T... de stem De trots van Turnhout Operama komt met 'Aïda' naar Arena in Amsterdam Bel Dames thuis 0906-98.50 Winst Nieuw Hoofdrolspeler Nationaal Museum voor de Speelkaart A N D E R E MUSEA A N D E R S X 64 bel en, im je rok 02 'en ijn! ran run ng: ex. nu fnr.! -59 uis! im): ,76 1.40 «en akt. takt sex. nan led. irekt !i wen jied! Lokaal tarief! Brabant sexdating: vrouwen willen sex! 010-29.46.128 60cpm! Direkt apart! Vrouwen (40+) willen sex. 0906-13.33 Geen wachttijden! Vrouwen 35+ live a/d V 090-600.200 (60cpm) in heel Nederland GEHEEL PRIVÉ 24 u/pd (igpm) ZOMERKRIEBELS? geheel privé 0906-96.88 24 u/pd ca. 1 gp"1_ GAY PRIVÉ 0906-95.98 24 u/pd caigpn. Ik ben er ALTIJD VOOR JOU 06-9789 ca. 1.05 p/m Soms laat ze je 18jr.bi|jdr thuiskomen jufS.+dan K'W ie sexles!0906.9509pnig2£- Grieks!0906.9591 Pak meisjes 18 acht.langs o der hun rokie naakt 99CEIL- GRIEKS! Rijpe vrouwen, thuis privé achterlangs luister0906.9592pm99C_ LESBI P. doet haar broekie uit! 'n Vriendin streelt n zacht 0906.9608 pmggA-- Eerst 'n lekkere korfenfe0of dan nog even snel iwe andersom0906.9692E!lggS- Verpleegster privé hee||_.nt onderzoekskamer in9.p ontv.live0906.9744enTg»£ 7711 cTP-F uriiv.nveu^uu.j' -r-r— Al jaren de beste LUjST livelijn op SMgebiedipm tODmeesteressen090^S— Een KLEINTJE no TREFZEKERDER dan v heen. Door René van der Velden Grote Gids Hoofdrol voor decor Opera wint aan populariteit. Voor een select publiek van lief hebbers is het genre nooit uit geweest, maar opera is hard bezig met het terugwinnen van de massa waarvoor deze kunstvorm ooit bedoeld was. Groots en meeslepend zijn natuurlijk de sleutelwoorden maar ook massaal en spectaculair. Dirigent en regisseur Giuseppe Raffa is een van de initiatief nemers die met het door hem bedachte Operama, waarbij het accent niet alleen op het muzikale maar ook op het visuele aspect ligt, al tien jaar aan de weg timmert. Vier jaar geleden werd zijn Aïda in de Rai in Amsterdam nog uitgefloten maar Maestro Raffa heeft niet stilgezeten. In september komt hij met zijn nieuwe Aïda naar de Arena in Amsterdam. Opera in een voetbalstadion, voor tienduizenden mensen. Dat het werkt, bewees hij het afgelopen weekeinde in Lissabon. in opera voor de massa Lissabon - Langzaam loopt het Estadio Na tional do Jamor in de Portugese hoofdstad vol die vrijdagavond. Om tien uur, het toch al late aanvangstijdstip, staan er nog mensen in de file. Pas om half elf zijn de 26.000 bezoekers binnen. Het is donker. De show kan beginnen. Het verhaal van de Ethiopische prinses Aïda wordt verteld zoals het nog nooit verteld is. Onder een stralende sterrenhemel, soms met een vliegtuig als extra lichtje, kijken 26.000 mensen, onder wie Portugals president Jorge Fernando Branco de Sampaio, naar een in drukwekkend podium van vier verdiepingen van 42 meter breed en negen meter hoog. Het is een Pink Floyd-achtige show met duizeling wekkende getallen. Achter het podium wap pert een reusachtig decorscherm in de wind. Op dit scherm wordt het decor geprojecteerd: hiëroglyfen, sterren, de zon, piramides, sfin xen en de Nijl. Operama-directeur Willem van Oort spreekt van 'een grote bioscoop met een live show'. Een technologisch hoogstandje met nadelen. Wel eens een piramide zien wapperen in de wind? Om nog maar te zwijgen van die pira mide die zich splitst in een eeneiige tweeling. Bij Operama kan alles, of het nou kunst is, of kitsch... Opera is big business. De productiekosten zijn hoog, vertelt Operama-directeur Willem van Oort. In Lissabon komt hij uit op 2,5 miljoen gulden voor twee uitvoeringen. Maar als er, zoals hier, bijna 50.000 bezoekers komen die gemiddeld honderd gulden entree betalen, leert een eenvoudig rekensommetje dat het dubbele bedrag in de kassa's komt. Als de stadions maar vol zitten is er niets aan de hand. Wind en regen zijn de grootste risi co's, vertelt Van Oort. De wind vanwege het projectiescherm van 900 vierkante meter - achter het scherm staan bakken met 150.000 liter water als tegenwicht - de regen omdat vrijwel alle shows in de open lucht worden ge speeld. Wat gebeurt er als het regent „Dan doen we geen show." Waaraan Van Oort toevoegt dat hij onlangs in Sevilla voor de lieve som van 40.000 gulden een regenverzekering had afgesloten. „Het ging regenen toen de dirigent zijn stokje hief. We hebben gedweild en zijn verder gegaan." De Aïda van Amsterdam heeft in Nederland tot een heuse ruzie geleid. Met de Aïda van Rotterdam. Producent Peter Kroone die sinds enige jaren grootschalige operavoorstellingen organiseert in Ahoy in Rotterdam, had Aïda al zes keer gepland voor begin volgend jaar. Hij vreest negatieve publiciteit van de Amster damse Aïda omdat deze van dezelfde dirigent en regisseur is als de in 1993 mislukte Aïda in de Rai. Voor wat het waard is: in Lissabon beweren alle betrokkenen dat de Aïda die naar Amster- Maestro Giuseppe Raffa: 'Het is mijn droom om opera terug te brengen naar de mensen.' Aïda-vertolkster Wilhelmenia Fernandez: 'Mijn geliefde staat twaalf meter van me vandaan.' Het imposante decor lijkt de echte hoofd rolspeler van Aïda te zijn. FOTO'S DEEN VAN MEER dam komt niet te vergelijken is met die van de Rai destijds. Operama-directeur Willem van Oort: „Het is heel anders. De lokale organisatie had destijds zijn zaakjes niet voor elkaar. Het is dezelfde opera, maar een nieuwe show, het heeft niks met die in de Rai te maken. Het is een nieuw team. De enige dezelfde ben ik." Waarbij hij regisseur en dirigent Giuseppe Raffa gemakshalve over het hoofd ziet. Maestro Raffa, ravenzwart haar en knippe rende ogen als zenuwtrek. Hoe kijkt U terug op de mislukte voor stelling in de Rai in 1993? „Ik kom terug om te vechten. Het belangrijk ste probleem toen was een laag toneel. We hebben er van geleerd. Sindsdien hebben we volledige controle over de techniek. We ken nen de problemen en gebruiken ze." I I I I I DONDERDAG 10 JULI 1997 D1 „Ik ga met Ai'da al zeven, acht jaar over de we reld. Het was toe aan een technologische ver andering. Nu is het compleet anders. Een an dere show met andere mensen. Het is een elektronische show. Het is het verhaal van Aï da, maar beeld en geluid zijn anders. Qua ge luid gebruiken we het meest revolutionaire systeem ter wereld. Daar ben ik erg trots op. Het geluid komt overal, tot in het kleinste de tail, bij alle bezoekers." Is opera in deze vorm nog wel een artistieke uitdaging voor U als dirigent/regisseur? „Meer dan dat. Ik doe dit nu tien jaar, wereld wijd, dit is mijn brood. We staan pas aan het begin. Met deze technologie kun je doen wat je wilt, unlimited. Het is voor tachtig procent show. Het is een andere markt. Dingen zijn veranderd. Ik ga met Aïda naar New York, naar de Radio City Music Hall. Dat was tien jaar geleden niet mogelijk geweest. Opera was driehonderd jaar voor de mensen. Het is kunst voor een minderheid geworden. Het is mijn droom om het terug te brengen naar de men sen. Opera voor de massa." Waarom? „Heb je de gezichten wel eens gezien van be zoekers van een opera? Het is voor het behoud van opera noodzakelijk om jongeren te trek ken. 60.000 mensen, dat is de uitdaging." Wordt het spektakel, de techniek niet belangrijker dan de muziek? „De elektronica dient de muziek. De muziek is de ster, niet andersom." Ster van deze Aïda is de sopraan Wilhelmenia Fernandez. Kent de grote operahuizen van binnen en van buiten, speelde de hoofdrol in de bekroonde film Diva en is nu Aïda in de spektakelversie van Operama. Ze haalt lachend haar neus op voor kritiek van collega's uit de elitaire operawereld: „De meesten zouden dit contract ook getekend hebben, als ze de kans hadden gehad." Het massale van opera in een voetbalstadion spreekt haar juist aan. „Het is heerlijk om zo veel mensen te bereiken. Alleen de liefdesscè nes zijn lastiger. Mijn geliefde staat twaalf meter van me vandaan. De grootste zorg zijn de elementen, het weer, de wind. Je kunt een prachtige noot zingen, maar als de wind hem meeneemt, is hij weg." Tegen twee uur 's nachts worden Raffa, Fer nandez, medesolisten en honderden figuran ten met de decibellen van een klappend voet balstadion beloond. Wat hebben we dan gezien? De zeer toeganke lijke opera van Giuseppe Verdi die in 1871 voor het eerst werd opgevoerd in de Opera van Cairo en sindsdien nooit van het operapodium is verdwenen. Een spectaculaire uitvoering met zevenhon derd mensen op een immens podium, uitste kende zang en geluid, prachtige kostuums en een imposant decor, dat al bij al de echte hoofdrolspeler van de show lijkt te zijn. Van intimiteit en ontroering is geen sprake, daar is het te groot voor. Operaliefhebbers zullen er van gruwen, ope rahaters niet minder. Maar de groep daartus senin is groot en daar is het voor bedoeld: ope ra voor de massa. In Amsterdam worden 40.000 (grof betalende) bezoekers verwacht. 'Aïda', door Operama o.l.v. Giuseppe Raffa, zaterdag 27 september, 20.15 uur, Amsterdam Arena, toe gangskaarten van 75 tot 275 via de Reserveerlijn 0900-3005000. Door Hans Roosebooro Iedereen in Turnhout kent het. Je hoeft op straat maar te wa gen waar het Nationaal Mu seum van de Speelkaart is ge vestigd, en je wordt feilloos de weg gewezen. Met museum is ondergebracht in een groot fa briekspand in het centrum. Je kunt het niet missen. Speelkaarten zijn de trots van Turnhout, al bijna twee eeuwen, he speelkaartfabrikant Carta Mundi heeft een capaciteit van 300.000 spellen per dag, met een uitloopmogelijkheid naar 600.000. bi Turnhout worden speelkaar ten gemaakt voor alle landen ter wereld, in alle talen, eenvoudige luxueuze, grote en kleine, voor Particulier gebruik en voor com merciële doeleinden. Ze worden dagelijks uitgespuwd door de drukpersen van de enige speel- kaartenfabriek in de Benelux. Acht speelkaartenfabrieken tel de Turnhout tot 1970. In de loop van de 19e eeuw ontstonden die drukkerijen en ze raakten uitein delijk verwikkeld in een moor dende concurrentie. De een pro beerde nog goedkoper te produ ceren dan de ander, en de pro ductiemethoden werden streng geheim gehouden. Nu nog houdt aria Mundi, oftewel het resul taat van die fusie tussen acht lumhoutse fabrieken, de deuren «reng gesloten. Niemand komt erin, ook de pers niet. Jammer, want het productieproces van honderdduizenden speelkaarten moet een fascinerend schouwspel opleveren. In het museum krijg je daarvan een glimp te zien. Hoe komt die speelkaartenindus trie in Turnhout terecht? Daar voor is geen specifieke reden aan te wijzen, zo blijkt uit een bezoek aan het Nationaal Museum van de Speelkaart. Er is in Turnhout geen papierindustrie, geen in dustrie van drukpersen. Wel staat er in de stad vanouds een aantal zeer omvangrijke drukke rijen, van encyclopedieën, van stripalbums en van woordenboe ken. In Turnhout was in het begin van de 19e eeuw ene P.J. Brepols ge vestigd als verkoper van speel kaarten. In 1826 begon deze Bre pols met een bedrijf dat speel kaarten zelf ontwierp en drukte. Hij legde de grondslag voor het wereldwijde succes van Turn hout. In het kielzog van Brepols volgden de firma's Glénisson Van Genechten, Wellens-Delhu- venne, Gebroeders Mesmaekers, Glénisson, A. van Genechten, L. Biermans, Poupaert-van Dooren en La Turnhoutoise - een namen reeks met een hoog Elsschot-ge- halte. Zo ontwikkelde zich in Turnhout een unieke traditie, waarover zich een dertig jaar geleden een groep enthousiaste burgers ont fermde. In 1965 werd de vereni ging Turnhout Wereldcentrum van de Speelkaart opgericht, met de bedoeling om tot de oprich ting van een museum te komen. De industrie was huiverig, zelfs tegen. Ze verleende geen mede werking aan het streven van de vereniging om zo veel mogelijk te redden van machines, drukper sen, ontwerpen, staalboeken en archieven. Alle moeite werd beloond in 1969 met de opening van het Turn- houtse museum. En het is goed dat er een museum bestaat waar de veelvormigheid van de histo rische speelkaart is vastgelegd. Speelkaarten worden steeds een vormiger en dat proces zet zich alleen maar voort. Vroeger had ieder land een eigen speelkaart- ontwerp. Nu kent alleen Italië nog een eigen speelkaartcultuur, waar regio's zelfs nog eigen kaar ten hebben. Maar voor de rest rukt de standaardkaart op. Speelkaartengiganten als Carta Mundi promoten die trend. Op alle bridgetournooien ter wereld wordt met één en hetzelfde ont werp gespeeld, gefabriceerd door Carta Mundi uiteraard. Zelfs in China rukt de gestand aardiseerde westerse speel kaart op, hoewel China een eigen oude speel kaartencultuur kende. Tijdens de Culturele Re volutie (1966- 1976) werd het kaartspel door Mao 'Cartes Imperiales' van Mesmaekers Frères uit 1880, in neo-gothische stijl. helemaal verboden, omdat het de zeden zou bederven. Maar onder Deng Xiaoping veranderde dat helemaal, want Deng was zelf een fanatiek bridge-speler. In het Nationaal Museum van de Speelkaart valt het publiek van de ene verbazing in de andere. Het personeel merkt dat goed tij dens de rondleidingen die hier veelvuldig plaats vinden. Schoolklassen, bridgeclubs, pas toors, gepensioneerde drukkers: iedereen heeft er belangstelling voor. Het onderwerp is eenvou dig en aan iedereen bekend, maar niemand weet wat een we reld aan verscheidenheid en techniek erachter schuilt. Het museum legt zich ruwweg toe op het verzame len van twee dingen: kaarten j machines. De machines zijn weer onder te verdelen in drukpersen en afwerkingsmachines. Geko zen is voor de industriële perio de, dus de 19e en de 20e eeuw. Pronkstukken van het museum zijn een paar lithopersen uit de 19e eeuw, glimmende zwarte reuzen van de toenmalige tech niek. In 1850 vond er een revolutie plaats in het productieproces van speelkaarten: de snijmachine. Vóór die tijd werden de vellen met speelkaarten, zoals ze van de pers kwamen, met de hand ge knipt. Men gebruikte daarvoor scharen van meer dan een meter lang. In het museum zijn enkele van die reuzenscha- ren te zien. Het gevolg van dit handmatig knippen was een ver schil in grootte. Geen enkele kaart was precies even groot als een andere. De snijmachine maakte alle speelkaarten exact even groot en was bovendien in staat om de kaarten hun afgeronde hoeken te geven, die ze sindsdien altijd hebben gehouden. In vroeger eeuwen waren alle kaarten uit gevoerd met rechte hoeken. Een heel ander onderwerp is het omstreden karakter van het kaartspel. Dat is nog altijd zo, In het recente verleden wei- gerde de NCRV-tv het speel kaartmuseum te noemen in het toeristische programma Weg van de Snelweg, dat geheel aan Turn hout en omgeving was gewijd. Het kaartspel is in sommige pro testante kringen nog altijd des duivels prentenboek en de NCRV wilde kennelijk bepaalde seg menten van haar ledenbestand niet schofferen. De roomskatholieke kerk is in de loop der eeuw coulanter ten aan zien van het kaartspel geworden, maar in de middeleeuwen lag dat anders. Toen werden er razzia's op het bezit van speelkaarten ge houden en de kaarten werden op brandstapels ritueel verbrand. Tegenwoordig is de houding van het Vaticaan tweeledig: een een voudig kaartspelletje mag, gok ken met kaarten mag niet. Actueel is de kwestie in de isla mitische wereld. In de islamiti sche republiek Iran is het kaartspel verboden. Er bestaat daar een re ligieuze politie die regelmatig invallen doet in panden waar z men illegale kaartspelers ver moedt. Nationaal Museum van de Speelkaart, Druivenstraat 18, Turnhout. Geopend dinsdag t/m zaterdag 14-17 uur, zondag 10-12 en 14-17 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19