Clinton wil
geen oorlog
met de EU
El Al woedend op Schiphol wegens invoer nachtelijk startverbod
's Werelds allerhoogste kweekkas
Remia moet stoppen
met reclame bakvet
'Beperk aanbod van
mobiele telefonie'
Zelfs stoomloc NS krijgt concurrentie
Bonden en ECT weer
in gesprek met elkaar
COMMENTAAR
aagzaamheid
UITENLAND KORT
rgaanvlees
raat
eidsraad
er wil vrede
Korea exporteert maïs
en als chef van staven
ist in Frankrijk
arokko vast
pESTEM
ECONOMIE
A5
Om fusie Boeing-McDonnell Douglas
Lichte stijging
in vacatures
bedrijfsleven
Telfort: 'Maximaal vier aanbieders'
Na blokkade personeel Bell Lijn
Zilveren Kruis sluit contract met Boots
Kaasbedrijf van miljoenenfraude verdacht
Benzine en diesel cent duurder
Binnenvaart kan goedkoop bellen
Apple ziet omzet verder dalen
Nederlanders blijken gehecht
aan hun lokale kabelkrant
RIJDAG18 JULI 1997 A4
'erwijs en organisatie zijn basisrech-
voor. Wil iemand lid worden van een
om op zondag niet langer zwemmen
em gegund. Het is een zaak van het
nders kwaad mee.
n gelovige op basis van zijn overtui-
fhankelijke kinderen, of het nu jon-
besnijden. De lichamelijke integriteit
oor in het geding. Geen wonder dan
e kring een diepgaande discussie ge-
toridectomie, de in het Westen onge-
zijn de meningen in Nederland min-
r als een rechtzinnig gelovige op ba-
ging van mening is dat hij zijn vrouw
daarom slaat. De persoonlijke vrijheid
"htsbeginselen.
er Bolkestein gewaarschuwd voor de
undamentalisme. Hij werd nauwelijks
u niet veel meer zijn dan inspelen op
kiezers. Toch blijkt hij minstens voor
st (BVD) meldt in zijn laatste jaarver-
lamieten terrein wint. Grote groepen
tzichtloze situatie, ze zijn arm en vaak
atie heeft er moeite mee haar draai te
turen. Vandaar dat er teruggegrepen
de godsdienst. Religieuze en politieke
itenland maken hier handig gebruik
draagzame Milli-Görüsbeweging, een
tieke partij van de voormalige Turkse
aande organisatie, de hoofddoekinci-
protesten tegen gemengde zwemles-
Iden van. De BVD zegt over aanwijzin-
tromingen trachten de macht over te
islamitische scholen en dat rijke Saoe-
ar stellen. Integratie in de Nederlandse
kt worden.
organiseren en te geloven wat hij wil.
t benadeelt en zolang hij de rechtsor-
en schotel naar buitenlandse zenders
aar wat niet mag, is het verdraagzame
n voortkomen, in gevaar brengen. Dat
r waarschuwde. Met een beroep op li-
de vrijheden bestreden en ondermijnd
gzaamheid te vervallen, paal en perk
nu eindelijk serieus besproken te wor-
saris Fischler is vast van plan een
en op de consumptie van bepaalde
Dat heeft hij gisteren in Brussel
sico uitsluiten dat mensen besmet
e BSE. Fischler opperde vorig jaar
in te stellen op het gebruik van
andelen en milten van schapen en
~ptie. Aanleiding waren weten-
t schapen en geiteE-obk* besmet
-koeienziekte BSE. BSE is waar-
p mensen.
- De regering van Polen heeft het
ebracht in verband met de dreiging
het zuidwesten en westen van het
pellen vooral vandaag, maar ook
e stortbuien in het gebied waar de
al aan 46 mensen het leven heeft
Cimoszewicz riep de bevolking in
'ernstig en rustig' op nieuwe over-
e 17.000 inwoners van de stad Slu-
and worden waarschijnlijk geëva-
aten willen drie ontwikkelingslan-
iligheidsraad van de VerenigdeNa-
nd en Japan worden toegelaten als
se ministerie van Buitenlandse Za-
twikkelingslanden noemen die mo-
men. Azië, Afrika en Latijns-Ame-
agen. In totaal mag de Veiligheids
naar twintig of 21 leden, waarvan
en FIS-leider Abassi Madani wil er
te maken aan het bloedvergieten in
bij de strijd tussen fundamentalis-
it en het leger en de regering aan de
izend mensen om het leven. Madani
met de top van zijn verboden partij
lij en zijn aanhangers zullen er alles
tie te verbeteren. Madani werd vrij-
twaalf jaar gevangenisstraf had uit-
lood getroffen Noord-Korea blijkt
Noord-Japanse haven Aomori werd
eaans schip met een lading van dui-
lanse regering stelde inmiddels een
n transactie tussen particuliere fir-
rant Sankei Shimbun bestelde een
a de maïs via een in Japan gevestig-
smaatschappij. De graansoort moet
export van maïs staat in schril con-
duizenden hongerenden mensen in
ord-Korea ontvangt van verscheide-
s en landen voedselhulp.
ïse president Clinton heeft generaal
heel voorgedragen als chef van sta-
nctie binnen de Amerikaanse strijd-
ton was hoofd van de Amerikaanse
iaat de benoeming goedkeurt, wordt
eraal John Shalikashvili, die in sep-
eelders uit Den Helder is sinds 6 juli
lie lijdt aan de ziekte van Parkinson,
irt van de Mont Ventoux (bij Carpen-
ezien op twee kilometer van de cam-
.moeten 22 juli voor een rechtbank in
lanca verschijnen wegens de smokkel
Igens de Nederlandse ambassade in
ige Johan D. en de 40-jarige Alexan-
ïd in Casablanca aangehouden.
VRIJDAG 18 JULI 1997
Schiphol (anp) - De Israëlische lucht
vaartmaatschappij El Al overweegt
zijn vrachtvliegtuigen niet meer op
Schiphol te laten vliegen.
pe maatschappij voelt zich hiertoe ge-
joodzaakt in verband met het nachtelijk
startverbod dat de luchthaven vanaf 1
augustus wil invoeren.
Dat zei woordvoerder N. Klieman van El
Al donderdag. De maatschappij, die met
zijn vrachtvloot van zes toestellen Schip
hol frequent 's nachts aandoet, is woe
dend op de vliegvelddirectie. „Hoewel we
zwaar hebben geïnvesteerd in Schiphol,
denken we erover om uit te wijken naar
een andere luchthaven," aldus Klieman.
Hij wilde niet zeggen welke alternatieven
El Al op het oog heeft. Schiphol heeft be
gin deze maand besloten tot een strenger
nachtregime, omdat anders de opgelegde
geluidsnormen worden overschreden.
Ook de Nederlandse chartermaatschap
pijen Transavia, Martinair en Air Hol
land voelen zich gedupeerd. Deze maat
schappijen overwegen een gang naar de
rechter.
El Al is ook verontwaardigd over de ma
nier waarop de beslissing is genomen. Be
gin juli kregen de betrokken maatschap
pijen te horen dat de nachtvluchten ge
staakt moeten worden. „We hebben nau
welijks enige voorbereidingstijd gekre
gen," verklaarde Klieman. „Zo snel kun
nen we geen veranderingen doorvoeren."
De Israëlische maatschappij heeft nog
niet definitief beslist, aangezien nog
steeds druk met Schiphol wordt overlegd.
„We gaan niet overhaast een besluit ne
men, maar met deze tijdsdruk zullen we
de beslissing snel moeten maken."
El Al is een van de grotere vrachtvervoer
ders op Schiphol. Een vrachtvliegtuig
van de maatschappij stortte in oktober
1992 op de Amsterdamse Bijlmer.
Brussel/washington (anp/rtr/dpa) - President Clinton heeft
zich gisteren gemengd in de dreigende blokkade die de Europe
se Unie wil opwerpen tegen de voorgenomen fusie van de Ame
rikaanse vliegtuigbouwers Boeing en McDonnell Douglas.
Clinton zei te hopen dat Brussel zijn bezwaren laat varen. Ge
beurt dat niet, dan 'hebben we zelf enkele mogelijkheden'. De
tails wilde hij niet geven.
De Amerikaanse president lijkt de
zaak nog niet erg hoog te willen
opspelen. „We hebben een ordelij
ke procedure om deze zaak af te
delen. Dat is beter dan onszelf
een handelsoorlog aan te praten,"
liet hij verder weten. Hij deed een
beroep op de betrokken partijen
de kwestie niet uit de hand te la
ten lopen. Het Amerikaanse Con
greslid Norman Dicks verklaarde
donderdag een handelsoorlog he
lemaal niet uit te sluiten. „Als de
Europese Commissie onrea
listische eisen stelt, moet de rege
ring vergeldingsmaatregelen ne
men," aldus de Democraat.
De kwestie is de jongste in een
reeks van meningsverschillen in
de laatste anderhalf jaar tussen
Washington en Brussel. De Euro
pese Commissie is bang dat de fu
sie tussen McDonnell Douglas en
Boeing de concurrentie in de
vliegtuigbouw verstoort, ten koste
Voorburg (anp) Het aantal
vacatures in het bedrijfsleven
is in 1996 licht gestegen. Eind
september stonden er volgens
het Centraal Bureau voor de
Statistiek 61.000 vacatures
open. Dat waren er 6000 meer
dan een jaar eerder.
Viervijfde van de stijging be
trof de vraag naar mensen
met een beroepsopleiding. Er
was vooral veel vraag naar
commercieel en middelbaar
administratief personeel.
Ook de vraag naar academici
trok aan. Daarentegen daalde
de belangstelling voor perso
neel met algemeen voortgezet
onderwijs (mavo, havo en
wo). Ook de voorgaande ja
ren was er al sprake van een
daling. Het aantal vacatures
voor schoolverlaters bleef vo
rig jaar ongeveer gelijk.
van het Europese vliegtuigbouw-
consortium Airbus Industrie.
Bovendien is de commissie ernstig
verstoord door de exclusieve,
twintigjarige leveringscontracten
die Boeing onlangs met drie Ame
rikaanse luchtvaartmaaatschap-
pijen afsloot. Dergelijke contrac
ten zetten Airbus volgens Brussel
helemaal buiten spel.
Brussel heeft Boeing gezegd wijzi
gingen aan te moeten brengen in
zijn fusieplannen. Er is al eerder
overleg over geweest, maar dat
heeft nog niets opgeleverd. Dins
dag gaf Europees commissaris
Karei van Miert (Concurrentie) de
vliegtuigbouwer nog een week de
tijd om met nieuwe plannen te ko
men. Woensdag liet een advies
commissie in Brussel weten dat de
fusie gewoon moet worden verbo
den. Boeing zelf zegt bij voortdu
ring 'teleurgesteld' te zijn, maar
wel te hopen op een oplossing.
President Jacques Chirac van
Frankrijk wil dat de Europese
Commissie zich vastberaden blijft
verzetten tegen de fusie. Hij liet
dat donderdag weten na een be
zoek aan Brussel. Woensdag zei
hij al de opstelling van de com
missie te steunen. Soortgelijke
woorden lieten de Belgische pre
mier Jean-Luc Dehaene en de
Duitse minister van Financiën
Günter Rexrodt horen.
Volgende week woensdag bepaalt
de Europese Commissie haar defi
nitieve standpunt. Heeft Boeing
dan in haar ogen onvoldoende
verbeteringen aangebracht in de
fusieplannen, dan kan ze over
gaan tot maatregelen. Een daar
van is het beboeten van bedrijven
die zaken doen met de vliegtuigfa
brikant.
In het ergste geval kan de commis
sie vliegtuigen van Boeing in be
slag laten nemen. Dat zullen de
Verenigde Staten zeker niet over
hun kant laten gaan. Tegenmaat
regelen zullen het gevolg zijn. Po
gingen om aan beide zijden van de
Atlantische Oceaan een belangrij
ke industrietak te beschermen,
monden dan uit in een handels
oorlog.
Bat zei de woordvoerder van Tel-
gistermiddag in Den Haag,
Wens een hoorzitting van het mi-
risterie van Verkeer en Water
rat over de verdeling van fre-
Ijimties voor mobiele telefonie.
,,1Je markt is te krap voor meer
aanbieders."
Dit
najaar verkoopt de minister
- ven
'J opbod twee vergunningen voor
iele (DCS 1800) telefonie. Nog
l°?f de inschrijving is geopend
bben zich drie gegadigden ge-
J f 'Betfort (het gezamenlijke
loonbedrijf van British Tele
xende NS), France Telecom en
hoi een consortium van ka-
en energiebedrijven.
«tel, dat evenals Telfort vanaf
J t actfe^ 's naet draadgebonden
netome, beschuldigt PTT Tele-
m van vertragingstactieken,
de veiling van de ver-
LÜK? verlaat wordt. Onlangs
e!)tfen PTT Telecom en Noze-
i'Beheerder van hef televisie-
«■«teipark) een akkoord over het
jmaken van frequenties ten-be-
van naobiele telefonie. No-
maakt volgend jaar 50 me-
vrij waarmee de publieke
°p afstand worden aange-
en schakelt over op nieu
we verbindingstechnieken.
Daardoor kan de minister volgend
jaar weer nieuwe vergunningen
veilen voor mobiele telecommuni
catie. PTT Telecom en Libertel,
die beide onder protest uitgeslo
ten zijn van de veiling die dit na
jaar plaatsvindt, hebben daar be
langstelling voor.
Deze nieuwe ontwikkeling ver
traagt het wetgevingsproces, en
dat is schadelijk voor de concur
rentie vindt, Enertel. „Elke
maand uitstel betekent steeds ver
dere vermindering van de kansen
om betekenisvol de markt te be
treden," aldus de Enertel-woord-
voerder. Juist nu ontwikkelt de
markt voor mobiele telecommuni
catie zich in een zeer hoog tempo.
Vorige maand verkocht PTT Tele
com 39.000 abonnementen. „Het
tempo waarin de vergunning
wordt verleend is van buitenge
woon groot belang voor de nieuw
komer," aldus de Enertel-woord-
voerder.
Zowel Telfort als Enertel vinden
dat PTT Telecom en Libertel ge
durende drie jaar nadat nieuwe
vergunningen aan 'mobiele' ope
rators zijn uitgereikt geen toegang
moet krijgen tot het DCS 1800 net.
In Naaldwijk werd gisteren hard gewerkt aan de bouw van 's werelds hoogste kweekkas. Op het terrein van plantenkweker Van
der Arendt komt een zogenaamde opgroeikas, die voornamelijk gebruikt zal gaan worden voor tropische bomen. De kas is dertien
meter hoog en heeft een oppervlakte van 2500 m'. foto anp
Den Dolder (anp) - Remia
moet binnen twee dagen alle
reclameborden voor zijn
vloeibare bakvet Romig Bak
ken uit de supermarkt halen.
De afbeelding daarop lijkt te
veel op de reclamecampagne
voor Echte Boter van Het Ne
derlands Zuivelbureau.
In een kort geding voor de recht
bank in Amsterdam stelde het
Zuivelbureau dat de borden de in
druk wekken dat het promotiebu
reau achter het product Romig
Bakken staat, waarvan Remia be
weert dat er 25 procent roombo-
terolie in is verwerkt. Die bewe
ring op het etiket van de flessen
zou volgens het bureau in strijd
met de Warenwet zijn.
De reclameborden tonen twee he
ren die gekleed in een ochtendjas
aan tafel zitten. Een duidelijke
knipoog naar de overbekende
roomboterreclame van het Zuivel
bureau waarin bekende Neder
landers met elkaar een broodje
smeren, meende Remia.
Rechtbankpresident mr. W. Ton-
kens-Gerkema was het echter met
het Zuivelbureau eens dat Remia
onterecht gebruikmaakte van de
Echte-Botereampagne. Remia
moet, op straffe van een dwang
som van 10.000 gulden per dag de
borden uit de supermarkt halen.
„Dat is niet zo'n probleem, we
hadden toch nog niet zoveel geïn
vesteerd in de reclamecampagne,"
reageert een woordvoerder van
Remia op de uitslag van het ge
ding. De paar honderd borden in
de C 1000-supermarkten, die drie
weken geleden zijn geplaatst, wa
ren bovendien al aart vervanging
toe.
De vetfabrikant is veel opgeluch-
ter dat de flessen Romig Bakken
in de handel mogen blijven. De
vermelding dat er 25 procent
roomboterolie in het product zit,
is volgens de rechter namelijk niet
duidelijk in strijd met de wet.
Door onze redactie economie
Den Haag - Het aantal aanbieders van mobiele telecomunicatie
Nederland moet beperkt blijven tot vier. Dat zou betekenen
er naast de huidige aanbieders PTT Telecom en Libertel nog
Plaats is voor twee nieuwe landelijke operators.
Door Cor de Horde (anp)
Den Haag - Na de goederen
trein en de forensentrein
wordt ook de antieke ex-NS-
stoomlocomotief 3737 bloot
gesteld aan de vrije markt.
Een vrijwilligersclub, de
Stichting Holland Spoor, is
onlangs erkend als spoor
wegvervoerder en biedt lief
hebbers ritjes in antieke trei
nen.
Voor de NS is het stoomtijdperk
niet helemaal voorbij. Charter
Trains, een onderdeel van NS
Reizigers, verhuurt incidenteel
de 3737 en andere antieke trei
nen aan groepen. Deze treinen,
eigendom van de Stichting het
Nederlands Spoorwegmuseum,
rijden over het gewone spoor.
Het NS-onderdeel verhuurt en
kele tientallen keren per jaar
een antieke trein. Naast de
stoomloc is de 'blokkendoos'
populair, een elektrisch trein
stel uit 1924.
Charter Trains is tot nu toe ook
de enige instantie waar stich
tingen die toeristenlijntjes ex
ploiteren terecht kunnen als zij
een keertje met hun stoomloco
motief op het echte spoornet
willen rijden. Een aantal van
deze verenigingen en stichtin
gen heeft zelf een erkenning
aangevraagd, waardoor zij niet
meer verplicht zijn de hulp van
Charter Trains in te huren. Dit
NS-onderdeel werkt op com
merciële basis. Het is niet be
kend hoeveel omzet Charter
Trains genereert met antieke
treinen. Overigens verzorgt dit
NS-onderdeel ook moderne
chartertreinen.
Erkenning
Holland Spoor is de eerste
stichting die erkenning krijgt:
de eerste stap om zelf treinen te
exploiteren. In Nederland zijn
tienduizenden treinfanaten,
weet J. Pit, voorzitter van Hol
land Spoor. Om antieke treinen
te zien, trekken zij naar zijlijn
tjes die reeds lang door de NS
zijn verlaten, zoals Hoorn-Me-
Ook de antieke ex-NS-stoomloc 3737 gaat de vrije markt op. Hier is de locomotief te zien tijdens
de Nationale Stoommanifestatie, vorig jaar in Utrecht. foto anp
demblik. Daar exploiteren vrij
willigers het baanvak met oude
treinen. Het rijden op het gewo
ne spoornet gebeurt zelden en is
prijzig.
Pit denkt dat de markt voor rit
ten met oude treinen flink kan
groeien als er goedkoper kan
worden gereden. Nu al worden
op de toeristische lijntjes jaar
lijks 250.000 reizigers vervoerd,
goed voor een omzet van vijf
miljoen gulden.
Goedkoper
Holland Spoor kan binnenkort
ritten met antieke treinen aan
bieden over het openbare spoor
net. Pit denkt veel goedkoper te
kunnen werken dan het NS-on
derdeel door met vrijwilligers te
werken. „Dat is de enige manier
om te blijven rijden. Het moet
een hobby blijven, anders kost
een treinkaartje twee- of drie
honderd gulden", aldus de
voorzitter van Holland Spoor,
in het dagelijks leven advocaat
in Den Haag.
De stichting beschikt over een
stoom- en een diesellocomotief,
die nog in het buitenland staan.
Ze worden opgeknapt en onder
houden door vrijwilligers: zo
wel (oud-)NS'ers als anderen.
De maximumsnelheid evenaart
die van het modernste NS-ma-
terieel: 120 (stoom) tot 160 (die
sel) kilometer per uur. Door het
openbare spoorwegnet te betre
den, kan er daadwerkelijk hard
worden gereden. Op de zijlijn
tjes-voor-vrijwilligers is dat
niet mogelijk, omdat de techni
sche staat van de rails dat niet
toelaat.
Voorbereiding
Holland Spoor wil ook diensten
verlenen aan andere verenigin
gen en stichtingen van oude
treinen, die hun ritjes beperken
tot hun eigen baanvakken. Als
die nu incidenteel over het
openbare spoornet rijden, zijn
ze aangewezen op de diensten
van het NS-onderdeel Charter
Trains. Holland Spoor kan deze
dienst nu ook aanbieden. In Ne
derland zijn nog enkele tiental
len werkende stoomtreinen.
Slechts enkele verkeren in een
zo goede technische staat dat ze
in theorie op het gewone spoor
net mogen rijden.
Ritten met antieke treinen ver
gen een enorme voorbereiding.
Verdeelpunten voor kolen en
water zijn schaars en de inname
van brandstof moet dus zorg
vuldig worden gepland. De
meeste treinen beschikken niet
over moderne beveiligingsappa
ratuur, zodat een ontheffing no
dig is van Railned. De treinen
moeten bovendien door Railned
worden gecontroleerd op rem-
vermogen en dergelijke.
Als alle benodigde vergunnin
gen binnen zijn, moet de stich
ting of de vereniging een gaatje
in de toch al overvolle dienstre
geling aanvragen. Dat kan bin
nen een paar dagen gebeurd
zijn, aldus een woordvoerder
van Railned. De antieke treinen
krijgen wel de laagste prioriteit,
wat inhoudt dat ze regelmatig
aan de kant moeten om een in
tercity voor te laten.
Rotterdam (anp) - Er wordt weer gepraat in het conflict rond
Bell Lijn. Nadat het personeel donderdag aan het einde van de
middag de blokkade van overslagbedrijf ECT had beëindigd,
gingen vakbonden en het consortium van ECT en Deka in de
avond om de tafel zitten.
ECT wil samen met Deka het
overslagbedrijf Bell Lijn, dat in
faillissement verkeert, overne
men. De werknemers van Bell
Lijn hebben een voorkeur voor
een Brits-Iers consortium als
nieuwe eigenaar, omdat dat tot nu
toe meer garanties voor de werk
gelegenheid biedt.
Uit woede over de houding van
ECT hielden de werknemers sinds
woensdagmorgen de toegangs
poort van ECT bezet. Gistermid
dag sommeerde het bedrijf 43 de
monstranten persoonlijk om
daarmee op te houden. Als ze de
blokkade toch zouden doorzetten,
zou ECT nog dezelfde middag
naar de rechter stappen. De actie
voerders kozen eieren voor hun
geld en gaven de toegang vrij.
ECT bood gisteren aan opnieuw te
willen overleggen over een sociaal
plan en over werkgelegenheid.
Het bedrijf wil een nieuw bod
doen dat dichter in de buurt komt
van het akkoord dat de bonden
eerder met het Brits-Ierse consor
tium hebben gesloten.
Het gesprek van gisteravond tus
sen de verschillende partijen was
in eerste instantie oriënterend:
ECT en Deka verduidelijkten hun
nieuwe voorstellen over werkge
legenheid. Of er daarna 'echte'
onderhandelingen volgen, is nog
niet duidelijk. Het personeel was
vlak voor aanvang van de ge
sprekken in ieder geval niet en
thousiast.
Bij Bell Lijn werken momenteel
153 mensen. Het Brits-Ierse con
sortium is bereid 96 mensen in
vaste dienst te nemen en drie
mensen met een tijdelijk contract
aan te nemen bij de doorstart.
ECT en Deka boden tot nog toe
aan zestig mensen een vaste baan
en dertig een tijdelijke. Bovendien
boden de Britten en de Ieren de
boventalligen een ruime aanvul
ling op de WW.
ECT en Deka is bereid om in het
nieuwe voorstel dichter bij het
bod van het Brits-Ierse consor
tium te komen voor wat betreft de
werkgelegenheid. Ook toonden
beide zich onderdag bereid om
geld uit te trekken voor de mensen
die ontslag krijgen.
Met het einde van de blokkade en
het begin van de gesprekken komt
mogelijk een einde aan de patstel
ling waarin partijen zich woens
dag en donderdag hadden gema
noeuvreerd. Door het akkoord
met het Brits-Ierse consortium
hebben de vakbonden het perso
neel aan hun zijde. ECT en Deka
hebben ook een troef in handen:
zij hebben een akkoord met het
Gemeentelijk Havenbedrijf over
de huur van de kade.
Het havenbedrijf liet al weten niet
met het Brits-Ierse consortium te
willen onderhandelen zolang de
gesprekken met ECT en Deka niet
volledig zijn afgerond. De vak
bonden lieten weten niet te willen
praten met beide bedrijven, om
dat ze zich gebonden voelden aan
him akkoord met de Britten en de
Ieren.
De vakorganisaties probeerden de
patstelling woensdagavond te
doorbreken met een vergaand
voorstel: alle kandidaat-kopers
van Bell Lijn zouden een geza
menlijke onderneming moeten
oprichten voor de overname. Gis
teren liet ECT weten daar niets
voor te voelen.
Den Haag - Zorgverzekeraar Zilveren Kruis heeft een contract
gesloten met de Britse apotheker Boots, die sinds vorige maand in
Rotterdam een vestiging heeft. Het contract, dat donderdag is ge
tekend, past in de poging van Zilveren Kruis om het monopolie
van de Nederlandse apothekers open te breken.
De zorgverzekeraar probeert op die manier zijn kosten te druk
ken, waardoor de premies kunnen dalen. Zilveren Kruis (bijna 1,5
miljoen verzekerden) sloot eerder al een contract met postorder
apotheek Caremark.
Roermond - Het openbaar ministerie in Roermond verdenkt
kaasexporteur Vonk Dairy Products bv uit Ittervoort in Midden-
Limburg ervan voor miljoenen guldens fraude te hebben gepleegd
met Europese subsidies. Justitie verdenkt de beide directeuren
van valsheid in geschrifte met exportformulieren van kaas naar
Canada. Volgens een woordvoerder van het Openbaar Ministerie
onderzoekt justitie een 'zeer omvangrijke fraude'.
Justitie heeft samen met de Fiscale Inlichtingen- en Opsporings
dienst (FIOD) en de Algemene Inspectiedienst (AID) huiszoeking
gedaan bij het bedrijf en een deel van de administratie in beslag
genomen. Ook in de woningen van de twee directeuren in België
en bij een kaasbedrijf in Canada zijn huiszoekingen verricht en
papieren geconfisqueerd.
Rotterdam - Zowel benzine als diesel wordt vanaf zaterdag een
cent per liter duurder. Euro ongelood gaat dan 2,18 per liter
kosten, super met loodvervanger 2,30, super plus ongelood
2,23 en diesel 1,516.
Rotterdam - De bedrijven die zijn aangesloten bij Binnenvaart
Nederland kunnen goedkoper telefoneren. De kortingen variëren
van 20 tot 50 procent. Dat vloeit voort uit de overeenkomst die de
organisatie vrijdag in Rotterdam afsluit met IMS Telecom.
Het contract is interessant voor schippersorganisaties, rederijen
en ondernemers met een walorganisatie. Ze bellen veel naar mo
biele telefoons op schepen en hebben eveneens geregeld telefo
nisch contact met buurlanden. Ook internaten voor schipperskin
deren hebben profijt van de overeenkomst. Binnenvaart Neder
land telt 4500 leden.
Cupertino - Het blijft slecht gaan met Amerikaanse computer
concern Apple. De omzet is in het eind juni afgesloten derde
kwartaal uitgekomen op 1,7 miljard dollar, vergeleken met 2,2
miljard dollar in dezelfde periode van 1996. Het verlies van 56
miljoen dollar viel echter mee. Analisten hadden op een negatief
saldo van 70 a 100 miljoen dollar gerekend.
Apple maakt, op zijn zachtst gezegd, een moeilijke tijd door. Vo
rige week werd bekend dat bestuursvoorzitter Gil Amelio, vorig
jaar februari aangetreden om de resultaten op te krikken, op
stapt. Oprichter Steve Jobs, in 1985 met ruzie vertrokken, lijkt
het concern weer op sleeptouw te nemen.
Amsterdam (anp) - Nederlanders blijken gehecht aan hun loka
le kabelkrant. Twee op de drie televisiekijkers zou dit medium
niet willen missen, leert een onderzoek van bureau Inter/View
in opdracht van de Nederlandse Kabelkrant Pers (NKP).
De uitkomst staat deze week in Adformatie, een blad voor reclamema
kers en marketeers.
De kabelkrantmakers lieten het onderzoek uitvoeren, omdat zij erg
aanhikken tegen de in hun ogen hoge en uiteenlopende tarieven die
kabelexploitanten vragen voor doorgifte. „Waarom ontvangt Disco
very Channel 1,50 gulden, terwijl SBS6 vijfenzestig cent moet betalen
en sommige kabelkranten zelfs twee gulden of meer?" vraagt vice-
voorzitter Ad Timmering van de NKP zich af. Volgens hem zijn prijs
verschillen alleen te rechtvaardigen als ze gebaseerd zijn op waarde
ringscijfers.
In dat geval zouden de kabelkranten goed zitten. Van de 804 onder
vraagde kijkers in Groningen, Den Bosch, Voorne/Putten en Purme-
rend stemt 74 procent er een enkele keer of vaak op af. Zo'n 44 procent
waardeert het gebodene met rapportcijfer 7 of hoger. Nog eens 21 pro
cent heeft geringe interesse voor de kabelkrant. Slechts 35 procent zou
er niet om rouwen als het beeldkrantje verdwijnt. Met dit bereik sco
ren de kabelkranten minder goed dan de grote commerciële zenders
RTL4, Veronica en SBS, maar beter dan RTL5.