Aandeel jazz op North
Sea Festival neemt toe
Music Hall heeft grote plannen in Antwerpen en Brussel
M
Werk
in mo<
4
0
0
4
tc
4
Radiohead is vreemd
warm en melancholie!;
4
0
Z
I D
Komend weekeinde alle groten weer samen in Congresgebouw Den Haag
Z
ui
0
4
ui
B
DE STEM
Endemol
Helmut Lotti
Chassé Theater
Avontuur
Monk
The Legends
Ui
h
in
I
h
- -dB STEM
Nederlanders
Alle groten
lil
N
3
'Drifting
i I i i
DONDERDAG 10 JULI 1997 D|
Musical rukt ook
op in Vlaanderen
Door Marjan Mes
Wat Endemol voor Nederland
is, is Music Hall voor de hele
Vlaamstalige musicalmarkt in
België aan het worden. In de
Stadsschouwburg van Ant
werpen loopt nu al zeven we
ken lang met groot succes de
musicalklassieker De Tove
naar van Oz, met o.a. Johan
Verminnen.
Het is de eerste eigen grote musi
calproductie van de Brusselse
show- en theaterproducent Mu
sic Hall, die de komende jaren de
Belgische en Nederlandse markt
gaat voorzien van internationale
musicalsuccessen.
Tachtigduizend bezoekers trok
de muzikale show, beroemd door
de verfilming met Judy Garland
en later met Michael Jackson, in
middels al. Tot 3 augustus gaan
de voorstellingen door.
Vanaf april 1998 staat de musical
Les Misérables bijna anderhalf
jaar achtereen in de Stads
schouwburg van Antwerpen.
De producent, Music Hall, is in
middels het grootste organisatie-
en productiebedrijf van België.
Het is het resultaat van de per
soonlijke successtory van evene
mentenorganisator Geert Allaert
in samenwerking met de Bel
gische commerciële tv-koning
Kik de Nolf. Hun alliantie vormt
een getrouwe afspiegeling van
het Nederlandse Endemol-voor-
beeld.
Sinds vorige zomer, toen Cats
vier maanden lang in de Ant
werpse schouwburg furore
maakte, werken Music Hall en
Endemol samen. Volgend jaar
komt De Tovenaar van Oz naar
het Koninklijk Theater Carré in
Amsterdam.
Omgekeerd werkt Joop van den
Ende mee aan het uitbrengen van
Les Misérables in Antwerpen, die
vanaf volgend voorjaar zestien
maanden lang in de Stads
schouwburg, de voormalige KVS,
neerstrijkt. Van den Ende zal de
reclamecampagne en de kaart
verkoop in Nederland voeren
voor deze voorstelling, die in li
centie met de oorspronkelijke
De musical 'Les Misérables' (hier in Carré) staat vanaf april 1998 zestien maanden achtereen in de Stadsschouwburg van Antwerpen.
foto ANP
Engelse producent, Cameron
Mackintosh, wordt uitgebracht.
Net als indertijd de succesvolle
voorstelling in Theater Carré.
„De hele know-how en het cas
tingadvies voor Les Misérables
komen van Joop en zijn rechter
hand Robin de Levita," aldus
Geert Allaert. Diens Brusselse
bedrijf Music Hall is sinds twee
jaar ook eigenaar van de Ant
werpse Stadsschouwburg, die
daardoor uitsluitend een bestem
ming als amusementstheater
heeft gekregen.
Jarenlang was deze schouwburg,
de voormalige KVS, onderhevig
aan een forse malaise omdat het
gelijknamige gezelschap, dat tra
ditiegetrouw de Antwerpse
schouwburg bespeelde, niet lan
ger in staat bleek om het publiek
nog te boeien. Het toneelgezel
schap speelt onder een nieuwe
leiding tegenwoordig vanuit de
prachtig gerestaureerde, 18e
eeuwse Bourla-schouwburg.
Music Hall heeft het interieur
van de Antwerpse Stadsschouw
burg, van buiten een lelijke be
tonnen kolos uit de jaren zeven
tig, grondig verbouwd. De thea
terzaal werd vergroot tot een ei
gentijdse ruimte met 2000 plaat
sen (vroeger 800) voor amuse
mentsproducties, waaronder we
kenlange optredens van onder
meer Helmut Lotti.
„Music Hall organiseert driehon
derd grote shows per jaar in Bel
gië," aldus eigenaar en 'zaak
voerder' Geert'Allaert. „Ook in
de Vorst Nationaal, de grote
rock-arena van Brussel waarvan
we eveneens de eigenaar zijn."
Allaert vertelt tien jaar geleden
als jongen in de keuken van zijn
moeder te zijn begonnen met het
organiseren van concerten en
evenementen. „Ik woonde in
Meenen aan de Franse grens
waar toevallig ook Rik de Nolf
(de latere koning van de commer
ciële televisie) woonde. Samen
zijn wij indertijd met een ven
nootschap gestart, dat inmiddels
het grootste organisatiebureau
van België onder zich heeft."
„Er zijn twee grote mede-aan
deelhouders," vertelt Allaert.
„Eenderde van de aandelen is
van mij, eenderde is in het bezit
van GIMV, een Vlaamse investe
ringsmaatschappij, en eenderde
zit bij Roularta, de uitgevers
maatschappij en regionale tv-
maatschappij van Rik de Nolf."
Omdat Antwerpen voor België
niet centraal ligt, heeft Geert Al
laert zijn grootse plannen voor de
bouw van een eigen musicalthea
ter in Brussel gelokaliseerd. Daar
moet in september 1999 een thea
ter zijn deuren openen 'dat qua
allure en klasse exact lijkt op het
Circustheater in Scheveningen.'
Deze Brusselse Music Hall moet
onderdak bieden aan grote inter
nationale musicals als The Phan
tom of the Opera, die anderhalf
tot twee jaar blijft, Evita en Miss
Saigon. Het musicaltheater komt
langs de ringweg aan de Vlaamse
kant van Brussel, tegenover het
gebouw van de commerciële
VTM- televisie. „We weten dat er
in Nederlandstalig België een
markt voor is," vertelt Allaert,
„omdat we die markt zelf stelsel
matig hebben opgebouwd."
De Vlaamse musicalactiviteiten
betekenen ook concurrentie voor
het Bredase Chassé Theater, dat
zijn oorspronkelijke plannen
voor een langlopende musical
programmering nooit structureel
heeft kunnen maken. De samen
werking met Joop van den Ende
bleef beperkt tot een enkele pre
mière, gevolgd door een serie
voorstellingen van een week,
waaronder Evita.
Allaert kent het Bredase theater.
„Een prachtig theater voor de ge
subsidieerde productie, maar
men heeft indertijd de cirkel
rond Breda veel te groot getrok
ken. Het Bredase theater kan de
Antwerpse markt nooit benade
ren, eerder is het omgekeerde het
geval en reist men voor een musi
cal vanuit Breda naar Antwer
pen."
Waarom komt Les Misérables ei
genlijk niet naar Breda?
„Omdat het break even point (het
moment waarop men winst kan
gaan maken, red.) ligt bij 1200
bezoekers en dan alleen nog op
voorwaarde dat zo'n productie
tien maanden achtereen blijft
staan," aldus Geert Allaert. „In
de Stadsschouwburg van Ant
werpen hebben wij 2000 plaatsen
en hoeven wij geen rekening te
houden met een normale schouw
burgprogrammering. Breda kan
het dus maar beter vergeten."
Betekent de samenwerking tuss-
sen Music Hall en Endemol dat
Joop van Ende meer belangstel
ling heeft voor België dan voor
een tweede theater in Amster
dam?
„Dat denk ik niet," meent Allae
rt. „Joop zal ongetwijfeld een ei
gen musicaltheater gaan bouwen
in Amsterdam, alleen op een be
tere plek dan in Zuid-Oost."
Door Rinus van der Heijden
Toen Mojo drie jaar geleden de orga
nisatie van het North Sea Jazz Festi
val op zich nam, nestelde zich in Ne
derland jazzland meteen een vooroor
deel. Mojo zou het statige Haagse fes
tival in korte tijd wel ombuigen van
een jazz- naar een popevenement.
Wie het programma van North Sea
Jazz 1997 bekijkt, kan niet anders
dan vaststellen dat het (interessante)
jazzaandeel dit jaar groter is dan we
sinds lang gewend zijn.
Komend weekeinde breekt het North
Sea Jazz Festival in alle hevigheid los en
kan de pure jazzliefhebber op alle drie
de dagen kiezen uit een gedegen jazzaan-
bod.
Hoewel aan pop gelieerde muziek en van
jazz afgeleide fusievormen nog altijd
sterk aanwezig zijn, krijgt nu ook het
avontuur weer ruimte en dat geeft hoop
voor de toekomst. Beloofde Mojo immers
niet, toen het het impressariaat NSJF
overnam van de ervan van Paul Acket,
het festival drie jaar in stand te houden?
Die termijn is nu verstreken en het ziet
ernaar uit dat de eerder gedane belofte
een onbeperkt vervolg gaat krijgen.
Het North Sea Jazz Festival 1997 begint
vrijdag en duurt tot en met zondag.
Meest in het oog springende concerten
uit de koker 'avontuur' zijn op vrijdag
Don Byron's 'Bug Music' Band, op zater
dag Henry Threadgill's Society Situation
Dance Band met zangeres Aster Aweke
en op zondag Fo Deuk Revue, waarin te
norsaxofonist David Murray, meester-
bassist Jamaladeen Tacuma en sabar-
bespeler Doudou N'Diaye Rose de han
den ineen slaan.
Wie zelf wil rondkijken komt vanzelf bij
vernieuwers als Geri Allen, Anthony
Braxton, Third Rail (met James 'Blood'
Ulmer, Amine Claudine Myers, Buddy
Mileé, Bill Laswell en Bernie Worrell),
Mulgrew Miller, Joe Lovano Sextet met
strijkers, die samen een eerbetoon bren
gen (ran Frank Sinatra en Steve Turre's
Sanétified Shells.
Opvallend in de programmering is voorts
dat ruim baan wordt gemaakt voor de
r
Het festival opent met de All-starband Legends, bestaande uit (vlnr) Steve Gadd, David Sanborn, Marcus Miller, Eric
Clapton en Joe Sample. foto anp
jongste generatie jazzmuzikanten, waar
van een deel zeker ook voor nieuwe ont
wikkelingen in de jazz zorgt. Onder hen
de pianisten Jacky Terrasson, Cyrus
Chestnut en het onbetwiste talent Brad
Mehldau, de saxofonisten Steve Cole
man, Greg Osby en David Sanchez, de
trompettisten Roy Hargrove en Nicholas
Pay ton en vijf ensembles uit de immer
vernieuwende stal van The Knitting Fac
tory.
Natuurlijk zijn er weer de tributes, de
eerbetonen aan beroemde en meestal
overleden jazzmusici. De eerste dag staat
het Dakterras geheel in het teken van
pianogigant Thelonious Monk. Dan tre
den onder andere Michiel Borstlap, Jesse
van Ruller, Joshua Redman en Jacky
Terrasson aan, allen ooit winnaar van de
prestigieuze Thelonious Monk Award
De Dr. Michael White's Original New
Orleans Jazz Band verzorgt een eerbe
toon aan Sidney Bechet. De Nederlandse
zangeres Laura Fygi treedt samen met
Michel Legrand op. Het gelegenheidsduo
wijdt hun optreden aan de beroemdste
(film)composities van Legrand.
Voorts is er speciale aandacht voor big
bands (het Count Basie Orchestra speelt
de Kansas City Suite, de Illinois Jacquet
Big Band en het Vienna Art Orchestra),
pianisten en organisten (Ahmad Jamal.
Hank Jones, Herbie Hancock, Chick Co-
rea, Joe Zawinul), gitaristen, (Robert
Cray, John Scofield), bassisten (Charlie
Haden, Me'Shell Ndegeocello, Marcus
Miller) en vocalisten (Ray Charles, Dian-
ne Reeves, Bobby McFerrin, Zap Mama).
Wat betreft de formule wijkt NSJF nau
welijks af van voorgaande jaren. Dus
krijgen blues, rhythm and blues, funk,
soul, jazzdance, latin-jazz en wereldmu
ziek veel aandacht. Tot de grote pu
bliekstrekkers zal ongetwijfeld de gele
genheidsband The Legends gaan beho
ren, die bestaat uit Marcus Miller, David
Sanborn, Joe Sample, Steve Gadd en
AMSTERDAM
Vier choreografieën - Stephen Petronio Company - stadsschouv,
burg - 20.15 uur (15 en 16 jul)
La calle del imaginero - Mal Pelo - stadsschouwburg - 22.00 uur
en 16 jul)
T.O.H.B. - Helena Lizari - Stadsschouwburg - 20.15 uur (15 en 16ju|
Der Lauf der Dinge - Andrea Boll, Andreas Denk, Klaus Jürger
stadsschouwburg - 22.00 uur (10 en 12 jul)
ANTWERPEN
Wereldfestival van Folklore - uit verschillende landen - park en(j
teel van Schoten - 20.00 uur (13/7 om 15.00 uur en 14/7 om 15.0of
20.00 uur) (12 t/m 16 jul)
DONDERDAG
AMSTERDAM
lm (goldenen) Schnitt I - Gerhard Bohner, Cesc Gelabert sti;
schouwburg-20.15 uur
VRIJDAG
POEDEROIJEN
Marieke Van Nieumeghen - Loevenstein Ridderzaal - 20.15 m
toelichting 18.00-20.00 uur
ZATERDAG
AMSTERDAM
Carte Blanche - Hush Hush Hush - stadsschouwburg - 20.15 uur
May B - Compagnie Maguy Marin - stadsschouwburg - 20.15 uur
Door Ann Bouwma
OK Computer is nauwelijks een maand uit, maar op het Bi
gische festival Torhout/Werchter kreeg Radiohead al een goude
plaat uitgereikt. Het is een intrigerend album, na vijf keer drat
en laat hij je niet meer los. 'Against demons' staat er op de hop
„Eens kijken, of jullie dit nummer Bends heeft verworven, brat
Eric Clapton. Maar ook Earth, Wind
Fire, Taj Mahal, Maceo Parker, Brand
New Heavies, Spearhead, Herb Alpert
All Star Cuban Band, Steve Winwood,
Irakere, Sergio Mendes, Miriam Makeba
en Youssou N'Dour hoeven geen moeite
te doen om de mammoet-zalen van het
Congresgebouw 'vol te trekken'.
Het lijkt erop dat de festivalorganisatie
dit jaar de Nederlandse inbreng hoger
waardeert dan voorheen. Natuurlijk zijn
er weer vader en dochter Dulfer, respec
tievelijk met Dance Date en Funky Stuff,
Rita Reys, de Dutch Swing College Band,
Ben van den Dungen/Jarmo Hoogendijk
Quintet, maar ook het ICP-Orkest van
Misha Mengelberg in een all-starbezet-
ting, de aanstormende vocaliste Lydia
van Dam, Lotz of Music, de winnaars
van het Nederlands Jazz Concours 1997:
het Zenker/Kappe 4-tet, de fusiongroep
White House rond saxofonist Yuri Ho
ning en pianist Michiel Borstlap, The
Houdini's en Greenfield met oudgedien
de Rinus Groeneveld.
We kunnen nog even doorgaan met het
noemen van grote en minder grote na
men, maar het komt er kortweg op neer
dat praktisch alle groten uit de wijde
wereld van de jazz komend weekeinde in
Den Haag aanwezig zijn. Praktisch,
want Oscar Peterson is er dit jaar niet
bij. Doc Cheatham overleed enkele we
ken geleden, Stephane Grappelli moest
wegens ziekte afzeggen en Michael
Franks annuleerde zijn gehele Europese
toernee. Gelukkig maar, zou je haast
zeggen, want met de verwachte zeventig
duizend bezoekers zouden deze musici
met hun groepen er nog nauwelijks bij
kunnen in Den Haag.
Radio en televisie, zowel nationaal als
internationaal, besteden dit jaar veel
aandacht aan North Sea Jazz. Ónder an
dere NPS en de VPRO brengen op Ne
derland 3 vijf rechtstreekse uitzendin
gen.
North Sea Jazz Festival 1997 van vrijdag 11 tot
en met zondag 13 juli, Den Haag, Congresge
bouw. Toegangsprijs 90 gulden per dag in
voorverkoop, 100 aan de zaal, vrijdag en zon
dag reeds uitverkocht.
ook meeklappen," zegt Thom Yor-
ke een beetje sarcastisch. Dan zet
de groep de nieuwe single Para
noid Android in. De fysieke in
stemming verstomt inderdaad.
Versnellingen voor- en achteruit
maken inhaken niet echt gemak
kelijk. Maar het enthousiasme van
het publiek groeit met de minuut
en neemt tegen het eind van het
optreden laaiende vormen aan.
Radiohead gaf onlangs in Vreden-
burg een groots concert. Hoe com
plex ook, bijna elk nummer kent
wel passages die je uit volle borst
wilt meezingen. De glorieuze stem
van Thom Yorke zet alle luchtpij
pen open. Rain down, rain down
on me from a great height. Onder
tussen giert een gepijnigd gitaar
tje onderlangs of hoor je de echo
van een mannenkoor.
Niet gemakkelijk, maar wel ver
slavend. Misschien zijn het de sle
pende melodieën in mineur, die
een warme melancholie uitstra
len. Misschien zijn het de snap
shot indrukken vol vervreemding
in de teksten, die je niet meer los
laten. De robot-achtige song Fit
ter, Happier is wat dat betreft een
sleutelstuk: Fond but not in love.
No longer afraid of the dark. Baby
smiling in backseat. Will not cry in
public. No chance of escape. Still
kisses with saliva. A pig in a cage
on anti-biotics.
Met niets vergelijkbaar is dit de
soundtrack van de jaren negentig.
Maar toch is er alweer een etiketje
opgeplakt: de nieuwe Pink Floyd.
„Dat zijn we niet," zegt gitarist
Ed O'Brien zeer beslist. „Die kreet
is bedacht door mensen, die be
hoefte hebben aan een concept.
Maar dat is OK Computer niet.
Ons enige uitgangspunt was om
een totaal ander album te maken
dan The Bends. Daarbij zijn we
puur op ons instinct afgegaan.
Muziek maken is voor ons een
leerproces: zoeken naar nieuwe
geluiden, andere ritmes. We zien
er totaal het nut niet van in om
iets te doen wat al eerder is ge
daan. We zouden ons alleen maar
vervelen."
De artistieke vrijheid die Radio
head zich na het succes van The
behalve creatieve opwinding
onzekerheid mee.
„De eerste weken na het verschi
nen waren we di
voor de reacties," zegt drumt
Phil Selway. „De Amerikaan!
tak van onze platenmaatschapp:
was bepaald niet blij met het ai
bum. Zelf zit je er veel te dichtct
om objectief te kunnen zij
wordt dan van je verwacht,
wekenlang niets anders doet de
interviews geven. Maar wij wilde
per se tussendoor optreden omee
beetje in balans te blijven."
In zijn songs kijkt Thom
naar de wereld vanuit een
leerde positie. Hij noteert beeldt
flarden van zinnen, woordent
aandacht trekken. Hij noemt zij:
teksten graag polaroids,
zijn ze niet. Het zou
dat hij de beelden zonder inma
ging doorgeeft. Maar het is ji
zijn persoonlijke kijk op de rei
teit, die de woorden zodanig rang
schikt dat er een nieuw beeld oil
staat. Net als in poëzie.
„De kracht van Thom zijn schhji
stijl," zegt Phil, „is dat hij wel®
derwerpen benoemt, maar
moraal aan verbindt. Het zij:
naakte reacties."
De ontaarding van een
ving. De gevolgen van de huidig
informatie-technologie
dwars door de polaroids
Thom Yorke heen.
„Het is ook vaak onmenselijk'
zegt Ed, „zoals we worden o»
stelpt met informatie van
ter wereld. De verschrikkinja
van een oorlog worden
ceerd tot feiten en cijfers. De ene
tionele impact word je op die
nier ontnomen."
Muziek is volgens Ed een uitl
klep om iets van die emoties tenj
te winnen. „Iedereen denkt datde
zorgen die hij heeft uniek zijn.ter-
wijl heel veel mensen
de worstelen. Maar ze zijn nielt
staat om er met elkaar over te pit
ten. Ik denk dat Thom
heeft die spanning voor anderat
verwoorden, zodat ze zich nieti
leen voelen."
I Radiohead geeft op 13 oktobereen
concert in Ahoy in Rotterdam.
ANTWERPEN
De Tovenaar van Oz - musical - Stadsschouwburg - 20.00 uur (zooot
15.00 uur) (10 t/m 14 jul)
LEUVEN
Don Giovanni (opera) - in openlucht - door I Fiamminghi, koor en»
listen o.l.v. R. Werthen - Grote Markt - 21.00 uur (10 t/m 14 jul)
VLISSINGEN
Dutch Harp Festival - door Arpa, Sileas Caledon, Savourna
venson, Dembo Konte Kousu Kouyate en Sedrenn - Arsenaaltl
-20.00 uur (10 t/m 12 jul)
VRIJDAG
WOUWSE PLANTAGE
Linda, Roos Jessica - bar-dancing De Pin Plantagebaan 179-
DEN HAAG
Gigs for kids - North See Jazz Festival - Congresgebouw
Rembo, Cherish, Mambo Kids -13.15 en 15.30 uur
Legends - North See Jazz Festival met o.a. Eric Clapton - congress?
bouw-18.00 uur
UTRECHT
Urban Dance Squad Scratch Perverts dj DNA dj Flipside 8MC
Radar - Tivoli - Slotfeest - 20.30-04.00 uur
ZATERDAG
BREDA
Swingnight - Para - 22.00 uur
KNOKKE
Helmut Lotti - Goes Classic II - casino - 21.00 uur
UTRECHT
Club Electric - dj Martijn dj Flipside - Tivoli - 23.00-04.00 uur
ZONDAG
ANTWERPEN
Un Ballo in Maschera - Vlaamse opera en solisten - Vlaamse Ope-'
20.00 uur m
Rhythm 'n Blues Festival - met The Blue Rats, The Soul Shun
Monster Mike Welch e.a. - Grote Markt - vanaf 11.30 uur
WOENSDAG
ANTWERPEN
Zomernachten 97 - Get Ready - pop, muziek en dans - 0PenU
Theater Rivierenhof Deurne - 20.00 uur
bi
Door Jos Kessels
Als je de naam Mr. Bean laat i
uit de mond. „Heb je die afle
die over oudejaarsavond?" Ro
wordt niet alleen komisch g
grappen en schieten spontaan
Dat is tegenwoordig nog maa:
weinigen gegeven. Zijn humo
doet ook vooral aan het verledei
denken, aan het tijdperk van d-
stomme film, van Chaplin, Buste
Keaton en Laurel en Hardy. Wa
Atkinson ook met deze oude hel
den van de lach deelt is dat hij 1
jong en oud aanslaat.
De bioscoopfilm van Mr. Bean
kordaat Bean gedoopt, daarme
de huidige achternamen-trem
(volgend van de actiehelden, me
als ondertitel 'the ultimate disas
ter movie', wat eveneens past h
de moderne traditie van de slo
*gan-cinema.
•Ren ramp voor Amerika is Bea:
zeker, maar ook voor Engelani
:elf, als de film begint. Als sup
joost van de Londense Nationa
Gallery veegt hij met zijn neu
Slapend de vloer schoon. De di
fectie wil hem ontslaan, maa
kan niet van hem afkomen.
Daarom wordt hij als expert naa
Amerika gestuurd, om een lezin
Te houden over een belangrij:
'schilderij, dat door het Grierson
museum in Los Angeles gekoch
ttor» V»o+ Pariico Miicpp H'Orsa\
is van het Parijse Musée d'Orsaj
Het betreft hier Whistler's Mot
her dat beschouwd wordt als hé
meesterwerk van de Amerikaan
•se schilderkunst.
De Amerikaanse conservator Da
tyid neemt 'professor Bean' i:
iuis. Al snel gaan de vrouw e:
Door Jos Kessels
De mens heeft leren vliege:
ipan de vogels, maar in Fl
fiway home van Carroll Bal
lard gebeurt het omgekeerds
daarin leert een groep ganze:
vliegen van een meisje. De filr
is gebaseerd op de ervaringe:
"ban een Canadese kunstenaa
'en onderzoeker, die experi
menteerde met ganzen.
In Fly away home verliest he
Nieuwzeelandse meisje Amy (An
na Paquin) haar moeder bij ee
'auto-ongeluk. Haar vader Tor
(Jeff Daniels), een kunstenaar di
in Canada woont, neemt haa
hiee naar zijn boerderij.
"Aanvankelijk kan Amy niet aai
den in de nieuwe omgeving. Z
mist haar moeder en haar vade
heeft het te druk met kunstwei
ken en het knutselen aan vlief
tuigen, zijn grote passie.
Op een dag vindt Amy een aanti
ganzeneieren en broedt ze uit i
een verwarmde kast. De ganzer
kuikentjes volgen haar vervo;
gens overal, omdat ze denken d«
Amy de moeder is. Een politic
agent komt vader Tom waarschi
wen dat de ganzen gekortwiel
moeten worden, als ze op t
boerderij blijven.
Tom en Amy willen echter dat c
natuur haar loop heeft en dat c.
ganzen leren vliegen en overwii
teren in het zuiden. Daaroi
boor Marjan Mes
be Finse cineast Aki Kaurisn
zeer geliefd bij het cinefiele pi
ertijd door met de zwartgalli
en bevestigde zijn reputatie
uciferfabriek; minimale
werkloosheid, alcoholisme
ln zijn nieuwste spe
sPeelt de zwijgzame
achtig 'verhaal' met nes
e stille observatie van
toze figuren is soms doo,
Veelzeggend en hartverwarme
bij blijft,
kaurismaki laat heel
°en zijn personages oi
oor is het effect groot
me
tr£
en k
speelfilm, D
opni
kleii
zijn o:
een e
Fin
heel
weinig he
ok wein
en worr
rworden
nauwelijks opve
belicht,
aanger
er
Expres
soms zelf
«-"-cl-tglUUl
een smartlap zou
unst, die de nauwe'
van de werkelijkheid bi
■~e desolaatheid wordt
onvenvachtse dr(jge humor<
orrijk kleurenpalet,
verlenen de locaties