11
DE STEM
Riis overweegt af te stappen
our met treurmars ontvangen
Irich: de Boris Becker van het wielrennen
VANDAAG
ER SC 251 SP
1059,1
Restaurant
the Corner
Iet Zwitserse wielrennen zit even in een dalletje
9/DE
HOMBIZAAGMACHINE
',95
,95
Auto Service Steenbergen
Tel. 0167-56 43 64
S\\UI
LETOUR
DE
FRANCE
Deen opnieuw verrast tijdens sanitaire stop
TOUR'97 KM TOT KM
Tranen van De Pel
TOUR'97 KORT
Tourcircus spekt Zwitserse fiscus
Boogerd houdt last van linkerknie
TOUR'97 VARIA
TOUR'97 OP TV
TOUR'97
IULI 1997
X 55
SI
Voor hout, kunststof en metaal.
Te gebruiken als zaag-
tafel en afkortzaag.
Met geleiders, in verstek
verstelbaar, 250mm zaagblad
en zwenkbaar tot 45°
PITWROETER
or het snel
gemakkelijk I
werken van
grond
V
'22-DELIGE
NDRAAIERSET
pit voor een superprijs
.3*85
les voor...
[iscalle, Cindy
petaalbaar
-341241. zie
Ixt pag.271.
IPret in BED!
d Linda 32j
1-556410
PVROUWTJE
privë.
[24.
losterstr. 17,
3 supergirls
Èio en escort.
168-405225
Iize Silvia,
vé ma/vrij
365803.
De zaak bij uitstek voor
zakenlunches, a la carte en
partijtjes tot 35 pers. tegen
zeer redelijke prijzen.
Geopend zat. van 17.00-
22-OOu. Zond. 11.00-22.00U'
Ma. t/m do. van 11.00-
15.00u. en van 17.30-21,00
Vrijdag gesloten. Steenstr.
16, Hulst. Tel. 0114-314148
Rioolontstop.
Voor al uw
VERSTOPPINGEN
OONINCX. 076-5878658.
reep uit plm. 100 occasions
is met. lak
,1 E 5-drs.
10 CL 3x
10 Fire
6D
)i Dohc Sedan
>upé
ood
1.4 LX Sedan
3i
0 Swing
.7 D Station
!.0i Executive
!.3 Diesel Station
\ccent
1.9 GTi rood
lamade LPG
Irs. LPG rood
K
!SS 1.6 D grijs kent.
jtomaat
III 1.6 XLi rood met.
met.
87
88
86
87
87
92
87
91
87
89
85
89
89
89
88
90
90
91
89
92
85
91
87
3.950
4.750
5.250
2.950
3.450
8.750
5.250
ƒ11.750
5.250
f 5.500
8.750
9.750
3.250
7.750
7.950
13.250
5.950
ƒ15.750
8.750
8.950
8.95(
11.500
2.950
12.250
4.75
Sport
N
Mil!
WOENSDAG 23 JULI 1997 B1
Door Ad Pertijs
Fribourg - Bjarne Riis over
weegt de Ronde van Frankrijk
vandaag te verlaten. „Ik heb
nog nooit zoveel afgezien als
vandaag. Wanneer ik me mor
gen niet beter voel, ga ik niet
meer van start," zei de Deen
gisteravond bij aankomst in
zijn hotel in Muntelier.
Riis werd gistermorgen wakker
met een pijnlijke rechterpols. De
pijnstillers die hij nam, veroor
zaakten tijdens de etappe naar
Fribourg hevige maagpijn op het
Bjarne Riis, die woest was
over het aanvallen tijdens een
plaspauze. foto anp
moment dat de Deen onder in de
beugel moest, omdat hij door een
tempoversnelling van de ploeg
van Marco Pantani met een grote
groep achterop was geraakt tij
dens het begin van de klim naar
de Col de la Croix (eerste catego
rie).
De Deen was gelost, omdat hij
opnieuw werd verrast tijdens een
sanitaire stop. De Tour-winnaar
van 1996 liet zich terugzakken
naar de staart van de grote groep
en prompt gaf Pantani zijn ploeg-
makkers opdracht het tempo te
verhogen.
Vorige week woensdag in de
etappe naar Perpignan over
kwam hem dat ook al eens, nadat
de ploeg van Virenque gebruik
had gemaakt van de plaspauze.
Toen kon Riis de schade binnen
tien kilometer herstellen, nu ver
loor de verzwakte Deen iets meer
dan zes minuten en het uitzicht
op een podiumplaats. Dat laatste
was precies wat Pantani voor
ogen had. Met het oog op de tijd
rit in en rond Disneyland Parijs
achtte de Italiaanse nummer drie
een marge van 1 minuut en 42 se
conden te klein om de Deen voor
te blijven.
Riis was zo boos, dat hij na afloop
zonder een woord te zeggen linea
recta naar zijn hotel vertrok. Tij
dens de rustdag in Saint Etienne
viel hij fel uit naar Virenque, die
hij onbehoorlijk gedrag verweet.
„Want aanvallen tijdens een sa
nitaire stop van je concurrent doe
je gewoon niet," aldus de Deen
toen.
Ook Banesto maakte gisteren
handig gebruik van de maagpijn
van Riis. Samen met Festina en
iriboiirg - Vier ton had het
padsbestuur van Fribourg
ivoor over om de chaos
lan de Tour naar het pro-
:ere Zwitserland te halen,
let Helveets cyclisme be
leefde de afgelopen seizoe-
[en hoogtijdagen en dat
ioest gevierd worden met
Ie'Tour en Suisse'.
fel pakte allemaal een beetje
[tiers uit dan de Zwitsers het
pch vorig jaar voorgesteld had-
toen ze hun handtekening
fcder het contract met de So-
Éété plaatsten.
pet jaar dat de 'grote vijf' Zül-
s Richard, Gianetti, Rominger
|Dufaux het laten afweten, zag
lok de tweede garnituur gisteren
Jien kans om de etappe-zege in
Ijen land te houden. Mercatone
lio werkte in de kopgroep van
1 renners hard voor de snelle
pat Zberg, maar de man die
jaar bij Rabo rijdt,
lokkeerde tijdens de eind-
Tprint, omdat de spanning hem
jeveel werd.
|Btina probeerde in Fribourg
's terug te doen voor Dufaux,
jaar achteraf hadden Fransen
pier de 'kaart' Virenque kun-
n spelen. De Zwitser was im-
frs kansloos tegen de rappe fi
llers Christophe Mengin (win-
en Frank Vandenbroucke.
foebellen-orkest
a monotone klanken van het
rtellen-orkest van Oskar Ca-
pzind hadden daarom iets
van een nationale treur-
k. Al zijn de Camenzind-fans
flfinhun nopjes met de twaalf-
plaats die de klassementsrij-
f van Mapei bekleedt in de
wnstand na zestien ritten,
'uit naar Fribourg kende nog
Ist symboliek. Mauro Gianet-
pe nummer twee van het afge-
ÏP® WK, kwam gisteren niet
N verder dan de grenspost bo-
1 "P de Pas de Morgins. De
Pman van ritwinnaar Mengin
PPte uitgeput af, nadat hij op
f betreffende col andermaal in
Christophe Mengin wint in Fribourg met speels gemak de sprint.
LETOUR]
FRANC
Door Ad Pertijs
liiiii
de problemen was gekomen.
Hetzelfde overkwam Rolf Jaer-
mann. „Ik richt me maar weer
eens op de laatste seizoenhelft,"
zei Gianetti, die nog nooit een
fatsoenlijke Giro of Tour gere
den heeft.
'Schwitzer-Pech' omschreef
Alex Zulle de huidige malheur
binnen de wielersport in het Al
penland. Olympisch kampioen
Pascal Richard haakte dit jaar
als eerste af. Een blessure aan
het zitvlak hield hem maanden
van de fiets. Op dit moment is hij
al weer volop in training en bij
gebrek aan fietsende Tour-hel
den juichte het Zwitserse pu
bliek hem hartstochtelijk toe,
toen hij in zijn burgerkloffie ten
tonele verscheen.
Ook hij vestigt alle hoop op het
najaar. Net als Alex Zülle en To
ny Rominger. De oude Tony zit
sinds enkele dagen weer op de
trainingsfiets en de brekebeen
uit Wil hoopt na zijn tweede
sleutelbeenoperatie over tien da
gen de arbeid te hervatten.
Laurent Dufaux eindigde vorig
jaar verrassend als vierde in de
Ronde van Frankrijk. Gisteren
vond de Franstalige Zwitser
zichzelf terug op de tiende
plaats in het algemeen klasse
ment. Dufaux zoekt al een heel
jaar naarstig naar zijn oude
vorm en net toen hij die gevon
den had, was kopman Richard
Virenque gevlogen. Dagenlang
moest hij in de bergen op kop
sleuren voor de Franse super
ster. „Het is voor mij een hele
lm. 20 auto's vanaf 1 .OOO.-
Reinierstraat 1a Steenbergen
f% (anp/dpa) - De koning
d, leve de nieuwe ko-
'8- Boris Becker staat aan
vooravond van zijn af-
I als tennisser, maar
Wand heeft al een nieuw
1 in de armen gesloten:
Ullrich. De 23-jarige
Wer gaat de Ronde van
ankrijk winnen. Maar, veel
f1'agrijker, hij vult het gat
Becker in zijn vaderland
I nlaat. Tien jaar lang was
'island tennisgek, de ko-
_e,e üen jaar zijn voor het
linnen.
Wende zege van Ullrich is
OTjkbaar met de overwinning
■ft ?er 'n °P 17-jarige
1'M op Wimbledon boekte.
s stelde als sport tot die tijd
'and niets voor. Na de zege
bH '?er Sroe'de het tot onge-
L e »°°gte. Na het voetbal werd
etfs de belangrijkste sport,
r ors verdrongen zich, steeds
Plaatsen organiseerden toer
nooien en de jeugd koos, al dan
niet op aandrang van de ouders,
massaal voor de sport. Het kon
niet op. Nergens was zo veel geld
te verdienen als in Duitsland. Bec
ker, en in zijn kielzog Steffi Graf
en Michael Stich, werden natio
nale helden. Aanbeden door de
massa, geslacht door de roddel
pers.
Maar de mindere prestaties van
Becker en Graf, in samenhang
met het gebrek aan opvolgers,
leidde tot een inzinking in het
tennis. Sponsors zijn moeilijker te
vinden, de toernooien worden
slecht bezocht en talenten dienen
zich niet aan. Duitsland heeft ge
noeg van het tennis en zocht nieu
we helden. Het vond een rossige
'Ossie' uit Rostock die hard op
een fiets kan rijden. Vanuit het
niets leek hij te komen, slechts
weinigen wisten dat hij vorig jaar
al als tweede eindigde in de Ron
de van Frankrijk. Duitsland stort
zich nu massaal op Ullrich.
Rolf Blaser, persvoorlichter van de
Duitse wielrenbond (DRB), krijgt
dezer dagen nauwelijks rust. Hij
wordt aan alle kanten bestookt
met telefoontjes. Onder de bellers
veel potentiële sponsors. „Ik voel
me soms de perschef van de Tour
de France, zoveel vragen krijg ik.
Het wielrennen leeft momenteel in
Duitsland. Bij het verkopen van de
sport heb ik de wind momenteel in
de rug."
De DRB heeft mooie plannen met
het wielrennen. Radfahren moet
het tennis van 2000 worden. Met
de eeuwwisseling moet het land
een eigen ronde hebben. „We be
ginnen met een kleine rittenkoers
van tien dagen, ongeveer zoals de
Ronde van Zwitserland," zegt
Manfred Böhmer, voorzitter van
de DRB. In 1998 krijgt Duitsland
ook een wereldbekerwedstrijd
binnen de landsgrenzen.
Met dergelijke belangrijke wieler
wedstrijden in eigen land hoopt
Böhmer de grote Duitse bedrijven
te bewegen in de sport te investe
ren. Tot dusver deed alleen Tele
kom dat. Dat bedrijf is geldschie
ter van de ploeg rond Ullrich, Riis
en Zabel. Telekom, dat nog maar
twee jaar geleden twijfelde over
het ondersteunen van een ploeg,
wil nu dolgraag het contract met
twee jaar verlengen. Tien miljoen
gulden betaalt de telefoonmaat
schappij. Een schijntje, want om
gerekend in reclametijd was de
Tour vorig jaar goed voor 28 mil
joen gulden.
Bovendien gaat het met de mer
chandising van Telekom sinds
dien uitstekend. Shirtjes, petjes en
broekjes vinden gretig aftrek.
Böhmer hoopt en verwacht dat de
Duitse afzetmarkt, met 82 miljoen
inwoners en 63 miljoen rijwielen,
meer bedrijven zal trekken. „Jaar
lijks komen er steeds meer recrea
tieve fietsers bij," aldus Böhmer.
Juist die groep beschouwt de pre
ses als een interessante markt. In
gedachten ziet hij al die recrean
ten op dure fietsjes en met dure
kleding en dure schoentjes door
Duitsland fietsen. De tennis
rackets die een paar jaar geleden
werden gekocht kunnen de kast
km - 148 renners vertrekken in
Morzine voor de zestiende etappe
naar Fribourg over 181 km. Het is
stralend weer. Het traject voert
over drie cols: Pas de Morgins (3e
cat.), Col de la Croix (le) en Col des
Mosses (3e).
35 km - Pierobon demarreert, Den
Bakker volgt. Maximale voor
sprong 0.18. Peloton scheurt in
tweeën. Riis bevindt zich in de
tweede groep op 0.35, het eerste
deel met Ullrich op 0.10.
40 km - Tussensprint: 1. Pierobon,
2. Den Bakker, 3. Henn op 0.10.
44 km - Hergroepering, Den Bak
ker ingelopen. Pierobon alleen ver
der.
46 km - Vandenbroucke loopt Pie
robon in. 49 km - Pas de Morgins:
1. Vandenbroucke, 2. Pierobon, 3.
Gonzalez op 0.25, peloton op 0.29.
52 km - Groepje van vijf - Garmen-
dia, Gonzalez, Heulot, Moreau en
Totschnig - voegt zich bij twee
koplopers.
55 km - Voorsprong zevental 0.40.
64,5 km - Voorsprong 1.50. Mauro
Gianetti stapt af.
75 km - Riis in moeilijkheden tij
dens beklimming Col de la Croix,
zevental heeft voorsprong van 7.20
(maximum).
80 km - Uitgedund achtervolgend
pelotonnetje volgt op 3.15 van ze
vental, groepje Olano op 3.30,
groepje Riis op 4.45. Pierobon valt
uit kopgroepje.
85 km - Ullrich, Virenque, Casa-
grande, Hervé, Dufaux, Jimenez,
Escartin, Bölts, Pantani, Zberg en
Conti vormen achtervolgende
groep.
87 km - Pantani accelereert. Hervé,
Dufaux en Zberg blijven achter.
90 km - Virenque achter Pantani
aan. Ullrich, Bölts en Casagrande
verliezen terrein.
92 km - Col de la Croix: 1. Gonza
lez, 2. Heulot, 3. Vandenbroucke
op 0.30 en rest vluchters, op 1.50
Pantani en Virenque. Groepje Ull
rich op 2.05, Olano op 4.00, Riis op
5.10.
95 km - In de afdaling keert groep
je Ullrich terug bij Pantani en Vi
renque.
110 km - Olano krijgt tijdens de
beklimming van de Col des Mosses
weer aansluiting met Ullrich, Vi
renque cs.
115 km - Col des Mosses: 1. Heulot,
2. Garmendia, 3. Moreau, Vanden
broucke en Gonzalez op 1.25,
groep gele trui op 2.35. Totschnig
heeft gewacht op Ullrich.
153 km - Vluchters terug, Banesto
en Mercatone Uno geven het tempo
aan.
171 km - Groep Riis heeft 5.00 ach
terstand op kopgroep van 23.
181 km - Mengin verslaat Vanden
broucke en Virenque in de sprint.
Ullrich blijft leider. Riis verliest
6.11. Boogerd wint de sprint van
het groepje Riis.
Mercatone Uno zetten de hard
werkende Spanjaarden de grote
groep waarin de Telekom-renner
zat, op meer dan zes minuten.
Jan Ullrich moest Virenque en
Pantani net voor de top van de
betreffende berg even laten gaan.
Hij raakte echter geen moment in
paniek. De Duitser wilde niet het
risico nemen zich te forceren in
de achtervolging. Met de hulp
van Udo Bölts kwam hij simpel
terug in de groep van Virenque en
Pantani.
„Toch ben ik blij dat we de laat
ste col van de eerste categorie
achter de rug hebben," zei de ge
le truidrager, die klaagde over
vermoeide benen. De toekomstige
Tour-winnaar vindt nog altijd
dat hij pas mag jubelen, nadat de
beer over vijf dagen in Parijs de
finitief geschoten is.
andere wedstrijd dan vorig
jaar," zei hij dan ook maandag,
nadat hij vanwege dat beuls
werk veel tijd had verloren in de
rit naar Morzine. De gedachte
terugbetaling bleef gisteren uit.
„Omdat Mengin ons op driehon
derd meter voor de streep ver
raste," aldus Dufaux.
Oskar Camenzind geldt als de
grote belofte van de Zwitsers. In
deze Tour staat hij keurig
twaalfde, maar de nationale
kampioen heeft zich nog geen
moment kunnen meten met de
grote kampioenen. „Ik denk dat
ik in de Ronde van Zwitserland
iets te veel van mijn krachten
heb gegeven," zegt de Mapei
renner, die tijdens zijn thuisron-
de vergeefs jacht maakte op
Christophe'Agnölutto.
Beat Zberg zei na de opgaven
van Rominger en Zülle een gro
tere verantwoording te voelen in
de richting van de Zwitserse
fans. „Maar ik geloof dat het
voor mij moeilijk wordt hen te
vervangen," aldus de man die
liever voorjaarsklassiekers dan
grote ronden rijdt. „Daarom ook
ga ik naar Rabo. Bij Mercatone
Uno mag ik die wedstrijden niet
rijden."
Najaar
De Tom1 verlaat vandaag Zwit
serland alweer. Zonder Zülle,
Rominger, Richard, Jaermann en
Gianetti. Die hopen net als de
vele fans die het land telt op het
najaar. In de afgelopen vijf jaar
won Rominger de Vuelta drie
keer ('92, '93 en '94) en Zülle
schreef hem vorig jaar op zijn
naam. Gisteren werd bekend dat
Zülle ONCE inruilt voor Festina.
Indirect levert hij daarmee voor
veel geld zijn kansen op een
Tour-zege in.
De horlogefabrikant, die vrij
spel kreeg nadat Zülle's per
soonlijke sponsor Omega af
haakte, wil met de Zwitser ook
scoren ten zuiden van de Pyre
neeën.
Fribourg kan in het vervolg be
ter een contract afsluiten met de
organisatoren van de Spaanse
najaarsronde.
Het was in de Pyre
neeën. Kees Pellen-
aars, alias De Pel, onze
ploegleider, had voor mij een
speciale lichte fiets laten ma
ken. Dat kenden we in die tijd
al. Lichtere wielen door ze uit
te boren en frezen. De Pel had
ook gezegd dat ik met die lich
te fiets in de aanval moest
gaan. Ik dacht een moment
niet na, raakte van het asfalt
en hup, mijn voorwiel ging on
deruit. Ik duikelde naast de
weg en had verschrikkelijk
veel pijn in mijn dij. Verder
had ik niets in de gaten. Ik heb
me maar weer omhoog getrok
ken en ben verder gegaan.
Ik kwam weer in het peloton
terecht en reed naast Rik van
Looy. Die zag dat ik bloedde
en zei dat ik ermee moest uit
kijken. Ik naar de rondedok
ter. Die trok mijn broek om
hoog. Het bloed spoot eruit,
tegen de auto van de dokter
aan. Een slagaderlijke bloe
ding. Ik zei nog dat ik het wel
zou redden. Ik zou de eind
streep wel halen, want het pe
loton maakte geen haast.
Maar toen kwam de Tourdi
recteur en verscheen de rode
vlag. Het was afgelopen voor
me. De Pel was bij mij geble
ven. Toen ze mij op een bran
card legden en de helikopter
in droegen, rolden de tranen
bij De Pel over zijn wangen.
Cees Haast: 1964/39, '65/0, '66/36,
'67/14, '69/63.
Ja, ik stond vijfde in het klas
sement. Het was voor De Pel
ook een hard gelag. Het ge
beurde terwijl het
met mij elke dag be
ter ging. Vooral het
bergop rijden was
mijn lust en mijn le
ven. Bergetappes wa
ren voor mij een mak
kie, ik kon met de
besten mee. Gewoon
omdat klimmen in
mijn gestel zat. Gro
tere pech als in die ze
ventiende etappe kon
ik niet hebben. Pech
en geluk liggen in de
Tour gewoon dicht
naast elkaar, dat
bleek wel."
Cees Haast in actie
tijdens een van zijn
rondes van Frankrijk.
foto archief de limburger
Genève - De zestiende en zeventiende etappe van de Ronde van
Frankrijk door Zwitserland zijn een lucratieve aangelegenheid
voor de Zwitserse douane. Omdat de Helvetische confederatie
geen lid van de Europese Unie is, moeten rennersploegen flink in
de buidel tasten voor de verplichte invoerbelasting. Het tourcir
cus van 3000 personen telt 1200 auto's, waarmee het onder de be
lasting voor vrachtverkeer valt.
Met een tarief van 52 gulden voor twee dagen verblijf tot een ge
wicht van 12 ton is het totaal aan betaalde invoerrechten ruim
62.000 gulden. Ook stelt een vervoer door Zwitserland het auto
baanvignet a 52 gulden verplicht voor de 1200 auto's. Dat bete
kent eveneens ruim 62.000 gulden.
Van onze verslaggever
Fribourg - Michael Boogerd was gisteren niet van de partij in
de kopgroep van 23 renners die met meer dan zes minuten
voorsprong arriveerde in het Zwitserse Fribourg.
Desondanks handhaafde hij zijn
zestiende plaats in het algemeen
klassement. Dat was een meeval
ler vond de Hagenaar. „Want ik
had in de kopgroep zes renners ge
teld die onder me stonden in het
klassement."
De pijnlijke linkerknie speelde
Boogerd gisteren in laatste etappe
met een col van de eerste categorie
opnieuw parten. „Ik kon niet met
de voorste groep mee op die berg,"
zei hij. „Ik denk dat mijn knie een
beetje overbelast is."
Boogerd denkt niet aan afstappen.
„Als me dit tijdens de eerste week
was overkomen, was ik ongetwij
feld naar huis gegaan, maar die
vijf dagen naar Parijs zing ik wel
uit. Mijn doel was de top-twintig.
Dus ik mag niet ontevreden zijn,
De leiding van Telekom werkt
op het ogenblik een plan uit om
Jan Ullrich als meer dan waar
schijnlijke winnaar van deze 84e
Tour de France tijdens de komen
de winter in de luwte van de pu
bliciteit te kunnen houden. Ge
vreesd wordt namelijk dat Ullrich
een golf van media-aandacht over
zich heen zal krijgen. Om dat nog
enigszins in goede banen te lei
den, bereidt Telekom een 'vlucht'
voor naar Zuid-Afrika. Het is de
bedoeling dat Ullrich daar min
stens een maand gaat trainen.
Manoio Saiz, ploegleider van
ONCE, heeft een opmerkelijke
verkaring voor het falen van zijn
roze brigade in deze Ronde van
Frankrijk. „In feite rijden we de
Tour als voorbereiding op de Vue
lta," beweerde Saiz.
Richard Virenque gaat als eer
ste renner vier jaar achtereen het
bergklassement in de Tour win
nen. Van Impe en Bahamontes
toonden zich voorheen zes maal
de sterksten in het hooggebergte,
maar deden dat nooit vier jaren
achter elkaar.
al denk ik dat er meer in had geze
ten zonder die knieproblemen."
Moeilijk had Boogerd het met de
geruchten dat Mapei in hem geïn
teresseerd is. Via via heeft hij van
die belangstelling gehoord, maar
van Patrick Lefevere, de Belgische
ploegleider van de Italiaanse for
matie, heeft hij niets vernomen.
Lefevere ontkende gisteren dat
Mapei op de Nederlander aast.
Boogerd zelf zei het alleen van ho
ren zeggen te hebben. „Ik word er
moe van," verzuchtte hij. „Ik heb
nog een contract van een jaar bij
Rabo. Bovendien praat ik na de
Tour eerst met Jan Raas over aan
passing van de overeenkomst."
De zeventiende Tour-etappe
wordt vandaag zowel door de BRT
als door de NOS vanaf 14.55 uur
uitgezonden. Op Eurosport begint
het beeldverslag om 15.00 uur.