KLM neemt Air UK volledig over
Vs
}.95
0800-8051
Centrale in Geertruidenberg dicht door fusie stroomproducenten
SHY Holdings doet Europese Makro-winkels in de verkoop
«itUtamGPdw EU-ministers willen einde aan fiscale concurrentie
;|£SS5'4,t?-ua»
Stakingschaos dreigt
op vliegvelden Londen
id KORT
Postbus 51 infolijn
A4 I DE STEM
ECONOMIE
A5
ENTAAR
vervolgd
idvlees
bjechië
joden
Alitalia zegt met KLM te praten over strategische alliantie
IBond
nu i
nui
nu j
É.50
nu 2
.so voor a
J95
nu 2 11 95
voor II*
4
lCc^rsrigensdecha^-
Cabinepersoneel British Airways staakt
ECONOMIE KORT
Nederlandse spoorwissels naar Iran
Scherpe productiedaling Britse industrie
Meer omzet in detailhandel
Autoverkopen stabiel
Rolls-Royce verkoopt stuk beter
1997
DINSDAG 8 JULI 1997
wetenschappelijke
net een echte ge
in de Surinamer als
erinnering aan de
pa van vier jaar la-
aanse cocaïnemaf-
fcn wijze staatsman
;tuur, maar gaarne
outerse geldt voor
Irrupte machtswel-
ie en baantjes toe-
die door zijn mul-
ische politieke par-
aan de macht was
man. Hij heeft een
iningen laten bou-
enman en ook dat
jitie hebben zijn te-
Hij heeft een brede
bescheiden door et-
doende aanhangers
litelligentsia.
|edikt, als hij op de
Partij op bezadig-
In bestuursorganen
:n van aan het be-
|met democratie van
namer nauwelijks.
Jgenstellingen en ar-
vaarop voor- en te-
[jssiëren, maar waar-
i worden - klinkt als
ge president Veneti
an feit. In het parle-
pr zich en hij wil, om
krijgen, de nieuwe
llopen. Op die meer-
i politici die gekozen
pijnen een overstap
|e min of meer parle-
blharden in de afwij-
een vraag. Laat Suri-
|e acht.
("g
neeft de Palestijn
benslang en twin-
I bevonden aan de
bussen in Jeruza-
om het leven. De
■hij als een marte-
de zeven militai-
jtijd een 'horrorvi-
verkrachtingen,
Alle zeven kun-
akten deel uit van
liacht voor Bosnië.
:he manier enkele
[■kopen.
|de veerhaven Sas-
170.000 kilo ille-
(nomen. In verband
lië geen rundvlees
lid. Duitsland kreeg
Trvalste.
hebben aan zeker
aensen raakten ge
er een sneltrein in
rivieren en beken
|hun oevers en von-
1 van de Tweede We
ien gulden) uittrek-
I-Europa. Dat heeft
Iden van het bestuur
jas de joodse overle-
i schadevergoeding
.ed en bovendien ve
gen land werden ge-
|ft zondagavond een
Rode Planeet totdat
ïaam 'Barnacle Bill'
spectometer in het
sie van Nasa, op ba-
ïf inder, is dat er ooit
Mars geweest moet
Van onze verslaggever
Arnhem - Door de fusie van de
'„er Nederlandse stroomproduc-
tiebedrijven moet volgend jaar al,
enkele jaren eerder dan gepland,
één van de centrales in Geertrui-
denberg dicht.
De vier grote, openbare elektri
citeitsproducenten kunnen
vanaf 2004 op een omzet van
6 miljard een bedrag van
300 miljoen per jaar bespa
ren. Daartoe worden vanaf vol
gend jaar minstens vier van de
29 Nederlandse centrales voor
tijdig gesloten, wordt het per
soneelsbestand met meer dan
een kwart afgeslankt en moet
aardgas voor een scherpere
prijs worden ingekocht.
De Samenwerkende elektrici-
teits-productiebedrijven (Sep),
de gezamenlijke dochter van de
vier producenten EPON, UNA,
EPZ en EZH, heeft dat gisteren
bekendgemaakt.
De grote producenten, die
steeds meer concurrentie van
particuliere (industriële) in
stallaties hebben gekregen,
schrappen de komende jaren
eentiende van hun vermogen
dat nu ruim 15.000 megawatt
bedraagt.
Door een fusie willen de vier
bedrijven een schaalgrootte be
reiken die hen in staat stelt in
een Europese vrije markt te
kunnen concurreren. De
stroomproducenten willen in
dat kader in de komende drie
jaar 1500 van de 5300 banen
kwijt. Volgens de Sep gaat men
ervan uit dat dat zonder ge
dwongen ontslagen kan, maar
een 'keiharde' garantie wil de
sector niet geven.
De vier bedrijven willen de
werknemers die na de per 31
maart 1998 geplande fusie
overtollig worden zoveel moge
lijk herplaatsen, vervroegd
pensioneren en om- en bijscho
len.
Bestuurder Jan Dekker van de
AbvaKabo is 'niet best te spre
ken' over de grote aantallen
mensen die overbodig worden.
Hij gaat er van uit dat de ope
ratie zonder ontslagen verloopt.
Dekker suggereert onder meer
herplaatsing van personeel bij
distributiebedrijven, die soms
ook rechtstreeks eigenaar zijn
van de productiebedrijven.
Van onze verslaggever
Amstelveen - KLM neemt haar
Britse partner Air UK volledig over.
t de overname versterkt KLM
I haar positie in de Europese lucht-
irt en kan ze deelnemen in ver-
voersstromen die buiten Nederland
omlopen, zo zegt een woordvoerder
in Amstelveen.
Cisteren verscheen ook het bericht dat
Alitalia nauw wil gaan samenwerken
net KLM in een strategische alliantie.
Een woordvoerster van KLM bevestigde
besprekingen over samenwerking op
routes tussen Italië en Nederland. Van
een grote alliantie zou echter geen spra
ke zijn. „Ik vermoed dat die twee din-
i door elkaar zijn gehaald," aldus de
woordvoerster.
Bekend is dat KLM-partner Northwest
de Italiaanse maatschappij een serieuze
partner voor KLM vindt, maar de Ne
derlanders hebben een voorkeur voor
British Airways, Swissair dan wel Ibe
ria. KLM wil met een strategische part
ner haar Europees marktaandeel opstu-
I wen van acht naar vijftien procent.
I De overname van Air UK verhoogt het
aandeel van KLM in de Europese lucht-
vervoersstromen niet direct. In het Eu-
lees marktaandeel van acht procent
dat KLM claimt, is de bijdrage van Air
UK al inbegrepen, net als dat van ande
re partners als Transavia, Martinair en
Belang
KLM had al een belang van 45 procent
I in Air UK, dat met een vloot van 37 toe-
stellen, tweeduizend man personeel en
een passagiersvervoer van 3,6 miljoen
mensen na British Airways de tweede
luchtvaartmaatschappij van het Vere-
d Koninkrijk is. Het bedrijf maakt
I volgens de KLM-woordvoerder een be-
I scheiden winst bij een omzet van 285
I miljoen.
I De prijs die KLM aan eigenaar British
I Air Transport Holdings betaalt voor de
[aandelen, wordt niet bekendgemaakt.
I De Europese Commissie moet nog goed-
keuring hechten aan de overname,
j Air UK heeft als thuisbasis de kleinere
I Londense luchthaven Stansted en vliegt
jop dertien bestemmingen binnen het
Verenigd Koninkrijk zelf en dertien be-
stemmingen elders in Europa. Air UK is
Isls goedkope luchtvaartmaatschappij
I een grote vervoerder voor KLM. De sa-
menwerking tussen de twee bedrijven
I stamt van 1980 en is steeds intensiever
I geworden.
I Zo voert Air UK al de meeste vluchten
1 op Groot-Brittannië uit voor KLM, dat
KLM had al een belang van 45 procent in Air UK, maar breidt dat nu uit tot honderd procent.
zelf alleen Londen Heathrow en via de
dochter KLM Cityhopper drie kleine
Engelse steden bedient.
Code-sharing
De bedrijven hebben onlangs hun ver
koop- en marketingactiviteiten volledig
geïntegreerd. Ze werken samen in een
code-sharing-systeem: vluchten krijgen
zowel een KLM- als een Air UK-num-
mer.
Air UK vliegt vanuit Amsterdam op
liefst veertien bestemmingen in Groot-
Brittannië en vervoert vanaf Schiphol
meer dan een miljoen passagiers per
jaar. De vluchten van Air UK sluiten
aan op het KLM-routenetwerk. Voor de
KLM is Air UK op deze wijze een be
langrijke feeder van haar interconti
nentale netwerk.
KLM heeft in de afgelopen jaren steeds
meer Europees vervoer op deze wijze
uitbesteed aan low cost carriers. Een
Air UK-piloot verdient bijvoorbeeld ge
middeld een kwart minder dan zijn Ne
derlandse collega. Maar volgens de
KLM-woordvoerder betekent de over
name niet dat Air UK nog meer vluch
ten van KLM gaat overnemen. „Onze
eigen regionale dochter KLM Cityhop
per kan tegenwoordig qua kosten heel
goed concurreren."
Volgens de officiële mededeling zal Air
UK ook na de overname een zelfstandi
ge Britse luchtvaartmaatschappij blij
ven. KLM-topman Bouw zei bij de pre
sentatie van de jaarcijfers dat de maat
schappij de positionering van KLM als
merk onder handen gaat nemen. KLM-
passagiers komen in toenemende mate
terecht in toestellen van andere maat
schappijen, waardoor het 'blauwe ima
go' van KLM vervaagt. Een woordvoer
der zegt dat de overname van Air UK
los staat van deze problematiek en dat
mededelingen over de merk-positione-
ring pas later dit jaar zullen worden ge
daan.
I Utrecht - SHV Holdings wil
zijn Europese distributie-ac-
I tiviteiten, waaronder de Ma-
I kro-winkels, verkopen. SHV
Loet dit 'in het kader van
I mondiale ontwikkelingen op
het gebied van de distributie'.
■De Zwitsers-Duitse detail-
I Wandelgroep Metro wordt
I waarschijnlijk de nieuwe ei-
L SïtV (Steenkolen Handels
I «eniging) verwacht dat de on-
I «handelingen enige maanden
I pan duren. De Metro Groep is al
I mor 40 procent eigenaar van de
"""pese Makro-onderdelen van
SHV en het is in acht landen
partner van de holding. Het
beursgenoteerde Metro, dat on
der meer eigenaar is van de win
kelketen Kaufhof, streeft naar
internationale groei en het kan
met de overname van de Makro's
een forse stap in die richting zet
ten.
Wat voor SHV de reden is om de
Makro-winkels af te stoten is
minder duidelijk. De verwijzing
naar 'mondiale ontwikkelingen
op het gebied van de distributie'
kan erop duiden dat de SHV er
van uitgaat dat de Makro-vesti-
gingen beter af zijn bij een grote
re partner.
Van twijfel over de formule van
de zelfbedieningsgroothandels
lijkt gezien de snelle groei in de
afgelopen jaren geen sprake.
Overigens verloopt de expansie
niet overal zonder problemen. De
afgelopen jaren deden zich forse
tegenvallers voor in Brazilië, het
Verenigd Koninkrijk en Polen.
De winst van SHV Makro is de
laatste jaren afgebrokkeld tot een
magere 2,3 procent van de omzet
in 1996.
De Makro-winkels maken deel
uit van één van de twee divisies
van de SHV holding, SHV Makro.
De andere divisie, SHV Energy,
handelt in gas, kolen, en schroot
en houdt zich bezig met aardgas
winning. Met de verkoop van de
Makro-winkels, die naar schat
ting zo'n anderhalf miljard gul
den kunnen opbrengen, maakt
SHV geld vrij voor noodzakelijke
investeringen in de energiesector.
In totaal heeft SHV Makro 172
vestigingen in negentien landen
in Europa, Azië en Zuid-Ameri-
ka. De divisie was vorig jaar goed
voor een winst van 380 miljoen
bij een omzet van 21,5 miljard.
Het Europese deel, met vestigin
gen in onder andere Groot Britta-
nië, Polen en Portugal, dat nu dus
verkocht wordt, zette in 1996
15 miljard om.
Behalve 86 Europese Makro-ves-
tigingen zitten ook de Neder
landse Maxis-hypermarkten, de
bezorggroothandel voor groot
verbruikers Gastronoom, de Bel
gische So Watt-winkels (audio-,
video- en multimedia-appara-
tuur), service-centra voor de au
tomobilist en een zelfbedienings
groothandel in kantoorbenodigd
heden (Office Centres) in het
pakket.
De Makro-winkels in Azië, Zuid-
Amerika en Zuid-Afrika worden
voorlopig niet te koop aangebo
den. In Zuid-Afrika is Makro
sinds vorig jaar mede-eigenaar
van Massmart, waarin de oude
iq de voorraad strekt.
hecht (anp) - Uit angst voor
tekende concurrentie op ar
beidsvoorwaarden stappen de
vervoersbonden FNV en CNV
Jut het bestuur van de Ge-
|®e® schappelijke Personeels
last Wegvervoer (GPdW),
een soort arbeidspool voor
Tachtwagenchauff eurs
fe£ 1 augustus wordt het uit-
4 «verbod voor het beroepsgoe-
erenvervoer opgeheven. Tot nu
HstlÜ? i alleen de GPdw. be"
Lrd organisaties van
lcSWers en werknemers,
■W»„eUJS op uitzendbasis ver-
ilkehh DPdW-chauffeurs
Ibii 8n een vas^ dienstverband -
slel^^.^^eaus een
fealri l en be-
Igoedp^ nS ^O-beroeps-
lie werkW Stelt °0k na 1 uugustus
|len. en Wijven beta-
Door Bert Schampers
Brussel - EU-voorzitter
Luxemburg zal nog dit jaar
met een lijst komen van belas
tingen die in aanmerking ko
men voor harmonisatie. Daar
naast komt er een voorstel
voor een gedragscode die een
einde moet maken aan allerlei
belastingvoordelen waarmee
lidstaten buitenlandse bedrij
ven proberen aan te trekken.
Met de euro in aantocht, concen
treert Brussel zich meer en meer
op coördinatie van het werkgele
genheidsbeleid en belastingen in
de Europese Unie. Zo wijdt EU-
voorzitter Luxemburg in septem
ber een informele bijeenkomst
van de Europese ministers van fi
nanciën aan de fiscale vraagstuk
ken.
Toch belooft de harmonisatie van
bepaalde directe en indirecte be
lastingen nog een hele toer te
worden. Een groep van hoge
ambtenaren werkt sinds begin dit
jaar aan voorstellen, maar is niet
ver gevorderd.
Volgens Europees commissaris
Monti (interne markt) valt niet te
becijferen hoe nadelig de fiscale
concurrentie is voor de schatkist
van de lidstaten. „Men is zich
daarentegen wel bewust van het
fenomeen en de negatieve effec
ten voor de werkgelegenheid,"
aldus Monti,
De Luxemburgse minister van
Financiën Juncker, tevens pre
mier van het groothertogdom,
pleitte gisteren in Brussel weder
om voor afronding van de discus
sie over belasting op energiepro
ducten. Ook minister Zalm on
derstreepte het belang hiervan
voor de reductie van de uitstoot
van schadelijke stoffen. Maar
Spanje is bang voor verzwakking
van haar concurrentiepositie. De
Spaanse minister Rato zei dat
zijn land onder alle omstandighe
den unanimiteit zal eisen voor al
le belastingvraagstukken.
De ministers van financiën ston
den tijdens de eerste vergadering
onder het nieuwe voorzitterschap
uitgebreid bij stil bij werkgele
genheid. Dat thema staat na de
top in Amsterdam plots boven
aan de agenda.
De Duitse minister Waigel bena
drukte dat de EU zich niet moet
bezighouden met dure banen
plannen. Dat blijft een zaak van
de lidstaten zelf. Alleen een bete
re coördinatie in Brussel acht hij
haalbaar en zinvol.
Eind november houdt Luxem
burg een topconferentie die ge
heel in het teken staat van werk
gelegenheid. De top moet een
strategie opleveren voor de ruim
18 miljoen werklozen in de Unie.
„Ik heb hoge verwachtingen van
die bijeenkomst, met name voor
het midden- en kleinbedrijf," zei
de Franse minister Strauss-Ka-
hn. Het is vooral de verdienste
van de nieuwe Franse regering
dat de EU zich nu gaat bezighou
den met werkgelegenheid.
Strauss-Kahn drong er gisteren
op aan om in Luxemburg eind
november ook de sociale part
ners aan tafel uit te nodigen.
Wat de muntunie betreft, houden
Frankrijk en Duitsland vast aan
de startdatum van 1 januari
1999. Frankrijk rekent op begro
tingstekort van 3,5 procent dit
jaar. Dat zou in principe niet vol
staan om toegelaten te worden
tot de kopgroep. „De laatste
loodjes wegen zwaar," zei
Strauss-Kahn. Maar met de
eindstreep in zicht, blijft het vol
gens hem de moeite waard om
vol te houden.
Een ander geluid kwam gisteren
uit Beieren. In de Britse krant
The Financial Times pleitte mi
nister-president Stoiber van de
ze Duitse deelstaat ervoor de in
voering van de euro uit te stellen.
„Beter een gecontroleerd uitstel,
dan starten met een zwakke eu
ro," aldus de Beierse christen
democraat. Stoiber gelooft dat
invoering in 2000 of 2001 haal-
A
Door Bob van Huët
Londen - Tienduizenden toeristen en zakenmensen riskeren
morgen te stranden in de verwachte stakingschaos op de Lon
dense vliegvelden Heathrow en Gatwick.
Cabinepersoneel van de Britse
luchtvaartmaatschappij British
Airways (BA) begint woensdag
ochtend om zes uur, plaatselijke
tijd, een 72-uursstaking uit pro
test tegen het schrappen van toe
slagen voor overuren en onregel
matige werktijden. Nieuwe sta
kingen zijn aangekondigd voor
15 juli en daarna ook in augustus,
midden in de vakantieperiode.
De hoop op een laat compromis
tussen BA en de transportvak
bond TGWU leek gisteravond
vervlogen. BA-baas Bob Ayling
liet weten dat alles zou worden
gedaan het ongemak voor reizi
gers te beperken. BA belooft zo
veel mogelijk reizigers te zullen
onderbrengen op vluchten van
andere maatschappijen, onder
andere bij KLM en British Mid
land. Vliegtickets zullen worden
vergoed wanneer reizigers dat
wensen.
Ongeveer de helft van BA's inter
continentale vluchten vanaf Hea
throw moet zeer waarschijnlijk
worden geannuleerd, evenals een
groot aantal vluchten vanaf Gat
wick. Het intercontinentale ver
keer van de andere, regionale,
vliegvelden zou normaal door
gang vinden. Hetzelfde geldt voor
Europese vluchten van en naar
Gatwick.
Over twee weken beginnen de
Britse schoolvakanties. „Morgen
valt het misschien nog mee reizi
gers bij andere maatschappijen
onder te brengen. Maar over twee
weken moet dit geschil geregeld
zijn anders komen er de grootste
problemen", aldus Keith Betton,
woordvoerder van de Britse vere
niging van reisagenten.
Het arbeidsgeschil tussen BA en
de TGWU (waarbij 9000 ste
wards en stewardessen zijn aan
gesloten) handelt om een nieuwe
loonstructuur. Het cabineperso
neel zegt er een slorige 10.000
gulden per jaar bij in te schieten
wanneer men akkoord gaat met
de nieuwe arbeidsregeling. Vol
gens Ayling is een aangepaste
structuur nodig om de maat
schappij 'sterk te houden temid
den van agressieve concurrentie'.
In totaal wil Ayling tot het jaar
2000 drie miljard gulden bespa
ren op kosten.
TGWU-voorman Bill Morris ver
oordeelde BA wegens 'gespierde
tactieken' tegen cabinepersoneel.
Werknemers zijn dit weekeinde
thuis opgebeld en kregen te horen
dat ze ontslag riskeerden of in ie
der geval promotie konden verge
ten wanneer ze meededen aan de
staking.
In de Britse publieke opinie be
staat overigens weinig sympathie
voor de boze stewards en ste
wardessen sinds kranten hun
bruto jaarsalarissen hebben ge
publiceerd. Die liggen rond de
90.000 gulden.
KLM meldde gisteren opnieuw een flin
ke stijging van het vervoer. De bela
dingsgraad van passagierstoestellen
steeg over de maand juni van 77 procent
naar ruim 81 procent. Het passagiers
vervoer nam met liefst zestien procent
toe.
De routes die de grootste stijging lieten
zien, waren die op Zuid-, Midden- en
Noord-Amerika en Afrika.
Het vrachtvervoer deed het met zeven
procent stijging eveneens beter,
waardoor de benuttingsgraad met
drie punten naar ruim 72 procent
steeg. Hier was vooral Azië de groei
markt.
Makro's zijn ondergebracht. In
1987 trok SHV zich terug uit
Zuid-Afrika nadat de actiegroep
RaRa driemaal een Makro in Ne
derland in brand had gestoken.
Het 101 jaar oude SHV Holdings
staat ondanks zijn omvang -
66.000 werknemers en in 1996 en
een winst van 605 miljoen bij
een omzet 30 miljard - niet aan
de beurs genoteerd. De aandelen
zijn geheel in handen van de be
sloten kring van acht oprichter
families - waarvan de familie
Fentener van Vlissingen met een
meerderheidsbelang de belang
rijkste is -, leden van de raad van
commissarissen en de directie.
Alblasserdam - Kloos Railway Systems heeft een miljoenenorder
ontvangen van de Iraanse spoorwegen voor de levering van 300
spoorwegwissels. De nieuwe wissels zijn bestemd voor de renova
tie van bestaande spoorwegtrajecten in Iran. De order bezit een
waarde van 20 miljoen, zo heeft het bedrijfje, onderdeel van de
holding TVO, maandag bekendgemaakt. In de houdstermaat
schappij heeft onder meer de familie Lubbers belangen. De werk
gelegenheid bij Kloos zal door de nieuwe order niet groeien. Er
werken nu vijftig mensen. Per jaar kan de firma maximaal 400
wissels fabriceren. Eerder al leverde Kloos aan Egypte en Indo
nesië.
Londen - De industriële bedrijven in Groot-Brittannië hebben in
mei een productiedaling te verwerken gekregen. Ten opzichte van
april bedroeg de achteruitgang 0,9 procent, terwijl vergeleken
met mei vorig jaar de vermindering op 0,2 procent uitkwam. Ana
listen hadden juist een aanhoudende groei verwacht. De produc
tiecijfers, die het Britse nationaal bureau voor de statistiek
maandag naar buiten bracht, vormden voor veel economen een
tegenvaller. Op de financiële markten concludeerden handelaren
dat de renteverhoging waartoe de Britse centrale bank volgens
velen deze week zal besluiten, geen half procent zal zijn. Analis
ten verwachten nu dat de Bank of England de tarieven met niet
meer dan een kwart punt zal optrekken.
Voorburg - De omzet in de detailhandel lag in mei 6,3 procent ho
ger dan dezelfde periode een jaar ervoor. De stijging komt voor
een deel omdat mei dit jaar een zaterdag meer telde. Gecorrigeerd
naar het effect van deze extra koopdag komt de groei op 3,5 pro
cent uit. Met name de kledingbranche deed het beter. Dit blijkt
uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maan
dag bekendmaakte. De omzet in de kledingbranche steeg in mei
met 9,4 procent. Voor de hele 'niet-voedingssector' steeg de omzet
met 7 procent. In het voedingssegment van de detailhandel groei
de de omzet van de supermarkten met 7,1 procent het hardst.
Amsterdam - In de eerste helft van dit jaar zijn ruim 289.000
nieuwe personenauto's verkocht. Dat zijn er ongeveer evenveel
als in de eerste zes maanden van 1996.
Opel is met ruim 38.000 verkochte auto's in Nederland nog steeds
favoriet. Het merk wordt op de voet gevolgd door Volkswagen.
Hiervan gingen er 35.500 van de hand. Ford volgt op de derde
plaats met ruim 26.000.
Londen - De verkoop van Rolls-Royces en Bentley's is in de eer
ste helft van dit jaar dertien procent groter geweest dan in de eer
ste zes maanden van vorig jaar. Vooral in Groot-Brittannië was er
sprake van een spectaculaire verkoopgroei, zo heeft eigenaar Vic-
kers maandag laten weten.
Over de hele wereld vonden 1029 van de luxe wagens een eige
naar tegen 912 in de eerste helft van 1996. De Britten waren er zo
als gewoonlijk tuk op. Ze kochten er 549,36 procent meer dan vo
rig jaar. Vickers zegt dat de economische groei in Groot-Brittan
nië duidelijk tot een stijging van de inkomens heeft geleid. In de
Verenigde Staten werden er 225 meer afgezet in Japan zakte de
verkoop tot 52 stuks. Op het Europese vasteland werden er 84
verkocht.
baar is, zolang strikt wordt vast
gehouden aan de criteria. Vol
gens Europees commissaris De
Silguy moet voor uitstel het Ver
drag van Maastricht worden ge
wijzigd. Dat acht hij niet moge
lijk.
De ministers hebben gisteren het
Italiaanse convergentieprogram
ma goedgekeurd. Dat zijn hoofd
lijnen van het Italiaans begro
tingsbeleid met het oog op de eu
ro. Italië voorspelt dit jaar uit te
komen op een begrotingstekort
van 3 procent en volgend jaar op
2,8 procent. „Het ziet er op pa
pier heel aardig uit," vind minis
ter Zalm. „Maar we moeten af
wachten wat er van overblijft als
het wordt uitgevoerd. Boekhoud
kundig klopt het allemaal wel."
Ook de andere ministers noem
den de Italiaanse plannen ambi
tieus, maar niet realistisch. In
september maakt de regering
Prodi maatregelen bekend om de
begrotingsdoelstellingen te ha
len.
(ADVERTENTIE)
Meer informatie? Haal de folder op
postkantoor of bibliotheek of bel de
ELKE WERKDAG VAN 9 TOT 9