Italiaans toerisme na twee recordjaren in mineur Wijnoogst dreigt te mislukken Greenspan en het geheim van de verdwenen inflatie Run op Nederlandse laarzen Blokkades Eurotunnel Voor Airbus wordt het moeilijker Postbank weigert CP'86 girorekening 'Voorlopig nog geen eind aan koersstijging' winkelslagers Fransen pessimistisch A5 DE STEM ECONOMIE A6 Scheldorado Geen wachttijden, wel minder ritten naar Oost-Europa Microsoft groeit snel in Benelux ECONOMIE KORT G 24 JULI 1997 Jocctata 13.62 13.75 dow chemical 90.88 90.69 eastman kodak 68.69 68.69 exxon corp 62.75 61.44 ford motor 40.94 40.94 ortune brands 36.00 36.12 gen. electric 71.88 72.19 jen. motors 57.75 59.00 joodyear 63.12 63.50 iewlett-pack. 66.00 65.81 int. bus.mach. 103.19 105.19 tt industries 27.56 26.81 kim airlines 34.62 34.75 kpn 41.06 41.31 mcdonnell 72.00 76.25 merckco. 106.19 104.56 mobil oil 75.50 73.44 oce vd grinten 126.50 127.75 omega financ. 35.00 35.00 philips 75.88 78.69 royal dutch 54.94 54.62 sears roebuck 59.12 59.62 shell tr. 44.00 42.88 texaco inc. 113.88 112.56 travelers 67.81 68.31 unilever nv 214.88 218.69 united techn. 86.25 85.62 westinghouse 24.56 24.50 whitman corp 25.88 25.44 woolworth 27.06 27.88 i i 11 i DONDERDAG 24 JULI 1997 A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan /bieden f gedaan /laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 1446 2,90 4,10 1466 3,10 2087 7,00 b 8,80 1707 5,60 a 7,20 4534 3,20 4,60 a 3113 1,70 a 3,00 1468 4,70 a 6,20 1575 2,80 4,70 1558 27,00 b 28,00 1782 24,20 b 25,80 2491 19,90 22,00 1636 16,50 18,50 1666 11,50 a 13,80 b 1272 5,20 4,50 1535 6,50 6,00 3288 30,50 50,00 2101 20,30 36,50 a 6580 13,40 26,50 1817 27,00 42,00 a 2221 10,80 6,00 b 1802 17 ,50 a 11,00 b 2648 5,60 b 7,50 1688 4,60 6,80 3069 3,80 5,50 1818 18,60 21,00 4338 13,60 16,20 1353 22,10 24,80 1520 4,90 6,50 2139 3,80 4,60 2263 10,30 11,40 a 3840 10,20 b 10,80 2589 5,30 4,80 1784 4,00 a 2101 4,00 5,00 1766 9,00 10,20 2515 46,70 b 48,70 a 1440 38,00 39,50 1700 24,00 25,80 1544 15,00 b 16,50 1583 38,70 36,90 1508 3,40 5,00 a 3520 5,50 6,30 3047 4,50 5,50 1760 46,50 a 48,50 a 1226 40,30 42,00 1234 19,00 21,50 1443 11,00 17,00 5653 6,70 11,50 1462 16,50 22,00 1 1307 2,70 3,50 pd) W. ng gop- ria aan- be- lie- JONGEN OF MEISJE gevr die tijdens onze vakantie tussen 10- en 30 aug. vooi onze duiven kan zorgen. 0165-303063 K jram w. i6. Topselekt vraagt per direkt vakbekwame en winkeldames. Inl. tel. 0181-642500. Gez.: lieve OPPAS vr. onze kind. 2+4 jr. ma., di., do. de hele dag (Dommelbergen). Tel. 0162-424785. 36- S uw nde ska- 4, e van 5+ er sor zza- bee. ir: Hét subtropisch zwempa radijs in Terneuzen zoekt op korte termijn sauna. medewerker(ster)/ schoon heidsspecialiste full tih1.®-.. Enthousiasme en flexibiliteit zijn het belangrijkst. Tel.0115-615500- Res. BRABANT Zevenbergschenhoek heeft vacature,voon 3e jrs LEERLING KOK S.V.H. per 1 sept, of eerder. Lft. 16jr. Ons bedrijf is ook gemakkelijk bereikbaar per trein. Soil. gaarn®.n|n tel. afspraak 0168-452450 ERDERIJ DE VRIES tel. stof 295,-. Ook boot-caravan d. Zeer voordelig gestoft, banksr kuipmodel kussens. Velour over- 5 voor 9,95. Vitrage v.a. 4>90i S OPMETEN EN OPHANGEN- ialiseerd in draperieën en modei- n laminaat. Dr. Struyckenstr. 99 )208878. Dond. KOOPAVOND. aandags gesloten. grenen pr. KLEUREN T.V. Blaup9^ 51 cm beeld '-P^" f 250.-. 076-587080fL Kleintje plaatsen: resultaten boeken. Door Aart Heering Antholz - Het Zuid-Tiroler bergdorp Antholz (in het Italiaans Anterselva) ligt er voor de tijd van het jaar uit zonderlijk rustig bij. Met zijn uitge storven terrassen, nog niet halfvolle restaurants en hotels met slechts een handjevol gasten lijkt het toeristen seizoen half juli nog steeds niet be gonnen. Maria Luisa Pallhuber, de voorzitster van de plaatselijke VW, bevestigt die indruk. „Het gaat dit jaar zeker nog niet goad. We hebben twaalf tot vijftien pro cent minder gasten dan in 1996. Voor een deel ligt dat aan het slechte weer, maar we hebben ook structureel minder aan vragen, zowel vanuit Italië zelf als van uit het buitenland. Maar ik reken erop dat we in augustus, wanneer de Italianen met vakantie gaan, weer vol zullen zit ten." Het beeld dat Antholz biedt, komt over een met de rest van Italië, waar de toeris tensector na twee recordjaren in mineur dreigt te geraken. Volgens een recent on derzoek onder vierhonderd tour-opera tors bezochten in juni en de eerste helft van juli 6,2 procent minder buitenlandse toeristen Italië en liep het aantal binnen landse gasten terug met 1,9 procent. Het meest rampzalig is de situatie in de berggebieden, waar 16 procent minder Italianen kwamen, terwijl het aantal buitenlanders constant bleef. De belang stelling voor de cultuursteden, de voor naamste bestemmingsplaats voor Ameri kanen en Japanners, bleef ongeveer ge lijk, maar de stranden trekken tot nu toe beduidend minder Duitsers, Nederlan ders en Britten. De teruggang van het buitenlandse be zoek hangt nauw samen met de koers van de lire, die in de afgelopen twee jaar circa twintig procent heeft gewonnen op mark en gulden. Het zegenende effect van de grote koersdaling van de lire in de jaren 1992-'94 is daarmee voor een deel teniet gedaan. Bovendien is de nieuwe Oost-Europese markt veel minder profijtelijk gebleken dan enkele jaren geleden nog werd ver wacht, terwijl de Kroatische kust na het einde van het Joegoslavische conflict weer een interessant alternatief is ge worden voor de stranden van Rimini en Cattolica. En ten slotte wijst het onderzoeksbureau Trademark in zijn rapport op het succes van een recente campagne van het Duit se ministerie van toerisme waarin de schoonheid van het eigen land wordt aangeprezen. Dat is natuurlijk geen pro paganda tegen Italië -dat zou volgens de EU-regels ook niet mogen-, maar het re sultaat is hetzelfde. De Italianen zelf hebben al enkele jaren te kampen met de drastische bezuinigin gen die nodig zijn om hun land binnen de EU te houden. Dankzij de zogeheten 'eu- rotax' die de regering-Prodi dit jaar heeft ingevoerd, komt hun besteedbaar inkomen dit jaar weliswaar slechts een half procent lager uit dan in 1996, maar het psychologisch effect is veel groter. De dreigende crisis in het Italiaanse toe risme is voor de consument niet onpret tig, aangezien de prijzen ten opzichte van vorig jaar vrijwel gelijk zijn geble ven. De Italiaanse horeca heeft kennelijk geleerd van de fouten van de jaren 1990- '92, toen steeds meer Noord-Europeanen een gestaag duurder wordend Italië ver meden. Door Wilko Voordouw Parijs - Frankrijk koerst dit jaar af op een kleine en hoogst waarschijnlijk matige wijnoogst. Volgens het ministerie van landbouw in Parijs zal de oogst van 1997 maximaal 56,1 mil joen hectoliter bedragen. Dat is 6 procent minder dan vorig jaar. Bovendien vreest men dat de kwaliteit van dit jaar mini maal zal zijn. Door het kletsnatte en veel te koude weer is de ge zondheid van de struiken aange tast. De veroorzakers van alle el lende in de Franse wijngaarden heten mildiou (meeldauw), pour- riture grise (verrotting), coulure (het verhinderen van de bevruch ting) en de millerandage (het af sterven van de jonge druiven): al lemaal een gevolg van de regen, die op het verkeerde moment komt. Dat is een bittere tegenval- Zretermeer (anp) - De overstro mingen in Midden-Europa leiden of dit moment niet tot buitenspo rige wachttijden voor Nederland se vrachtwagenchauffeurs. Truc kers kunnen de Duits-Poolse grens zelfs sneller passeren dan normhal. Het aantal ritten op Oost-Europa is w)l met ongeveer eenderde verminderd. Veel transportbe drijven vertrekken niet meer om dat ojizeker is of hun chauffeurs binnen redelijke tijd kunnen te rugkeren. Hond het afgelopen weekeinde dreigden de wachttijden wel enorm op te lopen. De grenspost Frankfurt an der Oder ging toen dicht in verband met de waters nood, Bij andere overgangen ont stond daardoor vertraging van veertig uur. Sinds begin deze week zijn de meeste grensposten weer open, zegt transportorgani satie TLN. Nederlandse chauffeurs die op OosLEuropa rijden, zijn gewend aan oponthoud van een dag bij de grens. Begin deze week was de gemiddelde wachttijd een uur of rijf. Het grensoverschrijdend verkeer, ook vanuit Polen zelf, is drastisch teruggelopen. Ier voor de Franse wijnboeren. Want die rekenden aanvankelijk op opnieuw een 'millésime du siè cle', een jaar van de eeuw. Goed begin Het jaar 1997 was zo goed begon nen. De voorjaarsdroogte kwam als een geschenk uit de hemel. Want de planten begonnen na de winterse periode aan een voor spoedige groei. Begin april werd al gesproken van een voorsprong op de kalender van 10 tot 15 da gen. En in Franse wijnkringen heet het dat hoe vroeger de oogst, hoe beter het jaar. De snelle groei kwam in sommige streken te snel. April werd -on danks hoge temperaturen over dag- nog gemarkeerd door mati ge tot strenge nachtvorst. Vooral de wijngebieden in de noordelij ke Rhönevallei (Cóte Rotie, Con- drieu en Saint-Joseph) kregen te maken met de gelée noire, het verschijnsel dat de knoppen doodvriezen. Ook de vroege onweersbuien -in de meeste jaren onweert het pas regelmatig na half augustus-, ge paard gaand met hagel, zorgden voor schade. De zwaarst getrof fen gebieden zijn de Val-de-Loire (Touraine, Chinon, Saumur), de Gard en het zuidwesten. Na het warme voorjaar, volgden vanaf half juni de natte en vooral ook te koude weken, die eigenlijk nog altijd voortduren. Laat Pas sinds enkele dagen is er in Frankrijk sprake van het juiste zomerweer, dat het suikergehalte in de druiven zo snel mogelijk moet doen groeien. „Maar ik ben bang dat we aan de late kant zijn," zo stelt de woordvoerder van het interprofessionele bureau voor de champagne. Maar de volgers van het jaarlijk se wijncircus weten dat alles nog niet verloren is. Een warme en vooral droge maand augustus kan nog veel goedmaken: niet wat betreft de kwantiteit, wel wat betreft de kwaliteit. Parijs (ap) - Franse werknemers in dienst van het Eurotunnel- consortium hebben gisteren gedurende twee uur toeristen ge blokkeerd die de shuttle-trein naar Engeland wilden nemen. Zo'n honderd werknemers, die staken voor hogere lonen en bete re arbeidsomstandigheden, blok keerden de treinen die auto's en bussen Van Coquelles in Frank rijk naar Folkestone in Engeland vervoeren, aldus Eurotunnel woordvoerder Frangois Borel. De shuttles rijden normaliter drie a vier keer per uur in deze tijd van het jaar. Ook het vrachtvervoer door de tunnel kwam door de actie een half uur compleet stil te liggen en sommige vrachtwagens liepen een vertraging van twee uur op. Hoofddorp (anp) - Microsoft heeft afgelopen jaar een bijzon der snelle opmars gemaakt in de Benelux. De omzet van de Ameri kaanse automatiseerder in de Be nelux is in het boekjaar 1996-'97 met 55 procent gestegen tot ƒ501 miljoen. Met de omzetgroei van 55 procent verslaat het dochter bedrijf in de Benelux de moeder maatschappij, die genoegen moest nemen met een toename van 31 procent tot 11,4 miljard dollar, ofwel 23,4 miljard gulden. De Eurostar-passagierstreinen haddeiï hiet te lijden onder het protest, zei Borel. Hoewel de werknemers dinsdag al een sta king van drie uur hadden aange kondigd, kwam de blokkade, die om half drie 's middags begon en om half vijf weer eindigde, toch als een verrassing, zei Borel. VERVOLG VAN VOORPAGINA Nu al vliegen de meeste luchtvaartmaatschappijen met toestellen van Boeing. Van Miert erkende dat de meeste maatschappijen ook in de toekomst zul len kiezen voor Amerikaanse toestellen. Hoewel McDonnell Douglas geen vliegtuigen voor de bur gerluchtvaart meer maakt, bestaat de totale we- reldvloot nog voor een kwart uit DC-types, waar van mag worden aangenomen dat die op termijn ook weer door Boeings worden vervangen. Brussel heeft dan zijn slag thuis gehaald, maar kan niet voorkomen dat Boeing-McDonnell Douglas een dominante positie verwerft. Als wereldleider kan het concern zo ook de prijzen bepalen. Voor Airbus wordt het er niet gemakkelijker op, al heeft bijvoor beeld Finnair recent aangekondigd haar oude DC- toestellen te vervangen door Airbus. Een van de knelpunten, wat Brussel betrof, was de defensie-activiteit van McDonnell Douglas. Met subsidie van de Amerikaanse overheid -ongeveer zeven miljard dollar per jaar- worden zaken ont- Hoor Bert Ummelen Washington - Alan Green span heeft gesproken als een feestredenaar. De Ameri kaanse economie steekt in een 'exceptionele' vorm, zei jjij dinsdag in zijn halfjaar lijkse toelichting tot het Con gres. Verwacht mag worden dat de droomcombinatie van gematigde groei, lage werk loosheid en praktisch ontbre kende inflatie voorlopig aan houdt. President van de Federal Re serve, het stelsel van centrale "fflken in de VS, zou zichzelf Met zijn als hij niet vriendelijk "ad gewaarschuwd dat dromen "ooit een eeuwigheid duren en Jat de Fed klaar staat om bij elk teken van aantrekkende inflatie onmiddellijk, via een nieuwe renteverhoging, op de rem te trappen. Sterker, het is duidelijk Jat hij erop rekent dat de mone- atre teugels in de toekomst aan getrokken zullen moeten wor- en. Maar: geen zorgen voor die t n °°ers °P Street wis- en Greenspans boodschap naar waarde te schatten. De Dow Jo nes, de Amerikaanse beursbaro- meter, schoot praktisch 155 pun ten omhoog, een winst van twee volle procenten. Intussen zijn er volgens econo mische experts redenen om aan te nemen dat de wolkeloze hemel van de Amerikaanse economie bedrieglijk is en dat het rad van loons- en prijsverhogingen wei- eens spoedig in beweging zou kunnen komen. Na een groei van bijna zes pro cent in het eerste kwartaal van dit jaar is de Amerikaanse eco nomie wat afgekoeld, maar er kondigt zich al weer een accele ratie aan. En de huidige werk loosheid (vijf procent) ligt al on der het niveau, waarop volgens de economische theorie prijssta biliteit in gevaar komt. Niettemin, voor het moment dui den alle statistieken erop dat het inflatiespook veilig achter slot en grendel zit. En dat terwijl de boom van de jaren negentig al praktisch even oud is als die van de jaren tachtig. Specialisten dragen uiteenlo pende verklaringen aan voor de duurzame economische idylle. De economische wanprestaties *Alan Greenspan ...dromen duren niet eeuwig... in een groot deel van de indus triële wereld (met een drukkend effect op de prijzen van olie, me talen en andere grondstoffen) en de sterke dollar, die importen goedkoper heeft gemaakt en bij voorbeeld automakers in staat heeft gesteld hun prijzen gelijk te houden. Daarbij lijken ondernemingen volop de revenuen te incasseren van hun investeringen in auto matisering. Maar fundamenteler nog acht menigeen veranderingen op de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld: de gemiddelde werknemer in de VS is ouder en meer ervaren dan tien jaar geleden en daardoor ge makkelijker zonder productivi- teitsverlies te verplaatsen. Tege lijk zijn er veel meer 'marginale' werkers (oude mensen, bij standsmoeders, legale en illegale immigranten) die de arbeids markt binnengehaald kunnen worden zonder opwaarts effect op de lonen. Sommigen wijzen op de drama tische uitholling van de beteke nis van de Amerikaanse vakbe weging. Er is gewoon geen sterke arm om de loon-prijsspiraal in beweging te zetten, zeggen ze. In financiële en ondernemers kringen wordt dat algemeen een gelukkige omstandigheid gevon den. Maar er zijn economen die daar anders tegenaan kijken en van een kortzichtige tevreden heid spreken. Volgens Paul Krugman, als econoom verbon den aan het Massachusetts Insti tute of Technology, is de Ameri kaanse banenmachine gebouwd op een fundering van angst. Hij heeft het begrip 'intimidatie economie' gelanceerd. Daarin zijn werknemers meer bekom merd om behoud van hun baan dan om hün loon. Opinie-onderzoek ondersteunt Krugmans visie. In mei 1988 was 18 procent van de Amerikaanse werknemers 'zeer bezorgd' dat ze hun baan kwijt zouden raken, in maart vorig jaar -dus midden in de huidige boom- was dat maar liefst 47 procent. Econo misch succes blijkt in de VS niet langer de traditionele vrucht van toegenomen bestaanszekerheid te dragen. De kwestie, volgens Krugman en anderen, is hoe lang economisch succes kan voortduren voordat het werknemers over hun angst voor werkloosheid heen tilt en inspireert om een grotere punt van dé rijzende taart op te eisen. Volgens sommige arbeidsmarkt deskundigen is, achter de offi ciële cijfers, al een inhaalslag begonnen. Om belangrijke me dewerkers tevreden te houden, 'betalen' werkgevers met promo ties. Over een jaar, als de bijbe horende klinkende munten op tafel gelegd moeten worden, zal het effect op de lonen blijken. Er zijn in Amerika's economen- wereld ten slotte optimisten die als het ware het traditionele eco nomische leerboek hebben dichtgeslagen. In de nieuwe glo bale economie zouden oude wet ten eenvoudig niet meer gelden. Maar een meerderheid is, net als Alan Greenspan, sceptischer en presenteert de economische voorspoed for the time being als vrucht van solide monetair be leid en mazzel. De rest is, zeggen ze, wensdenken. Botterdam (anp) - De Postbank weigert voor de extreem rechtse CP'86 een zakelijke girorekening te openen omdat de bank de partij maatschappelijk onaanvaardbaar vindt. Eerder al liet de Postbank we ten koffieshopftouders niet als klant te willen hebben. Ook ei genaren van illegale gokhallen zijn niet welkom bij de bank, stelt een woordvoerster van de ING-Groep. „De afwijzing van de aanvraag van CP'86 past in ons beleid. We bekijken het van geval tot geval," aldus de woordvoerster. Ze weet niet of de Postbank ook andere politieke groepe ringen heeft geweigerd. „Het gaat om een incident," aldus de woordvoerster. Over de uitslui ting van CP'86 is geen overleg geweest met andere banken. „Iedere bank heeft zijn eigen beleid." De rechts-extremisten hebben bij de Commissie Gelijke Be handeling een klacht ingediend wegens discriminatie. In een brief aan het Rotterdam se CP'86-raadslid J. Teijn stelt F. Tuininga, hoofd zakelijke relaties van de Postbank dat de bank niet bereid is een girore kening voor de partij te ope nen. Volgens Tuininga heeft het be stuur van de ING-Groep, waarvan de Postbank deel uit maakt, besloten om geen rela tie aan te gaan met 'personen, bedrijven en instellingen waar van de activiteiten als maat schappelijk niet aanvaardbaar kunnen worden gekenmerkt'. Laarzenfabrikant Hevea in Raalte kan de vraag naar laarzen nog maar amper aan. Onder meer door de wateroverlast in Oost-Euro pa is de vraag zo groot dat het bedrijf vijf medewerkers heeft te ruggeroepen van vakantie om laarzen in te pakken en te transpor teren. De laarzen gaan in partijen van twintig- tot dertigduizend stuks naar landen die met overstromingen kampen. Het merendeel gaat volgens een woordvoerster naar Duitsland en Polen. „We kunnen de vraag aan, door de voorraad van 300.000 stuks voor het hoogseizoen. Na de vakantie zullen we op volle toeren gaan draai en om de voorraad weer op peil te brengen.Overigens gaan de ex portlaarzen niet alleen naar landen die getroffen zijn door hoog water. Door het slechte weer in België en Nederland is de vraag naar laarzen op campings ook groot. Verder heeft Hevea duizend ontsmettingslaarzen geleverd aan het crisiscentrum in Deventer in verband met de varkenspest die in Toldijk is aangetroffen. Hevea heeft ten opzichte van vorig jaar inmiddels al 60 procent meer laarzen verkocht. foto anp wikkeld, waarvan Brussel vermoedt dat die ook ter beschikking komen van het civiele luik van het nieuwe concern. Dat zou in strijd zijn met de Euro pese concurrentieregels. Overeengekomen is nu dat ook andere bedrijven deze kennis en licenties kun nen kopen. Bij een negatieve beslissing van de commissie dreig de een handelsconflict. Brussel heeft de mogelijk heid sancties te nemen, door bijvoorbeeld boetes op te leggen van ten hoogste tien procent van de jaar omzet van de betrokken bedrijven. Commissaris Van Miert benadrukte gisteren dat de Europese Commissie helemaal niet uit was op een handels oorlog. „Ik weet heus wel wie als eerste daarmee heeft gedreigd," zei hij. In een aparte verklaring ontkende voorzitter Santer van de Europese Com missie dat politieke belangen een rol hebben ge speeld. Toch kon hij daarmee de indruk niet wegne men dat Europa vooral is opgekomen voor Airbus, het consortium van Daimler Benz Aerospace, Ae- rospatial, British Aerospace en CASA. Alliantie vakbonden Northwest-KLM Houten -Twee vakbonden bij KLM en Northwest Airlines hebben gisteren de handen ineengesioten, hoewel de twee luchtvaart maatschappijen op hoog niveau blijven ruziën over de verdeling van de macht. De Unie en de International Association of Machi nists and Aerospaceworkers (IAM) ondertekenden een protocol, waarin zij afspreken elkaar voortaan te ondersteunen bij hun be langenbehartiging in de luchtvaart. KLM en Northwest proberen al ruim een jaar hun geschil over de zeggenschapsverhoudingen op te lossen en meerjarige samenwer kingscontracten af te sluiten. Juweliers doen weer goede zaken Voorburg - Het gaat beter met de goud-, zilver en uurwerkwin- kels. De juweliers zagen hun omzet vorig jaar met 3,9 procent stij gen tot circa ƒ1,6 miljard. De groei was in het eerste kwartaal van dit jaar zelfs 10 procent hoger, meldt de de Federatie Goud en Zil ver. De organisatie telt 1200 leden.De edelmetaalsector kreeg het in de loop van de jaren negentig moeilijk door de economische ma laise. Reisorganisaties: tien procent groei Rijswijk - De vijftig grootste Nederlandse reisorganisaties reke nen dit jaar op een omzetgroei van ruim tien procent. Dat is even veel als vorig jaar. De totale omzet kwam toen uit op ƒ10 miljard. Dat blijkt uit onderzoek van Reisrevue, het vakblad voor de reis wereld. Ruim miljard winst voor Shell Oif Houston - Shell Oil heeft zijn winst belangrijk weten op te schroe ven. De Amerikaanse dochter van Shell noteerde over het tweede kwartaal van dit jaar een nettoresultaat van 531 miljoen dollar (ƒ1,097 miljard). Dat komt neer op een verbetering van 1,5 procent ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar. Verzekeraar komt met 'blokkadepolis' Leidschendam - Transportbedrijven kunnen zich indekken tegen financiële schade van wegblokkades in het buitenland. Verzeke ringsmaatschappij Zurich biedt de vervoerders een 'blokkadepo lis' aan. Transporteurs kunnen daarmee een vaste dagvergoeding krijgen voor gederfde inkomsten. De lading is niet meeverzekerd. De vervoerders konden de schade als gevolg van een blokkade tot nu toe nergens onderbrengen. Het versperren van wegen is een ac- tievorm die in opmars is. 'Vrachtvliegveld in Laarbruch' Arnhem - De Britse militaire luchtmachtbasis in het Duitse Laar bruch, tegenover de Noord-Limburgse gemeente Bergen, moet vanaf 1999 beschikbaar komen als luchthaven voor vrachtvervoer. Zo'n luchtvrachtcentrum is van groot belang voor de ontwikke ling van economische centra in het Nederlands-Duits grensgebied. Dat schrijven de Duitse en Nederlandse Kamers van Koophandel in een beleidsvisie aan het ministerie van verkeer en waterstaat. Ze hebben gisteren een pleidooi gehouden voor een luchthaven voor vrachtvervoer 'over de grens', omdat het militaire vliegveld Deelen en het regionale vliegveld Teuge voor dat doel ongeschikt zijn. Door Jos van Rijsingen Amsterdam - Analisten en andere deskundigen zijn er ook maar mee opgehouden te melden dat het zo niet door kan gaan met de koersstijgingen. Keer op keer werden ze door piekende aandelenindexen in het ongelijk gesteld. Dus zei ING Barings gisteren een omstandigheden de aandelen niet niveau van de AEX-index van 1250 punten over twaalf maan den niet uit te sluiten. Iris, het ge zamenlijk onderzoeksbureau van de Rabobank en Robeco, ziet ze ker geen aanwijzingen voor een snelle terugval. Beide instituten beschouwen de markt momenteel als gezond. „Wat schaars is, is duur. Er zijn zeker fondsen die nog onderge waardeerd zijn," stelt P. Menco, hoofd strategie van ING Barings. Hij tipt cyclische sectoren als staal, chemie en transport. J. Koelewijn, hoofd beleggings strategie van Iris, ziet als belang rijkste oorzaak van de opwaartse trend de Amerikaanse economie. „Een half jaar geleden ging ie dereen er nog vanuit dat de eco nomie in de VS zó hard zou groei en dat de centrale banken zich gedwongen zouden zien de rente te verhogen. Omdat de kans op stijging van de inflatie klein is, gebeurt dat voorlopig niet. Euro pa blijft zo profiteren van een da lende rente en een stijgende dol lar." Dat de 'kleine' beleggers onder deze omstandigheden hun geld naar de beurs blijven brengen, kan hij zich wel voorstellen. „Het korte spaargeld levert maar 2 a 3 procent op, een spaarrekening misschien 4,1 procent. Dat staat niet in verhouding tot de rende menten op aandelen." Ondanks de gestegen koersen, vindt Koelewijn onder de huidige overgewaardeerd. „Wel hoog, maar niet te hoog. Als je het afzet tegen de lage rente, is de waarde ring voor aandelen minder hoog dan ten tijde van de krach in 1987." Desondanks kan Koelewijn 'nieuwe' beleggers niet genoeg waarschuwen. „Mensen die een maal de beslissing nemen te gaan beleggen, doen dat vaak meteen heel fors met alles wat ze hebben. Men kan het aankopen van aan delen beter over een langere pe riode uitsmeren, steeds een stuk je. En alleen van geld dat men voor langere tijd kan missen. Tenslotte is het ook verstandig het bezit over een groot aantal fondsen te spreiden. Als je alles op enkele kaarten zet, is het risi co van een terugslag veel groter." Zolang de rente in Amerika laag blijft, verwacht Koelewijn geen terugslag. „Ik denk wel dat de stijging wat af zal vlakken." Zo dra het inflatiespook de kop op steekt, zal de terugval zich het eerst en het snelst voordoen in Noord-Amerika, denkt het hoofd beleggingsstrategie. „Pas in tweede instantie is Europa dan aan de beurt." Hij baseert dat optimisme mede op de sterke aandelenmarkten in landen als Duitsland, waar de koers van een dieptepunt van 2.800 is gestegen tot 4.200. Ken nelijk hebben de beleggers daar veel vertrouwen in het herstel van de economie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7