on Moerdijk krijgt meer containers DE STEM 'Onbezorgd op vakantie, ben ik daarvan verzekerd?" Varkenssector economisch net zo groot als Schiphol Tien procent van de vracht op de tocht Schiphol vreest banenverlies door nachtstop Kok begrijpt schrikreactie varkensboeren Sinco Sluyter gaat varen A5 ECONOMIE KORT Plan royaler pensioen zelfstandigen Eigen magazine voor fiscale vluchtelingen Sybesma verkoopt Settler's-restaurants Prijzen in juni half procent omlaag Bijdrage recycling auto lager X 93 i» mgfo demproeven doen bij par 'nks naar rechts: Tasmara FOTO MARC BOLSIUS I a a r d 1 j ITEN, Markiezenlaan 21 met aangebouwde bijkeuken/ ber- Rustig en vrij gelegen op goede 10 m!. Bj. '79. in overleg met ge- garage wellicht mogelijk. Ind.: hal keuken en bijkeuken/berging. 1e en badkamer. 2e Verd Vraagprijs 319.000.- k.k. West Vaardeke 36 senwoning met berging, gelegen in Isoppervlakte 150 m!. Bouwjaar ca. 'dels gaskachel. Ind.: entree, hal, L- en aangebouwde keuken. 1e Verd.: ers en badkamer. 2e Verd.: zolder- rd). Aanvaarding direct. Vraagprijs 119.000.-k.k. Bansingel 106 berging en tuin op het westen. Gele- e in wijk Albano met o.a. NS-station, comodaties op korte afstand. Goed hal, woonkamer, keuken. 1e Verd.: 3 mplete badkamer. 2e Verd.: zolder heid voor kamer, geïsoleerd. Aan- den. Vraagprijs 198,000.-k.k. Bosschendijk 54 's met berging, garage en tuin op het n brede toegangsweg naar dorp op Opp. 298 iri. Bj. ca. '60. Goed on- hal, L-vormige woonkamer, aange- e Verd.: overloop, toilet, 3 slaapka- badkamer. 2e Verd.: Koopsom 325.000.-k.k. H, Moergang 4 ng met berging en tuin op het zuid- om. Gelegen aan rand van woonwijk len en NS-station. Opp. 154 m!. Bj, e woonkamer (30 m!) en keuken. 1e en ruime badkamer. 2e Verd.: mte en 4e slaapkamer. Vraagprijs 219.000.-k.k. H, Duiventoren 109 g met aangebouwde bijkeuken/ ber- het zuiden. Rustig gelegen aan hofje n centrum. Opp. 194 m2. Bj. '75. Ind.: et inzethaard,keuken met eiken inr. n bijkeuken/berging. 1e Verd.: over- ers en badkamer. 2e Verd.: zolder, in r. Vraagprijs 225.000 - k.k. H, Jaagpad 3 uis met garage/berging, carport en het zuidwesten. Gelegen aan plant- van woonwijk Albano. Opp. 270 m'. derhouden. Ind,: hal, toilet, keuken aan ige woonkamer met open-haardpartij overloop, 3 slaapkamers en badka- overloop en zolderkamer (17 Vraagprijs 359.000.- k.k. Het Laag 5 woning met berging en tuin pal op het n rustige, goede woonomgeving. Opp Ind.: hal, woonkamer met open en keuken met nette inrichting en in- 1e Verd.: overloop, 3 ruime slaapka- lijk verbouwde badkamer 2e Verd.: pkamer en dakterras Aanvaarding in Vraagprijs 219.000 -k.k. ag geopend van 10-13 uur makelaardij straat 14, 4731 GP Oudenbosch 2947 3 fraaie beschutte tuin. Opp. ca- oy. hal, L-vorm. living, ca. 50 m! artij en alum, schuifpui. Eetkeuk. v.v. div. app. Bijkeuk. Toegang bergzolder met c.v.-ketel. 1e waarv. oudersl.k. met grote rote compl. badk. Vaste trap 2e e en 5e sl.k.! Bergruimte. Hardh. VRAAGPRIJS: F 498.000.- K.K. TELETEKSTPAGINA 807 5T IN ROOSENDAAL E.O. BESTAANDE BOUW chting Vakopleiding Makelaardij in roerende Goederen 153 >01 11 /C£\ Ons kantoor is trasJ ook zaterdags VJ?QI geopend van 09.00-13.00 u. Van onze verslaggever Moerdijk - De binnenvaart-shuttle tussen Moerdijk en Rotter dam krijgt een enorme impuls. Wegtransporteur Sinco Sluy ter gaat tienduizenden containers voortaan per schip tussen de twee havens transporteren. Vanaf Moerdijk worden de contai ners per truck naar de eindbestemming gebracht. We willen de files in de Rand stad op deze manier omzeilen," zegt directeur H. Rademaker van Sinco Sluyter. Vier jaar gele den vestigde het Rotterdamse be drijf al een dependance op het in dustrieterrein Moerdijk. Nu heeft Sinco Sluyter besloten om het gehele bedrijf met zeventig werk nemers binnen een half jaar van de Waalhaven te verhuizen naar Moerdijk. Sinco Sluyter heeft een samen werkingsovereenkomst gesloten met de exploitant van de binnen vaart-shuttle, Wijngaart Contai ner Transport, en Seaport Moer dijk Stuwadoring. Sinco Sluy ter zal haar containers waar mo gelijk via WTC vervoeren, terwijl WTC en SMS containers voor het verdere binnenlandse vervoer bij Sinco Sluyter aanbieden. Succes Wijngaart verzorgt de binnen- vaartdienst sinds 1 maart van dit jaar. De verbinding is een succes: begonnen met één afvaart per week is de dienst al uitgegroeid naar drie afvaarten. Met een toenemend aanbod moe ten er dagelijkse afvaarten moge lijk worden. De overeenkomst met Sinco Sluyter zal daaraan bijdragen. Het bedrijf is met zestig vracht wagens goed voor een vervoer van honderdvijftigduizend con- (ADVERTENTIE) Rabobank Ui Een belletje en het is zeker. Want via de Vakantie Bestellijn van de Rabobank is een perfecte reisverzekering zo geregeld. Voor die ene vakantie of doorlopend, zodat u het hele jaar door op uw reisverzekering kunt rekenen. De verzekering regelen kunt u ook 's avonds en op zaterdag. U ziet het: een belletje en het is zeker. De Vakantie Bestellijn van de Rabobank: 0800 - 0584 (gratis) Economie tainers per jaar, waarvan Moer dijk er afgelopen jaar al dertig duizend voor zijn rekening nam. „De groei zal zeker over het wa ter gaan," zegt directeur Rade maker, die eerder nationale be kendheid verwierf door als eerste structureel 's nacht te gaan rijden om de drukte in het Rotterdams havengebied te vermijden. Duurder Het vervoer over water in plaats van over de weg is per saldo even duur geworden. Het gedeeltelijk vervoer per schip is in principe duurder, omdat het een extra handeling van de kraan op de ka de vergt. Maar omdat vrachtwa gens steeds vaker stil staan op de volle wegen rond Rotterdam, worden die kosten gecompen seerd. „Financieel worden we er niet wijzer van, maar het is goed voor het milieu," zegt Radema ker. Efficiënter Afhankelijk van de vraag of een container naar de Delta-terminal op de Maasvlakte of naar de Ho me-terminal van EOT aan de Waalhaven moet, scheelt deze methode per enkele reis tachtig of veertig wegkilometers. Voor deel vöor Sinco Sluyter is dat het bedrijf vrachtwagens effi ciënter kan inzetten, zegt Rade maker. Van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen wordt alleen Martinair getroffen door het verbod op nachtvluchten. foto ani Schiphol - De luchthaven Schiphol vreest een fors ver lies aan arbeidsplaatsen door het stopzetten van nacht vluchten per 1 augustus. De maatregel treft vooral het vrachtverkeer. President-di recteur H. Smits van Schiphol verwacht vijf tot tien procent vracht kwijt te raken. Dit jaar gaat het om ongeveer dertigduizend ton, voor volgend jaar tussen de vijftigduizend en honderdduizend ton. Vooral vrachtafhandelaar Aero Ground Services zal hier last van hebben. Smits vindt de maatregelen die hij noodgedwongen moet nemen omdat de geluidsgrenzen worden overschreden, zeer slecht voor de concurrentiepositie van de lucht haven. Het verbod op nachtvluchten, tussen 23.00 's avonds en 06.00 uur 's morgens geldt voor de meeste lawaaiige widebody- vliegtuigen, de Boeing 747-100, 200 en 300 en de DC10. Van de Nederlandse luchtvaartmaat schappijen wordt alleen Marti nair getroffen. Het verbod treft vertrekkende vliegtuigen. Martinair trekt de cijfers van Schiphol in twijfel. Volgens dit bedrijf zijn er tot en met juni minder vliegtuigen 's nachts ge start dan de luchthaven gepland had. In verhouding met het totaal aantal bewegingen in de nacht ligt dat 5 procent lager. Martinair vraagt zich dan ook af waar Schiphol zich op baseert dat het aantal nachtelijke starten bijna duizend stuks hoger zal uitkomen dan geraamd. Volgens Smits heeft de luchtha ven tot en met juni al 70 procent van zijn jaarcapaciteit qua ge luidhinder verbruikt. „Als we nu niets doen dreigt per 1 september een totale nachtsluiting. Met het nachtelijk startverbod blijven we de rest van het jaar binnen de ge- luidgrenzen." Smits wil spoed overleg met minister Jorritsma over de termijn waarop de maat regelen moeten ingaan. „Ik reali seer me goed dat een termijn van enkele weken de luchtvaartmaat schappijen in ernstige problemen brengt. Aan de andere kant zijn wij wettelijk verplicht de over eengekomen geluidsgrenzen na te leven." Smits wil dat Jorritsma op korte termijn een coördinator aanstelt die de beschikbare vluchtruimte met de luchtvaartmaatschappij en gaat verdelen. Deze functiona ris moet de maximaal beschikba re geluidcapaciteit voor de ko mende jaren vaststellen en zo op timaal mogelijk verdelen. Martinair stelt dat juist de mees te geluidsarme toestellen, zoals de Boeing 747-100, 200 en 300 door de Schipholmaatregelen worden geweerd. Met deze vlieg tuigen vervoert Martinair in de zomermaanden tienduizenden vakantiegangers. Volgens Smits zal het verbod de vakantievluch- ten nauwelijks treffen. Transavia en Air Holland zullen er geen last van hebben. De vervoersbonden stellen zich op het standpunt dat er van ba nenverlies 'voorlopig geen sprake kan zijn, omdat de afgesloten vrachtcontracten moeten worden nagekomen. De Vervoersbond FNV vindt dat de luchthaven de bedreigde vrachtvluchten naar de dagranden moet verschuiven. Den Haag (anp) - Premier Kok vindt het begrijpelijk dat de boeren en hun organi saties geschrokken zijn van de plannen van Landbouwminister Van Aartsen om de varkenshouderij fors in te krimpen. Het bedrijfsleven is resoluut tegen de sane ring en heeft aangekondigd" daar niet aan mee te werken. Waardering is er van de coalitie partners WD, D66 en PvdA, Op zijn wekelijkse persconferentie zei Kok dat de maatregelen onontkoombaar zijn. „De effecten zijn niet gering. De appel is zuur, maar er moet wel in gebeten worden." Vol gens Kok zou de ecologische, economische en financiële schade groot zijn als het kabinet het probleem langer op zijn beloop laat. De varkenspest is slechts 'de urgente aanleiding voor iets waar al een structurele reden voor bestond', aldus de premier. Van Aartsen wil de varkensstapel met vier miljoen dieren ofwel 25 procent verminderen. Het bedrijfsleven zegt niet mee te werken aan de plannen van Van Aartsen. De Product schappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) noemde de voornemens in het Radio 1 Journaal 'ab surd'. PVE-voorzitter Tazelaar verwijt Van Aartsen dat hij steeds heeft geweigerd met het bedrijfsleven over zijn plannen te overleg gen. Ook de Brabantse boerenbond NCB gaf te kennen 'zeer verbolgen' te zijn. Volgens de bond 'steelt' Van Aartsen van de varkensboe ren. De Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren is ronduit blij met de plannen en spreekt over een realistisch voorstel. Van Van onze verslaggever Nijmegen - De jaarlijkse net to-omzet van de varkenshou derij en belendende bedrijfs takken is circa tien miljard plden. Dat is evenveel als de luchthaven Schiphol aan de nationale economie bij draagt. Dat zegt dr. Ruud Huirne, uni versitair hoofddocent van de vakgroep agrarische bedrijfseco nomie van de Landbouw Univer siteit Wageningen. Gedwongen uiknmping van de varkensstapel ®et een kwart zal dan ook door dreunen in alle geledingen van de productiekolom. ™irne: „Dat zal de sector en al- e schakels waarmee ze verbon den is heel erg gaan voelen. Er is minder transport nodig, er wordt mmder geslacht, gebouwd etce tera. Volgens mij ligt de echte Pijn niet bij de varkensboeren maar verderop in de productie- Kolom. Boeren, zonder opvolger de varkens als tweede be- rijfstak een tijdje hebben aan gehouden naast akkerbouw of melkvee, zullen met die varkens stoppen." »Maar in de industrie zal het Keihard merkbaar zijn door ont slagen. Bij een mengvoederbe- drijf dat een kwart minder afzet vliegen er mensen uit," schildert Huirne de dreiging. „Tenminste als dit plan doorgaat. Ik heb het gevoel dat Van Aartsen hiermee de toon heeft gezet. Als de sector zelf niet voor september met een beter plan komt, wordt dit het." Officiële berekeningen van de waarde die de productiekolom van de varkenshouderij verte genwoordigt, zijn niet voorhan den. Evenmin is precies aan te geven hoeveel werknemers van de sector afhankelijk zijn. In de varkenshouderij werkten vorig jaar 17.225 mensen, een veel voud van hen is actief in aanver wante sectoren als handel, trans port, export en voederproductie. Maar ook dierenartsen, stallen- bouwers, accountants, adviseurs en makelaars verdienen eraan. Zo telt dit land 950 varkenshan delaren, van wie er 188 ook bij de export van levend vee (vorig jaar gingen 6,3 miljoen dieren de grens over) betrokken zijn. Als deze export wegvalt is het met de circa tweehonderd beroeps- veetransporteurs ook een heel eind gedaan. Na de sanering van 1995 zijn er nog 23 varkensslachterijen over, De crisis in de varkenssector dreunt hard door. die vorig jaar 18,4 miljoen dieren verwerkten. Voor de varkenspest was al sprake van nieuwe over capaciteit die tot een tweede sa neringsronde noopt. Vermoede lijk zullen tientallen slachters nadat de crisis is uitgewoed op zoek kunnen naar een andere baan. Ook bij de Nederlandse meng voederindustrie, die met 256 be drijven sterk is versnipperd, was reeds sprake van overcapaciteit. De dalende afzet als gevolg van de varkenspest, gevolgd door de structurele inkrimping van de Nederlandse varkensstapel, laat deze industrietak niet onbe roerd. Sluitingen, fusies en over names zijn weldra aan de orde. Accountants kunnen de schade nog niet helemaal overzien. Gibo in Arnhem (zevenduizend agra rische klanten) gaat ervan uit dat landelijk circa driehonderd banen in hun bedrijfstak op de tocht staan als twaalfduizend boeren de stal sluiten. „Maar er wordt zoveel geroepen," zegt de woordvoerder. „Bovendien, hoe meer regels er komen, des te meer werk voor ons." De investeringslust onder var kenshouders zal afnemen door de maatregelen die Van Aartsen heeft aangekondigd. Vorig jaar lagen er nog bouwvergunningen voor 488 varkensstallen, goed voor honderdvijftig miljoen gul den, aldus de NVOB. Boeren zul len minder snel bij architect en aannemer op de stoep staan. De NVM-makelaars, die vorig jaar ruim 231.000 kilo mestquota verhandelden, voelen de bui ook al hangen. Elke beperking die de varkens houders wordt opgelegd, treft ook de makelaar in zijn porte monnee. ZATERDAG 12 JULI 1997 Aartsen gaat zelfs een stapje sneller dan de Dierenbescherming onlangs voorstelde. „Wij opperden 30 procent reductie voor het jaar 2005," zegt woordvoerder B. Nieman. De ver mindering zal volgens hem leiden tot een be ter welzijn voor de dieren en een beter milieu. „Van Aartsen wil duidelijk van kwantiteit naar kwaliteit." Verder maakte het ministerie van Landbouw gisteren bekend dat de opkoopregeling om de overvolle stallen in de varkenspestgebieden te ontlasten, weer behoorlijk werkt. Volgens Landbouw zijn de belangrijke knelpunten opgelost waardoor ernstige gevallen van die renleed effectief kunnen worden bestreden. De regeling voorziet in het opkopen van vele honderdduizenden varkens uit de overvolle stallen. m mien ne va plus. Een be- »^^langrijk verschil tussen jE. m. effectenbeurs en casino is dat er bij de aandelenhandel nog ingezet mag worden ter wijl het balletje al rolt. Sinds 1995 raast de koersmeter, de AEX-index, over het bord van de Amsterdamse effecten beurs, maar nog steeds komen er elke maand tienduizend be leggers bij die hun geluk willen beproeven. Recent verkondigde weer ie mand in mijn omgeving, die al aardig belegd had, nu ook de rest van zijn spaargeld in aan delen te stoppen. Het gaat goed met de economie en op spaargeld krijg je nauwelijks rente, was de enige inhoudelijk bagage, die hij meetorste voor dit besluit. Niettemin voldoen de om voor honderd procent in aandelen te gaan. Sinds de Amsterdamse beurs drie jaar geleden aan haar op mars begon, zijn er bijna vier honderdduizend beleggers bij gekomen. Geen van deze be leggers heeft ooit een echte koerscorrectie van dertig pro cent of meer meegemaakt, zo als die afgelopen week door de gezaghebbende Amerikaanse investment bank Morgan Stan ley werd voorspeld. Dergelijke waarschuwingen worden in de wind geslagen, want de beleg gers menen dat ze onkwets baar zijn. Roekeloos gedragen ze zich als een zeiler die de weersverwachting negeert on der verwijzing naar de strak blauwe lucht om hem heen. Maar liefst 36 procent van de beleggers vindt dat beleggen steeds veiliger is geworden, zo bleek afgelopen week uit een onderzoek van het Centrum voor Marketing Analyse. Het gaat daarbij vooral om laag op geleiden, die een heel beperkte risico-perceptie hebben ten aanzien van beleggen en het vooral als een loterij zonder nieten zien, zo concludeerden de onderzoekers. Dit eerste grote anatomisch onderzoek levert op vele ter reinen een compleet nieuw beeld op van de belegger. Niks geen stereotype beeld meer van sigaren rokende, rijke ou de mannen, want maar liefst 46 procent van de beleggers is jonger dan 44 jaar en 79 pro cent zeifs jonger dan 55. Bo vendien blijkt van de jongere beleggers 40 procent vrouw te zijn. Ook het beeld dat je rijk moet zijn om te beleggen, wordt wreed verstoord. Veertig pro cent van de beleggers heeft een portefeuille die kleiner is dan 25.000 gulden, 71 procent heeft minder dan een ton en slechts twee procent belegt meer dan een miljoen. Met recht mag be leggen dus een volkssport ge noemd worden. Ook vallen de fabelachtige koerswinsten die afgelopen jaar binnengehaald konden worden mee. Het gros van de beleggers heeft er, ge zien de omvang van hun porte feuille, slechts een leuke twee dehands auto aan overgehou den. Het meest opmerkelijke van het onderzoek is het geringe zelfvertrouwen van beleggers. Alle stoere taal ten spijt zegt 62 procent van de ondervraag den niet of slechts enigszins vertrouwd met beleggen te zijn. Onder de beleggers die pas drie jaar bezig zijn, loopt dit percentage op tot 72 pro cent. Het blijkt vooral de groep met een portefeuille van Anatomie van een hebzuchtige belegger maximaal een ton te zijn, die zich onzeker voelt. Het weer houdt hen er niet van om toch grote risico's te nemen. Bijna 40 procent van de beleggers in opties zegt gelijktijdig geen of weinig kennis van zaken te hebben. Van de beleggers die zichzelf omschrijven als specu latief erkent 34,5 procent niet of slechts gedeeltelijk ver trouwd te zijn met beleggen. Feitelijk zijn dit uiterst schok kende conclusies. Het gros van de particuliere beleggers weet zelf niet waar ze mee bezig is. De verleiding om gemakkelijk veel geld te verdienen, blijkt de enige drijfveer. Daarvoor nemen ze risico's die ze zelf niet kunnen overzien. Op de beleggingsvijver wemelt het dus van zeilers die niets van de financiële laveerkunst af we ten. Als daar dus een briesje opsteekt, is de schade niet meer te overzien. Dan pro beert iedereen in paniek aan de kant te klauteren. Misschien had die ene Ameri kaanse bankier aan de voora vond van de beurskrach in 1987 toch gelijk. De overleve ring wil dat hij besloot al zijn aandelen te verkopen, omdat hij 's ochtends zijn chauffeur daarover had horen praten. Als die er denkt verstand van te hebben, kan ik er maar beter mee ophouden, zo bromde hij. Rien ne va plus. Misschien toch niet zo'n gekke regel. Den Haag - Staatssecretaris Vermeend van Financiën ontwikkelt plannen om het voor (kleine) zelfstandigen eenvoudiger te maken een voorziening voor de oude dag op te bouwen. Het gaat daarbij om versoepeling van de regels voor fiscale oudedagsreserve. Zelfstandigen mogen een deel van hun winst reserveren voor hun pensioen. Lijden zij in een bepaald jaar verlies, dan is de fiscaal aantrekkelijke reservering nu nog niet mogelijk. Ook als het ver mogen van de onderneming negatief is, kan er niet onbelast geld worden overgeschreven naar de reserve. Vermeend overweegt behalve een versoepeling van de fiscale re gels de belasting over de uiteindelijke uitkering te verlagen. Breda - De fiscale vluchtelingen in de Belgische grensstreek heb ben voortaan hun eigen magazine: Borderline. Met onderwerpen als beleggen, dure auto's, exclusieve reizen en luxe woninginrich tingen richt het blad zich op kapitaalkrachtige Nederlanders, die de beschutting van het milde fiscale klimaat van België opzoch ten. Borderline is een uitgave van de Tilburgse HS&BT Media groep. Het eerste nummer is gratis toegestuurd aan 21.000 adres sen in België en 10.000 adressen in Nederland. Vanaf het tweede nummer moet het glossy maandblad betaald worden. Breda - Oprichter Jan Sybesma heeft zijn Settler's-restaurants verkocht. Koper is de Meblo-investeringsgroep, die tevens de we reldwijde rechten heeft verkregen voor het steakhouseconcept. Sybesma, ooit de stuwende kracht achter de hamburgerketen Mc Donald's in Nederland, trok zich eerder al terug uit de dagelijkse leiding van de Settler's-restaurants. De keten telt tot nu toe twee zaken in Amsterdam en een in Rotterdam. Voorburg - De prijzen van consumentenproducten lagen juni dit jaar een half procent lager dan de maand ervoor. In vergelijking met juni 1996 waren ze 2,2 procent hoger. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is een daling in juni normaal. Amsterdam - De bijdrage die een koper van een nieuwe auto moet betalen voor de recycling en verwerking van afgedankte auto's, gaat op 1 januari volgend jaar met honderd gulden omlaag naar honderdvijftig gulden. De afdeling Auto's van de RAI heeft dat besloten. Reden voor het besluit is dat het recyclingsysteem uitste kend functioneert. Vooral de demontage blijkt doelmatiger en dus goedkoper dan vroeger. Ook is de hoeveelheid materiaal die ge schikt is voor recycling, verdubbeld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7