De nieuwe weg van BMW Kleren maken het bedrijf 'Kleintje' in oktober bij Nederlandse dealers DE STEM SURPLUS Apart Innemend Merk schaamt zich zelfs niet meer voor een chopper Meer passie AUTONIEUWS kort V6 diesel van Audi Offensief Opel Volvo komt met terreinwagen Ka ook in Brazilië Mercedes in VS Imagokleding neemt hand over hand toe Visitekaartje Couturiers DE STEM VRIJDAG 11 JULI 1997 D2 Mercedes A is al uitverkocht De kleine A-klasse van Merce des is voor dit jaar uitver kocht. Er worden er dit jaar 28.000 van gemaakt. De auto komt in oktober bij de Neder landse dealers. De importeur in Utrecht krijgt er dit jaar 500, maar ook die zijn via de dealers al allemaal voorbe stemd. Nieuwe kopers moeten tot minstens januari wachten. Mercedes gaat ervan uit in 1998 minstens 4000 A-model len in Nederland te slijten. Door Rien van der Steen Mercedes is voortaan net als Op el. En Volkswagen. De grote, du re auto's blijven, maar voortaan kan ook iemand voor minder dan veertig mille een splinternieuwe Mercedes aanschaffen. Een kleintje dan, maar wél een Mer cedes. Mercedes-Benz in Stuttgart is van plan de meest renderende au tofabrikant van de wereld te worden. En dan moeten er dus meer mensen een auto met een ster op de neus kopen. Mercedes wil nieuw publiek naast de goed verdienende zakenman. Minder onbereikbaar zijn kortom. De nieuwe compacte Mercedes, de A-klasse, moet daar vanaf ok tober een handje bij helpen. De auto is hoog opgebouwd en de wielbasis meet 243 cm, net als de VW Polo. Een auto met standaard twee airbags, twee sidebags, cen trale vergrendeling, abs, elektri sche ramen voor en stuurbe krachtiging. De bank kan ge deeld plat, maar tegen bijbeta ling ook compleet verwijderd, net als de rechter voorstoel. Een re servewiel ontbreekt. Want de A heeft Tirefit aan boord. Een klein compressortje en spul dat je in een lekke band spuit, zodat je rustig nog tientallen kilometers kunt rijden met een provisorisch opgelapte band. De kleinste Mercedes was aan vankelijk korter, maar terwille Het interieur ademt de sfeer van een heuse Mercedes. Een tempe ratuurmeter in het dashboard ontbreekt. Daar was echt geen plek meer voor. De Mercedes A wordt zonder twijfel een succes. De versie met 1.4 motor rijdt heerlijk, de 1.6 maakt nogal wat kabaal. van de veiligheid nam de lengte toe om een zinvolle kreukelzone te construeren. De motor wordt bij een frontale aanrijding onder de dubbele bodem van de auto gekwakt. Hij is ook nogal apart van constructie. De Mercedes A heeft óf een gewo ne of een (semi)automatische ver snellingsbak (wel schakelen, niet ontkoppelen), twee benzinemoto ren (1.4/82 pk, 1.6/102 pk)) en volgend jaar twee turbodiesels (1.7/60 pk en 1.7/90 pk). De A is een van die zeldzame Mercedes- sen met voorwielaandrijving. De A 140 kost 37.900,-, de A 160 (1.6/102 pk) 39.900,- en de 1.7/90 pk direct ingespoten die sel, pas vanaf maart 1998 lever baar, kost 45.500,-. In 1999 komt een 1.9/122 pk benzinemo tor. Rijden levert verrassende erva ringen op. Want met name de 1.4 benzinemotor en de 1.7 diesel maken indruk met fraaie rij-ei- genschappen. Ze zijn allebei ta melijk stil. De auto zelf kent ook geen piepjes of rammeltjes en zelfs het windgeruis blijft binnen de perken. Minder imposant is de versie met 1.6 benzinemotor. Die biedt wel meer kracht dan de 1.4, maar daar doet hij ook nogal ru moerig kond van. Hij produceert een nogal metalig geluid en dat is op de lange duur irritant. Volgens zijn scheppers is de A net zo veilig als de andere modellen van het merk. De constructie van de auto zorgt voor een vrij hoge zitpositie. Het opvallende (elek trische) schuifdak, dat er tegen bijbetaling in zit, bestaat uit af zonderlijke stalen lamellen, waarvan er vier achterin over el kaar schuiven en eentje vooraan als spoiler omhoog gaat staan. De constructie biedt veel meer frisse lucht omdat de opening groter is dan bij conventionele open da ken. Het heeft er alle schijn van dat de A een succes wordt. De auto is niet goedkoop, maar ook niet pe perduur. De techniek is inne mend, de auto is veelzijdig en de onderhoudsinterval laat een kilo- metrage van 30.000 kilometer zien. Bij de diesel zelfs 40.000. Mercedes-Benz verkocht vorig jaar voor het eerst in totaal meer dan 600.000 auto's. Het merk wil er dit jaar 700.000 van maken. Dat de A een succes wordt staat eigenlijk vast. Want bijzonder veel mensen, op zoek naar een goede, compacte auto zullen voor het eerst in hun leven bij Merce des gaan winkelen. De concur rentie op de automarkt kan er al leen maar harder door worden. Door Rien van der Steen BMW is een totaal andere weg ingesla gen. Met de motorfietsen dan. Het merk hield zich altijd keurig aan de vrijwillige 100 pk-grens, maar overschreed die on langs even zo vrolijk en ruimschoots met de K1200 RS. De categorie choppers was tot nu toe aan BMW niet besteed. Dat was voor de Easy Rider in de Verenigde Staten en de ver dwaalde aanbidder in Europa. Die moest maar een Harley-Davidson kopen. Of een Japanse kopie daarvan. De Duitsers heb ben intussen vastgesteld, dat een groei end aantal mensen met belangstelling voor motorrijden een cruiser aanschaft. Laag met lange wielbasis, hoog stuur, veel chroom, zware klappen uit de uitlaat en genoeg motorkoppel om een ploeg door het land te zeulen. Maar ja. BMW bouwt sinds een jaar au to's in de VS. En dat heeft het merk geïnspireerd tot het ontwerpen van de R1200 C; een motortype, dat vooral in de VS geliefd is. Een kruiser, die het liefst rechtuit wil. Een motor voor de autoweg, want het weggetje binnendoor is er ei genlijk te smal voor. Hoewel: het Duitse Lang en laag, met veel chroom en uiteraard cardanaandrijving: de 1200 Crui ser van BMW kent techniek en passie. blad 'Motorrad' vindt dat de 1200, een opgehoorde boxer, wat rijkwaliteiten be treft ver boven de gevestigde orde (lees: Harley) uit steekt. De machine is veel verfijnder dan de categorie motorfietsen die ooit als chopper begon. Met name het 'telelever'-systeem van de voorwielop hanging gooit hoge ogen. De nieuwe machine vindt zijn basis in de in 1993 geïntroduceerde nieuwe genera tie boxermotoren. De cilinderinhoud is vergroot van 1100 naar 1170 cm3. De mo tor telt vier kleppen per cilinder, heeft een drieweg katalysator en digitale mo- torelektronica; abs op het remsysteem is verkrijgbaar. Zoals het een regelrechte toermachine betaamt, heeft de motor veel trekkracht bij weinig toeren, hoewel het maximum vermogen met 61 pk relatief laag is. De BMW Cruiser weegt 265 kilo gram. De R1200 C is vanaf begin september te koop voor 29.950,-. De eerste chopper van het Duitse merk moet het niet van zijn sportieve eigenschappen hebben, maar van de beleving van het gelaten over de autowegen banjeren. Een lange, lage motor, met op de plek waar andere motoren vaak kunststof panelen hebben veel chroom. De 1200 C heeft een wielba sis die 20 centimeter langer is dan van de gewone boxermotoren. De afgelopen twee jaar waren succesvol voor de auto's en motorfietsen van het Duitse merk. In 1995 en 1996 registreerde BMW elk jaar meer dan 50.000 tweewie- Iers. Volgens Klaus Wiese, directeur van BMW Nederland, moet het dit jaar luk ken meer dan 50.000 motoren te verko pen. Tot en met mei van dit jaar zijn er al 25.400 verkocht. De verkopen van de motorfietsen van BMW in Nederland stegen met 3,7 pro cent, terwijl de Nederlandse motorfiets- markt de eerste maanden met 6,5 procent daalde. Het marktaandeel van BMW ligt nu op 10 procent. Verkooptopper is de nieuwe R1100 RT. Volgens Wiese is ook de K1200 RS, de eerste BMW-motor met meer dan 100 pk, geliefd. „Ze zijn figuur lijk gesproken niet aan te slepen". Met de Cruiser slaat BMW een nieuwe weg in. Uiterlijk herkenbaar als een BMW, maar met meer passie. Want BMW wil zich steeds meer richten op de emo tionele kant van het motorrijden. Volgens de fabriek wil BMW bij de motorfietsen niet alleen op het gebied van kwaliteit een koppositie innemen, maar nu ook op het gebied van design. Audi speelt een sterke rol de laatste jaren. Technisch uitstekenden innovatieve auto's. Het merk heeft nu de eerste zescilinder diesel met directe inspuiting voor personenauto's. Een V6 met vier klep pen per cilinder en een balansas in het blok om de trillingen tegen te gaan. Het VW-concern investeert sterk in de dieselmotor, want is ervan overtuigd dat het aandeel van de diesel alleen maar toe neemt. De nieuwe 2,5 liter TDI-diesel is volgens Audi een mijlpaal in de dieseltechniek. De motor wordt voorlopig alleen in de A8 aangebo den. Dat wordt daarmee 'de eerste luxe limousine die ook nog eens zuinig met brandstof omspringt', zo zeggen ze bij Audi in Ingol- stadt. VW/Audi kwam in 1989 met de eerste vijfcilinder direct ingespoten turbodiesel, die als TDI bekendheid zou verwerven. Veel dieselfa brikanten, waaronder Mercedes en Fiat, hangen nu het principe van de common rail, een hogedruk-leiding, aan om de diesel bij de tijd, schoon en zuinig te krijgen. Audi heeft daar (nog) niet voor ge kozen. Volgens de technici in Ingolstadt heeft common rail grote voordelen bij lage toerentallen, maar werkt het systeem zichzelf te gen als de toerentallen omhoog gaan. Bij Audi hebben ze vooral veel werk gemaakt van geluidsisolatie. Rijdend met een eenmaal warme 2,5 V6 TDI is absoluut niet te mer ken dat er een diesel aan het werk is. Sterker nog: de motor maakt een fraai snorrend geluid en is met zijn 150 pk van de zeer vlugge, In alle opzichten een dijk van een diesel: stil en economisch. De eerste turbodieselmotor met directe inspuiting staat op naam van Fiat (Croma). Audi heeft de nieuwste generatie zescilinder die sels voor personenauto's. Volgens de importeur worden er in Ne derland jaarlijks 200 A8-en verkocht. Dit jaar maken daar 45 TDI's deel van uit. In 1998 zullen het er volgens Pon in totaal 225 worden, waarvan 40 diesel. De A8 2.5 TDI kost 126.700,-. Tiptronic kost 4.800,- extra, quattro vierwielaandrijving is 10.000,- duur der. De hypermoderne diesel maakt van de luxe limousine die de Audi 8 is een auto die ook zuinig met brandstof omspringt. Opel komt tussen nu en het eind van 2001 met 26 nieuwe automo dellen en modelvarianten op de markt. Acht daarvan zijn bedrijfs wagens. Opel produceerde in 1996 876.000 personenwagens. Het merk heeft momenteel nieuwe fabrieken in aanbouw in Polen, Ar gentinië, Brazilië, China en Thailand, het marktaandeel van Opel in Europa ligt momenteel op 11,8 Volvo is een totaal nieuwe richting ingeslagen. Het merk maakt te genwoordig coupés en studeert op cabriolets. En in die vrijetijd- achtige trend heeft het merk op basis van de V70 (voorheen 850) een vierwielaangedreven auto ontwikkeld met de uitstraling van een terreinwagen. De V70 XC (Cross Country) heeft een grotere grondspeling dan de standaard V70 en een anders vormgegeven front. De auto wordt eind dit jaar leverbaar. Ford produceert het kleine model Ka inmiddels in Brazilië. Een fa briek in de buurt van Sao Paolo, waar ook de Fiesta gebouwd wordt, maakt de Ka voor de lokale markt. De Ford Ka werd acht maanden geleden in Europa gelanceerd. De auto is intussen ook in Hong Kong te koop. Mercedes heeft een nieuwe fabriek geopend in Tuscaloosa, een plaatsje in Alabama, VS. Daar wordt een nieüwe, luxe terreinwa gen, de M-klasse, gebouwd. De auto wordt pas volgend jaar in Eu ropa geïntroduceerd. In Alabama bouwen 1.500 medewerkers per jaar 65.000 auto's. Volgens bestuursvoorzitter Jürgen Schrempp van Daimler-Benz is de nieuwe fabriek een mijlpaal in de verdere 'globalisering' van het concern. Daimler-Benz heeft 300 miljoen dollar geïnvesteerd inde nieuwe fabriek. De motoren voor de nieuwe M-klasse worden in Duitsland geproduceerd. De auto heeft al een rol gekregen in de film Lost World, de opvolger van Spielbergs Jurassic Park. Het rood-grijze tenue van de postbode en de felle blauwe kleding van de verkoopster bij V&D. Maar ook de zonneklep- pen bij McDonalds. De imago kleding in bedrijven rukt op. Sleutelwoorden zijn herken baarheid en corporate iden tity. Door Mark Langeslag In navolging van de hoge heren in de bedrijfstop die zich al sinds eeuwen aan hun eigen kledingco des houden, saaie blauwe en grij ze pakken, moeten nu ook men sen op de werkvloer steeds vaker aan verplichte, eenduidige kledij geloven. Niet langer in een slob bertrui en spijkerbroek vanachter de balie de klant helpen, maar ge kleed in een keurig pak of een vlotte rok. Vooral banken, waren huizen en overheidsinstanties steken hun personeel steeds vaker in het nieuw. Hippe sweaters of stijlvolle pakken. Afhankelijk van het soort bedrijf en de uit straling die daar, volgens de di rectie, bij hoort. Volgens het onderzoeksbureau Heliview marketingservice uit Breda neemt het gebruik van de zogenoemde imagokleding hand over hand toe. Ruim één op de vijf werkgevers schrijft zijn personeel nu al voor in welk overhemd of andersoortig kledingstuk deze op het werk dient te verschijnen. In 1995 deed nog 'slechts' één op de tien ondernemers dat. „Het is echt een trend," zegt Ar jan de Gouw, uitvoerder van het onderzoek. „Ruim 300.000 werk nemers droegen in 1997 imago kleding. Dat is drie keer zo veel als in 1995. Bedrijven zijn mas saal op zoek naar een duidelijk gezicht en denken dat de kleding van het personeel daar in grote mate toe bijdraagt. Kleding is als het ware het visitekaartje. Of cor porate identity met een moeilijk woord." Het onderzoeksbureau maakt een duidelijk onderscheid tussen be- drijfs- en imagokleding. Maar de grens tussen beide is een beetje aan het vervagen, geeft De Gouw toe. „Ik ken bijvoorbeeld een Ci- troëngarage waar de monteurs al lemaal in dezelfde overall lopen met de naam van het bedrijf erop. Oké, het belangrijkste doel van die kleding is de bescherming van het lichaam, maar zulke kleding heeft volgens mij toch ook iets met het imago te maken." Daar naast veranderen de traditionele uniformen van bijvoorbeeld de vervoersbedrijven steeds meer in imagokleding. Uit het onderzoek blijkt dat man nen door hun werkgevers vaak in een broek, een overhemd, een jas je en een stropdas gehesen wor den. Vrouwen daarentegen moe ten het meestal doen met een rok en een blouse. De tenues worden voornamelijk van nylon en po lyester gemaakt, hoewel het ge bruik van natuurlijke materialen toeneemt. De kleding moet sterk en praktisch zijn. Elke branche heeft zo zijn eigen voorkeuren. In veel gevallen worden grote broek- en kontzakken op prijs ge steld, om bijvoorbeeld een noti tieblok in op te bergen. Ook de weersomstandigheden waarin de kleding gedragen moet worden, zijn belangrijk. Er zijn in Nederland een stuk of vijfentwintig leveranciers die zich uitsluitend hebben gespecia liseerd in bedrijfskleding. Maar ook gerenommeerde couturiers als Frans Molenaar (PTT Post) en Mart Visser (Jaarbeurs en V&D) en de in Parijs wonende Clemens Rameckers worden regelmatig ingeschakeld om tot een creatie te komen die de sfeer van het betref fende bedrijf uitademt. Het mag dus wat kosten. Gemiddeld is een ondernemer die zijn werkgevers in het nieuw steekt een kleine 600 gulden per tenue kwijt. Het hangt af van de eisen die aan de kleding worden gesteld en de stof die is gebruikt, laat een sales-assistant van leverancier Alexandra weten. „Maar het is over het algemeen wel iets duurder dan de kleding die je gewoon in de winkel koopt." De meeste leveranciers nemen de huisstijl en het gewenste imago van een bedrijf als uitgangspunt en ontwerpen op die thema's di verse kledingstukken. „Zo kan een werknemer van twintig kie zen voor een vlotte blouson, ter wijl iemand van zestig eerder ge neigd is om een colbert te kie zen," zegt een leverancier uit Rot terdam. „Maar beide kleding stukken hebben dezelfde stijl. Ik denk dat het belangrijk is dat mensen toch zelf nog het een en Het tenue maakt direct duidelijk om welk bedrijf het gaat. ander kunnen bepalen." Of de werknemers zelf nog iets te zeggen hebben over de kleren waarin ze dagelijks op het werk dienen te verschijnen? Weinig. In een kleine tien procent van de ge vallen werd de ondernemings raad door de directie ingescha keld en speelde dit orgaan 'een adviserende rol'. In minder dan FOTO MARC BOLSIUS één procent van de gevallen had de raad een beslissende bevoeg' heid. Het is dus vaak maar hop® dat de baas een beetje dezelfde smaak heeft als de werknemer. NEDERLAND 1 08.07 08.33 0 f.00 09.09 09-37 10.31 11.04 1).03 18.00 18.29 18.58 19.28 2(1.00 20.25 20.59 21.06 2J.02 23.01 23.37 Journaal Linda, Linda (herh) Bestemming Schiphol (herh) Journaal Get the Picture (herh) Close-up: Yehudi Menuhin (herh) Merhaba: Islam en gokken (herh) Een koninklijk gezelschap (herh, tot 11.46) Alles kits, kindermagazine met Kissyfur; 17.30 Kinderen van de wereld Growing Pains, comedy Get the Picture Paradijsvogels Wie van de drie?, spelletje Journaal Netwerk, actualiteitenrubriek Weeroverzicht Het gevoel van... Coverstory, serie Aardige mensen, satire Breaking Away, speelfilm NEDERLAND 2 13.00 14.00 14.30 15.00 17.28 17.59 19.00 19.49 20.25 20.55 22.29 23.10 23.26 23.30 23.36 Journaal, tot 13.05 AC-tv (herh) Ik weet het beter (herh) Tour de France, zesde etappe Le Blanc-Marennes (21B km) Clips 2Vandaag, actualiteiten met 18.00 Journaal; 18.43 Sportjour naal en vanaf 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws gevolgd door het weer Studio Sport Zoovenirs 10ers, comedy Dead Man's Island, speelfilm Goede raad, reportage-serie waarin een gevarieerd beeld wordt geschetst over het werk van advocaten Pond Life, animatieserie Socutera: Vredesmissies... niet al leen sturen maar ook steunen. Al 50 jaar aandacht voor de uitge zonden militairen, uitzending van Protestants Interkerkelijk Thuis front PIT Journaal Sesjun: D'wys Voices of Soul (tot 00.13) NEDERLAND 3 18.00 18.15 18.30 18.43 19.03 19.33 20.03 20.30 21.03 22.00 22.16 Villa Achterwerk, kindermagazi ne met Pinkenplace; 18.06 Het mannetje Jakob; 18.09 Hardop kijken Sesamstraat Jeugdjournaal Het Klokhuis Lingo, spelletje Van gewest tot gewest Frasier, comedy Het het mes op tafel, kennis- /blufquiz North Sea Jazz Festival 1997, verslag Journaal Sportjournaal BELGIË FRANS 1 12.50 Nieuws 13.15 Fame, serie 14.05 Autant savoir, consumentenmagazine 14.30 Planète des hommes, magazine 15.25 La nuit du jugement 15.45 Le bla- matoscope 16.40 Homefront. Serie 17.35 The Fall Guy, misdaadserie 18.30 Régions soir 18.45 Le quotidien des sports 18.55 Maguy, serie 19.30 Nieuws 20.10 Pour la gloire, talentenjacht 21.30 Strip-tease, magazine 22.30 (ZW) Jean Gabin-cydus: fes vieux de la vieille, Franse film-komedie uit 1960 24.00 Complètement télé, docu mentaire-serie 00.50 Le jeu des diction aires 01.10 Laatste nieuws BELGIË FRANS 2 18.00 Le blamatoscope 18.55 Régions soir 19.10 Gourmandises, culinair magazine 19.30 Nieuws 20.00 Concours Musical In ternational Reine Elisabeth de Belgique '997 21.00 Festival de Fès 96, portret zan geren luitspeler Jean David 21.50 Laatste nieuws 22.15 Complètement télé, docu mentaire-serie (tot 23.00) DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie 09.00 Tagesschau 09.03 Dallas, soap 09.45 Bodyfeeling 10.00 Tagesschau 00 Auslandsjournal 10.35 info Arbeit und Beruf 11.00 Tagesschau 11.04 Herz- c" willkommen in meinem Leben, mu- 12.10 Kein schoner Land, muzikale rondreis 12.55 Presseschau 13.00 Ta- gesschau 13.05 Mittagsmagazin 13.45 i^nus-News, economisch magazine "'00 Tagesschau 14.03 Höchstpersön- de schilder, schrijver en muzikant In- 90 Insterburg 14.30 The Maharajah's daughter, mini-serie 15.55 Cartoons im finW tekenfilms 16.00 Tagesschau 413 Sportschau extra/autosport: GP van tngeland, 1ste kwalificatie 16.30 Alfre- o'ssimoi, culinair magazine 17.00 Ta gesschau 17.15 Brisant, boulevardmagazi- '7.43 Sportschau extra 17.55 Verbot teLiebe, serie 18.25 Marienhof, serie ■55 Aus heiterem Himmel, serie 20.00 gesschau 20.15 Ein Mann für jede Ton- speelfilm 21.40 Exdusiv 22.10 Ta- 2emen"'45 Wat is?, talkshow 23.30 S6LC'°'D" sPeelfilm "1.05 Nachtma- on" 1'25 7; Europaische Jazznacht met rnti 6 8"S ^r'c C'aPton/ Madeleine Pey- n JRay charles Big Band 02.55 Ve- an Affair, speelfilm DUITSLAND 2 05-3O Zie Duitsland 1 09.03 Ferienfieber hnf ,n,amm Blümchen auf dem Bauern- tekenfilmserie. Aansl. lm Tal der Son- heit! m9 .r? 1100 Zie 1345 Gesund- Onlv' M magazine 14.10 (ZW) It's sprinner0ney' SpeelfNm 1535 Scha«en- dieth praatPro9tamma 16.00 701 - H snow, amusement 17.00 Heute 17.15 p Deutschland, magazine 17.50 lm-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 18