'Krimp':
lichtvoetig
maar
serieuze
ondertoon
Caro, beeldhouwer als architect
Eerste roman van Michel Boll eindigt met plot van niks
DE STEM
IDS
D4
Gedateerd
Slappeling
Valkuilen
Zwak
Engelse traditie in Antwerps Openluchtmuseum Middelheim
Ontwikkeling
IN BEELD
Beweging
Gewicht
Huis
DE STEM
nederland 2
nederland 3
belgië frans 1
belgië frans 2
duitsland 1
Duitsland 2
sioiimT^3'6 rondreis 21'10 Ausland'
i i i i
DONDERDAG 10 JULI 1997
Door Johan Diepstraten
sWat het meeste is bijgebleven van
de debuutbundel Kus me km me
kus me (1995) van Michel Boll is
het aardige verhaal over een
schrijver op zijn retour. Het gaat
over ene Henk Centurion die van
zijn uitgever te horen krijgt dat
hij wat populairder werk moet af
leveren. De recensies op zijn boe
ken zijn weliswaar positief, maar
de verkoop is nihil, dus zijn uitge
ver Gideon Suring maant hem om
nieuwe wegen in te slaan.
Het levensverhaal over Mie de
Gifmengster brengt hem op een
idee. Natuurlijk deugde ze niet,
Mie van der Linden. Ze kreeg de
bijnaam Goeie Mie, omdat ze de
verzorging van veel zieken op zich
nam. Ruim honderd inwoners van
Leiden moet ze hebben vergiftigd,
van wie er 27 stierven. Mie streek
de verzekeringsuitkering op.
Maar ook al deugde ze niet, voor
Henk Centurion is dat levensver
haal de inspiratiebron voor een
bestseller.
Mie werd omringd door achter
bakse, konkelende en huichelende
figuren. Centurion krijgt een flits
van inzicht: de wereld is te verde
len in kwaadaardige dommen en
domme kwaadaardigen. Hij is nu
in staat een roman te schrijven
over het alledaagse en bijna sur
realistische gekonkel tussen men
sen, over teleurstellingen en jaloe
zie. Het wordt Gif! Over sukkels
en hufters, een boek dat het 'sar-
cadeau' is om aan vrienden en
kennissen te geven. Het is de best
seller waar iedere schrijver van
droomt.
In werkelijkheid is dat boek na
tuurlijk niet geschreven, maar het
thema heeft Michel Boh wel over
genomen voor zijn nieuwe roman
Krimp. Het is het herkenbare ver
haal van de werkloze wiskundele
raar Arthur Weegbree die moet le
ren leven met zijn ongemak: geen
baan, vriendin weg, teleurgesteld
in zijn leefomgeving. Hij krijgt
een behoorlijke hekel aan mensen.
Om er zeker van te zijn dat de le
zer hem niet verkeerd verstaat,
laat Michel Boll zijn hoofdper
soon dromen. 'Nu droomde Art
hur al een half jaar met regelmaat
dat hij werd geplet in een krim
pende kamer.' Wat in bed een
nachtmerrie is, is in het dagelijkse
leven realiteit: 'Platgedrukt word
ik, weggedrukt. Er is steeds min
der van me over, ik krimp. Ik heb
steeds minder te vertellen en ik
heb steeds minder weerstand te
gen het gebazel van anderen dat
in m'n denken dringt.'
Een aardige verhaallijn in Krimp
is dat Weegbree cynisch commen
taar geeft op iedereen die zich met
hem bemoeit. Hilarisch zijn de
passages waarin Michel Boll be
schrijft wat een werkloze moet
doorstaan als hij van de Sociale
Dienst op cursus moet. Tijdens de
kennismakingsronde van de trai
ning 'Solliciteren is een vak' moe
ten de deelnemers aangeven met
welk dier ze zich op dit moment
verwant voelen en wat ze zouden
willen zijn. 'Veel muizen en mug
gen zaten ertussen en allemaal
wilden ze olifanten en tijgers wor-
Michel Boll...alledaagse leven..
den.' Mooie passages zijn het in de
roman, al doen ze wat gedateerd
aan.
Maar wat heet gedateerd als plot
seling de goeroe Emile Ratelband
op een videoband is te zien die de
werklozen oppept dat ze vooral in
zichzelf moeten geloven. 'Willen is
kunnen ja, had Arthur driftig in
gedachten herhaald. Dus wie niet
succesvol was, wie niet kon, die
wilde niet, dat was een sukkel die
het aan zichzelf te wijten had. Dat
hij nu in één jaar tijd al tachtig
keer afgewezen was bij sollicita
ties, kwam dus doordat hij een
slappeling en een knoeier was.'
Michel Boll is niet de schrijver die
oordeelt en veroordeelt, maar de
lezer is niet onder de indruk van
de dadendrang van de hoofdper
soon. Arthur Weegbree is inder
daad een slappeling en een knoei
er. Bovendien is hij nogal kwaad
aardig. Bij het ontruimen van op
a's huis steekt hij een rolletje met
briefjes van honderd gulden in
zijn achterzak. Daarvan koopt hij
FOTO GERRIT SERNE
staatsloten in de hoop het zwarte
geld op die manier wit te kunnen
wassen. Een domme knoeier dus.
En een slappeling is Weegbree
toch ook, omdat hij als 25-jarige
werkloze academicus vrijwel niets
onderneemt om uit de impasse te
komen. Al die sollicitatiebrieven
ten spijt.
Wie werkloos is, hoeft overigens
niet op veel mededogen te reke
nen. Arthur Weegbree krijgt over
al de vooroordelen te horen, of hij
op een familiefeestje is of gewoon
in de bioscoop enkele corpsballen
afluistert: 'Solidariteit? Met men
sen die tot tien uur in hun bed lig
gen, dan met veel gezucht één
ooglid optillen, door de gordijn
spleet zien dat het bewolkt is en
zich nog eens lekker omdraaien?
Ga fietsen. D'r zijn erbij die al tien
jaar niet werken.'
Het gevaar van dit soort passages
is dat de schrijver al snel zijn
hand overspeelt. De tegenstellin
gen liggen wel erg voor de hand.
Al eerder vertilden Flip Schrame-
ijer (Buiten adem) en J.J. Peere
boom (Links en rechts) zich aan
het genre van de moderne zeden
roman. Flauw, gekunsteld en te
voorspelbaar om de lezer ook
maar enigszins te verrassen. Het
knappe van Michel Boll is dat hij
de lichte toon weet vast te houden,
zonder in de gebruikelijke melig
heid te verzanden. Krimp mag bij
vlagen op het eerste oog veder
licht zijn, uit alles blijkt dat Boll
de moeizame weg van Arthur
Weegbree strak heeft geregis
seerd. De valkuilen heeft hij keu
rig vermeden.
In die zin sluit Krimp precies aan
bij zijn verhalenbundel Kus me
km me km me die genomineerd
werd voor de Debutantenprijs.
Even lichtvoetig geschreven, maar
met dezelfde serieuze ondertoon
zijn de lotgevallen van de schrij
ver Henk Centurion of van de re
ceptioniste HannaH (met grote H)
in een bejaardentehuis die getuige
is van een moordaanslag van een
hoogbejaarde man op een zuster.
Dit laatste verhaal eindigt nogal
heftig en ook voor Krimp heeft
Michel BoD een vreemde plot be
dacht omdat er nu eenmaal een
einde verzonnen moest worden.
De roman eindigt abrupt met de
tocht van Arthur naar de be
dompte tunnel van het Muider-
poortstation. Dan volgt een brief
van een treinpassagier die zich
beklaagt bij de NS over het ge
drag van een conducteur tegen
over een circa 25-jarige jongeman
die geen kaartje bij zich heeft. Het
is een plot van niks, zoals ook de
verhalen in Km me km me km me
nogal zwak eindigen.
Het alledaagse leven is het eigen
lijke onderwerp van Michel Boll,
die zich zo gemakkelijk lijkt te
kunnen inleven in de verschillen
de personages. Dat is zijn grote
verdienste. De problematiek mag
tamelijk zwaar zijn, de uitwer
king is geestig. Het gewone leven
zit vol absurditeiten, dat is wel
duidelijk.
I Michel Boll: 'Krimp'. Uitgeverij
De Arbeiderspers. Prijs 29,90.
Anthony Caro is het scharnier
punt in de geschiedenis van de
beeldhouwkunst in Engeland.
Nergens anders heeft het beeld
zich in de twintigste eeuw zo sa
menhangend ontwikkeld dan
juist in Engeland en daarom gaat
zijn belang veel verder dan de
Britse grenzen strekken. Door
opeenvolgende generaties kun
stenaars is het beeld gemaakt
van een monument in nobel ma
teriaal uitgevoerd tot een object
dat dicht bij het individu staat en
gemaakt is van materiaal dat van
alledag is. Die ontwikkeling be
gint bij Henry Moore die het
beeld van zijn sokkel haalde en
het daarmee een plaats gaf op
menselijk niveau. Anthony Caro,
geboren in 1924, was van 1951
tot 1953 zijn assistent.
Caro heeft het beeld gemaakt tot
een constructie in staal, een
voortzetting eigenlijk van wat
Picasso en zijn kubisten waren
begonnen. Zijn materiaal was
feitelijk een industrieel product,
staal, dat hij op een koele, af
standelijke manier tot een beeld
maakte. Caro heeft les gegeven
aan een derde generatie belang
rijke Britse beeldhouwers als
Barry Flanagan, Tony Cragg,
Hamish Fulton, Richard Long en
Gilbert George. Kennis van
het werk van Anthony Caro met
ander woorden is nodig om de
ontwikkeling van het beeld te
kunnen begrijpen, en niet alleen
die in Engeland. Het blijft wel
merkwaardig dat die Engelse
cultuur zoveel belangrijke beeld
houwers voortbrengt, ook in de
jongste generatie.
Het Openluchtmuseum Middel
heim in Antwerpen besteedt aan
die Engelse traditie ruime aan
dacht, in omgekeerd chronologi
sche volgorde. Vorig jaar was er
een groot overzicht te zien van
Tony Cragg, deze zomer dus van
Anthony Caro en volgend jaar is
Henry Moore aan de beurt. Drie
generaties Engelse beeldhouwers
op een plek die voor de beeld
houwkunst gemaakt is. Goede
beelden kunnen zich geen betere
context wensen dan de grootse,
open ruimte van park Middel
heim. Grote open grasvlaktes,
begrensd door oude, hoge bomen
en struikgewas, een ruimte met
steeds wisselende coulissen en
dus voortdurend andere verge
zichten.
De inrichters hebben het wat
koele, afstandelijk-formele ka
rakter van Caros beelden goed
aangevoeld. Ze zijn niet gewoon
op het gras gezet alsof ze onder
deel zouden zijn van de groene
natuur temidden waarvan ze
staan. Tijdelijk zijn in het gras
cirkels en rechthoeken gemaakt
van gele Franse kiezel om de sta
len beelden voldoende afstand te
geven tot de grond en tot de om
geving.
Middelheim toont een select
overzicht van de ontwikkeling
die het beeld in handen van
Anthony Caro heeft doorge
maakt van 1960 tot 1996. Het
overzicht kan moeilijk volledig
zijn. Daarvoor is de productie
van Caro veel te groot. Wat in
Antwerpen bijvoorbeeld niet te
zien is, zijn de cascadebeelden
die hij maakte in 1989 en 1990 en
die vorig jaar in De Beyerd in
Breda getoond zijn. Het zijn
beelden die voor Caros' doen
nogal expressief en plastisch zijn
en ook weer op een sokkel waren
gezet. In Antwerpen ligt de na
druk vooral op de constructie die
vrij en zelfstandig in de ruimte
staat. Zonder sokkel dus. Bij het
zien van de beelden die over het
Middelheimpark verspreid
staan, ontwikkelt zich steeds
sterker de idee dat het in wezen
modellen zijn die aan de archi
tectuur ten grondslag liggen.
'Promenade' uit 1996 van Anthony Caro.
Door Frits de Coninck
Tussen Sculpture Seven uit 1961
dat opgesteld is bij de entree van
het park en Promenade uit 1996
helemaal aan het einde, ontwik
kelt zich een idioom dat het
beeld dichtbij de architectuur
brengt. En eigenlijk moet gezegd
dat beeldhouwkunst en architec
tuur zich in wezen aan dezelfde
bron laven. Het gaat bij beide om
een verbinding van ruimtelijk
heid, constructie en materiaal.
Bij alle verschillen die in de uit
eindelijke realisatie zichtbaar
worden, hebben beeldhouwkunst
en architectuur dat in ieder geval
gemeenschappelijk. Anthony Ca
ro zoekt in zijn werk die gemeen
schappelijke herkomst duidelijk
op.
Sculpture Seven is een uiterst
karig beeld dat bestaat uit een
minimale stapeling van H-pro-
fielen, balken die gebruikt wor
den bij de constructie van een
verdieping op een huis. Uiter
aard zijn ze van staal, zoals alle
beelden van Caro. Door de pro-
fielbalken te schilderen in groen,
blauw en bruin heeft hij ze als
het ware geabstraheerd. De idee
van de bekende gebruiksfunctie
is weggenomen en de balken zijn
enkel en alleen vorm geworden.
Het beeld is opgesteld dwars op
de ingang van een pad dat tussen
bomen en struiken door voert.
Juist op die plaats, in dat con
trast met de natuur, en juist in
die ongewone kleur zijn die sta
len balken geen bouwelementen
meer die tot iets nuttigs en func
tioneels dienen. Ze zijn door Ca
ro daarvan losgemaakt en geab
straheerd tot een autonoom
beeld.
Aan het einde van het tentoon
stellingsterrein staat Promena
de, een groep van vijf afzonder
lijke stukken, meer dan mens-
hoog. De vijf beelden hangen
nauw met elkaar samen. Samen
zijn ze een voortdurende, nooit
eindigende beweging. De platen
staal waaruit ze zijn samenge
steld, zijn allemaal verschillend.
Verschillend van lengte, van
breedte, verschillend van vorm
en verschillend van oppervlak.
Ze zijn samengevoegd tot vijf
losstaande constructies die ten
slotte ook verschillend van hoog
te zijn. De ogenschijnlijke wille-
FOTO PH. DE GOBERT
keur waarmee de stukken
plaatstaal tot beeld zijn ge
maakt, geeft de beelden iets van
een losse en vrije beweging in de
ruimte. Je kunt er omheen lopen
en van alle kanten de beelden
groep bekijken en op geen twee
plaatsen zie je hetzelfde. Nergens
krijgt het oog vaste greep. Vor
men kronkelen en draaien alsof
er een soort van eeuwigdurende
dans uitgevoerd wordt op een
stille, open plek in het bos. Het
oog wordt meegevoerd van beeld
naar beeld en nergens is er een
eindpunt.
Promenade is een soort van ara-
beske in plaatstaal, een vormmo-
tief uit de tijd van de Jugendstil
dat aan een nieuw leven begint.
Maar overheersend is toch het
barokke karakter van Promena
de, zeker als je de beeldengroep
vergelijkt met de beelden uit de
jaren zestig die koel en strak wa
ren. Promenade is een uitdruk
king van onbalans die zich op al
le niveaus manifesteert. Het staal
zelf moet enorm van gewicht
zijn, maar door de vorm die Caro
eraan heeft gegeven en door de
schijnbare toevalligheid waar
mee ze zijn neergezet, zien ze er
uit als bordkartonnen decorstuk
ken. De elegantie overtreft de
wetenschap van zwaarte. De
donkere oerkleur van roestig
staal is verdwenen onder een
gladgeschilderd grijs oppervlak.
De steeds wisselende werking
van licht en schaduw verleent
het in principe neutrale grijs een
wisselende toon van warmte.
Wat op papier monotoon en koel
lijkt, is in de werkelijkheid van
deze beelden veranderlijk en
warm. Van alle kanten valt er
aan deze beelden wat te zien.
Nergens vindt het oog rust, en
ook dat is een vorm van onba
lans.
Tussen het begin van de jaren
zestig en Promenade uit 1996
laat Middelheim de ontwikkeling
zien die de beelden van Anthony
Caro hebben doorgemaakt. Van
het formele, minimalistische
beeld Sculpture Seven, tot het
veel persoonlijker, eigenlijk ba
rokke beeld van nu.
De enige beelden die niet van
metaal zijn, dat zijn de zoge
naamde Ziggurats. Er staan er
drie van in Middelheim. Een zig-
gurat is een piramidevormige
tempel met terrassen uit het oude
Mesopotamië. Anthony Caro
heeft spoorbielzen gestapeld tot
de vorm van een huis, breed van
onder en naar boven toe steeds
smaller. Er zijn deurvormige
openingen die het bouwsel toe
gankelijk maken. Althans voor
het oog, want van echte binnen
ruimte is geen sprake. De meters
hoge stapeling is weer zo'n archi
tectonisch model, gemaakt met
een van de allereerste middelen
van de beeldhouwer: het stapelen
van dingen tot een volwaardige
vorm is verkregen. Het is het oer-
principe van het huis, het is dus
ook het oerprincipe van het
beeld. Bij Anthony Caro telt het
verschil tussen beeldhouwkunst
en architectuur steeds minder.
Openluchtmuseum voor beeldhouw
kunst Middelheim, Middelheimlaan
61 (buiten de ring, afslag Berchem/
Mortsel), Antwerpen. De tentoon
stelling van beelden van Anthony
Caro duurt tot 17 augustus en is elke
dag te zien van 10.00 tot 20.00 uur;
alleen op maandag gesloten.
MARKTEN
TERNEUZEN
Havenfeesten - Rommel- en
feestmarkt - rondvaarten en ker
mis - voormalige veerhaven - he
le dag (11 t/m 13 jul)
DONDERDAG
CADZAND-BAD
Activiteiten en markt - win
kelgalerij - hele dag
WOENSDAG
BRESKENS
Dolle Woensdag Braderie - di
verse attracties en activiteiten -
centrum - hele dag
OOSTBURG
Fokveedag - en markt - cen
trum - 9.00 uur
THEATER
CADZAND-BAD
Circus - door Circus Bongo - Vla
mingpolderweg - 19.00 uur (11
en 13 jul)
HULST
Circus - door Circus Renz -
Kreekzoom (bij Zwembad) -
19.00 uur (11 en 12 jul)
DONDERDAG
NIEUWVLIET
Circus - door Circus Bongo -
Pannenschuur -19.00 uur
ZONDAG
AARDENBURG
Poppentheater - Galerichel
Weststraat 38- 15.00 uur
GROEDE
Circus - door Circus Bongo -
Camping Groede -19.00 uur
HULST
Muziek- en Folklore dag - mu
ziek en folklore dansgroepen -
centrum, Stationsplein - 14.00
uur
MAANDAG
GROEDE
Circus Bongo - Camping Groe
de, Einsteinstraat 11 -19.00 uur
DINSDAG
MIDDELBURG
Workshop Flamencodans -
door Roza Martien - Kloveniers
doelen - 19.30-20.30 en van
20.30-21.30 uur
MUZIEK
BRUGGE
Cactus Festival - Openluchtfes
tival met internationale groe
pen en artiesten - Minnewater
park-vanaf 14.00 uur (11 t/m 13
jul)(11/7 vanaf 19.00 uur)
ZATERDAG
BRESKENS
CD-presentatie - Lilian Bodine
in a dream - Heeren van Amstel -
21.30 uur
BRUGGE
Openluchtconcert - Slotmani
festatie 11-daagse Vlaanderen-
Europa 2002 - klassiek, beiaard,
folk, chanson e.a. - Burg - vanaf
20.00 uur
MIDDELBURG
Mifune Tsuji en Marie Uitti -
Kloveniersdoelen -19.30 uur
ZONDAG
BRUGGE
Orgelconcert - door Luc Lan-
noo - Sint Annakerk -11.30 uur
Vioolrecital - door Benzion
Shamir/viool en Hanna
Jaszyk/piano - Die Swaene -
21.00 uur
DINSDAG
GOES
Marktconcert G. Coeberg -
Grote Kerk, Singelstraat 21 -
12.30-13.00 uur
MIDDELBURG
Orgelconcert Lutherse Kerk -
Singelstraat 16-20.00 uur
SINT NIKLAAS
Parkconcert - door Afra - funk,
samba en Afrikaanse ritmes -
Stadspark Walburg - 20.30 uur
WOENSDAG
[PL
AARDENBURG
Zomeravondconcert - door
ensembles Oxalys en Atys - N.h.
kerk - 20.00 uur
BRUGGE
Jazz - Kurt Vanherck/sax en Fre-
derik Desmyter/piano - Café de
Versteende Nacht Langestraat -
21.00 uur
SPORT
AXEL
Zwemvierdaagse - Zwembad
't Plaatje - 11.00 tot 12.00 en
16.00 tot 19.00 uur (10 en 11 jul)
SAS VAN GENT
Volleybaltoernooi Beach '97 -
Centrum Europalaan 25 - 10.00-
17.00 uur (12 en 13 jul)
SLUIS
Belfort Tennistoernooi - Toer
nooi voor B-, C-, en D-spelers. -
Tennispark Zwieper Bagijnhof
15 (10 t/m 13 jul)
DONDERDAG
AARDENBURG
Zomeravondbridge - Restau
rant "De Munck" Weststraat 39 -
20.00 uur
VRIJDAG
TERNEUZEN
Havenloop - 5, 10 en 2,5 km.
Jachthaven, Markt 11-13 -1935
uur
DIVERSEN
ZEEBRUGGE
Opendeurdagen Marinebasis
- Vlootschouw, schepen, heli-
kopters en maritieme exposities
- marinebasis, Graaf Jansdijk
van 10.00 tot 18.00 uur (1? t/m
14 jul)
ZEEUWS-VLAANDEREN
Kustrit - puzzelrit voor automo
bilisten en fietsers - routeboe-
ken bij Hotel de Zwaan in Zuid.
zande en VW Cadzand (da0f
lijks)
DONDERDAG
BRUGGE
Gulden-Sporenherdenking
1302 - academische zitting, con-
eert, zangfeest en bloemenhul
de - Stadhuis, Markt en Stads,
hallen-vanaf 18.30 uur
GROEDE
Ovenkoeken bakken - in histo
rische bakkerij Bij Jan en Marie -
Slijkstraat - vanaf 10.00 uur
ZATERDAG
KUITAART
Fietstocht - org. Stichting
Dorpsbelangen - 30 km - startbii
Molen Kuitaart-19.00uur
ZONDAG
RETRANCHEMENT
Schattenjacht - Strandpavil
joen de Zeemeeuw -15.00 uur
MAANDAG
AARDENBURG
Rondwandeling - HCR 's Lands
Welvaren -19.00 uur
WOENSDAG
AXEL
Schrijfavond - Amnesty Inter
national - N.H.Kerk - 20.00 tol
22.00 uur
RETRANCHEMENT
Fietstocht - begeleid - Markt -
14.00 uur
HOEK
Schrijfavond - Amnesty Inter
national - Korenbloemstraat 18
19.00-21.00 uur
HULST
Schrijfavond - Amnesty Inter
national - Openbare Bibliotheek
- 19.00-21.00 uur
EXPOSITIES
AARDENBURG
Galerichel - Weststraat 38
acht kunstenaars uit verschillen
de landen - zo t/m di 13.00-18,00
do. t/mza 13.00-18.00
Galerie de Paardenstal
Markt 4 - Roemeense volkskunst
-zot/mdi 13.30-17.00 do t/mza
13.30-17.00
Gemeentelijk Archeologisch
Museum - Marktstraat 18 - In
de kaart kijken - het verleden in
het landschap van heden - Van
paarden tot paardekrachten
boerenleven in West Zeeuws-
Vlaanderen vroeger en nu
AXEL
Streekmuseum - Beelden en
schilderijen van Jean Kamps
tot zo 13.30 tot 17.00 uur (totH
aug)
CLINGE
Galerie Esprit - werken van
kunstenaars uit de vaste collec
tie - schilderijen, beelden, gra
fiek en keramiek - do tot ma
13.30-17.30 uur en do 19.00-
21.00 uur (tot 7 jul)
GROEDE
Galerie d'Ouwe Smisse Mo
lenstraat 19 - Suse Jacobs/acryl
Els Fritz/aquarel,
Janssens/schilderijen, Wilma van
der Lee/stillevens (t/m 31 aug)
HULST
Galerie Rattenfariger - aqua
rel en olieverfschilderijen/Janne-
ke Wessels - do tot di M
17.00 uur (12 jul tot 17 aug)
RETRANCHEMENT
Bezoekerscentrum het Zwin
G.v. Hoekestraat 2 - Etienne van
Beneden/aquarel en scuptuur
(t/m 7 sept)
SLUIS
Raadskelder Stadshuis
Groote Mark - Paul Kwisthou
(schilderijen), Patrick Mang-
nus(grafiek) - ma t/m do Wf
17.00; za en zo 14.00-17.00
7 jul)
TERNEUZEN
Centrale Hal Ter Schorre
schilderijen/Theo Jordans c
pastels/Anne Delvaux - dage")
vanaf 09.00 uur (tot 2 sep)
Steenen Beer 24 - Meubel
jecten van Idir Mecibah (to'
jul)
NEDERLAND 1
08.33
09.37
10.15
10.52
17.09
18.01
18.30
19.00
19.28
20.00
20.33
21.09
22.00
22.50
22.56
23.36
00.22
Journaal
Linda, Linda (herh)
La la la live (herh)
Journaal
Get the Picture (herh)
Vinger aan de pols (herh)
Estafette (herh)
Close-Up: East Side Story
tot 11.47)
Alles kits, kindermagazine
Pete Pete; 17.33 Ratjetoe
Growing Pains, comedy
Get the Picture
Fast Forward, jongerenmagazine
Markant Nederland, serie repor
tages over Nederland
Journaal/Weeroverzicht
Blik op de weg, verkeersmagazi-
ne
NYPD Blue, politieserie
Kenmerk; Screbrenica, docu
mentaire
Wilde Ganzen
Het reces, talkshow: Jaap de
Hoop Scheffer
Maan bij nacht (herh)
100 jaar Nederlandse cinema
(herh, tot 00.25)
(herh,
met
13,00 Journaal (tot 13.05)
1400 Kids for Animals (herh)
14,16 Tien voor taal, spelletje (herh)
15,00 Tour de France, vijfde etappe
Chantonnay-La Chatre (257 km)
17.33 Clips
17.59 2Vandaag, actualiteiten met om
18.00 Journaal; 18.43 Sportjour
naal en vanaf 18.51 Hoofdpunten
uit het nieuws gevolgd door het
weer
18.57 Socutera: Vredesmissies...AI 50
jaar aandacht voor de uitgezon
den militairen, uitzending Protes
tants Interkerkelijk Thuisfront PIT
19.00 Studio Sport
19.46 Natte neuzen
20.24 Ron's ballon; de Schotse Low
land Games vanuit Swifter-
bant
21.00 Backup, politieserie
21.57 Vermist
22.27 Oh Doctor Beeching, comedy
23.00 Helmut Lotti, registratie concert
van Helmut Lotti m.m.v. het Gol
den Symphonic Orchestra (slot)
23.33 Journaal
23.39 Spreekuur laat (tot 01.10)
18.00 Villa Achterwerk, kindermagazi
ne met Pottekijke; 18.02 Jarig;
18.08 Pottekijke; 18.10 Pakweg de
Pakstraat
18.15 Sesamstraat
18.30 Jeugdjournaal
18.43 Het Klokhuis
19.02 Lingo, spelletje
12.50 Nieuws 13.15 Fame, serie 14.05 Di-
tes-moi 15.05 Chacun sa route, documen
taire-serie 15.30 Tekenfilm 15.45 ie bla-
matoscope, kindermagazine 16.40 Home
front, serie 17.30 The Fall Guy, misdaadse
rie 18.30 Regions soir 18.45 Le quotidien
des sports 18.55 Maguy, serie 19.30
Nieuws 20.10 Autant savoir, consumen
tenmagazine 20.35 Jean Galmot aventu-
rier, Franse avonturenfilm uit 1990 van
Alain Maline (deel 2 en 3/slot) 23.35 Le jeu
des dictionnaires, spelletje 23.55 Laatste
nieuws
18.00 Le blamatoscope, kindermagazine
18.55 Régions soir 19.10 Gourmandises,
culinair magazine 19.30 Nieuws 20.10 La
'oue du temps, magazine 21.05 Noms de
dieux: Hindoeïstische meester en schrijver
Amaud Desjardins 22.10 Laatste nieuws
22.30 La roue du temps, magazine (tot
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
09.00 Tagesschau 09.03 Dallas, soap
09.45 Bodyfeeling 10.00 Tagesschau
10.03 Raus aus dem eisernen Sarg, repor-
ta9® 10-45 Ratgeber: Unterwegs, reisma-
gazine 11.00 Tagesschau 11.04 Rosenemil,
Ouitse tv-film (herh) 12.35 Umschau 12.55
Presseschau 13.00 Tagesschau 13.05 Mit-
tagsmagazin 13.45 Plusminus-News, eco
nomisch magazine 14.00 Tagesschau
14.03 WunschBox, amusement 15.00 Ta
gesschau 15.15 Abenteuer Wildnis, serie
natuurdocumentaires 16.00 Fliege, talk
show 17.00 Tagesschau 17.15 Brisant,
oulevardmagazine 17.43 Sportschau ex
tra 17.55 Verbotene Liebe, serie 18.25
aj|tnh°f' serie 18.55 St. Angela, serie
i -°,0 Tagesschau 20.15 Kein schoner
1 muzikale rondreis 21.00 Kontraste,
magazine 21.45 Ein Herz und eine Seele,
sene 22.30 Tagesthemen 23.00 Langsa-
mer Abschied, documentaire over ziekte
Alzheimer 23.45 In the Heat of the
'9nt, misdaadserie 00.30 Nachtmagazin
""•50 Gothic, speelfilm
°5-30 Zie Duitsland 1 09.03 Ferienfieber
e Benjamin Blümchen und das Geheim-
's er Tempelkatze, tekenfilmserie. Aansl.
m ral der Sonne, jeugdserie 11.00 Zie
14in Gesunc"1eit!' medisch magazine
14', Die "iene Maja, tekenfilmserie
p 5, Lo9°, jeugdjournaal 14.40 Patrik
card, jeugdserie 15.35 Schattenspringer,
17 nif,r09ramrna 1600 701 - die Show
'■OOHeuten.fSHaiioDeutschland.ma
rip 10 Ein fa" Zwei' misdaadse-l
Hou» Leute 'leute' megazine 19.00
20lnu9'?5 Gezeiten der Liebe, serie
Herzlich willkommen in meinem Le-
stelle t ft, L HeUte 22'15 Hol9er's Tank-
- talkshow 23.00 Fehlstart, reportagi