'Krimp': lichtvoetig maar serieuze ondertoon Caro, beeldhouwer als architect Eerste roman van Michel Boll eindigt met plot van niks DE STEM IDS D4 Gedateerd Slappeling Valkuilen Zwak Engelse traditie in Antwerps Openluchtmuseum Middelheim Ontwikkeling IN BEELD Beweging Gewicht Huis DE STEM nederland 2 nederland 3 belgië frans 1 belgië frans 2 duitsland 1 Duitsland 2 sioiimT^3'6 rondreis 21'10 Ausland' i i i i DONDERDAG 10 JULI 1997 Door Johan Diepstraten sWat het meeste is bijgebleven van de debuutbundel Kus me km me kus me (1995) van Michel Boll is het aardige verhaal over een schrijver op zijn retour. Het gaat over ene Henk Centurion die van zijn uitgever te horen krijgt dat hij wat populairder werk moet af leveren. De recensies op zijn boe ken zijn weliswaar positief, maar de verkoop is nihil, dus zijn uitge ver Gideon Suring maant hem om nieuwe wegen in te slaan. Het levensverhaal over Mie de Gifmengster brengt hem op een idee. Natuurlijk deugde ze niet, Mie van der Linden. Ze kreeg de bijnaam Goeie Mie, omdat ze de verzorging van veel zieken op zich nam. Ruim honderd inwoners van Leiden moet ze hebben vergiftigd, van wie er 27 stierven. Mie streek de verzekeringsuitkering op. Maar ook al deugde ze niet, voor Henk Centurion is dat levensver haal de inspiratiebron voor een bestseller. Mie werd omringd door achter bakse, konkelende en huichelende figuren. Centurion krijgt een flits van inzicht: de wereld is te verde len in kwaadaardige dommen en domme kwaadaardigen. Hij is nu in staat een roman te schrijven over het alledaagse en bijna sur realistische gekonkel tussen men sen, over teleurstellingen en jaloe zie. Het wordt Gif! Over sukkels en hufters, een boek dat het 'sar- cadeau' is om aan vrienden en kennissen te geven. Het is de best seller waar iedere schrijver van droomt. In werkelijkheid is dat boek na tuurlijk niet geschreven, maar het thema heeft Michel Boh wel over genomen voor zijn nieuwe roman Krimp. Het is het herkenbare ver haal van de werkloze wiskundele raar Arthur Weegbree die moet le ren leven met zijn ongemak: geen baan, vriendin weg, teleurgesteld in zijn leefomgeving. Hij krijgt een behoorlijke hekel aan mensen. Om er zeker van te zijn dat de le zer hem niet verkeerd verstaat, laat Michel Boll zijn hoofdper soon dromen. 'Nu droomde Art hur al een half jaar met regelmaat dat hij werd geplet in een krim pende kamer.' Wat in bed een nachtmerrie is, is in het dagelijkse leven realiteit: 'Platgedrukt word ik, weggedrukt. Er is steeds min der van me over, ik krimp. Ik heb steeds minder te vertellen en ik heb steeds minder weerstand te gen het gebazel van anderen dat in m'n denken dringt.' Een aardige verhaallijn in Krimp is dat Weegbree cynisch commen taar geeft op iedereen die zich met hem bemoeit. Hilarisch zijn de passages waarin Michel Boll be schrijft wat een werkloze moet doorstaan als hij van de Sociale Dienst op cursus moet. Tijdens de kennismakingsronde van de trai ning 'Solliciteren is een vak' moe ten de deelnemers aangeven met welk dier ze zich op dit moment verwant voelen en wat ze zouden willen zijn. 'Veel muizen en mug gen zaten ertussen en allemaal wilden ze olifanten en tijgers wor- Michel Boll...alledaagse leven.. den.' Mooie passages zijn het in de roman, al doen ze wat gedateerd aan. Maar wat heet gedateerd als plot seling de goeroe Emile Ratelband op een videoband is te zien die de werklozen oppept dat ze vooral in zichzelf moeten geloven. 'Willen is kunnen ja, had Arthur driftig in gedachten herhaald. Dus wie niet succesvol was, wie niet kon, die wilde niet, dat was een sukkel die het aan zichzelf te wijten had. Dat hij nu in één jaar tijd al tachtig keer afgewezen was bij sollicita ties, kwam dus doordat hij een slappeling en een knoeier was.' Michel Boll is niet de schrijver die oordeelt en veroordeelt, maar de lezer is niet onder de indruk van de dadendrang van de hoofdper soon. Arthur Weegbree is inder daad een slappeling en een knoei er. Bovendien is hij nogal kwaad aardig. Bij het ontruimen van op a's huis steekt hij een rolletje met briefjes van honderd gulden in zijn achterzak. Daarvan koopt hij FOTO GERRIT SERNE staatsloten in de hoop het zwarte geld op die manier wit te kunnen wassen. Een domme knoeier dus. En een slappeling is Weegbree toch ook, omdat hij als 25-jarige werkloze academicus vrijwel niets onderneemt om uit de impasse te komen. Al die sollicitatiebrieven ten spijt. Wie werkloos is, hoeft overigens niet op veel mededogen te reke nen. Arthur Weegbree krijgt over al de vooroordelen te horen, of hij op een familiefeestje is of gewoon in de bioscoop enkele corpsballen afluistert: 'Solidariteit? Met men sen die tot tien uur in hun bed lig gen, dan met veel gezucht één ooglid optillen, door de gordijn spleet zien dat het bewolkt is en zich nog eens lekker omdraaien? Ga fietsen. D'r zijn erbij die al tien jaar niet werken.' Het gevaar van dit soort passages is dat de schrijver al snel zijn hand overspeelt. De tegenstellin gen liggen wel erg voor de hand. Al eerder vertilden Flip Schrame- ijer (Buiten adem) en J.J. Peere boom (Links en rechts) zich aan het genre van de moderne zeden roman. Flauw, gekunsteld en te voorspelbaar om de lezer ook maar enigszins te verrassen. Het knappe van Michel Boll is dat hij de lichte toon weet vast te houden, zonder in de gebruikelijke melig heid te verzanden. Krimp mag bij vlagen op het eerste oog veder licht zijn, uit alles blijkt dat Boll de moeizame weg van Arthur Weegbree strak heeft geregis seerd. De valkuilen heeft hij keu rig vermeden. In die zin sluit Krimp precies aan bij zijn verhalenbundel Kus me km me km me die genomineerd werd voor de Debutantenprijs. Even lichtvoetig geschreven, maar met dezelfde serieuze ondertoon zijn de lotgevallen van de schrij ver Henk Centurion of van de re ceptioniste HannaH (met grote H) in een bejaardentehuis die getuige is van een moordaanslag van een hoogbejaarde man op een zuster. Dit laatste verhaal eindigt nogal heftig en ook voor Krimp heeft Michel BoD een vreemde plot be dacht omdat er nu eenmaal een einde verzonnen moest worden. De roman eindigt abrupt met de tocht van Arthur naar de be dompte tunnel van het Muider- poortstation. Dan volgt een brief van een treinpassagier die zich beklaagt bij de NS over het ge drag van een conducteur tegen over een circa 25-jarige jongeman die geen kaartje bij zich heeft. Het is een plot van niks, zoals ook de verhalen in Km me km me km me nogal zwak eindigen. Het alledaagse leven is het eigen lijke onderwerp van Michel Boll, die zich zo gemakkelijk lijkt te kunnen inleven in de verschillen de personages. Dat is zijn grote verdienste. De problematiek mag tamelijk zwaar zijn, de uitwer king is geestig. Het gewone leven zit vol absurditeiten, dat is wel duidelijk. I Michel Boll: 'Krimp'. Uitgeverij De Arbeiderspers. Prijs 29,90. Anthony Caro is het scharnier punt in de geschiedenis van de beeldhouwkunst in Engeland. Nergens anders heeft het beeld zich in de twintigste eeuw zo sa menhangend ontwikkeld dan juist in Engeland en daarom gaat zijn belang veel verder dan de Britse grenzen strekken. Door opeenvolgende generaties kun stenaars is het beeld gemaakt van een monument in nobel ma teriaal uitgevoerd tot een object dat dicht bij het individu staat en gemaakt is van materiaal dat van alledag is. Die ontwikkeling be gint bij Henry Moore die het beeld van zijn sokkel haalde en het daarmee een plaats gaf op menselijk niveau. Anthony Caro, geboren in 1924, was van 1951 tot 1953 zijn assistent. Caro heeft het beeld gemaakt tot een constructie in staal, een voortzetting eigenlijk van wat Picasso en zijn kubisten waren begonnen. Zijn materiaal was feitelijk een industrieel product, staal, dat hij op een koele, af standelijke manier tot een beeld maakte. Caro heeft les gegeven aan een derde generatie belang rijke Britse beeldhouwers als Barry Flanagan, Tony Cragg, Hamish Fulton, Richard Long en Gilbert George. Kennis van het werk van Anthony Caro met ander woorden is nodig om de ontwikkeling van het beeld te kunnen begrijpen, en niet alleen die in Engeland. Het blijft wel merkwaardig dat die Engelse cultuur zoveel belangrijke beeld houwers voortbrengt, ook in de jongste generatie. Het Openluchtmuseum Middel heim in Antwerpen besteedt aan die Engelse traditie ruime aan dacht, in omgekeerd chronologi sche volgorde. Vorig jaar was er een groot overzicht te zien van Tony Cragg, deze zomer dus van Anthony Caro en volgend jaar is Henry Moore aan de beurt. Drie generaties Engelse beeldhouwers op een plek die voor de beeld houwkunst gemaakt is. Goede beelden kunnen zich geen betere context wensen dan de grootse, open ruimte van park Middel heim. Grote open grasvlaktes, begrensd door oude, hoge bomen en struikgewas, een ruimte met steeds wisselende coulissen en dus voortdurend andere verge zichten. De inrichters hebben het wat koele, afstandelijk-formele ka rakter van Caros beelden goed aangevoeld. Ze zijn niet gewoon op het gras gezet alsof ze onder deel zouden zijn van de groene natuur temidden waarvan ze staan. Tijdelijk zijn in het gras cirkels en rechthoeken gemaakt van gele Franse kiezel om de sta len beelden voldoende afstand te geven tot de grond en tot de om geving. Middelheim toont een select overzicht van de ontwikkeling die het beeld in handen van Anthony Caro heeft doorge maakt van 1960 tot 1996. Het overzicht kan moeilijk volledig zijn. Daarvoor is de productie van Caro veel te groot. Wat in Antwerpen bijvoorbeeld niet te zien is, zijn de cascadebeelden die hij maakte in 1989 en 1990 en die vorig jaar in De Beyerd in Breda getoond zijn. Het zijn beelden die voor Caros' doen nogal expressief en plastisch zijn en ook weer op een sokkel waren gezet. In Antwerpen ligt de na druk vooral op de constructie die vrij en zelfstandig in de ruimte staat. Zonder sokkel dus. Bij het zien van de beelden die over het Middelheimpark verspreid staan, ontwikkelt zich steeds sterker de idee dat het in wezen modellen zijn die aan de archi tectuur ten grondslag liggen. 'Promenade' uit 1996 van Anthony Caro. Door Frits de Coninck Tussen Sculpture Seven uit 1961 dat opgesteld is bij de entree van het park en Promenade uit 1996 helemaal aan het einde, ontwik kelt zich een idioom dat het beeld dichtbij de architectuur brengt. En eigenlijk moet gezegd dat beeldhouwkunst en architec tuur zich in wezen aan dezelfde bron laven. Het gaat bij beide om een verbinding van ruimtelijk heid, constructie en materiaal. Bij alle verschillen die in de uit eindelijke realisatie zichtbaar worden, hebben beeldhouwkunst en architectuur dat in ieder geval gemeenschappelijk. Anthony Ca ro zoekt in zijn werk die gemeen schappelijke herkomst duidelijk op. Sculpture Seven is een uiterst karig beeld dat bestaat uit een minimale stapeling van H-pro- fielen, balken die gebruikt wor den bij de constructie van een verdieping op een huis. Uiter aard zijn ze van staal, zoals alle beelden van Caro. Door de pro- fielbalken te schilderen in groen, blauw en bruin heeft hij ze als het ware geabstraheerd. De idee van de bekende gebruiksfunctie is weggenomen en de balken zijn enkel en alleen vorm geworden. Het beeld is opgesteld dwars op de ingang van een pad dat tussen bomen en struiken door voert. Juist op die plaats, in dat con trast met de natuur, en juist in die ongewone kleur zijn die sta len balken geen bouwelementen meer die tot iets nuttigs en func tioneels dienen. Ze zijn door Ca ro daarvan losgemaakt en geab straheerd tot een autonoom beeld. Aan het einde van het tentoon stellingsterrein staat Promena de, een groep van vijf afzonder lijke stukken, meer dan mens- hoog. De vijf beelden hangen nauw met elkaar samen. Samen zijn ze een voortdurende, nooit eindigende beweging. De platen staal waaruit ze zijn samenge steld, zijn allemaal verschillend. Verschillend van lengte, van breedte, verschillend van vorm en verschillend van oppervlak. Ze zijn samengevoegd tot vijf losstaande constructies die ten slotte ook verschillend van hoog te zijn. De ogenschijnlijke wille- FOTO PH. DE GOBERT keur waarmee de stukken plaatstaal tot beeld zijn ge maakt, geeft de beelden iets van een losse en vrije beweging in de ruimte. Je kunt er omheen lopen en van alle kanten de beelden groep bekijken en op geen twee plaatsen zie je hetzelfde. Nergens krijgt het oog vaste greep. Vor men kronkelen en draaien alsof er een soort van eeuwigdurende dans uitgevoerd wordt op een stille, open plek in het bos. Het oog wordt meegevoerd van beeld naar beeld en nergens is er een eindpunt. Promenade is een soort van ara- beske in plaatstaal, een vormmo- tief uit de tijd van de Jugendstil dat aan een nieuw leven begint. Maar overheersend is toch het barokke karakter van Promena de, zeker als je de beeldengroep vergelijkt met de beelden uit de jaren zestig die koel en strak wa ren. Promenade is een uitdruk king van onbalans die zich op al le niveaus manifesteert. Het staal zelf moet enorm van gewicht zijn, maar door de vorm die Caro eraan heeft gegeven en door de schijnbare toevalligheid waar mee ze zijn neergezet, zien ze er uit als bordkartonnen decorstuk ken. De elegantie overtreft de wetenschap van zwaarte. De donkere oerkleur van roestig staal is verdwenen onder een gladgeschilderd grijs oppervlak. De steeds wisselende werking van licht en schaduw verleent het in principe neutrale grijs een wisselende toon van warmte. Wat op papier monotoon en koel lijkt, is in de werkelijkheid van deze beelden veranderlijk en warm. Van alle kanten valt er aan deze beelden wat te zien. Nergens vindt het oog rust, en ook dat is een vorm van onba lans. Tussen het begin van de jaren zestig en Promenade uit 1996 laat Middelheim de ontwikkeling zien die de beelden van Anthony Caro hebben doorgemaakt. Van het formele, minimalistische beeld Sculpture Seven, tot het veel persoonlijker, eigenlijk ba rokke beeld van nu. De enige beelden die niet van metaal zijn, dat zijn de zoge naamde Ziggurats. Er staan er drie van in Middelheim. Een zig- gurat is een piramidevormige tempel met terrassen uit het oude Mesopotamië. Anthony Caro heeft spoorbielzen gestapeld tot de vorm van een huis, breed van onder en naar boven toe steeds smaller. Er zijn deurvormige openingen die het bouwsel toe gankelijk maken. Althans voor het oog, want van echte binnen ruimte is geen sprake. De meters hoge stapeling is weer zo'n archi tectonisch model, gemaakt met een van de allereerste middelen van de beeldhouwer: het stapelen van dingen tot een volwaardige vorm is verkregen. Het is het oer- principe van het huis, het is dus ook het oerprincipe van het beeld. Bij Anthony Caro telt het verschil tussen beeldhouwkunst en architectuur steeds minder. Openluchtmuseum voor beeldhouw kunst Middelheim, Middelheimlaan 61 (buiten de ring, afslag Berchem/ Mortsel), Antwerpen. De tentoon stelling van beelden van Anthony Caro duurt tot 17 augustus en is elke dag te zien van 10.00 tot 20.00 uur; alleen op maandag gesloten. MARKTEN TERNEUZEN Havenfeesten - Rommel- en feestmarkt - rondvaarten en ker mis - voormalige veerhaven - he le dag (11 t/m 13 jul) DONDERDAG CADZAND-BAD Activiteiten en markt - win kelgalerij - hele dag WOENSDAG BRESKENS Dolle Woensdag Braderie - di verse attracties en activiteiten - centrum - hele dag OOSTBURG Fokveedag - en markt - cen trum - 9.00 uur THEATER CADZAND-BAD Circus - door Circus Bongo - Vla mingpolderweg - 19.00 uur (11 en 13 jul) HULST Circus - door Circus Renz - Kreekzoom (bij Zwembad) - 19.00 uur (11 en 12 jul) DONDERDAG NIEUWVLIET Circus - door Circus Bongo - Pannenschuur -19.00 uur ZONDAG AARDENBURG Poppentheater - Galerichel Weststraat 38- 15.00 uur GROEDE Circus - door Circus Bongo - Camping Groede -19.00 uur HULST Muziek- en Folklore dag - mu ziek en folklore dansgroepen - centrum, Stationsplein - 14.00 uur MAANDAG GROEDE Circus Bongo - Camping Groe de, Einsteinstraat 11 -19.00 uur DINSDAG MIDDELBURG Workshop Flamencodans - door Roza Martien - Kloveniers doelen - 19.30-20.30 en van 20.30-21.30 uur MUZIEK BRUGGE Cactus Festival - Openluchtfes tival met internationale groe pen en artiesten - Minnewater park-vanaf 14.00 uur (11 t/m 13 jul)(11/7 vanaf 19.00 uur) ZATERDAG BRESKENS CD-presentatie - Lilian Bodine in a dream - Heeren van Amstel - 21.30 uur BRUGGE Openluchtconcert - Slotmani festatie 11-daagse Vlaanderen- Europa 2002 - klassiek, beiaard, folk, chanson e.a. - Burg - vanaf 20.00 uur MIDDELBURG Mifune Tsuji en Marie Uitti - Kloveniersdoelen -19.30 uur ZONDAG BRUGGE Orgelconcert - door Luc Lan- noo - Sint Annakerk -11.30 uur Vioolrecital - door Benzion Shamir/viool en Hanna Jaszyk/piano - Die Swaene - 21.00 uur DINSDAG GOES Marktconcert G. Coeberg - Grote Kerk, Singelstraat 21 - 12.30-13.00 uur MIDDELBURG Orgelconcert Lutherse Kerk - Singelstraat 16-20.00 uur SINT NIKLAAS Parkconcert - door Afra - funk, samba en Afrikaanse ritmes - Stadspark Walburg - 20.30 uur WOENSDAG [PL AARDENBURG Zomeravondconcert - door ensembles Oxalys en Atys - N.h. kerk - 20.00 uur BRUGGE Jazz - Kurt Vanherck/sax en Fre- derik Desmyter/piano - Café de Versteende Nacht Langestraat - 21.00 uur SPORT AXEL Zwemvierdaagse - Zwembad 't Plaatje - 11.00 tot 12.00 en 16.00 tot 19.00 uur (10 en 11 jul) SAS VAN GENT Volleybaltoernooi Beach '97 - Centrum Europalaan 25 - 10.00- 17.00 uur (12 en 13 jul) SLUIS Belfort Tennistoernooi - Toer nooi voor B-, C-, en D-spelers. - Tennispark Zwieper Bagijnhof 15 (10 t/m 13 jul) DONDERDAG AARDENBURG Zomeravondbridge - Restau rant "De Munck" Weststraat 39 - 20.00 uur VRIJDAG TERNEUZEN Havenloop - 5, 10 en 2,5 km. Jachthaven, Markt 11-13 -1935 uur DIVERSEN ZEEBRUGGE Opendeurdagen Marinebasis - Vlootschouw, schepen, heli- kopters en maritieme exposities - marinebasis, Graaf Jansdijk van 10.00 tot 18.00 uur (1? t/m 14 jul) ZEEUWS-VLAANDEREN Kustrit - puzzelrit voor automo bilisten en fietsers - routeboe- ken bij Hotel de Zwaan in Zuid. zande en VW Cadzand (da0f lijks) DONDERDAG BRUGGE Gulden-Sporenherdenking 1302 - academische zitting, con- eert, zangfeest en bloemenhul de - Stadhuis, Markt en Stads, hallen-vanaf 18.30 uur GROEDE Ovenkoeken bakken - in histo rische bakkerij Bij Jan en Marie - Slijkstraat - vanaf 10.00 uur ZATERDAG KUITAART Fietstocht - org. Stichting Dorpsbelangen - 30 km - startbii Molen Kuitaart-19.00uur ZONDAG RETRANCHEMENT Schattenjacht - Strandpavil joen de Zeemeeuw -15.00 uur MAANDAG AARDENBURG Rondwandeling - HCR 's Lands Welvaren -19.00 uur WOENSDAG AXEL Schrijfavond - Amnesty Inter national - N.H.Kerk - 20.00 tol 22.00 uur RETRANCHEMENT Fietstocht - begeleid - Markt - 14.00 uur HOEK Schrijfavond - Amnesty Inter national - Korenbloemstraat 18 19.00-21.00 uur HULST Schrijfavond - Amnesty Inter national - Openbare Bibliotheek - 19.00-21.00 uur EXPOSITIES AARDENBURG Galerichel - Weststraat 38 acht kunstenaars uit verschillen de landen - zo t/m di 13.00-18,00 do. t/mza 13.00-18.00 Galerie de Paardenstal Markt 4 - Roemeense volkskunst -zot/mdi 13.30-17.00 do t/mza 13.30-17.00 Gemeentelijk Archeologisch Museum - Marktstraat 18 - In de kaart kijken - het verleden in het landschap van heden - Van paarden tot paardekrachten boerenleven in West Zeeuws- Vlaanderen vroeger en nu AXEL Streekmuseum - Beelden en schilderijen van Jean Kamps tot zo 13.30 tot 17.00 uur (totH aug) CLINGE Galerie Esprit - werken van kunstenaars uit de vaste collec tie - schilderijen, beelden, gra fiek en keramiek - do tot ma 13.30-17.30 uur en do 19.00- 21.00 uur (tot 7 jul) GROEDE Galerie d'Ouwe Smisse Mo lenstraat 19 - Suse Jacobs/acryl Els Fritz/aquarel, Janssens/schilderijen, Wilma van der Lee/stillevens (t/m 31 aug) HULST Galerie Rattenfariger - aqua rel en olieverfschilderijen/Janne- ke Wessels - do tot di M 17.00 uur (12 jul tot 17 aug) RETRANCHEMENT Bezoekerscentrum het Zwin G.v. Hoekestraat 2 - Etienne van Beneden/aquarel en scuptuur (t/m 7 sept) SLUIS Raadskelder Stadshuis Groote Mark - Paul Kwisthou (schilderijen), Patrick Mang- nus(grafiek) - ma t/m do Wf 17.00; za en zo 14.00-17.00 7 jul) TERNEUZEN Centrale Hal Ter Schorre schilderijen/Theo Jordans c pastels/Anne Delvaux - dage") vanaf 09.00 uur (tot 2 sep) Steenen Beer 24 - Meubel jecten van Idir Mecibah (to' jul) NEDERLAND 1 08.33 09.37 10.15 10.52 17.09 18.01 18.30 19.00 19.28 20.00 20.33 21.09 22.00 22.50 22.56 23.36 00.22 Journaal Linda, Linda (herh) La la la live (herh) Journaal Get the Picture (herh) Vinger aan de pols (herh) Estafette (herh) Close-Up: East Side Story tot 11.47) Alles kits, kindermagazine Pete Pete; 17.33 Ratjetoe Growing Pains, comedy Get the Picture Fast Forward, jongerenmagazine Markant Nederland, serie repor tages over Nederland Journaal/Weeroverzicht Blik op de weg, verkeersmagazi- ne NYPD Blue, politieserie Kenmerk; Screbrenica, docu mentaire Wilde Ganzen Het reces, talkshow: Jaap de Hoop Scheffer Maan bij nacht (herh) 100 jaar Nederlandse cinema (herh, tot 00.25) (herh, met 13,00 Journaal (tot 13.05) 1400 Kids for Animals (herh) 14,16 Tien voor taal, spelletje (herh) 15,00 Tour de France, vijfde etappe Chantonnay-La Chatre (257 km) 17.33 Clips 17.59 2Vandaag, actualiteiten met om 18.00 Journaal; 18.43 Sportjour naal en vanaf 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws gevolgd door het weer 18.57 Socutera: Vredesmissies...AI 50 jaar aandacht voor de uitgezon den militairen, uitzending Protes tants Interkerkelijk Thuisfront PIT 19.00 Studio Sport 19.46 Natte neuzen 20.24 Ron's ballon; de Schotse Low land Games vanuit Swifter- bant 21.00 Backup, politieserie 21.57 Vermist 22.27 Oh Doctor Beeching, comedy 23.00 Helmut Lotti, registratie concert van Helmut Lotti m.m.v. het Gol den Symphonic Orchestra (slot) 23.33 Journaal 23.39 Spreekuur laat (tot 01.10) 18.00 Villa Achterwerk, kindermagazi ne met Pottekijke; 18.02 Jarig; 18.08 Pottekijke; 18.10 Pakweg de Pakstraat 18.15 Sesamstraat 18.30 Jeugdjournaal 18.43 Het Klokhuis 19.02 Lingo, spelletje 12.50 Nieuws 13.15 Fame, serie 14.05 Di- tes-moi 15.05 Chacun sa route, documen taire-serie 15.30 Tekenfilm 15.45 ie bla- matoscope, kindermagazine 16.40 Home front, serie 17.30 The Fall Guy, misdaadse rie 18.30 Regions soir 18.45 Le quotidien des sports 18.55 Maguy, serie 19.30 Nieuws 20.10 Autant savoir, consumen tenmagazine 20.35 Jean Galmot aventu- rier, Franse avonturenfilm uit 1990 van Alain Maline (deel 2 en 3/slot) 23.35 Le jeu des dictionnaires, spelletje 23.55 Laatste nieuws 18.00 Le blamatoscope, kindermagazine 18.55 Régions soir 19.10 Gourmandises, culinair magazine 19.30 Nieuws 20.10 La 'oue du temps, magazine 21.05 Noms de dieux: Hindoeïstische meester en schrijver Amaud Desjardins 22.10 Laatste nieuws 22.30 La roue du temps, magazine (tot 05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie 09.00 Tagesschau 09.03 Dallas, soap 09.45 Bodyfeeling 10.00 Tagesschau 10.03 Raus aus dem eisernen Sarg, repor- ta9® 10-45 Ratgeber: Unterwegs, reisma- gazine 11.00 Tagesschau 11.04 Rosenemil, Ouitse tv-film (herh) 12.35 Umschau 12.55 Presseschau 13.00 Tagesschau 13.05 Mit- tagsmagazin 13.45 Plusminus-News, eco nomisch magazine 14.00 Tagesschau 14.03 WunschBox, amusement 15.00 Ta gesschau 15.15 Abenteuer Wildnis, serie natuurdocumentaires 16.00 Fliege, talk show 17.00 Tagesschau 17.15 Brisant, oulevardmagazine 17.43 Sportschau ex tra 17.55 Verbotene Liebe, serie 18.25 aj|tnh°f' serie 18.55 St. Angela, serie i -°,0 Tagesschau 20.15 Kein schoner 1 muzikale rondreis 21.00 Kontraste, magazine 21.45 Ein Herz und eine Seele, sene 22.30 Tagesthemen 23.00 Langsa- mer Abschied, documentaire over ziekte Alzheimer 23.45 In the Heat of the '9nt, misdaadserie 00.30 Nachtmagazin ""•50 Gothic, speelfilm °5-30 Zie Duitsland 1 09.03 Ferienfieber e Benjamin Blümchen und das Geheim- 's er Tempelkatze, tekenfilmserie. Aansl. m ral der Sonne, jeugdserie 11.00 Zie 14in Gesunc"1eit!' medisch magazine 14', Die "iene Maja, tekenfilmserie p 5, Lo9°, jeugdjournaal 14.40 Patrik card, jeugdserie 15.35 Schattenspringer, 17 nif,r09ramrna 1600 701 - die Show '■OOHeuten.fSHaiioDeutschland.ma rip 10 Ein fa" Zwei' misdaadse-l Hou» Leute 'leute' megazine 19.00 20lnu9'?5 Gezeiten der Liebe, serie Herzlich willkommen in meinem Le- stelle t ft, L HeUte 22'15 Hol9er's Tank- - talkshow 23.00 Fehlstart, reportagi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22