gal als het ware de schuld aan al die re gels en aan dat schuldgevoel ik had niet in de gaten dat ik dat net zo goed naast me neer rad kunnen leggen." Haar broer, de missionaris, hieft Zen na enige tijd weer vaarwel moeten zeggen. Hij meende er aanvullende in^ji- ratie te kunnen vinden, maar in overleg met zijn overste kwam hij tot de slotsom dat hij daarmee moest stoppen. „Hij is gestopt omdat in de katholieke kerk gehoorzaamieid een heel hoge deugd is," zegt Charaka. „Hij stelt zich nu heel streng op, zeer veroordelend,|lk ben in zijn ogen een zondair, omdat ik twee keer gescheiden ben en omdat ik de kerk heb vér- laten. Hij bidt heel veel voor mij. Hij draagt mij een warm harttoe, maar hij is uiterst bezorgd ei hij hoopt dat hij mijn ziel kan red den en zo." En wat kunt u voor uw hoer doen? „Hahaha. Eigenlijk is het een beetje hetzelfde. Dat is het pap pige. Hij legt het laatste stukver antwoordelijkheid voor zijn ioen en laten bij de overste, bj de paus of bij de woorden van Christus. En ik heb het gevoel dat die verantwoordelijkheid veel meer bij mij zit." Er loopt een lijn van hun vroegste jeugd na'ar de lichtheid en de hennis die zij in hun nieuwe re ligie zeggen ta hebben gevonden. Voor Charaka Jurgens (65) waren haar vroegste kinderjaren in een oerkatholiek Nij meegs gezin een tijd van vrolijke probleemloze devotie. Joleen Vries (53) bewaart dankbare herin neringen aan de prachti ge verhalen die de lera ren in de zondagschool vertelden. Beiden liepen stuk op een instituut dat zijn waarden verborg achter een woud van wetten. Min of meer bewust gin gen ze op zoek, nieuws gierig gadegeslagen door hun kinderen. En ergens bidt een missionaris voor zijn afgedwaalde zus. Door Ivo Postma Hoe ik van de kerk ben losge raakt en tot het boeddhisme ben gekomen? Joleen Vries neemt de kleermakerszit aan op de zitting van een stoel met rolpootjes en zoekt naar een begin voor het re laas van haar zoektocht naar de zin van haar menszijn. In het Amsterdamse grachten pand waar we ons bevinden, is een centrum van het Tibetaans boeddhisme in Nederland geves tigd, een Nyingma Centrum. De naam Nyingma staat voor -de eer ste doorgave van Boeddha's leer in Tibet. Nyingma is een 'van de naar schatting tweed.uizend al ternatieve levensbeschouwelijke organisaties die o'ns land telt. Volgens een recent rapport van het Sociaal Cultureel Planbu reau is zestien, procent van de Nederlanders op zoek in deze 'markt van "levensbeschouwing, welzijn en geluk'. Joleen Vri'es en Charaka Jurgens zijn al niet meer in te delen bij deze versplinterde menigte van zoekenden. Het ziet ernaar uit dat hun geest na veel omzwer vingen onderdak heeft gevonden. Beiden verklaren dat zij in het Tibetaanse boeddhisme de weg hebben gevonden om zichzelf te kennen, evenals een praktische handleiding om een goed mens te zijn voor anderen. „Ik realiseer me nu dat ik eigen lijk niet eens bewast op zoek tocht ben geweest," begint Jo leen Vries. „Ik ben opgegroeid in een niet-praktizerend christelijk milieu in Den Haag. In het begin gingen mijn ouders wel naar de kerk. Ik weet niet waarom, maar z.e zijn daarmee opgehouden. Toen ben ik op een gegeven mo- Door Jan Bouwmans Volgens het jongste rapport van het So ciaal en Cultureel Planbureau (SCP) over de religieuze en levensbeschouwe lijke stand van zaken in Nederland gaat het bij de florerende evangelische bewe ging niet om een religieuze opleving van het christendom, maar om mensen uit de gevestigde kerken die zich opnieuw groeperen. Wie over achtergrond en inhoud daarvan wel eens wat meer zou willen weten, kan heel goed terecht bij het boek 'Aangetrok ken Tot Het Wonderlijke; Nieuwe ontwikke lingen in charismatische kring' van Bram Krol. Krol, woonachtig te Gorichem, studeerde theologie aan de gereformeerde Vrije Uni versiteit van Amsterdam, werkte daarna als jeugdevangelist bij Youth for Christ, was toen predikant in de gereformeerde kerk en werkt sinds 1978 bij de protestantse inter kerkelijke evangelisatiebeweging Agapè. Hij behoort zelf dus tot die florerende evangeli sche beweging, maar staat er niet onkritisch tegenover. De evangelische beweging is zeker niet voor iedereen gemakkelijk te plaatsen. Ze is ont staan aan het begin van deze eeuw met de opkomst van de pinksterbeweging die ge stalte kreeg in de pinksterkerken. De pink sterbeweging ging niet zozeer uit van de ge loofsdogma's (al worden die niet afgewezen), als wel van de onmiddellijke werking van de Heilige Geest bij gelovigen zoals beschreven wordt in het evangelie bij de neerdaling van de Geest na Jezus' hemelvaart. De pinkster kerken vormen intussen de grootste protes tantse groepering in de wereld. Die pinksterbeweging is in de loop van deze eeuw echter uitgedijd. Daar is als tweede golf de charismatische vernieuwingsbewe ging bijgekomen, die zich overigens zowel in protestantse als in rooms-katholieke kring manifesteert. Ook hier is er in de geloofsbe leving grote aandacht voor de werking van de Heilige Geest en zijn gaven van profetie en gebedsgenezing. Maar ook het uitdragen van het het geloof en het willen bekeren van mensen (evangelisatie) horen er helemaal bij. In de evangelische beweging komt bij dit alles nog het element dat men God en geloof eerst en vooral emotioneel wil beleven en er varen in plaats van er een rationele aangele genheid van te maken. Het evangelie is niet allereerst een boodschap voor het verstand, maar voor het hart. Het gevoelsmatige voert de boventoon, wat in de protestantse tradi tie van het woord nogal tegendraads is. In dogmatisch opzicht is de evangelische bewe ging voornamelijk conservatief: de bijbel wordt nogal letterlijk opgevat. De in Neder land bekendste exponent van de evangeli sche beweging is de Evangelische Om- roep(EO). De ontwikkelingen staan echter niet stil. De laatste jaren zijn er nieuwe dingen gaande, die wederom in de Verenigde Staten hun oorsprong hebben en ook weer naar Europa komen overwaaien. Bram Krol spreekt van een nieuwe geestelijke stroming in opkomst. Zij groeit en bloeit terzijde van de gevestig de kerken en onttrekt zich grotendeels aan theologische discussie. Ze richt zich tot een groot publiek met een sterk emancipatori sche behoefte. Ze is, aldus Krol, bijna overal ter wereld sterk in opkomst, met als koplo pers de Verenigde Staten, Argentinië en Brazilië. Alleen al in West-Afrika (Nigeria, Congo) telt de nieuwe stroming acht miljoen aanhangers. Volgens Krol kun je deze nieuwe, overigens niet homogene stroming typeren als de lin kerflank van de charismatische- en pink sterbeweging. Het is een hyper-subjecti vistische protestbeweging met een neiging tot sectarisme. Behalve door hyper-subjecti- visme wordt deze nieuwe stroming geken merkt door een elitaire houding, parasitisme (werving onder ontevredenen in andere christelijke groeperingen), emotionalisme (benadrukken van gevoelservaringen en ge voelsuitingen) en een autoritaire structuur (oncorrigeerbare leiders die geacht worden direct door God geleid te worden). Als protestbeweging ageren de loten aan de stam van deze nieuwe stroming tegen de ver starring en de krachteloosheid in de geves tigde kerken. Ze zijn zeer missionair en doen een appèl op mensen die het gevoel hebben niet in tel te zijn. Ze hebben een grote ver nieuwingsdrang, produceren talrijke nieuwe liturgische vormen en liederen. En ze leggen door hun grote nadruk op emotie en ex- presssie de vinger op een zwakke plek van de traditionele westerse kerken die intellectua listisch zijn ingesteld. Krol bespreekt in zijn boek een vijftal za ken. Een ervan is de zogeheten 'Toronto- blessing', een in Canada op gang gekomen opwekkingsbeweging, op welker samen komsten mensen spontaan tot buitensporige emotionele ontladingen komen zoals onbe daarlijke lachbuien, schreeuwen, gillen, grommen, hinneken, op en neer springen en op de grond rondkronkelen. En dat soms uren lang. Mensen laten zich niet alleen vol ledig gaan, ze worden er ook toe aangezet door voorgangers. 'Want zolang je je ver stand nog gebruikt, kan de Geest niet ten volle werken', is het uitgangspunt. Krol heeft er zijn bedenkingen bij. Krol wijdt ook een hoofdstuk aan gebedsge nezing. Hij geeft aan dat er zich nogal wat charlatans onder de gebedsgenezers bevin- ..Grote nadruk op emotie en expressie.. den. Hij zet ook de bezwaren en tegenwer pingen tegen gebedsgenezing op een rijtje. Maar dat alles wast volgens hem niet weg, dat er wonderlijke genezingen door gebed plaats hebben. Hij laat getuigen aan het woord en verhaalt ook van eigen ervaringen. Alles hijeen genomen geeft het hoek 'Aange trokken Tot Het Wonderlijke' een aardige en tegelijk kritisch-sympathieke inkijk in een segment van het christendom, dat steeds meer aandacht trekt en vooral de protes tantse wereld opschudt. Maar ook de katho lieke wereld laat het niet totaal onberoerd. De auteur meldt bijvoorbeeld de aanwezig heid van twee priesters van het Bossche bis dom op een profetische samenkomst in Bel gië van de door een Zuidafrikaanse evange list gestichte International Prophetic Minis- FOTO AN' tries. Allerlei zaken die erin beschreven worden, doen sterk denken aan zowel de healingsessies van Jomanda als aan New Age-gedachtengoed. Dit laatste is in grote mate het geval met de Rhèma-beweging, d.e er bizarre opvattingen op nahoudt. Bram Krol: 'Aangetrokken Tot Het Wonderlijke; Nieuwe ontwikkelingen in charismatische kring'. Uitgeverij Gideon, Hoornaar, 22,50. Joleen Vries (l) en Charaka Jurgens ment ook niet meer gegaan. Ze hadden geen poot om op te staan. Zelf in bed blijven liggen en mij eruit sturen. Dat kan natuurlijk niet. Ze hebben mij in ieder geval wel met de kerk in aanraking ge bracht. Door de scholen waar ze me heen stuurden en de vrien dinnetjes die ik daar leerde ken nen, heb ik met godsdienstige kringen kennis gemaakt. Ik merkte dat er een bepaalde so ciale verbondenheid was tussen die mensen. Sommige ouders vonden mij een heiden, omdat ik op zondag niet regelmatig naar de kerk ging. Zondagsschool „Wat ik vervelend vond was het schuldgevoel dat je eraan over hield. Dat kwam vooral ook door de sfeer die werd opgeroepen op school, een gereformeerde school. Dat vond ik heel moeilijk om mee om te gaan. Je zag alleen maar de geboden en verboden en die enorme oordelen. De waar den waaruit ze voortkwamen, zag ik niet." „Het mooiste vond ik de verhalen die werden verteld op de zon dagsschool van de Maranatakerk waar ik naar toe ging. De mensen die die verhalen vertelden, waren zo enthousiast en ik was onder de indruk van die bijbelse figuren die dat hele volk mee de woestijn in sleepten. Abraham die zoveel vertrouwen had, dat hij bereid was zijn enige zoon te offeren." Op de middelbare school werd de wetenschap haar bron voor ken nis. „Ik was dol op natuurkunde, scheikunde en wiskunde. Kennis verwerven over hoe de wereld in elkaar zit. Dat vond ik fantas tisch. Ik had niets anders. Ik was toen niet geïnteresseerd in wat je als mens kunt realiseren." Ze wilde dus natuurkunde gaan studeren. Haar vader vond het prachtig en toch deed ze het niet. Ze liet zich beïnvloeden door de algehele sfeer in de samenleving die inhield, dat natuurkunde geen vak was voor meisjes. In plaats daarvan ging ze trouwen en kreeg ze kindertjes. „Ik heb echt een hele toekomst afgewerkt. Een keurige doorzon woning. 's Zomers badminton en zeilen, 's Winters skiën. Het was allemaal heel leuk en prettig en er kon ontzettend veel, materieel gesproken. Maar er was niks hèIn gesprekken met andere vrouwen zocht ik wel naar de zin van het leven, maar mijn man was daar niet zo mee bezig. Die was, denk ik, wat meer tevreden. Een echte vriendschappelijke re latie, dat je elkaar als geestver wanten aanvoelt, daar is het niet toe gekomen. Misschien had onze scheiding daar wel mee te ma ken." Absurde oefeningen Joleen Vries was bijna dertig toen ze alsnog ging studeren, maar geen natuurkunde. Het werd psychologie. Ze wilde we ten hoe wij kennen, waar onze kennis vandaan komt. Na haar afstuderen kwam ze terecht in onderzoek naar de wijze van psy chologisch onderzoek. Maar voordat dat goed en wel op gang gekomen was, kreeg ze een boek in handen van een Tibetaanse boeddhistische denker, Tarhang Tulku. Het boek 'Ruimte, tijd, kennis' zou de richting van haar verdere leven tot nu toe bepalen. „Ik heb dat boek gelezen voorzo ver ik dat kon, want het was best moeilijk. De oefeningen die erin stonden, waren absurd, vond ik zelf, maar ik had het gevoel: in die oefeningen zit het. Ik moet met die oefeningen aan het werk gaan. Het zijn oefeningen in me ditatie. Ze helpen je te ontdek ken wat zich in je geest afspeelt. Je ontdekt bijvoorbeeld bij jezelf dat je gewend bent op een be paalde manier te reageren. Door dat je in de gaten krijgt hoe je geest zich gedraagt, gaat hij niet FOTO DO VISSER meer zo op de loop. Dat is ontzet tend bevrijdend." Joleen Vries was daarmee nog geen boeddhist. De keuze voor de Tibetaanse richting van deze we reldgodsdienst vond plaats tij dens een cursus van tien maan den in het Nyingma Centrum van Tarhang Tulku in Berkeley, Cali- fornië. „Er werden daar ook cursusssen gegeven over de geschiedenis van het boeddhisme. Ik ben die cur sus gaan volgen. Er was iemand die verhalen vertelde over de bodhisatva's, de oude leraren van het boeddhisme, en ik was daar zo enthousiast over. Ik voel de weer helemaal de sfeer van die oude zondagschool terugkeren. Ik dacht: hier zijn mensen ge weest die heel erg ontwikkeld waren en die zich ontzettend hebben ingezet voor anderen." Schuldgevoelens Charaka Jurgens beschrijft het gezin waar zij uit voortkomt als een klassiek rooms gezin. Het ge loof was de ondergrond van dit Nijmeegse gezin, dat negen kin deren telde. „Mijn ouders waren uitgespro ken devoot. We gingen op een heel vanzelfsprekende manier met devotie om. Dat gaf een enorme lichtheid aan mijn vroeg ste jeugd. Het gaf duidelijkheid en een heleboel vreugde. Devotie was leuk. Naar de kerk moeten was het minst leuke. Je moest al tijd de preek kunnen vertellen bij het eten anders kreeg je geen toetje op zondag. Maar aange zien ik daar niet zo een probleem mee had en erg op toetjes gesteld was, lette ik gewoon tien minu ten of een kwartier op." De rijke roomse jeugd liep ten einde, toen de voorbereiding op de eerste heilige communie kwam en Charaka voor het eerst met schuldgevoelens werd ge confronteerd en te horen kreeg dat kinderen vaak stout en zon dig zijn. „Ik had nogal een scrupuleuze aard. Ik voelde heel sterk dat het overtreden van regels zondig was. Dus dat heeft weer een an dere kleur gegeven aan mijn le ven." Charaka zegt dat ze iemand is, die in situaties terechtkomt voordat ze goed en wel beseft wat er gebeurt. Zo begon ze na de middelbare school aan de studie medicijnen in Leiden, voordat ze bedacht had of ze dat wel moest doen. Door een film of een boek, dat weet ze niet meer, kreeg ze de inspiratie om onderwijzeres te worden. Ze ging werken op het Instituut voor Doven in Michielsgestel en daar is ze ach tentwintig jaar werkzaam ge weest. „Dat werk is een rode draad door mijn leven geweest. Het is een soort werk dat veel creativiteit vraagt en het is heel dankbaar werk. Ik had een heel leuke groep collega's. Het is heel lang een bron van inspiratie voor me ge weest.". Een ander lijf Tijdens haar loopbaan in het on derwijs begon ze steeds meer te voelen dat de kerk haar niets meer zei. Haar man had al eerder afgehaakt. Soms ging ze nog wel naar de kerk, omdat ze vond dat ze haar zoon het goede voorbeeld moest geven, maar ze geloofde er niet meer in. Toen kwam ze in contact met het Zen-boeddhis- me, net zoals haar oudste broer die missionaris in de Filippijnen was. Ze werd sanyasin en deed mee aan deconditioneringspro- gramma's en andere bewustwor dingscursussen. Via Zen kwam Charaka Jurgens terecht bij Nyingma. Ze bezocht een cursus over de visie van Tart- hang Tulku op ruimte, tijd en kennis. Zen bestaat meer uit het zittend observeren van je eigen geest. Het Tibetaanse boeddhis me is concreter en actiever. Het biedt methoden om inzichten te

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 8