Italiaans toerisme na twee recordjaren in mineur
Wijnoogst
dreigt te
mislukken
Greenspan en het geheim van de verdwenen inflatie
Run op Nederlandse laarzen
Blokkades Eurotunnel
Voor Airbus wordt het moeilijker
Postbank weigert
CP'86 girorekening
'Voorlopig nog geen
eind aan koersstijging'
winkelslagers
Fransen pessimistisch
A5
DE STEM
ECONOMIE
A6
Scheldorado
Geen wachttijden,
wel minder ritten
naar Oost-Europa
Microsoft groeit
snel in Benelux
ECONOMIE KORT
G 24 JULI 1997
Jocctata
13.62
13.75
dow chemical
90.88
90.69
eastman kodak
68.69
68.69
exxon corp
62.75
61.44
ford motor
40.94
40.94
ortune brands
36.00
36.12
gen. electric
71.88
72.19
jen. motors
57.75
59.00
joodyear
63.12
63.50
iewlett-pack.
66.00
65.81
int. bus.mach.
103.19
105.19
tt industries
27.56
26.81
kim airlines
34.62
34.75
kpn
41.06
41.31
mcdonnell
72.00
76.25
merckco.
106.19
104.56
mobil oil
75.50
73.44
oce vd grinten
126.50
127.75
omega financ.
35.00
35.00
philips
75.88
78.69
royal dutch
54.94
54.62
sears roebuck
59.12
59.62
shell tr.
44.00
42.88
texaco inc.
113.88
112.56
travelers
67.81
68.31
unilever nv
214.88
218.69
united techn.
86.25
85.62
westinghouse
24.56
24.50
whitman corp
25.88
25.44
woolworth
27.06
27.88
i i 11 i
DONDERDAG 24 JULI 1997
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
d ex dividend
e gedaan /bieden
f gedaan /laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
1446
2,90
4,10
1466
3,10
2087
7,00 b
8,80
1707
5,60 a
7,20
4534
3,20
4,60
a
3113
1,70 a
3,00
1468
4,70 a
6,20
1575
2,80
4,70
1558
27,00 b
28,00
1782
24,20 b
25,80
2491
19,90
22,00
1636
16,50
18,50
1666
11,50 a
13,80
b
1272
5,20
4,50
1535
6,50
6,00
3288
30,50
50,00
2101
20,30
36,50
a
6580
13,40
26,50
1817
27,00
42,00
a
2221
10,80
6,00
b
1802
17 ,50 a
11,00
b
2648
5,60 b
7,50
1688
4,60
6,80
3069
3,80
5,50
1818
18,60
21,00
4338
13,60
16,20
1353
22,10
24,80
1520
4,90
6,50
2139
3,80
4,60
2263
10,30
11,40
a
3840
10,20 b
10,80
2589
5,30
4,80
1784
4,00
a
2101
4,00
5,00
1766
9,00
10,20
2515
46,70 b
48,70
a
1440
38,00
39,50
1700
24,00
25,80
1544
15,00 b
16,50
1583
38,70
36,90
1508
3,40
5,00
a
3520
5,50
6,30
3047
4,50
5,50
1760
46,50 a
48,50
a
1226
40,30
42,00
1234
19,00
21,50
1443
11,00
17,00
5653
6,70
11,50
1462
16,50
22,00
1 1307
2,70
3,50
pd)
W.
ng
gop-
ria
aan-
be-
lie-
JONGEN OF MEISJE gevr
die tijdens onze vakantie
tussen 10- en 30 aug. vooi
onze duiven kan zorgen.
0165-303063
K
jram
w.
i6.
Topselekt vraagt per direkt
vakbekwame
en winkeldames.
Inl. tel. 0181-642500.
Gez.: lieve OPPAS vr. onze
kind. 2+4 jr. ma., di., do. de
hele dag (Dommelbergen).
Tel. 0162-424785.
36-
S uw
nde
ska-
4,
e van
5+ er
sor
zza-
bee.
ir:
Hét subtropisch zwempa
radijs in Terneuzen zoekt
op korte termijn sauna.
medewerker(ster)/ schoon
heidsspecialiste full tih1.®-..
Enthousiasme en flexibiliteit
zijn het belangrijkst.
Tel.0115-615500-
Res. BRABANT
Zevenbergschenhoek
heeft vacature,voon
3e jrs LEERLING
KOK
S.V.H. per 1 sept, of eerder.
Lft. 16jr. Ons bedrijf is
ook gemakkelijk bereikbaar
per trein. Soil. gaarn®.n|n
tel. afspraak 0168-452450
ERDERIJ DE VRIES
tel. stof 295,-. Ook boot-caravan
d. Zeer voordelig gestoft, banksr
kuipmodel kussens. Velour over-
5 voor 9,95. Vitrage v.a. 4>90i
S OPMETEN EN OPHANGEN-
ialiseerd in draperieën en modei-
n laminaat. Dr. Struyckenstr. 99
)208878. Dond. KOOPAVOND.
aandags gesloten.
grenen
pr.
KLEUREN T.V. Blaup9^
51 cm beeld '-P^"
f 250.-. 076-587080fL
Kleintje
plaatsen:
resultaten boeken.
Door Aart Heering
Antholz - Het Zuid-Tiroler bergdorp
Antholz (in het Italiaans Anterselva)
ligt er voor de tijd van het jaar uit
zonderlijk rustig bij. Met zijn uitge
storven terrassen, nog niet halfvolle
restaurants en hotels met slechts een
handjevol gasten lijkt het toeristen
seizoen half juli nog steeds niet be
gonnen.
Maria Luisa Pallhuber, de voorzitster
van de plaatselijke VW, bevestigt die
indruk. „Het gaat dit jaar zeker nog niet
goad. We hebben twaalf tot vijftien pro
cent minder gasten dan in 1996. Voor een
deel ligt dat aan het slechte weer, maar
we hebben ook structureel minder aan
vragen, zowel vanuit Italië zelf als van
uit het buitenland. Maar ik reken erop
dat we in augustus, wanneer de Italianen
met vakantie gaan, weer vol zullen zit
ten."
Het beeld dat Antholz biedt, komt over
een met de rest van Italië, waar de toeris
tensector na twee recordjaren in mineur
dreigt te geraken. Volgens een recent on
derzoek onder vierhonderd tour-opera
tors bezochten in juni en de eerste helft
van juli 6,2 procent minder buitenlandse
toeristen Italië en liep het aantal binnen
landse gasten terug met 1,9 procent.
Het meest rampzalig is de situatie in de
berggebieden, waar 16 procent minder
Italianen kwamen, terwijl het aantal
buitenlanders constant bleef. De belang
stelling voor de cultuursteden, de voor
naamste bestemmingsplaats voor Ameri
kanen en Japanners, bleef ongeveer ge
lijk, maar de stranden trekken tot nu toe
beduidend minder Duitsers, Nederlan
ders en Britten.
De teruggang van het buitenlandse be
zoek hangt nauw samen met de koers
van de lire, die in de afgelopen twee jaar
circa twintig procent heeft gewonnen op
mark en gulden. Het zegenende effect
van de grote koersdaling van de lire in de
jaren 1992-'94 is daarmee voor een deel
teniet gedaan.
Bovendien is de nieuwe Oost-Europese
markt veel minder profijtelijk gebleken
dan enkele jaren geleden nog werd ver
wacht, terwijl de Kroatische kust na het
einde van het Joegoslavische conflict
weer een interessant alternatief is ge
worden voor de stranden van Rimini en
Cattolica.
En ten slotte wijst het onderzoeksbureau
Trademark in zijn rapport op het succes
van een recente campagne van het Duit
se ministerie van toerisme waarin de
schoonheid van het eigen land wordt
aangeprezen. Dat is natuurlijk geen pro
paganda tegen Italië -dat zou volgens de
EU-regels ook niet mogen-, maar het re
sultaat is hetzelfde.
De Italianen zelf hebben al enkele jaren
te kampen met de drastische bezuinigin
gen die nodig zijn om hun land binnen de
EU te houden. Dankzij de zogeheten 'eu-
rotax' die de regering-Prodi dit jaar
heeft ingevoerd, komt hun besteedbaar
inkomen dit jaar weliswaar slechts een
half procent lager uit dan in 1996, maar
het psychologisch effect is veel groter.
De dreigende crisis in het Italiaanse toe
risme is voor de consument niet onpret
tig, aangezien de prijzen ten opzichte
van vorig jaar vrijwel gelijk zijn geble
ven. De Italiaanse horeca heeft kennelijk
geleerd van de fouten van de jaren 1990-
'92, toen steeds meer Noord-Europeanen
een gestaag duurder wordend Italië ver
meden.
Door Wilko Voordouw
Parijs - Frankrijk koerst dit jaar af op een kleine en hoogst
waarschijnlijk matige wijnoogst. Volgens het ministerie van
landbouw in Parijs zal de oogst van 1997 maximaal 56,1 mil
joen hectoliter bedragen.
Dat is 6 procent minder dan vorig
jaar. Bovendien vreest men dat
de kwaliteit van dit jaar mini
maal zal zijn. Door het kletsnatte
en veel te koude weer is de ge
zondheid van de struiken aange
tast. De veroorzakers van alle el
lende in de Franse wijngaarden
heten mildiou (meeldauw), pour-
riture grise (verrotting), coulure
(het verhinderen van de bevruch
ting) en de millerandage (het af
sterven van de jonge druiven): al
lemaal een gevolg van de regen,
die op het verkeerde moment
komt. Dat is een bittere tegenval-
Zretermeer (anp) - De overstro
mingen in Midden-Europa leiden
of dit moment niet tot buitenspo
rige wachttijden voor Nederland
se vrachtwagenchauffeurs. Truc
kers kunnen de Duits-Poolse
grens zelfs sneller passeren dan
normhal.
Het aantal ritten op Oost-Europa
is w)l met ongeveer eenderde
verminderd. Veel transportbe
drijven vertrekken niet meer om
dat ojizeker is of hun chauffeurs
binnen redelijke tijd kunnen te
rugkeren.
Hond het afgelopen weekeinde
dreigden de wachttijden wel
enorm op te lopen. De grenspost
Frankfurt an der Oder ging toen
dicht in verband met de waters
nood, Bij andere overgangen ont
stond daardoor vertraging van
veertig uur. Sinds begin deze
week zijn de meeste grensposten
weer open, zegt transportorgani
satie TLN.
Nederlandse chauffeurs die op
OosLEuropa rijden, zijn gewend
aan oponthoud van een dag bij de
grens. Begin deze week was de
gemiddelde wachttijd een uur of
rijf. Het grensoverschrijdend
verkeer, ook vanuit Polen zelf, is
drastisch teruggelopen.
Ier voor de Franse wijnboeren.
Want die rekenden aanvankelijk
op opnieuw een 'millésime du siè
cle', een jaar van de eeuw.
Goed begin
Het jaar 1997 was zo goed begon
nen. De voorjaarsdroogte kwam
als een geschenk uit de hemel.
Want de planten begonnen na de
winterse periode aan een voor
spoedige groei. Begin april werd
al gesproken van een voorsprong
op de kalender van 10 tot 15 da
gen. En in Franse wijnkringen
heet het dat hoe vroeger de oogst,
hoe beter het jaar.
De snelle groei kwam in sommige
streken te snel. April werd -on
danks hoge temperaturen over
dag- nog gemarkeerd door mati
ge tot strenge nachtvorst. Vooral
de wijngebieden in de noordelij
ke Rhönevallei (Cóte Rotie, Con-
drieu en Saint-Joseph) kregen te
maken met de gelée noire, het
verschijnsel dat de knoppen
doodvriezen.
Ook de vroege onweersbuien -in
de meeste jaren onweert het pas
regelmatig na half augustus-, ge
paard gaand met hagel, zorgden
voor schade. De zwaarst getrof
fen gebieden zijn de Val-de-Loire
(Touraine, Chinon, Saumur), de
Gard en het zuidwesten. Na het
warme voorjaar, volgden vanaf
half juni de natte en vooral ook te
koude weken, die eigenlijk nog
altijd voortduren.
Laat
Pas sinds enkele dagen is er in
Frankrijk sprake van het juiste
zomerweer, dat het suikergehalte
in de druiven zo snel mogelijk
moet doen groeien. „Maar ik ben
bang dat we aan de late kant
zijn," zo stelt de woordvoerder
van het interprofessionele bureau
voor de champagne.
Maar de volgers van het jaarlijk
se wijncircus weten dat alles nog
niet verloren is. Een warme en
vooral droge maand augustus
kan nog veel goedmaken: niet
wat betreft de kwantiteit, wel
wat betreft de kwaliteit.
Parijs (ap) - Franse werknemers in dienst van het Eurotunnel-
consortium hebben gisteren gedurende twee uur toeristen ge
blokkeerd die de shuttle-trein naar Engeland wilden nemen.
Zo'n honderd werknemers, die
staken voor hogere lonen en bete
re arbeidsomstandigheden, blok
keerden de treinen die auto's en
bussen Van Coquelles in Frank
rijk naar Folkestone in Engeland
vervoeren, aldus Eurotunnel
woordvoerder Frangois Borel. De
shuttles rijden normaliter drie a
vier keer per uur in deze tijd van
het jaar.
Ook het vrachtvervoer door de
tunnel kwam door de actie een
half uur compleet stil te liggen en
sommige vrachtwagens liepen
een vertraging van twee uur op.
Hoofddorp (anp) - Microsoft
heeft afgelopen jaar een bijzon
der snelle opmars gemaakt in de
Benelux. De omzet van de Ameri
kaanse automatiseerder in de Be
nelux is in het boekjaar 1996-'97
met 55 procent gestegen tot ƒ501
miljoen. Met de omzetgroei van
55 procent verslaat het dochter
bedrijf in de Benelux de moeder
maatschappij, die genoegen
moest nemen met een toename
van 31 procent tot 11,4 miljard
dollar, ofwel 23,4 miljard gulden.
De Eurostar-passagierstreinen
haddeiï hiet te lijden onder het
protest, zei Borel. Hoewel de
werknemers dinsdag al een sta
king van drie uur hadden aange
kondigd, kwam de blokkade, die
om half drie 's middags begon en
om half vijf weer eindigde, toch
als een verrassing, zei Borel.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Nu al vliegen de meeste luchtvaartmaatschappijen
met toestellen van Boeing. Van Miert erkende dat
de meeste maatschappijen ook in de toekomst zul
len kiezen voor Amerikaanse toestellen. Hoewel
McDonnell Douglas geen vliegtuigen voor de bur
gerluchtvaart meer maakt, bestaat de totale we-
reldvloot nog voor een kwart uit DC-types, waar
van mag worden aangenomen dat die op termijn
ook weer door Boeings worden vervangen.
Brussel heeft dan zijn slag thuis gehaald, maar kan
niet voorkomen dat Boeing-McDonnell Douglas een
dominante positie verwerft. Als wereldleider kan
het concern zo ook de prijzen bepalen. Voor Airbus
wordt het er niet gemakkelijker op, al heeft bijvoor
beeld Finnair recent aangekondigd haar oude DC-
toestellen te vervangen door Airbus.
Een van de knelpunten, wat Brussel betrof, was de
defensie-activiteit van McDonnell Douglas. Met
subsidie van de Amerikaanse overheid -ongeveer
zeven miljard dollar per jaar- worden zaken ont-
Hoor Bert Ummelen
Washington - Alan Green
span heeft gesproken als een
feestredenaar. De Ameri
kaanse economie steekt in
een 'exceptionele' vorm, zei
jjij dinsdag in zijn halfjaar
lijkse toelichting tot het Con
gres. Verwacht mag worden
dat de droomcombinatie van
gematigde groei, lage werk
loosheid en praktisch ontbre
kende inflatie voorlopig aan
houdt.
President van de Federal Re
serve, het stelsel van centrale
"fflken in de VS, zou zichzelf
Met zijn als hij niet vriendelijk
"ad gewaarschuwd dat dromen
"ooit een eeuwigheid duren en
Jat de Fed klaar staat om bij elk
teken van aantrekkende inflatie
onmiddellijk, via een nieuwe
renteverhoging, op de rem te
trappen. Sterker, het is duidelijk
Jat hij erop rekent dat de mone-
atre teugels in de toekomst aan
getrokken zullen moeten wor-
en. Maar: geen zorgen voor die
t n °°ers °P Street wis-
en Greenspans boodschap naar
waarde te schatten. De Dow Jo
nes, de Amerikaanse beursbaro-
meter, schoot praktisch 155 pun
ten omhoog, een winst van twee
volle procenten.
Intussen zijn er volgens econo
mische experts redenen om aan
te nemen dat de wolkeloze hemel
van de Amerikaanse economie
bedrieglijk is en dat het rad van
loons- en prijsverhogingen wei-
eens spoedig in beweging zou
kunnen komen.
Na een groei van bijna zes pro
cent in het eerste kwartaal van
dit jaar is de Amerikaanse eco
nomie wat afgekoeld, maar er
kondigt zich al weer een accele
ratie aan. En de huidige werk
loosheid (vijf procent) ligt al on
der het niveau, waarop volgens
de economische theorie prijssta
biliteit in gevaar komt.
Niettemin, voor het moment dui
den alle statistieken erop dat het
inflatiespook veilig achter slot
en grendel zit. En dat terwijl de
boom van de jaren negentig al
praktisch even oud is als die van
de jaren tachtig.
Specialisten dragen uiteenlo
pende verklaringen aan voor de
duurzame economische idylle.
De economische wanprestaties
*Alan Greenspan ...dromen duren niet eeuwig...
in een groot deel van de indus
triële wereld (met een drukkend
effect op de prijzen van olie, me
talen en andere grondstoffen) en
de sterke dollar, die importen
goedkoper heeft gemaakt en bij
voorbeeld automakers in staat
heeft gesteld hun prijzen gelijk
te houden.
Daarbij lijken ondernemingen
volop de revenuen te incasseren
van hun investeringen in auto
matisering.
Maar fundamenteler nog acht
menigeen veranderingen op de
arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld: de
gemiddelde werknemer in de VS
is ouder en meer ervaren dan
tien jaar geleden en daardoor ge
makkelijker zonder productivi-
teitsverlies te verplaatsen. Tege
lijk zijn er veel meer 'marginale'
werkers (oude mensen, bij
standsmoeders, legale en illegale
immigranten) die de arbeids
markt binnengehaald kunnen
worden zonder opwaarts effect
op de lonen.
Sommigen wijzen op de drama
tische uitholling van de beteke
nis van de Amerikaanse vakbe
weging. Er is gewoon geen sterke
arm om de loon-prijsspiraal in
beweging te zetten, zeggen ze.
In financiële en ondernemers
kringen wordt dat algemeen een
gelukkige omstandigheid gevon
den. Maar er zijn economen die
daar anders tegenaan kijken en
van een kortzichtige tevreden
heid spreken. Volgens Paul
Krugman, als econoom verbon
den aan het Massachusetts Insti
tute of Technology, is de Ameri
kaanse banenmachine gebouwd
op een fundering van angst. Hij
heeft het begrip 'intimidatie
economie' gelanceerd. Daarin
zijn werknemers meer bekom
merd om behoud van hun baan
dan om hün loon.
Opinie-onderzoek ondersteunt
Krugmans visie. In mei 1988 was
18 procent van de Amerikaanse
werknemers 'zeer bezorgd' dat
ze hun baan kwijt zouden raken,
in maart vorig jaar -dus midden
in de huidige boom- was dat
maar liefst 47 procent. Econo
misch succes blijkt in de VS niet
langer de traditionele vrucht van
toegenomen bestaanszekerheid
te dragen.
De kwestie, volgens Krugman en
anderen, is hoe lang economisch
succes kan voortduren voordat
het werknemers over hun angst
voor werkloosheid heen tilt en
inspireert om een grotere punt
van dé rijzende taart op te eisen.
Volgens sommige arbeidsmarkt
deskundigen is, achter de offi
ciële cijfers, al een inhaalslag
begonnen. Om belangrijke me
dewerkers tevreden te houden,
'betalen' werkgevers met promo
ties. Over een jaar, als de bijbe
horende klinkende munten op
tafel gelegd moeten worden, zal
het effect op de lonen blijken.
Er zijn in Amerika's economen-
wereld ten slotte optimisten die
als het ware het traditionele eco
nomische leerboek hebben
dichtgeslagen. In de nieuwe glo
bale economie zouden oude wet
ten eenvoudig niet meer gelden.
Maar een meerderheid is, net als
Alan Greenspan, sceptischer en
presenteert de economische
voorspoed for the time being als
vrucht van solide monetair be
leid en mazzel. De rest is, zeggen
ze, wensdenken.
Botterdam (anp) - De Postbank weigert voor de extreem
rechtse CP'86 een zakelijke girorekening te openen omdat
de bank de partij maatschappelijk onaanvaardbaar vindt.
Eerder al liet de Postbank we
ten koffieshopftouders niet als
klant te willen hebben. Ook ei
genaren van illegale gokhallen
zijn niet welkom bij de bank,
stelt een woordvoerster van de
ING-Groep. „De afwijzing van
de aanvraag van CP'86 past in
ons beleid. We bekijken het van
geval tot geval," aldus de
woordvoerster.
Ze weet niet of de Postbank
ook andere politieke groepe
ringen heeft geweigerd. „Het
gaat om een incident," aldus de
woordvoerster. Over de uitslui
ting van CP'86 is geen overleg
geweest met andere banken.
„Iedere bank heeft zijn eigen
beleid."
De rechts-extremisten hebben
bij de Commissie Gelijke Be
handeling een klacht ingediend
wegens discriminatie.
In een brief aan het Rotterdam
se CP'86-raadslid J. Teijn stelt
F. Tuininga, hoofd zakelijke
relaties van de Postbank dat de
bank niet bereid is een girore
kening voor de partij te ope
nen.
Volgens Tuininga heeft het be
stuur van de ING-Groep,
waarvan de Postbank deel uit
maakt, besloten om geen rela
tie aan te gaan met 'personen,
bedrijven en instellingen waar
van de activiteiten als maat
schappelijk niet aanvaardbaar
kunnen worden gekenmerkt'.
Laarzenfabrikant Hevea in Raalte kan de vraag naar laarzen nog
maar amper aan. Onder meer door de wateroverlast in Oost-Euro
pa is de vraag zo groot dat het bedrijf vijf medewerkers heeft te
ruggeroepen van vakantie om laarzen in te pakken en te transpor
teren. De laarzen gaan in partijen van twintig- tot dertigduizend
stuks naar landen die met overstromingen kampen. Het merendeel
gaat volgens een woordvoerster naar Duitsland en Polen. „We
kunnen de vraag aan, door de voorraad van 300.000 stuks voor het
hoogseizoen. Na de vakantie zullen we op volle toeren gaan draai
en om de voorraad weer op peil te brengen.Overigens gaan de ex
portlaarzen niet alleen naar landen die getroffen zijn door hoog
water. Door het slechte weer in België en Nederland is de vraag
naar laarzen op campings ook groot. Verder heeft Hevea duizend
ontsmettingslaarzen geleverd aan het crisiscentrum in Deventer in
verband met de varkenspest die in Toldijk is aangetroffen. Hevea
heeft ten opzichte van vorig jaar inmiddels al 60 procent meer
laarzen verkocht. foto anp
wikkeld, waarvan Brussel vermoedt dat die ook ter
beschikking komen van het civiele luik van het
nieuwe concern. Dat zou in strijd zijn met de Euro
pese concurrentieregels. Overeengekomen is nu dat
ook andere bedrijven deze kennis en licenties kun
nen kopen.
Bij een negatieve beslissing van de commissie dreig
de een handelsconflict. Brussel heeft de mogelijk
heid sancties te nemen, door bijvoorbeeld boetes op
te leggen van ten hoogste tien procent van de jaar
omzet van de betrokken bedrijven. Commissaris
Van Miert benadrukte gisteren dat de Europese
Commissie helemaal niet uit was op een handels
oorlog. „Ik weet heus wel wie als eerste daarmee
heeft gedreigd," zei hij. In een aparte verklaring
ontkende voorzitter Santer van de Europese Com
missie dat politieke belangen een rol hebben ge
speeld. Toch kon hij daarmee de indruk niet wegne
men dat Europa vooral is opgekomen voor Airbus,
het consortium van Daimler Benz Aerospace, Ae-
rospatial, British Aerospace en CASA.
Alliantie vakbonden Northwest-KLM
Houten -Twee vakbonden bij KLM en Northwest Airlines hebben
gisteren de handen ineengesioten, hoewel de twee luchtvaart
maatschappijen op hoog niveau blijven ruziën over de verdeling
van de macht. De Unie en de International Association of Machi
nists and Aerospaceworkers (IAM) ondertekenden een protocol,
waarin zij afspreken elkaar voortaan te ondersteunen bij hun be
langenbehartiging in de luchtvaart.
KLM en Northwest proberen al ruim een jaar hun geschil over de
zeggenschapsverhoudingen op te lossen en meerjarige samenwer
kingscontracten af te sluiten.
Juweliers doen weer goede zaken
Voorburg - Het gaat beter met de goud-, zilver en uurwerkwin-
kels. De juweliers zagen hun omzet vorig jaar met 3,9 procent stij
gen tot circa ƒ1,6 miljard. De groei was in het eerste kwartaal van
dit jaar zelfs 10 procent hoger, meldt de de Federatie Goud en Zil
ver. De organisatie telt 1200 leden.De edelmetaalsector kreeg het
in de loop van de jaren negentig moeilijk door de economische ma
laise.
Reisorganisaties: tien procent groei
Rijswijk - De vijftig grootste Nederlandse reisorganisaties reke
nen dit jaar op een omzetgroei van ruim tien procent. Dat is even
veel als vorig jaar. De totale omzet kwam toen uit op ƒ10 miljard.
Dat blijkt uit onderzoek van Reisrevue, het vakblad voor de reis
wereld.
Ruim miljard winst voor Shell Oif
Houston - Shell Oil heeft zijn winst belangrijk weten op te schroe
ven. De Amerikaanse dochter van Shell noteerde over het tweede
kwartaal van dit jaar een nettoresultaat van 531 miljoen dollar
(ƒ1,097 miljard). Dat komt neer op een verbetering van 1,5 procent
ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar.
Verzekeraar komt met 'blokkadepolis'
Leidschendam - Transportbedrijven kunnen zich indekken tegen
financiële schade van wegblokkades in het buitenland. Verzeke
ringsmaatschappij Zurich biedt de vervoerders een 'blokkadepo
lis' aan. Transporteurs kunnen daarmee een vaste dagvergoeding
krijgen voor gederfde inkomsten. De lading is niet meeverzekerd.
De vervoerders konden de schade als gevolg van een blokkade tot
nu toe nergens onderbrengen. Het versperren van wegen is een ac-
tievorm die in opmars is.
'Vrachtvliegveld in Laarbruch'
Arnhem - De Britse militaire luchtmachtbasis in het Duitse Laar
bruch, tegenover de Noord-Limburgse gemeente Bergen, moet
vanaf 1999 beschikbaar komen als luchthaven voor vrachtvervoer.
Zo'n luchtvrachtcentrum is van groot belang voor de ontwikke
ling van economische centra in het Nederlands-Duits grensgebied.
Dat schrijven de Duitse en Nederlandse Kamers van Koophandel
in een beleidsvisie aan het ministerie van verkeer en waterstaat.
Ze hebben gisteren een pleidooi gehouden voor een luchthaven
voor vrachtvervoer 'over de grens', omdat het militaire vliegveld
Deelen en het regionale vliegveld Teuge voor dat doel ongeschikt
zijn.
Door Jos van Rijsingen
Amsterdam - Analisten en andere deskundigen zijn er ook
maar mee opgehouden te melden dat het zo niet door kan gaan
met de koersstijgingen. Keer op keer werden ze door piekende
aandelenindexen in het ongelijk gesteld.
Dus zei ING Barings gisteren een omstandigheden de aandelen niet
niveau van de AEX-index van
1250 punten over twaalf maan
den niet uit te sluiten. Iris, het ge
zamenlijk onderzoeksbureau van
de Rabobank en Robeco, ziet ze
ker geen aanwijzingen voor een
snelle terugval.
Beide instituten beschouwen de
markt momenteel als gezond.
„Wat schaars is, is duur. Er zijn
zeker fondsen die nog onderge
waardeerd zijn," stelt P. Menco,
hoofd strategie van ING Barings.
Hij tipt cyclische sectoren als
staal, chemie en transport.
J. Koelewijn, hoofd beleggings
strategie van Iris, ziet als belang
rijkste oorzaak van de opwaartse
trend de Amerikaanse economie.
„Een half jaar geleden ging ie
dereen er nog vanuit dat de eco
nomie in de VS zó hard zou groei
en dat de centrale banken zich
gedwongen zouden zien de rente
te verhogen. Omdat de kans op
stijging van de inflatie klein is,
gebeurt dat voorlopig niet. Euro
pa blijft zo profiteren van een da
lende rente en een stijgende dol
lar."
Dat de 'kleine' beleggers onder
deze omstandigheden hun geld
naar de beurs blijven brengen,
kan hij zich wel voorstellen. „Het
korte spaargeld levert maar 2 a 3
procent op, een spaarrekening
misschien 4,1 procent. Dat staat
niet in verhouding tot de rende
menten op aandelen."
Ondanks de gestegen koersen,
vindt Koelewijn onder de huidige
overgewaardeerd. „Wel hoog,
maar niet te hoog. Als je het afzet
tegen de lage rente, is de waarde
ring voor aandelen minder hoog
dan ten tijde van de krach in
1987."
Desondanks kan Koelewijn
'nieuwe' beleggers niet genoeg
waarschuwen. „Mensen die een
maal de beslissing nemen te gaan
beleggen, doen dat vaak meteen
heel fors met alles wat ze hebben.
Men kan het aankopen van aan
delen beter over een langere pe
riode uitsmeren, steeds een stuk
je. En alleen van geld dat men
voor langere tijd kan missen.
Tenslotte is het ook verstandig
het bezit over een groot aantal
fondsen te spreiden. Als je alles
op enkele kaarten zet, is het risi
co van een terugslag veel groter."
Zolang de rente in Amerika laag
blijft, verwacht Koelewijn geen
terugslag. „Ik denk wel dat de
stijging wat af zal vlakken." Zo
dra het inflatiespook de kop op
steekt, zal de terugval zich het
eerst en het snelst voordoen in
Noord-Amerika, denkt het hoofd
beleggingsstrategie. „Pas in
tweede instantie is Europa dan
aan de beurt."
Hij baseert dat optimisme mede
op de sterke aandelenmarkten in
landen als Duitsland, waar de
koers van een dieptepunt van
2.800 is gestegen tot 4.200. Ken
nelijk hebben de beleggers daar
veel vertrouwen in het herstel
van de economie.