Aandeel jazz op North Sea Festival neemt toe Music Hall heeft grote plannen in Antwerpen en Brussel M Werk in mo< 4 0 0 4 tc 4 Radiohead is vreemd warm en melancholie!; 4 0 Z I D Komend weekeinde alle groten weer samen in Congresgebouw Den Haag Z ui 0 4 ui B DE STEM Endemol Helmut Lotti Chassé Theater Avontuur Monk The Legends Ui h in I h - -dB STEM Nederlanders Alle groten lil N 3 'Drifting i I i i DONDERDAG 10 JULI 1997 D| Musical rukt ook op in Vlaanderen Door Marjan Mes Wat Endemol voor Nederland is, is Music Hall voor de hele Vlaamstalige musicalmarkt in België aan het worden. In de Stadsschouwburg van Ant werpen loopt nu al zeven we ken lang met groot succes de musicalklassieker De Tove naar van Oz, met o.a. Johan Verminnen. Het is de eerste eigen grote musi calproductie van de Brusselse show- en theaterproducent Mu sic Hall, die de komende jaren de Belgische en Nederlandse markt gaat voorzien van internationale musicalsuccessen. Tachtigduizend bezoekers trok de muzikale show, beroemd door de verfilming met Judy Garland en later met Michael Jackson, in middels al. Tot 3 augustus gaan de voorstellingen door. Vanaf april 1998 staat de musical Les Misérables bijna anderhalf jaar achtereen in de Stads schouwburg van Antwerpen. De producent, Music Hall, is in middels het grootste organisatie- en productiebedrijf van België. Het is het resultaat van de per soonlijke successtory van evene mentenorganisator Geert Allaert in samenwerking met de Bel gische commerciële tv-koning Kik de Nolf. Hun alliantie vormt een getrouwe afspiegeling van het Nederlandse Endemol-voor- beeld. Sinds vorige zomer, toen Cats vier maanden lang in de Ant werpse schouwburg furore maakte, werken Music Hall en Endemol samen. Volgend jaar komt De Tovenaar van Oz naar het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Omgekeerd werkt Joop van den Ende mee aan het uitbrengen van Les Misérables in Antwerpen, die vanaf volgend voorjaar zestien maanden lang in de Stads schouwburg, de voormalige KVS, neerstrijkt. Van den Ende zal de reclamecampagne en de kaart verkoop in Nederland voeren voor deze voorstelling, die in li centie met de oorspronkelijke De musical 'Les Misérables' (hier in Carré) staat vanaf april 1998 zestien maanden achtereen in de Stadsschouwburg van Antwerpen. foto ANP Engelse producent, Cameron Mackintosh, wordt uitgebracht. Net als indertijd de succesvolle voorstelling in Theater Carré. „De hele know-how en het cas tingadvies voor Les Misérables komen van Joop en zijn rechter hand Robin de Levita," aldus Geert Allaert. Diens Brusselse bedrijf Music Hall is sinds twee jaar ook eigenaar van de Ant werpse Stadsschouwburg, die daardoor uitsluitend een bestem ming als amusementstheater heeft gekregen. Jarenlang was deze schouwburg, de voormalige KVS, onderhevig aan een forse malaise omdat het gelijknamige gezelschap, dat tra ditiegetrouw de Antwerpse schouwburg bespeelde, niet lan ger in staat bleek om het publiek nog te boeien. Het toneelgezel schap speelt onder een nieuwe leiding tegenwoordig vanuit de prachtig gerestaureerde, 18e eeuwse Bourla-schouwburg. Music Hall heeft het interieur van de Antwerpse Stadsschouw burg, van buiten een lelijke be tonnen kolos uit de jaren zeven tig, grondig verbouwd. De thea terzaal werd vergroot tot een ei gentijdse ruimte met 2000 plaat sen (vroeger 800) voor amuse mentsproducties, waaronder we kenlange optredens van onder meer Helmut Lotti. „Music Hall organiseert driehon derd grote shows per jaar in Bel gië," aldus eigenaar en 'zaak voerder' Geert'Allaert. „Ook in de Vorst Nationaal, de grote rock-arena van Brussel waarvan we eveneens de eigenaar zijn." Allaert vertelt tien jaar geleden als jongen in de keuken van zijn moeder te zijn begonnen met het organiseren van concerten en evenementen. „Ik woonde in Meenen aan de Franse grens waar toevallig ook Rik de Nolf (de latere koning van de commer ciële televisie) woonde. Samen zijn wij indertijd met een ven nootschap gestart, dat inmiddels het grootste organisatiebureau van België onder zich heeft." „Er zijn twee grote mede-aan deelhouders," vertelt Allaert. „Eenderde van de aandelen is van mij, eenderde is in het bezit van GIMV, een Vlaamse investe ringsmaatschappij, en eenderde zit bij Roularta, de uitgevers maatschappij en regionale tv- maatschappij van Rik de Nolf." Omdat Antwerpen voor België niet centraal ligt, heeft Geert Al laert zijn grootse plannen voor de bouw van een eigen musicalthea ter in Brussel gelokaliseerd. Daar moet in september 1999 een thea ter zijn deuren openen 'dat qua allure en klasse exact lijkt op het Circustheater in Scheveningen.' Deze Brusselse Music Hall moet onderdak bieden aan grote inter nationale musicals als The Phan tom of the Opera, die anderhalf tot twee jaar blijft, Evita en Miss Saigon. Het musicaltheater komt langs de ringweg aan de Vlaamse kant van Brussel, tegenover het gebouw van de commerciële VTM- televisie. „We weten dat er in Nederlandstalig België een markt voor is," vertelt Allaert, „omdat we die markt zelf stelsel matig hebben opgebouwd." De Vlaamse musicalactiviteiten betekenen ook concurrentie voor het Bredase Chassé Theater, dat zijn oorspronkelijke plannen voor een langlopende musical programmering nooit structureel heeft kunnen maken. De samen werking met Joop van den Ende bleef beperkt tot een enkele pre mière, gevolgd door een serie voorstellingen van een week, waaronder Evita. Allaert kent het Bredase theater. „Een prachtig theater voor de ge subsidieerde productie, maar men heeft indertijd de cirkel rond Breda veel te groot getrok ken. Het Bredase theater kan de Antwerpse markt nooit benade ren, eerder is het omgekeerde het geval en reist men voor een musi cal vanuit Breda naar Antwer pen." Waarom komt Les Misérables ei genlijk niet naar Breda? „Omdat het break even point (het moment waarop men winst kan gaan maken, red.) ligt bij 1200 bezoekers en dan alleen nog op voorwaarde dat zo'n productie tien maanden achtereen blijft staan," aldus Geert Allaert. „In de Stadsschouwburg van Ant werpen hebben wij 2000 plaatsen en hoeven wij geen rekening te houden met een normale schouw burgprogrammering. Breda kan het dus maar beter vergeten." Betekent de samenwerking tuss- sen Music Hall en Endemol dat Joop van Ende meer belangstel ling heeft voor België dan voor een tweede theater in Amster dam? „Dat denk ik niet," meent Allae rt. „Joop zal ongetwijfeld een ei gen musicaltheater gaan bouwen in Amsterdam, alleen op een be tere plek dan in Zuid-Oost." Door Rinus van der Heijden Toen Mojo drie jaar geleden de orga nisatie van het North Sea Jazz Festi val op zich nam, nestelde zich in Ne derland jazzland meteen een vooroor deel. Mojo zou het statige Haagse fes tival in korte tijd wel ombuigen van een jazz- naar een popevenement. Wie het programma van North Sea Jazz 1997 bekijkt, kan niet anders dan vaststellen dat het (interessante) jazzaandeel dit jaar groter is dan we sinds lang gewend zijn. Komend weekeinde breekt het North Sea Jazz Festival in alle hevigheid los en kan de pure jazzliefhebber op alle drie de dagen kiezen uit een gedegen jazzaan- bod. Hoewel aan pop gelieerde muziek en van jazz afgeleide fusievormen nog altijd sterk aanwezig zijn, krijgt nu ook het avontuur weer ruimte en dat geeft hoop voor de toekomst. Beloofde Mojo immers niet, toen het het impressariaat NSJF overnam van de ervan van Paul Acket, het festival drie jaar in stand te houden? Die termijn is nu verstreken en het ziet ernaar uit dat de eerder gedane belofte een onbeperkt vervolg gaat krijgen. Het North Sea Jazz Festival 1997 begint vrijdag en duurt tot en met zondag. Meest in het oog springende concerten uit de koker 'avontuur' zijn op vrijdag Don Byron's 'Bug Music' Band, op zater dag Henry Threadgill's Society Situation Dance Band met zangeres Aster Aweke en op zondag Fo Deuk Revue, waarin te norsaxofonist David Murray, meester- bassist Jamaladeen Tacuma en sabar- bespeler Doudou N'Diaye Rose de han den ineen slaan. Wie zelf wil rondkijken komt vanzelf bij vernieuwers als Geri Allen, Anthony Braxton, Third Rail (met James 'Blood' Ulmer, Amine Claudine Myers, Buddy Mileé, Bill Laswell en Bernie Worrell), Mulgrew Miller, Joe Lovano Sextet met strijkers, die samen een eerbetoon bren gen (ran Frank Sinatra en Steve Turre's Sanétified Shells. Opvallend in de programmering is voorts dat ruim baan wordt gemaakt voor de r Het festival opent met de All-starband Legends, bestaande uit (vlnr) Steve Gadd, David Sanborn, Marcus Miller, Eric Clapton en Joe Sample. foto anp jongste generatie jazzmuzikanten, waar van een deel zeker ook voor nieuwe ont wikkelingen in de jazz zorgt. Onder hen de pianisten Jacky Terrasson, Cyrus Chestnut en het onbetwiste talent Brad Mehldau, de saxofonisten Steve Cole man, Greg Osby en David Sanchez, de trompettisten Roy Hargrove en Nicholas Pay ton en vijf ensembles uit de immer vernieuwende stal van The Knitting Fac tory. Natuurlijk zijn er weer de tributes, de eerbetonen aan beroemde en meestal overleden jazzmusici. De eerste dag staat het Dakterras geheel in het teken van pianogigant Thelonious Monk. Dan tre den onder andere Michiel Borstlap, Jesse van Ruller, Joshua Redman en Jacky Terrasson aan, allen ooit winnaar van de prestigieuze Thelonious Monk Award De Dr. Michael White's Original New Orleans Jazz Band verzorgt een eerbe toon aan Sidney Bechet. De Nederlandse zangeres Laura Fygi treedt samen met Michel Legrand op. Het gelegenheidsduo wijdt hun optreden aan de beroemdste (film)composities van Legrand. Voorts is er speciale aandacht voor big bands (het Count Basie Orchestra speelt de Kansas City Suite, de Illinois Jacquet Big Band en het Vienna Art Orchestra), pianisten en organisten (Ahmad Jamal. Hank Jones, Herbie Hancock, Chick Co- rea, Joe Zawinul), gitaristen, (Robert Cray, John Scofield), bassisten (Charlie Haden, Me'Shell Ndegeocello, Marcus Miller) en vocalisten (Ray Charles, Dian- ne Reeves, Bobby McFerrin, Zap Mama). Wat betreft de formule wijkt NSJF nau welijks af van voorgaande jaren. Dus krijgen blues, rhythm and blues, funk, soul, jazzdance, latin-jazz en wereldmu ziek veel aandacht. Tot de grote pu bliekstrekkers zal ongetwijfeld de gele genheidsband The Legends gaan beho ren, die bestaat uit Marcus Miller, David Sanborn, Joe Sample, Steve Gadd en AMSTERDAM Vier choreografieën - Stephen Petronio Company - stadsschouv, burg - 20.15 uur (15 en 16 jul) La calle del imaginero - Mal Pelo - stadsschouwburg - 22.00 uur en 16 jul) T.O.H.B. - Helena Lizari - Stadsschouwburg - 20.15 uur (15 en 16ju| Der Lauf der Dinge - Andrea Boll, Andreas Denk, Klaus Jürger stadsschouwburg - 22.00 uur (10 en 12 jul) ANTWERPEN Wereldfestival van Folklore - uit verschillende landen - park en(j teel van Schoten - 20.00 uur (13/7 om 15.00 uur en 14/7 om 15.0of 20.00 uur) (12 t/m 16 jul) DONDERDAG AMSTERDAM lm (goldenen) Schnitt I - Gerhard Bohner, Cesc Gelabert sti; schouwburg-20.15 uur VRIJDAG POEDEROIJEN Marieke Van Nieumeghen - Loevenstein Ridderzaal - 20.15 m toelichting 18.00-20.00 uur ZATERDAG AMSTERDAM Carte Blanche - Hush Hush Hush - stadsschouwburg - 20.15 uur May B - Compagnie Maguy Marin - stadsschouwburg - 20.15 uur Door Ann Bouwma OK Computer is nauwelijks een maand uit, maar op het Bi gische festival Torhout/Werchter kreeg Radiohead al een goude plaat uitgereikt. Het is een intrigerend album, na vijf keer drat en laat hij je niet meer los. 'Against demons' staat er op de hop „Eens kijken, of jullie dit nummer Bends heeft verworven, brat Eric Clapton. Maar ook Earth, Wind Fire, Taj Mahal, Maceo Parker, Brand New Heavies, Spearhead, Herb Alpert All Star Cuban Band, Steve Winwood, Irakere, Sergio Mendes, Miriam Makeba en Youssou N'Dour hoeven geen moeite te doen om de mammoet-zalen van het Congresgebouw 'vol te trekken'. Het lijkt erop dat de festivalorganisatie dit jaar de Nederlandse inbreng hoger waardeert dan voorheen. Natuurlijk zijn er weer vader en dochter Dulfer, respec tievelijk met Dance Date en Funky Stuff, Rita Reys, de Dutch Swing College Band, Ben van den Dungen/Jarmo Hoogendijk Quintet, maar ook het ICP-Orkest van Misha Mengelberg in een all-starbezet- ting, de aanstormende vocaliste Lydia van Dam, Lotz of Music, de winnaars van het Nederlands Jazz Concours 1997: het Zenker/Kappe 4-tet, de fusiongroep White House rond saxofonist Yuri Ho ning en pianist Michiel Borstlap, The Houdini's en Greenfield met oudgedien de Rinus Groeneveld. We kunnen nog even doorgaan met het noemen van grote en minder grote na men, maar het komt er kortweg op neer dat praktisch alle groten uit de wijde wereld van de jazz komend weekeinde in Den Haag aanwezig zijn. Praktisch, want Oscar Peterson is er dit jaar niet bij. Doc Cheatham overleed enkele we ken geleden, Stephane Grappelli moest wegens ziekte afzeggen en Michael Franks annuleerde zijn gehele Europese toernee. Gelukkig maar, zou je haast zeggen, want met de verwachte zeventig duizend bezoekers zouden deze musici met hun groepen er nog nauwelijks bij kunnen in Den Haag. Radio en televisie, zowel nationaal als internationaal, besteden dit jaar veel aandacht aan North Sea Jazz. Ónder an dere NPS en de VPRO brengen op Ne derland 3 vijf rechtstreekse uitzendin gen. North Sea Jazz Festival 1997 van vrijdag 11 tot en met zondag 13 juli, Den Haag, Congresge bouw. Toegangsprijs 90 gulden per dag in voorverkoop, 100 aan de zaal, vrijdag en zon dag reeds uitverkocht. ook meeklappen," zegt Thom Yor- ke een beetje sarcastisch. Dan zet de groep de nieuwe single Para noid Android in. De fysieke in stemming verstomt inderdaad. Versnellingen voor- en achteruit maken inhaken niet echt gemak kelijk. Maar het enthousiasme van het publiek groeit met de minuut en neemt tegen het eind van het optreden laaiende vormen aan. Radiohead gaf onlangs in Vreden- burg een groots concert. Hoe com plex ook, bijna elk nummer kent wel passages die je uit volle borst wilt meezingen. De glorieuze stem van Thom Yorke zet alle luchtpij pen open. Rain down, rain down on me from a great height. Onder tussen giert een gepijnigd gitaar tje onderlangs of hoor je de echo van een mannenkoor. Niet gemakkelijk, maar wel ver slavend. Misschien zijn het de sle pende melodieën in mineur, die een warme melancholie uitstra len. Misschien zijn het de snap shot indrukken vol vervreemding in de teksten, die je niet meer los laten. De robot-achtige song Fit ter, Happier is wat dat betreft een sleutelstuk: Fond but not in love. No longer afraid of the dark. Baby smiling in backseat. Will not cry in public. No chance of escape. Still kisses with saliva. A pig in a cage on anti-biotics. Met niets vergelijkbaar is dit de soundtrack van de jaren negentig. Maar toch is er alweer een etiketje opgeplakt: de nieuwe Pink Floyd. „Dat zijn we niet," zegt gitarist Ed O'Brien zeer beslist. „Die kreet is bedacht door mensen, die be hoefte hebben aan een concept. Maar dat is OK Computer niet. Ons enige uitgangspunt was om een totaal ander album te maken dan The Bends. Daarbij zijn we puur op ons instinct afgegaan. Muziek maken is voor ons een leerproces: zoeken naar nieuwe geluiden, andere ritmes. We zien er totaal het nut niet van in om iets te doen wat al eerder is ge daan. We zouden ons alleen maar vervelen." De artistieke vrijheid die Radio head zich na het succes van The behalve creatieve opwinding onzekerheid mee. „De eerste weken na het verschi nen waren we di voor de reacties," zegt drumt Phil Selway. „De Amerikaan! tak van onze platenmaatschapp: was bepaald niet blij met het ai bum. Zelf zit je er veel te dichtct om objectief te kunnen zij wordt dan van je verwacht, wekenlang niets anders doet de interviews geven. Maar wij wilde per se tussendoor optreden omee beetje in balans te blijven." In zijn songs kijkt Thom naar de wereld vanuit een leerde positie. Hij noteert beeldt flarden van zinnen, woordent aandacht trekken. Hij noemt zij: teksten graag polaroids, zijn ze niet. Het zou dat hij de beelden zonder inma ging doorgeeft. Maar het is ji zijn persoonlijke kijk op de rei teit, die de woorden zodanig rang schikt dat er een nieuw beeld oil staat. Net als in poëzie. „De kracht van Thom zijn schhji stijl," zegt Phil, „is dat hij wel® derwerpen benoemt, maar moraal aan verbindt. Het zij: naakte reacties." De ontaarding van een ving. De gevolgen van de huidig informatie-technologie dwars door de polaroids Thom Yorke heen. „Het is ook vaak onmenselijk' zegt Ed, „zoals we worden o» stelpt met informatie van ter wereld. De verschrikkinja van een oorlog worden ceerd tot feiten en cijfers. De ene tionele impact word je op die nier ontnomen." Muziek is volgens Ed een uitl klep om iets van die emoties tenj te winnen. „Iedereen denkt datde zorgen die hij heeft uniek zijn.ter- wijl heel veel mensen de worstelen. Maar ze zijn nielt staat om er met elkaar over te pit ten. Ik denk dat Thom heeft die spanning voor anderat verwoorden, zodat ze zich nieti leen voelen." I Radiohead geeft op 13 oktobereen concert in Ahoy in Rotterdam. ANTWERPEN De Tovenaar van Oz - musical - Stadsschouwburg - 20.00 uur (zooot 15.00 uur) (10 t/m 14 jul) LEUVEN Don Giovanni (opera) - in openlucht - door I Fiamminghi, koor en» listen o.l.v. R. Werthen - Grote Markt - 21.00 uur (10 t/m 14 jul) VLISSINGEN Dutch Harp Festival - door Arpa, Sileas Caledon, Savourna venson, Dembo Konte Kousu Kouyate en Sedrenn - Arsenaaltl -20.00 uur (10 t/m 12 jul) VRIJDAG WOUWSE PLANTAGE Linda, Roos Jessica - bar-dancing De Pin Plantagebaan 179- DEN HAAG Gigs for kids - North See Jazz Festival - Congresgebouw Rembo, Cherish, Mambo Kids -13.15 en 15.30 uur Legends - North See Jazz Festival met o.a. Eric Clapton - congress? bouw-18.00 uur UTRECHT Urban Dance Squad Scratch Perverts dj DNA dj Flipside 8MC Radar - Tivoli - Slotfeest - 20.30-04.00 uur ZATERDAG BREDA Swingnight - Para - 22.00 uur KNOKKE Helmut Lotti - Goes Classic II - casino - 21.00 uur UTRECHT Club Electric - dj Martijn dj Flipside - Tivoli - 23.00-04.00 uur ZONDAG ANTWERPEN Un Ballo in Maschera - Vlaamse opera en solisten - Vlaamse Ope-' 20.00 uur m Rhythm 'n Blues Festival - met The Blue Rats, The Soul Shun Monster Mike Welch e.a. - Grote Markt - vanaf 11.30 uur WOENSDAG ANTWERPEN Zomernachten 97 - Get Ready - pop, muziek en dans - 0PenU Theater Rivierenhof Deurne - 20.00 uur bi Door Jos Kessels Als je de naam Mr. Bean laat i uit de mond. „Heb je die afle die over oudejaarsavond?" Ro wordt niet alleen komisch g grappen en schieten spontaan Dat is tegenwoordig nog maa: weinigen gegeven. Zijn humo doet ook vooral aan het verledei denken, aan het tijdperk van d- stomme film, van Chaplin, Buste Keaton en Laurel en Hardy. Wa Atkinson ook met deze oude hel den van de lach deelt is dat hij 1 jong en oud aanslaat. De bioscoopfilm van Mr. Bean kordaat Bean gedoopt, daarme de huidige achternamen-trem (volgend van de actiehelden, me als ondertitel 'the ultimate disas ter movie', wat eveneens past h de moderne traditie van de slo *gan-cinema. •Ren ramp voor Amerika is Bea: zeker, maar ook voor Engelani :elf, als de film begint. Als sup joost van de Londense Nationa Gallery veegt hij met zijn neu Slapend de vloer schoon. De di fectie wil hem ontslaan, maa kan niet van hem afkomen. Daarom wordt hij als expert naa Amerika gestuurd, om een lezin Te houden over een belangrij: 'schilderij, dat door het Grierson museum in Los Angeles gekoch ttor» V»o+ Pariico Miicpp H'Orsa\ is van het Parijse Musée d'Orsaj Het betreft hier Whistler's Mot her dat beschouwd wordt als hé meesterwerk van de Amerikaan •se schilderkunst. De Amerikaanse conservator Da tyid neemt 'professor Bean' i: iuis. Al snel gaan de vrouw e: Door Jos Kessels De mens heeft leren vliege: ipan de vogels, maar in Fl fiway home van Carroll Bal lard gebeurt het omgekeerds daarin leert een groep ganze: vliegen van een meisje. De filr is gebaseerd op de ervaringe: "ban een Canadese kunstenaa 'en onderzoeker, die experi menteerde met ganzen. In Fly away home verliest he Nieuwzeelandse meisje Amy (An na Paquin) haar moeder bij ee 'auto-ongeluk. Haar vader Tor (Jeff Daniels), een kunstenaar di in Canada woont, neemt haa hiee naar zijn boerderij. "Aanvankelijk kan Amy niet aai den in de nieuwe omgeving. Z mist haar moeder en haar vade heeft het te druk met kunstwei ken en het knutselen aan vlief tuigen, zijn grote passie. Op een dag vindt Amy een aanti ganzeneieren en broedt ze uit i een verwarmde kast. De ganzer kuikentjes volgen haar vervo; gens overal, omdat ze denken d« Amy de moeder is. Een politic agent komt vader Tom waarschi wen dat de ganzen gekortwiel moeten worden, als ze op t boerderij blijven. Tom en Amy willen echter dat c natuur haar loop heeft en dat c. ganzen leren vliegen en overwii teren in het zuiden. Daaroi boor Marjan Mes be Finse cineast Aki Kaurisn zeer geliefd bij het cinefiele pi ertijd door met de zwartgalli en bevestigde zijn reputatie uciferfabriek; minimale werkloosheid, alcoholisme ln zijn nieuwste spe sPeelt de zwijgzame achtig 'verhaal' met nes e stille observatie van toze figuren is soms doo, Veelzeggend en hartverwarme bij blijft, kaurismaki laat heel °en zijn personages oi oor is het effect groot me tr£ en k speelfilm, D opni kleii zijn o: een e Fin heel weinig he ok wein en worr rworden nauwelijks opve belicht, aanger er Expres soms zelf «-"-cl-tglUUl een smartlap zou unst, die de nauwe' van de werkelijkheid bi ■~e desolaatheid wordt onvenvachtse dr(jge humor< orrijk kleurenpalet, verlenen de locaties

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20