DE STEM Overlevenden van Herculesramp willen antwoord op hun vragen D1 Bijna een jaar zijn ze al het aan revalideren, de zeven overlevenden van de ramp met de Hercules op Vliegbasis Eindhoven, 15 juli 1996. Vierendertig andere inzittenden kwamen om. Voor het eerst vertel len de zeven nu gezamenlijk hun verhaal. In de eerste plaats omdat ze vinden dat de autoriteiten die zich bezig hebben gehouden met het onderzoek naar de Herculesramp, te weinig belang hechten aan hun verklaringen. Daardoor zitten ze met vragen die almaar door hun hoofd blijven spoken. ietekend Weekend ZATERDAG 12 JULI 1997 'Het lijkt soms wel of het ze slecht uitkomt dat er overlevenden zijn' morgen.. HEILIGING veau met minimaal assurantie B, te werkervaring is een pre. SURANTIEMEDEWERKER BINNENDIENST en gerenommeerd assurantie >r in Midden Brabant. >ent werkzaam in een jong en siast team en uw hoofdtaak is l>et ten van polissen, correspondentie iptatie van particuliere- en schade eringen. De functie biedt interes nogelijkheden. U bent klantgericht at een positieve instelling- Op' net minimaal assurantie B. Leef Nathalie de Cloe kan al weer op de bugel spelen, foto marc bolsius Door Nicole van Hout en Hans Matheeuwsen Ik kreeg pas in de gaten dat er iets mis was toen ik vlak na de landing achter de cockpit vlammen zag. Volgens mij zijn we niet met een hardere klap op de grond ge komen dan bij een normale landing. Ik heb de vier bemanningsleden uit de cockpit zien ko nen. Ze probeerden eerst de voorste deur aan de linkerkant open te maken. Ik hoorde ze nog zeggen dat het niet lukte en toen zijn ze naar achteren gelopen." De 27-jarige Marco Habets is een van de zeven overlevenden. Hij vertelt zijn verhaal via de te lefoon, omdat hij geen journalisten wil ontvan- gen. Tot nu toe heeft hij geweigerd om met de media te praten. „Ik hou me bewust afzijdig. Ik nu één keer iets vertellen omdat de andere zes dat ook doen.Marco revalideert in Hoens- kroek, de andere zes in het Militair Revalidatie Centrum in Doorn. ■.Tijdens de landing zat ik aan de linkerkant van het toestel," vertelt Marco. „Ik ben meteen opgestaan. Iedereen liep met de bemanning mee naar achteren. Ik zag dat Ron Geurts daar ol bezig was met de deur. Ik ben weer gaan zit ten op het moment dat er een hele grote roet wolk binnen kwam en het donker werd in het toestel. Toen ik wakker werd, zag ik licht en "orde ik dat er mensen met iemand bezig wa- t®. Dat moet Nathalie zijn geweest. Ik kon zolf lopen en ben naar het gat in het toestel ge waar ik het licht vandaan zag komen, stonden brandweermannen die me op- n en als eerste naar het gewondennest "achten. Ze hebben me zuurstof gegeven en met water afgespoten. Meteen daarna kwamen zo met Nathalie. Ze hebben ons samen in één ambulance naar het ziekenhuis gebracht. vertellen alle overlevenden hun eigen ver- 1 Het zijn herinneringen aan een zwarte die hun jonge leven dramatisch verandér- Samen met dertig collega's kwamen ze op oen zomerse maandagmiddag terug van een eestweek in het Italiaanse Modena, waar het .anfarekorps van de Koninklijke Landmacht .eelnam aan een muziekfestival. Ie Adams (24), Nathalie de Cloe (22), Ron ™Jrts (28), Hans Ploegmakers (25), Eric in 't *1 (25) en Harold Vlemmix (27) vertellen "eel nuchter, in sobere bewoordingen over hun ®yaringen. Voor het eerst doen ze samen hun s aan een buitenstaander. Ze laten elkaar uitpraten, gaan niet in discussie wan neer een ander een afwijkende mening heeft. De jonge mensen die de ramp overleefden, zijn voor het leven zwaar getekend. De lichamelij ke en psychische littekens zullen nooit ver dwijnen. Ze zijn door een diep dal gegaan en krabbelen nu moeizaam weer omhoog. Maar als ze bij elkaar zijn, maken ze een ontspannen indruk. Gevoel voor humor hebben ze behou den. Ze creëren zelf ruimte voor cynische grap pen, zelfspot. Er wordt gelachen en plagerijtjes vliegen over en weer. Ze willen hun verhaal vertellen, omdat ze vinden dat de autoriteiten die zich bezig hebben gehouden met het onder zoek naar de Herculesramp, te weinig belang hechten aan hun verklaringen. Duf De muzikanten vertellen hoe ze vertrokken uit een zonnig en warm Villafranca. De sfeer in het vliegtuig was rustig. „Duf," verklaren ze. Er werd wat gekaart, een spelletje gespeeld en wat rondgelopen. Maar de meeste zaten of la gen moe gefeest wat te doezelen. „Ik heb bijna de hele vlucht op de laadklep lig gen slapen. Die loopt schuin omhoog en dat lag dus goed," vertelt Marco. „We waren allemaal keikapot. We hadden een drukke week achter de rug. De optredens waren laat en daarna had je zelf nog wel behoefte aan ontspanning," zegt Hans. „Het was altijd diep in de nacht voordat je in bed lag," voegt Harold daar aan toe. „Ja," beaamt Nicole: „We hebben goed gefeest." Ni cole is de enige van de zeven overlevenden die zich van de crash niets meer herinnert: „Ik weet niet eens meer dat we in Italië zijn inge stapt. De anderen daarentegen weten nog goed hoe de rustige vlucht veranderde in een nachtmer rie. Hans: „Toen het rode lampje aan ging als sig naal dat de landing werd ingezet, is iedereen op z'n plaats gaan zitten. Ik zat aan de linker kant. Ik heb de wielen de baan voelen raken en ik heb ook gehoord dat een motor in de vaan stand is gezet. Dat maakt een klapperend ge luid, net als een koffiemolen, Ik herkende dat geluid van een stage die ik heb gelopen in Fle voland. Na de crash brak direct brand uit. Ie dereen was verstijfd van schrik. Ik keek naar links en zag kapitein Beekman, onze dirigent, kijken of hij zeggen wou: 'Wat nu?'" Hans heeft de bemanning uit de cockpit zien komen: „Het vuur knetterde al toen de beman ning naar beneden kwam. Toen ze langs mij liepen, heeft een van hen zijn pilotenjack over de schouders van Nicole gehangen. Zij stond toen al. Het was een kleine, wat kalende man." Harold zat eveneens aan de linkerkant: „Ik heb de touch down duidelijk gevoeld. Daarna wist ik meteen dat er iets mis was. Het vliegtuig rammelde aan alle kanten en rechts achter de cockpit ontstond meteen brand. Geen gewoon vuur, maar vlammen waar zuurstof bijkomt. Ik heb scheikunde gestudeerd en zie het ver schil wel. Ik ben opgestaan en zag iemand te gen de achterdeur bonzen. Er was nog geen hitte in het vliegtuig, maar er kwam wel met een een dikke zwarte rook opzetten. Er werd geschreeuwd en gegild en geroepen. Ik heb nog een flinke hap lucht genomen en ben weer op mijn plaats geploft. Heel berustend. Ik dacht dat er zo wel een stuk of tien brandweerwa gens aan zouden komen om ons te helpen. Daar vertrouw je gewoon op." Eric: „Het was een gevoel of het landingsgestel niet uit was gegaan en het vliegtuig op zijn buik terecht kwam. Ik had problemen om mijn riemen los te maken." Eric zat aan de rechter kant. Ron: „Voor de landing heeft het vliegtuig een S-bocht gemaakt. Eerst naar links en direct daarna scherp naar rechts. Het toestel heeft de baan een poets gegeven, is meteen met volle kracht weer omhoog getild en kwam met een harde schok weer op de grond. Ik voelde het schuiven. Direct daarna zag ik een heel fel vuur achter de cockpit. Net als van een snij brander. Ik ben opgestaan en heb geprobeerd de achterdeur open te maken. Toen dat niet ging, ben ik op mijn hurken gaan zitten om op redding te wachten. Want daar vertrouwde ik ook op, net als Harold." Nathalie: „Ik heb gevoeld dat het toestel de grond raakte, weer omhoog ging, weer op de grond terecht kwam en verder schoof. Op twee-en-een-halve meter van mij vandaan zag ik vlammen. Mijn broer stond aan de andere kant. Ik dacht bij mezelf: zitten blijven want anders loop je toch maar in de weg. In het don ker hoorde ik het gebonk van de soldaten schoenen over de metalen vloer. Iedereen be gon te hoesten. Ik wilde wakker blijven maar voelde me wegzakken. Toen ik weer wakker werd, zag ik licht. Daar ben ik naar toe gegaan. Lopend of kruipend, dat weet ik niet meer. Wel weet ik nog dat ik het vreemd vond dat ik op gras gelegd werd. Ik verwachtte beton van de landingsbaan. Van de momenten daarna weet ik me niets meer te herinneren totdat ik na twee weken weer bijkwam. Als eerste van de overlevenden." Vragen Een jaar na het drama worstelt de groep nog steeds met talrijke vragen. Onbegrijpelijk vin den zij het dat niet alle overlevenden in de ge legenheid zijn gesteld een officiële verklaring af te leggen over hun ervaringen. Alleen Eric en Marco zijn gehoord door perso neel van de luchtmacht in het brandwonden centrum van Beverwijk. Daarvan wordt in de rapporten melding gemaakt. Voor Marco ver liep het gesprek met de ondervragers goed. „Ik heb het hele verhaal tot in details uitgelegd. Het waren twee heel sympathieke kerels." Eric daarentegen heeft er een nare herinnering aan overgehouden. „Ze hebben me nog geen vijf minuten aan het woord gelaten en me da nig beïnvloed bij de beantwoording van de vragen. Al mijn opmerkingen werden de kop ingedrukt. 'Dat kan niet', zeiden ze dan met een." De hele groep overlevenden vindt het bijzon der vreemd dat in de officiële rapporten geen aandacht is besteed aan het feit dat er geen veiligheids-instructies zijn gegeven bij de aan vang van de vlucht. „We wisten niet waar de zuurstofmaskers hingen en we wisten niet dat er bij de laadklep een ontsnappingsluik was. Als dat luik meteen opengetrokken was, had de dikke rook kunnen ontsnappen," oppert Ron. Over de loadmaster zijn de meeste overleven den het eens: hij zat niet op zijn plek bij de pa- ratroopers-deur linksachter in het toestel. Ron zat helemaal achterin aan de linkerkant: „Op andere vluchten met een Hercules zat de load master op een speciale plaats bij de achter deur. Maar deze keer heb ik hem tijdens de landing niet gezien." Eric herinnert zich de loadmaster bij het nade- Vier zeven venden. links rechts: Adams, van de overle- Van naar Nicole Hans ren van Eindhoven achter in het toestel bezig te hebben gezien. Hij heeft hem via een kopte lefoon iets tegen zijn Belgische collega's in de cockpit horen zeggen over het landingsgestel. „Daarna is hij weer naar de cockpit gelopen." Nathalie weet heel zeker dat alle vier de be manningsleden direct na de crash uit de cock pit kwamen. „Ik zat links vooraan en ze zijn voor mij langs naar achteren gelopen. Één pakte een bijl en een ander een brandblusap- paraat." „We kunnen de rapporten niet accepteren, om dat wij niet allemaal officieel gehoord zijn", zegt Ron, die als medebestuurslid van de Stichting Herculesramp 1996 de laatste tijd als woordvoerder van de overlevenden is opgetre den. „Dat heb ik ook tegen de kamerleden van de defensiecommissie gezegd. Volgens ons moet er meer aan de hand zijn geweest dan in de rapporten staat vermeld. Het is net alsof wij iets weten wat zij niet willen horen en dat we daarom niet zijn gehoord. De overlevenden zijn onzeker over de volledig heid van de rapporten. Ze twijfelen aan de conclusies. Ze voelen het als een extra belas ting dat allerlei vragen over de oorzaak van de ramp én over het tekortschieten van de hulp verlening onbeantwoord zijn gebleven. Hans: „Wij hebben het gevoel dat het niet allemaal klopt, het gevoel dat er andere belangen mee spelen. We missen gewoon de openheid in de rapporten." En met een zacht stemmetje voegt Nicole daaraan toe: „Het lijkt soms wel of het ze slecht uitkomt dat er overlevenden zijn. Allen hebben de zware littekens van brand wonden over hun hele lichaam. In tegenstel ling tot de anderen is het gezicht van Nicole ongeschonden gebleven. Ook Nathalie heeft weinig verwondingen in haar gelaat. Nicole kan haar rechterarm nau welijks gebruiken. Ron en Nathalie spelen al weer op hun instrumenten. Ze kunnen hun ar men en handen redelijk goed bewegen. Bij anderen zijn vingers kromgetrokken. Brandwonden en huidtransplantaties beper ken de bewegingsmogelijkheden. Ze hebben allemaal problemen met de luchtwegen en lon- Ploegmakers, Ron Geurts en Harold Vlem mix, wandelend in de omgeving van het Militair Revalidatie Centrum in Doorn. foto wfa/ michael kooren gen door het inhaleren van giftige gassen en hete lucht. Ze vragen zich nog steeds af hoe het mogelijk is dat hun kleding niet of nauwelijks door het vuur is aangetast maar hun lichaam wel. Bij Hans zijn het rechterbeen en het linker-onder- been geamputeerd. „Maar mijn broek was nog helemaal gaaf." Als antwoord op de vraag naar de aard van de verbrandingen kregen ze van het ministerie van Defensie het volgende te horen. „Er was sprake van een zuurstof brand waardoor de temperatuur plaatselijk rond het zuurstoflek extreem steeg. Hierdoor kunnen fluorverbindingen ontstaan met agres sieve eigenschappen zoals fluor-waterstof. Fluor-waterstof is qua uitwerking op de huid vergelijkbaar met zoutzuur." De brandwon den in de vorm van spatten zouden ontstaan zijn door druppels brandende kunststof van het isolatiemateriaal aan de binnenzijde van het vliegtuig. Lange weg De eerste stappen op weg naar revalidatie zijn gezet. Maar de zeven hebben nog een lange, lange weg te gaan. Een weg die begon nadat ze uit een langdurige, soms maanden durende, narcose ontwaakten. Toen kregen ze het schokkende bericht dat hun vrienden uit het orkest waren omgekomen. Nathalie hoorde dat haar broer Eric de ramp niet had overleefd. Over die eerste, moeilijke weken in het zieken huis, willen ze weinig kwijt. Maar ook zonder woorden weten ze duidelijk te maken dat ze een diepe tragedie moeten verwerken. Ze wil len verder gaan met hun leven. Ze willen ook verder met een onderzoek naar het waarom van het desastreuze verloop van de ramp. „We zitten nog met twee kernvragen," ver klaart Harold: „Waarom is er een doorstart ge maakt? En waarom is er niet onmiddellijk een begin gemaakt met onze redding toen de hitte in het vliegtuig al genoeg gedaald was om het toestel binnen te gaan? Op de eerste vraag kun nen ze en op de tweede vraag willen ze geen antwoord geven. Maar ze zijn nog niet van ons af." -35 jaar. esse in deze of andere banen in ;eringsbranche? Bel dan Peter-Jan t, 040-2466 177. Schrijven irlijk ook: Vitae Verzekeringen- berg 18c, 5611 KK Eindhoven. eringen. ml belang zijn. n •Projecten De val van de onneembare maagd Bergen op Zoom weekend De Turkse kust is prachtig vanaf zee vakantie reizen Duitsland legt pornografie op internet aan banden internet lispjenng.jp# tttMW.jpS Hfimp.jps- rffttis.JM m mm». in «vlrgla.fpg IDfucWMpj 14yrs_W.jp, 1SL-buR1.jp, 'm.jRB •flrls.Jpj UjjaM.jp, wsDM.jp, Rowan Atkinson klapt uit school over Mr. Bean pagina

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 29