DE STEM 6 Ik heb ze in alle kleuren klaar 9 Een bedrijfsongevalletje zit er altijd in Betalen met je PINcode op z'n Frans. Sprinters en klassementsrenners rijden elkaar in de wielen VANDAAG «EN Bel Dames thuis" 0906-98.50 0906-96.88 06-9789 De Massagesalons '6-571 77 6 irvice lis zonder drempels jus Privé lel, stijlvol sexy 34 (Ook trio's) B1 Super-Mario nog altijd de meest kleurrijke sprinter onderhoud Knaven hoopte even op geel Kontenknijper TOUR'97 TOUR'97 OP TV Tristan Hoffman na zware val: 4Ik schrok, jongen; ik lag helemaal onderop' baar 076-5.312.313 van 9.00-20.30 uur MET KLEINTJES Idere vrouwen geven J6-15.55(60cpmt'^ IkaaT tariefi Braba xdating: vrouwen win ki 010-29.46.128 Icpm! Direkt apa buwen (40+) willen S( 106-13.33 1 ten wachttijdenTvi^ K+ live a/d i 30-600.200 (60cpm) lag tarief! Sexthüiito^ touwen 35+ willen s. 10-600.700 (60 cpml RIOSEX: 'n vrouw of m ktra in b. 40-600.800 (60cpm). hel-doorschakellijn. rouwen van 40+ dire px! 090-600.500 (60cnrn ftnummerdating: vrouw uit jouw netnr.gebia P06-17.17 (60Cpml in heel Nederland GEHEEL PRIVÉ 24 u/pd (Igpm) ZOMERKRIEBELS? geheel privé ^4 u/pd ca. 1 gpm GAY PRIVÉ iNl 0906-95.98 11 24 u/pd ca 1 gpm 11 Ik ben er ALTIJD VOOR JOU ca. 1,05 p/m Clubs voor Thaise body- en erotische massages in zeer luxe salons Breda 076-5222333 J Eindhoven 040-2127799 I Den Bosch 073-6211070 trt bt style, op discr. wijze i 3E. cr.crd.acc. DAME gev lva-18 jr. "V 124, Kelly 28, Veronik25, 165-341241, cred.c. acc. Scqueline, Soraya, Kirsten Estelle, Demi, Sandy, Eva |c. Ma-vr 11-24u Za 11-19 <LUNDERT Oosterstraat te gekke meiden in lin 19 en 20j volle borst Bmass+ fr+int 7! |10-23 ma-zo.0168-405225 IST.WILLIBRORD 3 Ie Istoeipoezen 100,- 2xh 169, echt vrijen 01 65-3831 IzEVENBERGEN 4 moo Smeisjes v.a. 18 jr. ec [tongzoenen 0168-330253. Sport Vernietigende jacht MAANDAG 7 JULI 1997 Forges-les-Eaux - In hun niets ontziende jacht op de gele trui hebben de sprin ters gisteren in de Tour de klassementsrenners de stuipen op het lijf gejaagd. Mario Cipollini kreeg wat hij wil de: de ritzege en de gele trui. Maar toen de stofwolken van de race naar de 'Maillot Jaune' wa ren opgetrokken, werd langzaam aangerichte schade zichtbaar. Bjarne Riis was het belangrijkste 'slachtoffer'. Tien kilometer voor de eindstreep raakte hij bekneld in een massale valpartij, waarbij ook Leblanc, Zülle, Hamburger, Berzin, Gotti en Sörensen be trokken waren. Met bebloed ge zicht en een achterstand van 58 seconden bereikte de winnaar van vorig jaar in een grote groep de finish bij het luxueuze Club Med-complex van Forges-les- Eaux. Zuui' De druiven waren voor de Deen helemaal zuur, omdat vooraan zijn ploeggenoten Ullrich, Lom bard! en uiteraard Zabel driftig meegestookt hadden in de 'gele brand'. „Daarover is het laatste woord nog niet gesproken," sprak ploegleider Godefroot boos. De eerste tekenen van de greep naar de macht van de spurtka nonnen werden kort voor de start van de Tour duidelijk. De sprin ters toonden plots veel interesse voor de anders door hen vermale dijde proloog. Omdat de eerste serieuze bergen pas volgende maandag in zicht komen, zagen zij plots mogelijkheden om een week lang in het geel te rijden. Tot en met Pau liggen er dage lijks immers bergen met bonifi- catieseconden op hen te wachten. „Stel dat ik straks twee ritten win, dan kan ik met een goed ge reden proloog zomaar de gele pakken", vertelde Blijlevens vrij dag. Zo dachten er meer en dus keek Chris Boardman zaterdag Mario Cipollini viert de dubbelslag met de gele trui aan. verbaasd achterom, nadat hij (niet bepaald verrassend) de pro loog had gewonnen. „Ik had ge dacht dat een proloogzege goed zou zijn voor een weekje gele trui, maar Cipollini heeft maar acht tien seconden toegegeven. Een etappezege yan hem en ik ben het tricot morgén al weer kwijt." Ook sprinters als Jalabert, Gau- mont, Steels, Zabel, Moncassin, Blijlevens en Kirsipuu stonden op minder dan dertig tellen ach terstand van Boardman. „Missie geslaagd," riep Blijlevens dan ook na zijn proloog. De andere dag ontvouwde hij bij de eerste tussensprint (na tien kilometer al) zijn plannen. 'Jerommeke' sprintte mee voor de bonificatie seconden. Hij moest alleen het hoofd buigen voor Cipollini, van wie op dat moment ook duidelijk werd dat hij het geel voor ogen had. De tweede sprint (ook goed voor 6, 4 en 2 seconden) werd gewon nen door Blijlevens en toen kreeg FOTO REUTER ook de Brabander de leiderstrui binnen handbereik. Wanneer hij de eindsprint (goed voor 20 tel len) had gewonnen, zou het jon- gensdroom-tricot om zijn schou ders zijn gegleden. Het liep an ders af voo&de kleine TVM-man en de teleurstelling was daarom groot. „Alles liep dit weekeinde volgens plan; alleen tijdens de laatste sprint ging het mis," constateer- geel de Blijlevens. De val in de finale had volgens hem de voorberei ding op de sprint niet verstoord. „Ik zat goed toen de sprint begon en ook dat laatste stukje bergop was geen probleem. We kwamen met 70 kilometer per uur aange- denderd. Voordat je dan iets merkt van die stijging, ben je al boven." De oorzaak van de mislukte coup zocht hij eerder in het feit dat hij even had geaarzeld, toen Zabel de sprint begon ('Daarna waren ze vertrokken'), en in de benen, de twee drijfstangen, waar het in een massasprint allemaal om draait. „Er staat nog niet vol doende spanning op," klaagde hij. „De hele dag had ik goede be nen, misschien wel te goede. Ik reed te gemakkelijk. Dat over komt me wel vaker in de eerste dagen van een etappewedstrijd." Pijn De sprinter moet zijn benen eerst goed pijn doen, wil er de juiste spanning op komen. „Ik moet me er nog doorheen trappen," heet dat in zijn jargon. Van de valpartij had Blijlevens niets gemerkt. De meeste sprin ters waren in het gedrang trou wens op de been gebleven. De klassementsrenners klaagden over de nietsontziende 'geel zucht' van de rappe mannen. Zül le, die het toch al zwaar genoeg had, moest bij valpartijen enkele keren van de fiets. Na de finish was zijn ellende nog niet voorbij. Hij schreeuwde het uit van de pijn, toen hij zijn arm strekte om een blikje cola aan te pakken. Het gaf aan dat de Zwitser bij de minste of geringste verkeerde be weging zijn helende sleutelbeen op de proef stelt. Zülle overweegt dan ook af te stappen. De sprinters hadden op hun beurt weer geen medelijden met de jammerende klassementsrijders. i,Het gedrang en de valpartijen worden veroorzaakt omdat de klimmers alles doen om van vo ren te rijden. Dit zijn onze dagen. Zij komen straks aan de beurt." Het was voor de start van een etappe in het 'dorp', waar de ren nersjournalisten, VIP's, spon sors en nog wat lieden, die zich belangrijk achten, samenstro men. Flipke Vandenbrande, de braafheid zelve, zat rustig een bakje koffie te drinken. Henri Manders kreeg hem in de smiezen en dan was het op passen geblazen." „De man die luisterde naar de bijnaam 'Toontje', wilde nog weieens iemand een poets bakken. Op het moment dat Flipke gepasseerd werd door een geweldig knap ser- veerstertje, boog Manders zich over het tafeltje heen, kneep de mooie Frangaise keihard in haar billen en nam razendsnel weer een onschul dige houding aan. Waarop dat meisje zich omdraaide - auto matisch Vandenbrande als dader zag - en deze zonder ROOSENDAAL strikt priv |ma.t/m vrij., 12-22U. T' 0165-555968. Dame qevr. Reparateur PFAFF SPECIALIST Vakbekwaam en reparatie van Uw lock-' naaimachine. Alle merke Met prijsopgave. B.o.Zoom: Kortemeestr. i. R'daal: Nieuwe Markt 4# Breda: Lange Brugstr.3 'Super-Mario, wiens broek is voorzien van een 'print' van de FOTO REUTER Amerikaanse vlag. Door Ad Pertijs Forges-les-Eaux - Mario Ci pollini bewijst in de Tour nog altijd de meest kleurrijke sprinter te zijn. De Italiaan houdt van show en stijl en trekt zich daarom niets aan van de kledingvoorschriften van de internationale wielerunie. Die schrijven voor dat alle renners van een ploeg dezelfde (kleur) broek moeten dragen. Vorig jaar al kreeg Mario de ene na de andere boete in de Tour, omdat hij een groene koerspantalon beter vond passen bij zijn rood-wit-groene kampioenstrui dan het zwart van het teamtenue. Dit keer maakt de Italiaan het hele maal bont. „Ik weet niet hoeveel boetes we al hebben gehad, maar we betalen ze graag," zegt Saskia Stock van Cannondale, de Ameri kaanse firma die de Saeco-ploeg van Cipollini van fietsen en kleding voorziet. Vandaag vertrekt Cipollini hele maal in het geel. Trui, broek, sok jes, zelfs de fiets zal de magische Tour-kleur dragen. Alleen de schoenen zijn zwart. „Want daar mee durf ik niet te experimente ren." Super-Mario zou geen Super-Ma rio zijn wanneer hij niet aÜes van- tevoren tot in de puntjes voorbereid zou hebben. „Ik heb ze in alle kleu ren klaar staan. Geel, groen, met bolletjes," zei de Italiaan over zijn fietsen. Geel wordt de vijfde kleur, waar mee hij dit jaar rijdt. Cipollini be gon met een normale rode fiets. Na dat hij op de eerste dag van de Giro de leiderstrui had gepakt, ver scheen hij met een roze fiets aan de start en later in de Ronde van Italië ruilde hij die om voor een violet (de naar paars neigende kleur voor de puntentrui) exemplaar. Gisteren vertrok de Italiaan op een nieuwe, tot op de micrometer uit gemeten, speciaal voor de sprints ingevlogen fiets. Rijwiel en broek waren voorzien van de 'print' van de Amerikaanse vlag. „Omdat ik voor een Amerikaanse sponsor rijd," verklaarde hij die keuze doodleuk. Saskia Stock hoorde het lachend aan. „Onze firma wilde het liefst een Amerikaans team sponsoren. Toen dat niet beschikbaar was, werd even getwijfeld over het in zee gaan met een Europese ploeg. Maar nu is iedereen erg blij met Saeco. En dat alleen maar vanwege Mario. Hij is echt super. Hij is ook de enige reden dat we bij dat team zitten. Want Mario is populair. Het is ook zo'n leuke jongen om mee samen te werken. Hij belt me regelmatig op voor de meest waanzinnige ideeën. Zoals dat van die fietsen. Tijdens de Giro hebben we in Amerika da genlang hard gewerkt om de juiste kleur violet te krijgen. Maar het ef fect was de moeite waard. Net als al die boetes." Als het aan Cipollini ligt, is zijn kleurrijke seizoen nog lang niet ten einde. „In Pau (komende zondag, red.) ga ik naar huis. Ik heb mijn kinderen al lang niet meer gezien. Daarna ga ik me opladen voor de Vuelta om daar etappes te winnen. In één jaar ritten winnen in alle drie grote ronden, dat is toch fan tastisch." De mooiste fiets kan daarna klaar gemaakt worden. Eentje met een regenboogmotief. Want een gemo tiveerde Super-Mario kan in deze vorm op het 'vlakke' WK in San Se bastian begin oktober voor een ge weldige stunt zorgen. Van onze verslaggever Forges-les-Eaux - Servais Knaven streed gisteren voor een verloren zaak. Dat wist de TVM-renner zelf eigenlijk ook wel, toen hij na 94 kilometer met Arturas Kasputis en Luca Colomba de aanval zocht. Maar toen dertig kilometer voor de finish hun voorsprong op het aanvankelijke snel naderende peloton een tijdje rond de twee minuten bleef schommelen, kreeg de Achterhoeker weer hoop. „Het was over die afstand een verdedigbare voorsprong. Jammer dat kort daarna alsnog meerdere ploegen zijn gaan rij den." Knaven was vooruit gestuurd om de koers in het peloton onder controle te houden. „Nu moest alleen ik werken en kon de rest zich rustig houden." Nadat de voorsprong was opgelopen naar 5.32, reed Knaven een tijdlang 'virtueel' in het geel. „Natuurlijk denk je dan aan de gele trui, ook al ben je helper." pardon een klap vol in zijn ge zicht verkocht." „Ik zag het van dichtbij ge beuren joh, ik kwam niet meer bij. Maar daarmee was de ellende voor Flipke niet af gelopen. Jacques Hanegraaf: "84/101, '88/119, "89/129 Die arme jongen begon op zulke ogenblikken tot over maat van ramp namelijk enorm te stotteren en kon dus onmogelijk dui delijk gemaakt krijgen hoe de vork in de steel zat. Die koffiejuf nam het heel hoog op, deed haar beklag bij haar su perieuren en Vanden brande moest zelfs op het matje komen bij de toenmalige Tourbaas Félix Lévitan. Om z'n onzedelijke gedrag te verklaren. Hij dreigde bijna uit de ronde te worden gezet. Sindsdien werd Flipke in het pelo ton 'de kontenknijper' genoemd, tot groot on begrip van zijn familie." Jacques Hanegraaf. FOTO ARCHIEF DE STEM StVa 10m hoogteverschil en moeilijkheidsgraad ery en Caux Cormeilles 145^ m s Vire 60m S Okm 133km 262km Vanaf 14.55 uur is de tweede etappe rechtstreeks te volgen op Nederland 2 en BRT 2. Eu rosport begint om 15.00 uur. (ADVERTENTIE) Forges-les-Eaux - In de ambu- lartce van de 'Assistence Médi- •Sle' ligt een renner van La Mutuelle de Seine et Marne. Rugnummer 208, Laurent Pil- '°n. 33 jaar. Hij wordt ver- zorgd. Pillon was gisteren één van de joffers van de spectaculaire Portij, die 10 kilometer voor het einde van de eerste rit middenin et peloton ontstond. Op een smal- le strook asfalt ging Gilles Tal- riant (Big Mat) als eerste plotse- 'ng onderuit. Een deel van het pe- 0 on kletterde met een hels ka baal over hem heen. atuurlijk was ook de eeuwige Pechvogel Alex Zülle erbij betrok- ffl. Na zijn aankomst in Forges- S-Eaux riep hij in een opwelling ?egen een soigneur dat hij met fiet- en zou stoppen. Wie zijn lijst van "Mrgfsongevallen kent, kan dat ^gnjpen. P een anoniem Normandisch fitverkavelingsweggetje heerste een minuut lang de totale chaos. Fietsen lagen innig met elkaar verstrengeld op het wegdek. Rolf Sörensen vond zijn racekarretje verwrongen terug. Jo Planckaert constateerde dat zijn fiets nog heel was, nam hem als een veldrijder op de schouder en liep via een slootje - de berm was al bezet door geval len renners - naar voren. Renners die achterin het peloton zaten, moesten tientallen seconden wachten, voordat ze verder kon den. Ook Bjarne Riis, Luc Leblanc en Michael Boogerd werden opge houden. „Ik stond erbij en keek er naar," zei Boogerd. Druppelsge wijs passeerden de achterblijvers de gevallenen. Dat maakte ruimte voor de mecaniciens, die krom ge bogen wielen en geklapte banden wilden vervangen. De chaos was compleet. Het kermen werd over stemd door het gevloek van de achterblijvers. Tristan Hoffman maakte ook een smak. „Op die smalle weg wilde iedereen naar voren rijden. Dus het was dringen, dringen. Links en rechts werd er geduwd, kwakken, ongelooflijk, je rijdt wel vijftig per uur. Ineens begint iedereen te rem men en te remmen. Ik remde ook, maar te laat. Ik schrok, jongen; ik lag helemaal onderop. Ik zag ze zo allemaal over me heen komen," vertelde Hoffman, die er geen ern stige blessures aan heeft overge houden. „Pijn in mijn kont en mijn enkel," waren de klachten. Ach, haalde Hoffman zijn schouders op, het was het hele jaar goed gegaan. Een bedrijfsongevalletje zit er al tijd in. Laurent Pillon was niet tot dergelijke relativering in staat, zittend in de open achterdeur van de ambulance. „Het was al mijn derde val van de dag," aldus Pil lon. De Fransman kijkt met holle ogen voor zich uit. Een dokter heeft net enkele hechtingen geplaatst in zijn elleboog, andere wonden verzorgd en het bloed van zijn benen ge poetst. De benen van Pillon staan vol met schrammen en sneden. Zijn broek is aan één kant hele maal kapot. Het gat toont een af grijselijke schaafwond. De blauwe koersbroek is besmeurd met bloedspatten. Wielrenners zijn het gewend: schaafwonden, dikke korsten, bloed, kneuzingen, botbreuken. Pillon was alleen naar de finish ge reden, tien loodzware kilometers. Want in de wielersport wordt het spel niet onderbroken als een 'spe ler' denkt wat te voelen. Er komt geen verzorger 'het veld' in rennen, want de wedstrijd ligt nooit stil. Deze sport kent geen blessuretijd. De koers stopt pas bij de meet: En de volgende dag tekenen de'.opge lapte renners gewoon weer de pre sentielijst. Dat zal Gilles Talmant niet meer doen. Hij was lang ker mend van de pijn op de weg blij ven liggen met een gebroken on derarm. De eerste uitvaller van de ze Tour. Veel ploegleiders trokken na af loop bedenkelijke gezichten. Theo de Rooy van de Raboploeg wilde het niet hardop zeggen, maar hij had gisteren via Radio Tour wel heel vaak de melding van een val van een renner van Big Mat of Mu- tuelle gehoord. De coureurs van de twee kleine Franse ploegen (35e en 37e op de UCI-lijst) zijn het abso luut niet gewend in grote koersen mee te rijden. Puur uit chauvinis me kregen ze een wild card, terwijl het Asics-team van Chiapucei en Zaina thuis moest blijven. Maar de 33-jarige Pillon was juist de enige van zijn ploeg met ervaring. Hij rijdt zelfs zijn vierde Tour. „Ér wordt in de finale zoveel risico genomen. Je moet wel," zei Tristan Hoffman. TVM-ploegleider Cees Priem: „Het is levensgevaarlijk." Als Maestro op uw PINpas staat, kunt u in het buitenland overal waar u dit logo tegenkomt pinnen. O.a. in Frankrijk, Italië, Spanje en Turkije. Maestro: je vakantiegeld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 13