Het dynamische Hong Kong van Ed van der Elsken Het afpellen van een monumentaal kunstwerk D2 Expositie in Nederlands Foto Instituut in Rotterdam Zomergasten in het Noordbrabants Museum cats dogs' 'yrano-verhaal Grootscheepse restauratie van het Haags Gemeentemuseum halverwege GROTE GIDS D3 Archief Kinderlijk Jurken Gebrekkig Levendigheid .DAG 24 JULI 1997 OP ZOOM lack - Lady en de vagebond - Speed Ito al vacio Men in black 3EDA d dog s English patient gebond iërs ois vies et une seule mort - Antonia irl 6 - L'ami de mon amie - Dorp aan ing Picasso UIDENBERG y en de vagebond (a.l) - Bean (a.l) OES n de vagebond dULST Dalmatiers - Liar Liar - Scream - Con ed 2 - Bean - Private Parts - Fly away Men in black SENDAAL y en de vagebond - Speed 2 - Bean LBURG m - Fly away home - Jungle 2 Jungle /len in black - Lady en de Vagebond int - Everyone says I love you Lounge The Funeral SSINGEN ly away home - Scream - Lady en de Men in black TWERPEN 7.00, 20.00 en 22.30 uur Gaston's War i Associate 22.30 uur Absolute Power 22.30 uur The Saint 22.30 uur Speed 2 e Devil's Own ne 22.30 uur The fifth element 22.30 uur Con Air 22.30 uur Anaconda in 22.30 uur Fools rush in n 22.30 uur Mad Dogs itiers 22.30 uur The Crow 22.30 uur Freeway 22.30 uur Beavis and Butt-head 22.30 uur Dante's Peak 22.30 uur Jungle 2 Jungle sh patient lapoleon en 22.30 uur Batman Robin en 22.30 uur Metro en 22.30 uur Romeo and Juliet Lady and the tramp nace II Society - Casino - Blade Runner Daisy - Lethal Weapon - Indiana Jones - arai'tre - A Clockwork orange - Strange True romance - La Elaine - Chinatown 00 uur Beverly Hills Ninja hem oplost, wil de jongeman, de aantrekkelijke fotograaf Brian, persoonlijk met haar kennisma ken. Als Abby zich dan ook nog om schrijft als lang, blond en aan trekkelijk, is ze later wel ge dwongen Noelle naar het af spraakje te sturen. Het is het be gin van de nodige misverstanden en ruzies, omdat Abby inmiddels verliefd is geworden op Brian en ook Noelle voor hem valt. Regisseur Lehmann, die het vak leerde in de Zoetrope-studio s van Francis Coppola, wil met zijn film de clichés op de korrel nemen dat onopvallende vrou wen geen seksuele passie hebben en mooie vrouwen niet dom zijn. 'The truth about cats dogs' van Mi chael Lehmann draait in Cinésol 1 m Breda. deStem DONDERDAG 24 JULI 1997 'Truth about cats dogs' joor Marjan Mes van der Elsken (1925-1990) was ongetwij- I Nederlands meest gepassioneerde foto- af. De bekendste ook, vanwege de talloze prachtige fotoboeken, die zelfs nu nog - zeven |aar na zijn dood - blijven verschijnen. Zoals lecent Hong Kong, het boek dat is gewijd aan je fotoreportage die Van der Elsken tijdens een wereldreis in 1959 en 1960 maakte in de toen- Britse kroonkolonie. Een groot deel van Je originele zwart-witprenten hangt nu ook in jet Nederlands Foto Instituut in Rotterdam. jjet een geweldige bezetenheid om mensen in hun naaktheid vast te leggen, reisde Van der wereld af. Hij was een echte straatfo- Heftig geïnteresseerd in zonderlingen en buitenbeentjes, hoeren en zware jongens, vrijers en verliefden, betrapte hij die het liefst op straat of in hun natuurlijke omgeving. Of het nu in Amsterdam, Parijs, Afrika of Tokio was. De armoede, de zelfkant, verdriet, blijdschap, liefde, utase en seks; hij heeft het allemaal weten vast te leggen op unieke platen. In kleur, maar indringender jisschien nog wel in zwart-wit, het onovertroffen 'palet' uit zijn begintijd. Een hartstochtelijk autodi- Jact, die pas echt leefde als hij via het oog van de ca mera naar de wereld kon kijken. Zijn meedogenloze eerlijkheid en behoefte om te ge- tuigen brachten hem er toe om ook zijn eigen einde, ihuis in Edam, vast te leggen. Op zijn sterfbed filmde jij zichzelf als kankerpatiënt en zijn directe omge- nng, wat de aangrijpende film Bye opleverde, door de VPRO vertoond. Het fotoboek over Hong Kong stelde Ed van der Els- ten in zijn laatste twee, bijzonder productieve le vensjaren nog zelf samen, nadat hij de negatieven lad teruggevonden die een kwart eeuw in zijn ar chief hadden gelegen. Wegens financiële problemen lij de uitgave van Once upon a time, het monumen tale oeuvre-overzicht uit 1991, lukte het hem niet om snel uitgegeven te krijgen, zoals zijn bedoeling was geweest. taneke van der Elsken, zijn weduwe, slaagde er na mislukte pogingen in om uiteindelijk een Engelse uitgever te interesseren. Die zag in verband net de Britse overdracht op 1 juli van Hong Kong China een mooie gelegenheid om het boek alsnog zomer te laten verschijnen. In samenwerking met Anneke van der Elsken en het Sederlands Fotoarchief (dat Van der Elskens nega- tiwenarchief beheert) organiseerde het Nederlands Instituut ter gelegenheid van de boekpresenta- tieeen expositie met een boeiende selectie van de ori- ginele Hong Kong-foto's. prenten hangen in de fraaie tentoonstellings- mimte van het monumentale pand van het Foto In stituut in de Rotterdamse Witte de Withstraat, waar #>k het Nederlands Fotoarchief is ondergebracht. De vaak wat kinderlijke bijschriften zijn afkomstig van ie fotograaf zelf. Hij schreef ze in 1988, bijna dertig jaarnadat hij in Hong Kong was geweest. Uit de her innering dus, maar ze laten aan duidelijkheid niets te De haven van Hong Kong, gefotografeerd door Ed van der Elsken. wensen over en onderstrepen wat hem fascineerde en aantrok in de stad. Ed van der Elsken raakte tijdens twee bezoeken aan de Britse kroonkolonie helemaal verliefd op Hong Hong, de 'Geurige Haven' en haar archipel van 237 eilanden en eilandjes. Hij viel voor het heerlijke kli maat, de prachtige landschappen en de magnifieke stads- en zeegezichten. Die liggen op een aantal weelderige foto's te schitteren onder zware wolken partijen en bij scherp invallend licht. Meesterlijk zijn die zwart-witprenten afgedrukt. Van der Elsken hield ervan om in de donkere kamer de luchten boven zijn landschappen zwaar door te drukken. De Aberdeen-haven met zijn krioelende bootjes en de oude (nu verdwenen) Chinese architec tuur aan de Victoria-haven; het zijn foto's vol stem ming en sfeer, die ook de drukke straattaferelen en de beelden van de sloppenwijken aan de rand van de metropool kenmerken. Hong Kong was toen Van der Elsken er rondzwierf, bijna veertig jaar geleden, een stad vol riksja's en draagkoelies. Die heeft hij op een groot aantal foto's in al hun dynamiek en chaos geregistreerd. Opmer kelijk is dat deze Hong Kong-reportage geen freaks of excessen laat zien, maar vooral doodgewone men sen, hoofdzakelijk Chinezen in hun dagelijkse doen. En maar heel weinig Britten, op een enkele frappan te uitzondering na, zoals een corpulent, blank heer schap in een riksja waarachter een gebogen Chi nees. Olijk meldt de fotograaf in twee van zijn eigen fotobijschriften zijn fascinatie voor de diepe split in de cheoa san-jurken van de Chinese vrouwen, waardoor veel van het been en soms zelfs de jarre tels te zien waren. Bij de paardenraces maande een politieagent Van der Elsken vanwege die wat ai te opvallende voorkeur om zich op de paarden te con centreren. 'U hindert de dames.' Tijdens een 'achter volging' op straat irriteerde hij een Chinese scho ne dermate, dat ze gauw een riksja nam. Hij kon haar toth nog net in al haar schuchtere, oosterse ver fijning vastleggen, zoals een prachtfoto demonstreert. Zomertentoonstelling 'Ed van der Els ken: Hong Kong'. Te zien in het Neder lands Foto Instituut, Witte de With straat 63 in Rotterdam. Nog tot en met 24 augustus, dinsdag tot en met zon dag van 11 tot 17 uur. Ed van der Elsken in 1988, twee jaar voor zijn dood. FOTO NOB ANTWERPEN Kasteel Rivierenhof - Het Deurnes Palet/schilderijen (t/m 13 jul) - Hilde Henson-Sels/schilderijen (t/m 9 aug) - woe tot ma 12.00-17.00 uur BAARLE NASSAU Galerie de Verbeelding Klokkenstraat 12 - Charlotte Molen kamp/olie, Henk Erkelens/materie kunst objecten, Jan Brein/aquarel - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 27 juli) BERGEN OP ZOOM Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Frans van den Boom: Polyptiek (t/m 31 aug) BREDA NBKS Reigerstraat 6 - Salon III - werken uit 1995-1996 - di t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 7 sept) Chassé Kazerne Keizerstraat - Another Long March - Chinese Con ceptual Art 1997 - di t/m za 10.00-17.00 - zo 11.00-17.00 uur (t/m 3 aug) Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Lydia Schouten en Pauk Donker Duyvis /tekeningen en fotowerk - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m 30 sept) EINDHOVEN Van Abbemuseum - Mike Kelley/selectie werken, Antonietta Pee- ters/object - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 14 sept) GILZE De Ringeloor - Nieuwestraat 27a - Beelden binnen buiten III - wo t/m zo 13.30-17.30 uur (t/m 21 sept) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Wim Schütz/schilderijen - - beelden van Angela Bottenberg, Johanna Schweizer en Marijke van Vlaar- dingen (t/m 27 juli) 'S HERTOGENBOSCH Noordbrabants Museum Verwerstraat 41 - Zomergasten, aanwin sten hedendaagse kunst (t/m 31 aug) ROTTERDAM Museum Boymans van Beuningen Museumpark 18 - Egotectuur - thema architectuur - uit de collectie van het museum (t/m 7 sept) - Martin Margiela - kledingstukken van tweedehands-materiaal (t/m 17 aug) - Moves - schaken en kaarten met het musuem - door gast conservator Hubert Damisch (t/m 17 aug) - Inktvraat - tekeningen van o.a. Rembrandt en Guernico (t/m 8 sept) - Ingevuld en opgelost - moderne kunst (t/m 8 sept) - Bruce Nauman - Fiftheen pairs of white bronze hands (t/m 27 okt) - Paul Beekman (t/m 8 mrt '98) TILBURG De Pont Wilhelminapark 1 - Arnulf Rainer/microstructuren - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 31 aug) Faxx Podium voor Hedendaagse Kunst Dunantstraat 1 - Zomer- salon - 39 Brabantse Kunstenaars - di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo 13.00-17.00 uur (t/m 17 aug) Het Noordbrabants Museum geeft deze zomer ruim baan aan wat doorgaans in het depot te sluimeren ligt. De tentoonstel ling Zomergasten biedt een overzicht van de aankopen die het museum de afgelopen drie jaar heeft gedaan. Het gaat om hedendaagse kunst, waarvoor het museum geen permanente expositieruimte heeft. De grote bronzen hond van Tom Claassen vormt een blikvanger op het plein voor het Noordbra bants Museum. Goedmoedig en uitnodigend is hij en zeker niet waaks. De hond is een van de meest recente aankopen van het museum en is de voorbode van de tentoonstelling Zomergasten. De collectie hedendaagse kunst kreeg in 1994 uitgebreide aan- Door Angelique Spaninks Binnen is het koel en stoffig. Al wat je ruikt is puin en cement. In een van de kale museumzalen waar enkele maanden geleden nog verstilde Mondriaans aan de witte muren hingen, staan nu niet meer dan een bouwsteiger en een zwaar gehavende metalen ge reedschapskist. Muzeum staat er op in grote hanepoten. De rest »an het museum is leeg, hol, tot op de baksteen en het betonskelet ontmanteld. Het Haags Gemeentemuseum een van de grootste jonge monumen ten van Nederland wordt geres taureerd. Maar liefst 54 miljoen gooien rijk en gemeente ertegen aan om het monumentale bouw werk in oude luister te herstellen on te voorzien van een nieuwe kostuumkelder. „Een sober bud get voor een zo omvangrijke res tauratie als deze", zegt project leider Jan Nies, „maar zoals het or nu naar uitziet, gaan we het ze- kor niet overschrijden. Tijdens de ontwerpfase en de b°uw van het Haags Gemeente museum aan de statige Stadhou- norslaan, liet bouwmeester Hen- tok Petrus Berlage (1856-1934) tnets maar dan ook niets aan het toeval over. Hooggestemd waren mjn idealen en die van museum- toecteur Van Gelder; het ge meentemuseum moest het beste, meest geavanceerde daglichtmu seum van de wereld worden. En tot werd het. Het rond die zelfde tijd opgele gde Eindhovense Van Abbemu- |®um van architect Kropholler en Rotterdamse Museum Boy- ttons van Beuningen dat ontwor pen werd door Van der Steur e™en op het eerste gezicht een ergelijkbare uitstraling maar ™nnen volgens kenners bij nade- e bestudering toch niet tippen en het raffinement van Berla- h S ?atste gurte bouwwerk. He es heeft de architect het ge euw zelf nooit helemaal af ge- Een van de volledig afgepelde tentoonstellingszalen van het Haags Gemeentemuseum. zien, hij overleed enkele maan den voor de officiële opening op 1 mei 1935. Hoe goed en degelijk het ontwerp van Berlage ook in elkaar stak, na bijna 60 jaar was het meer dan hoog tijd voor een grondige op knapbeurt. „Toen wij in '92 be gonnen met onderzoek naar de staat van het gebouw en de nood zaak van eventuele restauratie kregen we steeds te horen dat het allemaal wel mee zou vallen. Het gebouw oogde nog zo goed, daar kon nooit veel mis mee zijn, zei men. Het tegendeel bleek waar. De glazen kappen bijvoorbeeld vertoonden op diverse plaatsen lekkages, die een onzichtbare maar verwoestende uitwerking op het hele gebouw hadden. En de bedrading was volledig aange tast. Het is een wonder dat daar mee nooit iets is misgegaan." De eerste die in juni 1995 over de brug kwam was het rijk. De Rijksdienst Monumentzorg gaf het hele restauratiebudget van dat jaar aan het Gemeentemu seum terwijl er toch meer dan vijftig aanvragen van andere nij pende projecten lagen. Vervol gens schaarde ook de voltallige raad van de gemeente Den Haag zich ondanks de noodlijdende status van deze artikel i2 ge meente als een man achter de res tauratie. Het museum ging dicht voor publiek, het grote afpellen kon beginnen. „Hoe groot de problemen echt waren, ontdekten we pas toen we eenmaal bezig waren", vertelt Nies tijdens een rondleiding. „Het gemeentemuseum werd ge maakt in een tijd dat het bouw- FOTO GILLES VAN NIEL proces omschakelde van ambach telijk naar industrieel bouwen. Het was bijvoorbeeld een van de eerste bouwwerken waar machi nes aan te pas kwamen. Natuur lijk waren die nog gebrekkig van aard. Maar wil je het museum echt in oorspronkelijke staat te rugbrengen dan zal je je toch voor een deel op dat soort machi nes en verouderde materialen moeten verlaten. En die zijn te genwoordig nauwelijks meer te vinden." De gele baksteen met zijn opmer kelijk afwijkende maat werd spe ciaal voor deze restauratie nage maakt. Gedurende twee jaar wer den er monsters genomen, fabrie ken bezocht, proefstenen gebak ken net zolang tot de steen ge vonden was die het minst afweek van het originele bouwmateriaal. Je ziet zelfs amper kleurverschil tussen de nieuwe stenen en de ou de waar al zestig jaar weer, wind en vervuiling overheen is gegaan. Een groter probleem gaven de grijze, rode, blauwe en gele siert- egels in het museum. „Als je goed kijkt, zie je dat geen enkele van deze tegels gelijk is aan een ande re. De een is wat donkerder, de ander wat lichter, als gevolg van de toen nog gebrekkige produc tiemogelijkheden. Inmiddels worden er alleen nog exact de zelfde, egaal gekleurde tegels ge maakt. Maar wil je de oorspron kelijke levendigheid in de tegel wanden behouden dan kan je die niet gebruiken. Dus is er lang ge zocht voor we een fabrikant von den die met al zijn moderne tech niek zo ver was dat hij de gebrek kige tegels uit de jaren dertig kon benaderen. Het heeft ons 150 proeven gekost voor we hadden wat we wilden en zelfs van die te gels hebben we pas weer een deel moeten terugsturen omdat ze weer teveel afweken." Toch ziet het er volgens Nies naar uit dat vrijwel alle details en alle bijzondere materialen en tech nieken die in het oorspronkelijke museum zaten na oktober 1998 wanneer het museum volgens plan de deuren heropent zullen terugkeren. Het rubber op de trappen, de unieke warme tegels, de messing deuren en deurstijlen, het glas in lood en de speciale lamellen in het plafond waarmee de toetreding van het daglicht ge regeld kan worden, alles komt te rug. Alleen het typische prisma glas met ribbeltjes dat Berlage voor ramen en lampen gebruikte wordt waarschijnlijk nergens ter wereld meer gemaakt. Overigens wordt het museum niet alleen maar gerestaureerd. Er is ook een nieuw stuk aan het mu seum toegevoegd, de zogenaamde kostuumkelder of modegalerij. Deze bevindt zich onder de bin nentuin, de enige plek waar uit breiding mogelijk was zonder het monumentale gebouw noemens waardig aan te tasten. „Natuurlijk zijn we bij de aanleg van deze kelder zo voorzichtig mogelijk te werk gegaan. Dat be tekende dat we de tuin met tril- lingsvrije damwanden gestut hebben en vol grondwater heb ben laten lopen. Met een grote kraan is daar een drijvende bag germachine ingezet en die heeft de hele kelder uitgegraven. Dui kers hebben vervolgens onder water het beton gestort. Een nog al spectaculaire operatie dus, maar het heeft gewerkt. Het ge bouw heeft geen enkele schade opgelopen, is zelfs niet meer dan 1 mm verschoven wat minder is dan normaal als gevolg van de wisselende stand van het grond water." Inmiddels ligt de betonnen kos tuumkelder er droog bij. Voor de verdere afwerking moet via spon sors 2,4 miljoen bijeengebracht worden, een bedrag dat op 3 ton na rond is. Punt van zorg is echter dat de oude modegalerij die ar chitect Schamhart in 1962 aan het museum bouwde volgens di recteur Locher momenteel 'in de mottenballen' staat. „Het is nog even de vraag of die hal ooit weer bij het museum getrokken zal worden, zoals bedoeld. Daar wordt door de gemeente druk op gestudeerd. Maar mocht het zo zijn dat we er weer omvangrijke hedendaagse beeldende kunst kunnen laten zien die in de klei nere museumzalen en kabinetten van Berlage's gebouw niet past dan zal ook die hal eerst geres taureerd moeten worden." dacht door middel van een ten toonstelling en een catalogus. Toen al bezat het museum ruim 600 werken van circa 160 kun stenaars. De collectie breidt zich gestaag uit dankzij subsidies van de Mondriaanstichting en van de provincie Noord-Brabant. Het museum verzamelt zoals het het zelf formuleert 'in de diepte', dat wil zeggen meer werken van de zelfde kunstenaars, zodat een ontwikkeling kan worden ge volgd. Uitgangspunt is werk aan te schaffen van hedendaagse Brabantse kunstenaars of kun stenaars die met Brabant in ver band kunnen worden gebracht. Een uitzondering vormt de bloemschilderkunst - een aan dachtsgebied van het museum - voor dit genre gelden de geogra fische grenzen niet. Tweede blikvanger, eenmaal binnen, vormt het enorme doek De Rivier van Paul van Dijk. Dit 8,5 meter lange werk staat schuin tegen de muur opgesteld. Van boven af komt de rivier naar je toe stromen door een keurig geordend landschap. Het is een stuk van een oneindig doorkab- belende rivier waarin licht, rust en ruimte vrij spel hebben. Van Dijk maakte het werk in op dracht van het Hoogheemraad schap West-Brabant. Na de ex positie in een kapel van kasteel Bouvigne in Breda werd het doek geschonken aan het Noord brabants Museum. Conservator Maureen Trappen- iers is blij met de gelegenheid dit reuzendoek te kunnen laten zien. „Het was het uitgangspunt voor de inrichting van de grote zaal," vertelt ze, „daarna ga je kijken wat daar nou bij kan." In de grote zaal houden Joris Geurts, Moniek Toebosch, Guido Lippens (afkomstig uit Zeeuws- Vlaanderen) en Stijn Peeters zich goed staande naast het ge weld van Van Dijk. De Troostbos van Moniek Toebosch bijvoor beeld is een aangrijpend object. Op een ziekenhuisnachtkastje plaatste Toebosch een glazen vaas vol kronkelige draden die uitmonden in luidsprekertjes. Bij nadering hoor je 'troostende' woorden in verschillende talen. Het kale kastje en de lelijke dra den in combinatie met de troost woorden maakt het werk onver getelijk: het is ontroerend en grappig tegelijk. Van Toebosch is ook een video waarin zij op een opera-achtige wijze in een verlaten landschap zingt. Van 1 september tot en met 30 november kunnen bezoekers van het Noordbrabants Museum kennis maken met het leven in Noord-Brabant uit de vorige eeuw via bijna 200 originele fo to's. Vanaf 13 september wordt in het Noordbrabants Museum de ex positie La Gare, de oude en nieu we spoorzone van 's-Hertogen- bosch, geopend. Aanleiding tot deze expositie was de architec tonische en planologische ont wikkeling van het monumentale nieuwe station dat volgend jaar wordt geopend.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21