DE STEM
6 Ik heb ze in alle kleuren klaar 9
Een bedrijfsongevalletje zit er altijd in
Betalen met je PINcode
op z'n Frans.
Sprinters en klassementsrenners rijden elkaar in de wielen
VANDAAG
«EN
Bel Dames thuis"
0906-98.50
0906-96.88
06-9789
De Massagesalons
'6-571 77 6
irvice
lis zonder drempels
jus Privé
lel, stijlvol sexy
34 (Ook trio's)
B1
Super-Mario nog altijd de meest kleurrijke sprinter
onderhoud
Knaven hoopte
even op geel
Kontenknijper
TOUR'97
TOUR'97 OP TV
Tristan Hoffman na zware val: 4Ik schrok, jongen; ik lag helemaal onderop'
baar
076-5.312.313
van 9.00-20.30 uur
MET KLEINTJES
Idere vrouwen geven
J6-15.55(60cpmt'^
IkaaT tariefi Braba
xdating: vrouwen win
ki 010-29.46.128
Icpm! Direkt
apa
buwen (40+) willen S(
106-13.33 1
ten wachttijdenTvi^
K+ live a/d i
30-600.200 (60cpm)
lag tarief! Sexthüiito^
touwen 35+ willen s.
10-600.700 (60 cpml
RIOSEX: 'n vrouw of m
ktra in b.
40-600.800 (60cpm).
hel-doorschakellijn.
rouwen van 40+ dire
px! 090-600.500 (60cnrn
ftnummerdating: vrouw
uit jouw netnr.gebia
P06-17.17 (60Cpml
in heel Nederland
GEHEEL PRIVÉ
24 u/pd (Igpm)
ZOMERKRIEBELS?
geheel privé
^4 u/pd ca. 1 gpm
GAY PRIVÉ
iNl 0906-95.98
11 24 u/pd ca 1 gpm
11 Ik ben er
ALTIJD VOOR JOU
ca. 1,05 p/m
Clubs
voor Thaise body- en
erotische massages
in zeer luxe salons
Breda 076-5222333
J Eindhoven 040-2127799
I Den Bosch 073-6211070
trt
bt style, op discr. wijze i
3E. cr.crd.acc. DAME gev
lva-18 jr.
"V
124, Kelly 28, Veronik25,
165-341241, cred.c. acc.
Scqueline, Soraya, Kirsten
Estelle, Demi, Sandy, Eva
|c. Ma-vr 11-24u Za 11-19
<LUNDERT Oosterstraat
te gekke meiden in lin
19 en 20j volle borst
Bmass+ fr+int 7!
|10-23 ma-zo.0168-405225
IST.WILLIBRORD 3 Ie
Istoeipoezen 100,- 2xh
169, echt vrijen 01 65-3831
IzEVENBERGEN 4 moo
Smeisjes v.a. 18 jr. ec
[tongzoenen 0168-330253.
Sport
Vernietigende jacht
MAANDAG 7 JULI 1997
Forges-les-Eaux - In hun
niets ontziende jacht op de
gele trui hebben de sprin
ters gisteren in de Tour de
klassementsrenners de
stuipen op het lijf gejaagd.
Mario Cipollini kreeg wat hij wil
de: de ritzege en de gele trui.
Maar toen de stofwolken van de
race naar de 'Maillot Jaune' wa
ren opgetrokken, werd langzaam
aangerichte schade zichtbaar.
Bjarne Riis was het belangrijkste
'slachtoffer'. Tien kilometer voor
de eindstreep raakte hij bekneld
in een massale valpartij, waarbij
ook Leblanc, Zülle, Hamburger,
Berzin, Gotti en Sörensen be
trokken waren. Met bebloed ge
zicht en een achterstand van 58
seconden bereikte de winnaar
van vorig jaar in een grote groep
de finish bij het luxueuze Club
Med-complex van Forges-les-
Eaux.
Zuui'
De druiven waren voor de Deen
helemaal zuur, omdat vooraan
zijn ploeggenoten Ullrich, Lom
bard! en uiteraard Zabel driftig
meegestookt hadden in de 'gele
brand'. „Daarover is het laatste
woord nog niet gesproken,"
sprak ploegleider Godefroot
boos.
De eerste tekenen van de greep
naar de macht van de spurtka
nonnen werden kort voor de start
van de Tour duidelijk. De sprin
ters toonden plots veel interesse
voor de anders door hen vermale
dijde proloog. Omdat de eerste
serieuze bergen pas volgende
maandag in zicht komen, zagen
zij plots mogelijkheden om een
week lang in het geel te rijden.
Tot en met Pau liggen er dage
lijks immers bergen met bonifi-
catieseconden op hen te wachten.
„Stel dat ik straks twee ritten
win, dan kan ik met een goed ge
reden proloog zomaar de gele
pakken", vertelde Blijlevens vrij
dag. Zo dachten er meer en dus
keek Chris Boardman zaterdag
Mario Cipollini viert de dubbelslag met de gele trui aan.
verbaasd achterom, nadat hij
(niet bepaald verrassend) de pro
loog had gewonnen. „Ik had ge
dacht dat een proloogzege goed
zou zijn voor een weekje gele trui,
maar Cipollini heeft maar acht
tien seconden toegegeven. Een
etappezege yan hem en ik ben het
tricot morgén al weer kwijt."
Ook sprinters als Jalabert, Gau-
mont, Steels, Zabel, Moncassin,
Blijlevens en Kirsipuu stonden
op minder dan dertig tellen ach
terstand van Boardman. „Missie
geslaagd," riep Blijlevens dan
ook na zijn proloog. De andere
dag ontvouwde hij bij de eerste
tussensprint (na tien kilometer
al) zijn plannen. 'Jerommeke'
sprintte mee voor de bonificatie
seconden. Hij moest alleen het
hoofd buigen voor Cipollini, van
wie op dat moment ook duidelijk
werd dat hij het geel voor ogen
had.
De tweede sprint (ook goed voor
6, 4 en 2 seconden) werd gewon
nen door Blijlevens en toen kreeg
FOTO REUTER
ook de Brabander de leiderstrui
binnen handbereik. Wanneer hij
de eindsprint (goed voor 20 tel
len) had gewonnen, zou het jon-
gensdroom-tricot om zijn schou
ders zijn gegleden. Het liep an
ders af voo&de kleine TVM-man
en de teleurstelling was daarom
groot.
„Alles liep dit weekeinde volgens
plan; alleen tijdens de laatste
sprint ging het mis," constateer-
geel
de Blijlevens. De val in de finale
had volgens hem de voorberei
ding op de sprint niet verstoord.
„Ik zat goed toen de sprint begon
en ook dat laatste stukje bergop
was geen probleem. We kwamen
met 70 kilometer per uur aange-
denderd. Voordat je dan iets
merkt van die stijging, ben je al
boven."
De oorzaak van de mislukte coup
zocht hij eerder in het feit dat hij
even had geaarzeld, toen Zabel
de sprint begon ('Daarna waren
ze vertrokken'), en in de benen,
de twee drijfstangen, waar het in
een massasprint allemaal om
draait. „Er staat nog niet vol
doende spanning op," klaagde
hij. „De hele dag had ik goede be
nen, misschien wel te goede. Ik
reed te gemakkelijk. Dat over
komt me wel vaker in de eerste
dagen van een etappewedstrijd."
Pijn
De sprinter moet zijn benen eerst
goed pijn doen, wil er de juiste
spanning op komen. „Ik moet me
er nog doorheen trappen," heet
dat in zijn jargon.
Van de valpartij had Blijlevens
niets gemerkt. De meeste sprin
ters waren in het gedrang trou
wens op de been gebleven. De
klassementsrenners klaagden
over de nietsontziende 'geel
zucht' van de rappe mannen. Zül
le, die het toch al zwaar genoeg
had, moest bij valpartijen enkele
keren van de fiets. Na de finish
was zijn ellende nog niet voorbij.
Hij schreeuwde het uit van de
pijn, toen hij zijn arm strekte om
een blikje cola aan te pakken. Het
gaf aan dat de Zwitser bij de
minste of geringste verkeerde be
weging zijn helende sleutelbeen
op de proef stelt. Zülle overweegt
dan ook af te stappen.
De sprinters hadden op hun beurt
weer geen medelijden met de
jammerende klassementsrijders.
i,Het gedrang en de valpartijen
worden veroorzaakt omdat de
klimmers alles doen om van vo
ren te rijden. Dit zijn onze dagen.
Zij komen straks aan de beurt."
Het was voor de start
van een etappe in het
'dorp', waar de ren
nersjournalisten, VIP's, spon
sors en nog wat lieden, die zich
belangrijk achten, samenstro
men. Flipke Vandenbrande,
de braafheid zelve, zat rustig
een bakje koffie te drinken.
Henri Manders kreeg hem in
de smiezen en dan was het op
passen geblazen."
„De man die luisterde naar de
bijnaam 'Toontje', wilde nog
weieens iemand een poets
bakken. Op het moment dat
Flipke gepasseerd werd door
een geweldig knap ser-
veerstertje, boog Manders
zich over het tafeltje heen,
kneep de mooie Frangaise
keihard in haar billen en nam
razendsnel weer een onschul
dige houding aan. Waarop dat
meisje zich omdraaide - auto
matisch Vandenbrande als
dader zag - en deze zonder
ROOSENDAAL strikt priv
|ma.t/m vrij., 12-22U. T'
0165-555968. Dame qevr.
Reparateur
PFAFF SPECIALIST
Vakbekwaam
en reparatie van Uw lock-'
naaimachine. Alle merke
Met prijsopgave.
B.o.Zoom: Kortemeestr. i.
R'daal: Nieuwe Markt 4#
Breda: Lange Brugstr.3
'Super-Mario, wiens broek is
voorzien van een 'print' van de
FOTO REUTER
Amerikaanse vlag.
Door Ad Pertijs
Forges-les-Eaux - Mario Ci
pollini bewijst in de Tour nog
altijd de meest kleurrijke
sprinter te zijn. De Italiaan
houdt van show en stijl en trekt
zich daarom niets aan van de
kledingvoorschriften van de
internationale wielerunie.
Die schrijven voor dat alle renners
van een ploeg dezelfde (kleur)
broek moeten dragen. Vorig jaar al
kreeg Mario de ene na de andere
boete in de Tour, omdat hij een
groene koerspantalon beter vond
passen bij zijn rood-wit-groene
kampioenstrui dan het zwart van
het teamtenue.
Dit keer maakt de Italiaan het hele
maal bont. „Ik weet niet hoeveel
boetes we al hebben gehad, maar
we betalen ze graag," zegt Saskia
Stock van Cannondale, de Ameri
kaanse firma die de Saeco-ploeg
van Cipollini van fietsen en kleding
voorziet.
Vandaag vertrekt Cipollini hele
maal in het geel. Trui, broek, sok
jes, zelfs de fiets zal de magische
Tour-kleur dragen. Alleen de
schoenen zijn zwart. „Want daar
mee durf ik niet te experimente
ren."
Super-Mario zou geen Super-Ma
rio zijn wanneer hij niet aÜes van-
tevoren tot in de puntjes voorbereid
zou hebben. „Ik heb ze in alle kleu
ren klaar staan. Geel, groen, met
bolletjes," zei de Italiaan over zijn
fietsen.
Geel wordt de vijfde kleur, waar
mee hij dit jaar rijdt. Cipollini be
gon met een normale rode fiets. Na
dat hij op de eerste dag van de Giro
de leiderstrui had gepakt, ver
scheen hij met een roze fiets aan de
start en later in de Ronde van Italië
ruilde hij die om voor een violet (de
naar paars neigende kleur voor de
puntentrui) exemplaar.
Gisteren vertrok de Italiaan op een
nieuwe, tot op de micrometer uit
gemeten, speciaal voor de sprints
ingevlogen fiets. Rijwiel en broek
waren voorzien van de 'print' van
de Amerikaanse vlag. „Omdat ik
voor een Amerikaanse sponsor
rijd," verklaarde hij die keuze
doodleuk.
Saskia Stock hoorde het lachend
aan. „Onze firma wilde het liefst
een Amerikaans team sponsoren.
Toen dat niet beschikbaar was,
werd even getwijfeld over het in zee
gaan met een Europese ploeg. Maar
nu is iedereen erg blij met Saeco.
En dat alleen maar vanwege Mario.
Hij is echt super. Hij is ook de enige
reden dat we bij dat team zitten.
Want Mario is populair. Het is ook
zo'n leuke jongen om mee samen te
werken. Hij belt me regelmatig op
voor de meest waanzinnige ideeën.
Zoals dat van die fietsen. Tijdens
de Giro hebben we in Amerika da
genlang hard gewerkt om de juiste
kleur violet te krijgen. Maar het ef
fect was de moeite waard. Net als al
die boetes."
Als het aan Cipollini ligt, is zijn
kleurrijke seizoen nog lang niet ten
einde. „In Pau (komende zondag,
red.) ga ik naar huis. Ik heb mijn
kinderen al lang niet meer gezien.
Daarna ga ik me opladen voor de
Vuelta om daar etappes te winnen.
In één jaar ritten winnen in alle
drie grote ronden, dat is toch fan
tastisch."
De mooiste fiets kan daarna klaar
gemaakt worden. Eentje met een
regenboogmotief. Want een gemo
tiveerde Super-Mario kan in deze
vorm op het 'vlakke' WK in San Se
bastian begin oktober voor een ge
weldige stunt zorgen.
Van onze verslaggever
Forges-les-Eaux - Servais
Knaven streed gisteren voor
een verloren zaak. Dat wist de
TVM-renner zelf eigenlijk ook
wel, toen hij na 94 kilometer
met Arturas Kasputis en Luca
Colomba de aanval zocht.
Maar toen dertig kilometer voor
de finish hun voorsprong op het
aanvankelijke snel naderende
peloton een tijdje rond de twee
minuten bleef schommelen,
kreeg de Achterhoeker weer
hoop. „Het was over die afstand
een verdedigbare voorsprong.
Jammer dat kort daarna alsnog
meerdere ploegen zijn gaan rij
den."
Knaven was vooruit gestuurd om
de koers in het peloton onder
controle te houden. „Nu moest
alleen ik werken en kon de rest
zich rustig houden." Nadat de
voorsprong was opgelopen naar
5.32, reed Knaven een tijdlang
'virtueel' in het geel. „Natuurlijk
denk je dan aan de gele trui, ook
al ben je helper."
pardon een klap vol in zijn ge
zicht verkocht."
„Ik zag het van dichtbij ge
beuren joh, ik kwam niet
meer bij. Maar daarmee was
de ellende voor Flipke niet af
gelopen.
Jacques Hanegraaf: "84/101, '88/119,
"89/129
Die arme jongen begon op
zulke ogenblikken tot over
maat van ramp namelijk
enorm te stotteren en
kon dus onmogelijk dui
delijk gemaakt krijgen
hoe de vork in de steel
zat. Die koffiejuf nam
het heel hoog op, deed
haar beklag bij haar su
perieuren en Vanden
brande moest zelfs op
het matje komen bij de
toenmalige Tourbaas
Félix Lévitan. Om z'n
onzedelijke gedrag te
verklaren. Hij dreigde
bijna uit de ronde te
worden gezet. Sindsdien
werd Flipke in het pelo
ton 'de kontenknijper'
genoemd, tot groot on
begrip van zijn familie."
Jacques Hanegraaf.
FOTO ARCHIEF DE STEM
StVa
10m
hoogteverschil en moeilijkheidsgraad
ery en Caux Cormeilles 145^
m s
Vire
60m
S
Okm
133km
262km
Vanaf 14.55 uur is de tweede
etappe rechtstreeks te volgen op
Nederland 2 en BRT 2. Eu
rosport begint om 15.00 uur.
(ADVERTENTIE)
Forges-les-Eaux - In de ambu-
lartce van de 'Assistence Médi-
•Sle' ligt een renner van La
Mutuelle de Seine et Marne.
Rugnummer 208, Laurent Pil-
'°n. 33 jaar. Hij wordt ver-
zorgd.
Pillon was gisteren één van de
joffers van de spectaculaire
Portij, die 10 kilometer voor het
einde van de eerste rit middenin
et peloton ontstond. Op een smal-
le strook asfalt ging Gilles Tal-
riant (Big Mat) als eerste plotse-
'ng onderuit. Een deel van het pe-
0 on kletterde met een hels ka
baal over hem heen.
atuurlijk was ook de eeuwige
Pechvogel Alex Zülle erbij betrok-
ffl. Na zijn aankomst in Forges-
S-Eaux riep hij in een opwelling
?egen een soigneur dat hij met fiet-
en zou stoppen. Wie zijn lijst van
"Mrgfsongevallen kent, kan dat
^gnjpen.
P een anoniem Normandisch
fitverkavelingsweggetje heerste
een minuut lang de totale chaos.
Fietsen lagen innig met elkaar
verstrengeld op het wegdek. Rolf
Sörensen vond zijn racekarretje
verwrongen terug. Jo Planckaert
constateerde dat zijn fiets nog heel
was, nam hem als een veldrijder op
de schouder en liep via een slootje
- de berm was al bezet door geval
len renners - naar voren.
Renners die achterin het peloton
zaten, moesten tientallen seconden
wachten, voordat ze verder kon
den. Ook Bjarne Riis, Luc Leblanc
en Michael Boogerd werden opge
houden. „Ik stond erbij en keek er
naar," zei Boogerd. Druppelsge
wijs passeerden de achterblijvers
de gevallenen. Dat maakte ruimte
voor de mecaniciens, die krom ge
bogen wielen en geklapte banden
wilden vervangen. De chaos was
compleet. Het kermen werd over
stemd door het gevloek van de
achterblijvers.
Tristan Hoffman maakte ook een
smak. „Op die smalle weg wilde
iedereen naar voren rijden. Dus
het was dringen, dringen. Links en
rechts werd er geduwd, kwakken,
ongelooflijk, je rijdt wel vijftig per
uur. Ineens begint iedereen te rem
men en te remmen. Ik remde ook,
maar te laat. Ik schrok, jongen; ik
lag helemaal onderop. Ik zag ze zo
allemaal over me heen komen,"
vertelde Hoffman, die er geen ern
stige blessures aan heeft overge
houden.
„Pijn in mijn kont en mijn enkel,"
waren de klachten. Ach, haalde
Hoffman zijn schouders op, het
was het hele jaar goed gegaan.
Een bedrijfsongevalletje zit er al
tijd in. Laurent Pillon was niet tot
dergelijke relativering in staat,
zittend in de open achterdeur van
de ambulance. „Het was al mijn
derde val van de dag," aldus Pil
lon.
De Fransman kijkt met holle ogen
voor zich uit. Een dokter heeft net
enkele hechtingen geplaatst in zijn
elleboog, andere wonden verzorgd
en het bloed van zijn benen ge
poetst. De benen van Pillon staan
vol met schrammen en sneden.
Zijn broek is aan één kant hele
maal kapot. Het gat toont een af
grijselijke schaafwond. De blauwe
koersbroek is besmeurd met
bloedspatten.
Wielrenners zijn het gewend:
schaafwonden, dikke korsten,
bloed, kneuzingen, botbreuken.
Pillon was alleen naar de finish ge
reden, tien loodzware kilometers.
Want in de wielersport wordt het
spel niet onderbroken als een 'spe
ler' denkt wat te voelen. Er komt
geen verzorger 'het veld' in rennen,
want de wedstrijd ligt nooit stil.
Deze sport kent geen blessuretijd.
De koers stopt pas bij de meet: En
de volgende dag tekenen de'.opge
lapte renners gewoon weer de pre
sentielijst. Dat zal Gilles Talmant
niet meer doen. Hij was lang ker
mend van de pijn op de weg blij
ven liggen met een gebroken on
derarm. De eerste uitvaller van de
ze Tour.
Veel ploegleiders trokken na af
loop bedenkelijke gezichten. Theo
de Rooy van de Raboploeg wilde
het niet hardop zeggen, maar hij
had gisteren via Radio Tour wel
heel vaak de melding van een val
van een renner van Big Mat of Mu-
tuelle gehoord. De coureurs van de
twee kleine Franse ploegen (35e en
37e op de UCI-lijst) zijn het abso
luut niet gewend in grote koersen
mee te rijden. Puur uit chauvinis
me kregen ze een wild card, terwijl
het Asics-team van Chiapucei en
Zaina thuis moest blijven. Maar de
33-jarige Pillon was juist de enige
van zijn ploeg met ervaring. Hij
rijdt zelfs zijn vierde Tour.
„Ér wordt in de finale zoveel risico
genomen. Je moet wel," zei Tristan
Hoffman. TVM-ploegleider Cees
Priem: „Het is levensgevaarlijk."
Als Maestro op uw PINpas staat, kunt u in het buitenland overal waar u dit logo tegenkomt pinnen.
O.a. in Frankrijk, Italië, Spanje en Turkije. Maestro: je vakantiegeld.