on
Moerdijk
krijgt meer
containers
DE STEM
'Onbezorgd op
vakantie, ben ik
daarvan verzekerd?"
Varkenssector economisch net zo groot als Schiphol
Tien procent van de vracht op de tocht
Schiphol vreest banenverlies door nachtstop
Kok begrijpt schrikreactie varkensboeren
Sinco Sluyter gaat varen
A5
ECONOMIE KORT
Plan royaler pensioen zelfstandigen
Eigen magazine voor fiscale vluchtelingen
Sybesma verkoopt Settler's-restaurants
Prijzen in juni half procent omlaag
Bijdrage recycling auto lager
X 93
i» mgfo
demproeven doen bij par
'nks naar rechts: Tasmara
FOTO MARC BOLSIUS
I a a r d
1 j
ITEN, Markiezenlaan 21
met aangebouwde bijkeuken/ ber-
Rustig en vrij gelegen op goede
10 m!. Bj. '79. in overleg met ge-
garage wellicht mogelijk. Ind.: hal
keuken en bijkeuken/berging. 1e
en badkamer. 2e Verd
Vraagprijs 319.000.- k.k.
West Vaardeke 36
senwoning met berging, gelegen in
Isoppervlakte 150 m!. Bouwjaar ca.
'dels gaskachel. Ind.: entree, hal, L-
en aangebouwde keuken. 1e Verd.:
ers en badkamer. 2e Verd.: zolder-
rd). Aanvaarding direct.
Vraagprijs 119.000.-k.k.
Bansingel 106
berging en tuin op het westen. Gele-
e in wijk Albano met o.a. NS-station,
comodaties op korte afstand. Goed
hal, woonkamer, keuken. 1e Verd.: 3
mplete badkamer. 2e Verd.: zolder
heid voor kamer, geïsoleerd. Aan-
den. Vraagprijs 198,000.-k.k.
Bosschendijk 54
's met berging, garage en tuin op het
n brede toegangsweg naar dorp op
Opp. 298 iri. Bj. ca. '60. Goed on-
hal, L-vormige woonkamer, aange-
e Verd.: overloop, toilet, 3 slaapka-
badkamer. 2e Verd.:
Koopsom 325.000.-k.k.
H, Moergang 4
ng met berging en tuin op het zuid-
om. Gelegen aan rand van woonwijk
len en NS-station. Opp. 154 m!. Bj,
e woonkamer (30 m!) en keuken. 1e
en ruime badkamer. 2e Verd.:
mte en 4e slaapkamer.
Vraagprijs 219.000.-k.k.
H, Duiventoren 109
g met aangebouwde bijkeuken/ ber-
het zuiden. Rustig gelegen aan hofje
n centrum. Opp. 194 m2. Bj. '75. Ind.:
et inzethaard,keuken met eiken inr.
n bijkeuken/berging. 1e Verd.: over-
ers en badkamer. 2e Verd.: zolder, in
r.
Vraagprijs 225.000 - k.k.
H, Jaagpad 3
uis met garage/berging, carport en
het zuidwesten. Gelegen aan plant-
van woonwijk Albano. Opp. 270 m'.
derhouden. Ind,: hal, toilet, keuken aan
ige woonkamer met open-haardpartij
overloop, 3 slaapkamers en badka-
overloop en zolderkamer (17
Vraagprijs 359.000.- k.k.
Het Laag 5
woning met berging en tuin pal op het
n rustige, goede woonomgeving. Opp
Ind.: hal, woonkamer met open
en keuken met nette inrichting en in-
1e Verd.: overloop, 3 ruime slaapka-
lijk verbouwde badkamer 2e Verd.:
pkamer en dakterras Aanvaarding in
Vraagprijs 219.000 -k.k.
ag geopend van 10-13 uur
makelaardij
straat 14, 4731 GP Oudenbosch
2947 3
fraaie beschutte tuin. Opp. ca-
oy. hal, L-vorm. living, ca. 50 m!
artij en alum, schuifpui. Eetkeuk.
v.v. div. app. Bijkeuk. Toegang
bergzolder met c.v.-ketel. 1e
waarv. oudersl.k. met grote
rote compl. badk. Vaste trap 2e
e en 5e sl.k.! Bergruimte. Hardh.
VRAAGPRIJS: F 498.000.- K.K.
TELETEKSTPAGINA 807
5T IN ROOSENDAAL E.O.
BESTAANDE BOUW
chting Vakopleiding Makelaardij in
roerende Goederen
153
>01 11
/C£\ Ons kantoor is
trasJ ook zaterdags
VJ?QI geopend van
09.00-13.00 u.
Van onze verslaggever
Moerdijk - De binnenvaart-shuttle tussen Moerdijk en Rotter
dam krijgt een enorme impuls. Wegtransporteur Sinco Sluy
ter gaat tienduizenden containers voortaan per schip tussen de
twee havens transporteren. Vanaf Moerdijk worden de contai
ners per truck naar de eindbestemming gebracht.
We willen de files in de Rand
stad op deze manier omzeilen,"
zegt directeur H. Rademaker van
Sinco Sluyter. Vier jaar gele
den vestigde het Rotterdamse be
drijf al een dependance op het in
dustrieterrein Moerdijk. Nu heeft
Sinco Sluyter besloten om het
gehele bedrijf met zeventig werk
nemers binnen een half jaar van
de Waalhaven te verhuizen naar
Moerdijk.
Sinco Sluyter heeft een samen
werkingsovereenkomst gesloten
met de exploitant van de binnen
vaart-shuttle, Wijngaart Contai
ner Transport, en Seaport Moer
dijk Stuwadoring. Sinco Sluy
ter zal haar containers waar mo
gelijk via WTC vervoeren, terwijl
WTC en SMS containers voor het
verdere binnenlandse vervoer bij
Sinco Sluyter aanbieden.
Succes
Wijngaart verzorgt de binnen-
vaartdienst sinds 1 maart van dit
jaar. De verbinding is een succes:
begonnen met één afvaart per
week is de dienst al uitgegroeid
naar drie afvaarten.
Met een toenemend aanbod moe
ten er dagelijkse afvaarten moge
lijk worden.
De overeenkomst met Sinco
Sluyter zal daaraan bijdragen.
Het bedrijf is met zestig vracht
wagens goed voor een vervoer
van honderdvijftigduizend con-
(ADVERTENTIE)
Rabobank
Ui
Een belletje en het is zeker. Want via de
Vakantie Bestellijn van de Rabobank is een perfecte
reisverzekering zo geregeld. Voor die ene vakantie
of doorlopend, zodat u het hele jaar door op uw
reisverzekering kunt rekenen. De verzekering
regelen kunt u ook 's avonds en op zaterdag.
U ziet het: een belletje en het is zeker.
De Vakantie Bestellijn van de
Rabobank: 0800 - 0584 (gratis)
Economie
tainers per jaar, waarvan Moer
dijk er afgelopen jaar al dertig
duizend voor zijn rekening nam.
„De groei zal zeker over het wa
ter gaan," zegt directeur Rade
maker, die eerder nationale be
kendheid verwierf door als eerste
structureel 's nacht te gaan rijden
om de drukte in het Rotterdams
havengebied te vermijden.
Duurder
Het vervoer over water in plaats
van over de weg is per saldo even
duur geworden. Het gedeeltelijk
vervoer per schip is in principe
duurder, omdat het een extra
handeling van de kraan op de ka
de vergt. Maar omdat vrachtwa
gens steeds vaker stil staan op de
volle wegen rond Rotterdam,
worden die kosten gecompen
seerd. „Financieel worden we er
niet wijzer van, maar het is goed
voor het milieu," zegt Radema
ker.
Efficiënter
Afhankelijk van de vraag of een
container naar de Delta-terminal
op de Maasvlakte of naar de Ho
me-terminal van EOT aan de
Waalhaven moet, scheelt deze
methode per enkele reis tachtig
of veertig wegkilometers. Voor
deel vöor Sinco Sluyter is dat
het bedrijf vrachtwagens effi
ciënter kan inzetten, zegt Rade
maker.
Van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen wordt alleen Martinair getroffen door het verbod op nachtvluchten. foto ani
Schiphol - De luchthaven
Schiphol vreest een fors ver
lies aan arbeidsplaatsen door
het stopzetten van nacht
vluchten per 1 augustus. De
maatregel treft vooral het
vrachtverkeer. President-di
recteur H. Smits van Schiphol
verwacht vijf tot tien procent
vracht kwijt te raken.
Dit jaar gaat het om ongeveer
dertigduizend ton, voor volgend
jaar tussen de vijftigduizend en
honderdduizend ton. Vooral
vrachtafhandelaar Aero Ground
Services zal hier last van hebben.
Smits vindt de maatregelen die
hij noodgedwongen moet nemen
omdat de geluidsgrenzen worden
overschreden, zeer slecht voor de
concurrentiepositie van de lucht
haven.
Het verbod op nachtvluchten,
tussen 23.00 's avonds en 06.00
uur 's morgens geldt voor de
meeste lawaaiige widebody-
vliegtuigen, de Boeing 747-100,
200 en 300 en de DC10. Van de
Nederlandse luchtvaartmaat
schappijen wordt alleen Marti
nair getroffen. Het verbod treft
vertrekkende vliegtuigen.
Martinair trekt de cijfers van
Schiphol in twijfel. Volgens dit
bedrijf zijn er tot en met juni
minder vliegtuigen 's nachts ge
start dan de luchthaven gepland
had. In verhouding met het totaal
aantal bewegingen in de nacht
ligt dat 5 procent lager. Martinair
vraagt zich dan ook af waar
Schiphol zich op baseert dat het
aantal nachtelijke starten bijna
duizend stuks hoger zal uitkomen
dan geraamd.
Volgens Smits heeft de luchtha
ven tot en met juni al 70 procent
van zijn jaarcapaciteit qua ge
luidhinder verbruikt. „Als we nu
niets doen dreigt per 1 september
een totale nachtsluiting. Met het
nachtelijk startverbod blijven we
de rest van het jaar binnen de ge-
luidgrenzen." Smits wil spoed
overleg met minister Jorritsma
over de termijn waarop de maat
regelen moeten ingaan. „Ik reali
seer me goed dat een termijn van
enkele weken de luchtvaartmaat
schappijen in ernstige problemen
brengt. Aan de andere kant zijn
wij wettelijk verplicht de over
eengekomen geluidsgrenzen na te
leven."
Smits wil dat Jorritsma op korte
termijn een coördinator aanstelt
die de beschikbare vluchtruimte
met de luchtvaartmaatschappij
en gaat verdelen. Deze functiona
ris moet de maximaal beschikba
re geluidcapaciteit voor de ko
mende jaren vaststellen en zo op
timaal mogelijk verdelen.
Martinair stelt dat juist de mees
te geluidsarme toestellen, zoals
de Boeing 747-100, 200 en 300
door de Schipholmaatregelen
worden geweerd. Met deze vlieg
tuigen vervoert Martinair in de
zomermaanden tienduizenden
vakantiegangers. Volgens Smits
zal het verbod de vakantievluch-
ten nauwelijks treffen. Transavia
en Air Holland zullen er geen last
van hebben.
De vervoersbonden stellen zich
op het standpunt dat er van ba
nenverlies 'voorlopig geen sprake
kan zijn, omdat de afgesloten
vrachtcontracten moeten worden
nagekomen. De Vervoersbond
FNV vindt dat de luchthaven de
bedreigde vrachtvluchten naar
de dagranden moet verschuiven.
Den Haag (anp) - Premier Kok vindt het
begrijpelijk dat de boeren en hun organi
saties geschrokken zijn van de plannen
van Landbouwminister Van Aartsen om
de varkenshouderij fors in te krimpen.
Het bedrijfsleven is resoluut tegen de sane
ring en heeft aangekondigd" daar niet aan mee
te werken. Waardering is er van de coalitie
partners WD, D66 en PvdA,
Op zijn wekelijkse persconferentie zei Kok
dat de maatregelen onontkoombaar zijn. „De
effecten zijn niet gering. De appel is zuur,
maar er moet wel in gebeten worden." Vol
gens Kok zou de ecologische, economische en
financiële schade groot zijn als het kabinet
het probleem langer op zijn beloop laat. De
varkenspest is slechts 'de urgente aanleiding
voor iets waar al een structurele reden voor
bestond', aldus de premier.
Van Aartsen wil de varkensstapel met vier
miljoen dieren ofwel 25 procent verminderen.
Het bedrijfsleven zegt niet mee te werken aan
de plannen van Van Aartsen. De Product
schappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) noemde
de voornemens in het Radio 1 Journaal 'ab
surd'. PVE-voorzitter Tazelaar verwijt Van
Aartsen dat hij steeds heeft geweigerd met
het bedrijfsleven over zijn plannen te overleg
gen. Ook de Brabantse boerenbond NCB gaf
te kennen 'zeer verbolgen' te zijn. Volgens de
bond 'steelt' Van Aartsen van de varkensboe
ren.
De Nederlandse Vereniging tot Bescherming
van Dieren is ronduit blij met de plannen en
spreekt over een realistisch voorstel. Van
Van onze verslaggever
Nijmegen - De jaarlijkse net
to-omzet van de varkenshou
derij en belendende bedrijfs
takken is circa tien miljard
plden. Dat is evenveel als de
luchthaven Schiphol aan de
nationale economie bij
draagt.
Dat zegt dr. Ruud Huirne, uni
versitair hoofddocent van de
vakgroep agrarische bedrijfseco
nomie van de Landbouw Univer
siteit Wageningen. Gedwongen
uiknmping van de varkensstapel
®et een kwart zal dan ook door
dreunen in alle geledingen van
de productiekolom.
™irne: „Dat zal de sector en al-
e schakels waarmee ze verbon
den is heel erg gaan voelen. Er is
minder transport nodig, er wordt
mmder geslacht, gebouwd etce
tera. Volgens mij ligt de echte
Pijn niet bij de varkensboeren
maar verderop in de productie-
Kolom. Boeren, zonder opvolger
de varkens als tweede be-
rijfstak een tijdje hebben aan
gehouden naast akkerbouw of
melkvee, zullen met die varkens
stoppen."
»Maar in de industrie zal het
Keihard merkbaar zijn door ont
slagen. Bij een mengvoederbe-
drijf dat een kwart minder afzet
vliegen er mensen uit," schildert
Huirne de dreiging. „Tenminste
als dit plan doorgaat. Ik heb het
gevoel dat Van Aartsen hiermee
de toon heeft gezet. Als de sector
zelf niet voor september met een
beter plan komt, wordt dit het."
Officiële berekeningen van de
waarde die de productiekolom
van de varkenshouderij verte
genwoordigt, zijn niet voorhan
den. Evenmin is precies aan te
geven hoeveel werknemers van
de sector afhankelijk zijn. In de
varkenshouderij werkten vorig
jaar 17.225 mensen, een veel
voud van hen is actief in aanver
wante sectoren als handel, trans
port, export en voederproductie.
Maar ook dierenartsen, stallen-
bouwers, accountants, adviseurs
en makelaars verdienen eraan.
Zo telt dit land 950 varkenshan
delaren, van wie er 188 ook bij
de export van levend vee (vorig
jaar gingen 6,3 miljoen dieren de
grens over) betrokken zijn. Als
deze export wegvalt is het met de
circa tweehonderd beroeps-
veetransporteurs ook een heel
eind gedaan.
Na de sanering van 1995 zijn er
nog 23 varkensslachterijen over,
De crisis in de varkenssector dreunt hard door.
die vorig jaar 18,4 miljoen dieren
verwerkten. Voor de varkenspest
was al sprake van nieuwe over
capaciteit die tot een tweede sa
neringsronde noopt. Vermoede
lijk zullen tientallen slachters
nadat de crisis is uitgewoed op
zoek kunnen naar een andere
baan.
Ook bij de Nederlandse meng
voederindustrie, die met 256 be
drijven sterk is versnipperd, was
reeds sprake van overcapaciteit.
De dalende afzet als gevolg van
de varkenspest, gevolgd door de
structurele inkrimping van de
Nederlandse varkensstapel, laat
deze industrietak niet onbe
roerd. Sluitingen, fusies en over
names zijn weldra aan de orde.
Accountants kunnen de schade
nog niet helemaal overzien. Gibo
in Arnhem (zevenduizend agra
rische klanten) gaat ervan uit
dat landelijk circa driehonderd
banen in hun bedrijfstak op de
tocht staan als twaalfduizend
boeren de stal sluiten. „Maar er
wordt zoveel geroepen," zegt de
woordvoerder. „Bovendien, hoe
meer regels er komen, des te
meer werk voor ons."
De investeringslust onder var
kenshouders zal afnemen door
de maatregelen die Van Aartsen
heeft aangekondigd. Vorig jaar
lagen er nog bouwvergunningen
voor 488 varkensstallen, goed
voor honderdvijftig miljoen gul
den, aldus de NVOB. Boeren zul
len minder snel bij architect en
aannemer op de stoep staan. De
NVM-makelaars, die vorig jaar
ruim 231.000 kilo mestquota
verhandelden, voelen de bui ook
al hangen.
Elke beperking die de varkens
houders wordt opgelegd, treft
ook de makelaar in zijn porte
monnee.
ZATERDAG 12 JULI 1997
Aartsen gaat zelfs een stapje sneller dan de
Dierenbescherming onlangs voorstelde. „Wij
opperden 30 procent reductie voor het jaar
2005," zegt woordvoerder B. Nieman. De ver
mindering zal volgens hem leiden tot een be
ter welzijn voor de dieren en een beter milieu.
„Van Aartsen wil duidelijk van kwantiteit
naar kwaliteit."
Verder maakte het ministerie van Landbouw
gisteren bekend dat de opkoopregeling om de
overvolle stallen in de varkenspestgebieden te
ontlasten, weer behoorlijk werkt. Volgens
Landbouw zijn de belangrijke knelpunten
opgelost waardoor ernstige gevallen van die
renleed effectief kunnen worden bestreden.
De regeling voorziet in het opkopen van vele
honderdduizenden varkens uit de overvolle
stallen.
m mien ne va plus. Een be-
»^^langrijk verschil tussen
jE. m. effectenbeurs en casino
is dat er bij de aandelenhandel
nog ingezet mag worden ter
wijl het balletje al rolt. Sinds
1995 raast de koersmeter, de
AEX-index, over het bord van
de Amsterdamse effecten
beurs, maar nog steeds komen
er elke maand tienduizend be
leggers bij die hun geluk willen
beproeven.
Recent verkondigde weer ie
mand in mijn omgeving, die al
aardig belegd had, nu ook de
rest van zijn spaargeld in aan
delen te stoppen. Het gaat
goed met de economie en op
spaargeld krijg je nauwelijks
rente, was de enige inhoudelijk
bagage, die hij meetorste voor
dit besluit. Niettemin voldoen
de om voor honderd procent in
aandelen te gaan.
Sinds de Amsterdamse beurs
drie jaar geleden aan haar op
mars begon, zijn er bijna vier
honderdduizend beleggers bij
gekomen. Geen van deze be
leggers heeft ooit een echte
koerscorrectie van dertig pro
cent of meer meegemaakt, zo
als die afgelopen week door de
gezaghebbende Amerikaanse
investment bank Morgan Stan
ley werd voorspeld. Dergelijke
waarschuwingen worden in de
wind geslagen, want de beleg
gers menen dat ze onkwets
baar zijn. Roekeloos gedragen
ze zich als een zeiler die de
weersverwachting negeert on
der verwijzing naar de strak
blauwe lucht om hem heen.
Maar liefst 36 procent van de
beleggers vindt dat beleggen
steeds veiliger is geworden, zo
bleek afgelopen week uit een
onderzoek van het Centrum
voor Marketing Analyse. Het
gaat daarbij vooral om laag op
geleiden, die een heel beperkte
risico-perceptie hebben ten
aanzien van beleggen en het
vooral als een loterij zonder
nieten zien, zo concludeerden
de onderzoekers.
Dit eerste grote anatomisch
onderzoek levert op vele ter
reinen een compleet nieuw
beeld op van de belegger. Niks
geen stereotype beeld meer
van sigaren rokende, rijke ou
de mannen, want maar liefst 46
procent van de beleggers is
jonger dan 44 jaar en 79 pro
cent zeifs jonger dan 55. Bo
vendien blijkt van de jongere
beleggers 40 procent vrouw te
zijn.
Ook het beeld dat je rijk moet
zijn om te beleggen, wordt
wreed verstoord. Veertig pro
cent van de beleggers heeft een
portefeuille die kleiner is dan
25.000 gulden, 71 procent heeft
minder dan een ton en slechts
twee procent belegt meer dan
een miljoen. Met recht mag be
leggen dus een volkssport ge
noemd worden. Ook vallen de
fabelachtige koerswinsten die
afgelopen jaar binnengehaald
konden worden mee. Het gros
van de beleggers heeft er, ge
zien de omvang van hun porte
feuille, slechts een leuke twee
dehands auto aan overgehou
den.
Het meest opmerkelijke van
het onderzoek is het geringe
zelfvertrouwen van beleggers.
Alle stoere taal ten spijt zegt
62 procent van de ondervraag
den niet of slechts enigszins
vertrouwd met beleggen te
zijn. Onder de beleggers die
pas drie jaar bezig zijn, loopt
dit percentage op tot 72 pro
cent. Het blijkt vooral de
groep met een portefeuille van
Anatomie van
een hebzuchtige
belegger
maximaal een ton te zijn, die
zich onzeker voelt. Het weer
houdt hen er niet van om toch
grote risico's te nemen. Bijna
40 procent van de beleggers in
opties zegt gelijktijdig geen of
weinig kennis van zaken te
hebben. Van de beleggers die
zichzelf omschrijven als specu
latief erkent 34,5 procent niet
of slechts gedeeltelijk ver
trouwd te zijn met beleggen.
Feitelijk zijn dit uiterst schok
kende conclusies. Het gros van
de particuliere beleggers weet
zelf niet waar ze mee bezig is.
De verleiding om gemakkelijk
veel geld te verdienen, blijkt
de enige drijfveer. Daarvoor
nemen ze risico's die ze zelf
niet kunnen overzien. Op de
beleggingsvijver wemelt het
dus van zeilers die niets van de
financiële laveerkunst af we
ten. Als daar dus een briesje
opsteekt, is de schade niet
meer te overzien. Dan pro
beert iedereen in paniek aan
de kant te klauteren.
Misschien had die ene Ameri
kaanse bankier aan de voora
vond van de beurskrach in
1987 toch gelijk. De overleve
ring wil dat hij besloot al zijn
aandelen te verkopen, omdat
hij 's ochtends zijn chauffeur
daarover had horen praten.
Als die er denkt verstand van
te hebben, kan ik er maar beter
mee ophouden, zo bromde hij.
Rien ne va plus. Misschien toch
niet zo'n gekke regel.
Den Haag - Staatssecretaris Vermeend van Financiën ontwikkelt
plannen om het voor (kleine) zelfstandigen eenvoudiger te maken
een voorziening voor de oude dag op te bouwen. Het gaat daarbij
om versoepeling van de regels voor fiscale oudedagsreserve.
Zelfstandigen mogen een deel van hun winst reserveren voor hun
pensioen. Lijden zij in een bepaald jaar verlies, dan is de fiscaal
aantrekkelijke reservering nu nog niet mogelijk. Ook als het ver
mogen van de onderneming negatief is, kan er niet onbelast geld
worden overgeschreven naar de reserve.
Vermeend overweegt behalve een versoepeling van de fiscale re
gels de belasting over de uiteindelijke uitkering te verlagen.
Breda - De fiscale vluchtelingen in de Belgische grensstreek heb
ben voortaan hun eigen magazine: Borderline. Met onderwerpen
als beleggen, dure auto's, exclusieve reizen en luxe woninginrich
tingen richt het blad zich op kapitaalkrachtige Nederlanders, die
de beschutting van het milde fiscale klimaat van België opzoch
ten. Borderline is een uitgave van de Tilburgse HS&BT Media
groep. Het eerste nummer is gratis toegestuurd aan 21.000 adres
sen in België en 10.000 adressen in Nederland. Vanaf het tweede
nummer moet het glossy maandblad betaald worden.
Breda - Oprichter Jan Sybesma heeft zijn Settler's-restaurants
verkocht. Koper is de Meblo-investeringsgroep, die tevens de we
reldwijde rechten heeft verkregen voor het steakhouseconcept.
Sybesma, ooit de stuwende kracht achter de hamburgerketen Mc
Donald's in Nederland, trok zich eerder al terug uit de dagelijkse
leiding van de Settler's-restaurants. De keten telt tot nu toe twee
zaken in Amsterdam en een in Rotterdam.
Voorburg - De prijzen van consumentenproducten lagen juni dit
jaar een half procent lager dan de maand ervoor. In vergelijking
met juni 1996 waren ze 2,2 procent hoger. Volgens het Centraal
Bureau voor de Statistiek is een daling in juni normaal.
Amsterdam - De bijdrage die een koper van een nieuwe auto moet
betalen voor de recycling en verwerking van afgedankte auto's,
gaat op 1 januari volgend jaar met honderd gulden omlaag naar
honderdvijftig gulden. De afdeling Auto's van de RAI heeft dat
besloten. Reden voor het besluit is dat het recyclingsysteem uitste
kend functioneert. Vooral de demontage blijkt doelmatiger en dus
goedkoper dan vroeger. Ook is de hoeveelheid materiaal die ge
schikt is voor recycling, verdubbeld.