Buitenaardsen warm ontvangen in zomerhit 'Men in Black' Sfinks-festival in Boechout: multiculturele vrijhaven lil 2 1 I He 0 Cronenbergs 'Crash': moderne horror uit Canada 'Truth about cats dogs' een modern Cyrano-verhaal Ft O I D Reputatie Arcf Kinde DE STEM i i i i i DONDERDAG 24 JULI 1997 02 I pESTEM Auto-ongevallen en lust Door Jos Kessels De verveling drijft mensen te genwoordig tot het uiterste. Omdat ook de tv de verveling wil verdrijven, is het medium vooral geïnteresseerd in die ui tersten, die door het exhibitio nisme en de opdringerigheid op den duur zelfs tot norm ver heven worden. Blijkbaar is er iets mis met je als je je niet ie der weekend in een lakpakje perst, vriendelijk met de zweep slaat en je partner aan minstens vijf anderen uitleent. De SF-schrijver James Ballard voorspelde in de zeventiger jaren al dat de techniek een belangrijke rol zou spelen in de erotische toe komst. In Crash koppelt hij seks aan auto's. Op zich niet zo verras send, want de auto wordt al lang met mannelijkheid, opwinding en verlangen geassocieerd. Bij Bal lard gaat het echter niet om scheurend optrekken bij groen licht, maar om verregaande ex cessen, namelijk het klaarkomen bij het zien van auto-ongelukken. De Canadese regisseur David Cronenberg, die een heel oeuvre heeft opgebouwd van klinische horrorfilms waarin de mens zich laat leiden door de techniek en niet meer in staat is zichzelf in de hand te houden, was dan ook de aangewezen figuur om het boek van Ballard te verfilmen. Crash reed vorig jaar op het film festival van Cannes voor het eerst door het rood en sindsdien zijn de stoplichten niet meer te tellen ge weest. In Engeland werd de film zelfs hier en daar verboden, om dat gevreesd werd voor nog meer schroot op de weg. Deze reputatie snelde de film ook vooruit op het recente Filmfesti- Driftig zoeken naar seksuele kicks in de film 'Crash' val Rotterdam, maar daar keerde het rumoer zich tegen de film. Onaangedaan reed het publiek te rug, voordat het einde van de doodlopende weg bereikt was. In Crash draait het om de recla meman Ballard (James Spader) en zijn vrouw Catherine (Deborah Unger), die anderen nodig hebben om hun liefdesleven nog enige vaart te geven. Ze proberen elkaar op te winden met verhalen over die vluggertjes, maar het anonieme gepluk boeit niet lang. Dan raakt Ballard betrokken bij een auto-ongeluk, waarbij een man om het leven komt. Diens echtgenote, Helen (Holly Hunter), houdt er nogal aparte ideeën op na over het ongeval en brengt Ballard in contact met een onder zoeker, die zijn seksuele kicks haalt uit het nabootsen van be roemde ongelukken, zoals dat van James Dean en Jane Mansfield. Het begin van Crash is nog wel aardig, omdat regisseur Cronen berg fraai vorm geeft aan de ero tische escapades van Ballard en Catherine. De kilheid van de hartstocht is bijna pornografisch, maar Cronenberg tilt de ijzige op winding visueel naar een hoog ni veau. Dan gaat het mis, zoals zo vaak bij Cronenberg (Videodrome, The Fly, Naked Lunch). Na de veelbe lovende en suggestieve start ver liest hij zich in buitensporigheden en de film begint zichzelf bela chelijk te maken. Cronenberg moest over veel overredings kracht beschikken dat hij Holly Hunter in een marteltuigje praat, maar als kijker zie je het liever niet. Het is precies op dit punt dat Cro nenberg zich vergist. Hij denkt dat de kijker zich zal verdiepen in de excessen en daar een warm en menselijk gevoel in zal ontdek ken, maar de opeenstapeling van extremiteiten doet bij de kijker juist alle lust vergaan en de verve ling toenemen. Met als dieptepunt Rosanna Arquette op stalen stel ten. 'Crash' van David Cronenberg is te zien in Chassé Cinema in Breda. Door Jos Kessels Terwijl we foto's maken van Mars alsof het de tuin van de aarde is, krijgen we via Hollywood de laatste tijd weer druk bezoek van buiten aardsen, die een kijkje bij ons ko men nemen. Geen vredelievende ET's meer, maar vreemde gedroch ten die de chaos in de wereld willen vergroten, ware het niet dat er altijd wel weer enkele onbuigzame Ameri kanen opstaan die voorkomen dat de zandloper breekt. Men in Black van Barry Sonnenfeld, gebaseerd op een Amerikaanse co mic, vertrekt vanuit het idee dat we al vele jaren buitenaardsen in ons midden hebben, maar dat ze als mensen vermomd zijn. En waar zou den buitenaardsen zich beter thuis- voelen dan in New York, de stad die nooit slaapt? De film begint ver weg van New York, aan de Mexicaanse grens in Texas. Als enkele rangers een trans port illegalen tegenhouden, duikt plotseling de in een strak zwart pak gehulde K (Tommy Lee Jones) op. Hij heeft het voorzien op een Mexi caan, die bij nader inzien geen wet back is, maar een bewegende snij boon van lichtjaren ver weg. K blijkt voor een geheime dienst te werken, die buitenaardsen opspoort. Op dat zelfde moment rent in New York een jonge zwarte rechercheur (Will Smith), die binnen afzienbare tijd J zal heten, achter een zwerver aan. De rechercheur merkt dat er iets niet klopt wanneer de vluchteling tegen muren omhoog rent en schuif deurtjes voor de ogen heeft. K wordt na zijn Texaans uitstapje met de zaak belast en neemt de zwarte rechercheur J als zijn nieuwe partner. Voor het tweetal is er al meteen werk aan de winkel, omdat een insekt zich meester heeft ge maakt van het lichaam van een boe renkinkel en naar New York rijdt, om het einde van onze aardse tijden te bespoedigen. Men in Black is dé grote zomerhit in Amerika en helemaal verwonderlijk is dat niet. De film is een soort men geling van The Blues Brothers en Ghostbusters, die de monsterafde ling van een mutantencircus bezoe ken. Dankzij een uitgekiende high tech marketingcampagne werd Amerika al een jaar lang warm ge draaid voor deze film, compleet met aanverwante artikelen. Hoewel Men in Black een optelsom lijkt van film formules en je steeds het gevoel hebt dat je het weieens gezien hebt, wekt hij toch de indruk van iets nieuws. Dat komt misschien omdat eigenlijk alles werkt in deze film. De persona ges zijn goed op elkaar afgestemd en doordacht gecast, de speciale effec ten sturen de jeugd rechtstreeks naar de speelgoedwinkel en de hu mor is wat slimmer en intelligenter dan gewoonlijk. Vooral in dat laat ste valt de hand te ontdekken van regisseur Sonnenfeld, die eerder de grappige Get Shorty draaide. Een kostelijke vondst bij voorbeeld is de wand met tv-schermen, waarop ver momde buitenaardsen gecontro leerd worden. Dan wordt het ver moeden bewaarheid dat sommige bekenden inderdaad van een andere planeet zijn. Ook ontbreekt de vaste toespeling op Elvis niet, inmiddels een running gag in science fiction-films. Hoewel Men in Black zoals alles tegenwoor dig als een product gelanceerd wordt, is het een verrassend speelse en vermakelijke film. 'Men in Black' van Barre Sonnenfeld draait in Grand in Breda, City in Roosen daal, Cinemactueelin Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Will Smith (links) en Tommy Lee Jones wachten buitenaardsen op in 'Men in Black'. Het muzikale Indiase circus Musafir Door Ben Ackermans Een kapotgeslagen frisdrankglas is de onder grond. De danser van Musafir heeft kennelijk spijkerharde voetzolen. Geen druppel bloed te zien wanneer hij op de tonen van de tabla zijn rondjes draait. Mét waterkan op het hoofd. Musafir, het muzikale circus uit de Indiase re gio Rajastan, zal dit weekeinde tijdens Sfinks heel wat bijzonders laten zien. Glasdansen dus, maar ook evenwichtskunst, vuurvreterij, slan genmensen. Zes maal zal de bonte groep uit de Thar-woestijn over het festivalterrein in het Belgische Boechout trekken. Leuk voor de ogen. Die krijgen daar onder de rook van Antwerpen altijd wel een hoop te ver werken. Maar meer nog is Sfinks er natuurlijk voor de oren. Met muziek die vraagt om aan dacht, muziek uit het hart veelal. Een wereld om naar te luisteren is het motto van de 22e aflevering van het beste wereldmu ziekfestival in de Benelux. En dat gaat dan niet alleen op voor de overvloedige hoeveelheid klanken van zo'n 35 groepen van vijf continen ten. Het heeft ook te maken met de vrijhaven die Sfinks wil zijn: een ontmoetingsplek waar multicultureel geen abstract begrip is. Waar mensen elkaar echt horen. Op alle mogelijke manieren wil het festival die utopische gedachte uitstralen. Het gebeurt via de workshops die al aan de gang zijn, via een reeks ontmoetingen tussen publiek en artiesten in het weekend, door de ruimte die Sfinks ook letterlijk biedt: een gezellig, tolerant dorp in een weide met wat oude fruitbomen. De gedurfde artistieke keuzes waarop Sfinks zich steeds laat voorstaan tonen zich ook in het programma van de editie '97. Meteen morgena vond al met het project Voces del Al Andalus. Zanger Enrique Morente uit Granada, een man die houdt van vernieuwing, koppelt daarin de emotie van flamenco aan de melodieën en de verfijning van Arabische muziek. Morente speelt morgen eerst zelf met zijn fla menco-groep op. Daarna treedt het Orquesta Andalusi de Tetuan aan. Ook dit orkest, sinds 1957 geleid door Abdessadak Chekara, ken merkt zich door een grote mate van flexibili teit. Een ideale partner dus voor het Cante del Al Andalus, de suite waarin Morente het beste van twee werelden tracht te combineren. Lyriek uit het zuiden van Spanje, maar dan van vele eeuwen her, keert zondag nog eens terug via het Israeli Andalusian Orchestra. Joodse muzikanten uit Noord-Afrika en de vroegere Sovjetunie, die zich in de jaren '50 en '60 in Is raël vestigden, brengen authentieke Andalusi- sche muziek, die aan de basis lag van de joodse muziek in Noord-Afrika. Uit Zuid-Spanje is er dan ook nog Radio Tari- fa, het samenwerkingsverband van muziekgek- ken die een cocktail van muziekstijlen en in strumenten bereiden. Een bij voorbaat opwin dende afsluiter zondagavond. Het verdere aan bod laat zien dat Sfinks weer zeer divers is. Gil The Perfects, jonge Kaapverdianen uit Rot terdam, staan met hun poppy dansmuziek op hetzelfde affiche als de lier-spelende Kretenzer Psarantonis. De zeeliederen van de Polynesi sche groep Te Vaka en de mix van hiphop, drum 'n bass en oosterse muziek van het Brits/Indiase The Asian Equation liggen ook niet bepaald in eikaars verlengde. Nog een greep: het Cubaanse son-orkest Sierra Maestra, zangeres Angelique Kidjo uit Benin (een van Afrika's tapsterren), de Congolese meestergita- rist Diblo Dibala, de nomadengroep Ailanys uit Zuid-Siberië, Nelson Mandela's favoriete band Amampondo, multi-instrumentalist Carlinhos Brown uit Brazilië, ex-Zap Mama Sally Nyolo, zangeres Matlubeh uit Oezbekistan en de grensdoorbrekende zangeres Natacha Atlas. Sfinks '97, Molenveld in Boechout, aan de N10 tussen Antwerpen en Lier. Trein Antwerpen -Lier-Heist op den Berg stopt 500 meter van het festival. Vanavond gratis entree met Los Activos, Lunar Drive en Saily Nyolo. Vrij dagavond 25 juli, 20 uur: Voces del Al Andalus, kaarten 45. Zaterdag 26 en zondag 27 juli 55, beide dagen samen 94. Kinderen onder 14 jaar gratis entree. 0 2 j BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Men in Black - Lady en de vagebond - Speed 2: Cruise Control - Bean Cinema Paradiso - Antonia - Salto al vacio Roxy 1 - Bean Roxy 2 - Lady en de vagebond - Men in black BREDA Grand - Men in black Mignon - Liar Liar Cinesol 1 - Truth about cats and dogs Cinesol 2 - Fly away home/The English patient Cinesol3 - Speed 2 Casino 1 - Bean - Lady en de vagebond Casino 2 - Scream Casino 3 - Con air -101 Dalmatiërs Casino 4-All stars- Chassé Cinema - II postino - Trois vies et une seule mort - Antonia - Crash - Un été a la goulette - Girl 6 - L'ami de mon amie - Dorp aan de rivier - Fallen Angels - Surviving Picasso GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Speed 2 - Lady en de vagebond (a.l) - Bean (a.l) GOES Grand Theater - Bean - Lady en de vagebond HULST Koning van Engeland -101 Dalmatiërs - Liar Liar - Scream - Con Air - Lady en de vagebond - Speed 2 - Bean - Private Parts - Fly away home - Beavis and Butt-head - Men in black ROOSENDAAL City 1-2-3 - Men in black - Lady en de vagebond - Speed 2 - Bean TILBURG Heuvelpoort 1-2-3-4-5- Scream - Fly away home - Jungle 2 Jungle - Con Air - Speed 2 - All Stars Men in black - Lady en de Vagebond Cinecitta 1 - The English Patient - Everyone says I love you Cinecitta 2 - Karakter - Trees Lounge Cinecitta 3 - Romeo Juliet - The Funeral Midi - Bean VLISSINGEN Alhambra Theater - Bean - Fly away home - Scream - Lady en de vagebond - Con Air - Speed 2 - Men in black ANTWERPEN Metropole - Zaal 1 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Gaston's War Zaal 2 -17.00 en 20.00 uur The Associate 14.30 uur Napoleon 22.30 uur Ransom Zaal 3 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Absolute Power Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Saint Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Speed 2 Zaal 6 - 20.00 en 22.30 uur The Devil's Own 14.30,17.00 uur Fly away home Zaal 7 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur The fifth element Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Con Air Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Anaconda Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Fools rush in Zaal 11 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur Mad Dogs Zaal 12 -14.30 uur 101 Dalmatiërs 17.00 uur The English Patient 20.00 en 22.30 uur Set it off Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Crow Zaal 14 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Freeway Zaal 15 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Beavis and Butt-head Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Dante's Peak Zaal 17 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Jungle 2 Jungle Zaal 18 -17.30 101 Dalmatiërs 14.30 en 22.30 uur The English patient 20.00 Turbulence Zaal 19 -14.30 en 17.00 uur Napoleon 20.00 uur The English patient 22.30 uur Turbulence Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Batman Robin Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Metro Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Romeo and Juliet Zaal 23 - 14.30 en 17.00 uur Lady and the tramp Cinema Cinema - Seven - Menace II Society - Casino - Blade Runner- Forrest Gump - Driving miss Daisy - Lethal Weapon - Indiana Jones- Les Visiteurs - Tout doit disparaïtre - A Clockwork orange - Strange days - Natural Born killers - True romance - La Haine - Chinatown Zaal 24 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Beverly Hills Ninja 22.30 uur Donnie Brasco Door Jos Kessels The Truth about cats dogs van Michael Lehmann is een moder ne versie van het Cyrano-ver haal, maar dan over twee vrou wen, die een misleidend spel spelen met identiteiten, om een man te veroveren. Abby is een radio-presentatrice, die in de onzichtbaarheid van het medium triomfeert, maar in het dagelijkse leven met haar onopvallende uiterlijk weinig bekijks heeft. Ze is bevriend met haar buur meisje Noelle (Uma Thurman), een lang blond fotomodel dat evenmin erg succesvol is in het stand houden van haar relaties met mannen. Op een dag wordt Abby gebeld door een luisteraar, die met een probleem zit. Als Abby het voor hem oplost, wil de jongeman, de aantrekkelijke fotograaf Brian, persoonlijk met haar kennisma ken. Als Abby zich dan ook nog om schrijft als lang, blond en trekkelijk, is ze later wel ge dwongen Noelle naar het af spraakje te sturen. Het is het be gin van de nodige misverstanden en ruzies, omdat Abby inmiddels verliefd is geworden op Brian en ook Noelle voor hem valt. Regisseur Lehmann, die het vak leerde in de Zoetrope-studio's van Francis Coppola, wil met zijn film de clichés op de korrel nemen dat onopvallende vrou wen geen seksuele passie hebben en mooie vrouwen niet dom zijn. 'The truth about cats dogs' van Me I chael Lehmann draait in Cinésol 1 in Breda. poor Marjan Mes Ed van der Elsken (191 {eld Nederlands meesl graaf. De bekendste oc prachtige fotoboeken, jaar na zijn dood - blij recent Hong Kong, het de fotoreportage die Vat wereldreis in 1959 en 1 malige Britse kroonkolo de originele zwart-witp het Nederlands Foto Ins get een geweldige bezete: emotionele naaktheid vast Elsken de hele wereld af. I tograaf. Heftig geïnteress buitenbeentjes, hoeren en verliefden, betrapte hij die hun natuurlijke omgeving. Parijs, Afrika of Tokio was De armoede, de zelfkant, v extase en seks; hij heeft b leggen op unieke platen. In misschien nog wel in zwa 'palet' uit zijn begintijd. Er dact, die pas echt leefde als mera naar de wereld kon k Zijn meedogenloze eerlijkh tuigen brachten hem er toe thuis in Edam, vast te legge hij zichzelf als kankerpatii ving, wat de aangrijpende de VPRO vertoond. Het fotoboek over Hong Ko ken in zijn laatste twee, vensjaren nog zelf samen, had teruggevonden die eer chief hadden gelegen. Weg j bij de uitgave van Once up< tale oeuvre-overzicht uit 19 ze snel uitgegeven te krijg was geweest. Anneke van der Elsken, zij meerdere mislukte poginge Engelse uitgever te interess met de Britse overdracht c aan China een mooie gelege: deze zomer te laten verschij In samenwerking met Anne Nederlands Fotoarchief (da tievenarchief beheert) orga Foto Instituut ter gelegenhe tie een expositie met een boe I ginele Hong Kong-foto's. I De prenten hangen in de ruimte van het monumental stituut in de Rotterdamse W ook het Nederlands Fotoarcl vaak wat kinderlijke bijschi I de fotograaf zelf. Hij schree I jaar nadat hij in Hong Kong innering dus, maar ze laten e Uma Thurman en Ben Chaplin in 'Truth about cats dogs' Door Angelique Spaninks Binnen is het koel en sto wat je ruikt is puin en cen een van de kale museu waar enkele maanden j nog verstilde Mondriaans witte muren hingen, staan meer dan een bouwsteiger zwaar gehavende metali reedschapskist. Muzeum si °p in grote hanepoten. I van het museum is leeg, i op de baksteen en het beto: ontmanteld. Het Haags Gemeentemuse van de grootste jonge mor ben van Nederland wordt taureerd. Maar liefst 54 r gooien rijk en gemeente ei aan om het monumentale werk in oude luister te en te voorzien van een kostuumkelder. „Een get voor een zo omvangrij tauratie als deze", zegt leider Jan Nies, „maar er nu naar uitziet, gaan ker niet overschrijden." Tijdens de ontwerpfase bouw van het Haags C museum aan de statige ou derslaan, liet bouwmeeste: drik Petrus Berlage diets maar dan ook lucco 4 oeval over. Hooggestemd zijn idealen en die van directeur Van Gelder; neentemuseum moest meest geavanceerde seum van de wereld dat werd het. Het rond die zelfde verde Eindhovense j*um van architgc,. Kropho 1 Rotterdamse Museu mans van Beuningen dat Pen werd door Van ebben op het eerste J'ergelijkbare uitstraling unnen volgens kenners bij bestudering toch dan het raffinement ge s laatste grote bou., 'aas heeft de architect w zelf nooit helemaal hei sobe P zo i we i Geir St< este: (1856 c niets a nd mi h het daglic 1 wordi 1 tijd e Van Ab t Kropho Museum or der gezic uitstraling ïers biv niet van bouwwerl hi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20