KLM neemt Air UK volledig over Vs }.95 0800-8051 Centrale in Geertruidenberg dicht door fusie stroomproducenten SHY Holdings doet Europese Makro-winkels in de verkoop «itUtamGPdw EU-ministers willen einde aan fiscale concurrentie ;|£SS5'4,t?-ua» Stakingschaos dreigt op vliegvelden Londen id KORT Postbus 51 infolijn A4 I DE STEM ECONOMIE A5 ENTAAR vervolgd idvlees bjechië joden Alitalia zegt met KLM te praten over strategische alliantie IBond nu i nui nu j É.50 nu 2 .so voor a J95 nu 2 11 95 voor II* 4 lCc^rsrigensdecha^- Cabinepersoneel British Airways staakt ECONOMIE KORT Nederlandse spoorwissels naar Iran Scherpe productiedaling Britse industrie Meer omzet in detailhandel Autoverkopen stabiel Rolls-Royce verkoopt stuk beter 1997 DINSDAG 8 JULI 1997 wetenschappelijke net een echte ge in de Surinamer als erinnering aan de pa van vier jaar la- aanse cocaïnemaf- fcn wijze staatsman ;tuur, maar gaarne outerse geldt voor Irrupte machtswel- ie en baantjes toe- die door zijn mul- ische politieke par- aan de macht was man. Hij heeft een iningen laten bou- enman en ook dat jitie hebben zijn te- Hij heeft een brede bescheiden door et- doende aanhangers litelligentsia. |edikt, als hij op de Partij op bezadig- In bestuursorganen :n van aan het be- |met democratie van namer nauwelijks. Jgenstellingen en ar- vaarop voor- en te- [jssiëren, maar waar- i worden - klinkt als ge president Veneti an feit. In het parle- pr zich en hij wil, om krijgen, de nieuwe llopen. Op die meer- i politici die gekozen pijnen een overstap |e min of meer parle- blharden in de afwij- een vraag. Laat Suri- |e acht. ("g neeft de Palestijn benslang en twin- I bevonden aan de bussen in Jeruza- om het leven. De ■hij als een marte- de zeven militai- jtijd een 'horrorvi- verkrachtingen, Alle zeven kun- akten deel uit van liacht voor Bosnië. :he manier enkele [■kopen. |de veerhaven Sas- 170.000 kilo ille- (nomen. In verband lië geen rundvlees lid. Duitsland kreeg Trvalste. hebben aan zeker aensen raakten ge er een sneltrein in rivieren en beken |hun oevers en von- 1 van de Tweede We ien gulden) uittrek- I-Europa. Dat heeft Iden van het bestuur jas de joodse overle- i schadevergoeding .ed en bovendien ve gen land werden ge- |ft zondagavond een Rode Planeet totdat ïaam 'Barnacle Bill' spectometer in het sie van Nasa, op ba- ïf inder, is dat er ooit Mars geweest moet Van onze verslaggever Arnhem - Door de fusie van de '„er Nederlandse stroomproduc- tiebedrijven moet volgend jaar al, enkele jaren eerder dan gepland, één van de centrales in Geertrui- denberg dicht. De vier grote, openbare elektri citeitsproducenten kunnen vanaf 2004 op een omzet van 6 miljard een bedrag van 300 miljoen per jaar bespa ren. Daartoe worden vanaf vol gend jaar minstens vier van de 29 Nederlandse centrales voor tijdig gesloten, wordt het per soneelsbestand met meer dan een kwart afgeslankt en moet aardgas voor een scherpere prijs worden ingekocht. De Samenwerkende elektrici- teits-productiebedrijven (Sep), de gezamenlijke dochter van de vier producenten EPON, UNA, EPZ en EZH, heeft dat gisteren bekendgemaakt. De grote producenten, die steeds meer concurrentie van particuliere (industriële) in stallaties hebben gekregen, schrappen de komende jaren eentiende van hun vermogen dat nu ruim 15.000 megawatt bedraagt. Door een fusie willen de vier bedrijven een schaalgrootte be reiken die hen in staat stelt in een Europese vrije markt te kunnen concurreren. De stroomproducenten willen in dat kader in de komende drie jaar 1500 van de 5300 banen kwijt. Volgens de Sep gaat men ervan uit dat dat zonder ge dwongen ontslagen kan, maar een 'keiharde' garantie wil de sector niet geven. De vier bedrijven willen de werknemers die na de per 31 maart 1998 geplande fusie overtollig worden zoveel moge lijk herplaatsen, vervroegd pensioneren en om- en bijscho len. Bestuurder Jan Dekker van de AbvaKabo is 'niet best te spre ken' over de grote aantallen mensen die overbodig worden. Hij gaat er van uit dat de ope ratie zonder ontslagen verloopt. Dekker suggereert onder meer herplaatsing van personeel bij distributiebedrijven, die soms ook rechtstreeks eigenaar zijn van de productiebedrijven. Van onze verslaggever Amstelveen - KLM neemt haar Britse partner Air UK volledig over. t de overname versterkt KLM I haar positie in de Europese lucht- irt en kan ze deelnemen in ver- voersstromen die buiten Nederland omlopen, zo zegt een woordvoerder in Amstelveen. Cisteren verscheen ook het bericht dat Alitalia nauw wil gaan samenwerken net KLM in een strategische alliantie. Een woordvoerster van KLM bevestigde besprekingen over samenwerking op routes tussen Italië en Nederland. Van een grote alliantie zou echter geen spra ke zijn. „Ik vermoed dat die twee din- i door elkaar zijn gehaald," aldus de woordvoerster. Bekend is dat KLM-partner Northwest de Italiaanse maatschappij een serieuze partner voor KLM vindt, maar de Ne derlanders hebben een voorkeur voor British Airways, Swissair dan wel Ibe ria. KLM wil met een strategische part ner haar Europees marktaandeel opstu- I wen van acht naar vijftien procent. I De overname van Air UK verhoogt het aandeel van KLM in de Europese lucht- vervoersstromen niet direct. In het Eu- lees marktaandeel van acht procent dat KLM claimt, is de bijdrage van Air UK al inbegrepen, net als dat van ande re partners als Transavia, Martinair en Belang KLM had al een belang van 45 procent I in Air UK, dat met een vloot van 37 toe- stellen, tweeduizend man personeel en een passagiersvervoer van 3,6 miljoen mensen na British Airways de tweede luchtvaartmaatschappij van het Vere- d Koninkrijk is. Het bedrijf maakt I volgens de KLM-woordvoerder een be- I scheiden winst bij een omzet van 285 I miljoen. I De prijs die KLM aan eigenaar British I Air Transport Holdings betaalt voor de [aandelen, wordt niet bekendgemaakt. I De Europese Commissie moet nog goed- keuring hechten aan de overname, j Air UK heeft als thuisbasis de kleinere I Londense luchthaven Stansted en vliegt jop dertien bestemmingen binnen het Verenigd Koninkrijk zelf en dertien be- stemmingen elders in Europa. Air UK is Isls goedkope luchtvaartmaatschappij I een grote vervoerder voor KLM. De sa- menwerking tussen de twee bedrijven I stamt van 1980 en is steeds intensiever I geworden. I Zo voert Air UK al de meeste vluchten 1 op Groot-Brittannië uit voor KLM, dat KLM had al een belang van 45 procent in Air UK, maar breidt dat nu uit tot honderd procent. zelf alleen Londen Heathrow en via de dochter KLM Cityhopper drie kleine Engelse steden bedient. Code-sharing De bedrijven hebben onlangs hun ver koop- en marketingactiviteiten volledig geïntegreerd. Ze werken samen in een code-sharing-systeem: vluchten krijgen zowel een KLM- als een Air UK-num- mer. Air UK vliegt vanuit Amsterdam op liefst veertien bestemmingen in Groot- Brittannië en vervoert vanaf Schiphol meer dan een miljoen passagiers per jaar. De vluchten van Air UK sluiten aan op het KLM-routenetwerk. Voor de KLM is Air UK op deze wijze een be langrijke feeder van haar interconti nentale netwerk. KLM heeft in de afgelopen jaren steeds meer Europees vervoer op deze wijze uitbesteed aan low cost carriers. Een Air UK-piloot verdient bijvoorbeeld ge middeld een kwart minder dan zijn Ne derlandse collega. Maar volgens de KLM-woordvoerder betekent de over name niet dat Air UK nog meer vluch ten van KLM gaat overnemen. „Onze eigen regionale dochter KLM Cityhop per kan tegenwoordig qua kosten heel goed concurreren." Volgens de officiële mededeling zal Air UK ook na de overname een zelfstandi ge Britse luchtvaartmaatschappij blij ven. KLM-topman Bouw zei bij de pre sentatie van de jaarcijfers dat de maat schappij de positionering van KLM als merk onder handen gaat nemen. KLM- passagiers komen in toenemende mate terecht in toestellen van andere maat schappijen, waardoor het 'blauwe ima go' van KLM vervaagt. Een woordvoer der zegt dat de overname van Air UK los staat van deze problematiek en dat mededelingen over de merk-positione- ring pas later dit jaar zullen worden ge daan. I Utrecht - SHV Holdings wil zijn Europese distributie-ac- I tiviteiten, waaronder de Ma- I kro-winkels, verkopen. SHV Loet dit 'in het kader van I mondiale ontwikkelingen op het gebied van de distributie'. ■De Zwitsers-Duitse detail- I Wandelgroep Metro wordt I waarschijnlijk de nieuwe ei- L SïtV (Steenkolen Handels I «eniging) verwacht dat de on- I «handelingen enige maanden I pan duren. De Metro Groep is al I mor 40 procent eigenaar van de """pese Makro-onderdelen van SHV en het is in acht landen partner van de holding. Het beursgenoteerde Metro, dat on der meer eigenaar is van de win kelketen Kaufhof, streeft naar internationale groei en het kan met de overname van de Makro's een forse stap in die richting zet ten. Wat voor SHV de reden is om de Makro-winkels af te stoten is minder duidelijk. De verwijzing naar 'mondiale ontwikkelingen op het gebied van de distributie' kan erop duiden dat de SHV er van uitgaat dat de Makro-vesti- gingen beter af zijn bij een grote re partner. Van twijfel over de formule van de zelfbedieningsgroothandels lijkt gezien de snelle groei in de afgelopen jaren geen sprake. Overigens verloopt de expansie niet overal zonder problemen. De afgelopen jaren deden zich forse tegenvallers voor in Brazilië, het Verenigd Koninkrijk en Polen. De winst van SHV Makro is de laatste jaren afgebrokkeld tot een magere 2,3 procent van de omzet in 1996. De Makro-winkels maken deel uit van één van de twee divisies van de SHV holding, SHV Makro. De andere divisie, SHV Energy, handelt in gas, kolen, en schroot en houdt zich bezig met aardgas winning. Met de verkoop van de Makro-winkels, die naar schat ting zo'n anderhalf miljard gul den kunnen opbrengen, maakt SHV geld vrij voor noodzakelijke investeringen in de energiesector. In totaal heeft SHV Makro 172 vestigingen in negentien landen in Europa, Azië en Zuid-Ameri- ka. De divisie was vorig jaar goed voor een winst van 380 miljoen bij een omzet van 21,5 miljard. Het Europese deel, met vestigin gen in onder andere Groot Britta- nië, Polen en Portugal, dat nu dus verkocht wordt, zette in 1996 15 miljard om. Behalve 86 Europese Makro-ves- tigingen zitten ook de Neder landse Maxis-hypermarkten, de bezorggroothandel voor groot verbruikers Gastronoom, de Bel gische So Watt-winkels (audio-, video- en multimedia-appara- tuur), service-centra voor de au tomobilist en een zelfbedienings groothandel in kantoorbenodigd heden (Office Centres) in het pakket. De Makro-winkels in Azië, Zuid- Amerika en Zuid-Afrika worden voorlopig niet te koop aangebo den. In Zuid-Afrika is Makro sinds vorig jaar mede-eigenaar van Massmart, waarin de oude iq de voorraad strekt. hecht (anp) - Uit angst voor tekende concurrentie op ar beidsvoorwaarden stappen de vervoersbonden FNV en CNV Jut het bestuur van de Ge- |®e® schappelijke Personeels last Wegvervoer (GPdW), een soort arbeidspool voor Tachtwagenchauff eurs fe£ 1 augustus wordt het uit- 4 «verbod voor het beroepsgoe- erenvervoer opgeheven. Tot nu HstlÜ? i alleen de GPdw. be" Lrd organisaties van lcSWers en werknemers, ■W»„eUJS op uitzendbasis ver- ilkehh DPdW-chauffeurs Ibii 8n een vas^ dienstverband - slel^^.^^eaus een fealri l en be- Igoedp^ nS ^O-beroeps- lie werkW Stelt °0k na 1 uugustus |len. en Wijven beta- Door Bert Schampers Brussel - EU-voorzitter Luxemburg zal nog dit jaar met een lijst komen van belas tingen die in aanmerking ko men voor harmonisatie. Daar naast komt er een voorstel voor een gedragscode die een einde moet maken aan allerlei belastingvoordelen waarmee lidstaten buitenlandse bedrij ven proberen aan te trekken. Met de euro in aantocht, concen treert Brussel zich meer en meer op coördinatie van het werkgele genheidsbeleid en belastingen in de Europese Unie. Zo wijdt EU- voorzitter Luxemburg in septem ber een informele bijeenkomst van de Europese ministers van fi nanciën aan de fiscale vraagstuk ken. Toch belooft de harmonisatie van bepaalde directe en indirecte be lastingen nog een hele toer te worden. Een groep van hoge ambtenaren werkt sinds begin dit jaar aan voorstellen, maar is niet ver gevorderd. Volgens Europees commissaris Monti (interne markt) valt niet te becijferen hoe nadelig de fiscale concurrentie is voor de schatkist van de lidstaten. „Men is zich daarentegen wel bewust van het fenomeen en de negatieve effec ten voor de werkgelegenheid," aldus Monti, De Luxemburgse minister van Financiën Juncker, tevens pre mier van het groothertogdom, pleitte gisteren in Brussel weder om voor afronding van de discus sie over belasting op energiepro ducten. Ook minister Zalm on derstreepte het belang hiervan voor de reductie van de uitstoot van schadelijke stoffen. Maar Spanje is bang voor verzwakking van haar concurrentiepositie. De Spaanse minister Rato zei dat zijn land onder alle omstandighe den unanimiteit zal eisen voor al le belastingvraagstukken. De ministers van financiën ston den tijdens de eerste vergadering onder het nieuwe voorzitterschap uitgebreid bij stil bij werkgele genheid. Dat thema staat na de top in Amsterdam plots boven aan de agenda. De Duitse minister Waigel bena drukte dat de EU zich niet moet bezighouden met dure banen plannen. Dat blijft een zaak van de lidstaten zelf. Alleen een bete re coördinatie in Brussel acht hij haalbaar en zinvol. Eind november houdt Luxem burg een topconferentie die ge heel in het teken staat van werk gelegenheid. De top moet een strategie opleveren voor de ruim 18 miljoen werklozen in de Unie. „Ik heb hoge verwachtingen van die bijeenkomst, met name voor het midden- en kleinbedrijf," zei de Franse minister Strauss-Ka- hn. Het is vooral de verdienste van de nieuwe Franse regering dat de EU zich nu gaat bezighou den met werkgelegenheid. Strauss-Kahn drong er gisteren op aan om in Luxemburg eind november ook de sociale part ners aan tafel uit te nodigen. Wat de muntunie betreft, houden Frankrijk en Duitsland vast aan de startdatum van 1 januari 1999. Frankrijk rekent op begro tingstekort van 3,5 procent dit jaar. Dat zou in principe niet vol staan om toegelaten te worden tot de kopgroep. „De laatste loodjes wegen zwaar," zei Strauss-Kahn. Maar met de eindstreep in zicht, blijft het vol gens hem de moeite waard om vol te houden. Een ander geluid kwam gisteren uit Beieren. In de Britse krant The Financial Times pleitte mi nister-president Stoiber van de ze Duitse deelstaat ervoor de in voering van de euro uit te stellen. „Beter een gecontroleerd uitstel, dan starten met een zwakke eu ro," aldus de Beierse christen democraat. Stoiber gelooft dat invoering in 2000 of 2001 haal- A Door Bob van Huët Londen - Tienduizenden toeristen en zakenmensen riskeren morgen te stranden in de verwachte stakingschaos op de Lon dense vliegvelden Heathrow en Gatwick. Cabinepersoneel van de Britse luchtvaartmaatschappij British Airways (BA) begint woensdag ochtend om zes uur, plaatselijke tijd, een 72-uursstaking uit pro test tegen het schrappen van toe slagen voor overuren en onregel matige werktijden. Nieuwe sta kingen zijn aangekondigd voor 15 juli en daarna ook in augustus, midden in de vakantieperiode. De hoop op een laat compromis tussen BA en de transportvak bond TGWU leek gisteravond vervlogen. BA-baas Bob Ayling liet weten dat alles zou worden gedaan het ongemak voor reizi gers te beperken. BA belooft zo veel mogelijk reizigers te zullen onderbrengen op vluchten van andere maatschappijen, onder andere bij KLM en British Mid land. Vliegtickets zullen worden vergoed wanneer reizigers dat wensen. Ongeveer de helft van BA's inter continentale vluchten vanaf Hea throw moet zeer waarschijnlijk worden geannuleerd, evenals een groot aantal vluchten vanaf Gat wick. Het intercontinentale ver keer van de andere, regionale, vliegvelden zou normaal door gang vinden. Hetzelfde geldt voor Europese vluchten van en naar Gatwick. Over twee weken beginnen de Britse schoolvakanties. „Morgen valt het misschien nog mee reizi gers bij andere maatschappijen onder te brengen. Maar over twee weken moet dit geschil geregeld zijn anders komen er de grootste problemen", aldus Keith Betton, woordvoerder van de Britse vere niging van reisagenten. Het arbeidsgeschil tussen BA en de TGWU (waarbij 9000 ste wards en stewardessen zijn aan gesloten) handelt om een nieuwe loonstructuur. Het cabineperso neel zegt er een slorige 10.000 gulden per jaar bij in te schieten wanneer men akkoord gaat met de nieuwe arbeidsregeling. Vol gens Ayling is een aangepaste structuur nodig om de maat schappij 'sterk te houden temid den van agressieve concurrentie'. In totaal wil Ayling tot het jaar 2000 drie miljard gulden bespa ren op kosten. TGWU-voorman Bill Morris ver oordeelde BA wegens 'gespierde tactieken' tegen cabinepersoneel. Werknemers zijn dit weekeinde thuis opgebeld en kregen te horen dat ze ontslag riskeerden of in ie der geval promotie konden verge ten wanneer ze meededen aan de staking. In de Britse publieke opinie be staat overigens weinig sympathie voor de boze stewards en ste wardessen sinds kranten hun bruto jaarsalarissen hebben ge publiceerd. Die liggen rond de 90.000 gulden. KLM meldde gisteren opnieuw een flin ke stijging van het vervoer. De bela dingsgraad van passagierstoestellen steeg over de maand juni van 77 procent naar ruim 81 procent. Het passagiers vervoer nam met liefst zestien procent toe. De routes die de grootste stijging lieten zien, waren die op Zuid-, Midden- en Noord-Amerika en Afrika. Het vrachtvervoer deed het met zeven procent stijging eveneens beter, waardoor de benuttingsgraad met drie punten naar ruim 72 procent steeg. Hier was vooral Azië de groei markt. Makro's zijn ondergebracht. In 1987 trok SHV zich terug uit Zuid-Afrika nadat de actiegroep RaRa driemaal een Makro in Ne derland in brand had gestoken. Het 101 jaar oude SHV Holdings staat ondanks zijn omvang - 66.000 werknemers en in 1996 en een winst van 605 miljoen bij een omzet 30 miljard - niet aan de beurs genoteerd. De aandelen zijn geheel in handen van de be sloten kring van acht oprichter families - waarvan de familie Fentener van Vlissingen met een meerderheidsbelang de belang rijkste is -, leden van de raad van commissarissen en de directie. Alblasserdam - Kloos Railway Systems heeft een miljoenenorder ontvangen van de Iraanse spoorwegen voor de levering van 300 spoorwegwissels. De nieuwe wissels zijn bestemd voor de renova tie van bestaande spoorwegtrajecten in Iran. De order bezit een waarde van 20 miljoen, zo heeft het bedrijfje, onderdeel van de holding TVO, maandag bekendgemaakt. In de houdstermaat schappij heeft onder meer de familie Lubbers belangen. De werk gelegenheid bij Kloos zal door de nieuwe order niet groeien. Er werken nu vijftig mensen. Per jaar kan de firma maximaal 400 wissels fabriceren. Eerder al leverde Kloos aan Egypte en Indo nesië. Londen - De industriële bedrijven in Groot-Brittannië hebben in mei een productiedaling te verwerken gekregen. Ten opzichte van april bedroeg de achteruitgang 0,9 procent, terwijl vergeleken met mei vorig jaar de vermindering op 0,2 procent uitkwam. Ana listen hadden juist een aanhoudende groei verwacht. De produc tiecijfers, die het Britse nationaal bureau voor de statistiek maandag naar buiten bracht, vormden voor veel economen een tegenvaller. Op de financiële markten concludeerden handelaren dat de renteverhoging waartoe de Britse centrale bank volgens velen deze week zal besluiten, geen half procent zal zijn. Analis ten verwachten nu dat de Bank of England de tarieven met niet meer dan een kwart punt zal optrekken. Voorburg - De omzet in de detailhandel lag in mei 6,3 procent ho ger dan dezelfde periode een jaar ervoor. De stijging komt voor een deel omdat mei dit jaar een zaterdag meer telde. Gecorrigeerd naar het effect van deze extra koopdag komt de groei op 3,5 pro cent uit. Met name de kledingbranche deed het beter. Dit blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maan dag bekendmaakte. De omzet in de kledingbranche steeg in mei met 9,4 procent. Voor de hele 'niet-voedingssector' steeg de omzet met 7 procent. In het voedingssegment van de detailhandel groei de de omzet van de supermarkten met 7,1 procent het hardst. Amsterdam - In de eerste helft van dit jaar zijn ruim 289.000 nieuwe personenauto's verkocht. Dat zijn er ongeveer evenveel als in de eerste zes maanden van 1996. Opel is met ruim 38.000 verkochte auto's in Nederland nog steeds favoriet. Het merk wordt op de voet gevolgd door Volkswagen. Hiervan gingen er 35.500 van de hand. Ford volgt op de derde plaats met ruim 26.000. Londen - De verkoop van Rolls-Royces en Bentley's is in de eer ste helft van dit jaar dertien procent groter geweest dan in de eer ste zes maanden van vorig jaar. Vooral in Groot-Brittannië was er sprake van een spectaculaire verkoopgroei, zo heeft eigenaar Vic- kers maandag laten weten. Over de hele wereld vonden 1029 van de luxe wagens een eige naar tegen 912 in de eerste helft van 1996. De Britten waren er zo als gewoonlijk tuk op. Ze kochten er 549,36 procent meer dan vo rig jaar. Vickers zegt dat de economische groei in Groot-Brittan nië duidelijk tot een stijging van de inkomens heeft geleid. In de Verenigde Staten werden er 225 meer afgezet in Japan zakte de verkoop tot 52 stuks. Op het Europese vasteland werden er 84 verkocht. baar is, zolang strikt wordt vast gehouden aan de criteria. Vol gens Europees commissaris De Silguy moet voor uitstel het Ver drag van Maastricht worden ge wijzigd. Dat acht hij niet moge lijk. De ministers hebben gisteren het Italiaanse convergentieprogram ma goedgekeurd. Dat zijn hoofd lijnen van het Italiaans begro tingsbeleid met het oog op de eu ro. Italië voorspelt dit jaar uit te komen op een begrotingstekort van 3 procent en volgend jaar op 2,8 procent. „Het ziet er op pa pier heel aardig uit," vind minis ter Zalm. „Maar we moeten af wachten wat er van overblijft als het wordt uitgevoerd. Boekhoud kundig klopt het allemaal wel." Ook de andere ministers noem den de Italiaanse plannen ambi tieus, maar niet realistisch. In september maakt de regering Prodi maatregelen bekend om de begrotingsdoelstellingen te ha len. (ADVERTENTIE) Meer informatie? Haal de folder op postkantoor of bibliotheek of bel de ELKE WERKDAG VAN 9 TOT 9

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 5