11 DE STEM Riis overweegt af te stappen our met treurmars ontvangen Irich: de Boris Becker van het wielrennen VANDAAG ER SC 251 SP 1059,1 Restaurant the Corner Iet Zwitserse wielrennen zit even in een dalletje 9/DE HOMBIZAAGMACHINE ',95 ,95 Auto Service Steenbergen Tel. 0167-56 43 64 S\\UI LETOUR DE FRANCE Deen opnieuw verrast tijdens sanitaire stop TOUR'97 KM TOT KM Tranen van De Pel TOUR'97 KORT Tourcircus spekt Zwitserse fiscus Boogerd houdt last van linkerknie TOUR'97 VARIA TOUR'97 OP TV TOUR'97 IULI 1997 X 55 SI Voor hout, kunststof en metaal. Te gebruiken als zaag- tafel en afkortzaag. Met geleiders, in verstek verstelbaar, 250mm zaagblad en zwenkbaar tot 45° PITWROETER or het snel gemakkelijk I werken van grond V '22-DELIGE NDRAAIERSET pit voor een superprijs .3*85 les voor... [iscalle, Cindy petaalbaar -341241. zie Ixt pag.271. IPret in BED! d Linda 32j 1-556410 PVROUWTJE privë. [24. losterstr. 17, 3 supergirls Èio en escort. 168-405225 Iize Silvia, vé ma/vrij 365803. De zaak bij uitstek voor zakenlunches, a la carte en partijtjes tot 35 pers. tegen zeer redelijke prijzen. Geopend zat. van 17.00- 22-OOu. Zond. 11.00-22.00U' Ma. t/m do. van 11.00- 15.00u. en van 17.30-21,00 Vrijdag gesloten. Steenstr. 16, Hulst. Tel. 0114-314148 Rioolontstop. Voor al uw VERSTOPPINGEN OONINCX. 076-5878658. reep uit plm. 100 occasions is met. lak ,1 E 5-drs. 10 CL 3x 10 Fire 6D )i Dohc Sedan >upé ood 1.4 LX Sedan 3i 0 Swing .7 D Station !.0i Executive !.3 Diesel Station \ccent 1.9 GTi rood lamade LPG Irs. LPG rood K !SS 1.6 D grijs kent. jtomaat III 1.6 XLi rood met. met. 87 88 86 87 87 92 87 91 87 89 85 89 89 89 88 90 90 91 89 92 85 91 87 3.950 4.750 5.250 2.950 3.450 8.750 5.250 ƒ11.750 5.250 f 5.500 8.750 9.750 3.250 7.750 7.950 13.250 5.950 ƒ15.750 8.750 8.950 8.95( 11.500 2.950 12.250 4.75 Sport N Mil! WOENSDAG 23 JULI 1997 B1 Door Ad Pertijs Fribourg - Bjarne Riis over weegt de Ronde van Frankrijk vandaag te verlaten. „Ik heb nog nooit zoveel afgezien als vandaag. Wanneer ik me mor gen niet beter voel, ga ik niet meer van start," zei de Deen gisteravond bij aankomst in zijn hotel in Muntelier. Riis werd gistermorgen wakker met een pijnlijke rechterpols. De pijnstillers die hij nam, veroor zaakten tijdens de etappe naar Fribourg hevige maagpijn op het Bjarne Riis, die woest was over het aanvallen tijdens een plaspauze. foto anp moment dat de Deen onder in de beugel moest, omdat hij door een tempoversnelling van de ploeg van Marco Pantani met een grote groep achterop was geraakt tij dens het begin van de klim naar de Col de la Croix (eerste catego rie). De Deen was gelost, omdat hij opnieuw werd verrast tijdens een sanitaire stop. De Tour-winnaar van 1996 liet zich terugzakken naar de staart van de grote groep en prompt gaf Pantani zijn ploeg- makkers opdracht het tempo te verhogen. Vorige week woensdag in de etappe naar Perpignan over kwam hem dat ook al eens, nadat de ploeg van Virenque gebruik had gemaakt van de plaspauze. Toen kon Riis de schade binnen tien kilometer herstellen, nu ver loor de verzwakte Deen iets meer dan zes minuten en het uitzicht op een podiumplaats. Dat laatste was precies wat Pantani voor ogen had. Met het oog op de tijd rit in en rond Disneyland Parijs achtte de Italiaanse nummer drie een marge van 1 minuut en 42 se conden te klein om de Deen voor te blijven. Riis was zo boos, dat hij na afloop zonder een woord te zeggen linea recta naar zijn hotel vertrok. Tij dens de rustdag in Saint Etienne viel hij fel uit naar Virenque, die hij onbehoorlijk gedrag verweet. „Want aanvallen tijdens een sa nitaire stop van je concurrent doe je gewoon niet," aldus de Deen toen. Ook Banesto maakte gisteren handig gebruik van de maagpijn van Riis. Samen met Festina en iriboiirg - Vier ton had het padsbestuur van Fribourg ivoor over om de chaos lan de Tour naar het pro- :ere Zwitserland te halen, let Helveets cyclisme be leefde de afgelopen seizoe- [en hoogtijdagen en dat ioest gevierd worden met Ie'Tour en Suisse'. fel pakte allemaal een beetje [tiers uit dan de Zwitsers het pch vorig jaar voorgesteld had- toen ze hun handtekening fcder het contract met de So- Éété plaatsten. pet jaar dat de 'grote vijf' Zül- s Richard, Gianetti, Rominger |Dufaux het laten afweten, zag lok de tweede garnituur gisteren Jien kans om de etappe-zege in Ijen land te houden. Mercatone lio werkte in de kopgroep van 1 renners hard voor de snelle pat Zberg, maar de man die jaar bij Rabo rijdt, lokkeerde tijdens de eind- Tprint, omdat de spanning hem jeveel werd. |Btina probeerde in Fribourg 's terug te doen voor Dufaux, jaar achteraf hadden Fransen pier de 'kaart' Virenque kun- n spelen. De Zwitser was im- frs kansloos tegen de rappe fi llers Christophe Mengin (win- en Frank Vandenbroucke. foebellen-orkest a monotone klanken van het rtellen-orkest van Oskar Ca- pzind hadden daarom iets van een nationale treur- k. Al zijn de Camenzind-fans flfinhun nopjes met de twaalf- plaats die de klassementsrij- f van Mapei bekleedt in de wnstand na zestien ritten, 'uit naar Fribourg kende nog Ist symboliek. Mauro Gianet- pe nummer twee van het afge- ÏP® WK, kwam gisteren niet N verder dan de grenspost bo- 1 "P de Pas de Morgins. De Pman van ritwinnaar Mengin PPte uitgeput af, nadat hij op f betreffende col andermaal in Christophe Mengin wint in Fribourg met speels gemak de sprint. LETOUR] FRANC Door Ad Pertijs liiiii de problemen was gekomen. Hetzelfde overkwam Rolf Jaer- mann. „Ik richt me maar weer eens op de laatste seizoenhelft," zei Gianetti, die nog nooit een fatsoenlijke Giro of Tour gere den heeft. 'Schwitzer-Pech' omschreef Alex Zulle de huidige malheur binnen de wielersport in het Al penland. Olympisch kampioen Pascal Richard haakte dit jaar als eerste af. Een blessure aan het zitvlak hield hem maanden van de fiets. Op dit moment is hij al weer volop in training en bij gebrek aan fietsende Tour-hel den juichte het Zwitserse pu bliek hem hartstochtelijk toe, toen hij in zijn burgerkloffie ten tonele verscheen. Ook hij vestigt alle hoop op het najaar. Net als Alex Zülle en To ny Rominger. De oude Tony zit sinds enkele dagen weer op de trainingsfiets en de brekebeen uit Wil hoopt na zijn tweede sleutelbeenoperatie over tien da gen de arbeid te hervatten. Laurent Dufaux eindigde vorig jaar verrassend als vierde in de Ronde van Frankrijk. Gisteren vond de Franstalige Zwitser zichzelf terug op de tiende plaats in het algemeen klasse ment. Dufaux zoekt al een heel jaar naarstig naar zijn oude vorm en net toen hij die gevon den had, was kopman Richard Virenque gevlogen. Dagenlang moest hij in de bergen op kop sleuren voor de Franse super ster. „Het is voor mij een hele lm. 20 auto's vanaf 1 .OOO.- Reinierstraat 1a Steenbergen f% (anp/dpa) - De koning d, leve de nieuwe ko- '8- Boris Becker staat aan vooravond van zijn af- I als tennisser, maar Wand heeft al een nieuw 1 in de armen gesloten: Ullrich. De 23-jarige Wer gaat de Ronde van ankrijk winnen. Maar, veel f1'agrijker, hij vult het gat Becker in zijn vaderland I nlaat. Tien jaar lang was 'island tennisgek, de ko- _e,e üen jaar zijn voor het linnen. Wende zege van Ullrich is OTjkbaar met de overwinning ■ft ?er 'n °P 17-jarige 1'M op Wimbledon boekte. s stelde als sport tot die tijd 'and niets voor. Na de zege bH '?er Sroe'de het tot onge- L e »°°gte. Na het voetbal werd etfs de belangrijkste sport, r ors verdrongen zich, steeds Plaatsen organiseerden toer nooien en de jeugd koos, al dan niet op aandrang van de ouders, massaal voor de sport. Het kon niet op. Nergens was zo veel geld te verdienen als in Duitsland. Bec ker, en in zijn kielzog Steffi Graf en Michael Stich, werden natio nale helden. Aanbeden door de massa, geslacht door de roddel pers. Maar de mindere prestaties van Becker en Graf, in samenhang met het gebrek aan opvolgers, leidde tot een inzinking in het tennis. Sponsors zijn moeilijker te vinden, de toernooien worden slecht bezocht en talenten dienen zich niet aan. Duitsland heeft ge noeg van het tennis en zocht nieu we helden. Het vond een rossige 'Ossie' uit Rostock die hard op een fiets kan rijden. Vanuit het niets leek hij te komen, slechts weinigen wisten dat hij vorig jaar al als tweede eindigde in de Ron de van Frankrijk. Duitsland stort zich nu massaal op Ullrich. Rolf Blaser, persvoorlichter van de Duitse wielrenbond (DRB), krijgt dezer dagen nauwelijks rust. Hij wordt aan alle kanten bestookt met telefoontjes. Onder de bellers veel potentiële sponsors. „Ik voel me soms de perschef van de Tour de France, zoveel vragen krijg ik. Het wielrennen leeft momenteel in Duitsland. Bij het verkopen van de sport heb ik de wind momenteel in de rug." De DRB heeft mooie plannen met het wielrennen. Radfahren moet het tennis van 2000 worden. Met de eeuwwisseling moet het land een eigen ronde hebben. „We be ginnen met een kleine rittenkoers van tien dagen, ongeveer zoals de Ronde van Zwitserland," zegt Manfred Böhmer, voorzitter van de DRB. In 1998 krijgt Duitsland ook een wereldbekerwedstrijd binnen de landsgrenzen. Met dergelijke belangrijke wieler wedstrijden in eigen land hoopt Böhmer de grote Duitse bedrijven te bewegen in de sport te investe ren. Tot dusver deed alleen Tele kom dat. Dat bedrijf is geldschie ter van de ploeg rond Ullrich, Riis en Zabel. Telekom, dat nog maar twee jaar geleden twijfelde over het ondersteunen van een ploeg, wil nu dolgraag het contract met twee jaar verlengen. Tien miljoen gulden betaalt de telefoonmaat schappij. Een schijntje, want om gerekend in reclametijd was de Tour vorig jaar goed voor 28 mil joen gulden. Bovendien gaat het met de mer chandising van Telekom sinds dien uitstekend. Shirtjes, petjes en broekjes vinden gretig aftrek. Böhmer hoopt en verwacht dat de Duitse afzetmarkt, met 82 miljoen inwoners en 63 miljoen rijwielen, meer bedrijven zal trekken. „Jaar lijks komen er steeds meer recrea tieve fietsers bij," aldus Böhmer. Juist die groep beschouwt de pre ses als een interessante markt. In gedachten ziet hij al die recrean ten op dure fietsjes en met dure kleding en dure schoentjes door Duitsland fietsen. De tennis rackets die een paar jaar geleden werden gekocht kunnen de kast km - 148 renners vertrekken in Morzine voor de zestiende etappe naar Fribourg over 181 km. Het is stralend weer. Het traject voert over drie cols: Pas de Morgins (3e cat.), Col de la Croix (le) en Col des Mosses (3e). 35 km - Pierobon demarreert, Den Bakker volgt. Maximale voor sprong 0.18. Peloton scheurt in tweeën. Riis bevindt zich in de tweede groep op 0.35, het eerste deel met Ullrich op 0.10. 40 km - Tussensprint: 1. Pierobon, 2. Den Bakker, 3. Henn op 0.10. 44 km - Hergroepering, Den Bak ker ingelopen. Pierobon alleen ver der. 46 km - Vandenbroucke loopt Pie robon in. 49 km - Pas de Morgins: 1. Vandenbroucke, 2. Pierobon, 3. Gonzalez op 0.25, peloton op 0.29. 52 km - Groepje van vijf - Garmen- dia, Gonzalez, Heulot, Moreau en Totschnig - voegt zich bij twee koplopers. 55 km - Voorsprong zevental 0.40. 64,5 km - Voorsprong 1.50. Mauro Gianetti stapt af. 75 km - Riis in moeilijkheden tij dens beklimming Col de la Croix, zevental heeft voorsprong van 7.20 (maximum). 80 km - Uitgedund achtervolgend pelotonnetje volgt op 3.15 van ze vental, groepje Olano op 3.30, groepje Riis op 4.45. Pierobon valt uit kopgroepje. 85 km - Ullrich, Virenque, Casa- grande, Hervé, Dufaux, Jimenez, Escartin, Bölts, Pantani, Zberg en Conti vormen achtervolgende groep. 87 km - Pantani accelereert. Hervé, Dufaux en Zberg blijven achter. 90 km - Virenque achter Pantani aan. Ullrich, Bölts en Casagrande verliezen terrein. 92 km - Col de la Croix: 1. Gonza lez, 2. Heulot, 3. Vandenbroucke op 0.30 en rest vluchters, op 1.50 Pantani en Virenque. Groepje Ull rich op 2.05, Olano op 4.00, Riis op 5.10. 95 km - In de afdaling keert groep je Ullrich terug bij Pantani en Vi renque. 110 km - Olano krijgt tijdens de beklimming van de Col des Mosses weer aansluiting met Ullrich, Vi renque cs. 115 km - Col des Mosses: 1. Heulot, 2. Garmendia, 3. Moreau, Vanden broucke en Gonzalez op 1.25, groep gele trui op 2.35. Totschnig heeft gewacht op Ullrich. 153 km - Vluchters terug, Banesto en Mercatone Uno geven het tempo aan. 171 km - Groep Riis heeft 5.00 ach terstand op kopgroep van 23. 181 km - Mengin verslaat Vanden broucke en Virenque in de sprint. Ullrich blijft leider. Riis verliest 6.11. Boogerd wint de sprint van het groepje Riis. Mercatone Uno zetten de hard werkende Spanjaarden de grote groep waarin de Telekom-renner zat, op meer dan zes minuten. Jan Ullrich moest Virenque en Pantani net voor de top van de betreffende berg even laten gaan. Hij raakte echter geen moment in paniek. De Duitser wilde niet het risico nemen zich te forceren in de achtervolging. Met de hulp van Udo Bölts kwam hij simpel terug in de groep van Virenque en Pantani. „Toch ben ik blij dat we de laat ste col van de eerste categorie achter de rug hebben," zei de ge le truidrager, die klaagde over vermoeide benen. De toekomstige Tour-winnaar vindt nog altijd dat hij pas mag jubelen, nadat de beer over vijf dagen in Parijs de finitief geschoten is. andere wedstrijd dan vorig jaar," zei hij dan ook maandag, nadat hij vanwege dat beuls werk veel tijd had verloren in de rit naar Morzine. De gedachte terugbetaling bleef gisteren uit. „Omdat Mengin ons op driehon derd meter voor de streep ver raste," aldus Dufaux. Oskar Camenzind geldt als de grote belofte van de Zwitsers. In deze Tour staat hij keurig twaalfde, maar de nationale kampioen heeft zich nog geen moment kunnen meten met de grote kampioenen. „Ik denk dat ik in de Ronde van Zwitserland iets te veel van mijn krachten heb gegeven," zegt de Mapei renner, die tijdens zijn thuisron- de vergeefs jacht maakte op Christophe'Agnölutto. Beat Zberg zei na de opgaven van Rominger en Zülle een gro tere verantwoording te voelen in de richting van de Zwitserse fans. „Maar ik geloof dat het voor mij moeilijk wordt hen te vervangen," aldus de man die liever voorjaarsklassiekers dan grote ronden rijdt. „Daarom ook ga ik naar Rabo. Bij Mercatone Uno mag ik die wedstrijden niet rijden." Najaar De Tom1 verlaat vandaag Zwit serland alweer. Zonder Zülle, Rominger, Richard, Jaermann en Gianetti. Die hopen net als de vele fans die het land telt op het najaar. In de afgelopen vijf jaar won Rominger de Vuelta drie keer ('92, '93 en '94) en Zülle schreef hem vorig jaar op zijn naam. Gisteren werd bekend dat Zülle ONCE inruilt voor Festina. Indirect levert hij daarmee voor veel geld zijn kansen op een Tour-zege in. De horlogefabrikant, die vrij spel kreeg nadat Zülle's per soonlijke sponsor Omega af haakte, wil met de Zwitser ook scoren ten zuiden van de Pyre neeën. Fribourg kan in het vervolg be ter een contract afsluiten met de organisatoren van de Spaanse najaarsronde. Het was in de Pyre neeën. Kees Pellen- aars, alias De Pel, onze ploegleider, had voor mij een speciale lichte fiets laten ma ken. Dat kenden we in die tijd al. Lichtere wielen door ze uit te boren en frezen. De Pel had ook gezegd dat ik met die lich te fiets in de aanval moest gaan. Ik dacht een moment niet na, raakte van het asfalt en hup, mijn voorwiel ging on deruit. Ik duikelde naast de weg en had verschrikkelijk veel pijn in mijn dij. Verder had ik niets in de gaten. Ik heb me maar weer omhoog getrok ken en ben verder gegaan. Ik kwam weer in het peloton terecht en reed naast Rik van Looy. Die zag dat ik bloedde en zei dat ik ermee moest uit kijken. Ik naar de rondedok ter. Die trok mijn broek om hoog. Het bloed spoot eruit, tegen de auto van de dokter aan. Een slagaderlijke bloe ding. Ik zei nog dat ik het wel zou redden. Ik zou de eind streep wel halen, want het pe loton maakte geen haast. Maar toen kwam de Tourdi recteur en verscheen de rode vlag. Het was afgelopen voor me. De Pel was bij mij geble ven. Toen ze mij op een bran card legden en de helikopter in droegen, rolden de tranen bij De Pel over zijn wangen. Cees Haast: 1964/39, '65/0, '66/36, '67/14, '69/63. Ja, ik stond vijfde in het klas sement. Het was voor De Pel ook een hard gelag. Het ge beurde terwijl het met mij elke dag be ter ging. Vooral het bergop rijden was mijn lust en mijn le ven. Bergetappes wa ren voor mij een mak kie, ik kon met de besten mee. Gewoon omdat klimmen in mijn gestel zat. Gro tere pech als in die ze ventiende etappe kon ik niet hebben. Pech en geluk liggen in de Tour gewoon dicht naast elkaar, dat bleek wel." Cees Haast in actie tijdens een van zijn rondes van Frankrijk. foto archief de limburger Genève - De zestiende en zeventiende etappe van de Ronde van Frankrijk door Zwitserland zijn een lucratieve aangelegenheid voor de Zwitserse douane. Omdat de Helvetische confederatie geen lid van de Europese Unie is, moeten rennersploegen flink in de buidel tasten voor de verplichte invoerbelasting. Het tourcir cus van 3000 personen telt 1200 auto's, waarmee het onder de be lasting voor vrachtverkeer valt. Met een tarief van 52 gulden voor twee dagen verblijf tot een ge wicht van 12 ton is het totaal aan betaalde invoerrechten ruim 62.000 gulden. Ook stelt een vervoer door Zwitserland het auto baanvignet a 52 gulden verplicht voor de 1200 auto's. Dat bete kent eveneens ruim 62.000 gulden. Van onze verslaggever Fribourg - Michael Boogerd was gisteren niet van de partij in de kopgroep van 23 renners die met meer dan zes minuten voorsprong arriveerde in het Zwitserse Fribourg. Desondanks handhaafde hij zijn zestiende plaats in het algemeen klassement. Dat was een meeval ler vond de Hagenaar. „Want ik had in de kopgroep zes renners ge teld die onder me stonden in het klassement." De pijnlijke linkerknie speelde Boogerd gisteren in laatste etappe met een col van de eerste categorie opnieuw parten. „Ik kon niet met de voorste groep mee op die berg," zei hij. „Ik denk dat mijn knie een beetje overbelast is." Boogerd denkt niet aan afstappen. „Als me dit tijdens de eerste week was overkomen, was ik ongetwij feld naar huis gegaan, maar die vijf dagen naar Parijs zing ik wel uit. Mijn doel was de top-twintig. Dus ik mag niet ontevreden zijn, De leiding van Telekom werkt op het ogenblik een plan uit om Jan Ullrich als meer dan waar schijnlijke winnaar van deze 84e Tour de France tijdens de komen de winter in de luwte van de pu bliciteit te kunnen houden. Ge vreesd wordt namelijk dat Ullrich een golf van media-aandacht over zich heen zal krijgen. Om dat nog enigszins in goede banen te lei den, bereidt Telekom een 'vlucht' voor naar Zuid-Afrika. Het is de bedoeling dat Ullrich daar min stens een maand gaat trainen. Manoio Saiz, ploegleider van ONCE, heeft een opmerkelijke verkaring voor het falen van zijn roze brigade in deze Ronde van Frankrijk. „In feite rijden we de Tour als voorbereiding op de Vue lta," beweerde Saiz. Richard Virenque gaat als eer ste renner vier jaar achtereen het bergklassement in de Tour win nen. Van Impe en Bahamontes toonden zich voorheen zes maal de sterksten in het hooggebergte, maar deden dat nooit vier jaren achter elkaar. al denk ik dat er meer in had geze ten zonder die knieproblemen." Moeilijk had Boogerd het met de geruchten dat Mapei in hem geïn teresseerd is. Via via heeft hij van die belangstelling gehoord, maar van Patrick Lefevere, de Belgische ploegleider van de Italiaanse for matie, heeft hij niets vernomen. Lefevere ontkende gisteren dat Mapei op de Nederlander aast. Boogerd zelf zei het alleen van ho ren zeggen te hebben. „Ik word er moe van," verzuchtte hij. „Ik heb nog een contract van een jaar bij Rabo. Bovendien praat ik na de Tour eerst met Jan Raas over aan passing van de overeenkomst." De zeventiende Tour-etappe wordt vandaag zowel door de BRT als door de NOS vanaf 14.55 uur uitgezonden. Op Eurosport begint het beeldverslag om 15.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 9