Clinton wil geen oorlog met de EU El Al woedend op Schiphol wegens invoer nachtelijk startverbod 's Werelds allerhoogste kweekkas Remia moet stoppen met reclame bakvet 'Beperk aanbod van mobiele telefonie' Zelfs stoomloc NS krijgt concurrentie Bonden en ECT weer in gesprek met elkaar COMMENTAAR aagzaamheid UITENLAND KORT rgaanvlees raat eidsraad er wil vrede Korea exporteert maïs en als chef van staven ist in Frankrijk arokko vast pESTEM ECONOMIE A5 Om fusie Boeing-McDonnell Douglas Lichte stijging in vacatures bedrijfsleven Telfort: 'Maximaal vier aanbieders' Na blokkade personeel Bell Lijn Zilveren Kruis sluit contract met Boots Kaasbedrijf van miljoenenfraude verdacht Benzine en diesel cent duurder Binnenvaart kan goedkoop bellen Apple ziet omzet verder dalen Nederlanders blijken gehecht aan hun lokale kabelkrant RIJDAG18 JULI 1997 A4 'erwijs en organisatie zijn basisrech- voor. Wil iemand lid worden van een om op zondag niet langer zwemmen em gegund. Het is een zaak van het nders kwaad mee. n gelovige op basis van zijn overtui- fhankelijke kinderen, of het nu jon- besnijden. De lichamelijke integriteit oor in het geding. Geen wonder dan e kring een diepgaande discussie ge- toridectomie, de in het Westen onge- zijn de meningen in Nederland min- r als een rechtzinnig gelovige op ba- ging van mening is dat hij zijn vrouw daarom slaat. De persoonlijke vrijheid "htsbeginselen. er Bolkestein gewaarschuwd voor de undamentalisme. Hij werd nauwelijks u niet veel meer zijn dan inspelen op kiezers. Toch blijkt hij minstens voor st (BVD) meldt in zijn laatste jaarver- lamieten terrein wint. Grote groepen tzichtloze situatie, ze zijn arm en vaak atie heeft er moeite mee haar draai te turen. Vandaar dat er teruggegrepen de godsdienst. Religieuze en politieke itenland maken hier handig gebruik draagzame Milli-Görüsbeweging, een tieke partij van de voormalige Turkse aande organisatie, de hoofddoekinci- protesten tegen gemengde zwemles- Iden van. De BVD zegt over aanwijzin- tromingen trachten de macht over te islamitische scholen en dat rijke Saoe- ar stellen. Integratie in de Nederlandse kt worden. organiseren en te geloven wat hij wil. t benadeelt en zolang hij de rechtsor- en schotel naar buitenlandse zenders aar wat niet mag, is het verdraagzame n voortkomen, in gevaar brengen. Dat r waarschuwde. Met een beroep op li- de vrijheden bestreden en ondermijnd gzaamheid te vervallen, paal en perk nu eindelijk serieus besproken te wor- saris Fischler is vast van plan een en op de consumptie van bepaalde Dat heeft hij gisteren in Brussel sico uitsluiten dat mensen besmet e BSE. Fischler opperde vorig jaar in te stellen op het gebruik van andelen en milten van schapen en ~ptie. Aanleiding waren weten- t schapen en geiteE-obk* besmet -koeienziekte BSE. BSE is waar- p mensen. - De regering van Polen heeft het ebracht in verband met de dreiging het zuidwesten en westen van het pellen vooral vandaag, maar ook e stortbuien in het gebied waar de al aan 46 mensen het leven heeft Cimoszewicz riep de bevolking in 'ernstig en rustig' op nieuwe over- e 17.000 inwoners van de stad Slu- and worden waarschijnlijk geëva- aten willen drie ontwikkelingslan- iligheidsraad van de VerenigdeNa- nd en Japan worden toegelaten als se ministerie van Buitenlandse Za- twikkelingslanden noemen die mo- men. Azië, Afrika en Latijns-Ame- agen. In totaal mag de Veiligheids naar twintig of 21 leden, waarvan en FIS-leider Abassi Madani wil er te maken aan het bloedvergieten in bij de strijd tussen fundamentalis- it en het leger en de regering aan de izend mensen om het leven. Madani met de top van zijn verboden partij lij en zijn aanhangers zullen er alles tie te verbeteren. Madani werd vrij- twaalf jaar gevangenisstraf had uit- lood getroffen Noord-Korea blijkt Noord-Japanse haven Aomori werd eaans schip met een lading van dui- lanse regering stelde inmiddels een n transactie tussen particuliere fir- rant Sankei Shimbun bestelde een a de maïs via een in Japan gevestig- smaatschappij. De graansoort moet export van maïs staat in schril con- duizenden hongerenden mensen in ord-Korea ontvangt van verscheide- s en landen voedselhulp. ïse president Clinton heeft generaal heel voorgedragen als chef van sta- nctie binnen de Amerikaanse strijd- ton was hoofd van de Amerikaanse iaat de benoeming goedkeurt, wordt eraal John Shalikashvili, die in sep- eelders uit Den Helder is sinds 6 juli lie lijdt aan de ziekte van Parkinson, irt van de Mont Ventoux (bij Carpen- ezien op twee kilometer van de cam- .moeten 22 juli voor een rechtbank in lanca verschijnen wegens de smokkel Igens de Nederlandse ambassade in ige Johan D. en de 40-jarige Alexan- ïd in Casablanca aangehouden. VRIJDAG 18 JULI 1997 Schiphol (anp) - De Israëlische lucht vaartmaatschappij El Al overweegt zijn vrachtvliegtuigen niet meer op Schiphol te laten vliegen. pe maatschappij voelt zich hiertoe ge- joodzaakt in verband met het nachtelijk startverbod dat de luchthaven vanaf 1 augustus wil invoeren. Dat zei woordvoerder N. Klieman van El Al donderdag. De maatschappij, die met zijn vrachtvloot van zes toestellen Schip hol frequent 's nachts aandoet, is woe dend op de vliegvelddirectie. „Hoewel we zwaar hebben geïnvesteerd in Schiphol, denken we erover om uit te wijken naar een andere luchthaven," aldus Klieman. Hij wilde niet zeggen welke alternatieven El Al op het oog heeft. Schiphol heeft be gin deze maand besloten tot een strenger nachtregime, omdat anders de opgelegde geluidsnormen worden overschreden. Ook de Nederlandse chartermaatschap pijen Transavia, Martinair en Air Hol land voelen zich gedupeerd. Deze maat schappijen overwegen een gang naar de rechter. El Al is ook verontwaardigd over de ma nier waarop de beslissing is genomen. Be gin juli kregen de betrokken maatschap pijen te horen dat de nachtvluchten ge staakt moeten worden. „We hebben nau welijks enige voorbereidingstijd gekre gen," verklaarde Klieman. „Zo snel kun nen we geen veranderingen doorvoeren." De Israëlische maatschappij heeft nog niet definitief beslist, aangezien nog steeds druk met Schiphol wordt overlegd. „We gaan niet overhaast een besluit ne men, maar met deze tijdsdruk zullen we de beslissing snel moeten maken." El Al is een van de grotere vrachtvervoer ders op Schiphol. Een vrachtvliegtuig van de maatschappij stortte in oktober 1992 op de Amsterdamse Bijlmer. Brussel/washington (anp/rtr/dpa) - President Clinton heeft zich gisteren gemengd in de dreigende blokkade die de Europe se Unie wil opwerpen tegen de voorgenomen fusie van de Ame rikaanse vliegtuigbouwers Boeing en McDonnell Douglas. Clinton zei te hopen dat Brussel zijn bezwaren laat varen. Ge beurt dat niet, dan 'hebben we zelf enkele mogelijkheden'. De tails wilde hij niet geven. De Amerikaanse president lijkt de zaak nog niet erg hoog te willen opspelen. „We hebben een ordelij ke procedure om deze zaak af te delen. Dat is beter dan onszelf een handelsoorlog aan te praten," liet hij verder weten. Hij deed een beroep op de betrokken partijen de kwestie niet uit de hand te la ten lopen. Het Amerikaanse Con greslid Norman Dicks verklaarde donderdag een handelsoorlog he lemaal niet uit te sluiten. „Als de Europese Commissie onrea listische eisen stelt, moet de rege ring vergeldingsmaatregelen ne men," aldus de Democraat. De kwestie is de jongste in een reeks van meningsverschillen in de laatste anderhalf jaar tussen Washington en Brussel. De Euro pese Commissie is bang dat de fu sie tussen McDonnell Douglas en Boeing de concurrentie in de vliegtuigbouw verstoort, ten koste Voorburg (anp) Het aantal vacatures in het bedrijfsleven is in 1996 licht gestegen. Eind september stonden er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek 61.000 vacatures open. Dat waren er 6000 meer dan een jaar eerder. Viervijfde van de stijging be trof de vraag naar mensen met een beroepsopleiding. Er was vooral veel vraag naar commercieel en middelbaar administratief personeel. Ook de vraag naar academici trok aan. Daarentegen daalde de belangstelling voor perso neel met algemeen voortgezet onderwijs (mavo, havo en wo). Ook de voorgaande ja ren was er al sprake van een daling. Het aantal vacatures voor schoolverlaters bleef vo rig jaar ongeveer gelijk. van het Europese vliegtuigbouw- consortium Airbus Industrie. Bovendien is de commissie ernstig verstoord door de exclusieve, twintigjarige leveringscontracten die Boeing onlangs met drie Ame rikaanse luchtvaartmaaatschap- pijen afsloot. Dergelijke contrac ten zetten Airbus volgens Brussel helemaal buiten spel. Brussel heeft Boeing gezegd wijzi gingen aan te moeten brengen in zijn fusieplannen. Er is al eerder overleg over geweest, maar dat heeft nog niets opgeleverd. Dins dag gaf Europees commissaris Karei van Miert (Concurrentie) de vliegtuigbouwer nog een week de tijd om met nieuwe plannen te ko men. Woensdag liet een advies commissie in Brussel weten dat de fusie gewoon moet worden verbo den. Boeing zelf zegt bij voortdu ring 'teleurgesteld' te zijn, maar wel te hopen op een oplossing. President Jacques Chirac van Frankrijk wil dat de Europese Commissie zich vastberaden blijft verzetten tegen de fusie. Hij liet dat donderdag weten na een be zoek aan Brussel. Woensdag zei hij al de opstelling van de com missie te steunen. Soortgelijke woorden lieten de Belgische pre mier Jean-Luc Dehaene en de Duitse minister van Financiën Günter Rexrodt horen. Volgende week woensdag bepaalt de Europese Commissie haar defi nitieve standpunt. Heeft Boeing dan in haar ogen onvoldoende verbeteringen aangebracht in de fusieplannen, dan kan ze over gaan tot maatregelen. Een daar van is het beboeten van bedrijven die zaken doen met de vliegtuigfa brikant. In het ergste geval kan de commis sie vliegtuigen van Boeing in be slag laten nemen. Dat zullen de Verenigde Staten zeker niet over hun kant laten gaan. Tegenmaat regelen zullen het gevolg zijn. Po gingen om aan beide zijden van de Atlantische Oceaan een belangrij ke industrietak te beschermen, monden dan uit in een handels oorlog. Bat zei de woordvoerder van Tel- gistermiddag in Den Haag, Wens een hoorzitting van het mi- risterie van Verkeer en Water rat over de verdeling van fre- Ijimties voor mobiele telefonie. ,,1Je markt is te krap voor meer aanbieders." Dit najaar verkoopt de minister - ven 'J opbod twee vergunningen voor iele (DCS 1800) telefonie. Nog l°?f de inschrijving is geopend bben zich drie gegadigden ge- J f 'Betfort (het gezamenlijke loonbedrijf van British Tele xende NS), France Telecom en hoi een consortium van ka- en energiebedrijven. «tel, dat evenals Telfort vanaf J t actfe^ 's naet draadgebonden netome, beschuldigt PTT Tele- m van vertragingstactieken, de veiling van de ver- LÜK? verlaat wordt. Onlangs e!)tfen PTT Telecom en Noze- i'Beheerder van hef televisie- «■«teipark) een akkoord over het jmaken van frequenties ten-be- van naobiele telefonie. No- maakt volgend jaar 50 me- vrij waarmee de publieke °p afstand worden aange- en schakelt over op nieu we verbindingstechnieken. Daardoor kan de minister volgend jaar weer nieuwe vergunningen veilen voor mobiele telecommuni catie. PTT Telecom en Libertel, die beide onder protest uitgeslo ten zijn van de veiling die dit na jaar plaatsvindt, hebben daar be langstelling voor. Deze nieuwe ontwikkeling ver traagt het wetgevingsproces, en dat is schadelijk voor de concur rentie vindt, Enertel. „Elke maand uitstel betekent steeds ver dere vermindering van de kansen om betekenisvol de markt te be treden," aldus de Enertel-woord- voerder. Juist nu ontwikkelt de markt voor mobiele telecommuni catie zich in een zeer hoog tempo. Vorige maand verkocht PTT Tele com 39.000 abonnementen. „Het tempo waarin de vergunning wordt verleend is van buitenge woon groot belang voor de nieuw komer," aldus de Enertel-woord- voerder. Zowel Telfort als Enertel vinden dat PTT Telecom en Libertel ge durende drie jaar nadat nieuwe vergunningen aan 'mobiele' ope rators zijn uitgereikt geen toegang moet krijgen tot het DCS 1800 net. In Naaldwijk werd gisteren hard gewerkt aan de bouw van 's werelds hoogste kweekkas. Op het terrein van plantenkweker Van der Arendt komt een zogenaamde opgroeikas, die voornamelijk gebruikt zal gaan worden voor tropische bomen. De kas is dertien meter hoog en heeft een oppervlakte van 2500 m'. foto anp Den Dolder (anp) - Remia moet binnen twee dagen alle reclameborden voor zijn vloeibare bakvet Romig Bak ken uit de supermarkt halen. De afbeelding daarop lijkt te veel op de reclamecampagne voor Echte Boter van Het Ne derlands Zuivelbureau. In een kort geding voor de recht bank in Amsterdam stelde het Zuivelbureau dat de borden de in druk wekken dat het promotiebu reau achter het product Romig Bakken staat, waarvan Remia be weert dat er 25 procent roombo- terolie in is verwerkt. Die bewe ring op het etiket van de flessen zou volgens het bureau in strijd met de Warenwet zijn. De reclameborden tonen twee he ren die gekleed in een ochtendjas aan tafel zitten. Een duidelijke knipoog naar de overbekende roomboterreclame van het Zuivel bureau waarin bekende Neder landers met elkaar een broodje smeren, meende Remia. Rechtbankpresident mr. W. Ton- kens-Gerkema was het echter met het Zuivelbureau eens dat Remia onterecht gebruikmaakte van de Echte-Botereampagne. Remia moet, op straffe van een dwang som van 10.000 gulden per dag de borden uit de supermarkt halen. „Dat is niet zo'n probleem, we hadden toch nog niet zoveel geïn vesteerd in de reclamecampagne," reageert een woordvoerder van Remia op de uitslag van het ge ding. De paar honderd borden in de C 1000-supermarkten, die drie weken geleden zijn geplaatst, wa ren bovendien al aart vervanging toe. De vetfabrikant is veel opgeluch- ter dat de flessen Romig Bakken in de handel mogen blijven. De vermelding dat er 25 procent roomboterolie in het product zit, is volgens de rechter namelijk niet duidelijk in strijd met de wet. Door onze redactie economie Den Haag - Het aantal aanbieders van mobiele telecomunicatie Nederland moet beperkt blijven tot vier. Dat zou betekenen er naast de huidige aanbieders PTT Telecom en Libertel nog Plaats is voor twee nieuwe landelijke operators. Door Cor de Horde (anp) Den Haag - Na de goederen trein en de forensentrein wordt ook de antieke ex-NS- stoomlocomotief 3737 bloot gesteld aan de vrije markt. Een vrijwilligersclub, de Stichting Holland Spoor, is onlangs erkend als spoor wegvervoerder en biedt lief hebbers ritjes in antieke trei nen. Voor de NS is het stoomtijdperk niet helemaal voorbij. Charter Trains, een onderdeel van NS Reizigers, verhuurt incidenteel de 3737 en andere antieke trei nen aan groepen. Deze treinen, eigendom van de Stichting het Nederlands Spoorwegmuseum, rijden over het gewone spoor. Het NS-onderdeel verhuurt en kele tientallen keren per jaar een antieke trein. Naast de stoomloc is de 'blokkendoos' populair, een elektrisch trein stel uit 1924. Charter Trains is tot nu toe ook de enige instantie waar stich tingen die toeristenlijntjes ex ploiteren terecht kunnen als zij een keertje met hun stoomloco motief op het echte spoornet willen rijden. Een aantal van deze verenigingen en stichtin gen heeft zelf een erkenning aangevraagd, waardoor zij niet meer verplicht zijn de hulp van Charter Trains in te huren. Dit NS-onderdeel werkt op com merciële basis. Het is niet be kend hoeveel omzet Charter Trains genereert met antieke treinen. Overigens verzorgt dit NS-onderdeel ook moderne chartertreinen. Erkenning Holland Spoor is de eerste stichting die erkenning krijgt: de eerste stap om zelf treinen te exploiteren. In Nederland zijn tienduizenden treinfanaten, weet J. Pit, voorzitter van Hol land Spoor. Om antieke treinen te zien, trekken zij naar zijlijn tjes die reeds lang door de NS zijn verlaten, zoals Hoorn-Me- Ook de antieke ex-NS-stoomloc 3737 gaat de vrije markt op. Hier is de locomotief te zien tijdens de Nationale Stoommanifestatie, vorig jaar in Utrecht. foto anp demblik. Daar exploiteren vrij willigers het baanvak met oude treinen. Het rijden op het gewo ne spoornet gebeurt zelden en is prijzig. Pit denkt dat de markt voor rit ten met oude treinen flink kan groeien als er goedkoper kan worden gereden. Nu al worden op de toeristische lijntjes jaar lijks 250.000 reizigers vervoerd, goed voor een omzet van vijf miljoen gulden. Goedkoper Holland Spoor kan binnenkort ritten met antieke treinen aan bieden over het openbare spoor net. Pit denkt veel goedkoper te kunnen werken dan het NS-on derdeel door met vrijwilligers te werken. „Dat is de enige manier om te blijven rijden. Het moet een hobby blijven, anders kost een treinkaartje twee- of drie honderd gulden", aldus de voorzitter van Holland Spoor, in het dagelijks leven advocaat in Den Haag. De stichting beschikt over een stoom- en een diesellocomotief, die nog in het buitenland staan. Ze worden opgeknapt en onder houden door vrijwilligers: zo wel (oud-)NS'ers als anderen. De maximumsnelheid evenaart die van het modernste NS-ma- terieel: 120 (stoom) tot 160 (die sel) kilometer per uur. Door het openbare spoorwegnet te betre den, kan er daadwerkelijk hard worden gereden. Op de zijlijn tjes-voor-vrijwilligers is dat niet mogelijk, omdat de techni sche staat van de rails dat niet toelaat. Voorbereiding Holland Spoor wil ook diensten verlenen aan andere verenigin gen en stichtingen van oude treinen, die hun ritjes beperken tot hun eigen baanvakken. Als die nu incidenteel over het openbare spoornet rijden, zijn ze aangewezen op de diensten van het NS-onderdeel Charter Trains. Holland Spoor kan deze dienst nu ook aanbieden. In Ne derland zijn nog enkele tiental len werkende stoomtreinen. Slechts enkele verkeren in een zo goede technische staat dat ze in theorie op het gewone spoor net mogen rijden. Ritten met antieke treinen ver gen een enorme voorbereiding. Verdeelpunten voor kolen en water zijn schaars en de inname van brandstof moet dus zorg vuldig worden gepland. De meeste treinen beschikken niet over moderne beveiligingsappa ratuur, zodat een ontheffing no dig is van Railned. De treinen moeten bovendien door Railned worden gecontroleerd op rem- vermogen en dergelijke. Als alle benodigde vergunnin gen binnen zijn, moet de stich ting of de vereniging een gaatje in de toch al overvolle dienstre geling aanvragen. Dat kan bin nen een paar dagen gebeurd zijn, aldus een woordvoerder van Railned. De antieke treinen krijgen wel de laagste prioriteit, wat inhoudt dat ze regelmatig aan de kant moeten om een in tercity voor te laten. Rotterdam (anp) - Er wordt weer gepraat in het conflict rond Bell Lijn. Nadat het personeel donderdag aan het einde van de middag de blokkade van overslagbedrijf ECT had beëindigd, gingen vakbonden en het consortium van ECT en Deka in de avond om de tafel zitten. ECT wil samen met Deka het overslagbedrijf Bell Lijn, dat in faillissement verkeert, overne men. De werknemers van Bell Lijn hebben een voorkeur voor een Brits-Iers consortium als nieuwe eigenaar, omdat dat tot nu toe meer garanties voor de werk gelegenheid biedt. Uit woede over de houding van ECT hielden de werknemers sinds woensdagmorgen de toegangs poort van ECT bezet. Gistermid dag sommeerde het bedrijf 43 de monstranten persoonlijk om daarmee op te houden. Als ze de blokkade toch zouden doorzetten, zou ECT nog dezelfde middag naar de rechter stappen. De actie voerders kozen eieren voor hun geld en gaven de toegang vrij. ECT bood gisteren aan opnieuw te willen overleggen over een sociaal plan en over werkgelegenheid. Het bedrijf wil een nieuw bod doen dat dichter in de buurt komt van het akkoord dat de bonden eerder met het Brits-Ierse consor tium hebben gesloten. Het gesprek van gisteravond tus sen de verschillende partijen was in eerste instantie oriënterend: ECT en Deka verduidelijkten hun nieuwe voorstellen over werkge legenheid. Of er daarna 'echte' onderhandelingen volgen, is nog niet duidelijk. Het personeel was vlak voor aanvang van de ge sprekken in ieder geval niet en thousiast. Bij Bell Lijn werken momenteel 153 mensen. Het Brits-Ierse con sortium is bereid 96 mensen in vaste dienst te nemen en drie mensen met een tijdelijk contract aan te nemen bij de doorstart. ECT en Deka boden tot nog toe aan zestig mensen een vaste baan en dertig een tijdelijke. Bovendien boden de Britten en de Ieren de boventalligen een ruime aanvul ling op de WW. ECT en Deka is bereid om in het nieuwe voorstel dichter bij het bod van het Brits-Ierse consor tium te komen voor wat betreft de werkgelegenheid. Ook toonden beide zich onderdag bereid om geld uit te trekken voor de mensen die ontslag krijgen. Met het einde van de blokkade en het begin van de gesprekken komt mogelijk een einde aan de patstel ling waarin partijen zich woens dag en donderdag hadden gema noeuvreerd. Door het akkoord met het Brits-Ierse consortium hebben de vakbonden het perso neel aan hun zijde. ECT en Deka hebben ook een troef in handen: zij hebben een akkoord met het Gemeentelijk Havenbedrijf over de huur van de kade. Het havenbedrijf liet al weten niet met het Brits-Ierse consortium te willen onderhandelen zolang de gesprekken met ECT en Deka niet volledig zijn afgerond. De vak bonden lieten weten niet te willen praten met beide bedrijven, om dat ze zich gebonden voelden aan him akkoord met de Britten en de Ieren. De vakorganisaties probeerden de patstelling woensdagavond te doorbreken met een vergaand voorstel: alle kandidaat-kopers van Bell Lijn zouden een geza menlijke onderneming moeten oprichten voor de overname. Gis teren liet ECT weten daar niets voor te voelen. Den Haag - Zorgverzekeraar Zilveren Kruis heeft een contract gesloten met de Britse apotheker Boots, die sinds vorige maand in Rotterdam een vestiging heeft. Het contract, dat donderdag is ge tekend, past in de poging van Zilveren Kruis om het monopolie van de Nederlandse apothekers open te breken. De zorgverzekeraar probeert op die manier zijn kosten te druk ken, waardoor de premies kunnen dalen. Zilveren Kruis (bijna 1,5 miljoen verzekerden) sloot eerder al een contract met postorder apotheek Caremark. Roermond - Het openbaar ministerie in Roermond verdenkt kaasexporteur Vonk Dairy Products bv uit Ittervoort in Midden- Limburg ervan voor miljoenen guldens fraude te hebben gepleegd met Europese subsidies. Justitie verdenkt de beide directeuren van valsheid in geschrifte met exportformulieren van kaas naar Canada. Volgens een woordvoerder van het Openbaar Ministerie onderzoekt justitie een 'zeer omvangrijke fraude'. Justitie heeft samen met de Fiscale Inlichtingen- en Opsporings dienst (FIOD) en de Algemene Inspectiedienst (AID) huiszoeking gedaan bij het bedrijf en een deel van de administratie in beslag genomen. Ook in de woningen van de twee directeuren in België en bij een kaasbedrijf in Canada zijn huiszoekingen verricht en papieren geconfisqueerd. Rotterdam - Zowel benzine als diesel wordt vanaf zaterdag een cent per liter duurder. Euro ongelood gaat dan 2,18 per liter kosten, super met loodvervanger 2,30, super plus ongelood 2,23 en diesel 1,516. Rotterdam - De bedrijven die zijn aangesloten bij Binnenvaart Nederland kunnen goedkoper telefoneren. De kortingen variëren van 20 tot 50 procent. Dat vloeit voort uit de overeenkomst die de organisatie vrijdag in Rotterdam afsluit met IMS Telecom. Het contract is interessant voor schippersorganisaties, rederijen en ondernemers met een walorganisatie. Ze bellen veel naar mo biele telefoons op schepen en hebben eveneens geregeld telefo nisch contact met buurlanden. Ook internaten voor schipperskin deren hebben profijt van de overeenkomst. Binnenvaart Neder land telt 4500 leden. Cupertino - Het blijft slecht gaan met Amerikaanse computer concern Apple. De omzet is in het eind juni afgesloten derde kwartaal uitgekomen op 1,7 miljard dollar, vergeleken met 2,2 miljard dollar in dezelfde periode van 1996. Het verlies van 56 miljoen dollar viel echter mee. Analisten hadden op een negatief saldo van 70 a 100 miljoen dollar gerekend. Apple maakt, op zijn zachtst gezegd, een moeilijke tijd door. Vo rige week werd bekend dat bestuursvoorzitter Gil Amelio, vorig jaar februari aangetreden om de resultaten op te krikken, op stapt. Oprichter Steve Jobs, in 1985 met ruzie vertrokken, lijkt het concern weer op sleeptouw te nemen. Amsterdam (anp) - Nederlanders blijken gehecht aan hun loka le kabelkrant. Twee op de drie televisiekijkers zou dit medium niet willen missen, leert een onderzoek van bureau Inter/View in opdracht van de Nederlandse Kabelkrant Pers (NKP). De uitkomst staat deze week in Adformatie, een blad voor reclamema kers en marketeers. De kabelkrantmakers lieten het onderzoek uitvoeren, omdat zij erg aanhikken tegen de in hun ogen hoge en uiteenlopende tarieven die kabelexploitanten vragen voor doorgifte. „Waarom ontvangt Disco very Channel 1,50 gulden, terwijl SBS6 vijfenzestig cent moet betalen en sommige kabelkranten zelfs twee gulden of meer?" vraagt vice- voorzitter Ad Timmering van de NKP zich af. Volgens hem zijn prijs verschillen alleen te rechtvaardigen als ze gebaseerd zijn op waarde ringscijfers. In dat geval zouden de kabelkranten goed zitten. Van de 804 onder vraagde kijkers in Groningen, Den Bosch, Voorne/Putten en Purme- rend stemt 74 procent er een enkele keer of vaak op af. Zo'n 44 procent waardeert het gebodene met rapportcijfer 7 of hoger. Nog eens 21 pro cent heeft geringe interesse voor de kabelkrant. Slechts 35 procent zou er niet om rouwen als het beeldkrantje verdwijnt. Met dit bereik sco ren de kabelkranten minder goed dan de grote commerciële zenders RTL4, Veronica en SBS, maar beter dan RTL5.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 5